iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
5. 7. 2010
16:40 na ČT1

1 2 3 4 5

55 hlasů
5499
zhlédnutí

Ignis Brunensis 2010

Dokument z XIII. ročníku festivalu zábavy pod hrady Špilberk a Veveří, z tradiční akce „Brno–město uprostřed Evropy“

24 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Ignis Brunensis 2010

  • 00:00:02 ZPĚV
  • 00:00:22 Na těchto vstupních dveřích
    do naši baziliky
  • 00:00:25 můžeme vpravo vidět
    symboliku sakrální,
  • 00:00:28 kde vlastně vidíme
    symboly jednotlivých evangelistů,
  • 00:00:33 ale na levé straně,
    vidíme zase symboliku profánní.
  • 00:00:37 Na této straně jsou
    znázorněné různé živly,
  • 00:00:41 mezi nimiž například vidíme oheň.
  • 00:00:44 Zde se můžeme podívat,
    pod tímto výjevem
  • 00:00:49 je napsáno "ignis?.
  • 00:01:07 Tato Madona,
    která bývá nazývána také
  • 00:01:10 Madona Svatotomská
    je paládiem města Brna,
  • 00:01:16 ochránkyní města Brna.
  • 00:01:18 Také je nazývána "perla Moravy?.
  • 00:01:20 Dostali ji augustiniáni
    v roce 1356, když přišli do Brna.
  • 00:01:25 K této Madoně se Brňané modlili
    během švédských válek
  • 00:01:29 v roce 1645,
    aby nebylo město zničeno
  • 00:01:32 a dobyto nepřátelskými vojsky.
  • 00:01:35 Stal se zázrak
    a na přímluvu tady této Panny Marie
  • 00:01:38 město nebylo zničeno.
  • 00:01:40 V roce 1736, bylo to
    v mariánském měsíci, měsíci květnu,
  • 00:01:44 byla povolena
    korunovace této Madony.
  • 00:01:48 Při této příležitosti,
    tak jak nám dosvědčují historici,
  • 00:01:53 byl na závěr
    této velkolepé církevní slavnosti,
  • 00:01:57 které se zúčastnily
    desetitisíce lidí,
  • 00:01:59 také uspořádán nádherný ohňostroj.
  • 00:02:03 -Město Brno zdobí slavnostní
    ohňostroje již po mnoho století.
  • 00:02:08 Archiválie nám dokládají
    a podrobně popisují mnoho slavností
  • 00:02:12 v historickém centru,
    na Špilberku i v okolí,
  • 00:02:15 které dekorovaly
    barevnými kresbami, rachotem
  • 00:02:19 a výbuchy rozličné ohňostroje.
  • 00:02:21 Jedním z nich je třeba ohňostroj
    u Kašny Parnas na Zelném trhu
  • 00:02:26 14. listopadu roku 1700
    při příležitosti narození syna
  • 00:02:30 císaře Josefa I.
  • 00:02:33 Latinské slovo "ignis? neboli oheň
    a s ním spojené ohňostroje
  • 00:02:38 se staly také inspirací
    pro tvůrce dnešní mezinárodní
  • 00:02:41 ohňostrojné přehlídky
    Ignis brunensis.
  • 00:02:44 Ohňostrojné řemeslo
    nebo lépe řečeno umění,
  • 00:02:47 má tak v podobě své přehlídky
    historické následníky.
  • 00:02:51 V centru Brna i v blízkém okolí
    moravské metropole
  • 00:02:54 se schází každoročně stovky tisíc
    vyznavačů zábavy a ohňostrojů,
  • 00:02:59 aby zhlédli několik
    komponovaných show spojených
  • 00:03:02 s hudbou v přehlídce
    Starobrno - Ignis Brunensis.
  • 00:03:08 Za 13 let si Ignis
    vybudoval obrovskou prestiž,
  • 00:03:11 kterou si drží.
