iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
5. 11. 2011
20:50 na ČT2

1 2 3 4 5

23 hlasů
24819
zhlédnutí

proStory

A69 – Hrad pro všechny

režie: Vít Klusák

26 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

proStory - Hrad pro všechny

  • 00:00:36 HUDBA
  • 00:01:48 Dobrý den,
    Vítám vás v projektu
  • 00:01:50 Central park Praha.
  • 00:01:51 Mé jméno je Radomír Němeček
    a jsem ředitelem tohoto projektu.
  • 00:01:56 Dovolte mi na začátek
    krátce projekt představit.
  • 00:01:59 Central park Praha je projekt,
    který byl původně ideově inspirován
  • 00:02:05 bydlením u newyorkského
    Central parku.
  • 00:02:07 Tady, když se podíváte,
    tak ten park, tím,
  • 00:02:10 že je určen pouze pro rezidenty,
    tak je vyvedený ve velmi
  • 00:02:16 vysoké kvalitě.
  • 00:02:17 Jsou zde intimní večerní osvětlení,
    jsou tady 2 dětská hřiště.
  • 00:02:22 Támhle je pergola,
    tady je terasa na grilování.
  • 00:02:25 Jsou tady potůčky, tůňky,
    kde si děti můžou hrát.
  • 00:02:29 Pro rodiče nebo pro rezidenty
    v dnešní době pocit
  • 00:02:35 zabezpečení, bezpečí,
    diskrétnosti, soukromí
  • 00:02:39 je k nezaplacení.
  • 00:02:40 Každá maminka nebo každý rodič,
    oceňuje to, že může vypustit děti
  • 00:02:45 a ony nemají kam utéct,
    nikdo je nemůže unést,
  • 00:02:50 nic se jim nemůže stát,
    nikdo je nebude obtěžovat.
  • 00:02:54 To je pocit k nezaplacení.
  • 00:03:03 Tady bydlí moje příbuzná
    a lituje toho,
  • 00:03:07 že za to dala takové peníze.
  • 00:03:11 Areál je moc velký,
    ale asi jenom třetina je zabydlená.
  • 00:03:16 Lidi se do toho nehrnou.
  • 00:03:18 Mě se to nelíbí.
  • 00:03:20 -Co?
  • 00:03:21 -Všechno.
  • 00:03:22 Je to ošklivé, je to moc vysoké,
    je to kovové a když prší,
  • 00:03:26 je z toho strašný rámus.
  • 00:03:29 -Aha, co se ozývá?
  • 00:03:31 -Kape na tu kovovou konstrukci
    a pak je z toho hudební nástroj.
  • 00:03:38 To je takový alkatraz.
  • 00:03:42 -Co tím myslíte?
  • 00:03:45 -No, je to uzavřené.
  • 00:03:48 Není to pro nás,
    ale pro vyšší vrstvy.
  • 00:03:54 -Jestli ta uzavřenost toho parku
    nevytváří až takový dojem pevnosti,
  • 00:03:59 opevněnosti vůči
    tomu okolnímu světu?
  • 00:04:03 Já jsem dokonce na internetu
    narazil na takové sousloví,
  • 00:04:07 které se vám asi nebude moc líbit,
    že to je luxusní gheto.
  • 00:04:11 Co byste odpověděl někomu,
    kdo si to takhle charakterizuje?
  • 00:04:16 -Já si myslím, že ne,
    tohle není gheto,
  • 00:04:19 nevytváříme tady snobský park
    nebo něco podobného.
  • 00:04:23 Je potřeba se podívat
    na skladbu těch obyvatel,
  • 00:04:26 kteří tady jsou.
  • 00:04:27 Jedná se o mladé 25leté single
    až po starší lidi,
  • 00:04:33 kteří to mají řekněme
    jako bydlení na stáří.
  • 00:04:39 Já bych to určitě nenazval
    těmi výrazy, co jste uvedl.
  • 00:04:44 Já si myslím,
    že uzavřenost toho areálu
  • 00:04:48 je přesně to,
    co ti lidé od nás očekávají.
