iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
4. 10. 2014
17:35 na ČT2

1 2 3 4 5

11 hlasů
16670
zhlédnutí

Bohové a mýty staré Evropy

S Václavem Cílkem na hranici mezi bájemi, historií a minulostí.

17 min | další Vzdělávání »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Bohové a mýty staré Evropy - Sámo a Wogastiburg

  • 00:00:15 Pojďte s námi do hlubin dávnověku.
  • 00:00:32 Do doby starých bájí,
    pověstí a mýtů
  • 00:00:36 i do doby bohů, kteří dali
    jména dnům našeho kalendáře.
  • 00:00:43 Cesta nebude jednoduchá,
  • 00:00:45 musíme překročit hranice
    desítky států i tří kontinentů.
  • 00:00:51 Přeplout několik moří,
  • 00:00:52 abychom se pokusili oddělit zrníčka
    pravdy od romantických nánosů,
  • 00:00:57 které přikryly skutečné události
    našeho kontinentu - Evropy.
  • 00:01:16 V letních měsících roku 623
    se v pohraničních hvozdech,
  • 00:01:20 na pomezí Francké říše,
    zvolna vlekla karavana mul.
  • 00:01:24 Muly byly zatíženy látkami,
  • 00:01:27 jednoduchými poháry
    ze zelenkavého skla,
  • 00:01:29 železnými předměty a zbraněmi.
  • 00:01:32 Směřovala na východ,
    do země slovanských Venetů,
  • 00:01:36 odkud měla oplátkou
    přivést otroky, vosk a med.
  • 00:01:42 Karavanu vedl jistý
    čtyřicetiletý muž.
  • 00:01:44 Jmenoval se Sámo.
  • 00:01:47 Zhruba tak popisuje
    výpravu kronikář Fredegard,
  • 00:01:50 který tím vůbec po prvé
    písemně zmiňuje Slovany.
  • 00:01:54 Sámo nepřichází zrovna vhod.
  • 00:01:56 Veneti právě bojovali s Avary
    a ze západu hrozili Frankové.
  • 00:02:01 Sámo se ujal velení
    a oba nepřátele porazil.
  • 00:02:04 Franky pod vedením krále Dagoberta
    u hradiště jménem Wogastisburg.
  • 00:02:11 Porážka byla natolik drtivá,
  • 00:02:13 že francký král prý nabídl
    Sámovi svoji dceru za ženu.
  • 00:02:17 Kde ale mýtický
    Wogastisburg hledat?
  • 00:02:22 Jižní hranici
    Sámových Slovanů známe.
  • 00:02:24 Táhla se podél Dunaje
  • 00:02:26 a byla nazvaná podle bájných rytířů
    jako Cesta Nibelungů.
  • 00:02:30 Cestu Nibelungů jsme
    naposledy viděli z Děvína
  • 00:02:35 na druhé straně Dunaje.
  • 00:02:38 Pak jsme okolo ní
    prošli u Karnunta,
  • 00:02:41 ale cesta pokračovala dál
    po jižním břehu Dunaje
  • 00:02:45 až do Regensburgu ? do Řezna.
  • 00:02:47 Tam překračovala Dunaj,
  • 00:02:49 mimochodem všimněte si,
  • 00:02:51 jak důležitá jsou místa,
    která mají staré mosty.
  • 00:02:55 Je to Regensburg, je to Praha,
    je to taky Písek.
  • 00:02:58 A odtamtud se Cesta Nibelungů
    dává šikmo nahoru až k moři.
  • 00:03:04 A tady vede údolím Mainu.
  • 00:03:07 Je to hrozně důležitá věc,
  • 00:03:09 protože my jsme teď na doopravdy
    úžasném pravěkém místě,
  • 00:03:16 ale i historickém místě,
    které se jmenuje Staffelberg.
  • 00:03:20 Nás zajímá v této chvíli proto,
  • 00:03:22 že v tom mělkém údolí
    pode mnou šel Limes Sorabicus.
