iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
30. 10. 2011
08:15 na ČT2

1 2 3 4 5

2 hlasy
13013
zhlédnutí

Po českých a moravských galeriích s Eliškou Fučíkovou

Oblastní galerie Liberec

13 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Po českých a moravských galeriích s Eliškou Fučíkovou

  • 00:00:19 Dobrý den. Dneska navštívíme
    Oblastní galerii v Liberci.
  • 00:00:24 Byla založena v roce 1953,
  • 00:00:28 ale její kořeny jsou mnohem starší
    a jsou nesmírně zajímavé
  • 00:00:33 i pro samu galerii proto,
    že se vlastně stala
  • 00:00:39 odnoží původního
    Severočeského muzea,
  • 00:00:43 které bylo nejstarším
    uměleckohistorickým muzeem
  • 00:00:47 v českých zemích
    a bylo založeno už v roce 1873.
  • 00:00:52 Tohle muzeum našlo tady v Liberci
  • 00:00:55 velice štědré podporovatele,
    mecenáše a donátory,
  • 00:00:59 takže se velkou rychlostí
    rozrůstalo.
  • 00:01:02 A jedno z těch největších
    obohacení sbírky byl dar,
  • 00:01:07 velmi velkorysý dar
    Heinricha Liebiga,
  • 00:01:11 který muzeu věnoval
    úžasnou sbírku francouzského umění.
  • 00:01:16 A právě tyhle sbírky
    se přestěhovaly potom sem
  • 00:01:20 do Oblastní galerie.
  • 00:01:24 Heinrich Liebig
    byl liberecký textilní průmyslník,
  • 00:01:30 který se věnoval
    sbírání uměleckých předmětů
  • 00:01:32 a sbírání taky
    uměleckohistoricko předmětů
  • 00:01:35 v podstatě od dob antických,
    od Egypta až po současnost.
  • 00:01:38 Obrazová sbírka Heinricha Liebiga
    čítala 209 obrazů
  • 00:01:43 a sám Heinrich Liebig
    ji ve své závěti označil
  • 00:01:47 za jednu
    z nejlepších sbírek uměleckých
  • 00:01:50 v tehdejším Rakousku-Uhersku.
  • 00:01:52 Heinrich Liebig sbírku
    v roce 1902 odkázal městu Liberci.
  • 00:01:57 V roce 1904 Heinrich Liebig umírá
  • 00:02:00 a jeho sbírka
    je poprvé představena v rámci
  • 00:02:03 česko-německé výstavy
    zde v Liberci v roce 1906.
  • 00:02:26 Heinrich Liebig sbíral především
  • 00:02:29 umění rakouské
    a německé 19.století,
  • 00:02:34 což byli do značné míry
    téměř jeho součastníci.
  • 00:02:38 Vybíral si opravdu mimořádná díla.
  • 00:02:42 Je tu výborně zastoupena
    Heinhofferova škola krajinářská.
  • 00:02:48 Jsou tu figuralisti.
    Je tu Spitzwerk se svými
  • 00:02:52 takovými buržoazně
    laděnými drobnými interiéry.
  • 00:03:06 Důraz je především kladen
    na krajinářství právě proto,
  • 00:03:10 že měl svůj bezprostřední ohlas
    v českém krajinářství 19.století,
  • 00:03:15 které v něm našlo velkou inspiraci.
  • 00:03:28 Aby se tyto sbírky
    mohly dále rozrůstat,
  • 00:03:32 nadal muzeum velmi štědrou fundací,
    která poskytovala dostatek financí,
  • 00:03:40 aby Liebigova sbírka
    mohla být i nadále rozšiřována.
  • 00:03:56 Největší sbírka děl Evžena Baudina,
    který vycházel z barbizonské školy
  • 00:04:01 a byl jakýmsi předchůdcem
    nebo současníkem
  • 00:04:06 francouzských impresionistů,
    se nachází mimo Francii
  • 00:04:11 právě tady v Liberci.