  • 00:04:52 -Nemáte pane řediteli nějaký příběh
    nebo něco čím bychom to oživili?
  • 00:04:57 -Máme tady celkem hodně rezidentů,
    kteří by si rádi instalovali
  • 00:05:03 například výřivky na naše terasy.
  • 00:05:07 Takže to řešíme.
  • 00:05:10 Je to možné a část lidí
    si bude tyhle věci už instalovat.
  • 00:05:15 -Vy tady žijete?
  • 00:05:17 -Přesně tak, žijeme tady společně
    zhruba od podzimu minulého roku.
  • 00:05:24 Jsme tady moc spokojení,
    všechno je příjemné,
  • 00:05:28 je to příjemná lokalita,
    je to tady všechno super.
  • 00:05:33 -Žijete ve věži?
  • 00:05:35 -Ve věži přesně tak.
  • 00:05:37 Zhruba v půlce jedné z budov
    a zatím jsme moc spokojení.
  • 00:05:41 Je to začátek provozu tady,
    takže se to zabydluje postupně,
  • 00:05:47 ale je to otázka času,
    kdy tady těch lidí bude víc
  • 00:05:52 a určitě jsme tady
    moc spokojení se vším.
  • 00:06:36 Tak už jo?
  • 00:06:38 Reálná stavba Central parku
    je asi tisící varianta,
  • 00:06:42 která od nás vzešla.
  • 00:06:44 Tady je takový pel-mel variant,
    kterými jsme prošli.
  • 00:06:50 Tady na modelu je původní koncept,
    se kterým jsme vyhráli tu soutěž.
  • 00:06:55 Na modelu
    by měl být čitelný motiv,
  • 00:06:58 Jak pracujeme s tou krajinou,
    s tou morfologií.
  • 00:07:01 Ten kopec Parukářka se vlastně
    protahuje do takové obrácené misky.
  • 00:07:08 Takže je to takový dialog
    mezi tím vrcholkem a údolím
  • 00:07:12 ve formě svahového domu.
  • 00:07:17 To byl hlavní motiv toho návrhu.
  • 00:07:20 Ty věže samotné
    prošly dramatickým vývojem.
  • 00:07:23 Tohle je soutěžní verze.
  • 00:07:26 To byl takový megaregál se
    zasunutými rodinnými domy
  • 00:07:30 a napříč procházel volný prostor.
  • 00:07:33 Tady je ještě mezifáze,
    kdy se předizajnovával paneláček.
  • 00:07:38 Vzpomínka na kompaktní verzi
  • 00:07:42 s jednotlivými
    vykonzolovanými balkónky.
  • 00:07:46 Vždycky, když se mě laici ptají,
    jak nás vůbec napadne takový dům,
  • 00:07:51 tak se nedá odpovědět jinak než,
    že jsme ho našli.
  • 00:07:55 Je to vždycky hledání.
  • 00:07:57 Tahle verze kompaktních věží byla
    testována na vzorku respondentů.
  • 00:08:03 Marketingový výzkum řekl,
    že tato verze věží je
  • 00:08:08 příliš paneláková
    a je potřeba s tím něco udělat.
  • 00:08:12 Dostali jsme týden na to,
    zásadně změnit charakter těch věží.
  • 00:08:18 Jinak, že od projektu
    půjdemem pryč.
  • 00:08:22 -My jsme se tomu zadání smáli,
    že z každého bytu musí být vidět
  • 00:08:27 na Pražský hrad.
  • 00:08:29 To prostě nejde,
    když stojí lidi v řadě,
  • 00:08:32 tak někdo je první
    a někdo poslední.
  • 00:08:35 Beton v základech už stuhnul,
    takže jsme věděli,
  • 00:08:39 že tam máme jasné základy věží.
  • 00:08:41 -Byly založeny suterény, výtahy
    a v tu chvíli přišla rána
  • 00:08:45 z čistého nebe.
  • 00:08:47 Zkusili jsme to
    pootočit o 45 stupňů.
