iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
23. 12. 2012
00:55 na ČT2

1 2 3 4 5

17 hlasů
6743
zhlédnutí

Vědec

Tři vrcholoví vědečtí pracovníci ze Západočeské univerzity v Plzni představí svou práci a názory na vývoj svého oboru.

49 min | další Vzdělávání »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Vědec

  • 00:00:21 Lidi se zajímají
    o sportovce a umělce,
  • 00:00:24 protože ti vzbuzujou emoce
    a baví je.
  • 00:00:29 No a pak se zajímají
    ještě o politiky,
  • 00:00:33 protože ti jim určujou život.
  • 00:00:35 No a to teda nevím,
    proč by se měli zajímat o vědce,
  • 00:00:38 protože ti nevzbuzují emoce,
    nebaví je a neurčujou jim život.
  • 00:00:42 Proč? To je neznámej člověk,
    ten tam říká ještě racionálně.
  • 00:00:46 Já si myslím, že kdybych delší dobu
    mluvil někde v televizi,
  • 00:00:48 tak by řekli: Ježiš,
    ten to nemá v hlavě srovnaný,
  • 00:00:51 ten to říká tak komplikovaně.
    To je hrůza.
  • 00:01:18 Krásná je, když je logická,
    když je logicky čistá.
  • 00:01:21 Čemu říkáte krásná?
  • 00:01:23 Jako že tam je symetrií hodně?
  • 00:01:27 Protože my vidíme krásu zase...
    To je subjektivní.
  • 00:01:30 Člověk cítí, že jo,
    tu krásu v matematice.
  • 00:01:33 Já si myslím,
    že někdy člověk s úžasem řekne:
  • 00:01:38 To je doopravdy krásný!
  • 00:01:42 Kolik máte IQ?
  • 00:01:44 Číslo jako?
  • 00:01:47 Já si myslím...
    Mně to měřili ve škole povinně.
  • 00:01:50 Na matematicko-fyzikální fakultě
    nám to měřili.
  • 00:01:53 Já si myslím asi 136.
    Normální číslo asi.
  • 00:02:21 To jsou taková citlivá témata,
  • 00:02:23 jako abych já hodnotil
    výsledky a kvalitu
  • 00:02:28 výzkumné činnosti ostatních,
    to je velmi těžké.
  • 00:02:31 Ve vědě to v podstatě nejde.
    To je, jako kdybyste vy hodnotil,
  • 00:02:34 jako byste hodnotil
    práci vašich kolegů v umění.
  • 00:02:39 Jak je můžete hodnotit?
    Oni měli nějakou motivaci
  • 00:02:43 pro to, aby to dělali,
    a měli nějaký záměry,
  • 00:02:50 ale vám se to nelíbí.
    A zrovna tak je to ve vědě.
  • 00:02:55 Teď vám ukážu laboratoř.
  • 00:02:58 Tady je
    celkový počet laboratoří 11.
  • 00:03:02 Typický rozměr
    je 50 metrů čtverečních.
  • 00:03:07 A tady to
    jsou mí oblíbení agenti 006.
  • 00:03:12 Ahoj, chlapci!
  • 00:03:14 -Umíte to zopakovat?
    -Já myslím, že jo.
  • 00:03:17 Teď už ta depoziční rychlost
    vlastně je reprodukovatelná,
  • 00:03:20 tam byl nějakej takovej výpadek,
    že se nám to nezdálo, ale teď...
  • 00:03:23 Kde je ten vstup kyslíku?
    Je nad terčem?
  • 00:03:30 -Samozřejmě. To jsme nevěděli.
    -To je tajný, víte?
  • 00:03:34 -To je know how.
    -No, totální.
  • 00:04:13 Protože náš tým je tvořen deseti
    pracovníky a patnácti doktorandy,
  • 00:04:18 tak děláme na více materiálech.
    Většinou jsou na bázi oxidů.
  • 00:04:23 Nejvíc nitridů, teď oxidů.
    Skoro všechny jsou tvrdé materiály.
  • 00:04:29 V poslední době se hodně dělalo
    na takzvaných multifunkčních
  • 00:04:33 materiálech, které mají vynikající
    mechanické vlastnosti.
  • 00:04:36 A k tomu takové vlastnosti,
    jako je antibakteriální efekt.
  • 00:04:41 Nebo fotoinduko...
    No, to nechcete tak slyšet, že jo?
  • 00:04:47 Tak jako fotokatalytický efekt.
  • 00:04:49 Já si dovedu představit,
    já nevím, jestli to bude za 50 let,
  • 00:04:53 ale že budou silnice bílý.
  • 00:04:55 Protože budou natřený nebo nějak
    posypaný a tam bude TiO2.
  • 00:04:59 A ten TIO2, který dokáže
    při interakci se slunečním svitem,
  • 00:05:04 protože slunce
    má svoji ultrafialovou složku.
  • 00:05:07 A navíc skoro ve všech zemích prší.
    A kde neprší, tam by to kropili.
  • 00:05:13 Čili tam jsou třeba vodní kapky.
  • 00:05:17 A pak vzniká OH radikál.
  • 00:05:19 A OH radikál je zabíječ
    organických sloučenin.
  • 00:05:24 Čili to je... Já věřím,
    že to nebudou naše vrstvy,
  • 00:05:27 že my bychom
    deponovali všechny silnice,
  • 00:05:31 ale to bude nějaký gelování,
    nebo posypávání nějakým práškem,
  • 00:05:35 kterej jako fundamentální složku
    bude mít TiO2.
  • 00:05:39 Já se v posledních
    několika letech, v pěti
  • 00:05:43 zabývám materiálem, kde je
    křemík jako základní prvek
  • 00:05:48 neživé přírody, bór, uhlík
  • 00:05:52 jako základní prvek živé přírody
    a dusík.
  • 00:05:55 A my víme,
    jak se chovají z různých analogií
  • 00:05:59 a jak se v různých kombinacích,
    například v různých kysličníkách
  • 00:06:02 a nitridech chovají různé prvky
    Mendělejevovy tabulky,
  • 00:06:07 no tak pak my bez ohledu,
    jestli se ty prvky
  • 00:06:10 sejdou v přírodě nebo nesejdou,
    tak je v tom reaktoru,
  • 00:06:15 kterej se samozřejmě ekologickej
    a šetří energii,
  • 00:06:18 tak je tam dáme pohromadě tak,
  • 00:06:20 že uměle zvýšíme
    třeba teplotní stabilitu.
  • 00:06:23 V přírodě se takovej materiál
    nevyskytuje.
  • 00:06:26 To je z hlediska obyčejné...
    No ne, příroda je mimořádná,
  • 00:06:31 božská a já ji říkám obyčejná. Ale
    tyhle materiály v ní být nemůžou.
  • 00:06:35 My přírodu jakoby znásilňujeme,
    protože řekneme:
  • 00:06:38 Tak teď bude reagovat...
  • 00:06:41 To, co děláte,
    je v souladu s přírodou,
  • 00:06:46 akorát vy jste s trochou nadsázky
    dokonalejší než ta příroda.
  • 00:06:49 Ona to ještě neuměla vyrobit,
    ale vy to umíte vyrobit.
  • 00:06:52 Křemík, bór a uhlík.
  • 00:06:55 A já tam připustím nejen
    inertní plyn, ale ještě dusík.
  • 00:06:58 A ještě je přinutím,
    aby dělali nitridy.
  • 00:07:00 Momentálně neexistuje žádný nitrid
    v tenkovrstvý formě,
  • 00:07:04 který by vydržel
    tak vysoké teploty.
  • 00:07:07 Čili ono se s ním nic neděje
    do 1700 stupňů Celsia.