  • 00:04:13 Charles Baudelaire,
  • 00:04:15 když komentoval první
    výstavu impresionistů v Paříži,
  • 00:04:20 tak napsal
    takovou neuvěřitelnou pajánu
  • 00:04:23 na Baudinovu schopnost
    zachytit atmosféru toho místa.
  • 00:04:28 To je takové to
    jemné tetelení vzduchu.
  • 00:04:31 Týkají se muže, který původně
    vlastně ani neměl být malířem.
  • 00:04:35 Byl pomocníkem svého otce lodivoda
  • 00:04:38 a tohle nejisté povolání
    potom rodinu přivedlo do Paříže,
  • 00:04:43 kde si Baudinův otec
    pořídil krámek.
  • 00:04:47 Tam se setkali
    s nejrůznějšími malíři,
  • 00:04:51 a ti jaksi objevili
    talent Evžena Baudiana
  • 00:04:55 a doporučili,
    aby se v tom oboru vzdělal.
  • 00:04:59 Vlastně na první výstavě
    impresionistů
  • 00:05:03 Baudin už vystavoval své obrazy.
  • 00:05:06 A dneska ho vlastně považujeme
    za učitele Monetova.
  • 00:05:37 Sbírka českého moderního umění
    a současného umění
  • 00:05:42 začala vznikat
    až samozřejmě po tom,
  • 00:05:45 co se galerie stala samostatnou.
  • 00:05:48 To znamená po roce 1953,
    kdy její první kurátor
  • 00:05:53 nebo ředitel Beran se intenzivně
    věnoval novým akvizicím.
  • 00:05:59 A výrazně potom se rozšířila
    za působení nové ředitelky,
  • 00:06:04 kterou se stala v roce 1958
    Hana Seifertová.
  • 00:06:10 Vlastně si tady realizovala
    svůj velký sen.
  • 00:06:14 Ona byla specialistka
    na české zátiší barokní
  • 00:06:18 a zátiší jako takové
    bylo opravdu jejím koníčkem,
  • 00:06:23 takže ho začala sledovat
    nejen v těch souvislostech českých,
  • 00:06:28 ale přešla na holandské zátiší,
  • 00:06:31 kde vznikla vlastně
    nejslavnější díla tohohle typu.
  • 00:06:35 A vytvořila tady v Liberci malou,
    ale zajímavou kolekci.
  • 00:06:42 Jsou to mistři,
    kteří jsou ale typičtí
  • 00:06:46 pro holandské malířství 17.století,
    ve kterém se věnovali
  • 00:06:51 jak mytologickým námětům,
    tak portrétnímu umění.
  • 00:07:15 Samozřejmě velkou pozornost
    věnovali také krajině
  • 00:07:19 a potom takovým žánrovým výjevům,
  • 00:07:22 které do jisté míry
    vlastně jsou portréty těch osob,
  • 00:07:26 které se na obrazech nacházejí.
  • 00:07:29 Jsou to
    takové pohledy do místností,
  • 00:07:32 do holandských domácností.
  • 00:07:42 Je tu i pár významných časnějších
    obrazů Vincenta Caillarta,
  • 00:07:47 malíře, který patří
    ještě hluboko do 16.století.
  • 00:07:52 Je významný tím, že patří
    k té generaci nizozemských malířů,
  • 00:07:57 kteří se dostali do Itálie
    a vrátili se zpátky.
  • 00:08:02 K 16.století se ještě váže
  • 00:08:04 taky velice zajímavý
    a zábavný obraz,
  • 00:08:08 který představuje
    stavbu Babylonské věže.
  • 00:08:11 Tohle biblické téma
    vlastně dalo autorům možnost
  • 00:08:16 zachytit všechny činnosti
    řemeslnické i jiné,
  • 00:08:21 které kolem takové stavby
    se realizovaly.
  • 00:08:25 A zachycení pohybu těch lidí
    je vždycky úžasným dokumentem
  • 00:08:30 o stavbě té doby.
