iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
1. 1. 2015
15:20 na ČT2

1 2 3 4 5

35 hlasů
26248
zhlédnutí

Dominikáni - řád bratří kazatelů

Řád bratří kazatelů je tématem dokumentu Otakáro Maria Schmidta a Jany Kristiny Studničkové.

52 min | další Náboženské »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

Dominikáni – řád bratří kazatelů

  • 00:00:47 V tomto vyprahlém kraji
    v srdci staré Kastilie
  • 00:00:51 je všecko z kamení
    a ze slunečních žárů.
  • 00:00:57 Země přísná, uzavřená,
    na úrodu skoupá,
  • 00:01:03 jako krajina kolem Jordánu
    žhne dosud žárem stvoření
  • 00:01:08 a v její strohé jednotvárnosti
    pracuje věčnost.
  • 00:01:19 Osamělý poutník po cestách
    necestách této země
  • 00:01:23 bývá sklíčen náhlou úzkostí,
  • 00:01:26 že sám a sám je člověk
    mezi nebem a zemí.
  • 00:01:32 Jen tam, v pusté dálce na obzoru,
    roste strom.
  • 00:01:36 Tam proniká země čistou
    vertikálou
  • 00:01:39 do jiného světa - v nebe.
  • 00:01:43 Snad proto vydal tento kraj
    tolik hrdinů a světců,
  • 00:01:46 že jeho děti hledávaly dychtivě
    tuhle směrovku,
  • 00:01:50 která tak strmě ukazuje vzhůru.
  • 00:01:53 Vábila je, aby dohlédly až k tomu,
    který je stvořitelem nebe i země.
  • 00:02:02 Celých 300 let žhnulo slunce
    nad Kastilií k jeho slávě.
  • 00:02:06 Přetavilo kopí a šípy bojovných
    Gótů v radlice a srpy,
  • 00:02:10 ke slávě Bohorodičky se rozezněly
    zvony,
  • 00:02:13 z trosek starých měst římských
    rostou nové chrámy a pevnosti,
  • 00:02:18 neboť křesťanský lid je ohrožen
    vyznavači Půlměsíce.
  • 00:02:23 Zaplavují Hispánii.
    Říká se jim zde Mauři,
  • 00:02:26 to jsou muslimové,
    převážně arabského původu,
  • 00:02:29 jejichž život velmi ovlivňovalo
    jejich náboženství - islám.
  • 00:02:35 Křesťanské matky v celé Kastilii
    kojí své syny odvahou,
  • 00:02:39 aby ubránili tuhle vyprahlou,
    kamenitou zemi pro Krista.
  • 00:02:45 Na přelomu tisíciletí si vybojovali
    stateční křesťané,
  • 00:02:48 obyčejní venkované i tisíce mladých
    mužů v rytířských řádech
  • 00:02:53 svou zemi z nadvlády muslimského
    Půlměsíce.
  • 00:02:57 Nejprve na severu Iberského
    poloostrova,
  • 00:03:00 kde bylo nejvíc hradů - castillos,
  • 00:03:02 které nakonec daly této zemi
    jméno Kastilie.
  • 00:03:07 Z hor a od moře se začínali
  • 00:03:09 do starého domova pak vracet
    křesťané,
  • 00:03:12 jejichž otcové byli odtud
    kdysi muslimy vypuzeni.
  • 00:03:24 Obnovovala se města, stavěly se
    nové hrady, strážní věže a kostely.
  • 00:03:29 Bylo zapotřebí spousta kamení
    a vápna.
  • 00:03:43 A tak vznikla nedaleko Burgosu,
    tehdy sídla kastilského krále,
  • 00:03:48 také svobodná vesnice,
  • 00:03:49 kterou později nazvali Caleruegou -
    Vápenkou.
  • 00:04:04 Noví osadníci byli zvyklí
    na tvrdý život ve vyhnanství.
  • 00:04:08 Na úbočí kolem vesnice začali
    pěstovat pilně také vinnou révu.
  • 00:04:12 Ale k svému štěstí potřebovali
    svobodu,
  • 00:04:14 aby se směli požehnat křížem,
  • 00:04:17 aby mohli sloužit svému Pánu
    modlitbou a prací.
  • 00:04:20 V Calerueze vložili svou důvěru
    do přímluvy svatého rytíře Jiřího,
  • 00:04:25 co bojuje se zlým drakem
    a statečného jáhna Vavřince.
  • 00:04:38 A z téhle země kamení a slunečních
    žárů, hradů a rytířů,
  • 00:04:43 chudoby a statečnosti,
    vyjde Domengo Guzmán -
  • 00:04:47 rytíř, bratr a kněz.
  • 00:04:50 Jemu se připisuje po celá staletí,
  • 00:04:52 že naučil křesťany té nejkrásnější
    modlitbě,
  • 00:04:55 která jako čistá vertikála
    proniká nebe,
  • 00:04:58 když se na zemi rozjímá o tajemství
    Vtělení.
  • 00:05:02 Nazvali ji Růžencem, snad proto,
  • 00:05:04 že z vyprahlé země můžeme
    Bohorodičce posílat
  • 00:05:07 růže jejích vzpomínek na pozemskou
    pouť.
  • 00:05:23 Hovoří bratr Filip Boháč,
  • 00:05:24 dominikán, kněz a představitel
    sv. Dominika.
  • 00:05:30 Právě zde, v zapadlé španělské
    vesnici Caleruega,
  • 00:05:33 spatřil světlo světa
    zakladatel našeho řádu.
  • 00:05:37 Muž, který byl povolán, aby přinesl
    světlo víry mnoha bloudícím.
  • 00:05:55 Sv. Dominik Guzmán se narodil
    kolem roku 1175,
  • 00:05:58 tedy v 2. polovině 12. století,
  • 00:06:01 v Calerueze ve Španělsku,
    v malém kastilském městečku,
  • 00:06:04 nepříliš vzdáleném od velkého
    benediktinského opatství
  • 00:06:07 svatého Dominika ze Silos,
  • 00:06:09 po kterém byl náš Dominik
    bezpochyby pojmenován.
  • 00:06:17 Hovoří Lorenzo Maté Sadornil,
  • 00:06:19 opat z benediktinského opatství
    v Silos ve Španělsku.
  • 00:06:26 Je to kaple, kde jsou dnes
    uchovávány
  • 00:06:29 ostatky svatého Dominika ze Silosu.
    Pochází z 18. století.
  • 00:06:34 Hrob svatého Dominika ze Silosu
  • 00:06:36 navštívila matka svatého Dominika
    de Guzmán, toho z Caleruegy,
  • 00:06:40 zakladatele dominikánského řádu.
  • 00:06:44 Proto tu vždy existovalo spojení
    mezi dominikány
  • 00:06:46 a benediktiny ze Silosu.
  • 00:06:53 Tady nahoře lze vidět blahoslavenou
    Janu z Azy,
  • 00:06:57 jež přišla navštívit
    hrob svatého Dominika
  • 00:06:59 a žádala ho přitom o syna,
  • 00:07:01 a proto později svého syna
    z vděčnosti nazvala Dominikem.
  • 00:07:11 Svatý Dominik se vykládá
    jako hlídač Páně,
  • 00:07:14 nebo jako Pánem hlídaný,
    dominus - pán domu, hospodář.