  • 00:07:12 A když na něj napustíte vzduch
    v atmosféře,
  • 00:07:17 tak do 1600 stupňů zůstane stejný.
    Čili to je magickej...
  • 00:07:22 Tenhle materiál má fundamentální
    význam jako tepelná bariéra.
  • 00:07:26 Čili aplikace je úžasná.
    Je to ten materiál,
  • 00:07:30 kde ve sklářském průmyslu například
    je obrovskej zájem, abyste...
  • 00:07:35 Do architekturního skla
    dáváte tenoučkou vrstvu křemíku.
  • 00:07:39 Tedy stříbra. A to stříbro vrací
    infračervené záření,
  • 00:07:43 aby v Kanadě v mrakodrapech
    bylo teplo, když je minus 30.
  • 00:07:47 Jenomže teď je móda, aby mrakodrapy
    nebyly všechny hranatý,
  • 00:07:52 ale některý byly taky do kruhu.
    No a to musíte to sklo zahřát.
  • 00:07:56 A jak sklo zahřejete, tak vám...
    To je tajný takový.
  • 00:08:00 Tak to stříbro
    vám z toho vydifunduje.
  • 00:08:03 Čili vy potřebujete blocker,
    jak oni říkají, na to stříbro.
  • 00:08:07 No a tam my jsme pro ně
    poměrně jako dobří parťáci,
  • 00:08:11 protože my jim řekneme,
    jak to udělat,
  • 00:08:14 jak to sklo pokrýt
    vlastně skelnou keramikou.
  • 00:08:18 Tomu se říká jako takovej
    glass-ceramics.
  • 00:08:21 No tohle už je všechno koupený.
    To jsou tři miliony,
  • 00:08:25 Ta linie mikrovlna elektronová,
    cyklotronová rezonance.
  • 00:08:29 Čili tam
    vy se díváte do budoucnosti.
  • 00:08:32 A teď v tom plazmovým médiu
    každej reaguje s každým.
  • 00:08:36 Protože normálně na střední škole
    vás učili,
  • 00:08:39 že inertní plyny jsou inertní,
    protože mají uzavřený elektronový
  • 00:08:41 slupky a nereagujou.
    Ale tady já vás...
  • 00:08:44 My jsme měli výbornou učitelku
    na chemii, profesorku na chemii,
  • 00:08:47 a tam nám říkala: Argon nereaguje.
    Ale já vás přivedu k hmotnostnímu
  • 00:08:51 spektru a první, co je,
    že tam uvidíte hybrid argonu.
  • 00:08:55 Ale ona měla pravdu.
  • 00:08:56 Akorát že v plazmovém médiu
    všechno reaguje, každý s každým.
  • 00:09:00 Neřekne maminka,
    že jste přijela později?
  • 00:09:04 Maminka neví, kde jste, že jo?
  • 00:09:06 To byste koukala,
    jací jsou to fešáci ještě.
  • 00:09:08 Je mi 63.
  • 00:09:12 Ale 63, to už je pro vás
    skoro mrtvej, že jo?
  • 00:09:14 -Ale co povídáte?
    -No, dobrý.
  • 00:09:19 Vy můžete lidem říct:
    Dej si tam, co chceš.
  • 00:09:22 On by řekl: Jak to mám dělat?
    Vy máte možnost si vzít
  • 00:09:25 Mendělejevovu tabulku a tam si
    říct, kdyby to dělal nějakej
  • 00:09:29 takovej romantik zkusmo,
    tak by nic neudělal.
  • 00:09:33 Tak musíte nejdřív přečíst,
    kam ten výzkum dospěl,
  • 00:09:36 a pak říct: Tak.
    A teď to zkusím...
  • 00:09:40 S olejem. Jasně.
  • 00:09:44 Dvě možnosti. Jasně.
  • 00:09:50 A vždycky vám to vede
    k nějakýmu sporu. Dobrý.
  • 00:09:53 X, protože by sousedili s x non.
  • 00:09:56 Zároveň nemůžu vybrat y,
    protože by sousedilo tady s y non.
  • 00:09:59 Tak to je jedna možnost,
    když teda to je tady v tý množině.
  • 00:10:02 -Pak bych teda vzal...
    -A teď mi chybí druhá možnost,
  • 00:10:06 když tohle je v tý množině.
    Tu nevidím.
  • 00:10:09 -Tu chcete taky namalovat?
    -Chtěl jsem probírku všech možností
  • 00:10:13 Prostě ten kontakt s těma lidma,
    s těma posluchačema je důležitej.
  • 00:10:18 To, co jako si myslím,
    že je velice hluboká myšlenka,
  • 00:10:23 která říká, že přednáška
    je dvoustranný proces.
  • 00:10:26 Přednáška, která se ubírá
    pouze jedním směrem,
  • 00:10:28 je špatná přednáška,
    protože bez toho kontaktu
  • 00:10:32 s tím posluchačem je toho půlka.
  • 00:10:37 Tohle je blbost, co jsem řekl.
  • 00:10:40 NĚKDO KLEPE
    Ano?
  • 00:10:43 Ahoj, kamaráde. Jedenáct hodin.
    Posaď se chviličku.
  • 00:10:47 My teď už jsme ve finále.
  • 00:10:49 Dneska prostě jde jeden člověk
    za druhým, je to takový povrchní.
  • 00:10:52 Já potřebuju vás překontrolovat.
    Vedete si dobře.
  • 00:10:56 Ty vylepšíš tuhle představu.
    Dobře jsi to udělal.
  • 00:11:03 Já s nima vůbec žádný...
    Já je mám rád celkem.
  • 00:11:05 Já s nima žádný spory nemám.
    Oni jsou slušní.
  • 00:11:07 Já je považuju... Takový řeči,
    že se mládež zhoršila,
  • 00:11:10 tak já nevím,
    o který mládeži mluví někdy.
  • 00:11:14 Kolik práce dá to poznat?
    Jak na to půjdete?
  • 00:11:17 -Je to porovnání čísel.
    -Ano.
  • 00:11:19 Jakým algoritmem,
    s jakou složitostí?
  • 00:11:23 To je jenom mezi dvojicí vrcholů.
    Já bych to musel udělat
  • 00:11:26 pro každou dvojici vrcholů.
    -Tak, tak.
  • 00:11:28 Když člověk jde studovat medicínu,
    tak ví, co má očekávat.
  • 00:11:33 Když člověk jde studovat techniku,
    elektriku,
  • 00:11:35 nebo strojařinu, nebo práva,
    tak ví, co má očekávat.
  • 00:11:38 Ale u tý matematiky člověk nepozná,
    o čem je, dokud ji nepozná.
  • 00:11:55 Potíž je v tom, že vlastně
    ta středoškolská matematika,
  • 00:11:59 nebo ta základková matematika,
    to je v podstatě řemeslo, že jo.
  • 00:12:02 A ono potom,
    když se to řemeslo zvládne,
  • 00:12:04 tak za tím je spousta krásných
    myšlenek a spousta estetiky.
  • 00:12:07 Takže pokud máte pravdu,
    tak p = np a jste slavnej.
  • 00:12:13 -Jo?
    -No jo.
  • 00:12:15 Takže ne že by ne,
    ale skoro bych byl pesimista.
  • 00:12:21 -Takže máme nad čím přemýšlet.
    -Jo, jo, jo.
  • 00:12:24 -Můžu si to tady nechat?
    -Jasně.
  • 00:12:27 Já jsem chtěl jít na záchod.
    Ale to byste mě podezíral.
  • 00:12:30 -No... -Tak já to vydržím.
    -Pro tuto chvíli.
  • 00:12:35 Takže je to i o kráse.
