iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
1. 9. 2011
21:00 na ČT2

1 2 3 4 5

4 hlasy
15613
zhlédnutí

Jak měníme školu

O úsilí ředitele a učitelů ze základní školy v Poběžovicích změnit školu tak, aby byla opravdu pro děti.

57 min | další Vzdělávání »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Jak měníme školu

  • 00:00:02 (ve škole zvoní)
  • 00:00:20 Dobrý den, děti!
  • 00:00:22 (děti sborově)
    Dobrý den, paní učitelko!
  • 00:00:26 Tak, a teď mi řekněte,
  • 00:00:27 včera byl krásný den,
    svítilo sluníčko.
  • 00:00:29 -V Poběžovicích a v Postřekově
    taky svítilo sluníčko? -Jo.
  • 00:00:32 Tak, a co jste dělaly hezkého?
  • 00:00:34 Vzpomeňte, co se vám zase povedlo,
    Co bylo hezké, co bylo příjemné?
  • 00:00:38 Já jsem byla u babičky a udělala
    jsem roztok proti mravencům!
  • 00:00:45 Jé. A Ondra?
  • 00:00:46 Já jsem s mámou si hrál se psem
    a jel jsem na kolo.
  • 00:00:52 Já hrál fotbal
    a pak jsem ještě rybařil.
  • 00:00:57 -Rybařil jsi sám, s taťkou?
    -Jo, s taťkou.
  • 00:01:00 -A chytil's něco?
    -Jo, kapra.
  • 00:01:05 Do Poběžovic jsem přišel
    v září loňského roku,
  • 00:01:07 to znamená v září roku 2008,
  • 00:01:09 a mám za sebou zhruba
    tři čtvrtě roku pilné práce
  • 00:01:14 tady v Poběžovicích na škole.
  • 00:01:15 Návrat do Poběžovic pro mě znamenal
    především návrat domů,
  • 00:01:18 do kraje, kde to znám,
    kde jsem vyrůstal,
  • 00:01:20 takže doufám, že dokážu
    své zkušenosti z předchozích míst
  • 00:01:25 zúročit tady v Poběžovicích,
    a doufám, že vytvořím školu tak,
  • 00:01:29 jak jsem si ji vždycky
    představoval.
  • 00:01:31 Vycházím z myšlenky,
    že škola v daném regionu
  • 00:01:34 hraje klíčovou úlohu
    v dalším vývoji obyvatelstva.
  • 00:01:38 Tenhle kraj má pohnutou historii,
    a ať už třeba vzpomeneme
  • 00:01:42 poválečné vysídlování sudetských
    Němců ze zdejší oblasti,
  • 00:01:45 nebo nedávno zbořenou
    železnou oponu,
  • 00:01:48 to znamená, budu se snažit o to,
  • 00:01:50 abychom do našich vzdělávacích
    programů
  • 00:01:51 dostali taková nádherná témata,
  • 00:01:54 jako je chráněná krajinná oblast
    Český les, na jejíž hranici žijeme,
  • 00:01:58 dále veškerá témata,
    týkající se historie Poběžovic,
  • 00:02:01 protože chceme-li stabilizovat
    tento kraj,
  • 00:02:03 je zapotřebí dětem nejdřív ukázat,
    jaký vlastně je, co nabízí
  • 00:02:08 a vypěstovat v nich lásku
    k tomuto kraji.
  • 00:02:12 Dobré jitro, dobrý den,
    popřejem si navzájem.
  • 00:02:16 Spolu protáhneme tělo,
    aby se nám do učení chtělo.
  • 00:02:23 Levá ruka, pravá ruka,
  • 00:02:25 připažíme, otočíme
    a rovně se posadíme.
  • 00:02:39 Když přišel nový pan ředitel,
    zpočátku trochu rozpaky,
  • 00:02:42 nevěděli jsme, co se bude dít,
    ale já si myslím,
  • 00:02:47 že z pana ředitele srší
    nezkrotná, obrovská energie,
  • 00:02:51 kterou předává nám všem
    a i nás to trochu vede k tomu,
  • 00:02:55 že přemýšlíme o dalších věcech,
    které pro děti dělat.
  • 00:02:58 Rozjela se tady spousta kroužků,
    děti jsou aktivní, baví je to,
  • 00:03:02 sportujou, hrajou, zpívají,
  • 00:03:05 a ta atmosféra na škole
    je možná hektičtější,
  • 00:03:10 ale rozhodně taková veselejší
    a fajn.
  • 00:03:19 (děti rytmicky tleskají
    a sborově recitují text)
  • 00:03:28 Piš si, tři sta dvacet...
  • 00:03:34 -A přidáme tři nuly.
    -Počkej. Ještě jsi zapomněl...
  • 00:03:38 na trojku.
  • 00:03:42 -Takže my musíme osmkrát vynásobit
    40 a osmkrát vynásobit... -Třema.
  • 00:03:52 Naše škola má problémy ekonomické,
    asi jako každá jiná,
  • 00:03:56 takže nečekáme jenom na to,
    co kde dostaneme,
  • 00:03:58 ale snažíme se také hledat cesty
    pro to, jak posílit naše rozpočty.
  • 00:04:01 Takže se zaměřujeme
    jak na drobnější projekty,
  • 00:04:03 kde si můžeme dosáhnout zhruba
    na statisícové částky,
  • 00:04:08 tak i na ty větší projekty.
  • 00:04:09 Rádi bychom naši školu
    zrekonstruovali, zrenovovali,
  • 00:04:13 že by vlastně školní budova
    dostala nový kabát,
  • 00:04:16 nové zateplení, nová okna,
    že by byly upraveny interiéry.
  • 00:04:22 Dál bych byl moc rád,
    kdyby se nám povedlo
  • 00:04:24 na místě kláštera Boromejek
    vytvořit novou přístavbu pro školu,
  • 00:04:30 na ni navazující sportovní areál,
    sportovní halu a venkovní hřiště,
  • 00:04:34 které by bylo otevřeno
    nejenom pro žáky,
  • 00:04:36 ale také samozřejmě
    pro všechny občany.
  • 00:04:46 Do naší školy se sjíždějí děti
    prakticky z 20 obcí z okolí.
  • 00:04:51 Je to velký problém,
  • 00:04:53 protože musí velice brzy ráno
    vstávat, již v půl šesté.
  • 00:04:56 Rodiče jsou zaměstnáni
    v zemědělství,
  • 00:04:59 a proto školní družina je otevřena
    už od půl sedmé ráno.
  • 00:05:03 Autobusy je svážejí linkové,
    nemáme žádný školní autobus,
  • 00:05:07 a protože rodiče jsou zaměstnáni
    až do odpoledních hodin,
  • 00:05:12 někdy do večerních hodin,
  • 00:05:13 tak některé děti tráví čas
    od půl sedmé do pěti hodin ve škole
  • 00:05:18 a teprve večer se dostávají domů.