  • 00:07:19 Hlídačem Páně se nazývá
    ze tří důvodů.
  • 00:07:22 Je hlídačem vinice Páně,
  • 00:07:24 hlídačem Boží vůle,
    nebo Božích příkazů.
  • 00:07:27 Dominik také proto,
    že je Pánem hlídán.
  • 00:07:30 Pán ho totiž hlídá s ohledem
    na jeho trojí stav,
  • 00:07:33 neboť v prvním stavu byl laikem,
    ve druhém řeholním kanovníkem
  • 00:07:37 a ve třetím mužem apoštolským.
  • 00:07:40 V prvním stavu jej Pán hlídal,
    aby chvályhodně začal,
  • 00:07:43 ve druhém, aby se zápalem
    pokračoval,
  • 00:07:45 a ve třetím, aby dosáhl
    dokonalosti.
  • 00:07:50 Hovoří profesor Jan Royt,
    historik umění.
  • 00:07:55 Dominikánský řád,
    stejně jako jiné církevní řády,
  • 00:07:58 měl velmi intenzivní vztah
    k výtvarnému umění.
  • 00:08:02 Jednou z hlavních postav
    na oltářích dominikánů
  • 00:08:06 je svatý Dominik.
  • 00:08:08 Byl vlastně zobrazován s lilií,
  • 00:08:13 byl zobrazován v dominikánském
    rouchu
  • 00:08:17 a byly zobrazovány
    také jeho zázraky.
  • 00:08:19 Z těch zázraků bych vybral
    zejména jediný,
  • 00:08:22 který vlastně připomíná sen,
  • 00:08:25 který se zdál matce
    svatého Dominika,
  • 00:08:27 která spatřila vlastně bílého psa,
    který má v tlamě pochodeň,
  • 00:08:33 kterou zapaluje celý svět.
  • 00:08:37 A je to vlastně připodobnění
    k tomu,
  • 00:08:39 jak právě dominikáni šíří víru
  • 00:08:41 a radostnou zvěst Kristova
    evangelia po celém světě.
  • 00:08:52 Jeho rodiče, Jana z Azy
    a Felix de Guzmán,
  • 00:08:55 byli podle tradice
    potomci dvou šlechtických rodů,
  • 00:08:59 Azů a Guzmánů.
  • 00:09:01 Maminka Jana z Azy je uctívána
    jako blahoslavená.
  • 00:09:05 O Dominikových bratrech se věří,
  • 00:09:07 že za svého života i po něm
    působili zázraky.
  • 00:09:15 Ještě než se světec narodil,
    měla jeho matka vidění,
  • 00:09:18 v němž pes s hořící pochodní
    v tlamě vyskočil z jejího klína
  • 00:09:22 a pochodní zapaloval zemi.
  • 00:09:25 Dostalo se jí výkladu,
  • 00:09:26 že se dítě stane šiřitelem,
    zapalovatelem lásky a pravdy víry,
  • 00:09:31 tedy že počala kazatele,
  • 00:09:33 který svým štěkotem svatého učení
    probudí ze spánku hříšné duše,
  • 00:09:37 a že bude šířit po světě oheň,
  • 00:09:39 který na zemi přinesl
    Ježíš Kristus.
  • 00:09:43 Proto si také dominikáni říkali
    Domini Canes, to jest psi Páně.
  • 00:09:49 Při křtu pak spatřila kmotra
    na čele dítěte hvězdu,
  • 00:09:51 která svým světlem ozářila
    celý svět.
  • 00:09:56 Pes s pochodní - žár víry
    a hvězda - světlo pravdy
  • 00:10:00 se pak staly atributy sv. Dominika.
  • 00:10:03 Křtitelnice, v níž byl Dominik
    pokřtěn, se dochovala,
  • 00:10:06 protože v ní chtěli dávat křtít
    své děti španělští králové.
  • 00:10:23 Dominik studoval svobodná umění
    - artes liberales
  • 00:10:26 v Palencii od svých 14 let.
  • 00:10:30 Nejprve tedy Trivium - mluvnici,
    dialektiku, rétoriku
  • 00:10:33 a pak Quadrivium - aritmetiku,
    hudbu, geometrii, astronomii.
  • 00:10:39 Kromě toho se věnoval studiu dějin,
    logiky a filosofie.
  • 00:10:43 Po studiích v Palencii
  • 00:10:44 se před rokem 1200, ve svých asi
    22 letech, stal knězem
  • 00:10:48 a pak kanovníkem kapituly
    katedrály v Osmě.
  • 00:10:51 Zde se také stal řeholníkem,
    augustiniánem.
  • 00:11:01 Zásadní význam mělo pro Dominika
    setkání s albigenskými,
  • 00:11:05 zastánci heretického,
    neboli mylného učení.
  • 00:11:10 Kolem roku 1207 začíná žít
    po vzoru apoštolů a prvotní církve,
  • 00:11:14 aby nejen slovem, ale i osobním
    příkladem života
  • 00:11:17 přivedl albigenské k pravověrnosti.
  • 00:11:29 Dominik viděl, jak malý úspěch
  • 00:11:30 měla hrubá síla při obracení
    heretiků a nabyl přesvědčení,
  • 00:11:35 že mnohem účinnější musí být
    horlivé kázání slova Božího,
  • 00:11:39 podložené soustavným studiem.
  • 00:11:42 V roce 1209 zorganizoval Dominik
    spolek ochránců víry a církve,
  • 00:11:46 nazvaný Milites Jesu Christi
    neboli Vojáci Ježíše Krista.
  • 00:11:55 Cílem bylo hájit slovem i skutkem
    víru proti nevěřícím.
  • 00:11:59 Časem se z tohoto společenství
    vyvinul III. řád sv. Dominika.
  • 00:12:09 V té době se papež Inocenc III.
  • 00:12:11 rozhodl zorganizovat křížovou
    výpravu proti albigenským.
  • 00:12:15 Dominik zůstal osamocen, procházel
    krajinou zdecimovanou boji
  • 00:12:19 a snažil se bloudící obrátit dříve,
    než přijde ke slovu násilí.
  • 00:12:26 Dominik, ač trpěl chronickým
    zápalem střev
  • 00:12:29 s horečnatými záchvaty,
    urazil při své kazatelské činnosti
  • 00:12:32 a častými přesuny mezi dnešním
    Španělskem, Francií a Římem,
  • 00:12:37 40-50 kilometrů denně.
  • 00:12:41 Když opustil město nebo vesnici,
    zul si boty a šel dále bos.
  • 00:12:44 Koně odmítal.
    Nikdy nespal v posteli.
  • 00:12:48 Často trávil i celou noc modlitbou
    v kostele.
  • 00:12:51 Sv.Dominik nabádal své spolubratry,
    aby rozjímali i na cestách.
  • 00:12:57 Tuto ideu shrnul sv. Tomáš Akvinský
  • 00:12:59 v programu řádu -
    rozjímané předávat jiným.
  • 00:13:05 Albigenští, nebo také obecně
    kataři,
  • 00:13:08 z řeckého slova katharos - čistý,
  • 00:13:11 chtěli obnovit čistotu
    prvních křesťanských obcí.