  • 00:03:12 Drží si ji mimo jiné i tím,
    že představení zde
  • 00:03:14 jsou vysoce technicky náročná
    a zvládnutá.
  • 00:03:17 Pakliže jsme potřebovali
    udržet tu laťku a zvýšit ji,
  • 00:03:21 pak samozřejmě
    s nástupem techniky to šlo dopředu.
  • 00:03:25 Ten festival má tak velkou prestiž,
    že by se dalo říct,
  • 00:03:29 není problém stylizovat každý rok
    do nějaké nové polohy.
  • 00:03:37 Největší, ojedinělá mezinárodní
    středoevropská ohňostrojná
  • 00:03:41 přehlídka nemá nouzi
    o zájemce z celého světa.
  • 00:03:45 V roce 2010 pozvali pořadatelé
    ohňostrojné společnosti z Francie,
  • 00:03:50 Německa a Slovenska.
  • 00:03:51 Samozřejmě nechyběli
    ani reprezentanti
  • 00:03:54 české ohňostrojné školy.
    Úvodní Prelude tentokrát
  • 00:03:57 při otevření oddechového
    Olympia parku
  • 00:04:00 připravila brněnská společnost
    Theatrum pyroboli.
  • 00:04:07 -Jsou to komponované pořady.
  • 00:04:10 Jde tam o souhru hudby
    a výtvarného projevu.
  • 00:04:21 Protože se jedná o soutěž,
    tak je zapotřebí
  • 00:04:24 překvapit něčím jiným.
  • 00:04:26 Někdy to jde plynule organicky,
    někdy je to trochu násilné,
  • 00:04:30 člověk se musí vymknout
    a musí to udělat jinak.
  • 00:04:34 Soutěžní část přehlídky se odehrává
    v nádherném přírodním prostředí
  • 00:04:40 Brněnské přehrady,
    která poskytuje přírodní amfiteátr
  • 00:04:44 s rozsáhlou diváckou kapacitou.
  • 00:04:46 Ohňostroje jsou odpalovány
    ze speciálního pontonu
  • 00:04:50 uprostřed přehradního jezera.
  • 00:04:52 Premiéru s ohňostrojem na vodě
    každým rokem obstarává
  • 00:04:55 český ohňostrojný tým,
    společnost Flash Barandov,
  • 00:04:58 která je také hlavním
    technickým garantem přehlídky.
  • 00:05:04 Kam se to dostalo je taky tím,
    že se srovnaly podmínky.
  • 00:05:08 -Dřív si každá ta soutěžící skupina
    vybírala materiál sama,
  • 00:05:13 dle vlastní volby
    a taky dle vlastních
  • 00:05:15 finančních možností.
  • 00:05:17 Letos se to srovnalo
    do jistého finančního limitu
  • 00:05:20 a určité vymezené škály
    pyrotechnických prostředků.
  • 00:05:26 Tentokrát se mělo ukázat,
    kdo opravdu umí,
  • 00:05:30 prakticky ze stejného materiálu.
  • 00:05:36 Německou společnost Noctiluca
    provází pověst tvůrce
  • 00:05:40 a spojovatele,
    zjednodušeně řečeno,
  • 00:05:43 nesourodých koncepcí.
  • 00:05:45 Ale opravdu umí.
  • 00:05:51 Pokusili jsme se najít
    v show rovnováhu
  • 00:05:54 mezi zábavou pro diváka
    a novými nápady,
  • 00:05:58 které by tam každý nečekal.
  • 00:06:02 Nechtěli jsme nic zjednodušovat,
    nechtěli jsme být příliš komerční
  • 00:06:06 a nechtěli jsme udělat pouze to,
    co lidé chtějí vidět.
  • 00:06:09 Chtěli jsme,
    aby to bylo rafinované,
  • 00:06:11 riskantní,
    ale zároveň ne příliš.
  • 00:06:14 Pokud by show
    byla příliš jednoduchá
  • 00:06:17 a nepřinášela nic nového,
    divák by si řekl
  • 00:06:22 "to už jsem všechno viděl?.