  • 00:05:22 Naše partnerské školy v Německu,
  • 00:05:26 se kterými spolupracujeme
    od roku 1991,
  • 00:05:28 tento systém provozu
    zásadně neznají,
  • 00:05:30 k nim se sjíždějí děti
    běžným školním autobusem,
  • 00:05:33 který je sváží na počátek vyučování
    a na konec.
  • 00:05:36 Nepochopili tenhle systém práce
  • 00:05:38 a obdivují vlastně to,
    co naše škola s dětmi dokáže.
  • 00:05:44 Hop!
  • 00:05:46 Hop!
  • 00:05:52 Levá, hop!
  • 00:06:03 (hodina angličtiny)
  • 00:06:28 (hodina němčiny)
  • 00:06:44 Kdo se hlásí dál do školy?
    Na školu, na studium.
  • 00:06:49 Kdo z vás už je přijat?
  • 00:06:54 -Co chceš studovat?
    -Management obchodu.
  • 00:06:57 Hotelovou školu
    v Mariánských Lázních.
  • 00:06:59 Management obchodu.
  • 00:07:00 Obchodní akademie.
  • 00:07:01 Odborné učiliště.
  • 00:07:03 Management obchodu.
  • 00:07:05 Zdravotní školu v Domažlicích.
  • 00:07:07 Číšník.
  • 00:07:11 Každým rokem je s devátými ročníky
    velký problém.
  • 00:07:14 Žáci se dostávají na střední školy
    i na učiliště,
  • 00:07:17 aniž by byli něčím motivováni.
  • 00:07:19 Dříve dělali přijímací zkoušky,
  • 00:07:22 anebo se více přihlédlo
    k průměru žáků,
  • 00:07:25 kdežto v současné době
  • 00:07:26 jsou přijati bez problému
    i žáci velice slabí,
  • 00:07:29 kteří vlastně ztrácejí
    tím pádem motivaci v učení
  • 00:07:33 a nemají o učivo zájem.
  • 00:07:39 9 let základní školy
    jsme tady odseděli.
  • 00:07:41 Do osmý třídy to šlo,
    ale ta devátá už je horší,
  • 00:07:45 s panem ředitelem Foistem.
  • 00:07:48 Proč?
  • 00:07:49 Dřív když jsme udělali nějakej
    problém, tak se to neřešilo,
  • 00:07:52 a teďka se všechno řeší dopodrobna.
  • 00:07:56 Před rokem áčko natočilo video.
  • 00:07:57 Teď to ředitel našel
    u jednoho našeho spolužáka
  • 00:08:00 a dělá z toho velkej problém.
  • 00:08:03 Ve své několikaměsíční praxi
    tady v Poběžovicích
  • 00:08:06 jsem se setkal
    s několika výraznými problémy,
  • 00:08:08 ale prim hraje případ kybernetické
    šikany vůči naší paní učitelce,
  • 00:08:14 kde si žáci z vyšších ročníků
    natáčeli její výklady
  • 00:08:19 a zesměšňovali ji sami na různých
    výstupech během videa,
  • 00:08:23 které si předávali
    z mobilního telefonu jeden druhému.
  • 00:08:27 I když jsem věděl,
  • 00:08:28 že ta šikana přetrvává
    z dřívějšího období,
  • 00:08:30 žákům jsem dal jasně najevo,
    že takhle se k nám chovat nebudou,
  • 00:08:34 protože samozřejmě my se k nim
    také tak nechováme.
  • 00:08:36 Bohužel, nevyhnul jsem se
    represivním opatřením,
  • 00:08:40 která samozřejmě vyvolala
    určité reakce mezi žáky,
  • 00:08:43 velice nepříjemné.
  • 00:08:46 Minulej rok taky se o tom
    nějak vědělo,
  • 00:08:48 ale paní ředitelka
    to v té době neřešila nějak.
  • 00:08:52 Až přišel teďko pan ředitel,
    tak se to prostě řeší.
  • 00:08:57 -Takže řeší šikanu učitele?
    -Kyber šikanu tomu říkají.
  • 00:09:03 -A mezi sebou šikanu znáte?
    -Většinou na škole asi nějak ne.
  • 00:09:10 Kdo by mi k tomuhle něco řekl?
  • 00:09:21 Hned na začátek
    připomínám pár zásad.
  • 00:09:23 Jsme v Chráněné krajinné oblasti
    Český les,
  • 00:09:26 to znamená, podle toho se tady
    k tomu musíme všichni chovat.
  • 00:09:29 Pokud chceme v přírodě něco vidět,
  • 00:09:30 tak samozřejmě zámek na pusy,
    hodně koukat, hodně se dívat,
  • 00:09:34 a když chceme něco kamarádovi
    nebo sobě sdělit,
  • 00:09:37 tak vždycky třeba jenom
    zvedneme ruku,
  • 00:09:39 ukážeme si, kterým směrem
    co kdo chce vidět.
  • 00:10:03 Teď uděláme to,
    že se rozdělíme na dvě skupiny
  • 00:10:07 a první skupina zůstane tady
    s panem starostou,
  • 00:10:11 budete si tady hrát trošku,
    chviličku,
  • 00:10:13 a druhá skupina vyrazí se mnou.
  • 00:10:18 Odteď úplné ticho.
  • 00:10:21 To, co uvidíte, jsou ohryzy,
    se tomu říká.
  • 00:10:23 Uvidíte způsob,
    jakým bobr ty stromy kácí.
  • 00:10:36 (šeptem) Tady ten strom
    už byl poražený dřív
  • 00:10:38 a jak proudí potok,
  • 00:10:40 tak se tam do toho natahujou
    různý naplaveniny,
  • 00:10:42 a tím se to celé zavřelo.
  • 00:10:44 Oni si tady uzavřou
    úplně celé to území.
  • 00:10:48 Pane řediteli, můžu se zeptat,
    jak se sem dostali?
  • 00:10:51 To je otázka...
  • 00:10:53 Oni se šíří přirozenou cestou,
    po vodních tocích.
  • 00:10:57 Oni migrují, to znamená, cestují.
  • 00:11:00 Pane řediteli,
    dokonalý by to bylo,
  • 00:11:02 kdyby si vyrobili vlastní vlajku
  • 00:11:04 a takhle ji tam zapíchli,
    tu vlajku!
  • 00:11:07 -Vlajka tam není, ale shora
    je větrací otvor. ?Jo?
  • 00:11:09 A uprostřed toho hradu je komora
    a v té vyvádí mláďata.
  • 00:11:15 -Zvládnem to?
    -Jooo.
  • 00:11:17 Martin a Vojta půjdou ještě jednou,
    jo?
  • 00:11:19 Tak, připravíme. Martin...
  • 00:11:21 všichni připravte
    ty svoje prstíčky...
  • 00:11:38 Výborně. Tleskám hudebníkům.