  • 00:13:15 Ale ve skutečnosti se odchýlili
  • 00:13:16 od základního obsahu křesťanské
    víry.
  • 00:13:26 Učili, že viditelný svět
    a všechno hmotné
  • 00:13:28 je stvořeno zlým duchem satanem.
  • 00:13:34 Jenom duchovno pochází
    od dobrého Boha.
  • 00:13:36 Kristus není ani Boží Syn,
    ani druhá osoba Trojice,
  • 00:13:39 ani skutečný člověk.
  • 00:13:44 Albigenští nejedli živočišnou
    stravu,
  • 00:13:46 neuznávali manželství
    ani světskou moc,
  • 00:13:49 církevní hierarchii, mši svatou,
    ani kříž, ani svátosti.
  • 00:13:55 Ke křtu se zavazovali až před smrtí
  • 00:13:58 a pokud se nemocný pokřtěný
    uzdravil
  • 00:14:00 a tím by vzniklo nebezpečí,
    že opět zhřeší,
  • 00:14:03 pak byl nabádán k sebevraždě.
  • 00:14:06 Pakliže tak neučinil,
    byl ostatními zabit.
  • 00:14:12 Dokonalí, nebo také čistí,
    umrtvovali svá těla častými půsty,
  • 00:14:17 nebo pouštěním krve žilou.
  • 00:14:20 Vraždu kněze či mnicha
  • 00:14:21 pokládali za ctnostný
    a bohulibý skutek.
  • 00:14:24 Jejich krutost neznala mezí.
  • 00:14:26 Sekali kněze na kusy,
    vydloubávali zaživa oči
  • 00:14:30 a vyháněli nahé do polí,
    nebo těhotné do lesa,
  • 00:14:32 aby je roztrhali vlci.
  • 00:14:36 Dominik jim kázal, mírumilovně
    přesvědčoval, modlil se za ně.
  • 00:14:57 V dubnu roku 1215
  • 00:14:59 se ke svatému Dominikovi připojují
    první spolupracovníci,
  • 00:15:02 ale zatím ještě nejsou vázáni
    konkrétními závazky.
  • 00:15:08 U několika z nich uzrálo rozhodnutí
    složit slib do jeho rukou
  • 00:15:10 a založit komunitu bratří.
  • 00:15:13 V červnu téhož roku získává Dominik
  • 00:15:15 diecézní schválení nového řádu
    od biskupa Fulca z Toulouse.
  • 00:15:27 Právě zde se z osamělého
    putujícího kazatele Dominika
  • 00:15:31 stal bratr dominikán,
  • 00:15:33 protože zde, v domě Petra Seiana
    v roce 1215,
  • 00:15:36 kolem sebe shromáždil
    první komunitu bratří.
  • 00:15:40 Bratři zde zůstali
    jen několik měsíců,
  • 00:15:42 protože dům jim brzo nestačil,
  • 00:15:44 ale i tak je tento dům
    kolébkou dominikánského řádu.
  • 00:15:54 O několik měsíců později,
    na podzim roku 1215,
  • 00:15:58 se Dominik odebral do Říma
    jako průvodce toulouského biskupa
  • 00:16:02 na cestě na IV. Lateránský koncil
    do Lateránské basiliky,
  • 00:16:06 kde v té době sídlil papež.
  • 00:16:08 Při té příležitosti požádal papeže
    Inocence III.
  • 00:16:11 o schválení svého řádu,
  • 00:16:14 aby jeho aktivita nemusela být
    omezena pouze na jednu diecézi.
  • 00:16:19 Papež Dominikovu snahu uvítal,
    ale vzhledem k chystanému kánonu
  • 00:16:22 o zákazu vzniku nových řeholních
    řádů mu doporučil,
  • 00:16:26 aby přijal některou
    z již schválených řeholí,
  • 00:16:28 a ujistil jej, že pak bude
    jeho řád přijat.
  • 00:16:43 Dominik se vrátil ke svým bratřím
    do Toulouse
  • 00:16:45 a na I. řádové kapitule
  • 00:16:47 se společně shodli na přijetí
    řehole sv. Augustina.
  • 00:16:55 Zároveň bratři přijali za své
  • 00:16:57 některé prvky z premonstrátských
    stanov.
  • 00:17:01 Celková koncepce ale byla
    zcela nová
  • 00:17:03 a odlišovala se od všech
  • 00:17:04 zatím existujících řeholních
    společenství.
  • 00:17:08 Oproti františkánům
    nebo benediktinům
  • 00:17:10 Dominikův řád je řádem kněžským
  • 00:17:13 a fyzická práce je v něm nahrazena
    kázáním a žebravým způsobem života.
  • 00:17:20 Chudoba je zde chápána
    jako prostředek, nikoli cíl.
  • 00:17:26 Po přijetí řehole sv. Augustina
    se svatý Dominik vrátil do Říma.
  • 00:17:31 Papež Inocenc III. mezitím zemřel
  • 00:17:33 a jeho nástupcem se stal
    Honorius III.
  • 00:17:36 Ten dne 22.12.1216 uznal
    komunitu sv. Romana v Toulouse
  • 00:17:42 za řeholní společenství,
    schválil nový řád,
  • 00:17:45 a pověřil Dominika a jeho bratry
    kázáním evangelia.
  • 00:17:49 Tento papež také poprvé oficiálně
    nazval dominikány
  • 00:17:52 "bratry kazately".
  • 00:17:55 Dominika nazval převorem
    Kazatelského řádu,
  • 00:17:57 čímž byl uznán představeným
    všech bratří kazatelů.
  • 00:18:17 Mezitím má sv. Dominik vidění
  • 00:18:19 na svátek svatého stolce
    sv. Petra v jeho chrámu,
  • 00:18:22 v němž mu apoštol Petr předal hůl
  • 00:18:25 a apoštol Pavel knihu evangelií
    se slovy: "Jdi a kaž!"
  • 00:18:47 Na základě tohoto vidění na svátek
    Nanebevzetí Panny Marie 15.8.1217
  • 00:18:53 rozesílá Dominik 16 bratří
    do Španělska a Francie.
  • 00:19:01 Dominik jim na cestu řekl:
  • 00:19:03 "Když se zrno rozhází,
    vzejde z něj úroda,
  • 00:19:06 zůstane-li na hromadě, shnije!"
  • 00:19:11 I přes počáteční neúspěchy
  • 00:19:12 brzy začaly v Itálii, Španělsku
    i Francii
  • 00:19:15 vznikat nové konventy
    bratří kazatelů.
  • 00:19:33 Někdy tou dobou se také
    podle tradice
  • 00:19:35 ve Věčném městě sešel
    se sv. Františkem z Assisi.
  • 00:19:39 Ačkoliv jejich dílo mělo v mnoha
    ohledech společné rysy
  • 00:19:42 a jeden druhého si nesmírně vážil,
    přesto šel každý svou cestou.
  • 00:19:48 František založil svůj řád
    na prostotě a laickém stavu,
  • 00:19:51 Dominik na vzdělání a stavu
    klerickém.
  • 00:19:55 11.2.1218 povolil papež
    Honorius III.
  • 00:19:59 členům nového řádu kázat evangelium
    po celém světě.