  • 00:08:50 To bychom sice
    seznam požadavků vyplnili,
  • 00:08:53 ale byl by naprostý
    nesmysl to postavit.
  • 00:08:58 Krásné byly tyhle pozice rohů,
    ty opravdu viděly na Pražský hrad,
  • 00:09:05 ale komplikované byly tyhle pozice
    s pohledy do dvorů té polikliniky.
  • 00:09:13 Ta dispozice se celá takle otočila
    v tomto směru o 45 stupňů.
  • 00:09:23 Takže všichni...
  • 00:09:28 Tady se to takhle zazubilo,
    tam vznikly terasy a lidé
  • 00:09:32 i z těch zadních pozic
    se koukají tou průrvou
  • 00:09:35 a tihle se zase
    koukají touto průrvou.
  • 00:09:42 Takže není tam ta přímá konfrontace
    v tom klasickém blokovém urbanismu,
  • 00:09:48 který je tady někde o kus dál.
  • 00:10:09 Důležitý je pocit individuality.
  • 00:10:12 -Jo?
  • 00:10:15 Takovou chodbu mají v Litvínově.
  • 00:10:24 -Bylo by trapné zabloudit že jo?
  • 00:10:28 -Barva střídá barvu.
  • 00:10:31 Já myslím,
    že tady je dobré zažít si,
  • 00:10:34 že je to severní fasáda
    a jak tady jde slunce.
  • 00:10:38 Ten barák je skloněný,
    pojďte se podívat.
  • 00:10:41 Teď je tady sice vidět zahradníka,
    ale naše původní představa byla
  • 00:10:46 a Kopča to vždycky skicoval,
    že se tady budou prohánět ovce
  • 00:10:50 a ty to budou spásat.
  • 00:10:52 Ta představa,
    že člověk kouká na televizi
  • 00:10:55 a najednou mu stojí u okna ovečka,
    nám přišla docela zábavná
  • 00:11:00 uprostřed Prahy.
  • 00:11:01 -To by šlo.
  • 00:11:02 -Ti kamzíci umí běhat
    i po skalách, ti by to vyšli.
  • 00:11:06 -Proč tu nejsou?
  • 00:11:07 -Nevím, asi se báli,
    že by jim čuměli do ložnice.
  • 00:11:11 -Myslím, že je na to nějaký zákon.
  • 00:11:15 -V tom svahu je schovaná
    jedna třetina bytu,
  • 00:11:19 což tady není vidět.
  • 00:11:21 Kdybychom tady postavili
    čtyřpatrové domy s balkonama,
  • 00:11:25 ta hmota by se obrovsky znásobila
    a byla by tady cítit.
  • 00:11:30 Dneska vnímáme hlavně ty věže,
    ty zelené domy jsou schované.
  • 00:11:34 To byl ten fór toho řešení.
  • 00:11:37 -Teď, jak se dívám na ten svah
    zarostlý kvítím, tak mám pocit,
  • 00:11:44 že se to podařilo.
  • 00:11:47 V tomhle fragmentu
    si připadám jako ve snu,
  • 00:11:52 že to tam najednou je.
  • 00:11:56 V některých jiných detailech,
    člověk vidí, že támhle
  • 00:12:02 řemeslníkovi ujela ruka.
  • 00:12:05 To je asi vždycky na každém domě.
  • 00:12:13 -Vy jste sociální geografka.
    Co to znamená?
  • 00:12:16 -Sociální gegrafie je disciplína,
    která se nachází na pomezí
  • 00:12:25 přírodních a společenských věd.
  • 00:12:28 Je to věda,
    která se zabývá prostorem
  • 00:12:33 a společností,
    která ten prostor využívá.
  • 00:12:37 Respektive tedy prostorovými
    vztahy ve společnosti,
  • 00:12:42 Zabývá se například
    městskou krajinou,
  • 00:12:45 městským prostředím,
    prostorovým uspořádáním města,
  • 00:12:51 dopadem na společnost.
