iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
13. 5. 2013
20:55 na ČT1

1 2 3 4 5

32 hlasů
41751
zhlédnutí

Rub a líc

Genialita

Zjevné i skryté tváře moderní doby zkoumá Iveta Toušlová.

39 min | další Vzdělávání »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Rub a líc geniality

  • 00:00:17 Génii
    byli ve starém Římě nazýváni
  • 00:00:19 ochranní bozi a strážní andělé.
  • 00:00:21 Až v 18. století začali Němci
    tímto slovem
  • 00:00:24 označovat mimořádně nadané
    jedince.
  • 00:00:27 Hranice geniality začíná
    u hodnoty IQ kolem 140.
  • 00:00:31 Té ale dosáhnou
    tak dva lidi z tisíce.
  • 00:00:35 A jak je poznáte?
  • 00:00:36 Prý podle toho, že se proti nim
    všichni hlupáci spiknou.
  • 00:00:39 Napsal kdysi autor
    slavných Guliverových cest
  • 00:00:42 Jonathan Swift.
  • 00:00:43 Ano, mít o kolečko víc
    je pro člověka možná větší zátěží,
  • 00:00:47 než opačná varianta.
    A ne vždy ho dokáže roztočit
  • 00:00:50 ku prospěchu svému
    a svého okolí, bohužel.
  • 00:00:54 A právě o tom bude dnešní
    Rub a líc. Dobrý večer.
  • 00:01:00 A co konkrétně vám nabídneme?
  • 00:01:02 Třeba příběh
    doktorky Kateřiny Cajthamlové.
  • 00:01:05 Do vínku jí sudičky nadělily
    IQ 156.
  • 00:01:07 Ve školce ji ale kvůli její
    výjimečnosti
  • 00:01:10 děti přezdívali bláznivá Káča.
  • 00:01:12 Řeč bude taky
    o Albertu Einsteinovi,
  • 00:01:14 jemuž učitel řečtiny předpovídal,
    že z něj nic nebude.
  • 00:01:16 Nebo o ruském matematikovi
    Grigoriji Perelmanovi,
  • 00:01:18 který je považován
    za největšího génia naší doby.
  • 00:01:22 Dozvíte se, proč odmítl
    odměnu milion dolarů.
  • 00:01:24 A zapátráme po případech,
    kdy se mimořádná inteligence
  • 00:01:27 ocitla ve službách zločinu.
  • 00:01:29 Vzpomínáte si na sériové vrahy
    manžele Stodolovi?
  • 00:01:31 I o nich vám povíme víc.
  • 00:01:35 Výrazná inteligence
    se podle odborníků
  • 00:01:38 pozná už u malých capartů.
  • 00:01:40 Dřív sedí, chodí i mluví
    než jejich vrstevníci.
  • 00:01:43 Třeba Američan Greg Smith
    získal
  • 00:01:47 doktorát z matematiky
    ve 13 letech.
  • 00:01:49 Jenže mít doma takové dítě
    není jen radost,
  • 00:01:51 ale taky velká starost.
  • 00:01:53 Jen tak něčím ho nezabavíte
    a mezi spolužáky
  • 00:01:56 se cítí ztracené.
  • 00:01:58 A tak se nezřídka stává,
    že svůj talent přebíjí vzdorem.
  • 00:02:01 Ono je totiž zapotřebí
    včas rozpoznat jeho jinakost
  • 00:02:04 a začít ji rozvíjet.
  • 00:02:06 Trefně to kdysi vyjádřil
    jeden z největších géniů naší doby
  • 00:02:10 Albert Einstein, když řekl:
  • 00:02:12 "Pokud budete rybu posuzovat
    podle schopnosti vylézt na strom,
  • 00:02:15 bude žít pořád s pocitem,
    že je neschopná."
  • 00:02:24 Seznamte se s Pavlíkem Hálkem.
  • 00:02:26 Je mu sedm
    a moc rád luští kvízy z Mensy.
  • 00:02:30 Takže tam logicky bude pasovat
    HI.
  • 00:02:35 Ve čtyřech letech absolvoval Pavlík
    první vystoupení
  • 00:02:38 na hudební akademii.
    Pozor!
  • 00:02:40 Dokázal hrát na klavír
    oběma rukama.
  • 00:02:43 A to byl pro rodiče
    jeden ze signálů,
  • 00:02:45 že asi mají mimořádně nadané
    dítě.
  • 00:02:51 Náš syn si nikdy nehrál
    s tradičními hračkami.
  • 00:02:55 Vždycky byly na jedno použití.
  • 00:03:00 Pája přišel, pohrál si
    a pak se vrátil a položil nám
  • 00:03:02 znovu tu otázku,
    kterou jsme slyšeli asi milionkrát:
  • 00:03:05 "Co budeme dělat?"
    Což znamenalo:
  • 00:03:07 "Mámo táto, vymyslete nějakou
    novou bezvadnou zábavu,
  • 00:03:11 kterou ještě neznám.
    Postupně jsem přišli na to,
  • 00:03:14 že ho nelépe a nejvíce zabavíme
    všelijakými vědomostními soutěžemi.
  • 00:03:19 Pak na nás z encyklopedie vypadl
    plakát s vlajkami
  • 00:03:23 všech zemí světa,
    takže jsme se učili vlajky.
  • 00:03:27 Taková Afrika nám dala docela
    zabrat.
  • 00:03:33 Ve 4 letech plynule četl,
    znal čísla do tisícovky,
  • 00:03:36 trochu psal, ale pak
    se začal věnovat takovým věcem
  • 00:03:39 jako jsou jízdní řády MHD.
  • 00:03:42 On byl schopen naučit se
    třicet jízdních řádů.
  • 00:03:46 Pak si z nich udělal knihu
    a tou knihou se neustále zabýval.
  • 00:03:51 To nám nepřišlo
    jako příliš užitečná činnost.
  • 00:03:55 A tak Hálkovi navštívili Mensu,
    aby se poradili,
  • 00:03:58 jak mají svého potomka
    zabavit a rozvíjet.
  • 00:04:00 Tam jim nabídli
    test pro 5leté děti
  • 00:04:03 a ukázalo se,
    že Pavlík má IQ vyšší než 130.
  • 00:04:08 Pořád si vynucuje jakoby
    pozornost.
  • 00:04:10 Já když jsem poprvé řekla synovi:
    "Počkej pět minut,"
  • 00:04:13 tak chtěl vědět, co to je 5 minut,
    kolik to je.
  • 00:04:17 Tak jsem mu ukázala na hodinách,
    kolik je 5 minut.
  • 00:04:20 Takže si stoupil před hodiny,
    počkal 5 minut
  • 00:04:22 a zase přišel,
    že už 5 minut uplynulo.
  • 00:04:24 Tak jsme mu řekla:
    "Prosím tě, počkej ještě chvilku."
  • 00:04:27 A zase chtěl vědět,
    jak ta chvilka bude dlouhá,
  • 00:04:30 kolik těch minut.
    Takže máme takovou zkušenost,
  • 00:04:32 že ho vlastně neoblafneme.