  • 00:20:04 Svatý Dominik přednostně zřizoval
    konventy v universitních městech -
  • 00:20:08 Paříži, Bologni, Palencii,
    Montpellier, Oxfordu,
  • 00:20:12 kde do řádu přijímal univerzitní
    studenty.
  • 00:20:16 Od papeže Honoria III. dostali
    bratři darem
  • 00:20:18 dům a baziliku sv. Sabiny -
  • 00:20:21 Chiesa di Santa Sabina
    na Aventinu.
  • 00:20:29 V tamější zahradě dodnes roste
    pomerančovník,
  • 00:20:31 jenž podle tradice zasadil
    sám sv. Dominik, když tam žil.
  • 00:20:37 Tam měl světec sen,
  • 00:20:38 v němž Panna Maria chránila
    členy řádu pod svým pláštěm.
  • 00:20:58 V chrámu je dodnes vidět kámen,
  • 00:20:59 kterým podle tradice mrštil ďábel
    po modlícím se sv. Dominikovi,
  • 00:21:04 přičemž na oltáři rozbil desku
    relikviářového sarkofágu.
  • 00:21:25 Jsme v Římě na Aventinu,
    v klášteře u sv. Sabiny,
  • 00:21:29 kde je sídlo generální kurie řádu.
  • 00:21:32 Toto byla cela sv. otce Dominika,
    konec dormitáře, ve kterém spal.
  • 00:21:38 Nahoře vidíme fresku
    tří představitelů žebravých řádů
  • 00:21:42 sv. Dominika, Františka
    a karmelitána Angela,
  • 00:21:46 jak spolu tráví noci
    rozhovory o svatých věcech.
  • 00:21:57 V květnu 1220 se v italské Bologni
    konala generální kapitula řádu.
  • 00:22:02 Zde se projevuje další odlišnost
    řádu kazatelů,
  • 00:22:06 totiž jeho demokratické vedení,
    respektující názory každého bratra.
  • 00:22:15 Na další kapitule, která se konala
    roku 1221,
  • 00:22:19 bylo rozhodnuto o rozdělení řádu
  • 00:22:21 na jednotlivé právní celky,
    zvané provincie.
  • 00:22:38 Zároveň se dominikáni rozšířili
    do dalších zemí -
  • 00:22:40 Anglie, Skandinávie, Polska,
    Bosny a Maďarska.
  • 00:22:55 Brzy po skončení II. generální
    kapituly sv. Dominik umírá.
  • 00:23:11 "Po své smrti vám budu užitečnější
  • 00:23:13 a budu vám moci účinněji pomáhat,
    než za svého života.
  • 00:23:17 Přispěchejte, svatí Boží,
    vstříc pospěšte, andělé Páně,
  • 00:23:23 vezměte s sebou moji duši
  • 00:23:25 a doprovoďte ji před tvář
    Nejvyššího".
  • 00:23:29 Svatý Dominik vydechl naposledy.
    Bylo pozdě odpoledne 6. srpna 1221.
  • 00:23:35 Slavný obřad přenesení ostatků
    se konal v roce 1233
  • 00:23:39 a při něm vycházela z hrobu
    podivuhodná vůně.
  • 00:23:45 Pro nadšené zástupy to bylo
    znamení z nebe.
  • 00:23:47 Následovala vlna zázraků.
  • 00:23:50 Také slavný sochař Michelangelo
  • 00:23:52 k této události připojil k hrobce
    tři sochy.
  • 00:23:56 3. července 1234 v konzistoři
    v Rieti
  • 00:23:59 papež Řehoř IX. Dominika svatořečil
  • 00:24:02 a svátek byl později stanoven
    na 8. srpna.
  • 00:24:17 Hovoří převor bratr Fausto Umberto
    z konventu v Bologni, v Itálii.
  • 00:24:25 Svatý Dominik se nerozhodl zemřít
    v Bologni,
  • 00:24:27 nezvolil si toto místo,
  • 00:24:29 zemřel v Bologni, protože mu ubývalo
    sil
  • 00:24:31 cestou z Benátek do Říma,
  • 00:24:33 kterou podnikl kvůli misi,
    jež mu svěřil papež.
  • 00:24:37 Celý jeho život byl ovlivněn,
    ba spíše provázen kázáním.
  • 00:24:41 Cítil se špatně, zemřel zde.
  • 00:24:52 Po 13 letech byl zahájen
    proces kanonizace
  • 00:24:55 a poté byl postaven slavný
    a krásný náhrobek -
  • 00:25:08 Archa Sv. Dominika,
    vytvořená Nicolou Da Pisa
  • 00:25:13 a následně přenesená sem
    do Bologni.
  • 00:25:16 Tato archa samozřejmě připomíná
  • 00:25:18 nejdůležitější a nejvýznamnější
    okamžiky života sv. Dominika.
  • 00:25:28 Traduje se, že Dominik jako dítě
    slyšel od svých rodičů vyprávět,
  • 00:25:31 že Bůh stvořil svět
    a ukryl do hlubin iberské země
  • 00:25:35 spoustu krásného kamení
    na stavbu chrámů.
  • 00:25:41 Věděl, že je lidé budou potřebovat,
  • 00:25:43 aby si mohli postavit domy
    a silnice a chlívky pro ovečky.
  • 00:25:46 Protože věděl, že lidé zde budou
    stavět také chrámy
  • 00:25:50 pro jeho syna Ježíše Krista,
    až jej pošle na svět.
  • 00:25:55 A tak zemské hlubiny chránily
  • 00:25:57 ty nejkrásnější kameny
    právě na ty chrámy
  • 00:26:00 a pak opravdu ten čas přišel,
  • 00:26:03 lidé otevřeli zemi
    a lopotili se lámáním kamení
  • 00:26:06 a s vytesáváním sloupů.
  • 00:26:09 A z kamínků malých vytvoří
    modlící se šňůru - růženec,
  • 00:26:14 který spojí bezpečně nebe se zemí.
  • 00:26:18 A Matka našeho Pána - Maria
    si tak oblíbí tuto šňůru,
  • 00:26:23 že se jí jako klenotem
    bude zdobit vždycky,
  • 00:26:26 kdykoliv se bude chtít setkat
    se svými dětmi.
  • 00:26:31 Sv. Dominik je všeobecně pokládán
    za tvůrce modlitby růžence.
  • 00:26:35 Podle legendy se mu v blízkosti
    Toulouse zjevila Panna Maria
  • 00:26:38 a sama jej modlitbu naučila
    a růženec mu předala.
  • 00:26:44 Pak se tato mariánská pobožnost
  • 00:26:45 začala prostřednictvím dominikánů
    šířit po celém křesťanstvu.
  • 00:26:50 Od minoritů převzali i svátek
    Zasnoubení Panny Marie,
  • 00:26:53 který pak šířili po Evropě
  • 00:26:55 a později i v Mexiku
    a v Jižní Americe,
  • 00:26:57 kde se po Panně Marii jmenují
    i velkoměsta,
  • 00:27:01 jako Buenos Aires,
    které nese původní název
  • 00:27:04 Puerto de Nuestra Seňora Santa
    María del Buen Aire,
  • 00:27:09 česky Přístav naší Nejsvětější
    Panny Marie dobrého větru.