  • 00:11:40 Tak, a jdeme na ty písničky.
  • 00:11:43 Pět ježibab s jedním uchem,
    jako hejno letí vzduchem,
  • 00:11:48 letí, letí, v letu svačí
    pět ježibab na tryskáči.
  • 00:11:56 Cha cha cha cha cha cha,
    ko ko ko ko ko ko ko.
  • 00:11:59 Pět ježibab s jedním nosem,
    volá na mě: "Kluku pojď sem! "
  • 00:12:06 A když nejdu, tak se štětí,
    pět ježibab na koštěti.
  • 00:12:13 Cha cha cha cha cha cha,
    ko ko ko ko ko ko ko. Cha!
  • 00:12:57 Tak co říkáte, milí Poběžovičané?
    Myslím si, že zámek máme obsazen.
  • 00:13:02 Panstvo máme, strašidla máme,
    všechno máme,
  • 00:13:06 jen ten zámek
    je ještě třeba dokončit.
  • 00:13:08 Snad nám tihle zůstanou tady
    tak dlouho,
  • 00:13:12 aby se do něj mohli nastěhovat,
    co vy na to?
  • 00:13:28 -Jaký svátek jsme slavili? Domčo?
    -Den matek.
  • 00:13:34 -Kdo tedy měl svátek?
    -Maminky. A babičky.
  • 00:13:37 Kdo z vás si vzpomněl
    na svou maminku a na babičku?
  • 00:13:42 Tak, Adélko?
  • 00:13:44 Paní učitelko, já jsem ráno vstala,
    a když máma taky vstala,
  • 00:13:49 tak já jsem jí dala kytku
    a pak jsem jí dala ještě srdíčko,
  • 00:13:52 který jsme tady vyráběli
    na pracovních činnostech.
  • 00:13:57 -A na co určitě Adélka nezapomněla?
    -Pusu.
  • 00:14:01 -Pusu. A jak velikou?
    -Velkou.
  • 00:14:04 Mlasklo to?
  • 00:14:07 Dobře, takže budeme pokračovat dál
    v práci.
  • 00:14:11 Udělali jste si první část,
  • 00:14:14 tak si vezmeme gumu do ruky
    a zkusíte si, jak jsme si říkali...
  • 00:14:20 Pozor na světlo-stín,
    pozor na dlouhé čáry,
  • 00:14:26 takže zkuste jenom částečně...
  • 00:14:31 Problémy byly vždycky,
  • 00:14:32 ale v současné době je jich
    hodně a hodně.
  • 00:14:34 Je to dané složením obyvatelstva,
    problematikou rodin.
  • 00:14:38 Hodně dětí je bohužel
    z rozvedených rodin,
  • 00:14:41 mají problémy s novými sourozenci,
    s novými rodiči,
  • 00:14:44 to všechno se odráží ve výchově
    a s tím přicházejí do naší školy.
  • 00:14:49 Někdy se nesvěří,
    což je velká chyba,
  • 00:14:52 protože prakticky když se dítě
    otevře, má to snazší i ten kantor.
  • 00:14:56 A pokud to dítě nedokáže,
    musíme tomu přijít na kloub my
  • 00:15:00 a dá nám to někdy hodně moc práce.
  • 00:15:10 Stalo už se někdy,
  • 00:15:12 že byste někdy schválně nešli
    do školy?
  • 00:15:16 Já jsem nechtěla do školy,
    protože jsem se bála,
  • 00:15:18 jak jsem dostala tu dvojku
    z tý Vlastivědy,
  • 00:15:22 tak mně to moc nešlo ten test
    a já jsem se zapomněla učit.
  • 00:15:25 Tak jsem nechtěla jít do školy.
  • 00:15:27 Loudala jsem se po cestě,
    ale nakonec jsem do tý školy došla.
  • 00:15:32 Pak jsi se překonala přece jenom.
  • 00:15:35 Péťo, vy?
  • 00:15:37 Protože mě šikanovaly starší holky
    z devítky, tak jsem nešel do školy.
  • 00:15:44 Petře, a co ti dělali?
  • 00:15:46 Třeba když jsme seděli v jídelně
    na židlích,
  • 00:15:52 tak ony nás shazovaly a mlátily.
  • 00:15:57 To jsme tenkrát vyřešili.
  • 00:15:59 A co od té doby?
    Byl s tím nějaký problém, kluci?
  • 00:16:02 (kluci sborově) Ne.
  • 00:16:03 Ne, nebyl. To jsme si vyříkali,
    že kdyby takový problém nastal,
  • 00:16:06 že to musíte hned říkat,
    říct mně, anebo rodičům.
  • 00:16:09 Tak, ještě někdo, děti?
  • 00:16:12 Opravdu nikdo za ty tři, čtyři
    roky, co jsme spolu,
  • 00:16:16 nikdo neměl chuť ráno nejít
    do školy,
  • 00:16:20 že se bál nebo měl nějaký problém?
  • 00:16:24 Nikdo? Mám vám sáhnout na nos?
  • 00:16:29 Vyzkoušíme si všichni!
  • 00:16:30 Hokejku do ruky, pořádně nad hlavu,
    chytnout,
  • 00:16:33 a na zem s ní. Pořádně!
  • 00:16:37 Pořádně, zaklepat si...
  • 00:16:42 Florbal je úžasný sport,
  • 00:16:43 který mě provází vlastně
    celou moji pedagogickou kariérou
  • 00:16:46 a vždycky mi pomohl
    s vyřešením největších problémů.
  • 00:16:50 Vždycky se mi podařilo
    prostřednictvím florbalu
  • 00:16:52 dostat děti do tělocvičny.
  • 00:16:54 My jsme vlastně už v loňském roce
    měli 95 dětí
  • 00:16:57 z těch našich zhruba 230-240 dětí
  • 00:17:00 ve florbalovém klubu,
    ve florbalovém oddíle,
  • 00:17:03 což si myslím, že je úžasný počet,
  • 00:17:05 a děti se florbalem baví,
    mají ho rády,
  • 00:17:08 a tak jsme odstartovali
    poběžovickou florbalovou mini ligu,
  • 00:17:11 což je zase aktivita,
    která přitáhne děti do tělocvičny,
  • 00:17:15 kde skutečně spoluprožívají
    vzrušující chvíle
  • 00:17:18 právě při hraní tohoto úžasného
    sportu.
  • 00:17:22 A doufám, že díky téhle aktivitě
    dokážeme zase najít společnou řeč
  • 00:17:26 i s těmi dětmi,
    které možná dosud stojí na okraji.
  • 00:17:36 Góóóól!
  • 00:17:44 Vezmeme si k ruce tužku nebo pero
    a uděláme skupiny.
  • 00:17:49 Natočíme se k sobě tak,
    jak jsme zvyklí dělat skupinky, jo?
  • 00:17:53 Tak. Která skupina bude připravena,
    tak se přihlásí.