    Je to i o estetičnu.
  • 00:12:38 A třeba právě těžký
    v těch přednáškách je,
  • 00:12:41 studentům to estetično ukázat,
    aby jim ta očička taky zasvítila
  • 00:12:44 a plamínky v očích zazářily.
  • 00:12:47 Aby člověk to viděl,
    tak se musí tím řemeslem prokousat.
  • 00:12:51 A to řemeslo leckdy je tvrdý.
  • 00:13:18 -Bude to orientovaný...
    -Orientovanej graf
  • 00:13:21 a na něm bude
    nějaký ohodnocení, že jo?
  • 00:13:26 -A reálné ohodnocení bude uzlů.
    -Ano.
  • 00:13:29 -A kladné bude hra.
    -Tak, tak.
  • 00:13:32 Zamyslete se.
  • 00:13:34 Špeky jsou špeky, že jo.
    Všude jsou nějaký špeky.
  • 00:13:37 Ale nemůžeš špeky chtít
    po studentech u zkoušky.
  • 00:13:41 Tam by měl bejt příklad,
    kterej je typickej.
  • 00:13:44 Já jsem vystudoval matfyz tím,
  • 00:13:46 že za celých pět let
    jsem si spočítal čtyři příklady.
  • 00:13:52 Protože jsem zastával zásadu,
  • 00:13:54 že když rozumím teorii,
    tak ji umím aplikovat.
  • 00:13:58 Já se spíš počítám k těm,
    kteří když něco najdou,
  • 00:14:01 tak jdou do hloubky, do hloubky,
    do hloubky a do hloubky.
  • 00:14:05 Až si kolikrát říkám,
    že jsme v tý hloubce už moc,
  • 00:14:08 že bych rád zkusil něco jinýho,
    jedu někam za nějakým kolegou
  • 00:14:13 popracovat někde venku, že jo,
    zkusím něco jinýho,
  • 00:14:16 vrátím se zpátky
    a zase do tý jámy spadnu.
  • 00:14:19 Protože tam ty krásný střípky jsou,
    který se dají dělat.
  • 00:14:31 Já jsem o tom přemýšlel
    už ve vlaku a myslím,
  • 00:14:35 zdá se mně, že to funguje.
  • 00:14:37 Tohle... Tady máš...
    Je to jasný, že jo.
  • 00:14:40 Ale chtělo by tu
    Mengerovu podmínku nějak...
  • 00:14:45 Zkuste dokázat,
    že tady neexistuje kružnice,
  • 00:14:48 která prochází
    přes všechny uzly právě jednou.
  • 00:14:54 Že neexistuje.
  • 00:14:57 Pak když jsem přišel do Plzně,
    tak jsem se začal zabývat...
  • 00:15:00 Já jsem nešel na matematiku.
    Já jsem na téhle fakultě
  • 00:15:04 a dělal jsem teorii obvodů.
    A teorie obvodů...
  • 00:15:07 -Obvodů? -Obvodů.
    Teorie elektrických obvodů.
  • 00:15:11 A teorie elektrických obvodů,
    to je vlastně analýza,
  • 00:15:15 komplexní analýza
    Matejsovjena grafu.
  • 00:15:23 A postupně jsem zjišťoval,
    že vlastně teda,
  • 00:15:27 že od komplexní analýzy
    přes tu matici až k tomu grafu,
  • 00:15:29 že ten graf sám o sobě
    má taky svůj půvab.
  • 00:15:32 Já jsem se vlastně dostal
    ke grafům přes aplikace.
  • 00:15:36 Přes aplikace do těchto obvodů.
  • 00:15:38 A pořád si ještě myslím,
    že tam je spousta práce k udělání.
  • 00:15:42 Ale ono to je všude, že jo,
    práce k udělání.
  • 00:15:46 Já jsem tady 12 hodin denně,
  • 00:15:48 ale kdybych dělal něco jinýho,
    tak bych byl víc vyčerpanej,
  • 00:15:51 než když jsem tady.
  • 00:15:53 To jsem si jist.
  • 00:16:05 Jeden z mých prvních článků,
    kdy teda jeden kolega
  • 00:16:10 na konferenci
    říkal nějakej problém.
  • 00:16:13 Měl přednášku a na konci té
    přednášky měl problém otevřenej.
  • 00:16:17 Tak já jsem se na to podíval
  • 00:16:19 a říkal jsem:
    To by asi šlo udělat takhle.
  • 00:16:21 Když někdo řekne nějakej problém,
    tak někdy lidi řeknou:
  • 00:16:25 Hm, hm, asi jo.
  • 00:16:27 A někdy někdo řekne nějakej problém
    a lidi si řeknou:
  • 00:16:30 Jé, to je pěkný.
    To je krásná otázka.
  • 00:16:33 My jsme z toho udělali společnej
    článek a v tom společným článku
  • 00:16:36 nám furt chyběl jeden případ.
    Aritmeticky bylo spočítaný,
  • 00:16:40 teoreticky bylo spočítaný,
    že by takový graf mohl existovat,
  • 00:16:43 ale neznal jsem ho.
  • 00:16:47 No a pak jsem šel
    na vojenský cvičení tenkrát,
  • 00:16:49 to bylo ještě za hluboké totality,
  • 00:16:52 na vojenském cvičení
    jsem byl u Bojnic
  • 00:16:54 a jel jsem i do Bojnic na zámek,
    otočil jsem se na strop
  • 00:16:57 a tenkrát byl na stropě,
    v kazetovým stropě.
  • 00:17:00 A měl přesně ty vlastnosti.
  • 00:17:02 Takže jeden z příkladů
    a jedna z konstrukcí,
  • 00:17:06 jeden z mých prvních článků
    je bojnický stropní graf.
  • 00:17:10 Matematika je způsob myšlení.
  • 00:17:12 Jak já to vnímám,
    ta matematika je někde uprostřed.
  • 00:17:15 Ta technika, technický obory.
  • 00:17:17 Když od tý techniky
    jdete jedním směrem,
  • 00:17:20 tak můžete jít
    směrem přírodovědným přes fyziku
  • 00:17:24 blízko k matematice a tak dále
  • 00:17:26 a přes přírodní vědy
    dál a dál od techniky,
  • 00:17:29 anebo můžete jít druhým směrem,
    směrem humanitním.
  • 00:17:32 Zase zas po tý přímce dál a dál.
    Filozofie techniky a tak dál,
  • 00:17:37 až na konci prostě humanitní obory.
    Až na konci.
  • 00:17:39 A teď co bude na extrému?
  • 00:17:41 Na extrému bude nejabstraktnější
    společenská věda.
  • 00:17:47 A na druhém extrému bude
    nejabstraktnější přírodní věda.
  • 00:17:50 Nejabstraktnější
    přírodní věda je matematika.
  • 00:17:54 Nejabstraktnější společenská,
    humanitní věda je filozofie.
  • 00:17:59 Jenomže ona to není přímka,
    ona je to kružnice.
  • 00:18:03 Řeknu jednu maličkost ještě.
    A to by byla,
  • 00:18:05 kdyby někdo, ale to není
    pan profesor Ryjáček,
  • 00:18:08 protože on tady žije s fyzikama
    a s inženýrama výkonnýma,
  • 00:18:12 ten nemá
    ten fundamentalistickej názor,
  • 00:18:14 ale znám matematický
    fundamentalisty, který řeknou:
  • 00:18:17 To je královna
    a všechno ostatní je odvozený.
  • 00:18:19 Tak takovýmu člověkovi
    já zase řeknu:
  • 00:18:22 To je samozřejmě skvělý. Během
    vysokoškolskýho studia se lidi
  • 00:18:25 naučí myslet. Proto kdo zmenšuje
    výuku matematiky,
  • 00:18:28 kteří ministři se na tam
    podepisujou, dělají hrubou chybu.