  • 00:03:26 To je Srbský val nebo Lužický val.
  • 00:03:30 To slovo Limes znamená
    v římské terminologii
  • 00:03:34 opevnění těžké nebo lehké,
    někdy to znamená jenom hranici
  • 00:03:39 a tady to pravděpodobně znamenalo
    takové jako demilitarizované pásmo.
  • 00:03:45 A jednalo se o to, že velká
    expanze Slovanů od východu
  • 00:03:50 překročila naše současné
    hranice České republiky
  • 00:03:54 o dobrých 100 nebo 120 kilometrů
    a zastavila se někde tady.
  • 00:04:00 Původně jméno Limes Sorabicus
    označovalo linii,
  • 00:04:03 za kterou bylo zakázáno
    vyvážet železné meče.
  • 00:04:08 Jako dneska je třeba embargo
    na dovoz zbraní do Iránu,
  • 00:04:12 tak tehdy bylo embargo Francké říše
    na dovoz zbraní mezi Slovany.
  • 00:04:19 Ale samotné toto místo představuje
    významné neolitické osídlení,
  • 00:04:25 a pak je tady asi
    5 enolitických kultur.
  • 00:04:28 Potom, to je nejdůležitější fáze,
    vzniká obrovské hradiště.
  • 00:04:32 My jsme na akropoli hradiště,
  • 00:04:34 ale ten val se táhne
    ještě hluboko pode mnou,
  • 00:04:38 támhle je vidět brána,
    kudy se přicházelo.
  • 00:04:41 Pak tady byla římská pozorovatelna,
    pak tady byl starogermánský hrad.
  • 00:04:46 Tohle je jedno z míst,
  • 00:04:48 které bývá považováno
    za Wogastisburg Sámovi říše.
  • 00:04:55 Je to místo,
  • 00:04:56 které je někdy považováno za jedno
    z dějů Písně o Nibelunzích.
  • 00:05:01 Pravděpodobně ho znal Ptolemaios,
  • 00:05:03 takže bývala to ta nejzápadnější
    výspa slovanského světa.
  • 00:05:12 Co je typické
    pro tento typ hradišť,
  • 00:05:14 protože tomuhle by velikostí
    odpovídala třeba Závist
  • 00:05:18 nebo Levý Hradec,
  • 00:05:19 je to, že skoro vždy na něm
    nalézáme nějaký kostelíček,
  • 00:05:23 který má většinou
    předrománský základ,
  • 00:05:25 pak je románský, pak je gotický
    a pak je barokizován.
  • 00:05:29 Tento kostelíček je
    zasvěcen svaté Aldegundě,
  • 00:05:32 to je světice u nás
    v podstatě neznámá
  • 00:05:35 a je to právě světice
  • 00:05:37 z toho zakladatelského císařského
    okruhu Velké říše římské.
  • 00:05:44 Nejenom svatá Aldegunda,
    mimochodem Dagobertova abatyše,
  • 00:05:48 ale i další střípky
    mozaiky opravňují k úvaze,
  • 00:05:52 že Staffelberg by mohl
    být Wogastisburgem.
  • 00:05:55 Nedaleký les, prý nesl
    jméno Wogastisrode.
  • 00:05:59 Nezazní nám podobně
    jméno slovanských bohů?
  • 00:06:02 Radegast, Wolgast, Černogast?
  • 00:06:08 Ohromilo nás, kam až sahaly
    západní hranice Slovanů,
  • 00:06:11 hranice Sámovy říše. Pokračujme
    po její západní hranici.
  • 00:06:30 My jsme v Bambergu, na Dómu.
  • 00:06:32 Tady byl dělaný poměrně velký
    archeologický výzkum
  • 00:06:35 a ukázal, že tady existovala
    poměrně velká slovanská osada.
  • 00:06:40 Právě teď se dotýkáme takových
    těch trošku bolestných bodů
  • 00:06:46 české a německé historie,
    o kterých je obtížné mluvit
  • 00:06:51 po 2. světové válce
    a po Adolfu Hitlerovi.