  • 00:18:00 Tak, zvolte si mezi sebou
    vedoucího,
  • 00:18:08 zvolte si tišitele,
  • 00:18:12 zvolte si vyslance
  • 00:18:15 a časoměřiče.
  • 00:18:19 Mně se strašně líbí,
    že na tyhle malé školy,
  • 00:18:21 na malý region,
    který je vzdálený velkým městům,
  • 00:18:27 přichází ředitelé,
    kteří mají nové myšlenky,
  • 00:18:29 chtějí začít s něčím novým,
  • 00:18:31 a chtějí těm dětem na vesnicích
    a na malých městech
  • 00:18:34 přinést něco nového.
  • 00:18:36 To, co si myslím, že pořád ještě
    učitelům chybí, je to,
  • 00:18:39 že nedokážou myslet v první řadě
    na dítě, na žáka,
  • 00:18:43 a dítě to potom ani nebaví se učit.
  • 00:18:46 Chce se učit, ale k tomu ten učitel
    potřebuje zázemí,
  • 00:18:49 a to zázemí dělá ředitel.
  • 00:18:51 A když ředitel je ochoten
    dát zázemí,
  • 00:18:53 tak pak vlastně to školství
    někam může jít.
  • 00:18:59 Výborně! Skupina číslo 2,
    Míšo, byl problém?
  • 00:19:02 -Ne.
    -Chválíme, i skupinu číslo 1.
  • 00:19:05 Skupina číslo 3?
    Kdopak tam byl tišitel se zeptáme?
  • 00:19:10 -Byl nějaký problém, Kačenko?
    -Ne, nebyl. ?Výborně.
  • 00:19:13 Skupina číslo 4?
  • 00:19:17 Sabinko, posuň si ten papír,
  • 00:19:19 ať máš i loket druhé ruky
    pěkně na stole.
  • 00:19:24 My tady máme takovou formu
    péče navíc
  • 00:19:26 pro žáky, kteří mají dyslexii
    nebo dysgrafii, dysortografii,
  • 00:19:33 diagnostikovanou pedagogicko-
    psychologickou poradnou,
  • 00:19:36 a tato péče jim umožňuje to,
  • 00:19:39 aby zvládli veškeré učivo
    normální základní školy.
  • 00:19:45 Tak, našli jsme velký kruh.
  • 00:19:48 Tak, ještě hvězda.
    Kubi, taky najdi hvězdu.
  • 00:19:54 Tak, a přesnou pečlivou prací
    ji obtáhni.
  • 00:19:58 Kapr chodí po nohách a dýchá nosem.
  • 00:20:05 Jaká je správná odpověď?
  • 00:20:07 Plave ve vodě a má žábry.
  • 00:20:12 Mláďátko od koníka je koňátko.
  • 00:20:17 Není? A jak je to správně?
  • 00:20:21 Hříbátko.
  • 00:20:23 -Míšo, má kočka srdíčko, jako my?
    -Ano.
  • 00:20:26 A má ho větší nebo menší?
  • 00:20:29 -Menší.
    -Má ho menší.
  • 00:20:36 My jsme se sem nastěhovali
    po 70. roce
  • 00:20:40 a tahle krajina nás teda
    hodně očarovala.
  • 00:20:46 Člověk by odsud nerad odešel
  • 00:20:48 a chtěl jsem,
    aby moje dcera mi šla ve šlépějích,
  • 00:20:51 aby se začala taky zajímat
    o ty zvířata.
  • 00:20:55 Jako maličkýho špunta jsem ji dal
    na koně a ono jí to chytlo.
  • 00:21:02 My jsme se obě rozhodly
    k přihlášení
  • 00:21:04 na agropodnikání do Horšovského
    Týna, na střední školu.
  • 00:21:09 A proč?
  • 00:21:11 Protože tam je to vlastně zaměřený
    na chov koní,jezdectví a myslivost,
  • 00:21:18 a to by nás docela obě bavilo.
  • 00:21:25 Já až bych dodělala základní školu,
  • 00:21:26 tak bych chtěla jít
    na umělecko-zahradnickou školu,
  • 00:21:30 kde bych se chtěla stát návrhářkou
    zahrad, anebo aranžérkou květin,
  • 00:21:36 protože s babičkou děláme hodně
    na zahradě, tak mě to hodně baví.
  • 00:21:42 Tady já si dělám domácí práce,
    kde zdobím květiny,
  • 00:21:46 nebo tady dělám
    ubrouskovou techniku.
  • 00:21:49 Takže když nemám co dělat,
  • 00:21:51 tak si sem zalezu
    a něco tady vyrábím.
  • 00:22:08 Kurzy organizujeme hlavně proto,
    abychom děti vzali
  • 00:22:10 do jiného prostředí,
    než do školního prostředí,
  • 00:22:13 protože doufáme, že to bude jedno
    z možných pojítek pro naše vztahy.
  • 00:22:19 Nebereme děti vždycky
    z jedné třídy,
  • 00:22:20 třeba tady na vodě jsou s námi děti
    od sedmé do deváté třídy,
  • 00:22:24 a myslíme si, že právě mezi nimi
  • 00:22:26 se tímto způsobem vypěstuje
    vzájemné porozumění, pochopení.
  • 00:22:30 Musí si pomáhat v různých
    situacích, které jsou nečekané,
  • 00:22:33 které určitě nepřinese škola,
    ale právě třeba pobyt v přírodě.
  • 00:22:38 Budou po cestě krásné jezy,
    krásné úseky v přírodě.
  • 00:22:40 Hodně se dívejte kolem sebe.
  • 00:22:42 Vzpomenete si ještě na to,
    jak jsme včera říkali...
  • 00:22:46 -Ptáček v té vodě!
    -Jak se jmenuje?
  • 00:22:48 -Skorec.
    -Správně, skorec.
  • 00:22:51 Správně, skorec vodní.
    Co jsme viděli dál ještě?
  • 00:22:53 -Ledňáčky.
    -Ledňáčky. Potápku roháč...
  • 00:23:08 Já věřím v to, že organizace
    těchto kurzů není na úkor výuky.
  • 00:23:12 Naopak si myslím,
  • 00:23:14 že právě děti tvaruje tak,
    aby byly pro výuku použitelnější,
  • 00:23:17 a také věřím, že nám pomáhají
    tyto kurzy vytvořit takovou osu,
  • 00:23:21 nebo řekněme kostru toho,
  • 00:23:24 na čem můžeme vybudovat
    klima školy.
  • 00:23:27 -Ahoj!
    -Ahoj!
  • 00:23:38 Kolena, a zaklonit hodně!
    To je ono!
  • 00:23:46 Více dozadu! Výborně!
  • 00:23:55 Zakloň!
  • 00:24:04 Markét, zakloň! Zakloň, Markéto!
  • 00:24:12 Pádlo! Pádlo!
    Výborně holky! Paráda!