    Ničím.
  • 00:04:35 Další problém
    přišel s výběrem školy.
  • 00:04:37 Najít tu správnou
    nebylo snadné ani v Praze,
  • 00:04:39 kde je nabídka bohatá.
  • 00:04:43 Když jsme obcházeli soukromé školy,
    tak jsme se setkali i s tím,
  • 00:04:45 že když jsme řekli,
    že je v Mense,
  • 00:04:49 tak trošku čekali,
    že s ním mohou být nějaké problémy.
  • 00:04:52 Takže byli takoví trošku
    ostražití.
  • 00:04:54 To nás překvapilo,
    ale pak jsme byli rádi,
  • 00:04:56 že ho přijali na státní školu.
  • 00:05:00 Je to výběrová jazyková škola
    v Horáčkově ulici v Praze 4.
  • 00:05:04 Tam naprosto zapadl do kolektivu,
    jelikož je to třída,
  • 00:05:09 nebo škola výběrová, tak opravdu
    v té škole jsou chytré děti.
  • 00:05:13 A myslím si,
    že kdyby některé ty děti
  • 00:05:16 šly do Mensy, tak jim přesně takhle
    naměří IQ.
  • 00:05:20 -Já si s teda s klukama
    moc nehraju.
  • 00:05:24 Já spíš jenom sedím v lavici,
    ale jinak si vlastně
  • 00:05:29 s nima jenom o něčem
    povídám...
  • 00:05:34 Pavlík má zjevně štěstí,
    protože výrazně nadané děti
  • 00:05:38 bývají pro svou jinakost
    často terčem šikany.
  • 00:05:42 Ani psychologové
    nejsou zajedno v tom,
  • 00:05:44 zda mají být začleněny
    do normálních tříd,
  • 00:05:47 nebo se vzdělávat odděleně.
  • 00:05:55 Laická veřejnost si myslí,
    že ty děti jsou nafoukané,
  • 00:05:57 že ti ostatní
    jim nejsou dost dobří,
  • 00:05:59 ale ono to je obvykle úplně
    opačně.
  • 00:06:02 Je zapotřebí těmto dětem ukázat,
    že existují lidé,
  • 00:06:04 kteří jsou jim podobní,
    i když oni jsou třeba jediní
  • 00:06:07 v té své třídě, nebo v tom svém
    okolí,
  • 00:06:09 že existují jedinci, kteří uvažují
    podobně jako oni.
  • 00:06:12 Měli by mít možnost se setkávat
    s těmi, co jsou na stejné vlně.
  • 00:06:16 To je jeden úhel pohledu.
  • 00:06:18 Jiný názor zastával
    psycholog Slavomil Hubálek.
  • 00:06:23 Je velice důležité,
    aby ten mladý člověk,
  • 00:06:27 ať je jakkoliv nadprůměrný,
    nebo geniální,
  • 00:06:29 se naučil také
    vycházet s kolektivem třídy,
  • 00:06:32 mít kamarády, rozvíjet
    svoji sociální inteligenci,
  • 00:06:36 rozvíjet svoji emocionální
    inteligenci,
  • 00:06:39 naučit se například
    kooperovat s ostatními.
  • 00:06:43 Já si myslím,
    že kdo by byl o normální
  • 00:06:48 dětský kolektiv ochuzen,
    takže je vlastně poškozen.
  • 00:06:53 Mezi vrstevníky
    se už v dětství vyjímala
  • 00:06:55 i dnes úspěšná doktorka
    Kateřina Cajthamlová.
  • 00:06:58 Dávno před tím, než zjistila,
    že má IQ 156.
  • 00:07:03 Zhruba od tří let jsem si
    uvědomila,
  • 00:07:06 co je moje nejsilnější stránka,
    a to je schopnost naslouchat,
  • 00:07:10 řadit informace
    a rozlišovat příběhy různých lidí
  • 00:07:13 a všímat si lží.
  • 00:07:18 My jsme měli větší rodinné sešlosti
    a bylo velmi legrační,
  • 00:07:21 že já jsem už jako 3leté dítě přesně
    věděla,
  • 00:07:24 co dědeček odpoví na babiččinu
    otázku,
  • 00:07:27 kdy se táta naštve,
    co bude dělat maminka.
  • 00:07:30 Přesně jsem to věděla.
    A dokonce jsem i věděla,
  • 00:07:32 jakým způsobem je možno ty lidi
    uklidnit.
  • 00:07:35 Ve školce
    mi říkali bláznivá Káča,
  • 00:07:38 protože mě nebavilo
    Skákal pes přes oves,
  • 00:07:41 to mi přišlo jako bezobsažná píseň,
    navíc hloupá.
  • 00:07:46 Děti rády slyšely písničky,
    co mi zpíval táta,
  • 00:07:50 což jako typické byly kramářské
    písně.
  • 00:07:53 To jsou velmi dlouhé písně,
    ty si nikdo nepamatuje.
  • 00:07:56 Děti se mě okamžitě ptaly,
    co jsou to jednotlivá slova.
  • 00:07:59 Takže já jsem chodila domů
    a prostě jsem se táty ptala,
  • 00:08:02 co to znamená.
    Samozřejmě velmi chytře
  • 00:08:05 jsem se ptala
    jenom na to jedno slovo,
  • 00:08:08 tak on mi to vysvětlil
    a já jsem potom měla
  • 00:08:10 docela populární postavení
    ve školce.
  • 00:08:13 Stejně tak jsem měla
    klukovskou partu.
  • 00:08:18 Člověk, který má vyšší intelekt,
    tak většinou odhalí nebezpečí.
  • 00:08:24 To znamená - v plánech klukovské
    party odhalí tu chybu
  • 00:08:28 a řekne, na co by se mohlo přijít
    a jak musíme být opatrný,
  • 00:08:33 takže taky dobrý.
    S holčičkama je to velmi těžké,
  • 00:08:36 protože holčičky jsou většinou
    emocionální
  • 00:08:39 a tomu já nerozumím.
  • 00:08:43 Jednoduché neměla Kateřina
    ani vztahy s učiteli.
  • 00:08:45 Jedni měli
    zvídavou holčičku rádi,
  • 00:08:47 jiným ale její všetečné otázky
    lezly na nervy.
  • 00:08:50 A když se rozhodla, že zeměpisu
    se vůbec nebude věnovat,
  • 00:08:53 protože jí připadal zbytečný,
    z milosti z něj dostala trojku.
  • 00:08:57 A to jen proto, že u stejné
    učitelky excelovala v biologii.
  • 00:09:02 Padá často slovo šprt.
    Musím říct, že lidé,
  • 00:09:04 kteří se musí učit vůbec nevědí,
    jak je protivný,
  • 00:09:11 když jste falešně obviněná,
  • 00:09:13 že se musíte učit.
    Vy se nemusíte učit.
  • 00:09:16 Vy přijdete ze školy a víte,
    co se tam říkalo,
  • 00:09:19 přečtete si stránku v knize
    a víte, jak to bylo.
