iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
29. 12. 2009
22:10 na ČT2

1 2 3 4 5

5 hlasů
15797
zhlédnutí

Zpráva o Rozrazilu

Jak Divadlo na provázku a HaDivadlo rok před listopadem 89 uváděly Havla… a co z toho bylo

15 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Zpráva o Rozrazilu

  • 00:00:11 Ahoj.
    -Nazdar, nazdar.
  • 00:00:13 -Profesoři se scházejí.
  • 00:00:20 No vidíš, já jsem měl výčitky,
    že jdu později.
  • 00:00:26 Tady v Domě umění sídlilo
    Divadlo Husa na provázku
  • 00:00:30 od roku 68 až do roku 2003.
  • 00:00:34 Tady byla premiéra Rozrazilu
    21. října 88.
  • 00:00:43 Co si představujete pod pojmem
    demokracie?
  • 00:00:46 -Já myslím, že základ demokracie
    jako takovej by měl být v tom,
  • 00:00:53 že když mám nějaký názor,
    tak ho můžu otevřeně říct, že?
  • 00:00:59 Že něco hlásím a objeví se pán
    s takovým tím kulatým na klopě
  • 00:01:05 a hned mě vezme s sebou.
  • 00:01:11 Rozrazil 1/88!
    O demokracii. Scénický časopis!
  • 00:01:28 Tak to je to místo činu.
  • 00:01:30 -Ono to už souviselo
    s těma projektama,
  • 00:01:33 který jsme dělali předtím.
  • 00:01:35 Dělali jsme společný projekt
    Cesty studiových divadel,
  • 00:01:38 dělali jsme Sabinovský projekt...
  • 00:01:41 Vím,
    že nějak kolem premiéry Sabiny,
  • 00:01:44 možná už o něco dřív,
    jsme si říkali,
  • 00:01:47 že v těch projektech chceme
    pokračovat.
  • 00:01:52 Pamatuji si,
    že to byly takový dvě linie.
  • 00:01:55 Jednak jsme si řekli:
    "Teď musíme dělat
  • 00:01:57 publicistický divadlo
    a už se s tím nesmíme roztahovat,
  • 00:02:00 už musíme ty věci pojmenovat tak,
    jak je cítíme. To byla jedna věc.
  • 00:02:03 A do toho ještě spadala
    ta historie,
  • 00:02:06 že my jsme se dvakrát, možná
    třikrát,
  • 00:02:09 s Petrem pokoušeli udělat dohromady
    redakční časopis!
  • 00:02:14 A vždycky nám to bylo zakázaný.
    Svůj časopis jsme vydávat nemohli.
  • 00:02:21 My jsme si řekli jednoduchou
    myšlenku,
  • 00:02:23 že natiskneme ten časopis Na scéně.
    A tam je právě důležitý
  • 00:02:26 ten princip, že jsme to začali
    připravovat jako časopis!
  • 00:02:32 Že jsme nesestavili inscenační tým,
    ale sestavili jsme redakční radu.
  • 00:02:38 -Jako první téma jsme si nakonec
    zvolili téma demokracie.
  • 00:02:43 Udělali jsme tedy
    Rozrazil 1/88 - O demokracii.
  • 00:02:48 -Já jsem do toho zavedl už
    dlouhodobou přípravu společné práce
  • 00:02:54 s Václavem Havlem, která měla být
    původně tématicky jinak zaměřená.
  • 00:03:01 A mě v té chvíli napadlo,
    že je to příležitost k tomu,
  • 00:03:07 aby jeden z těch příspěvků,
    nebo ten hlavní,
  • 00:03:12 právě týkající se vzniku
    Československa, napsal Havel.
  • 00:03:17 Mě zajímalo to napsat v takovým
    stylu
  • 00:03:20 blízkýmu Divadlu Husa na provázku
    a HaDivadlu.
  • 00:03:26 Víš, Kadlečko, nehrozí bída,
    hrozí socialismus.
  • 00:03:31 A kde hrozí socialismus,
    hrozí bída.
  • 00:03:35 (smích, potlesk z hlediště)
  • 00:03:40 Ta StB zjistila, že on je
    autorem jednoho z těch příspěvků,
  • 00:03:44 ale myslela si,
    nebo hodně lidí si myslelo,
  • 00:03:49 že je autorem té Hostiny filosofů,
    kterou napsal Vladimír Čermák!
  • 00:03:54 -Tehdy nás Bořivoj Srba seznámil
    s Vladimírem Čermákem, právníkem,
  • 00:03:59 který tehdy žil v ústraní
    a v ústraní napsal spis