  • 00:27:15 Dominikáni se zapsali do historie
    i jako vynikající misionáři
  • 00:27:18 a ze svých cest poskytli Evropě
    nové poznatky
  • 00:27:21 z dějin, geografie, etnografie,
  • 00:27:24 a také informace o jiných
    náboženstvích.
  • 00:27:46 Významným bylo působení bratří
    dominikánů mezi indiány
  • 00:27:49 po objevení Ameriky.
  • 00:27:51 Navzdory zájmům světských
    i církevních hodnostářů
  • 00:27:54 se zasazovali o práva a ochranu
    původních obyvatel Ameriky
  • 00:27:57 a velmi tak přispěli k formování
    učení církve v misijních územích.
  • 00:28:02 Hovoří kardinál Dominik Duka,
    dominikán.
  • 00:28:07 V samotném tomto Novém světě
    vystupují dvě postavy.
  • 00:28:10 Jeden je člověk praktik,
    sám kolonizátor, kněz,
  • 00:28:14 který se stane svědkem
    obrovského masakru na indiány.
  • 00:28:18 A pak následuje právě Franciscovo
    slavné kázání.
  • 00:28:23 Kázání, v kterém nastaví zrcadlo
  • 00:28:25 španělským kolonistům,
    konquistadorům.
  • 00:28:29 Do této situace ovšem,
    abychom jí lépe porozuměli,
  • 00:28:33 je třeba si uvědomit,
  • 00:28:35 spadá také i zjevení Panny Marie
    Guadalupské,
  • 00:28:38 která se zjevuje jako indiánka.
    A zjevuje se indiánovi.
  • 00:28:43 A tak tento velký zápas,
  • 00:28:45 kdo vlastně jsou tito noví
    obyvatelé, je vyhrán.
  • 00:28:49 Jsou to lidé.
  • 00:28:51 A tak se rodí onen zápas o svobodu
    a plnou důstojnost indiánů.
  • 00:28:57 Nebylo by ovšem pro onoho
    velkého kolonizátora
  • 00:29:01 a později dominikána a biskupa
    Bartoloméa de las Casas
  • 00:29:05 možné zvítězit,
    kdyby neměl za sebou
  • 00:29:08 oporu té slavné univerzity
    v Salamance
  • 00:29:12 a dominikánského generálního studia
    ve Valladolidu.
  • 00:29:17 Tito lidé jsou připraveni
  • 00:29:20 opravdu po stránce filozoficko-
    teologické
  • 00:29:24 obhájit lidskou důstojnost
    obyvatel Nového světa,
  • 00:29:28 a pak je to ono slavné pojednání
    Francisca de Vitoria,
  • 00:29:34 které začíná slovy:
  • 00:29:36 "Žádný člověk se nerodí
    jako otrok."
  • 00:29:39 Je to vlastně první nejslavnější
    odsouzení otroctví a nevolnictví,
  • 00:29:44 ke kterému vůbec došlo ve světě.
  • 00:29:49 Misie podnítily studium
    orientálních jazyků.
  • 00:29:53 Dominikáni pronikli do Mezopotámie,
    Sýrie, Skandinávie, Severní Afriky
  • 00:29:58 a také na Rus.
  • 00:30:02 Misie probíhaly na obrovských
    územích jihovýchodní Asie,
  • 00:30:05 Jižní, Střední a Severní Ameriky.
  • 00:30:08 V Peru přijal poslední Inka
    křest
  • 00:30:10 od dominikána Vincence Valvaredy.
  • 00:30:16 Jedni z prvních amerických
    dominikánských svatých
  • 00:30:18 jsou následující dva:
  • 00:30:20 Svatý Martin de Porres se narodil
    v roce 1579 v peruánské Limě.
  • 00:30:26 Zemřel 1639 na tyfus
    při ošetřování nemocných,
  • 00:30:30 bylo mu 55 let.
  • 00:30:32 Pro svoji lásku ke všemu živému
    je svatý Martin de Porres
  • 00:30:35 přezdíván jako americký
    František z Assisi.
  • 00:30:40 Je patronem všech bojovníků
    proti rasismu, patronem míšenců,
  • 00:30:44 a všech těch, kteří usilují
    o sociální spravedlnost.
  • 00:30:49 Martin se narodil jako nemanželský
    syn
  • 00:30:51 španělského šlechtice
    Juana de Porres
  • 00:30:54 a propuštěné černošské otrokyně
    Anny Velasquez.
  • 00:30:57 Martin vyrůstal v Limě v chudobě.
  • 00:31:00 Vyučil se holičem a získal
    jisté základy medicíny a farmacie
  • 00:31:04 a stal se uznávaným odborníkem
    v přírodním léčitelství.
  • 00:31:07 Vstoupil do dominikánského kláštera
    v Limě jako laický bratr.
  • 00:31:12 Založil tam sirotčinec,
  • 00:31:14 pečoval o lidi postižené morem
    i o chudé,
  • 00:31:17 bez ohledu na jejich rasu
    či barvu pleti.
  • 00:31:21 Když upadl do extáze, levitoval,
    projevoval zázračné znalosti,
  • 00:31:26 měl schopnost bilokace,
    dar uzdravování
  • 00:31:29 a dar komunikace se zvířaty.
  • 00:31:33 Když na Limu dopadla epidemie,
  • 00:31:35 onemocnělo i na 60 bratří
    a noviců dominikánů,
  • 00:31:37 kteří byli odděleni do vzdálené
    části kláštera.
  • 00:31:41 Martin je ošetřoval tak,
    že procházel zavřenými dveřmi.
  • 00:31:45 Tento jev byl pozorován mnohými
    lidmi.
  • 00:31:47 Kanonizován - svatořečen
    byl v roce 1962.
  • 00:31:57 Byl blízkým přítelem
    sv. Růženy z Limy.
  • 00:32:06 Sv. Růžena Limská se narodila
    v roce 1586 v Limě
  • 00:32:11 a byla první kanonizovaná osoba
    na jihoamerickém kontinentu
  • 00:32:15 a stala se tak jeho hlavní
    patronkou.
  • 00:32:19 Byla známa svojí starostlivostí
    a péčí o peruánské indiány,
  • 00:32:22 kteří v té době žili na okraji
    společnosti.
  • 00:32:26 Ve 20 letech se jí splnil sen -
  • 00:32:28 vstoupila do třetího řádu
    sv. Dominika.
  • 00:32:31 Jejím vzorem se stala Kateřina
    Sienská, jejíž texty ji okouzlily
  • 00:32:35 a staly se pro ni vzorem
    kontemplativní mystiky.
  • 00:32:39 Kolem cely, ve které v roce 1617
    ve svých 31 letech zemřela,
  • 00:32:43 vznikl druhý ženský klášter.
  • 00:32:46 Nad jejím hrobem se pak děly
    zázraky.
  • 00:32:56 Dominikánskou rodinu tvoří
    tři základní větve:
  • 00:33:00 bratři, mnišky a členové třetího
    řádu - terciáři.
  • 00:33:05 První větví Kazatelského řádu
    jsou bratři kazatelé.
  • 00:33:09 Druhou větví jsou kontemplativní
    sestry mnišky.
  • 00:33:12 Třetí řád zahrnuje různá sdružení
    laiků či kněží a jáhnů,
  • 00:33:16 kteří svůj život chtějí žít
    v dominikánské spiritualitě
  • 00:33:19 a nesou název Laická sdružení
    sv. Dominika.