  • 00:18:31 Nebo když se lidi
    z uměleckýho světa vytahujou,
  • 00:18:34 jak špatní byli na matematiku
    na středních školách,
  • 00:18:37 tak to není dobrý.
  • 00:18:42 Protože to říkají,
    že byli trošku hloupí, že jo.
  • 00:18:45 Ale když mluvím
    zase s fundamentalistou,
  • 00:18:48 tak já mu řeknu: Počkej, kamaráde.
    Pro mě fyzikální modelování,
  • 00:18:52 to je prostředek. Nic víc.
  • 00:19:05 No, když se půjdete podívat
    tady na Borský pole
  • 00:19:09 do některý továrny,
    takový tý moderní třeba,
  • 00:19:14 která vyrábí sedačky pro automobily
    nebo něco podobnýho
  • 00:19:18 a vidíte tam ty lidi, kteří
    tam strkají nějaký kus plechu
  • 00:19:23 do lisu a celý den
    dělají vlastně to samý,
  • 00:19:27 tak potom pochopíte,
    že asi robotizace
  • 00:19:33 skutečně osvobozuje lidi
    od mechanické práce.
  • 00:19:43 Ovšem málo práce manuální
    má ten charakter
  • 00:19:48 podle mého soudu, kde je to
    skutečně mechanická práce,
  • 00:19:52 která se jednoduše
    nechá nahradit robotem.
  • 00:19:56 Navrhnout a vymyslet roboty,
    kteří by byli schopni
  • 00:20:01 ne řešit jednu úlohu opakovaně,
  • 00:20:05 ale řešit těch úloh víc,
    tak to je ten problém.
  • 00:20:08 To je průmyslový robot,
    který vlastně má taky dvě ruce.
  • 00:20:14 Je to paralelní robot.
  • 00:20:17 Ty dvě ramena
    odpovídají dvěma rukám,
  • 00:20:21 které jsou spojené
    a drží nějaký pracovní nástroj.
  • 00:20:24 Třeba šroubovák nebo kleště,
    jako držím já.
  • 00:20:29 Zajímavé, že včera jsme tady měli
    zrovna jednoho kolegu z Ameriky
  • 00:20:33 a ten tady projevil
    přání vyvinout robot,
  • 00:20:39 který by nahrazoval
    takového průměrného dělníka
  • 00:20:43 v libovolné továrně.
  • 00:20:46 On říkal, že jsou čtyři možná
    řešení současné situace.
  • 00:20:50 Buď že Čína zdraží pracovní sílu
    na úroveň západního světa,
  • 00:20:56 nebo západní svět zlevní
    pracovní sílu na úroveň Číny.
  • 00:21:01 Já proti Číně nic nemám,
    ale může se stát,
  • 00:21:04 že bude hospodářská válka, že jo.
  • 00:21:07 Teď jak tam ten jüan drží jinak
    a mají obrovský zadlužení
  • 00:21:10 Spojených států vůči Číně, čili
    nevíme, jak to bude do budoucna.
  • 00:21:14 Ale já to vidím všechno dobře.
  • 00:21:16 Další variantu říkal,
  • 00:21:18 že další varianta
    je zrušení globalizace,
  • 00:21:21 což by vedlo
    ke třetí světové válce podle něho.
  • 00:21:24 A čtvrtá varianta
    je ta technologická,
  • 00:21:27 že tedy vymyslíme
    univerzálního robota,
  • 00:21:30 který kompletně
    nahradí práci člověka.
  • 00:21:35 My jsme se tomu tedy usmívali,
    poněvadž je to takový skutečně sen
  • 00:21:40 vyrobit takového robota.
    My se snažíme o něco podobného,
  • 00:21:46 ale v takovém
    realističtějším podání.
  • 00:21:50 -Už to zase spadlo. -Já vím,
    že to padá. Včera to spadlo taky.
  • 00:21:55 Tady se musí utáhnout
    ty šrouby ještě víc.
  • 00:21:58 To je katastrofa.
  • 00:22:01 -Já vám to podepřu.
    -To není hezký.
  • 00:22:03 -To tam nedávej, když to budou
    fotit. -To vyříznou, ne?
  • 00:22:06 To není hezký.
  • 00:22:08 Velké téma je třeba,
    co lze dokázat, zpětnou vazbou.
  • 00:22:13 Zpětná vazba, to je velká idea
    minulého století v kybernetice.
  • 00:22:33 Kdyby to bylo úplně dokonalý
  • 00:22:35 a ta zpětná vazba
    pracovala úplně přesně,
  • 00:22:38 tak ten míč bude stát na té jehle,
    nespadne a vy nic neuvidíte.
  • 00:22:41 Ono to bude úplně nehybný.
  • 00:22:44 Samozřejmě to není normální,
    že ten míč stojí na té jehle.
  • 00:22:49 To je jenom díky tomu,
    že se změnily fyzikální zákony.
  • 00:22:54 Fyzikální zákony normálně způsobí,
    že ten míč spadne,
  • 00:22:57 ale díky této zpětné vazbě
    my vlastně měníme fyzikální zákony.
  • 00:23:03 No to nemění vůbec.
    Ta zpětná vazba, to se řídí proces.
  • 00:23:10 To je naprosto fundamentální
    a on to umí skvěle.
  • 00:23:13 Já o tom nebudu mluvit teď.
  • 00:23:15 Měníme fyzikální zákony.
    Lokálně samozřejmě.
  • 00:23:21 Ne všude.
    Ale tady na špičce té jehly
  • 00:23:25 ta gravitace se neprojeví.
  • 00:23:28 To vypadá trošinku divně,
    ale doopravdy tím,
  • 00:23:35 že do určitého systému
    zařadíte zpětnou vazbu,
  • 00:23:43 že tam přidáte nějaký další důmysl,
  • 00:23:47 který je obsažen
    v té strategii řízení
  • 00:23:50 toho systému,
    tak vy měníte jeho vlastnosti,
  • 00:23:55 špatný systém
    předěláte na dobrý systém,
  • 00:23:59 na vhodný, lepší.
  • 00:24:00 Například
    ta kybernetika naše je skvělá.
  • 00:24:03 Oni jsou dobří.
    Sekají peníze dobře.
  • 00:24:07 Ale pozor! Oni naprosto oprávněně,
    protože oni umí řídit kdeco.
  • 00:24:24 To není menší nadšení,
    když děláte aplikace.
  • 00:24:27 S tím vůbec nesouhlasím.
    To není vůbec pravda.
  • 00:25:34 Samozřejmě postoje těch lidí -
    matematiků,
  • 00:25:38 inženýrů a fyziků -
    jsou totálně tedy odlišný
  • 00:25:43 na takový ty filozofický otázky,
    kde to vzniká.
  • 00:25:47 Kde třeba matematika vzniká.
    Nebo kde vznikají ty pojmy, ideje.
  • 00:25:52 Matematici většinou -
    tedy jak já je znám -
  • 00:25:56 tak věří, že oni
    je chytli tak jako z vesmíru.
  • 00:26:01 Nějak z toho prostoru.
  • 00:26:03 On to řekl ten matematik Hardy.
    Slavný matematik.
  • 00:26:08 Tak ten řekl,
    že nejvíc je hrdý na výsledky,
  • 00:26:12 které nemají žádné aplikace.