  • 00:09:24 Domácí úkoly já jsem většinou
    psala v tramvaji cestou do školy,
  • 00:09:27 takže já jsem rozhodně
    nebyla šprt.
  • 00:09:32 Přátele má Kateřina dodnes
    hlavně mezi muži,
  • 00:09:35 kteří rádi diskutují.
  • 00:09:37 Problémy má naopak
    s hodně emocionálními lidmi.
  • 00:09:40 Osoby s analytickým myšlením
  • 00:09:42 totiž považují
    vciťování za hloupost.
  • 00:09:45 My sbíráme informace,
    hodnotíme informace,
  • 00:09:48 ale nemáme ten emoční podklad,
    jsme chodící encyklopedie,
  • 00:09:53 které jsou samozřejmě velmi snadno
    nahraditelné jinak.
  • 00:09:58 Ta výhoda intelektu je to řazení.
    To znamená - my jsme takový Google.
  • 00:10:03 Nevýhoda je právě ten pozorovatel,
    lidé to nemívají rádi.
  • 00:10:07 Říkají: "Ty jsi nějaká moc chytrá."
    "Od koho to víš?"
  • 00:10:13 Představa,
    že já to od nikoho nevím,
  • 00:10:15 že mně to došlo
    a že mně to došlo rychleji než jim,
  • 00:10:18 že já musím akorát dělat,
    že spolu s nimi hledám.
  • 00:10:23 To je trošku obtěžující.
  • 00:10:27 A co žena
    s takhle vysokou inteligencí
  • 00:10:29 a partnerské vztahy?
    Jak to vidí Kateřina?
  • 00:10:33 Já jsem náročná na výběr partnerů
    docela hodně.
  • 00:10:37 A celkem jsem unikala
    z partnerských vztahů.
  • 00:10:44 Akorát v jednom období
    člověk chtěl mít děti,
  • 00:10:49 tak si vybral partnera,
    který byl třeba v pořádku, řekněme.
  • 00:11:00 A bylo to opravdu o tom,
    že jsem chtěla
  • 00:11:04 splnit svoji biologickou funkci.
    To bylo instinktivní,
  • 00:11:08 to s intelektem
    to nemělo co dělat.
  • 00:11:11 A bohužel tam chyběl
    ten emoční podklad
  • 00:11:14 a to člověk pozná, za čas.
    Ale tam jsem si zase říkala:
  • 00:11:19 "Moje rozhodnutí, moje volba
    byla nelogická,
  • 00:11:22 tak teď holt
    za to mám důsledky."
  • 00:11:28 Dnes má Kateřina dvě dospělé děti,
    je rozvedená a má přítele.
  • 00:11:32 Za největší klad svého intelektu
    považuje to,
  • 00:11:34 že bez velké námahy vystudovala
  • 00:11:36 s červeným diplomem školu,
    kterou si vybrala.
  • 00:11:41 Rub je,
    že člověk musí odfiltrovávat
  • 00:11:47 spoustu negativních reakci
    na intelekt.
  • 00:11:51 Musí to brát, že je to nevýhoda,
    než výhoda
  • 00:11:55 a snažit se tu nevýhodu trošku
    skrývat,
  • 00:11:59 nebýt rychlejší než ostatní.
  • 00:12:03 Protože když se třeba dělají
    hádanky,
  • 00:12:07 tak je otrava, když pořád jeden
    vyhrává, to ty ostatní nebaví.
  • 00:12:13 Když chcete žít ve skupině lidí,
    musíte je nechávat vyhrát.
  • 00:12:20 Tady!
  • 00:12:23 O tomhle všem
    nemá druhák Pavlík Hálek,
  • 00:12:25 který se ve čtyřech letech
    stal nejmladším členem české Mensy,
  • 00:12:29 ani tušení. Zato už ví,
    co by chtěl dělat, až vyroste.
  • 00:12:34 Chtěl bych být moderátorem
    televizních soutěží.
  • 00:12:38 Třeba Taxíku.
  • 00:12:42 Dělit lidi na hloupé a chytré
    je pro dnešní společnost
  • 00:12:45 zaměřenou na výkon
    stejně přirozené jako porovnávat
  • 00:12:49 chudé a bohaté,
    nebo tlusté a štíhlé.
  • 00:12:52 Inteligenční kvocient
    se měří už víc než 100 let,
  • 00:12:55 od počátku 20. století.
    A pro vstup do Mensy,
  • 00:12:59 sdružující největší mozky planety,
    stačí IQ 130.
  • 00:13:03 Mimochodem - nejmladší členkou
    této organizace
  • 00:13:06 se stala britská holčička
    Elise Tan-Robertsová,
  • 00:13:09 které už ve dvou letech
    naměřili IQ 156.
  • 00:13:14 Víte, co mají společného
    američtí herci
  • 00:13:16 Geena Davisová, Jodie Fosterová
    a Steve Martin
  • 00:13:21 s generálem Normanem Schwarzkopfem,
    pornoherečkou Asií Carreraovou
  • 00:13:24 a bývalými politiky Miroslavem
    Mackem či Danielou Kolářovou?
  • 00:13:28 Všichni jsou členy Mensy.
  • 00:13:30 Tato organizace sdružuje
    tři procenta populace
  • 00:13:32 s nejvyšší inteligencí.
  • 00:13:34 Založena byla
    v roce 1946 v Oxfordu
  • 00:13:37 a v České republice
    působí od roku 1989.
  • 00:13:41 Její předseda Tomáš Blumenstein
    o sobě skromně říká,
  • 00:13:44 že má IQ přes 130.
  • 00:13:47 Až na naléhání prozradí,
    že vyšší než 160.
  • 00:13:52 Mensa si nehraje na to,
    že to je nějaké sdružení lidí,
  • 00:13:58 kteří jsou v něčem výjimeční,
    vůbec ne.
  • 00:14:00 Spíš je to o tom,
    že je to prostředí,
  • 00:14:02 kde je těm lidem dobře
    a kde si rozšiřují obzory,
  • 00:14:04 kde poznávají nové přátele.
  • 00:14:06 Hodnota IQ se překvapivě neměří
    všude stejně.
  • 00:14:08 Počítá se totiž podle různých
    odchylek od průměru.
  • 00:14:11 Hranice výjimečné inteligence
    začíná takřka v celé Evropě
  • 00:14:14 u 130 bodů. Jenže pozor.
  • 00:14:16 V Americe až u 132
    a ve Velké Británii dokonce u 148.
  • 00:14:20 Pokud tedy mají stejné IQ 160
    americký režisér
  • 00:14:23 Quentin Tarantino a britský
    matematik Stephen Hawking,
  • 00:14:27 umělec by v rodné zemi na vědce
    uhrál dost bodů navíc.
  • 00:14:31 A půvabná Sharon Stoneová,
    která se chlubí IQ 154,
  • 00:14:35 by na starém kontinentě
    pro změnu o pár bodíků přišla.
  • 00:14:41 IQ 100 je průměrná inteligence
    v populaci,
  • 00:14:44 to znamená,
    že kdo má pod 100 je podprůměrný,
  • 00:14:46 kdo má nad 100 je nadprůměrný.