  • 00:24:21 Ve škole v Poběžovicích
    bylo samozřejmě na co navazovat.
  • 00:24:24 Byla tady celá řada aktivit,
  • 00:24:26 ale já se snažím vyhledávat
    takové ty mezerky.
  • 00:24:29 A myslím si, že třeba nápad
    vodáckého kurzu
  • 00:24:31 zapadá do tohoto rámce.
  • 00:24:43 Já vás vítám na hodině
    českého jazyka,
  • 00:24:46 kterou máme poprvé po prázdninách.
  • 00:24:48 A my se vlastně vidíme po dlouhé
    době také zase spolu.
  • 00:24:51 Víme, že naposled jsem se s vámi
    setkávala v pátém ročníku.
  • 00:24:57 Posadíme se.
  • 00:25:03 A uvědomíme si,
    kolikátého dnes máme.
  • 00:25:06 Máme to napsané na tabuli,
  • 00:25:07 takže si všichni do sešitu napíšeme
    8. září.
  • 00:25:13 Školáci, máme za sebou
    první týden školy,
  • 00:25:15 všichni jsme se tady krásně
    scházeli celý týden,
  • 00:25:19 už jsme se naučili krásně
    na sebe usmívat,
  • 00:25:22 tak se na sebe usmějeme.
  • 00:25:24 A dneska mi řeknete,
    jak se vám ve škole líbí.
  • 00:25:26 Takže, první žák Filip.
  • 00:25:29 Mně se líbí támhleten motýl
    a Maková panenka.
  • 00:25:36 Dobře. Tak, kdo nám ještě chce
    říct, co se mu líbí? Vanesko?
  • 00:25:39 Mně se líbí, jak je tady tuto.
  • 00:25:42 Takže všechny pomůcky,
    co tu máme.
  • 00:25:44 Co se líbí Míšovi?
  • 00:25:46 Mně se tu líbí ta koruna.
  • 00:25:49 Letos se nám konečně po dlouhé době
    podařilo, že máme dvě první třídy,
  • 00:25:55 ale řešíme další problém.
  • 00:25:59 Museli jsme bohužel spojit
  • 00:26:00 dvě problematické šesté třídy,
    které bychom měli mít rozdělené,
  • 00:26:04 ale vzhledem k tomu,
  • 00:26:06 že nám do stanoveného, předepsaného
    a nařízeného počtu chybí jeden žák,
  • 00:26:11 bohužel zůstala nám tedy jedna
    náročná třída s několika dětmi,
  • 00:26:17 které opakují,
    dále s dětmi integrovanými,
  • 00:26:20 kterým by se měl učitel
    daleko více věnovat,
  • 00:26:23 ale v tak velkém počtu
    nám to není dovoleno.
  • 00:26:26 Čili to bude velice náročná,
    nelehká práce,
  • 00:26:30 nejen pro žáky, ale i pro samotné
    učitele a pro rodiče.
  • 00:26:37 Tak, uděláš dvě čárky za sebou,
    takhle, a máš uvozovky dole.
  • 00:26:41 Uvozovky nahoře vidíš tady.
  • 00:26:50 Jupí!
  • 00:26:52 Děvčata mojí třídy se rozhodla,
  • 00:26:54 že se jim vlastně nelíbí prostředí,
    ve kterém jsou,
  • 00:26:56 a na konci školního roku
    se pustily do vymalování třídy.
  • 00:26:59 Uklidily, vymalovaly, vynatíraly,
    vyzdobily, no a rozhodly se,
  • 00:27:04 aby to bylo dokonalé a nechaly
    po sobě památku na další léta,
  • 00:27:09 tak že otiskneme dneska ještě
    každý své dvě ruce,
  • 00:27:12 a až nám to zaschne,
    tak se do nich podepíšou.
  • 00:27:15 A budeme rádi,
  • 00:27:16 kdyby ta třída s nima vydržela
    až do deváté třídy,
  • 00:27:18 to je příští rok,
  • 00:27:20 no, a pak, aby tady zůstala
    i po nich,
  • 00:27:22 aby se sem vždycky mohly podívat
    a našli tady svůj otisk na památku.
  • 00:27:29 Využíváme možnosti přihlásit se
    do projektů,
  • 00:27:33 které vyhlásila nadace
    Zelený poklad
  • 00:27:36 a chystáme kompletní rekonstrukci
    školní zahrady.
  • 00:27:39 Rádi bychom zde vybudovali úkryty,
    eko-výchovné prvky,
  • 00:27:42 tak, abychom mohli pozorovat
    dění na rybníce,
  • 00:27:46 rádi bychom sem zařadili
    fungování solární energie,
  • 00:27:50 meteorologickou stanici,
  • 00:27:51 kterou bychom propojili
    s počítačovou učebnou,
  • 00:27:54 a tady si dovedete jistě
    představit,
  • 00:27:56 že tady bude hvězdářský dalekohled,
  • 00:27:58 panorama Českého lesa,
    namalované na tomto zábradlí.
  • 00:28:02 Tady chceme vybudovat
    novou expozici skalniček,
  • 00:28:06 možná některých minerálů,
    a další a další prvky.
  • 00:28:15 Dostali jsme se teď na špičku
    Červeného vrchu.
  • 00:28:18 Tady zůstaly vlastně takové
    různé zbytky ještě po těžbě živců,
  • 00:28:22 která tady probíhala v hlubině.
  • 00:28:26 Musíte opatrně, zachovávat všechno,
    co vám řekneme, jo?
  • 00:28:28 Nikdo se nebude od nás nikam trhat,
    půjdeme všichni ve skupince,
  • 00:28:30 vždycky si posvítíme, zastavíme,
    podíváme se na něco.
  • 00:28:39 Teď se nacházíme v dobývce
    po těžbě živce.
  • 00:28:42 Tady ten prostor nad námi
    je pozůstatek po těžbě,
  • 00:28:46 kde byla poloha
    toho nejkvalitnějšího živce,
  • 00:28:50 kterou tady ti sedláci vytěžili.
  • 00:28:54 Ve stěnách můžeme vidět slídy,
    které se nachází v tom pegmatitu.
  • 00:28:59 Dále je tu hodně zastoupen granát.
  • 00:29:05 My jsme podávali grantovou žádost
  • 00:29:06 do Operačního programu
    Vzdělávání pro konkurenceschopnost
  • 00:29:10 a vlastně jedním z těch cílů
    je vybudování naučné stezky,
  • 00:29:12 která by informovala
    o těžbě živců tady na Poběžovicku.
  • 00:29:16 A v podstatě na tu naučnou stezku
    navazují metodické materiály,
  • 00:29:19 výukové materiály, exkurze,
    vyučování v přírodě.