  • 00:33:24 Jiným zasvěceným společenstvím
  • 00:33:25 je pak kongregace sester
    dominikánek, sekulární instituty,
  • 00:33:29 Sdružení kněží a jáhnů
    sv. Dominika.
  • 00:33:43 Svatá Kateřina Sienská byla italská
    řeholnice, mystička,
  • 00:33:48 v roce 1970 papežem Pavlem VI.
    jmenována učitelkou církve.
  • 00:33:54 Je považována za jednu
  • 00:33:56 z nejvýznamnějších žen církevních
    dějin.
  • 00:33:58 Usilovala o znovupřesídlení
    papežů do Říma
  • 00:34:01 a později o odstranění
    papežského schismatu.
  • 00:34:04 Jako svatou ji ctí katolíci,
    anglikáni a někteří luteráni.
  • 00:34:10 V Pise, když se modlila
    v kostele sv. Kristiany,
  • 00:34:12 obdržela stigmata - viditelná
    Kristova tělesná znamení,
  • 00:34:16 jež zůstala na její žádost
    po celý život skrývaná.
  • 00:34:31 Nacházíme se v Toulouse,
  • 00:34:32 v bývalém dominikánském klášteře
    zvaném Les Jacobins,
  • 00:34:36 který byl takovým hlavním
    naším klášterem
  • 00:34:39 od roku 1229 až do francouzské
    revoluce,
  • 00:34:43 kdy odsud byli bratři vyhnáni.
  • 00:34:46 A ve zdejším klášterním kostele
    se také nachází
  • 00:34:49 hrob sv. Tomáše Akvinského,
    dominikána, učitele církve.
  • 00:34:59 Svatý Tomáš Akvinský,
    Doctor angelicus - Andělský učitel,
  • 00:35:02 byl katolický filosof a vrcholný
    teolog scholastické tradice,
  • 00:35:06 spolu s Albertem Velikým.
  • 00:35:08 V římskokatolické církvi
  • 00:35:10 platí Tomáš za jednu z největších
    teologických autorit.
  • 00:35:13 Z jeho názorů vychází významné
    filosofické a teologické směry,
  • 00:35:17 označované po něm jako tomismus
    a od 19. století novotomismus.
  • 00:35:23 Jeho nejvýznamnějším dílem
    je rozsáhlá Summa teologická.
  • 00:35:28 Měl úžasné a hluboké vzdělání,
    jakož i obdivuhodnou schopnost
  • 00:35:31 abstraktního myšlení v logickém
    systému.
  • 00:35:34 Rozum a zjevení, ústřední témata
    scholastiky,
  • 00:35:37 docházejí v jeho pojetí
    k harmonickému sjednocení,
  • 00:35:40 syntéze víry a lidského rozumu.
  • 00:35:43 Sestavil pravidla pro řád mercedářů
  • 00:35:46 podle zasvěcení Panně Marii
    Milosrdné,
  • 00:35:48 španělsky de Mercede,
  • 00:35:50 zaměřený na vykupování křesťanů
    z mohamedánského otroctví.
  • 00:35:55 Aby mohli být obráceni na víru
    Židé a Mauři,
  • 00:35:57 založil řadu škol s výukou
    orientálních jazyků.
  • 00:36:05 Tomáš Akvinský vlastně
    hovoří o tom,
  • 00:36:08 že umění je pro poučení laiků,
    pro zjevení tajemství mysteria
  • 00:36:13 a pro naznačení příkladů svatých.
  • 00:36:17 Ten samý Tomáš má takové tři pojmy,
  • 00:36:20 kterými charakterizuje vynikající
    umělecké dílo.
  • 00:36:24 Je to claritas,
    tedy jakási jasnost,
  • 00:36:27 integritas, jednota
    a consonantia, což je souhra.
  • 00:36:34 Řád bratří kazatelů
    je řád intelektuální
  • 00:36:37 a dominikánské kostely poskytovaly
    vhodný prostor pro výtvarné umění.
  • 00:36:45 Jaká byla doba svatého Dominika
    Tomáše Akvinského?
  • 00:36:48 Duchovní, filosofické a umělecké
    myšlenky
  • 00:36:51 byly šířeny neustálým pohybem lidí.
  • 00:36:54 Krysy roznášely mor. Tisíce lidí
    hynuly v křížových výpravách.
  • 00:36:59 V dobách před objevem morfinu
    a dalších utišovacích prostředků
  • 00:37:02 patřila bolest k běžným součástem
    života.
  • 00:37:07 Kristovo utrpení a smrt
    byly reálné,
  • 00:37:09 zvláště poté, co byl do církevního
    liturgického kalendáře
  • 00:37:12 zahrnut svátek Božího Těla,
    jenž je vzpomínkou na Večeři Páně.
  • 00:37:17 Ten byl ustanoven na základě
    eucharistického zázraku
  • 00:37:20 českého kněze Petra,
  • 00:37:22 jenž nevěřil v přítomnost Krista
    při proměňování.
  • 00:37:26 A právě při Petrově bohoslužbě
    na korporál začala kapat krev,
  • 00:37:30 jež po vědeckém zkoumání z nedávné
    doby
  • 00:37:32 potvrzuje tutéž krev,
    která je na Turínském plátně.
  • 00:38:02 Jeden ze čtyř dominikánských papežů
    byl svatý Pius V.,
  • 00:38:06 který uvedl v život reformu
    po Tridentském koncilu
  • 00:38:09 a na několik staletí tak poznamenal
    podobu katolické církve.
  • 00:38:16 Žil asketicky a vzorný způsob
    života vyžadoval i po ostatních.
  • 00:38:20 Říkalo se o něm, že chtěl celý Řím
    změnit na klášter.
  • 00:38:24 Roku 1567 prohlásil sv. Tomáše
    Akvinského učitelem církve.
  • 00:38:29 Úspěšně zorganizoval Svatou ligu,
  • 00:38:31 jejíž flotila vybojovala roku 1571
    velké vítězství nad Turky
  • 00:38:36 v námořní bitvě u Lepanta
    a zničila tak mýtus
  • 00:38:39 o neporazitelnosti tureckého
    loďstva.
  • 00:38:43 Křesťanští námořníci dosáhli
    tohoto vítězství
  • 00:38:45 pomocí modlitby růžence,
  • 00:38:47 a proto byl zaveden svátek Panny
    Marie Růžencové ke dni 7.10.
  • 00:38:53 I jako papež si Pius V. ponechal
    bílý hábit dominikánů
  • 00:38:57 a tentýž oděv pak po něm nosili
  • 00:38:59 již všichni následující pontifikové
    až dodnes.
  • 00:39:05 Důležitým jeho krokem bylo založení
    řádové koleje sv. Tomáše v Římě,
  • 00:39:09 dnes na jiném místě známé
    jako Angelicum.
  • 00:39:17 Jedním ze známých dominikánů
    je také Giordano Bruno.
  • 00:39:20 Už od osvícenských časů 18. století
  • 00:39:22 je vynášen proticírkevními
    organizacemi
  • 00:39:25 jako "nevinná oběť" nelidského
    a krutého inkvizičního tribunálu.