  • 00:26:16 I disciplína nebo poddisciplína,
    část vědního oboru,
  • 00:26:21 která se zdá v danou chvíli,
    že možná už tam nic není,
  • 00:26:25 tak velice pravděpodobný je,
    že s rozvojem nějaké paralelní
  • 00:26:29 disciplíny se ukážou nové pohledy,
    a zjistí se, že to tak vlastně není
  • 00:26:32 Zajímavé je tedy,
    že nakonec i ty jeho výsledky
  • 00:26:37 nějaké aplikace mají.
  • 00:26:40 Ale hodně lidí
    jaksi přijalo tu jeho filozofii
  • 00:26:45 a domnívá se,
  • 00:26:49 že když jaksi budou řešit
    ty nejvznešenější problémy,
  • 00:26:54 že to je něco víc
    než když řeší problémy,
  • 00:26:57 které souvisí
    s tou lidskou existencí okamžitou.
  • 00:27:05 To je jak kdy, že jo.
  • 00:27:08 Když ten článek předstihuje,
    co on má na mysli.
  • 00:27:11 On je vynikající pracovník
    a usiluje o realizaci.
  • 00:27:14 Ale když vy
    přesáhnete tu dobu o tolik,
  • 00:27:18 že přijdete s něčím zásadně novým.
  • 00:27:20 Všichni jsme takoví. Všichni
    vědci jsou v podstatě takoví.
  • 00:27:25 Mají tento charakter.
    Poněvadž když něco dělají
  • 00:27:28 a dělají to s nadšením,
    tak se domnívají,
  • 00:27:34 že skutečně je to něco mimořádného.
  • 00:27:36 Jinej než světovej patent
    nás nezajímá.
  • 00:27:40 Mám papírek normálně.
  • 00:27:42 Škrtnout, zavřít.
  • 00:27:45 Potřeboval bych, kdyby...
    Tohle jsou například,
  • 00:27:49 když teda máme tak trošku
    jako říct, co se tady dělá,
  • 00:27:52 tak jako výrazem pro nás
    je spolupráce se zahraničím.
  • 00:27:56 Včera jsem strávil celej den
    s Falconerem, kurnik!
  • 00:27:59 Taky mám takhle mlaďounký.
    Sedmdesátej sedmej.
  • 00:28:01 Ten je chytrej, výbornej.
    To je takovejhle kluk,
  • 00:28:05 Ten byl taky v Japonsku.
    Tenhle je dva roky v Nagoji.
  • 00:28:09 Výbornej. Baroch.
    Tenhleten je Houška.
  • 00:28:14 Ten má doktorát od nás a od Sydney.
  • 00:28:17 Pak mu okamžitě
    dali nabídku v Montrealu.
  • 00:28:21 Teď se vrátil. Pro ty já
    tady musím zajistit podmínky.
  • 00:28:25 Protože to jsou lidi... Okamžitě
    by ho brali ve Spojených státech,
  • 00:28:28 protože to je superman.
  • 00:28:31 Já se cítím být
    jako tvrdě pracujícím,
  • 00:28:34 ale velmi šťastným člověkem.
  • 00:28:35 Dalšího tady mám... No nejrůznější.
    Tenhle je náš doktorand.
  • 00:28:41 Ten dělá vedoucího výzkumu
    v Belgii pro architekturní skla.
  • 00:28:46 Tenhle pracuje v nějakým
    zbrojařským průmyslu v Kanadě.
  • 00:28:49 Většinou to tak je u těch lidí,
    kteří dělají vědu.
  • 00:28:53 že jsou skutečně zanícení
    až po okraj.
  • 00:29:01 Ale to je zanícení
    pro ten konkrétní problém.
  • 00:29:10 Ale kromě toho
    člověk musí přemýšlet
  • 00:29:18 také o smyslu té své práce.
  • 00:29:21 Samozřejmě to okamžitě
    někdo napadne.
  • 00:29:24 Řekne: Nikdo neví, co je užitečný.
  • 00:29:26 Nikdo neví, co se ukáže za 50 let,
    že je užitečný, a tak dále.
  • 00:29:32 Ale dneska je jiná doba,
    Možná že třeba toto,
  • 00:29:36 ta práce do šuplíku takhle mohla
    fungovat v osmnáctém,
  • 00:29:40 devatenáctým, možná že i
    do začátku dvacátého století,
  • 00:29:44 ale dneska, když něco vymyslíte,
  • 00:29:48 a neaplikuje se to
    během velmi krátké doby,
  • 00:29:54 tak to vlastně přestane existovat,
    už se k tomu nikdo nevrátí.
  • 00:29:59 V Americe, v Japonsku,
    nikde fyzik z katedry
  • 00:30:03 nedotahuje nic do výsledku.
  • 00:30:05 Protože já mu řeknu,
    je tady vysokoteplotní materiál.
  • 00:30:09 Kdybychom byli hi-tec země,
    tak už by mě tady obklopili,
  • 00:30:12 já bych s nima musel podepsat
    smlouvy, kdo to prozradí,
  • 00:30:14 tak ho propustím okamžitě,
    protože by řekli:
  • 00:30:17 To je neuvěřitelný materiál!
    V každý normální bohatý zemi
  • 00:30:21 je výzkumně vývojová báze průmyslu.
    A my ji nemáme.
  • 00:30:25 Tak já pak můžu říct, že ode mě by
    český průmysl například chtěl,
  • 00:30:28 abych připevnil chrom na vanu.
    Dobře, my bychom při chromování,
  • 00:30:34 to mně jeden člověk volal.
    A já jsem mu říkal,
  • 00:30:38 kolik by do toho dal peněz.
    A on: No to až to vyjde.
  • 00:30:42 Ale to já vůbec nemůžu ani
    nasadit brýle, abych přemýšlel.
  • 00:30:46 Já mu můžu poradit z voleje,
    co bych udělal,
  • 00:30:49 vyčistil a tak. Ani o suplantaci
    jsem mu nic neřekl,
  • 00:30:52 protože to je vyřešený
    z hlediska vědy.
  • 00:30:55 Já si myslím,
    že ten problém spočívá v tom,
  • 00:30:57 že by aspoň ti mladí lidi
    měli být pod tlakem,
  • 00:31:03 aby ta jejich práce byla užitečná.
  • 00:31:05 Sekali bychom tu peníze,
    ani jeden by nedostal post doc.
  • 00:31:09 Oni by řekli: To je od toho,
    co tam dává chrom na vany.
  • 00:31:13 Z Plzně.
  • 00:31:25 Ti, co dělají základní výzkum,
    tak ti chodí tam.
  • 00:31:29 My se nebojíme umazat od oleje.
  • 00:31:33 Náš stát je výbornej,
    ale tady se přece aplikuje
  • 00:31:36 německý nebo americky know how
    tři nebo čtyři roky starý.
  • 00:31:39 To je výborný.
    V Rumunsku patnáct let starý.
  • 00:31:41 Tak jsme o hodně lepší
    než Rumunsko.
  • 00:31:43 Řeknou: Zrušit Akademii věd.
    Já řeknu ne.
  • 00:31:46 Akademie věd tu musí být.
    Ta je velmi důležitá.
  • 00:31:49 Trošku je třeba zredukovat.
    Lidem na Akademii je třeba říct:
  • 00:31:52 Pozor! Přemýšlejte na aplikace!
  • 00:31:55 A přemýšlejte na spolupráci
    s vysokými školami a na průmysl.
  • 00:31:59 Ale zase utilitarista, co je
    jenom v uvozovkách "na vývoj",
  • 00:32:03 tak by řekl: Akademii věd zrušit.
    K čemu ji potřebujeme?
  • 00:32:06 A já bych mu řekl:
    Jsi blázen nebo co?