  • 00:14:49 Většina populace spadne do pásma
    mezi 85 a 115.
  • 00:14:57 66% lidí má IQ v tomto rozmezí.
    Co je pod 85 je označeno různě.
  • 00:15:07 V minulosti třeba jako
    debil, imbecil, idiot.
  • 00:15:10 A co je nad 125, nad 130
    je označeno
  • 00:15:16 za surperiorní inteligenci.
  • 00:15:20 A tak od 140
    mluvíme o genialitě.
  • 00:15:23 Veličinu zvanou
    inteligenční kvocient
  • 00:15:25 zavedl psycholog William Stern
    v roce 1912.
  • 00:15:28 Potřeboval totiž porovnat
    nadání dětí,
  • 00:15:30 které testovali
    jeho francouzští kolegové
  • 00:15:33 Alfréd Binet a Théodore Simon
    od počátku 20. století.
  • 00:15:37 Podle statistiků
    si každých deset let
  • 00:15:39 populace v hodnotách IQ
    polepší o tři body.
  • 00:15:43 Je tedy inteligence
    vrozená, nebo se dá vytrénovat?
  • 00:15:49 S inteligencí se narodíte,
    narodíte se s nějakými mantinely,
  • 00:15:53 ve kterých se pohybujete.
    Takže ano,
  • 00:15:55 dá se určitou pílí,
    rozvojem, stimulací toho mozku
  • 00:16:00 se dá ten výkon vytáhnout
    výš.
  • 00:16:03 Nedostanete se intelektově
    z pásma do pásma.
  • 00:16:06 Jestliže se to dítě narodí
    někde v průměru,
  • 00:16:08 tak se nikdy nevybičuje
    do vysoce nadprůměrných hodnot.
  • 00:16:13 -Je nesmyslné nadávat svým dětem,
    že jsou pitomé.
  • 00:16:17 Protože s největší pravděpodobností
    mají inteligenci ze 70% po nás.
  • 00:16:25 Já jsem opakovaně
    měl za úkol vyšetřovat romské děti,
  • 00:16:29 které třeba někde něco ukradly,
    nebo jako svědky,
  • 00:16:34 a když jsem se jich ptal,
    kdo napsal Kytici, tak nevěděly.
  • 00:16:39 A nevěděli, kdo napsal Babičku.
  • 00:16:42 Ale když jsme si sehnal 15 vratných
    láhví různé ceny,
  • 00:16:47 takhle jsem je před ně postavil
    a řekl jsem:
  • 00:16:50 "Hele, kolik za tohle dostaneš?",
    tak to věděly okamžitě.
  • 00:16:54 A když jsem to zkoušel
    s našimi dětmi ze sousedství,
  • 00:16:57 tak vůbec nevěděly,
    na co se jich ptám.
  • 00:17:00 Je to otázka
    různého typu inteligence.
  • 00:17:03 Myslíte, že nadané děti snadněji
    proplují školními lety?
  • 00:17:06 Omyl.
    Někdy tomu bývá právě naopak.
  • 00:17:08 Tomu, co je nebaví, se nevěnují
    a zadělávají si na potíže.
  • 00:17:16 Pro tady ty samé jedničky
    je nejlepší IQ kolem 120
  • 00:17:18 a k tomu dostatek pracovitosti
    a vůle,
  • 00:17:21 protože když má IQ vyšší,
    tak často bývají neklidné,
  • 00:17:24 nesoustředěné,
    nebo naopak se soustřeďují
  • 00:17:27 na nějaký konkrétní problém,
    mají problém
  • 00:17:29 třeba v komunikaci a tak dále.
  • 00:17:33 A propos, chcete zjistit,
    jak jste na tom vy?
  • 00:17:35 Tak zkuste anonymní IQ testy
    na internetu,
  • 00:17:38 nebo ty,
    které mají k dispozici v Mense.
  • 00:17:40 Nejpreciznějšími
    ovšem disponují psychologové.
  • 00:17:43 Ti taky dovedou vyhodnotit i EQ,
    tedy emoční kvocient.
  • 00:17:46 Ukazuje,
    jak jsme schopni adaptovat se,
  • 00:17:48 spolupracovat,
    či odolávat stresu.
  • 00:17:52 -Pro teoretického fyzika
    jako jsem já
  • 00:17:54 je krásná definice geniality:
  • 00:17:58 že musíte udělat co nejvíc chyb
    v co nejkratší době.
  • 00:18:00 Musíte zkoušet
    hodně nejrůznějších nápadů
  • 00:18:03 a jeden se třeba potom
    realizuje.
  • 00:18:08 A teď se zaměříme na genialitu
    s minusovým znaménkem.
  • 00:18:11 Tedy na tu ve službách
    zločinu.
  • 00:18:13 Pokud jste viděli film
    Stevena Spielberga
  • 00:18:15 Chyť mě, když to dokážeš,
    pak vám nemusím představovat
  • 00:18:18 jednoho z nejznámějších podvodníků
    všech dob -
  • 00:18:21 Franka Abagnala.
    Živil se falšováním kdečeho.
  • 00:18:24 Platil nekrytými šeky,
  • 00:18:26 vydával se za pilota dopravního
    letadla, právníka či lékaře.
  • 00:18:30 FBI ho nakonec
    přece jen dopadla,
  • 00:18:33 ale díky jeho mimořádným
    schopnostem následně angažovala
  • 00:18:36 do boje proti padělatelům.
  • 00:18:38 Podobné happyendy
    jsou ovšem vzácností.
  • 00:18:45 Ve 30. letech uctívala česká
    galerka coby elitu
  • 00:18:48 kasaře a padělatele.
  • 00:18:50 Historik Radek Galaš považuje
    za geniální mistry v tomto oboru
  • 00:18:53 Jaroslava Švandu
    a tiskaře - otce a syna Hrdinovi.
  • 00:18:57 Dokázali totiž výtečně skloubit
    nadání umělecké a rytecké
  • 00:19:01 s litografickým a tiskařským
    řemeslem.
  • 00:19:04 Navíc se skvěle vyznali
    v chemii.
  • 00:19:06 Začali v roce 1918
    s přetisky známek.
  • 00:19:09 Jejich výtvory
    byly ovšem tak dokonalé,
  • 00:19:12 že je policisti odhalili
    až za okupace,
  • 00:19:14 když pánové neopatrně
    pustili do oběhu
  • 00:19:17 velké množství falešných známek.
  • 00:19:22 Samozřejmě,
    když pražští kriminalisté
  • 00:19:26 udeřili na trafikantku,
    odkud je má,
  • 00:19:28 protože to jsou padělky,
    tak ona říkala:
  • 00:19:29 "No, já jsem je koupila
    od jednoho pána."
  • 00:19:32 A ví, že ten pán
    bydlí v hotelu Continental.
  • 00:19:34 A protože tenkrát místní znalost
    policistů
  • 00:19:37 byla na obrovské úrovni,
    tak Velmi rychle
  • 00:19:39 dospěli ke svému cíli
    a zadrželi Jaroslava Švandu.