  • 00:04:04 Otázka demokracie.
    -To psal nějak desítky let, že?
  • 00:04:08 -To psal desítky let a mělo to
    v té době 5 tisíc stran strojopisu.
  • 00:04:14 Myslím si, že bylo podstatné,
    že on vůbec ovlivnil
  • 00:04:17 naše myšlení o tom,
    co je to demokracie.
  • 00:04:20 Dal celé té inscenaci takový hlubší
    smysl.
  • 00:04:25 A celý ten výkladový tah
    té inscenace
  • 00:04:29 byl výrazně ovlivněn Čermákem.
    A kromě toho jsem ho oslovil,
  • 00:04:33 aby napsal takové symposion,
    Hostinu filosofů,
  • 00:04:36 ve které by se sešli filosofové
    různých epoch,
  • 00:04:40 kteří by diskutovali o různých
    pojetích tématu demokracie.
  • 00:04:46 Od Platona až po dejme tomu
    myslitele 20. století.
  • 00:04:50 A taky jsme ji potom situovali
    do prostředí lomu,
  • 00:04:53 čili nikoliv ta imaginární hostina
    filosofů,
  • 00:04:57 ale jacísi muklové v pracovním
    táboře,
  • 00:05:00 kteří se sejdou o pauze na oběd
    a tam jedí z ešusu a debatují.
  • 00:05:07 Dokonce tam zaznělo,
    když volali ty mukly,
  • 00:05:11 tak taky zavolali Jana Patočku,
    českého filosofa, chartistu,
  • 00:05:15 který zemřel na následky výslechů.
  • 00:05:18 Patočka!
    -Patočka už není.
  • 00:05:27 Ještě bych chtěl říct,
    že to byl mezinárodní autorský tým,
  • 00:05:33 poněvadž také autorem jedné z těch
    částí,
  • 00:05:37 a pak byl účasten v té poslední
    fázi zkoušek,
  • 00:05:40 byl Zdislav Hejduk z Teatru 77.
  • 00:05:43 My jsme byli s ním
    jako Divadlo Na provázku propojeni.
  • 00:05:48 -To bylo také podobenství,
    jak se města zmocní,
  • 00:05:54 nebo ve městě vedou válku takové
    kliky...
  • 00:05:58 Bohužel, vážení posluchači, záhadná
    apatie se zmocnila celé populace.
  • 00:06:01 Nebylo východiska.
  • 00:06:03 Prezident vydal prohlášení
    o dočasném odvolání manifestací!
  • 00:06:11 To je neuvěřitelné.
    Co s tím hodláte udělat?!
  • 00:06:16 -Proti osudu nic nenaděláme.
  • 00:06:23 Já jsem měl vždycky,
    abych se taky pochlubil,
  • 00:06:26 potlesk, poněvadž jsem hrál Lenina,
    potlesk na otevřené scéně,
  • 00:06:30 že jsem vždycky přišel, měl jsem to
    studováno z těch obrazů,
  • 00:06:34 tak jsem se vždycky postavil
    a teď jsem tak,
  • 00:06:36 jak jsme to znali.
  • 00:06:38 Všichni mě dobře znáte!
    Jsem jedním z vás!
  • 00:06:43 A víte, že jen tak bych vás sem
    nezval!
  • 00:06:46 Ale mám důvod!
    Ale dřív, než vám jej řeknu,
  • 00:06:50 tak mi odpovězte!
    Chtěli byste se mít lépe?!
  • 00:06:54 -Ano!
    -Díky!
  • 00:07:00 Ta premiéra byla 21. října
    zrovna tady na tomto místě.
  • 00:07:03 A 28. října 1988 se to hrálo
    v Praze.
  • 00:07:06 Pak s tím nastaly nějaké
    komplikace.
  • 00:07:09 -Já bych řekl,
    že my jsme samozřejmě věděli,
  • 00:07:12 že už to musí být frontální útok
    nebo jasné vyslovení toho názoru.
  • 00:07:17 A samozřejmě jsme věděli,
    že to je riskantní,
  • 00:07:20 ale záměrně jsme naplánovali
    na 21. premiéru.
  • 00:07:25 A poté jsme dva dny po sobě...
    21. byl pátek.
  • 00:07:30 A v sobotu a v neděli jsme hráli
    po dvou představeních.
  • 00:07:34 A hned týden na to byla naplánovaná
    28. pražská premiéra.
  • 00:07:40 A zase ty další čtyři představení.
    Čili my, když jsme dostali
  • 00:07:44 na jedno představení 400 lidí,
    když bylo narváno.
  • 00:07:49 Tak jsme to zahráli v těch deseti
    představeních a podobně