  • 00:12:54 Zabývá se třeba
    i gated communities,
  • 00:13:00 což je městský fenomén,
    u kterého se právě nacházíme.
  • 00:13:05 Respektive vy se nacházíte uvnitř
    a já se nacházím vně,
  • 00:13:10 protože jsme odděleni plotem.
  • 00:13:13 Ten projekt má vyloženě za cíl,
    určité socioekonomické skupině
  • 00:13:19 poskytnout bydlení v klidu
  • 00:13:24 a bezpečí,
    ve kterém se nemusí zabývat
  • 00:13:31 existencí obyvatelstva,
    které třeba nemělo v životě
  • 00:13:35 takové štěstí jako oni.
  • 00:13:36 -Když odhlídneme od toho,
    že vás irituje, jak je to uzamčené,
  • 00:13:41 tak se vám to nelíbí,
    jak to pojali?
  • 00:13:44 -Kdybych to měla srovnávat
    s normálními paneláky,
  • 00:13:49 tak to není tak špatné.
  • 00:13:52 Údajně to vyhrálo nějakou
    architektonickou cenu.
  • 00:13:57 Tohle ale není pravý
    produkt těch plánů,
  • 00:14:01 které ti architekti
    původně vymysleli.
  • 00:14:04 Já osobně bych v tom žít nechtěla
    ani za nic.
  • 00:14:09 Myslím, že kdybych
    měla takové peníze,
  • 00:14:11 protože tady některé byty
    stojí 40 milionů,
  • 00:14:14 garsonka 4 miliony.
  • 00:14:16 Tak takové peníze kdybych měla,
    tak si pořídím třeba byt na Letné
  • 00:14:21 nebo dejme tomu barák,
    ale ne takovou
  • 00:14:25 železobetonovou konstrukci.
  • 00:14:28 To by mi nebylo příjemné.
  • 00:14:33 -Michalela Pixová píše,
    že v případě Central parku Praha
  • 00:14:38 se jedná o uzavřené
    residenční bydlení,
  • 00:14:41 kterému se odborně říká
    gated community,
  • 00:14:44 do značné míry
    se tedy jedná o druh prostoru,
  • 00:14:47 který je nejen výsledkem,
    ale i příčinou
  • 00:14:50 sociálních nerovností.
  • 00:14:52 Toto luxusní gheto
    narušuje své okolí,
  • 00:14:55 na které historicky, kulturně
    ani společensky nenavazuje.
  • 00:14:59 -Tak je vidět,
    že tu problematiku studovala,
  • 00:15:02 že umí ty termíny,
    a že o tom hodně četla.
  • 00:15:05 Mě spíš přijde,
    že je to provokace pro všechny ty,
  • 00:15:10 kteří vnucujou všem rovnost.
  • 00:15:18 Co je vlastně špatného na tom,
    že někteří lidé mají jiné nároky
  • 00:15:22 na bydlení a na zázemí a na to,
    že chtějí mít rodinu v bezpečí,
  • 00:15:29 které si představují
    ještě jinak než tak,
  • 00:15:33 že otevřou dveře od domu
    a tam mají veřejný prostor.
  • 00:15:39 To mi ještě nikdo nevysvětlil.
  • 00:15:41 Jenom je to jiné,
    nejsou jako všichni.
  • 00:15:45 Když si vezmete normální velikost
    nějakého vinohradského bloku,
  • 00:15:49 tak myslím, že 140 X 120 metrů
    je úplně běžná věc.
  • 00:15:57 Zrovna tak, jako uvnitř toho bloku
    je nějaký soukromý prostor,
  • 00:16:02 člověk z ulice tam neprojde
    průchodem a nezačne si tam
  • 00:16:07 u někoho v garáži něco kutit.
  • 00:16:10 Pokud je taková tendence,
    že lidi mají obavu
  • 00:16:13 z vytváření těchto ghet,
    tak se to přece dá nějakým způsobem
  • 00:16:17 ohraničit třeba v tom územním plánu
    v regulačních podmínkách.
  • 00:16:24 To jsme nevymysleli tohle,
    to je výtah.