  • 00:19:42 Udeřili na Švandu a tenkrát poprvé
    padlo jméno Hrdina.
  • 00:19:45 Samozřejmě vyšetřováním se přišlo
    na to, že se jedná
  • 00:19:50 právě o košířského tiskaře
    Hrdinu s jeho synem.
  • 00:19:53 Oba dva zatli, ještě u nich našli
    tiskařské stroje,
  • 00:19:56 tiskařské náčiní.
    Bylo jim velmi podezřelé,
  • 00:19:59 že se ochotně přiznali.
  • 00:20:01 K padělání známek se přiznali
    okamžitě.
  • 00:20:04 Samozřejmě policistům to nedalo,
    protože to přeci jenom
  • 00:20:07 byla vysoká hra,
    padělání známek,
  • 00:20:10 a udělali domovní prohlídku znova,
    daleko podrobněji,
  • 00:20:14 a nalezli další padělatelské
    předměty.
  • 00:20:17 A to byly štočky na padělání liber,
    anglických liber.
  • 00:20:20 A to už byla úplně jiná liga,
    v té době.
  • 00:20:23 Ale také na padělání
    chlebenek a šatenek,
  • 00:20:26 v té době byl lístkový přídělový
    systém, který zde Němci zavedli,
  • 00:20:29 a to už byl hrdelní zločin.
  • 00:20:32 Pražští kriminalisti uvedli
    v hlášeních pouze nález známek.
  • 00:20:35 Kdyby zmínili
    taky přídělové lístky,
  • 00:20:38 muže by převzalo gestapo
    a poslalo na smrt.
  • 00:20:42 Hrdina byl nesmírně hrdý
    na svoje dílo.
  • 00:20:44 I na ty libry, na všechno.
  • 00:20:46 On neničil ani ty zinkové desky,
    nic!
  • 00:20:48 On si to prostě všechno uchovával,
    protože to skutečně
  • 00:20:51 byl to umělec par excelence,
  • 00:20:53 byť svůj talent zneužil
    právě k padělání.
  • 00:20:55 Švanda ve vazbě
    simuloval duševní chorobu.
  • 00:20:58 Hrdina starší zase kryl svého syna
    a bral všechnu vinu na sebe.
  • 00:21:02 Po válce tedy skončil ve vězení,
    zatímco syn vyvázl s podmínkou.
  • 00:21:06 Jak vysoké tresty dostali
    a jaký byl jejich další osud,
  • 00:21:09 historici nedohledali.
  • 00:21:11 Mají totiž k dispozici
    jen fragmenty spisů,
  • 00:21:13 přestože věhlas
    fenomenálních padělatelů
  • 00:21:16 překročil hranice republiky.
  • 00:21:20 Ty libry byly tak dokonale
    padělány,
  • 00:21:22 že dokonce ředitel Scotland Yardu
    měl jednu z těch liber
  • 00:21:26 zarámovanou, nad svým stolem,
    měl ji tam vyvěšenou.
  • 00:21:28 Nadprůměrně chytré zločince
    najdeme i v současných spisech.
  • 00:21:32 Podplukovníka Jana Lomnického
    nejvíc překvapila Dana Stodolová.
  • 00:21:35 Žena, která si našla
    muže méně bystrého,
  • 00:21:38 zato oddaného a ochotného
    shánět peníze na léky,
  • 00:21:41 na nichž byla závislá.
    A to jakýmkoliv způsobem.
  • 00:21:46 První, co mě napadne,
    a vidím ji před sebou,
  • 00:21:50 je to úsměv, klid, rozvážnost,
    pohotovost,
  • 00:21:58 pohotovost reagovat
    na jakoukoli otázku,
  • 00:22:01 jakýkoli podnět.
    Jak říkám:
  • 00:22:05 Osoba naprosto sociálně zdatná
    a s vysokou sociální inteligencí.
  • 00:22:14 Ta se projevovala třeba tím,
    že Dana Stodolová měla dar
  • 00:22:17 vetřít se komukoli do přízně
    a vymluvit se z každé situace.
  • 00:22:21 Pro ilustraci uveďme případ
    z Kácova.
  • 00:22:25 Stodolovi tam okradli seniory.
    Lup pak naložili do kočárku
  • 00:22:28 a jakoby nic
    s ním zamířili k domovu.
  • 00:22:36 Po cestě je zastavila
    hlídka státní policie,
  • 00:22:40 Dana okamžitě zareagovala
    a první, co bylo,
  • 00:22:44 že než začali mluvit policisté,
    tak zareagovala tak,
  • 00:22:50 že jim začala vysvětlovat,
    že se asi dneska v noci
  • 00:22:53 s těmi krámy, co vezou od tety
    ani domů nedostanou.
  • 00:22:58 A navíc jim vypadává kolečko
    od kočárku.
  • 00:23:02 Policisté to kolečko u kočárku
    opravili,
  • 00:23:06 Dana poděkovala a popřála jim
    hezký zbytek služby.
  • 00:23:12 Většina případů
    ale spíš nahání husí kůži.
  • 00:23:14 Třeba ten, k němuž došlo
    ve Slavošově na Kutnohorsku.
  • 00:23:18 Policie tam našla oběšeného muže
  • 00:23:20 a lékař vyloučil
    cizí zavinění na jeho smrti.
  • 00:23:23 Až s odstupem kriminalisti
    zjistili, že ho Stodolovi umučili.
  • 00:23:28 Protože následně pana Malinu
    usmrtili,
  • 00:23:30 měli se rozhodnout,
    jak naloží s tělem toho mrtvého.
  • 00:23:33 A napadlo je, respektive Danu,
    že tělo vynesou
  • 00:23:36 po schodech na půdu
    a pověsí ho tam,
  • 00:23:42 aby to vypadalo tak,
    že pan Josef Malina se oběsil.
  • 00:23:46 Nicméně kabel, když Jaroslav
    věšel mrtvé tělo
  • 00:23:53 pana Maliny na trám,
    tak kabel praskl.
  • 00:23:57 Jaroslav byl dosti vzteklý,
    že ho pověsí znova,
  • 00:24:00 ale Dana se na to podívala,
    dle jeho slov, a řekla:
  • 00:24:04 "Ne, takhle to nech,
    takhle to vypadá dobře.
  • 00:24:07 Teď si bude každý myslet,
    že se pověsil a spadnul sám."
  • 00:24:12 Poté, co byli loupící
    a vraždící manželé odhaleni,
  • 00:24:15 Jaroslav Stodola,
    zmanipulovaný svou ženou,
  • 00:24:17 se pokoušel
    vzít všechnu vinu na sebe.
  • 00:24:20 Přitom sám
    zabíjel jen jednou.
  • 00:24:22 Ostatní činy spáchali společně.
  • 00:24:25 A jednou dokonce
    vraždila Stodolová sama.
  • 00:24:27 Tehdy důchodkyni
    v Kardašově Řečici namluvila,
  • 00:24:30 že ji povodeň připravila
    o bydlení
  • 00:24:32 a důvěřivá žena
    ji u sebe nechala přespat.