  • 00:32:08 Protože Holý, ten doktor,
    ten je asi nejlepší náš vědec
  • 00:32:11 a ten ani nevěděl... Ten zkoumal,
    protože to bylo krásný,
  • 00:32:15 ty vazby
    u těch molekulárních struktur,
  • 00:32:18 a najednou je z toho lék na HIV.
  • 00:32:20 A je z toho lék na žloutenku B
    nebo na kterou žloutenku.
  • 00:32:24 -Holý, kdyby se nedělalo...
    -Z Akademie?
  • 00:32:28 No jasně. Ten je špičkovej.
    Ten má počet citací skvělej.
  • 00:32:33 A utilitaristi by mu řekli:
    Ježiš, co to tady zkoumáš?
  • 00:32:36 On neví, že zkoumá lék na HIV.
    Před 5 lety nebo před 8,
  • 00:32:40 kdy na to přišel, on to nevěděl,
    že zrovna dělá ho na HIV.
  • 00:32:43 Oni si to představujou, že někdo
    řekne: Dobrý den. Pojďte sem.
  • 00:32:46 A teď budete všichni
    zkoumat lék na HIV.
  • 00:32:48 To je nějakej poloruskej
    stalinistickej způsob,
  • 00:32:51 když potřebovali bombu.
  • 00:32:53 To je důležitý.
    Dokud ta teorie nevyroste,
  • 00:32:55 nikdo nepozná,
    jestli je krásná, nebo ne.
  • 00:32:58 -Jak to myslíte?
    -Ta musí nejdřív vyrůst.
  • 00:33:00 A ta musí dostat svobodu,
    aby vyrostla.
  • 00:33:02 Potřebuje prostředí, aby vyrostla.
    A pak se pozná, že je krásná.
  • 00:33:05 A ten matematik musí mít takovou
    pokoru, aby když vidí,
  • 00:33:08 že to je k ničemu,
    aby to sám zahodil a řekl ne.
  • 00:33:12 To je špatný. To je blbě.
    Strčit to do šuplíku.
  • 00:33:21 Je to, jak řekl zase jiný
    matematik Pontryagin ruský.
  • 00:33:25 Ten řekl: Matematici řeší problémy,
    které umí,
  • 00:33:30 a inženýři problémy, které musí.
  • 00:33:33 Halmos, jedno z velkých jmen.
    Paul Halmos, Teorie míry,
  • 00:33:39 když měl nějakou konferenci,
    myslím k jeho sedmdesátinám,
  • 00:33:45 tak tam dával kouzelnou přednášku
    a začal ji slovy:
  • 00:33:50 Já jsem měl v životě to štěstí,
  • 00:33:52 že jsem mohl celý život
    dělat to, co mě baví,
  • 00:33:55 a ještě se našli lidi,
    kteří byli ochotni mi za to platit.
  • 00:33:59 Když to má k něčemu být,
    tak to musí člověka bavit.
  • 00:34:03 Jinak to je o ničem.
    Jenže ono právě tohleto,
  • 00:34:06 ten přístup je důležitej,
    protože potom z toho vznikají
  • 00:34:11 ta řešení,
    která časem nacházejí aplikace.
  • 00:34:14 Okamžitě nebo za nějakou dobu
    prostě ty aplikace najdou.
  • 00:34:18 Ale na počátku musí být řešení,
    které má vnitřní eleganci.
  • 00:34:22 Které je v souladu s přírodou.
  • 00:34:24 No a že je v souladu s přírodou,
    to musí cítit ten matematik.
  • 00:34:28 Od toho tam je,
    aby on taková řešení hledal.
  • 00:34:38 Já jsem četl
    takovej zajímavej článek,
  • 00:34:41 teď si nevzpomínám na toho autora.
    Byl to taky významnej matematik.
  • 00:34:46 A ten napsal článek,
    jaká matematika by vznikla
  • 00:34:51 na jiné planetě. Nečetl jsi to?
    -Nečetl. Neznám.
  • 00:34:54 -To bylo velmi zajímavé.
    -Ale řekl bych, že bude stejná.
  • 00:34:57 On právě, to bylo zajímavý,
    on to rozlišoval.
  • 00:35:02 On tam říkal, že určitá část
    matematiky by byla určitě stejná.
  • 00:35:09 Tu on považoval za tu důležitou.
  • 00:35:15 A ten zbytek? On říkal:
    Potom je druhá část té matematiky.
  • 00:35:20 Ta by mohla být jiná.
  • 00:35:23 Ta závisí
    na vkusu těch matematiků.
  • 00:35:26 A ta prostě
    neodráží ten reálný svět.
  • 00:35:30 Jedině hloupej člověk by řekl,
    že ten jeden má totální pravdu
  • 00:35:34 a ten druhej ji nemá. Akorát je
    třeba oba typy držet na uzdě.
  • 00:35:39 Já si myslím, že to vůbec nevadí.
    Že lidi mají různej názor
  • 00:35:42 na význam aplikovaný vědy,
    na základní výzkum.
  • 00:35:49 To vůbec nevadí. Ale důležité je,
    aby si spolu povídali.
  • 00:35:53 Jako ta šance je třeba ten NTIS,
    co se tady má budovat.
  • 00:35:56 To je šance vybudovat centrum.
  • 00:36:06 To znamená se kontaktovat
    a řešit společný problémy.
  • 00:36:10 -Nebo aspoň si povídat.
    -To tam je napsáno.
  • 00:36:13 -V tom projektu právě...
    -Já vím. To tam je napsaný.
  • 00:36:16 Ale počkat! Já jsem to z našeho
    hlediska fakt psal upřímně.
  • 00:36:36 Můžeme si stokrát tady říkat,
    že jsme jako dobrý,
  • 00:36:39 že je tady nový tým,
    že je tady 10 perspektivních lidí,
  • 00:36:45 že teď budou tři docenti,
    kteří jsou skvělí
  • 00:36:47 a byli dva roky
    v Kanadě a v Japonsku,
  • 00:36:51 a oni by řekli:
    Ale 89 milionů je 89 milionů.
  • 00:36:54 Já jsem vám říkal, že od roku 1993
    jsme sehnali 72.
  • 00:37:00 Ale od roku 1993.
    A teď přijde za 4 roky 89.
  • 00:37:04 Je to pro nás velký závazek.
    My to bereme velmi vážně.
  • 00:37:09 -Já to špatně nevidím.
    -Já to taky nevidím špatně, ale...
  • 00:37:17 Ty kritéria jsou tam tvrdý.
    Ty červený rámečky. To souhlasím.
  • 00:37:20 Takhle. Tvrdých kritérií
    bych se nebál, ale...
  • 00:37:23 -No, ty mi musíme splnit.
    -Samozřejmě.
  • 00:37:25 My ty úkoly splníme.
    Bude se od nás žádat...
  • 00:37:28 Bude se to jmenovat
    Centrum evropské excelence.
  • 00:37:39 O název tak nejde,
    ale název to je skvělej.
  • 00:37:43 A my to dodržíme.
  • 00:37:46 To vypadá jako fráze.
    Sandra se mi trochu smála,
  • 00:37:50 že jsem z toho měl takovou radost.
    Mám z toho velkou radost.
  • 00:37:53 Když nám někdo řekne,
    že ČVUT je někde o třídu lepší,
  • 00:37:58 než je Západočeská univerzita,
    protože my dáváme zadarmo tituly,
  • 00:38:02 tak my z něj máme zábavu.
    To je urážka ve skutečnosti.
  • 00:38:05 A je vám jedno,
    co se říká v televizi.
  • 00:38:08 Důležitý je, co je pravda.
  • 00:38:11 To jsme řešili, jestli existuje
    pravda. -Prosím?
  • 00:38:14 -To jsme dneska řešili.