  • 00:16:28 On si představoval,
    že ten výtah bude i na auta,
  • 00:16:31 že ti lidi budou
    jezdit nahoru ve svých vozech.
  • 00:16:35 Na tenhle nápad jsme neskočili.
  • 00:16:38 -Opravdu?
  • 00:16:39 -Ono to dozraje.
  • 00:16:45 Tak tady už řádili dizajnéři.
  • 00:16:47 Víme, kde jsou pojistky,
    tak je to dobré.
  • 00:16:50 Ale jsou nahozené.
  • 00:16:52 -Cože?!
  • 00:16:54 Tady jsou R16?
    Tady měly být R18!
  • 00:16:57 To je ta scéna ve Skleněném pekle,
    kdy se Steve McQueen rozčiluje.
  • 00:17:04 Steve McQueen byl ten hasič.
  • 00:17:17 Můžem si to projít dokola.
  • 00:17:19 To je to, o čem mluvil Jarda,
    že se ze všech těch pokojů,
  • 00:17:24 byť je to třeba úzké,
    ale ta možnost tu je.
  • 00:17:27 Můžou tady být kytky,
    pěstování bylin.
  • 00:17:32 Teď tady nic není,
    ale teď tady nikdo nebydlí.
  • 00:17:45 Tohle je jeden byt-jedno patro.
  • 00:17:49 Tady ustoupilo to zasklené,
    takže je tady výrazně větší terasa.
  • 00:17:57 Má to 2 vstupy kvůli DPH.
  • 00:18:00 SMÍCH
  • 00:18:03 Tohle je sen každého developera -
    výhled na Pražsý hrad.
  • 00:18:07 -Jako na dlani.
  • 00:18:10 -Nejsložitější bylo,
    jak zajistit výhled
  • 00:18:13 z těch zadních bytů.
  • 00:18:15 Z předních to umí každý,
    ale ze zadních...
  • 00:18:19 To jsme právě dokázali.
  • 00:18:23 Ono to není úplně jednoduché.
  • 00:18:27 Celý ten proces toho stavění
    je tak náročný, že vůbec je zázrak,
  • 00:18:32 že se člověk s tím investorem
    ještě zdraví v momentě kolaudace.
  • 00:18:38 Jsou takové zázraky
    jako třeba dům Eggo,
  • 00:18:43 že nás tam ještě i pustí.
  • 00:18:48 HUDBA
  • 00:19:31 -Nevíte jak je Central park
    hodnocený ze strany vašich kolegů?
  • 00:19:36 -Tím, že je tato země malá,
    je i ta komunita malá,
  • 00:19:42 bojíme se ostře přímo kritizovat,
    všichni jsou vždycky opatrní.
  • 00:19:47 Těžko se dobrat nějaké
    reálné zpětné vazby.
  • 00:19:56 Dostali jsme za to
    Grand prix za architekturu,
  • 00:20:02 což teda se zdá,
    že ta odborná veřejnost
  • 00:20:05 na to slyší.
  • 00:20:06 -Nicméně tam byla
    zahraniční porota.
  • 00:20:10 -Jak se říká u nás v ateliéru-
    zase dobrý.
  • 00:20:13 -Skromně.
  • 00:20:16 HUDBA
  • 00:20:20 To nám pěkně hrajou na ukončenou.
  • 00:20:25 Teď se otevřou dveře a začnou
    přicházet všichni naši investoři.
  • 00:20:34 Smát se a tančit kolem nás
    a podávat nám ruce.
  • 00:20:38 My se rozpláčem,
    že máme tu krizi středního věku.
  • 00:20:44 HUDBA
  • 00:21:12 -Pane řediteli,
    my jsme natáčeli v Central parku
  • 00:21:16 a zaslechli jsme hudbu
    a dorazili k vám na zahradu.
  • 00:21:20 Kam jsme se to dostali?
  • 00:21:23 Dorazili jste
    do integračního centra Zahrada.
  • 00:21:26 Je to stacionář pro děti
    s kombinovaným postižením.