  • 00:24:37 Paní Čondlová odešla na nákup,
    a když se vrátila,
  • 00:24:39 zjistila, že jí Dana Stodolová
    prohledává byt,
  • 00:24:43 takže se do ní hned slovně
    pustila,
  • 00:24:48 nicméně Dana Stodolová popadla
    váleček na nudle,
  • 00:24:53 který byl na kuchyňské lince,
    a omráčila paní Čondlovou.
  • 00:24:58 Pak ji posadila do křesla
    a přivázala jí ruce k opěrkám.
  • 00:25:03 Když se paní Čondlová probrala,
    tak ji začala přiškrcovat
  • 00:25:07 s tím, aby jí paní Čondlová
    prozradila, kde má peníze.
  • 00:25:12 Když vymámila 20 tisíc, tak vzala
    nůž s čepelí přes 20 cm
  • 00:25:21 a čtyřikrát ji smrtelně bodla
    do hrudi.
  • 00:25:24 Během rekonstrukce,
    v přítomnosti syna zavražděné,
  • 00:25:26 ochotně předvedla,
    jak stařenku trýznila,
  • 00:25:29 a pak se nenuceně zapojila
    do konverzace.
  • 00:25:34 Když jsme se na konci té debaty
    loučili
  • 00:25:39 se synem poškozené,
    s tím panem Čondlem,
  • 00:25:42 řekli jsme mu:
    "Mějte se, na shledanou,"
  • 00:25:45 tak Dana úplně spontánně řekla:
    "Mějte se moc hezky. Na shledanou."
  • 00:25:52 První zareagoval pan Čondl,
    který jí řekl:
  • 00:25:55 "Ty se smaž v pekle!"
  • 00:25:57 Manželé Stodolovi byli odsouzeni
    na doživotí za vraždu osmi lidí,
  • 00:26:01 dva pokusy o ni
    a přípravu dalšího zločinu.
  • 00:26:04 Tím se dostali do čela žebříčku
    tuzemských sériových vrahů.
  • 00:26:07 Celkem jim bylo prokázáno
    21 trestných činů.
  • 00:26:11 A ještě jeden soud je čekal:
    rozvodový.
  • 00:26:14 Dana Stodolová totiž podala
    návrh.
  • 00:26:16 Údajně proto, že manžel nedokázal
    kriminalisty přesvědčit,
  • 00:26:19 že zabíjel sám.
  • 00:26:24 Už jsem říkala, že IQ se měří
    zhruba posledních sto let.
  • 00:26:28 Takže se nikdy nedozvíme,
    jak na tom byli kupříkladu
  • 00:26:31 Pythagoras, Isaak Newton
    či Albert Einstein.
  • 00:26:34 Mimochodem - právě jemu
    učitel řečtiny prorokoval,
  • 00:26:37 že z něj nic nebude.
    Naproti tomu o mimořádném nadání
  • 00:26:41 Wolfganga Amadea Mozarta
    okolí absolutně nepochybovalo.
  • 00:26:46 Vystupoval a komponoval dřív,
    než začal chodit do školy.
  • 00:26:53 Nicméně první
    opravdu úspěšné dílo složil
  • 00:26:55 až ve svých 21 letech.
  • 00:26:58 Ovšem kdo ví,
    zda by někdy spatřilo světlo světa,
  • 00:27:01 kdyby na rozmařilého mladíka
    nedohlížel jeho přísný otec
  • 00:27:05 a nenutil ho denně cvičit.
  • 00:27:07 Dokonce ho prý před vystoupením
    zamykal doma, aby se někde neopil.
  • 00:27:13 Geniální fyzik Albert Einstein
    uspěl podle dnešních vědců
  • 00:27:16 hlavně proto, že se na svět
    dokázal dívat očima dítěte.
  • 00:27:22 On už jako malej hrozně málo
    chápal věci kolem přírody,
  • 00:27:24 kolem toho, co se děje,
    ale že si klady otázky,
  • 00:27:27 který potom, když už zestárl,
    které už si starší lidi nekladou,
  • 00:27:30 protože se staly konvenčními -
    co se stane,
  • 00:27:33 když se člověk bude pohybovat
    na paprsku světla.
  • 00:27:36 Tak vznikla speciální
    a později obecná teorie relativity,
  • 00:27:39 ve své době nedoceněná,
    neboť nešla ověřit.
  • 00:27:41 Stejně nekonveční jako v bádání
    byl ale Einstein i v soukromí -
  • 00:27:45 měl pověst podivína.
  • 00:27:48 Einstein velice pečivě
    nosil ponožky,
  • 00:27:50 ale když šel na audienci
    k prezidentovi Spojených států,
  • 00:27:53 tak si je vždycky sundával.
    Proč?
  • 00:27:57 Z hecu, z recese, samozřejmě.
  • 00:28:01 Dnešní psycholog
    by vědci nejspíš stanovil
  • 00:28:03 diagnózu sociopatie - podle toho,
    jak odvrhl první ženu Milevu,
  • 00:28:06 předmanželskou dceru Lieserl
    a těžce nemocného syna Eduarda.
  • 00:28:11 Svého přítele Maxe Borna
    taky překvapil tím,
  • 00:28:13 jak lhostejně mu oznámil
    smrt své druhé choti Elsy.
  • 00:28:19 Einsteinův poslední vztah,
    který byl patrně platonický,
  • 00:28:23 to bylo těsně před smrtí,
    byl s Johankou Fantovou.
  • 00:28:26 Ona si zapisovala
    všechny jeho výroky.
  • 00:28:29 A poslední zápis,
    asi osm dní před smrtí:
  • 00:28:34 "Tak jsem se snažil zkomponovat
    poselství pro Izrael,
  • 00:28:37 nedokončil jsme to.
    Ostatně to je pro mě typické.
  • 00:28:40 Mně se vlastně v životě
    nikdy nic nevedlo,
  • 00:28:43 vždycky jsem byl velice pomalý,
    jenom pár zářných okamžiků
  • 00:28:45 jsem měl,
    kdy se mi něco povedlo."
  • 00:28:49 Další z velikánů,
    britský matematik Alan Turing,
  • 00:28:52 také ve škole moc nezářil.
  • 00:28:54 Přitom později
    značnou měrou přispěl
  • 00:28:56 k ukončení a výsledku
    II. světové války.
  • 00:28:58 Podílel se totiž
    na rozluštění kódu obávané Enigmy,
  • 00:29:02 německého šifrovacího stroje.
    Stál i u zrodu moderní informatiky.
  • 00:29:08 Je to člověk, který přišel
    s návrhem počítače tak,
  • 00:29:11 jak ho známe dnes,
  • 00:29:13 podílel se
    na sestrojení prvního počítače,
  • 00:29:15 považuje se i za zakladatele
    umělé inteligence.
  • 00:29:21 Na jedné straně byl geniem,
  • 00:29:23 v soukromém životě
    ale platil i on spíš za podivína.
