iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
23. 10. 2010
17:40 na ČT2

1 2 3 4 5

83 hlasů
5297
zhlédnutí

S profesorem Františkem Dvořákem za moderními českými výtvarníky

Stanislav Hanzík

Cyklus o moderních klasicích českého výtvarného umění

13 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

S profesorem Františkem Dvořákem za moderními českými výtvarníky

  • 00:00:18 Dobrý den.
  • 00:00:20 Jistě jste mnozí z vás si řekli,
  • 00:00:24 co to tady stojí
    na Starých zámeckých schodech
  • 00:00:28 vedoucích z Klárova na Pražský hrad
    za novou sochu.
  • 00:00:33 Karel Hašler byl tvůrce
    atmosféry celé první republiky.
  • 00:00:39 Jeho písně spojovaly národ.
  • 00:00:42 Lidé se cítili šťastni,
    když si mohli zazpívat
  • 00:00:46 Ta naše písnička česká,
    Po starých zámeckých schodech,
  • 00:00:51 Na císařské louce a podobně.
  • 00:00:54 Takže oprávněně
    dostává tento monument
  • 00:00:58 tady na místě,
    které je nejvýrazněji spojené
  • 00:01:02 s texty jeho písní.
  • 00:01:08 Takže vzhůru do umělcova ateliéru
    k sochaři Stanislavu Hanzíkovi,
  • 00:01:16 významnému pedagogovi pražské
    Akademie výtvarného umění.
  • 00:01:45 Od Karla Hašlera se tedy dostáváme,
    je to nezbytné,
  • 00:01:50 do dílny sochaře
    Stanislava Hanzíka.
  • 00:01:54 Je to umělec, kterého
    jsme si zařadili mezi tvůrce,
  • 00:01:58 kteří reprezentují svojí tvorbou
    naši současnost.
  • 00:02:02 To jest české sochařství
    druhé poloviny dvacátého století
  • 00:02:07 a vstupu do století jednadvacátého.
  • 00:02:11 To znamená,
    že jeho dílo je někde zakotveno,
  • 00:02:17 že je nositel tradice,
    ale současně autor nové koncepce
  • 00:02:23 v podání lidské tváře,
    ve vytváření portrétu.
  • 00:02:29 Jeho plastiky
    samozřejmě vycházejí z objednávek.
  • 00:02:35 Myslbek se sám netajil tím,
    že všechno, co vytvořil,
  • 00:02:39 byly objednávky.
    Stejně Standa Hanzík
  • 00:02:43 musí reagovat pozitivně na to,
    co společnost po něm vyžaduje.
  • 00:02:49 Je to přístup odpovědný.
  • 00:02:53 Ví, že nemůže se nechat
    nést jenom tím,
  • 00:02:57 co se naučil.
    Že musí přidávat k tomu,
  • 00:03:02 co mu říká tradice,
    svoje vlastní pojetí.
  • 00:03:08 Je to odraz osobnosti.
  • 00:03:10 Hledá nové způsoby modelace,
  • 00:03:14 ale udržené v té sdělnosti.
  • 00:03:19 Že musí odpovídat
    požadavkům portrétů,
  • 00:03:23 ale současně
    odpovídat i svému naléhání,
  • 00:03:28 že jeho práce musí být rozpoznána
    autorovým rukopisem.
  • 00:03:34 Že ten dotek do hlíny,
    do měkké hmoty musí být znát.
  • 00:03:52 Jestliže bychom hovořili o tom,
    proč jsem dělal Krista
  • 00:03:56 pro Kapli Matky Terezy,
  • 00:03:58 kde vlastně
    celá ta úloha vlastně vznikla
  • 00:04:01 kvůli tomu, že byla objednána
    pouze Matka Tereza
  • 00:04:04 a v průběhu stavby se jaksi
    objevil problém zaplnit tu kopuli,
  • 00:04:09 tak jsem tam udělal
    toho dřevěnýho Krista,
  • 00:04:13 kterýho jste viděli.