  • 00:06:24 A pokud by to bylo
    příliš komplikované
  • 00:06:27 a nemohl by sledovat vývoj,
    pak by nechápal co vidí.
  • 00:06:54 Speciálně pro tuhle show
    jsme měli spojit protichůdné
  • 00:07:00 hudební elementy v jeden koncept.
  • 00:07:04 Od velice smutné,
    po radostnou, až taneční hudbu.
  • 00:07:09 Mohli jsme použít celé spektrum
    i s extrémy.
  • 00:07:12 Hudbu, která k sobě
    na první pohled nesedí
  • 00:07:16 nebo hudbu,
    která vůbec nezní jako hudba vhodná
  • 00:07:19 pro spojení s ohňostrojem.
  • 00:07:23 HUDBA
  • 00:07:52 Dobrý příklad poklidné hudební
    části je určitě Enya s Maybe.
  • 00:07:57 Velice smutná píseň,
    se vzestupným vyvrcholením,
  • 00:08:01 zobrazeným jako duše
    stoupající k nebesům.
  • 00:08:06 Pro mě zobrazující kus smrti.
  • 00:08:12 V přímém hudebním protikladu
    je Popcorn s přesně načasovanými
  • 00:08:16 a precizně vypočítanými výstřely
    v jedné z radostnějších pasáží,
  • 00:08:21 zobrazujících zábavu,
    jako extrémní protiklad
  • 00:08:25 k chmurné Enye.
  • 00:08:33 HUDBA
  • 00:08:47 Pro tvorbu ohňostroje vlastně
    neexistuje žádný katalog efektů.
  • 00:08:51 Použité efekty
    jsou věc zkušeností.
  • 00:08:54 Autor musí mnoho věcí vyzkoušet,
    mnoho ohňostrojů zhlédnout.
  • 00:08:59 Zkoušet různé kombinace efektů
    dokud nedojde tam, kam chtěl.
  • 00:09:03 Samozřejmě záznam na video
    je obrovská pomoc.
  • 00:09:07 Můžete se následně v klidu znovu
    a znovu dívat a hodnotit,
  • 00:09:12 jestli to fungovalo tak,
    jak jste chtěl.
  • 00:09:16 Jestli to mělo žádoucí efekt
    nebo jestli musíte zkusit
  • 00:09:20 něco jiného.
  • 00:09:21 HUDBA
  • 00:09:32 Myslím si,
    že ohňostroje jsou velmi populární
  • 00:09:35 na celém světě.
  • 00:09:37 Oheň vždycky byl,
    je a bude ohromující.
  • 00:09:41 A to že ho vlastně řídíme,
    že víme, co s ním děláme,
  • 00:09:45 je pro lidi vždy fascinující.
  • 00:09:48 HUDBA
  • 00:09:56 -Computery a digitalizace ovládají
    člověka už snad ve všech činnostech
  • 00:10:01 Stejně tomu je i v přípravě
    a řízení soudobých
  • 00:10:04 ohňostrojných show po celém světě.
  • 00:10:07 Vývoji se neubránila
    ani brněnská přehlídka,
  • 00:10:10 která si dlouho držela primát
    tradičního ručního odpalování.
  • 00:10:14 Lidský důvtip
    a dovednost člověka,
  • 00:10:17 počítač a jeho sebelepší program
    však nenahradí.
  • 00:10:20 Ostatně to potvrzuje
    nejen pozvaná slovenská
  • 00:10:23 ohňostrojná společnost Pyra.
  • 00:10:36 Show se připravovala několik
    týdnů v kanceláři i v terénu.
  • 00:10:41 V terénu se připravovala
    po stránce pyrotechnické,
  • 00:10:49 kde se připravovaly římské svíce,
    kompakty, kulové bomby
  • 00:10:55 a všechen pomocný
    a pyrotechnický materiál.
  • 00:10:58 Vlastně od toho počítače
    pochází příprava samotné show,
  • 00:11:04 jako tabulky a podobně.