  • 00:07:55 na té Chmelnici
    asi pro 4 tisíce lidí!
  • 00:07:58 Takže v momentě,
    kdy začal hrozit zákaz,
  • 00:08:01 než oni se vzpamatovali a chtěli to
    zakázat,
  • 00:08:03 tak my jsme jim říkali: "Ale to už
    vidělo deset tisíc lidí!Ş
  • 00:08:09 -Tam je důležité,
    že došlo k jakémusi zákazu
  • 00:08:12 ředitelem Státního divadla v Brně,
    pod který spadaly
  • 00:08:15 ty dva divadelní soubory.
    HaDivadla a Divadla Na provázku.
  • 00:08:19 Ředitelem Majerem došlo k zákazu
    po 21 beznadějně vyprodaných
  • 00:08:21 reprízách, jak jsem se díval
    do knihy o HaDivadle.
  • 00:08:24 A on to zakázal, aniž to viděl,
    že?
  • 00:08:28 -Jenomže oni, jestli se pamatujete,
    postupovali tehdy velmi lišácky.
  • 00:08:32 Ten zákaz byl jeden pokus.
    Byly různé druhy těch pokusů.
  • 00:08:38 Byl třeba pokus,
    že když je to tak úspěšné -
  • 00:08:43 zvýšíme razantně vstupné.
    A my jsme přece říkali:
  • 00:08:46 "Ne, ne, my chceme co nejmíň,
    aby to vidělo co nejvíc lidí.Ş
  • 00:08:56 V lednu bylo řečeno,
    že už se to nesmí hrát.
  • 00:08:59 A teprve tehdy jsme napsali
    takový dopis na obranu...
  • 00:09:03 -V prosinci, Josefe.
    -V prosinci bylo řečeno,
  • 00:09:06 že v lednovým repertoáru
    už se to nesmí hrát.
  • 00:09:08 -Nakonec vydali ten zákaz.
    A ten zákaz byl na základě toho:
  • 00:09:14 že zostuzujeme národní vlajku
    a tak dále.
  • 00:09:18 -"Dochází k porušování Ústavy
    a právního vědomí občanů ČSSR
  • 00:09:22 po právní stránce.Ş
    A teď je to rozepsané.
  • 00:09:26 -A k tomu já jsem v té době měl
    takovou tajnou skupinu právníků,
  • 00:09:32 doktora Miloše Holečka a doktora
    Páleníčka, a ti udělali analýzu.
  • 00:09:43 -Rozrazil byl napaden ředitelem
    Majerem,
  • 00:09:46 ředitelem Státního divadla v Brně.
  • 00:09:51 -Když to shrnu,
    tak on argumentoval tím,
  • 00:09:54 že tím Rozrazilem se porušuje
    Ústava a právní vědomí občanů.
  • 00:09:58 A my jsme tam napsali
    podle jednotlivých bodů,
  • 00:10:01 že nešlo ani o porušení Ústavy,
    tehdy šlo ještě o Ústavu z roku 60,
  • 00:10:07 a že se tím neporušuje
    ani právní vědomí.
  • 00:10:10 Naopak, že pro právní vědomí občanů
    je prospěšné,
  • 00:10:16 aby si uvědomovali,
    že je zapotřebí vyjadřovat
  • 00:10:21 pluralitu názorů a prosazovat
    svobodu
  • 00:10:25 projevu, slova, tisku, svobodné
    umělecké tvorby.
  • 00:10:34 -Tam je takový atraktivnější bod.
    Že oni nás napadli,
  • 00:10:37 že je zostouzena vlajka,
    že po ní chodíme a tohle.
  • 00:10:47 Ale vy jste dokázali,
    že nejde o vlajku.
  • 00:10:51 -Ano.
    Protože to mělo jiné rozměry.
  • 00:10:56 A nebyla to vlajka v pravém slova
    smyslu.
  • 00:11:00 -Tady velmi vyčítá dvě věci,
    já si to pamatuju z té doby.
  • 00:11:07 Jednak výrok,
    který napsal Václav Havel
  • 00:11:10 do hry Zítra to spustíme,
    kde říká Alois Rašín:
  • 00:11:13 "Kde hrozí bída,
    tam hrozí socialismus.
  • 00:11:16 Kde hrozí socialismus,
    tam hrozí bída.Ş
  • 00:11:19 A pak tam vyčítá to,
    že ve zvukové montáži
  • 00:11:22 jsme dali Háchův autentický projev
    vedle Gottwaldova projevu.
  • 00:11:26 (ukázka projevu)
  • 00:11:41 To dostali jako formulaci,
    která jim byla dodána
  • 00:11:45 jako podklad pro zákaz. A tam bylo
    jasný, že to dostali od StB.
  • 00:11:51 Tak je pravděpodobný,
    že to téměř ani nezakrývali.