  • 00:06:54 Představte si, že Slovani
    přicházejí v 6. a 7. století
  • 00:06:58 do střední Evropy,
    která je napůl vylidněna.
  • 00:07:01 Tu a tam jsou zbytky
    starého obyvatelstva,
  • 00:07:03 možná ještě keltského
    a zasahují hluboko na západ,
  • 00:07:07 až sem někam po ten Bamberg.
  • 00:07:09 Ale zároveň mezi tím v Německu,
    ve Franské říši,
  • 00:07:12 dochází k velkému
    populačnímu rozmachu.
  • 00:07:16 A teď podobně jako kdysi
    Kelti tlačili na Řím,
  • 00:07:20 tak Germáni začínají
    tlačit na Slovany.
  • 00:07:22 Pod pojmem Germán my rozumíme:
  • 00:07:25 Dánové, Skotové,
    obyvatelé dnešního Holandska,
  • 00:07:30 je to prostě celá velká skupina
    staroněmecky mluvících lidí.
  • 00:07:38 A po dobu 9. a 10. století
  • 00:07:40 to nabývá charakter
    velkého vzájemného boje
  • 00:07:44 a tehdy se součástí,
    řekl bych germánské tradice,
  • 00:07:48 germánské kultury,
  • 00:07:50 začíná stávat něco,
    co nám zní tak hrozně nepříjemně.
  • 00:07:54 Je to ostsiedlung
    nebo ostkolonisation,
  • 00:07:56 je to ten několik století
    trvající pohyb dále na východ.
  • 00:08:00 Začíná to někde v Burgenlandu,
    to znamená naproti,
  • 00:08:04 na jih od Moravy a od Slovenska,
  • 00:08:07 což byla taky stará
    slovanská oblast
  • 00:08:09 a ta se pomalu stává
    vlastně rakouskou.
  • 00:08:12 Pokračuje to dále, zejména
    nejtvrdší je to na Labi, na Lužici,
  • 00:08:17 ale celkově se jedná o zatlačování
    slovanského živlu dále na východ.
  • 00:08:27 Jsme ve městě Schesslitz,
  • 00:08:29 to jsou pravděpodobně Česlice
    nebo možná dokonce Čestlice.
  • 00:08:33 Když názvy německých míst
    končí na of nebo in,
  • 00:08:39 dokonce se to týká i Berlína,
    tak víme, že jsme v místech,
  • 00:08:44 kde bylo nějaké místo
    se slovanským osídlením.
  • 00:08:48 Němci často pro slovanské osady
    volili slovo wendish ? venedský,
  • 00:08:53 Vendové, to znamená
    vlastně Slovani.
  • 00:08:56 Ale to, že jsme dílem
    ve slovanské krajině,
  • 00:09:00 to nám napovídají
    například i kostely.
  • 00:09:03 Nedaleko odtud je velký
    kostel sv. Václava
  • 00:09:06 a to je něco,
    co je mimo Čechy neběžné.
  • 00:09:12 Pohybujeme se po západní hranici
    někdejší slovanské,
  • 00:09:15 snad také Sámovy říše.
  • 00:09:17 Hanzovní město Lübeck bylo kdysi
    slovanskou Ljuboví ? Láskou.
  • 00:09:24 Úplně na severu je město Oldenburg.
  • 00:09:38 Oldenburg je alten burg
    neboli starý hrad.
  • 00:09:42 Že tady byli Slovani
    mě vlastně vůbec nepřekvapuje,
  • 00:09:46 protože zase záleží
    na tom mořském pobřeží.
  • 00:09:49 Já to uvedu možná jiným příkladem:
    Dlouhá staletí jsme se domnívali,
  • 00:09:54 že Island byl osídlen
    ze Skandinávie.
  • 00:09:56 Teprve poslední genetické
    výzkumy ukázaly,
  • 00:09:59 že Island byl osídlen z Irska,
    ze Skotska, z Britských ostrovů.