  • 00:11:19 -Počet použitých odpalů
    je důležitý pro synchronizaci show
  • 00:11:24 a pro určení typu show.
  • 00:11:29 V této show
    máme přibližně 300 odpalů,
  • 00:11:32 což znamená asi
    300 odpalových momentů.
  • 00:11:38 Můžeme si vypočítat
    kolik tam je střel za minutu.
  • 00:11:42 Můžeme si představit,
    jestli to bude show
  • 00:11:45 s mnoha jednorázovými odstřely,
    jaký to bude styl.
  • 00:11:54 -Inspirace vycházela
    z Straussova valčíku,
  • 00:11:57 Na krásném modrém Dunaji
    a Händelova Královského ohňostroje,
  • 00:12:02 kde se tato dva témata
    spojila do jednoho.
  • 00:12:07 Převládá modrá barva
    a samotný ohňostroj bude končit
  • 00:12:12 krásným modrým finále.
  • 00:12:15 HUDBA
  • 00:12:47 Člověk musí cítit trošku duší,
    nejen vidět zatím peníze.
  • 00:12:54 Musí si umět představit,
    co ten efekt bude dělat,
  • 00:12:58 na co se bude moct použít.
  • 00:13:02 Ta výroba je v současné době
    hodně o legislativě,
  • 00:13:06 což je dost náročná,
    hlavně finančně, záležitost.
  • 00:13:19 Myslím si,
    že použití tohoto systému střel,
  • 00:13:23 250 odpalů za 20 minut,
    je normální.
  • 00:13:26 Takže jsme něco nad normálem.
  • 00:13:30 V show je docela obrovská pasáž,
    kde je velký počet efektů
  • 00:13:35 z jednorázových odpalů,
    a proto potřebujeme
  • 00:13:38 velký počet regulací.
  • 00:13:40 HUDBA.
  • 00:13:48 -Když v roce 1749,
    na objednávku dvora,
  • 00:13:52 komponoval Georg Fridrich Händel
    "Královskou hudbu k ohňostroji?,
  • 00:13:57 netušil, že v roce 2010
    se stane součástí ohňostrojné show
  • 00:14:01 na Brněnské přehradě v představení
    slovenské společnosti PYRA.
  • 00:14:07 HUDBA
  • 00:14:48 Asi bych lhal, kdybych řekl,
    že jsem úplně klidný.
  • 00:14:52 Těším se na večer.
  • 00:14:53 Myslím, že jsme
    pro to udělali maximum,
  • 00:14:56 aby se show podařila,
    a aby se lidem líbila.
  • 00:15:00 -Slováci se v ohňostrojné přehlídce
    v Česku představili vlastně poprvé.
  • 00:15:06 HUDBA
  • 00:15:59 My Francouzi, víte,
    mluvíme hodně, milujeme příběh.
  • 00:16:03 Hodně francouzských pyrotechnických
    designerů vypráví nějaký příběh.
  • 00:16:14 Někdy je to úprava
    historických událostí,
  • 00:16:19 jako Romeo a Julie,
    ale něco změníme
  • 00:16:24 nebo se pokusíme uvést
    modernější verzi Romea a Julie.
  • 00:16:33 Nejdůležitější je rozhodnout se,
    jak přilákat obecenstvo.
  • 00:16:38 Musíme se rozhodnout,
  • 00:16:43 já vyberu tuto hudbu
    nebo tento efekt
  • 00:16:47 a chci tímto francouzským
    lákadlem zapůsobit na obecenstvo.
  • 00:16:53 Je to výzva,
    někdy funguje, někdy ne.
  • 00:17:11 -Je to obrovská produkce
    a v soutěži je to nerovnoměrné.
  • 00:17:15 Jsou to rozličné obrázky,
    každé představení je trochu jiné.
  • 00:17:20 Tak je těžké odhadnout,
    co se stane.