    -Ano. Právě já vím, co je pravda,
  • 00:38:17 protože když je
    fyzikální model verifikovaný
  • 00:38:21 mnoha jinými experimenty
    a ten soulad je velkej,
  • 00:38:24 tak ten model je pravdivý
    z našeho hlediska.
  • 00:38:27 Model má velkou pravděpodobnost
    býti pravdivý.
  • 00:38:30 Model má velkou pravděpodobnost
    býti pravdivý. Ano.
  • 00:38:32 -Já bych to řekl takhle.
    -Ano. Správně.
  • 00:38:34 Protože my se nekonečně blížíme
    popisu něčeho tak komplikovanýho,
  • 00:38:37 jako je příroda
    a nikdy ho nemůžeme zachytit.
  • 00:38:41 Teď mi říkala dcera, že takhle
    vypadá stůl člověka,
  • 00:38:43 který nestačí na svou práci.
    Ona je moje milovaná dcera,
  • 00:38:47 ona tím nic nemyslela, ale říkala,
    že to považovala za zábavu.
  • 00:38:52 On ten jejich stůl tak vypadá.
    Když přijdete k některým manažerům,
  • 00:38:55 tak to jsou blbci první třídy,
    bohatý hodně,
  • 00:38:58 ale mají výborný stoly.
    A mají nějaký televize.
  • 00:39:01 Oni se dívají v práci na televizi,
    já vůbec to nechápu.
  • 00:39:04 Vy když něco řešíte,
    nějaký problém,
  • 00:39:08 tak samozřejmě pro něj
    musíte být zanícen úplně totálně.
  • 00:39:13 Skutečně jako šílenec.
  • 00:39:16 První věc je poměrně rychle,
    protože jsem v tísni.
  • 00:39:22 Pánové, jděte pryč.
    Já jsem moc drahej pracovník
  • 00:39:25 na to, abych s vámi pokračoval.
    Takhle hnusně jsem mu to řekl.
  • 00:39:28 On povídá: Drahej?
    Já povídám: To jo.
  • 00:39:31 Ty takzvaný mainstreamový lidi,
    ty já mám rád,
  • 00:39:33 protože jsou to spoluobčani,
    ale já nevím, který přesně to jsou,
  • 00:39:35 protože oni žijou jinak než já
    a já nemůžu říct,
  • 00:39:38 že jsou horší než já,
    protože já tolik pracuju.
  • 00:39:43 Tak něčím člověk
    musí naplnit život, že jo?
  • 00:39:46 Ale jako většinou v tomhle
    problém ti výzkumníci nemají.
  • 00:39:51 Prostě je to baví všechno.
  • 00:39:54 Jak už jsem říkal, to jsou emoce,
    který vás ženou.
  • 00:39:58 Já tomu říkám cit pro strukturu.
    A když člověk získá ten cit
  • 00:40:01 pro strukturu, tak potom z toho
    citu vyjde ta správná myšlenka.
  • 00:40:05 To by mohlo jít takhle!
    V tom okamžiku to secvakne,
  • 00:40:09 ta kolečka do sebe zapadnou.
    Kolikrát já tomu říkám,
  • 00:40:12 že lidi chodí kolem toho, já nevím,
    kolem toho diamantu,
  • 00:40:15 kterej leží na zemi.
    Lidi chodí kolem něj 2-3 měsíce,
  • 00:40:18 chodí kolem něj roky, a nevidí ho.
  • 00:40:21 A najednou ho napadne: Tady to je!
    Podívá se na to a řekne: To je ono!
  • 00:40:24 Spíš bych se zeptal, čím to je,
    že nikoho nevzrušuje ta fyzika.
  • 00:40:26 Mně přijde, že jako...
    Když se podíváte na malé děti.
  • 00:40:31 Jistá odměna. Teď budeme dělat
    odměny. To byla odpověď skvělá.
  • 00:40:36 Když se podíváte na malé dítě,
    tak ono zkoumá ten svět.
  • 00:40:39 Jak může.
    Všema smyslama a celej den.
  • 00:40:43 Tak to je nějak to, co děláme my,
  • 00:40:45 ale z nějakého důvodu ostatní
    lidi to nedělají. Tak já nevím.
  • 00:40:52 Je to takový tvrdý, že jo?
    Takový poddajný.
  • 00:40:56 No.
  • 00:41:00 Tak tam dám rychlejší.
    To bude zase víc lítat.
  • 00:41:05 Po letech co tak jako jsem strávil
    v tom školním procesu,
  • 00:41:10 tak jsem tak jako zapomněl,
    jak si hrát s věcma.
  • 00:41:13 Jak jako v tý škole
    člověk má pocit,
  • 00:41:16 že všechno je nalajnovaný.
  • 00:41:19 že pan učitel, pan ředitel,
    pan ministr, pan Někdo
  • 00:41:24 ví ty odpovědi
    a my se je musíme naučit,
  • 00:41:27 A najednou když přijde
    jako dělat ten doktorát,
  • 00:41:31 kdy sám má dělat výzkum,
    tak jako,
  • 00:41:36 nebo sám za sebe můžu říct,
    tak jsem jako byl zaražený,
  • 00:41:39 že najednou nikdo neví odpovědi,
    najednou sám si s tím mám hrát.
  • 00:41:42 Pořád opakuju,
    že strašně na nás záleží.
  • 00:41:46 To je rodinné stříbro naší země.
  • 00:41:48 Když je dobře poblázníme,
    tak opravdu ten potenciál je,
  • 00:41:52 je to třeba jenom z nich dostat.
  • 00:41:54 Jako ten potenciál
    je obrovskej v těch lidech.
  • 00:41:59 Já jsem šťastnej, že oni...
    Nevím přesně, co si myslí.
  • 00:42:02 Oni to, už jsou to chlapové,
    tak to přede mnou zastírají.
  • 00:42:06 A tak se možná bojí
    tam před tím posterem.
  • 00:42:08 Přijdou Američani,
    špičková velmoc ve vědě,
  • 00:42:11 ale pak se vrací a někdy jim,
    kdybych to řekl opravdu tvrdě,
  • 00:42:15 jim dojde,
    na jakým vlastně jsou pracovišti,
  • 00:42:18 protože tam zažijou minuty slávy,
    protože tam přijdou
  • 00:42:22 a samozřejmě je tam vydusí
    někteří ti profesoři.
  • 00:42:24 -Je to tak. -Já bych spíš řekl,
    že se ptali na to, jak to děláme,
  • 00:42:29 protože ty výsledky jsou zajímavý,
    takže se ptali normálně.
  • 00:42:32 Ale tomu můžeme taky říct vydušení,
    když se tě ptá na všechny možný...
  • 00:42:36 Já tím nemyslím vydusit,
    že by řekli že to je špatně.
  • 00:42:39 To by řekli, že to dělám já špatně!
    To já nikdy nepřipustím.
  • 00:42:42 Omyl. To je dobrá otázka,
    ale já bych tomu neříkal omyl,
  • 00:42:44 protože člověk ve vědě jako
    v životě nadělá spoustu kopanců.
  • 00:42:49 To je pochopitelný, že jo.
  • 00:42:51 Každej má svou
    takovou černou skříňku,
  • 00:42:54 kde má svý životní trapasy,
  • 00:42:57 a když tu skříňku čas od času
    otevře, tak to není příjemný.
  • 00:43:01 Ale to jsou spíš takový přešlapy.
  • 00:43:03 Takový s odstupem času
    úsměvný přešlapy a podobně.
  • 00:43:07 Ale jako největší omyl?
    Já bych největší omyl...
  • 00:43:12 Nevzpomínám si na největší omyl.