  • 00:10:05 Ale jak to bylo?
  • 00:10:07 Pravděpodobně to byly
    vikingské osady,
  • 00:10:09 které tam žily nějakou dobu v míru,
    a pak vlastně migrovaly dále.
  • 00:10:13 Já si myslím,
    že něco podobného platí
  • 00:10:16 pro celý pás okolo
    Severního a Baltského moře,
  • 00:10:19 všechna ta hanzovní města
    hluboko do Estonska
  • 00:10:22 jsou vlastně výsadky
    různých národů,
  • 00:10:25 které tam přicházely
    v různých stoletích,
  • 00:10:28 zůstávaly, splývaly
    s místními lidmi
  • 00:10:30 anebo naopak - nový
    kolonizátoři je pohlcovali.
  • 00:10:34 Na francký trůn nastupuje roku 768
    největší postava franckých dějin.
  • 00:10:40 Ale také nejvýznamnější panovník
    středověku, Karel Veliký.
  • 00:10:45 Osobnost, která radikálně
    změnila poměry v Evropě.
  • 00:10:49 Ve dvou bitvách vypudil
    Araby z Evropy,
  • 00:10:52 na papežský stolec dosadil
    papeže Lva III.,
  • 00:10:56 ohněm a mečem donutil germánské
    Sasy, aby přijali křesťanství
  • 00:11:01 a pokud nechtěli,
    nechal je popravit.
  • 00:11:04 Pranic se jeho katolické víře
    nepříčily jeho manželky,
  • 00:11:08 měl jich 5 a k tomu 4 konkubíny.
  • 00:11:12 Pokud nebyl na výbojích,
    pobýval s nimi v Cáchách.
  • 00:11:18 Na hranici mezi Franky a Slovany,
    mezi křesťany a pohany,
  • 00:11:23 nechal Karel Veliký
    postavit 14 kostelíků.
  • 00:11:26 Byly to malé kostelíky, 8 krát 12
    metrů, jako duchovní hranici.
  • 00:11:32 Význam ekonomického kontaktu mezi
    Slovany a Germány byl dalekosáhlý,
  • 00:11:39 protože Germáni se cítili
    jako pokračovatelé
  • 00:11:44 západo-antické, západo-římské říše,
  • 00:11:48 tzn. oni do sebe nasáli
    antickou tradici
  • 00:11:53 za těch mnoho uplynulých staletí,
    smísili jí s Kristem,
  • 00:11:58 se svými vlastními podmínkami,
  • 00:12:01 takže vytvořili kulturní
    a náboženskou kopii.
  • 00:12:05 Ale vlastně to poponesli
    o mnoho staletí dál
  • 00:12:09 a tento model předávají dál
    Slovanům a dalším národům.
  • 00:12:13 Zároveň k nám přichází podobný
    model od východu, z byzance,
  • 00:12:19 z té východo-římské říše,
    od Cyrila a Metoděje,
  • 00:12:23 a právě na území Čech
    se obě koncepce,
  • 00:12:26 východního i západního křesťanství,
    potkávají a slučují.
  • 00:12:32 Významní keltští bojovníci,
    ale i slovanská knížata
  • 00:12:35 měla nepřehlédnutelnou
    pohřební tradici.
  • 00:12:38 Velmože, často na koni
    a v plné zbroji, zahrnuli zeminou.
  • 00:12:44 Těmto mohylám se říká kurgany.
  • 00:12:46 Tyto symetrické pahorky jsou kopie
    rekonstrukce keltských mohyl.
  • 00:12:54 A my se tady dostáváme
    do kontaktu s minulostí.
  • 00:13:00 Ale protože nás v této chvíli
    zajímají Slované a Germáni,
  • 00:13:04 tak co může znamenat výraz,
    který je někdy v Německu používán:
  • 00:13:09 Slovanská Germánie.
    Germánie Slavika.
  • 00:13:13 Je to o staletém
    ovlivňování se dvou etnik.