  • 00:17:33 Na této lodi je 9 odpalových pozic,
    3 na velké koule
  • 00:17:38 a 6 na malé efekty,
    s kterými můžu udělat "bengaly?,
  • 00:17:44 jednorázové odstřely
    a podobné věci.
  • 00:17:50 My ve francouzské firmě Storm
    máme rádi malé efekty.
  • 00:17:54 Jsme pyrotechnici,
    máme rádi obrovské koule,
  • 00:17:58 ale preferujeme menší efekty.
  • 00:18:12 -Světově uznávaná francouzská
    ohňostrojná škola se v Brně
  • 00:18:16 již představovala.
  • 00:18:18 O to větší očekávání směřovalo
    k renomované společnosti
  • 00:18:22 Storm z Francie.
  • 00:18:23 Při vlastní realizaci
    však nelze opomenout
  • 00:18:27 ještě jednoho spoluhráče.
  • 00:18:29 A tím jsou podmínky
    na obloze a počasí.
  • 00:18:31 Ale nepředbíhejme.
  • 00:18:33 -Na začátku máme mnoho nápadů,
    ale je to soutěž.
  • 00:18:38 Já s Erikem, s kterým spolupracuji
    na tomto ohňostroji,
  • 00:18:42 se pokusíme připravit
    něco docela jiného.
  • 00:18:45 Je to soutěž, chceme vyhrát.
  • 00:18:49 Museli jsme,
    ne, rozhodli jsme se, riskovat.
  • 00:18:57 HUDBA
  • 00:19:39 Občas říkám,
  • 00:19:40 jsem pyrotechnik,
    pracuji jen v národní svátek.
  • 00:19:44 Je to hloupý vtip,
    ale někteří lidé si myslí,
  • 00:19:48 že pyrotechnik pracuje jen
    v jeden sváteční víkend v roce.
  • 00:19:53 Ale my připravujeme
    a odpalujeme ohňostroje
  • 00:19:57 po celý rok.
  • 00:19:58 Málokdo se skutečně zajímá
    o ohňostroje a naši práci.
  • 00:20:02 Většina nás vnímá jen
    14. července na národní svátek.
  • 00:20:09 -Každý ohňostrůjce
    bedlivě sleduje vývoj počasí
  • 00:20:13 a atmosférické podmínky.
  • 00:20:16 Přeje si, aby se
    ze spoluhráče nestal protihráč.
  • 00:20:20 -Bojím se jedné věci,
    jestli nebude mnoho kouře
  • 00:20:24 ke konci ohňostroje.
  • 00:20:26 Protože nemáme dost větru.
  • 00:20:29 Může to dopadnout
    jako německá show.
  • 00:20:33 Nemohu kontrolovat počasí.
  • 00:20:37 Víc větru, prosím.
  • 00:20:39 Můžete zavolat někomu na obloze?
  • 00:20:42 Potřebujeme více větru.
  • 00:20:48 -Těsně před prvním odpalem
    se stalo to,
  • 00:20:51 co nikdo nechtěl.
  • 00:20:52 Jakoby někdo z hůry
    vhodil pytel mlhy
  • 00:20:55 do kotliny Brněnské přehrady.
  • 00:20:57 Francouzský ohňostroj zahalil
    z mnoha míst téměř neprůhledný
  • 00:21:01 chuchvalec husté, mléčné mlhoviny
    a pro mnoho diváků
  • 00:21:05 i odbornou porotu,
    snížil viditelnost k nule.
  • 00:21:08 Zůstala jen okouzlující hudba
    vysílaná živě
  • 00:21:11 na vlnách Rádia KISS Hády
    a často jen romantické záblesky.
  • 00:21:15 Ale i to se při hře s živly stává.
  • 00:21:18 -Možná, že se to
    s tou computerizací přehání
  • 00:21:22 neboť za uplynulé období bylo
    ve světě možné vidět mnoho,
  • 00:21:27 sice naprosto technicky
    dokonalých show,
  • 00:21:30 ale na druhou stranu chladných
    neboť se ztrácí takzvaná
  • 00:21:34 rozsochatost těch efektů,
    která lidi uvolňuje.