  • 00:29:25 Ten projekt se jmenuje sám o sobě
    Učíme se v přírodě,
  • 00:29:27 takže výchozí bod té naučné stezky
  • 00:29:29 by byla zmodernizovaná
    školní zahrada,
  • 00:29:31 pak by navazovalo
    to terénní cvičení,
  • 00:29:33 které by se provádělo
    právě v rámci té naučné stezky.
  • 00:29:38 Zabývalo by se nejenom tou geologií
    té oblasti,
  • 00:29:40 ale zaobíralo by se také samozřejmě
    flórou, faunou, krajinnými prvky.
  • 00:29:44 Takže to je ten náš záměr.
  • 00:29:46 A proto tady ten klub,
    který tady s námi dneska je,
  • 00:29:49 tak to je klub,
    kterému říkáme Beryl,
  • 00:29:51 podle takového nejproslavenějšího
    poběžovického kamene.
  • 00:29:59 (zvoní)
  • 00:30:05 My dneska, protože máme první
    hodinu semináře,
  • 00:30:07 budeme procvičovat zlomky.
  • 00:30:12 Já bych chtěla vědět,
  • 00:30:14 jak se nazývá číslo nad zlomkovou
    čarou a číslo pod zlomkovou čarou.
  • 00:30:17 -Kačko?
    -Čitatel a jmenovatel. ?Ano.
  • 00:30:20 Jestliže napíšu takovýto zlomek,
    jakpak se toto číslo nazývá?
  • 00:30:26 -Smíšené číslo.
    -Smíšené číslo, ano.
  • 00:30:29 A když bys nám měla vysvětlit,
    co to znamená? Tři a jedna třetina.
  • 00:30:34 Takže to jsou vlastně tři díly,
    a ještě tím...
  • 00:30:39 -Ne tři díly, ale tři...?
    -Tři celky.
  • 00:30:43 -A k tomu ještě jedna třetina.
    -Ano.
  • 00:30:47 Jakým způsobem se převádí
    smíšené číslo na zlomek? Michale?
  • 00:30:52 Tři krát tři, plus jedna.
  • 00:30:56 (konverzace v angličtině)
  • 00:31:16 Cizí jazyk na škole, to je otázka,
  • 00:31:19 při které vycházíme především
    z rodičů a z dětí.
  • 00:31:22 Jejich zájem se v současné době
    soustředí na angličtinu,
  • 00:31:26 proto začínáme s angličtinou,
  • 00:31:28 kterou bereme
    jako první cizí jazyk,
  • 00:31:31 a německý jazyk přidáváme
    jako druhý cizí jazyk
  • 00:31:36 teprve později, v osmém ročníku,
  • 00:31:38 ale žáci se učí tři hodiny
    místo jedné,
  • 00:31:42 běžné od šestého ročníku.
  • 00:31:45 A v deváté třídě
    mají také tři hodiny,
  • 00:31:47 to znamená, že vlastně mají
    šest hodin cizího jazyka.
  • 00:31:50 A já věřím, že se základy
    z toho druhého cizího jazyka
  • 00:31:53 skutečně z naší školy můžou vyjít.
  • 00:32:03 My jsme chodili oba
    do základní školy do Poběžovic.
  • 00:32:08 Jsou tam některé naše učitelky,
    ty dál učí naši dceru.
  • 00:32:12 Učili se tam i naši kluci, mám tři.
  • 00:32:14 Ten nejstarší vystudoval
    jako elektrikář s maturitou.
  • 00:32:22 -Silnoproud.
    -V Plzni.
  • 00:32:25 S maturitou.
    A potom šel dělat tu vejšku.
  • 00:32:29 Marek, ten je vyučenej
    automechanik.
  • 00:32:32 Ten třetí se vyučil letos,
    je opravář zemědělských strojů.
  • 00:32:38 No a malá chodí do pátý třídy.
  • 00:32:43 Co mi akorát vadí na té škole,
  • 00:32:44 že z vesnice jsou špatně
    přizpůsobený ty spoje.
  • 00:32:48 Ranní autobus je, školák,
  • 00:32:50 ale odpoledne už děti
    spoj domů nemají.
  • 00:32:54 A ta družina je vlastně jenom
    od první do pátý třídy,
  • 00:32:57 což když malá půjde příští rok
    do školy, do tý šestý,
  • 00:33:00 tak už mi bude prakticky pobíhat
    po městě.
  • 00:33:11 A co děláš mimo školu ještě?
  • 00:33:13 Hraju na klavír, dělám taneční,
    dělám gymnastiku,
  • 00:33:19 a když nedělám tyhle sporty,
    tak jezdím na kole s pejskem.
  • 00:33:26 Potom kdyžtak jdu se projít,
  • 00:33:28 potom běhám v lese,
    dělám dřevo
  • 00:33:32 a někdy pomáhám doma mámě.
  • 00:33:36 A máš představu,
    co chceš v životě dělat?
  • 00:33:39 Být gymnastkou
    a potom se chci dát na kuchařku.
  • 00:33:48 Udeřila magická hodina 9.9.2009,
    9 hodin, 9 minut a určitě 9 vteřin,
  • 00:33:54 a já vás tady všechny
    moc a moc srdečně vítám.
  • 00:34:05 Teď jsme se dostali po přestřižení
    pásky do místnosti,
  • 00:34:08 která bude zatím sloužit
    jako herní klub Albert,
  • 00:34:12 který vlastně tímto uvádíme
    do provozu.
  • 00:34:15 -Na zdraví!
    -Ať se vám daří!
  • 00:34:18 Na zdraví!
  • 00:34:26 Hlavním smyslem téhle akce
    je ukázat dětem deskové hry,
  • 00:34:32 připomenout jim,
    nebo i jejich rodičům, učitelům,
  • 00:34:36 jaké to je, hrát společně v rodině
    hry v době,
  • 00:34:40 kdy dneska tráví děti většinu času
    u počítače, nečtou knížky,
  • 00:34:45 snižuje se jejich slovní zásoba,
    a tak dále,
  • 00:34:49 tak ta hra, a vůbec hraní,
    působí až léčebně nebo terapeuticky
  • 00:34:56 na některé poruchy a obtíže
    sociální,
  • 00:34:58 na komunikační dovednosti.
  • 00:35:00 A úplně v základu je to prostě hra,
    která člověku působí radost.
  • 00:35:11 Jsou tu problémy hlavně s dětmi
    ze sociálně slabých rodin,
  • 00:35:14 protože je jich tady hodně.
  • 00:35:16 V každé třídě je jich poměrně hodně
  • 00:35:19 a ty děti mají problém
    přinést si věci,
  • 00:35:22 mají problém s tím,
  • 00:35:24 že třeba máme spoustu akcí ?
    divadel, kin,
  • 00:35:27 a je potom těžké a je smutné to,
    že ty děti nemají prostředky na to,
  • 00:35:34 aby si třeba vůbec
    to divadlo a kino zaplatily.
  • 00:35:38 Viktore! Viktore! Viktore!