  • 00:04:16 A já, který jaksi nepřekypuju
    náboženskými
  • 00:04:21 liturgickými pravidly a ději,
  • 00:04:26 ale považuju tu úlohu
    za všeobecně humanitní,
  • 00:04:31 která, myslím,
    v současnosti je trošku opomíjena.
  • 00:04:37 Je to vidět
    v morálce a jednání lidí
  • 00:04:41 a já myslím,
    že sochařství má být mementem
  • 00:04:46 lidského chování,
    jako tomu byl od Věstonické Venuše.
  • 00:04:54 Tady v Národním divadle
    se setkáváme se čtyřmi díly
  • 00:04:58 Stanislava Hanzíka,
  • 00:05:01 ale nejznámější
    a myslím nejpřitažlivější
  • 00:05:04 je bysta slavného herce
    Rudolfa Hrušínského.
  • 00:05:10 Možná že si řeknete,
    když se porozhlédnete,
  • 00:05:15 že je to bysta udělaná jaksi jinak.
    Že kolem sebe vidíte hlavy,
  • 00:05:22 které spíš odpovídají
    tradici devatenáctého století,
  • 00:05:28 takzvanému akademismu,
    a tady běží o projev umělce,
  • 00:05:34 který má svoji osobitost.
  • 00:05:37 Je to takzvaná otevřená forma,
    to znamená, nedotahuje.
  • 00:05:42 je tady znát přímo doteky.
  • 00:05:45 Když se podíváte blíže,
    můžete vidět dotek tahu prstů,
  • 00:05:49 jako je to
    tady například ze strany.
  • 00:05:53 Tady je vidět, jak takhle
    sjel prsty a už to nechal.
  • 00:05:56 Je to dotek. To je totéž,
    jako je to u Michelangela,
  • 00:06:00 který málokterou plastiku dotáhl.
    Vždycky kousek nechal,
  • 00:06:04 aby bylo vidět ten holý materiál,
    s kterým musel zápasit.
  • 00:06:10 Je to tedy
    odraz toho tvůrčího úsilí
  • 00:06:15 vytvořit tu podobu a dost.
  • 00:06:18 To nám už může stačit.
    Tady se nám prezentují dva umělci.
  • 00:06:23 Jeden, který to uměl na jevišti,
  • 00:06:26 a ten druhý,
    který uměl znázornit to,
  • 00:06:30 co obdivuje, co si nese v srdci
    jako přátelský vztah.
  • 00:06:40 Svůj vztah k lidem
    si dokumentuju tím,
  • 00:06:46 že jim dělám podobizny.
  • 00:06:50 Někdy jsou to
    imaginativní podobizny,
  • 00:06:53 který jsou víc
    vyjádřením mého vztahu k nim,
  • 00:06:58 někdy jsou to podobizny,
    který jsou na zakázku
  • 00:07:03 a jsou určeny veřejnosti,
    aby je ti lidé poznali.
  • 00:07:07 Tam bude asi převažovat
    spíš ta podobová stránka,
  • 00:07:12 ta povahopisná půjde dozadu,
    ale každopádně vždycky
  • 00:07:16 to jsou podobizny,
    který jsem dělal schválně,
  • 00:07:22 to znamená, že to nebylo,
    že jsem něco musel.
  • 00:07:26 Cokoliv jsem dělal, tak jsem chtěl.
  • 00:07:28 Mám toho regály a já říkám,
  • 00:07:32 že si vytvářím jakousi sbírku
    motýlů - svých dobrých přátel,
  • 00:07:37 z nichž některým
    jako se dostalo toho štěstí,
  • 00:07:42 že se stali národním majetkem.
    Ať to byli někteří herci,
  • 00:07:47 lékaři a různí kulturní činitelé.
  • 00:07:58 Některé ty portréty vznikly,
    že si je přímo někdo přál.
  • 00:08:02 Například pan Kemr za mnou přišel,
    když jsem sekal karolínský lvy,
  • 00:08:07 poněvadž na mě viděl
    ze Stavovskýho divadla ze šatny.
  • 00:08:12 Že tam klepe někdo v ohradě,