    Možná že je to proto,
  • 00:43:17 že ho neberu jako omyl,
    protože matematika
  • 00:43:21 třeba člověka učí k tomu,
    aby uměl přiznat,
  • 00:43:25 že něco spletl. Tohle je špatně,
    tady jsem udělal chybu.
  • 00:43:29 Prostě ono to tak je. Jsou vědy,
    ve kterých se to okecá.
  • 00:43:33 Tohle je pravda,
    je to trošičku jinak,
  • 00:43:36 ale taky je to pravda. Tady ne.
    Buď je to dobře, nebo je to špatně.
  • 00:43:40 Zlepšit se dá všechno,
    ale ve vědě to nevíte, jestli...
  • 00:43:44 Jako my jsme spokojení,
    jak to jde, ale to nikdy nekončí.
  • 00:43:49 Pak to není vědecký poznání,
    když je člověk na konci, že jo.
  • 00:43:52 Jsou věci, který jsou
    poznatelný a nepoznatelný,
  • 00:43:55 ale pokud jde o přírodní vědy,
    pokud jde o matematiku
  • 00:43:58 a vědy tohoto charakteru, tak to je
    někde nějaká objektivní pravda,
  • 00:44:04 tý se snažíme přibližovat,
    té se nějakým způsobem blížíme,
  • 00:44:08 ale jako absolutní poznatelnost...
  • 00:44:12 To je,
    jako byste se zeptal sochaře,
  • 00:44:16 jakou sochu ještě lepší, než
    udělal, si dovede představit.
  • 00:44:19 A on to přesně neví,
    ale dovede si představit,
  • 00:44:22 že by udělal lepší
    než tu, co by udělal.
  • 00:44:25 Takhle když s tím škubnu ručně,
    tak se to rozhoupe.
  • 00:44:33 To je právě špatně, takže
    musíme vymyslet ty algoritmy,
  • 00:44:36 aby se to nehoupalo.
  • 00:44:39 Technika se mění,
    to okolí se mění.
  • 00:44:42 Ty krabičky,
    které používáme, se mění.
  • 00:44:45 Ale ten člověk samotnej, mám pocit,
    že už se několik tisíc let nemění.
  • 00:44:53 Jak ta společnost vypadá dneska,
    to je výsledek práce lidí,
  • 00:44:57 kteří na našem místě byli,
    řeknu, před 50 lety.
  • 00:45:05 Já myslím,
    že ten pokrok je naprosto zřetelný.
  • 00:45:08 To, čeho dosáhlo lidstvo, řeknu,
    za posledních 200 let
  • 00:45:11 od průmyslové revoluce,
    to je pokrok o mnoho řádů.
  • 00:45:14 Já si myslím,
    že člověk se moc nemění.
  • 00:45:18 A ani si nemyslím,
    že toho moc zná.
  • 00:45:21 Že to naše století
    nebo ta současnost
  • 00:45:25 že je nějak úplně výjimečná.
    To si nemyslím.
  • 00:45:28 Já si myslím, že za sto let
    zase se budou na tuhle dobu dívat,
  • 00:45:33 že to byla úplně normální doba,
    kde se toho moc nedělo.
  • 00:45:39 V praxi je to hrozně těžký
    prosadit nějakou novou koncepci
  • 00:45:44 teoretickou, nějakou novou teorii.
    Prosadit, aby byla využívaná.
  • 00:45:50 To je obrovsky těžký.
  • 00:45:53 A spoustu těch teorií
  • 00:45:58 se ukáže,
    že jsou zcela nesmyslný.
  • 00:46:02 Že vůbec nemůžou fungovat prostě.
  • 00:46:04 Poněvadž ten autor
    zapomněl na spoustu věcí.
  • 00:46:08 Nekonfrontoval ty teorie
    s tím reálným světem,
  • 00:46:18 s tím ošklivým,
  • 00:46:22 nepřesným,
    neideálním konkrétním světem.
  • 00:46:28 Ten teoretik vždycky pracuje
    s abstraktním světem,
  • 00:46:32 který je dokonalý.
  • 00:46:45 -Ještě můžete?
    -Ještě můžu.
  • 00:46:49 Včera pařila. Že jo?
  • 00:46:52 Tak teď je vám výborně,
    poněvadž kluci tady mají chládek.
  • 00:46:56 Příroda je dobrá,
    ale ty ženy jsou o hodně hezčí
  • 00:46:59 než příroda.
  • 00:47:02 Když je dobrá publikace,
    tak vypadá taky krásně.
  • 00:47:06 No tak zase
    je to vzrušení jiného typu.
  • 00:47:11 Zbytek je tajnej.
  • 00:47:15 To jsem chtěl pak ještě mluvit
    o těch tajích jejich duše,
  • 00:47:18 ale ty jsou tak komplikovaný,
    že je nikdo nedovede pochopit.
  • 00:47:22 Takže když mi někdo říká,
    že jim jako rozumí,
  • 00:47:26 tak si říkám: Ježišmarjá!
  • 00:47:28 Já to nevím, že jo. Já vím,
    jaký jsou rovnice ve výbojích.
  • 00:47:33 To vím dost slušně.
  • 00:47:36 Ale jaký jsou komplikovaný systémy,
    to já nevím,
  • 00:47:38 protože já nejsem v těch poradnách,
    co tam tý ženě říkají.
  • 00:47:41 Mně to neříkají.
  • 00:47:43 -Ahoj.
    -Nazdar.
  • 00:47:44 -Dobrý?
    -Dobrý.
  • 00:47:46 Tak já už asi jedu.
  • 00:47:48 Ty jsi byl ve trojce?
  • 00:47:51 -Co je nového ve fyzice?
    -To byl náš děkan.
  • 00:47:54 Myslím,
    že jsem ti ani nezkrátil život.
  • 00:47:57 -Tobě ne.
    -Ne? To je výjimka.
  • 00:48:00 My jsme si docela rozuměli.
    Děkan na fakultě aplikovaných věd.
  • 00:48:04 Teď je to profesor na matematice.
  • 00:48:05 Pan profesor se ptal,
    co bylo ve fyzice.
  • 00:48:08 Ve fyzice jako obecně
    nebo na katedře fyziky?
  • 00:48:10 -Obecně.
    -Obecně skvělý.
  • 00:48:13 Jo, obecně, to nevím,
    ale na katedře fyziky skvělý.
  • 00:48:16 Já teď začínám učit teorii vln.
  • 00:48:19 To je základ
    moderní teorie mikročástic.
  • 00:48:26 -Vlnově korpuskulární dualismus?
    -No. Mě to zajímá.
  • 00:48:30 Byla tam politická elita a řeknu,
    který šéfové byli v televizi,
  • 00:48:34 tak je to dobrý.
    Ale to není žádná elita národa.
  • 00:48:36 To je politická elita.
    Elita národa je někdo úplně jinej.
  • 00:48:41 Proti rosničkám nic nemám.
    To jsou pěkný ženský.
  • 00:48:43 Ale to, že se tady mluví,
    jak žijou rosničky,
  • 00:48:46 to je úpadek. Já nechci
    kritizovat svoji zem milovanou,
  • 00:48:51 ale že prožíváme,
    s kým se jako vyspala rosnička,
  • 00:48:54 nebo že se rozvedla,
    to považuju za neuvěřitelný.
  • 00:48:57 Já jí přeju velký štěstí,
    ale tohle mě opravdu nezajímá.
  • 00:49:02 Hlavně nesmí
    se nic dělat pro peníze.
  • 00:49:06 Jakmile začnete dělat pro peníze,
    tak jste skončili.
  • 00:49:12 Je to blbý, že jo?
  • 00:49:28 Skryté titulky: Jaroslav Švagr
    Česká televize 2011

Související