  • 00:35:42 Času od času se také stane,
  • 00:35:43 že musíme neodkladně řešit
    problémy našich žáků,
  • 00:35:45 a pak jsem tedy strašně rád,
    že můžu využít naše rodinné zázemí.
  • 00:35:49 Třeba naposledy v minulém týdnu
  • 00:35:51 jsme rozšířili počet našich
    pěti dětí o jednu naši žačku,
  • 00:35:56 která tady strávila noc
    u nás v azylu
  • 00:35:58 poté, co utekla z rodiny.
  • 00:36:00 Samozřejmě člověk zvažuje
    v těch chvílích,
  • 00:36:03 jestli má zas až tak tu pravomoc
    na to,
  • 00:36:05 aby do těchhle záležitostí
    vstoupil,
  • 00:36:07 ale věřte tomu,
    že sociální složení obyvatelstva
  • 00:36:10 i rozložení obcí tady kolem
    a komuny, které obývají,
  • 00:36:16 nám častokrát nedávají
    jinou možnost,
  • 00:36:19 než že skutečně musíme jednat
    a osobně se do problému zapojit.
  • 00:36:23 Naše žákyně skončila nakonec
    v azylovém domu.
  • 00:36:25 Proběhlo velmi složité vyšetřování
  • 00:36:28 a vlastně dodnes není jasné,
    jak celý případ dopadne,
  • 00:36:31 ale myslím si, že to,
  • 00:36:34 co se odehrálo v těch minulých
    dnech,
  • 00:36:36 to, co jsme museli udělat
    a udělali,
  • 00:36:38 tak že určitě vneslo do případu
    určité jasno,
  • 00:36:41 a že jsme žákyni pomohli.
  • 00:36:47 My tady pracujeme,
  • 00:36:48 nebo se setkáváme s dětmi z různých
    oblastí a z různých komunit,
  • 00:36:53 který jsou vychovávaný
    dle svých zvyků,
  • 00:36:58 dle svých tradic rodiči,
    který mají základní vzdělání,
  • 00:37:05 kolikrát ani to ne.
  • 00:37:07 A přesto, že se snažíme
    se k těm dětem dostat co nejblíž,
  • 00:37:11 namotivovat je, zaujmout je,
    získat si jejich dušičky,
  • 00:37:17 tak ty jejich komunity
    jsou jim stále blíž.
  • 00:37:21 Stále mají jednodušší cestu
    té důvěry.
  • 00:37:27 Sexuální výchova se učí,
  • 00:37:28 ale není vedena jako samostatný
    předmět.
  • 00:37:30 My máme Výchovu ke zdraví
  • 00:37:33 a v té výchově ke zdraví
    jsou obsaženy tyhle otázky.
  • 00:37:36 Je tam třeba tématika drog,
    pohlavních nemocí, návykové látky.
  • 00:37:41 Teď vím, že děvčata ve třídě
    mi hlásila,
  • 00:37:43 že s paní učitelkou probírají
  • 00:37:44 třeba porod, mateřství,
    a další věci.
  • 00:37:46 Jenomže není jednoduché
    to učit v každé třídě.
  • 00:37:49 Kdybyste věděli,
    jaké otázky jsem musela zodpovídat!
  • 00:37:52 To by se mnohá máma červenala.
  • 00:37:54 To si nedovedete představit,
    co vám nakreslí a namaluje
  • 00:37:57 a jakým způsobem s vámi
    budou mluvit.
  • 00:37:58 To jsou ta nejhrubší slova.
  • 00:38:01 Představ si,
    dva bonbóny plus jeden, a máme?
  • 00:38:06 -(sborově) Tři.
    -Dobře.
  • 00:38:08 Uklidíme si,
    a přečteme pro papouška.
  • 00:38:11 Jedna plus jedna rovná se dva.
  • 00:38:18 Tak, a teď to zkusí sám přečíst
    Ládík.
  • 00:38:22 Dva, tři...
  • 00:38:28 Přišla jsem se podívat
    na způsob toho vyučování
  • 00:38:31 a jsem teda velice spokojená,
  • 00:38:33 protože děti se učí
    i takovou zábavnou formou,
  • 00:38:36 že nesedí vyloženě celou hodinu
    v lavicích,
  • 00:38:39 ale mají i možnost se projít
    po třídě,
  • 00:38:43 mají do toho zapojený různý hry,
    říkadla,
  • 00:38:45 prostě jsem nadšená z toho.
  • 00:38:48 Určitě, to bezpochyby.
  • 00:38:50 Přístup paní učitelky,
    děti ji berou, umí děti naučit.
  • 00:38:55 Hlavně děti se do školy těší,
    to je hlavní.
  • 00:38:57 Úkoly je baví. Umí si najít
    určitý přístup k těm dětem.
  • 00:39:04 -Dobrý den.
    -(sborově) Dobrý den.
  • 00:39:06 Mohli bysme se na vás podívat?
    Děkujeme.
  • 00:39:14 Takže nám přišli další rodiče,
  • 00:39:17 no a já doufám,
    že co jste tady doteď předváděli,
  • 00:39:20 že to budou všichni dělat
    konečně tak, aby to pěkně vypadalo.
  • 00:39:24 Máma mi dala korunu,
    abych koupil rybu,
  • 00:39:30 a já místo ryby ryby
    koupil velerybu.
  • 00:39:36 Co dělá ryba? Ocasem hýbá.
    Proč? Proč? Protože je ryba ryba.
  • 00:39:47 Den otevřených dveří
    nemá tady ve škole tradici,
  • 00:39:49 je to takový experiment.
  • 00:39:51 Bohužel zhruba z těch 60 rodičů,
    kteří se dnes zúčastnili výuky,
  • 00:39:55 je jich skutečně zanedbatelný
    zlomek z druhého stupně
  • 00:39:58 a to skutečně svědčí o tom,
  • 00:40:00 že i v rámci změny je zapotřebí
    rodiče
  • 00:40:03 k těmto aktivitám vést
    a vychovávat,
  • 00:40:06 aby tu školu přijali za vlastní
    a dokázali tady s námi žít.
  • 00:40:11 Co děláte?
  • 00:40:12 -Tučňáka.
    -Tučňáka?
  • 00:40:15 Irenko, momentíček.
  • 00:40:16 Sedni si, za chvilku k tobě přijdu.
    Řeknu ostatním.
  • 00:40:21 -Co do lesa nepatří?
    -Plechovka.
  • 00:40:27 -Tu dáme kam, tu plechovku?
    -Do koše.
  • 00:40:33 Co ještě myslíš, že tam nepatří?
  • 00:40:37 Já jsem se zúčastnila vyučovacích
    hodin, jak u Adélky, tak u Matýska,
  • 00:40:41 a byla jsem s tím vedením výuky
    spokojená.
  • 00:40:44 Opravdu to tam bylo takovou tou
    hravou formu.