  • 00:29:29 Nedbal na svůj zevnějšek,
    nepřipadalo mu zvláštní,
  • 00:29:32 že chodit v pyžamu do práce
    a takovéhle věci.
  • 00:29:37 Ale především byl gay,
    což v té době
  • 00:29:41 a na příslušníka vyšší třídy
    v Británii
  • 00:29:44 to bylo něco nemyslitelného,
    protože to se příčilo
  • 00:29:48 všem společenským konvencím.
  • 00:29:52 Za homosexualitu
    by dokonce odsouzen
  • 00:29:54 a bylo mu zakázáno věnovat se
    práci strategického významu.
  • 00:29:59 Tedy i s počítači.
  • 00:30:01 Nevzdal to a matematiku začal
    překvapivě využívat v biologii.
  • 00:30:05 Díky ní přišel na to,
  • 00:30:07 proč jsou zebry pruhované
    a leopardi flekatí.
  • 00:30:12 On našel nějakou formulku,
    systém rovnic,
  • 00:30:17 který to popisoval.
    A teprve mnohem později,
  • 00:30:20 až začaly být výkonné počítače,
    se ukázalo, že měl pravdu.
  • 00:30:23 Jeho teorii
    vědci dokázali ověřit až loni,
  • 00:30:26 Turingovo soukromí
    ale dosud rehabilitováno není:
  • 00:30:29 rozsudek za homosexualitu,
    kvůli němuž nakonec
  • 00:30:31 spáchal sebevraždu, pořád platí.
  • 00:30:33 Za největšího génia dneška
    je považován
  • 00:30:35 ruský matematik
    Grigorij Perelman.
  • 00:30:39 Žije s maminkou, žije sám,
    říká se o něm,
  • 00:30:41 že doma hraje ping-pong.
  • 00:30:44 V deseti letech začal chodit
  • 00:30:46 do matematického kroužku
    pro dospělé.
  • 00:30:48 Během měsíce se naučil
    anglicky,
  • 00:30:50 aby se dostal
    na matematicko-fyzikální školu.
  • 00:30:52 Tam prý promluvil jen, když chtěl
    učitele upozornit na chybu.
  • 00:30:55 Postgraduál
    absolvoval v Americe,
  • 00:30:57 ale před nejprestižnějšími
    univerzitami
  • 00:30:59 dal přednost Petrohradu.
  • 00:31:01 Z něj pak mailem
    poslal řešení jedné z největších
  • 00:31:03 vědeckých záhad 20. století,
    takzvané Poincarého domněnky.
  • 00:31:08 On vyslovil takovou hypotézu,
    že základní trojrozměrný objekt
  • 00:31:11 je vlastně trojrozměrný povrch
    čtyřrozměrné sféry,
  • 00:31:14 která je vevnitř.
  • 00:31:18 Kolegům trvalo dva roky,
    než výpočty pochopili a ověřili.
  • 00:31:20 Perelmana pak navrhli
    na Fieldsovu medaili,
  • 00:31:22 matematickou obdobu Nobelovy ceny.
    On ji odmítl.
  • 00:31:25 I prémii milión dolarů
    za vyřešení
  • 00:31:27 jedné ze sedmi záhad
    tisíciletí.
  • 00:31:30 Perelman byl vždycky
    veliký samotář,
  • 00:31:32 takový opravdu do sebe uzavřený
    génius, introvert.
  • 00:31:37 Který potom, co tohle to udělal,
    tak patrně objížděl
  • 00:31:40 některé americké univerzity
    a o tom svém důkazu
  • 00:31:43 Poincarého hypotézy přednášel,
    ale pak se vrátil k mamince.
  • 00:31:48 "Vím, jak ovládat vesmír.
    Tak mi řekněte,
  • 00:31:49 proč bych se měl hnát
    za milionem?" prohlásil Perelman.
  • 00:31:52 Dnes je mu 46 let a s nikým
    z vědeckého světa nemluví.
  • 00:32:00 "Kdyby lidé věděli, jak tvrdě
    jsem pracoval na svých dílech,
  • 00:32:03 nepovažovali by mě za génia,"
    posteskl si
  • 00:32:06 mistr s velkým M -
    Michelangelo Buonarroti.
  • 00:32:09 Thomas Alva Edison
    zase prohlásil, že:
  • 00:32:12 "Genialita je jedno procento
    inspirace a 99 potu."
  • 00:32:17 Oběma daly v minulém století
    za pravdu výsledky výzkumu,
  • 00:32:21 z nichž vyplývá, že člověk musí
    10 tisíc hodin dřít,
  • 00:32:25 než se dostaví úspěch.
  • 00:32:27 Své o tom vědí
    i špičkoví houslisti.
  • 00:32:30 Třeba Václav Hudeček přiznává
    denní osmihodinové tréninky.
  • 00:32:34 Jenže ne vždy se maximální nasazení
    vyplatí.
  • 00:32:39 Michalovi Maškovi
    klavír učaroval ve třech letech
  • 00:32:41 a brzy se o něm začalo mluvit
    jako o zázračném talentu.
  • 00:32:53 Když jsem byl opravdu malý,
    tak tři čtyři pět let,
  • 00:32:56 tak jsem samozřejmě
    ven s dětmi chodil,
  • 00:32:58 ale postupně ten klavír
    začal všechno vytlačovat.
  • 00:33:03 Takže, řekněme, pak už od těch
    dvanácti už všechno ubývalo
  • 00:33:06 a jenom jsem hrál,
    jenom jsem hrál.
  • 00:33:09 Vstával ve čtyři ráno,
    aby ještě před školou cvičil.
  • 00:33:11 A na prázdniny se těšil
    ne kvůli volnu,
  • 00:33:14 ale že u klavíru
    bude moct trávit celé dny.
  • 00:33:16 Vyhrával prestižní soutěže
    a v 16 letech nahrál
  • 00:33:19 dvě bachovská alba
    s Pražskou komorní filharmonií.
  • 00:33:24 Nejdřív to šlo zcela přirozeně,
    od těch tří let,
  • 00:33:26 sám jsme se k tomu drásal,
    pravdu mě to fascinovalo,
  • 00:33:29 protože ten zvuk
    je takové jako opojení.
  • 00:33:33 Samozřejmě rodiče mě v tom
    podporovali,
  • 00:33:35 zejména můj tec,
    ale nebylo to dobře,
  • 00:33:39 protože jsem pak jakoby
    přejal ty mechanismy
  • 00:33:43 i tou mojí výukou,
    tou učitelkou za své,
  • 00:33:46 protože jsem od přírody
    ctižádostivej,
  • 00:33:50 takže pak už mě ani nutit
    nemuseli,
  • 00:33:53 ale chtěl jsem být lepší
    a lepší,
  • 00:33:55 furt jsem si dával
    vyšší a vyšší cíle,
  • 00:33:57 ale dělal jsme to špatnou cestou,
    tak to byl začarovaný kruh.