  • 00:39:31 Objektivní realita, k níž dnes
    nestranní historikové dospěli,
  • 00:39:34 je ovšem taková, že Bruno byl vrah,
    udavač a okultní mág.
  • 00:39:38 Prchajíce z dominikánského kláštera
    v Římě, kde byl původně mnichem,
  • 00:39:42 pravděpodobně zavraždil
    svého představeného.
  • 00:39:46 V Anglii jako agent tajné policie
    pronikal mezi katolíky,
  • 00:39:49 žijící svou víru v ilegalitě,
    a udával je.
  • 00:39:53 Několik jich na základě Brunovy
    denunciace
  • 00:39:54 skončilo na popravišti.
  • 00:39:56 Dominikánský řád proti Brunovi
    vedl proces kvůli herezi.
  • 00:40:00 Bruno též podněcoval teorii
    o nadčlověku,
  • 00:40:03 jenž se prý musí prosadit násilím
    a krutostí.
  • 00:40:12 Jako nástroj obrany a ochrany
  • 00:40:14 před heretickou nákazou
    tehdejší společnosti
  • 00:40:16 vznikla inkvizice
  • 00:40:18 z latinského inquisitio -
    vyšetřování, stíhání,
  • 00:40:23 a pro svou teologickou vyspělost
  • 00:40:24 byli dominikáni pověřeni
    v ní často působit.
  • 00:40:29 Je třeba zdůraznit, že inkvizice
    jednala ve své době
  • 00:40:31 v nejhlubším přesvědčení,
    že brání čest Boží, čistou víru,
  • 00:40:35 jednotu církve a poklid
    celé společnosti,
  • 00:40:38 přičemž inkvizitoři byli současně
    hluboce přesvědčeni,
  • 00:40:42 že osoby, které upadly do hříchu
    hereze,
  • 00:40:44 zachraňují před věčným zatracením.
  • 00:40:48 Tehdy nešlo o problém svobody
    svědomí, jak je chápán dnes,
  • 00:40:51 ale o svobodu víry.
  • 00:40:54 Je nutné také rozlišovat
    mezi inkvizicí státní,
  • 00:40:57 například španělskou v 16.století,
  • 00:40:59 zaměřenou proti muslimům a židům,
    a církevní.
  • 00:41:04 Ta byla vedena význačnými teology
    kteří měli rozhodnout,
  • 00:41:06 zda je obžalovaný skutečně
    bludařem, či nikoliv,
  • 00:41:10 a případně ho předat k potrestání
    inkvizici světské.
  • 00:41:13 Šlo o nesporný pokrok,
  • 00:41:15 protože dosud stíhal herezi stát
    a to bez soudu,
  • 00:41:18 protože se cítil být každým bludem
    a každým bludařem rozvracen.
  • 00:41:23 Dominikáni a minorité přesvědčovali
    silou argumentů
  • 00:41:26 a historicky se ukazuje,
  • 00:41:28 že většina sporů skončila
    osvobozujícím výrokem.
  • 00:41:33 Často to mohla být i inkvizice,
    která zabránila takovýmto skutkům.
  • 00:41:37 Vzpomeňme těch známých procesů
    švýcarského údolí,
  • 00:41:41 kdy se podařilo zachránit tyto děti
    tím, že byly odeslány k papeži
  • 00:41:46 a hned na počátku při vstupu
    do papežského státu
  • 00:41:52 byly zachráněny právě kardinály
    inkvizitory.
  • 00:41:57 Tedy inkvizice není jenom
    černá legenda,
  • 00:41:59 inkvizice je také cesta hledání
    svobody a přemáhání strachu.
  • 00:42:08 Myslím si, že inkvizice existuje
    i v moderní podobě,
  • 00:42:12 v podobě cenzur a nejrůznějších
    jiných omezení.
  • 00:42:20 Církevní inkvizice neměla upalování
    ani jiný trest smrti
  • 00:42:23 nikdy ve svém zákoníku.
  • 00:42:25 Za tresty odpovídaly světské
    instituce.
  • 00:42:28 Církev obvykle ukládala
    spíše pokání,
  • 00:42:31 nošení kříže, pouť,
    nebo konfiskace majetku.
  • 00:42:37 Inkvizici farizejsky kritizovali
    osvícenci,
  • 00:42:39 ač jejich genocida a francouzská
    revoluce
  • 00:42:42 překonala počet poprav inkvizice
    během několika let.
  • 00:42:46 Dalšími kritiky byli protestanté
  • 00:42:48 a přitom si Luther, Melanchton
    nebo Kalvín
  • 00:42:51 zřídili inkvizici vlastní,
    mnohde velmi krutou.
  • 00:43:05 Dominikánské kláštery tvořily
    nedílnou součást středověkých měst.
  • 00:43:12 Situace v Českých zemích
    a na Moravě
  • 00:43:14 se váže na Blahoslaveného Česlava
    a jeho bratra svatého Hyacinta,
  • 00:43:18 kteří pocházeli z polského
    šlechtického rodu.
  • 00:43:23 Během návštěvy Říma poznali
    svatého Dominika,
  • 00:43:25 který je přijal do nově založeného
    řádu bratří kazatelů.
  • 00:43:30 Blahoslavený Česlav se pak brzy
    stal provinciálem polské provincie,
  • 00:43:33 založil klášter ve Vratislavi
    a poté odešel do Čech,
  • 00:43:37 kde se svolením krále
    Přemysla Otakara I.
  • 00:43:40 založil první dominikánský klášter
    v Poříčí u Prahy v roce 1226.
  • 00:43:47 Z něho vycházel kázat
    do celých Čech.
  • 00:43:49 Podle tradice přijal do třetího
    řádu paní Zdislavu z Lemberka.
  • 00:43:53 Jeho bratr svatý Hyacint
  • 00:43:55 založil cestou z Říma
    se svým bratrem
  • 00:43:57 dominikánský klášter v Korutanech
  • 00:43:59 a sám pak ještě v Olomouci
    a zřejmě i ve Znojmě.
  • 00:44:04 Ve 13. a 14 století byly kláštery
    bratří kazatelů
  • 00:44:07 po celých Čechách a na Moravě.
  • 00:44:14 V roce 1420 husité většinu
    dominikánských klášterů vypálili
  • 00:44:17 a mnoho dominikánů bylo husity
    povražděno.
  • 00:44:25 Obdobím rozkvětu dominikánského
    života v našich zemích
  • 00:44:28 bylo období let 1620 - 1780.
  • 00:44:33 Tehdy nelítostně zasáhl Josef II.,
    který rušil kláštery a řády.
  • 00:44:38 Nejtěžší období v dějinách řádu
    nastává na konci 18. století,
  • 00:44:41 kdy nastupují proticírkevní směry,
  • 00:44:45 které dávaly podnět ke vzniku
    takzvanému osvícenství.
  • 00:44:55 Obnovu České dominikánské provincie
    přinesl až rok 1905,
  • 00:44:59 kdy tehdejší magistr Kazatelského
    řádu
  • 00:45:01 blahoslavený Maria Hyacint Cormier
  • 00:45:04 obnovil Českou dominikánskou
    provincii.