  • 00:13:17 A etnika se ovlivňovala způsobem,
    který známe ve 20. století.
  • 00:13:22 Tzn. je tu 2. světová válka
    a je tu i doba,
  • 00:13:26 kdy Němci vlastní celou řadu firem,
    Škodovku apod., na našem území.
  • 00:13:33 A oba národy profitují
    z této vzájemné blízkosti.
  • 00:13:40 S archeologického hlediska,
  • 00:13:42 když se podíváme na Čechy,
    Moravu a Slovensko
  • 00:13:45 tak 200 let před příchodem Slovanů,
  • 00:13:48 tak je to jedno z center
    Germánské říše.
  • 00:13:51 Je tam velmi vysoká hustota nálezů
    a ty nálezy jsou na vysoké úrovni.
  • 00:13:56 Pak dochází k tažení Slovanů,
    zatlačujeme Germány na západ,
  • 00:14:02 oni nás zase zatlačují na východ.
  • 00:14:05 Čechami prošla
    další dvě důležitá plemena.
  • 00:14:10 Nejdřív to byli Bavorové.
  • 00:14:14 Bavorové jsou vlastně Bojo Váriové
    neboli germánští bojovníci.
  • 00:14:21 Váriové z Čech,
    kteří se usídlili v Rakousku.
  • 00:14:26 Dnešní Jihočech přejde hranice
  • 00:14:29 a zjišťuje, že v Bavorsku
    žijí úplně stejní lidé,
  • 00:14:32 jako v jižních Čechách,
    jenom mluví německy.
  • 00:14:36 Složitější situace je s Langobardy.
  • 00:14:39 Lango je dlouhý a bard je vous,
    tzn. s tím dlouhovousým plemenem,
  • 00:14:44 který prošel od severu, od
    Jutského poloostrova, přes Čechy.
  • 00:14:49 Tady se zastavil po dobu
    možná jednoho staletí.
  • 00:14:52 Zanechal za sebou úžasné věci, jako
    je královské mauzoleum na Žurání.
  • 00:14:58 U Brna je velká královská mohyla.
  • 00:15:02 A Langobardi se na našem území
  • 00:15:05 stýkali se Slovany
    po dobu možná jednoho století.
  • 00:15:08 A pak odcházejí do Severní Itálie
    a vytvářejí Lombardii.
  • 00:15:13 Já si myslím, že proto lidé
    z Milána nebo ze Severní Itálie
  • 00:15:18 tak rádi jezdí nazpátek
    do Prahy, do Čech,
  • 00:15:21 protože cítí ty staré kořeny.
  • 00:15:24 Máme to zachycené v kronikách
    z 8. a 9. století,
  • 00:15:27 jak Langobardi, kteří se při tažení
    Karla Velikého dostávají do Čech,
  • 00:15:32 vzpomínají na svoji otčinu.
  • 00:15:38 Výsledek je, že můžeme
    archeologii vždycky zneužít.
  • 00:15:43 Ano, velká část Německa
    byla slovanská.
  • 00:15:48 Němci zase mohou říct, ano,
    velká část východních zemí,
  • 00:15:54 České republiky, Slovenské
    republiky, Polska byla germánská.
  • 00:15:59 Ale o tom to není,
  • 00:16:01 myslím, že bychom měli žít
    v přítomnosti nebo budoucnosti.
  • 00:16:10 Opouštíme západní hranici
    ranných Slovanů.
  • 00:16:13 Slované tehdy stáli na rozcestí,
    byli nejednotní a byli pohany.
  • 00:16:20 Pro jejich další existenci
    bylo zapotřebí změny.
  • 00:16:23 Knížata nového státního
    útvaru to vyřešila.
  • 00:16:26 Velké Morava pozvala na své území
    křesťanské věrozvěsty.
  • 00:16:31 Tím, uprostřed Evropy, nabyla
    velkého významu a vážnosti.
  • 00:16:43 Skryté titulky: Hana Riedlová,
    Česká televize 2013

Související