  • 00:21:30 -Jakým způsobem pohlížite
    na sousedy, co vám tady vyrostli?
  • 00:21:35 -Pro nás je to mnohaletý příběh.
  • 00:21:38 Tady byla pustá pláň,
    ze které lítali na zahradu bažanti.
  • 00:21:43 Pak tady začalo růst něco,
    co ze začátku vypadalo
  • 00:21:47 jako mordorské věže.
  • 00:21:50 Teď už to vypadá docela fajn.
  • 00:21:52 Kdyby zůstali jenom
    u těch zatravněných domečků,
  • 00:21:55 tak by to bylo super.
  • 00:21:58 Tady na to koukáme
    a už to spíš ani nevidíme.
  • 00:22:02 Je to takové panoptické,
    jak tam svítí to jedno okénko
  • 00:22:07 v noci, že se tam nebojí.
  • 00:22:12 -Já jsem byla proti tomu,
    sepisovala jsem petici,
  • 00:22:16 ale nikdo mě nechtěl podpořit.
  • 00:22:19 Psala jsem panu Kaslovi tehdy.
  • 00:22:21 Říkal, že nikdo nechce mít moderní
    architekturu blízko staré zástavby.
  • 00:22:27 Mě se to nelíbí,
    je to takové zamřížované.
  • 00:22:30 Já tomu zase tak nerozumím,
    ale myslím, že existují
  • 00:22:34 krásné moderní objekty,
    které jsou fakt hezké.
  • 00:22:37 Ono je to trošku
    takové chráněné bydlení ne?
  • 00:22:40 Oni se tam dost chrání.
  • 00:22:43 Myslím, že bychom
    našli něco společného.
  • 00:22:46 SMÍCH
  • 00:22:59 -Když máte jakoukoliv instituci,
    která se stará o někoho,
  • 00:23:04 kdo je jiný, ať už je černý
    nebo bere drogy
  • 00:23:07 nebo je nějak postižený
    nebo je bohatý,
  • 00:23:11 tak okolo sebe vytvoří
    takovou izolační vrstvu.
  • 00:23:15 Správný ústav sociální péče
    má většinou kolem sebe vysokou zeď
  • 00:23:20 a návštěvy každé liché úterý.
  • 00:23:22 Naše strategie je udělat
    otevřený park, udělat ho krásný.
  • 00:23:27 Snažit se teď integrovat
    ten obecný prostor k nám.
  • 00:23:36 Naše děti, které tady jsou,
    které jste asi nenatočili,
  • 00:23:40 protože většina už odešla -
    vozíčkáři a tak.
  • 00:23:43 S nimi se pohybovat
    po Praze není tak snadné.
  • 00:23:48 My to máme jako integraci naruby,
    že lidí chodí sem.
  • 00:23:55 -Tam je plno volných bytů.
  • 00:23:58 Tak jsem měla
    takovou utopickou myšlenku,
  • 00:24:05 že kdyby v každém tom baráku
    bylo jedno patro chráněného bydlení
  • 00:24:10 pro naše klienty.
  • 00:24:11 Byl by to dobrý vstřícný krok
    investorů a milionářů
  • 00:24:16 a my bychom je pak přijali rádi.
  • 00:24:20 -Já si myslím,
    že to není v těch lidech.
  • 00:24:23 Spíš v té architektuře,
    která se postavila trochu zády
  • 00:24:26 vůči všem ostatním.
  • 00:24:28 Tam může bydlet kdo chce
    a komu to vyhovuje.
  • 00:24:33 My nevíme kdo tam bydlí,
    tak jak můžeme něco vzkázat?
  • 00:24:37 -Tak takový vzkaz v láhvi,
    který někdo chytne.
  • 00:24:41 Přijďte se sem podívat
    a zkusíme se zkamarádit.
  • 00:24:46 To je blbost.
  • 00:24:48 SMÍCH
  • 00:24:56 HUDBA
  • 00:25:51 Skryté titulky: Marie Butula Cichá
    Česká televize, 2011
  • 00:25:56 .

Související