  • 00:21:39 Pokud máte představení,
    které je nařezané
  • 00:21:42 do krásných špalíčků
    a každý špalíček je stejný,
  • 00:21:46 tak vám to sline v nějakou nudu.
  • 00:21:49 Je třeba občas nechat
    prostor vývoji, zpomalení tempa.
  • 00:21:54 Je to znát na tom,
    že se používá hodně taneční muziky.
  • 00:21:58 Čím rychleji, tím lépe
    a ohňostroje nedostávají
  • 00:22:03 tu teplotu,
    kterou má třeba tradiční,
  • 00:22:06 obyčejný oheň v dobré atmosféře.
  • 00:22:10 -Tradičně završilo přehlídku
    ohňostrojů nad centrem Brna finále.
  • 00:22:15 Tentokrát pod dominantou
    Katedrály svatého Petra a Pavla,
  • 00:22:21 v podání pražských
    a brněnských ohňostrůjců.
  • 00:22:24 Finálový ohňostroj
    okouzlil diváky natolik,
  • 00:22:28 že ve veřejné anketě
    získal cenu diváka,
  • 00:22:32 Starobrno Ignis Brunensis.
  • 00:22:35 -Augustiniánský řád se nachází
    v 50 zemích světa.
  • 00:22:38 V době římských studií
    sem měl možnost cestovat různě
  • 00:22:42 po našich klášterech.
  • 00:22:45 Tam sem zjistil,
    že pokud v nějaké farnosti
  • 00:22:49 byla církevní slavnost,
  • 00:22:50 pokud byla pouť,
  • 00:22:52 tak bylo zcela naprosto běžné,
    že na konci těchto slavností
  • 00:22:56 byly ohňostroje.
  • 00:22:58 Například na Maltě si nikdo
    nedokáže představit pouť
  • 00:23:01 nebo nějakou církevní slavnost
    bez toho, aniž by na konci,
  • 00:23:06 jak oni říkají italsky,
    nebylo "fuochi".
  • 00:23:10 Tam jsem si vlastně uvědomil,
    jaký je rozdíl mezi mentalitou
  • 00:23:15 těch jižních národů
    a našich národů.
  • 00:23:17 Ale to neznamená, že u nás,
    když to není běžná praxe,
  • 00:23:21 že třeba v minulosti
    tomu tak nebylo.
  • 00:23:25 -A určitě tomu tak není.
  • 00:23:27 Vždyť letošní přehlídka ohňostrojů
    a další programy,
  • 00:23:30 které jsou součástí
    dvoutýdenního zábavního maratonu
  • 00:23:34 "Brno, město uprostřed Evropy,
    festival zábavy
  • 00:23:37 pod hrady Špilberk a Veveří
    se společností Skanska?
  • 00:23:41 zaznamenal přes jeden
    milion návštěvníků.
  • 00:23:45 Ale každá soutěž má své oceněné
    a je tomu tak i v této přehlídce.
  • 00:23:50 Zvláštní cena České televize
    "Scéna mezi ohni?
  • 00:23:53 byla udělena
    německé společnosti Noctiluca.
  • 00:23:56 Zvláštní cenu Českého rozhlasu
    "Hudba mezi ohni?
  • 00:24:00 udělila porota oprávněně
    společnosti Storm z Francie.
  • 00:24:04 Slováci předvedli
    v Brně příjemnou, kreativní
  • 00:24:07 a kompaktní pyromuzikálovou show,
    která si prvenství zasloužila.
  • 00:24:13 Blahopřejeme oceněným
    a vás diváky zveme
  • 00:24:16 na příští putování
    festivalovou zábavou
  • 00:24:19 s pyromuzikálovými show
    do moravské metropole Brna
  • 00:24:23 na přelomu května a června,
    každého roku.
  • 00:24:27 Skryté titulky: Marie Butula Cichá
    Česká televize, 2010

Související