  • 00:08:42 Mimořádná je sbírka
    českého kubismu.
  • 00:08:45 Jsou tu zastoupení všichni
    nejvýznamnější jeho představitelé
  • 00:08:50 od Emila Filly,
    přes Justice, přes Procházku.
  • 00:08:55 Jsou tu nádherné obrazy
    od Josefa Čapka
  • 00:08:59 z toho časného období,
    kdy byl skutečně vynikající,
  • 00:09:03 a je tu i Vincenc Beneš
    se svými nádhernými krajinami.
  • 00:09:19 Sbírka má skutečně
    velmi reprezentativní výběr všeho,
  • 00:09:24 co české umění konce 19.století
  • 00:09:28 a v průběhu 20.století
    reprezentovalo.
  • 00:09:31 Je tu zastoupen výborně Filla,
    jsou tu obrazy Jana Zrzavého,
  • 00:09:37 můj velice milovaný Josef Váchal.
  • 00:09:40 Málokterá sbírka má skutečně
    tak vybrané kusy současného umění,
  • 00:09:47 protože se nakupovalo v době,
    kdy ještě o tohle umění
  • 00:09:51 nebyl tak velký zájem, nebo nemohlo
    se kupovat do jiných sbírek.
  • 00:09:55 Tím se vlastně odlišovala
    liberecká galerie
  • 00:09:58 od těch ostatních, že si odvážila
    nakupovat taková jména,
  • 00:10:03 jako byl Medek,
    Piesen, Zbyšek Sion,
  • 00:10:07 řada umělců, kteří vlastně
    teprve byli v 50.letech
  • 00:10:11 a na začátku 60.let objevováni
    jako velké autority
  • 00:10:15 a velké talenty.
  • 00:10:21 Tahle místnost
    mi připomíná mé mládí.
  • 00:10:25 Když jsem studovala dějiny umění,
  • 00:10:27 mým spolužákem
    byl František Šmejkal,
  • 00:10:31 který se velmi zajímal
    o moderní umění a současné umění.
  • 00:10:35 Díky němu jsem měla příležitost
    navštěvovat takzvané Konfrontace.
  • 00:10:39 To byly výstavy mladých výtvarníků,
    malířů, sochařů,
  • 00:10:46 kteří neměli příležitost
    vystavovat oficiálně.
  • 00:10:50 Pro nás to byl veliký zážitek,
  • 00:10:52 protože zároveň
    ten zážitek výtvarný
  • 00:10:56 byl doprovázen i zážitkem hudebním,
  • 00:10:59 protože v té době
    nás profesor Očadlík
  • 00:11:03 a profesor Sychra
    seznamovali také s moderní hudbou,
  • 00:11:06 kterou vlastně všichni ti malíři
    a sochaři dobře znali.
  • 00:11:11 Pouštěl nám Stravinského, Boulaise.
  • 00:11:14 Zážitek, který vlastně propojil
    ta dvě umění a umocnil je vzájemně.
  • 00:11:41 Potomci rodiny Liebigů
    žijí dnes v Rakousku a v Německu.
  • 00:11:45 Zajímavé je, že v roce 2008
    navštívili Liberec
  • 00:11:48 a navštívili taky Oblastní galerii.
  • 00:11:50 Tehdy jich přijelo asi 40
    a prohlídli si...
  • 00:11:54 My jsme pro ně připravili
    takovou malou výstavu portrétů
  • 00:11:58 ze sbírek oblastních galerií,
    portrétů členů rodiny Liebigů.
  • 00:12:17 Při této příležitosti jsme vám
    mohli ukázat jenom zlomek toho,
  • 00:12:21 co všechno je v Oblastní galerii
    v Liberci k vidění.
  • 00:12:25 Doufáme, že najdete čas
    a chuť se sem přijít podívat
  • 00:12:30 a prohlídnout si podrobně všechno,
    co je tady k vidění.
  • 00:12:34 Těšíme se s vámi
    na shledanou příště.
  • 00:12:53 Skryté titulky: Jaroslav Švagr
    Česká televize 2011

Související