    poněvadž já to dodělával
  • 00:08:15 do poslední chvíle na místě.
    A on myslel, že pro někoho pracuju
  • 00:08:20 jako kameník. Tak jsme
    se seznámili, zjistili jsme,
  • 00:08:23 že jsme oba
    v Nerudově ulici usídleni,
  • 00:08:27 já tady v ateliéru,
    on o čtyři domy dolů.
  • 00:08:30 A navštěvoval mě, protože ho ta
    atmosféra toho špinavýho ateliéru
  • 00:08:35 velice zajímala.
    A při jedný tý příležitosti,
  • 00:08:39 když mě navštívil, mi řekl,
    jestli bych mu neudělal portrét.
  • 00:08:43 A kolik by to stálo.
    A já jsem panu Kemrovi řekl,
  • 00:08:48 že samozřejmě si považuji
    za velkou čest ho portrétovat,
  • 00:08:53 ale že bych od něj chtěl,
    jestli by mi neumožnil,
  • 00:08:57 abych mohl portrétovat
    mistra Hrušínskýho.
  • 00:09:01 A pan Kemr ho přivedl druhej den.
  • 00:09:08 A jinak, co jsem dělal portréty,
  • 00:09:10 jsem si vyžádal taky
    pana arciopata Opaska.
  • 00:09:14 Bylo to
    bohužel to poslední setkání,
  • 00:09:17 protože potom odjel do Švýcarska
    a do Itálie a zemřel.
  • 00:09:21 Ale setkání s panem opatem
    pro mě bylo
  • 00:09:25 jedno z nejvýznamnějších
    lidských setkání,
  • 00:09:29 který spojuje právě mě
    s tím humanitním posláním.
  • 00:10:26 Teď, když jste zrakem přejeli
    po práci Stanislava Hanzíka,
  • 00:10:30 můžete si říci, že je to umění,
  • 00:10:34 které rozhodně
    jaksi nespadlo z nebe.
  • 00:10:38 Je v podstatě
    odchovanec Jana Laudy,
  • 00:10:41 přímého žáka
    a vlastně i asistenta Jana Štursy.
  • 00:10:46 Víme, že to je linie
    přímo k Myslbekovi.
  • 00:10:50 Čili tohle jsou ty předpoklady.
  • 00:10:53 Ale on navíc po školení v Praze
    dostal stipendium
  • 00:10:58 a studoval v Paříži u jednoho
    z největších evropských sochařů,
  • 00:11:03 to jest Zadkina.
  • 00:11:08 On patřil k tý ruskožidovský
    skupině emigrantů.
  • 00:11:13 V první fázi i Chagall a všichni
  • 00:11:16 byli velice aktivními
    komisaři Lenina,
  • 00:11:23 ale pak přišli na to,
    že jsou na špatný adrese,
  • 00:11:30 a všichni emigrovali.
  • 00:11:32 Ta škola byla trošku ignorovaná
    Francouzi, musím říct.
  • 00:11:37 Tam byly většinou dcery milionářů
    z Jižní Ameriky.
  • 00:11:42 Takový zvláštní charakter
    měla ta škola toho Zadkina.
  • 00:11:46 Nicméně to setkání s ním
    bylo neskutečně krásný.
  • 00:11:51 Hlavně po tý stránce lidský.
  • 00:11:57 Zadkin měl zvláštní vztah
    k naší kultuře.
  • 00:12:01 Byl přítel
    našeho Františka Tichého.
  • 00:12:04 František Tichý
    mu říkal dřevorubec,
  • 00:12:08 poněvadž Zadkinovy práce
  • 00:12:11 jsou většinou vytvářené
    sekáním do dřeva.
  • 00:12:16 Takže to je
    ten vnější rámec tvorby
  • 00:12:20 a prezentace Standy Hanzíka.
  • 00:12:38 Opouštíme tedy dílnu
    Stanislava Hanzíka
  • 00:12:41 a já už teď se těším
    zase na brzké setkání
  • 00:12:47 u nějakého uměleckého díla
    nebo u nějakého autora.
  • 00:13:07 Skryté titulky: Jaroslav Švagr
    Česká televize 2010

Související