  • 00:45:12 Nadějný rozvoj byl ukončen
    v dubnu 1950
  • 00:45:15 násilným zrušením všech řeholních
    společenství,
  • 00:45:18 jejich perzekucí a pronásledováním,
  • 00:45:21 které vyvrcholilo politickým
    monstrprocesem,
  • 00:45:24 likvidací klášterů a dlouholetým
    žalářováním.
  • 00:45:31 Po období ilegality
    v době komunistického režimu
  • 00:45:33 mohla Česká dominikánská provincie
    rozvinout svou činnost
  • 00:45:37 až po roce 1989.
  • 00:45:42 Nejznámější svatou dominikánkou
  • 00:45:44 je bezesporu česká šlechtična
    a zakladatelka špitálu
  • 00:45:48 Svatá Zdislava z Lemberka,
    narozená kolem roku 1220.
  • 00:45:54 V roce 1995 byla papežem Janem
    Pavlem II. prohlášena za svatou.
  • 00:46:00 Podle Dalimilovy kroniky vracela
    zrak slepým,
  • 00:46:02 uzdravovala nemocné i chromé
    a dokonce křísila mrtvé.
  • 00:46:13 Mnišský způsob života má určité
    charakteristické rysy,
  • 00:46:16 které jsou označeny
    jako řeholní observance.
  • 00:46:21 Patří k ní všechny prvky,
  • 00:46:23 které vytvářejí dominikánský život
    a společnou kázní mu dávají řád.
  • 00:46:29 Mezi nimi vyniká společný život,
    slavení liturgie,
  • 00:46:31 soukromá modlitba, zachovávání
    slibů - evangelijních rad,
  • 00:46:36 ustavičné studium pravdy
  • 00:46:38 a apoštolská služba - hlásání
    evangelia.
  • 00:46:42 K věrnému plnění těchto prvků
    pomáhají klauzura,
  • 00:46:45 mlčení - silentium, řeholní oděv
    a kající skutky.
  • 00:46:54 Aby byla zajištěna mobilita
    bratří kazatelů,
  • 00:46:56 nebyli vázáni na jeden kostel
    či klášter,
  • 00:46:59 nevstupovali do kláštera,
    ale do řádu.
  • 00:47:04 Jít světem jako potulný kazatel
    a žebrat
  • 00:47:06 bylo sice pokračováním
    v kazatelském díle Ježíše Krista,
  • 00:47:09 ale jako program řádu to bylo
    něčím úplně novým,
  • 00:47:12 podobně jako u františkánů.
  • 00:47:16 Řeholníci už neměli sedět
    v klášteře
  • 00:47:18 a čekat, až k nim lidé přijdou,
  • 00:47:20 ale jako apoštolové měli vždy
    dva a dva jít za lidmi,
  • 00:47:23 vyhledávat je a kázat jim
    Boží slovo a pastoračně sloužit.
  • 00:47:31 Dominik říkal:
    "Chci vám dát zbraně,
  • 00:47:34 s nimiž budete mít za úkol
    celý život bojovat s ďáblem."
  • 00:47:38 Používal k tomu svých 9 způsobů
    modlitby.
  • 00:47:49 Kazatelským řádem začalo v dějinách
    náboženských řádů
  • 00:47:52 demokratické období.
  • 00:47:54 Konstituce bratří kazatelů
  • 00:47:56 jsou mistrovským dílem
    sv. Dominika,
  • 00:47:59 mistrovským dílem lidského ducha,
    jeho vyrovnanosti a prozíravosti.
  • 00:48:07 Řád, na rozdíl od mnohých jiných,
  • 00:48:09 nikdy nezažil rozkol,
    dvojení a tříštění,
  • 00:48:12 a mnohé řády převzaly
    stanovy řádu kazatelů.
  • 00:48:16 Řád je řízen generálním
    představeným - magistrem,
  • 00:48:19 který podléhá přímo papeži,
    viditelné hlavě katolické církve.
  • 00:48:38 Kvadratura je typický stavební
    prvek klášterů,
  • 00:48:41 a samozřejmě zdaleka ne jenom
    dominikánských.
  • 00:48:44 Ten dokonalý tvar čtverce
    symbolizuje jednotu života
  • 00:48:50 a ta zahrada uvnitř,
    nazývaná Rajskou zahradou,
  • 00:48:54 připomíná na jedné straně
    ztracený ráj
  • 00:48:57 a na druhé straně naději
    věcí příštích.
  • 00:49:07 Doba svatého Františka z Assisi
    a svatého Dominika a jejich řádů
  • 00:49:11 jsou převratnou dobou universit
    a vznešených katedrál.
  • 00:49:16 Přispěly významnou měrou
    k duchovnímu utváření Evropy,
  • 00:49:19 později i dalších kontinentů.
  • 00:49:23 Navzdory všem pohromám, jakými byl
    černý mor ve 14. století,
  • 00:49:26 husitství v 15. století,
  • 00:49:28 protestantská reformace
    a úpadek řádu v 16. století,
  • 00:49:33 a pak také navzdory těžkým ztrátám
    stovek mučedníků
  • 00:49:36 za protikatolického revolučního
    tažení
  • 00:49:38 v občanských válkách v Mexiku
    a ve Španělsku
  • 00:49:40 slouží dominikáni,
    až na malé výjimky,
  • 00:49:43 jako příklad loajality k církvi,
    k papeži a k pravdám víry.
  • 00:49:49 Dominikáni se také přímo podíleli
  • 00:49:51 na rozvoji a zakládání měst
    a jejich kultivaci.
  • 00:49:54 Po dominikánech byl také nazván
    stát,
  • 00:49:56 ostrov Dominikánská republika,
  • 00:49:59 objevený Kryštofem Kolumbem
    v Karibiku v roce 1492,
  • 00:50:02 kde v hlavním městě Santo Domingo
    de Guzmán
  • 00:50:06 je nejstarší americká katedrála.
  • 00:50:10 Církev s pomocí dominikánů
  • 00:50:12 rozvinula celosvětovou
    vzdělanostní síť
  • 00:50:14 univerzitního systému,
  • 00:50:16 protože byla také jedinou institucí
    v Evropě i ve světě,
  • 00:50:20 která jevila důsledný zájem
    o uchování a kultivaci vědění.
  • 00:50:26 Řád bratří kazatelů po osm staletí
    významným způsobem spoluvytvářel
  • 00:50:31 základy evropské kultury
    a identity.
  • 00:50:38 Vznešené katedrály, které zdobí
    mnohá města po celé Evropě,
  • 00:50:43 jsou symbolem živé víry z časů,
  • 00:50:45 kdy byla Evropa sjednocena
    pod Kristovým praporem.
  • 00:50:50 Svatý Dominik, svatý František
    z Assisi a svatý Tomáš Akvinský
  • 00:50:55 svou výjimečností pouze vystupují
    ze zástupu žen a mužů,
  • 00:50:59 kteří usilovali o vytvoření
    společenské tkáně,
  • 00:51:02 jež by byla hodna Spasitele.
  • 00:51:11 "V kontemplaci sloužíš sám sobě,
  • 00:51:14 zatímco v díle lásky
    sloužíš množství lidí",
  • 00:51:18 řekl dominikán a německý mystik
    Mistr Johannes Eckhart.
  • 00:51:23 Skryté titulky: Vlasta Malíková
    Česká televize 2014

Související