  • 00:11:56 Říkali:
    To je názor "vyšších místŞ.
  • 00:12:01 A na základě této analýzy byla
    potom ta předváděčka a diskuse,
  • 00:12:06 kde vedl delegaci a sehrál v tom
    velice pozitivní roli
  • 00:12:13 Jiří Svoboda, filmový režisér.
    -A Milan Lukeš.
  • 00:12:18 -Doktor Majer si sem dovlekl
    různé fízly,
  • 00:12:23 lidi z krajského výboru,
    sám měl ofačované ruce,
  • 00:12:26 aby nemusel tleskat
    a vyjadřovat žádný názor.
  • 00:12:29 Čili seděl v první řadě
    a měl takhle ovázané pacičky.
  • 00:12:33 A Trúda Vidlářová zadním vchodem
    pouštěla zase disidenty -
  • 00:12:37 Hradílka, Šabatu...
    Já už nevím koho.
  • 00:12:41 -Tenkrát Jaroslav Šabata, tehdejší
    disident, řekl nevěřícně:
  • 00:12:45 "Jestli se vám tohle podaří
    obhájit, tak se ukáže,
  • 00:12:49 že ten režim už je tak slabej,
    že do roka padne.Ş
  • 00:12:52 A ono skutečně k tomu došlo.
  • 00:12:54 -17. listopadu a 18. listopadu 1989
    měla být v Praze
  • 00:12:59 derniéra
    v rockovém klubu Na Chmelnici.
  • 00:13:02 Hráli jsme odpoledne a večer.
    A během první poloviny
  • 00:13:05 toho večerního představení
    tam přišel náš kamarád,
  • 00:13:09 student filosofické fakulty
    Roman Ráček
  • 00:13:12 s inspicientkou Trúdou Vidlářovou,
    a popisovali,
  • 00:13:16 co se stalo na Národní třídě.
  • 00:13:19 -A my jsme to otevřeli
    a vytáhli jsme je na jeviště.
  • 00:13:25 -Za dvě divadla jsme je tam
    interwievovali.
  • 00:13:28 Petr za Provázek a já za HaDivadlo.
  • 00:13:31 -Je nutno říct, kdybychom to měli
    historicky kvalifikovat,
  • 00:13:35 tak my jsme poté zahájili
    i tu stávku jako první.
  • 00:13:40 Ale první reakce na tu situaci,
    která nastala na scéně vůbec,
  • 00:13:47 bezprostřední reakce bylo právě
    tady to interwiev s Romanem Ráčkem.
  • 00:13:52 Jak se najednou uklidnil,
    tak se projevil ten šok toho útoku.
  • 00:13:58 A v jedné chvíli se nám začal
    hroutit,
  • 00:14:01 tak jsme museli ho ze židle posadit
    na zem.
  • 00:14:05 Protože jinak by nám býval
    omdlel.
  • 00:14:09 A z té autenticity byli ti lidé
    naprosto šokováni.
  • 00:14:13 -A vám ještě přečtu nakonec úryvek
    z Hostiny filozofů,
  • 00:14:18 která byla součástí Rozrazilu,
    kde říká bohyně spravedlnosti,
  • 00:14:26 která byla nejvíc hlasatelem
    myšlenek profesora Čermáka,
  • 00:14:32 říká:
    ŞDokonalá demokracie, pánové,
  • 00:14:35 není možná,
    když neexistuje dokonalý člověk,
  • 00:14:38 a když nejsou dokonalé ani poměry
    ve společnosti.
  • 00:14:42 Pro demokratický stát
    a demokratickou společnost
  • 00:14:45 bývá určující již to, že jsou
    obráceny směrem k demokracii,
  • 00:14:49 že otevírají
    cestu k jejímu dosahování
  • 00:14:53 a k tomuto cíli se přibližují.
  • 00:14:56 Také svoboda však může vzniknout
    jen uprostřed bouří a svárů.
  • 00:15:00 Proto bývá nejvíc ohrožována tam,
    kde z lidské společnosti
  • 00:15:03 mizí pohyb!
    Kde chybí vůle k odporu!
  • 00:15:07 Váš lidský svět trvá jen
    dobrovolnými oběťmi těch,
  • 00:15:11 kteří chtějí spravedlnost.
  • 00:15:15 "Svobodu, stejně jako pravdu,
    ovšem nelze nikdy dosáhnout
  • 00:15:19 s konečnou platností.
    Obě jsou na cestě.Ş
  • 00:15:22 Tak tímhle končila Hostina
    filosofů.
  • 00:15:26 -Tos hrál ty, tu bohyni?
  • 00:15:43 Skryté titulky: Alena Fenclová
    Česká televize 2009

Související