  • 00:34:03 Takže se stalo, že jsem hrál a hrál,
    trošku mě bolela ruka,
  • 00:34:09 prostě jsem to nějak přepísk,
    ta ruka mě bolela,
  • 00:34:11 hrál jsem přes bolest
    a druhý den jsem s ní
  • 00:34:13 nemohl skoro pohnout.
    Bylo trošku blbý to,
  • 00:34:16 že jsem dostal chřipku,
    všechno to šlo do rukou.
  • 00:34:20 A to jsem s těma rukama
    nemohl skoro ani pohnout.
  • 00:34:23 Takhle se mi ten svět zbořil.
  • 00:34:26 Následovalo deset let utrpení,
    kdy střídavě hrál a nehrál,
  • 00:34:30 běhal po doktorech a léčitelích.
    Ruce ho bolely, i když necvičil.
  • 00:34:34 Absolutně netušil,
    čím se bude živit.
  • 00:34:37 A navíc si uvědomil, že vlastně
    neumí komunikovat s lidmi.
  • 00:34:42 Maminka se starala o tu rodinu,
    aby to fungovalo,
  • 00:34:44 moc do toho mluvit nemohla.
  • 00:34:47 A otec se samozřejmě snažil
  • 00:34:49 mě nějakým způsobem propagovat
    a tlačit.
  • 00:34:53 Takhle to plynulo.
    Pak přišel ten zlom,
  • 00:34:56 já jsme si uvědomil,
    že takhle to není možné,
  • 00:34:59 že fyzické projevy
    jsou prkotina proti tomu,
  • 00:35:02 jak jsem žil,
    že to takhle fungovat nemůže,
  • 00:35:05 že život je o něčem jiným,
    i hudba je o něčem jiným,
  • 00:35:08 že když hrajete,
    potřebujete citový zážitky,
  • 00:35:11 jsou v tom emoce.
    Já si pamatuji,
  • 00:35:15 že jsem v 15 viděl dokument
    o jednom velkém klavíristovi,
  • 00:35:19 který říkal o jedné skladbě,
    že tuhle skladbu může hrát člověk,
  • 00:35:22 který má opravdu
    silné, bohaté citové zážitky,
  • 00:35:26 tak jsem moc nerozuměl,
    proč,
  • 00:35:28 a dneska ve 33 letech
    vím přesně proč.
  • 00:35:33 -Ti kantoři
    zbytečně nechali Michala hrát
  • 00:35:36 ty obtížné věci hrozně dlouho,
    protože oni měli
  • 00:35:42 pochopitelně radost,
    že mají žáka evidentně mimořádného,
  • 00:35:45 tak z toho chtěli
    co nejvíc vytěžit,
  • 00:35:48 myslím si,
    a bylo to na úkor Michala.
  • 00:35:53 -Začalo to samozřejmě fyzicky,
    ale ta příčina byla psychická.
  • 00:35:56 Nešlo to v tomhle systému
    pokračovat, byla to slepá ulička.
  • 00:36:06 Michal se děsil, že mu na pódiu
    selžou ruce a bude po vystoupení.
  • 00:36:09 A možná i kvůli strachu
    tomu tak bylo.
  • 00:36:13 Z bludného kruhu mu prý pomohla
    akupunktura a posilovna.
  • 00:36:16 A zřejmě taky fakt, že se přestal
    zajímat pouze o klavír.
  • 00:36:21 Učil jsme třeba
    kursy výpočetní techniky,
  • 00:36:24 protože ono to má hodně společného,
    asi to tak nevypadá,
  • 00:36:27 ale hra na klavír
    vyžaduje dobrou paměť,
  • 00:36:32 vyžaduje určité intelektuální
    schopnosti,
  • 00:36:36 jak tu skladbu postavit,
    je to architektura.
  • 00:36:39 Takže to velice souvisí
    s matematikou.
  • 00:36:41 Bach má ve svých skladbách
    zakomponovány číselné kódy,
  • 00:36:44 stejně tak Mozart,
    oba byli výborní matematici.
  • 00:36:49 Není to jen ten talent,
    je to talent k číslům.
  • 00:36:52 Tohle mě vždycky bavilo.
  • 00:36:56 Poté, co Michal
    změnil způsob života,
  • 00:36:58 srovnal se psychicky a záhy
    ustoupily i jeho fyzické potíže.
  • 00:37:02 Dokonce se mu podařilo
    dostudovat akademii.
  • 00:37:12 To byl rok 2008.
    Šlo to velice pozvolna.
  • 00:37:17 Měl jsem absolventský koncert
    a dostal jsem znova
  • 00:37:20 ctižádost něco předávat,
    dělat něco hezkého.
  • 00:37:27 Dostal jsme nové impulsy
    a začal jsem cítit
  • 00:37:32 komunikaci s publikem,
    kterou jsme předtím nikdy necítil.
  • 00:37:36 Ten recept je jednoduchej.
    Chce to vydržet,
  • 00:37:39 nekoukat nalevo, nekoukat napravo
    a dělat si to svoje,
  • 00:37:41 to, co cítíte, že máte dělat.
  • 00:37:43 Po deseti letech
    se na koncertní pódia vrátil.
  • 00:37:46 Nahrává cédéčka
    a produkčně zajišťuje alba
  • 00:37:48 i dalším interpretům.
  • 00:37:51 Krom toho organizuje hudební
    festival a projekty pro děti.
  • 00:37:55 Mám takovou jednoduchou radu,
    neříkám to jenom já,
  • 00:37:58 je to celkem známé:
    "Pokud člověku k tomu, co dělá,
  • 00:38:01 nestačí maximálně tři,
    úplně výjimečně čtyři hodiny,
  • 00:38:04 tak to nemá smysl,
    protože se utrápí k smrti."
  • 00:38:16 "Dítě je do jisté míry géniem
    a génius dítětem."
  • 00:38:20 Tato slova jsem si vypůjčila
    od německého filosofa
  • 00:38:23 Arthura Schopenhauera.
  • 00:38:25 A na jejich dokreslení
    přidám jednu historku.
  • 00:38:28 Zakladatel kybernetiky
    Norbert Wiener
  • 00:38:30 se kdysi s rodinou přestěhoval
    a manželka ho
  • 00:38:32 na tuto změnu dlouho
    připravovala.
  • 00:38:35 Přesto roztržitý vědec
    nastoupil do autobusu,
  • 00:38:38 který ho dovezl
    na původní adresu.
  • 00:38:41 Když si svou chybu uvědomil,
    vrátil se
  • 00:38:43 a nakonec skutečně
    dojel do správné ulice.
  • 00:38:46 Jenže pro změnu
    nenašel správný dům.
  • 00:38:49 Zastavil tedy kolemjdoucí dívku
    a požádal ji o radu.
  • 00:38:52 A její odpověď?
  • 00:38:54 "Tak pojď, tati,
    já tě domů dovedu."
  • 00:38:57 Jak vidno, géniové to vůbec nemají
    lehké, přátelé,
  • 00:39:00 tak s nimi mějte trpělivost.
    Na viděnou za týden.
  • 00:39:44 Skryté titulky: Alena Fenclová
    Česká televize 2013

Související