  • 00:40:50 Ty děti se tam mohly vyjádřit,
  • 00:40:51 i když vlastně musím říct,
    že paní učitelky mají docela práce,
  • 00:40:55 protože těch dětí je tam hodně,
  • 00:40:57 ale přesto to myslím zvládaly
    dobře.
  • 00:41:01 A teď si myslím, že se ta škola
    daleko víc zase zlepšila v tom,
  • 00:41:04 co může dětem poskytnout,
  • 00:41:07 takže vlastně Matýsek
    navštěvuje florbal,
  • 00:41:09 navštěvuje kroužek počítačů,
    a ještě chodí na flétničku.
  • 00:41:15 A jinak potom mimo školu...
  • 00:41:18 -Němčinu ještě.
    -A ještě vlastně němčinu, ano.
  • 00:41:22 A Adélka navštěvuje aerobic,
  • 00:41:24 a ještě chodí na výtvarný kroužek,
    protože ráda kreslí.
  • 00:41:30 Hop! A ruka, jo!
  • 00:41:34 Komu nejde, nevadí!
  • 00:41:37 Hop!
  • 00:41:40 4. listopadu budeme mít
    další žákovskou radu.
  • 00:41:42 Do 4. listopadu abychom věděli,
    kdo bude přibližně mít zájem, ano?
  • 00:41:48 Počty ve třídách
    na mikulášskou diskotéku.
  • 00:41:51 Heleďte, můžeme to na chvilinku
    přerušit?
  • 00:41:54 Já bych potřeboval probrat s vámi
    pár věcí, podstatných.
  • 00:41:57 A sice, vy jako žákovská rada
  • 00:41:59 samozřejmě máte také
    velmi důležité slovo v tom,
  • 00:42:02 abyste se vyjádřili k úpravám,
    které vznikají ve školním řádu.
  • 00:42:07 -Probírali jste to všechno?
    -Jo.
  • 00:42:10 Tak, povídejte.
    Co vás nejvíc na tom mrzí?
  • 00:42:12 Co byste nechtěli? Který bod?
  • 00:42:14 -Mobily! -Mobilní telefony,
    to se dalo čekat.
  • 00:42:17 O tý přestávce
    že by mohly bejt povolený.
  • 00:42:20 Ono nejde o to,
    je zakázat jenom o přestávce.
  • 00:42:22 Tam jde o jednu velice podstatnou
    věc,
  • 00:42:24 a to je o to,
    že dovedete si představit situaci,
  • 00:42:27 že bude povoleno používat mobilní
    telefon o přestávce,
  • 00:42:31 zazvoní, všichni poběží do hodiny.
  • 00:42:33 Co bude v prvních minutách
    v hodině?
  • 00:42:36 Budou se vypínat,
    prozvánět telefony
  • 00:42:39 a dostaneme se tam, kde jsme.
  • 00:42:41 Pojďme udělat jednotné pravidlo
    a típněme je o přestávkách taky.
  • 00:42:45 Budete ho mít u sebe,
  • 00:42:46 když bude něco důležitého,
    zajdete si za učitelem.
  • 00:42:49 Takže kdo by mě podpořil,
    teď se zeptám?
  • 00:42:53 Co tady třetí stůl?
    Ti na mě koukají jenom jako lišáci.
  • 00:43:14 Ale já mám dvoustovku,
    budeš mít zpátky?
  • 00:43:24 Probíhá vánoční jarmark
    podle vašich představ?
  • 00:43:28 Tak vánoční jarmark určitě probíhá
    podle našich představ
  • 00:43:30 a mám velikou radost z toho,
    že jsme zvládli ten...
  • 00:43:33 -Počkej, stop!
    -Copak?
  • 00:43:34 Já mám problém.
  • 00:43:39 -Tak pojď.
    -Děkujem!
  • 00:43:43 Vánoční jarmark je součástí
    našich projektových dnů,
  • 00:43:46 naší projektové práce.
  • 00:43:48 Jeho účelem je nejen vyrobit,
    ale také dokázat prodat,
  • 00:43:52 a také se rozhodnout,
  • 00:43:54 jak účelně s vydělanými penězi
    naložit.
  • 00:43:57 Naše děti se mohou rozhodnout.
  • 00:43:59 Buďto penězi posílí své třídní
    fondy,
  • 00:44:02 anebo mohou část peněz
    také věnovat na charitu.
  • 00:44:10 8. ročník měl také ochutnávky.
    Chutnali...
  • 00:44:20 Jakými jazyky jste se dorozumívali?
  • 00:44:22 Mluvili jsme německy, anglicky,
  • 00:44:24 společnými silami
    jsme dali dohromady všechno.
  • 00:44:30 Projekt Digináves,
    který běží teď na obrazovce,
  • 00:44:32 tak si získal ve škole
    velkou popularitu.
  • 00:44:34 Je to projekt České televize
  • 00:44:38 a my vlastně díky tomu,
    že jsme se do něj zapojili,
  • 00:44:39 tak jsme dostali kompletní vybavení
    pro to,
  • 00:44:41 abychom mohli zpracovávat
    digitální záznamy, videa,
  • 00:44:44 které potom umisťujeme
    na weby ČT24.
  • 00:44:47 Některé se občas podaří
    také prosadit do Zpráviček.
  • 00:44:52 8. ročník měl také ochutnávky.
    Jaké ochutnávky jste měli?
  • 00:44:55 Vánoční cukroví a šunkové závitky.
  • 00:44:57 -Chutnaly rodičům ochutnávky?
    -Ano. -Děkuju.
  • 00:45:06 Jsem v současné době ke konci roku
  • 00:45:09 velmi, velmi nešťastný ze situace,
    která nastala,
  • 00:45:12 protože jsme se ocitli
    v druhotné platební neschopnosti
  • 00:45:16 a v současné době nám město dluží
    poměrně velkou finanční částku
  • 00:45:21 a díky tomu máme o pár vrásek víc,
  • 00:45:24 protože samozřejmě na nás tlačí
    plynárenská společnost, elektrárny,
  • 00:45:28 máme seznam
    bohužel nezaplacených faktur
  • 00:45:32 a snažíme se s touto situací
    už několik týdnů bojovat.
  • 00:45:37 Nicméně, ten setrvalý tlak
    a stres z této ekonomické situace
  • 00:45:41 určitě ovlivňuje naši práci
    negativně.
  • 00:45:45 Takže to, co se snažíme
  • 00:45:47 tady nějakým způsobem dělat
    a s čím se snažíme bojovat,
  • 00:45:49 tak si k tomu ještě všichni
    nezaujatí
  • 00:45:50 můžou přidat ekonomickou
    nestabilitu škol,
  • 00:45:54 která v současné době
    je velkým problémem.
  • 00:45:58 Ten problém je aktuálně tím,
  • 00:46:01 že město má v této chvíli
    nedostatek finančních prostředků,
  • 00:46:04 protože některé platby vůči městu
    se pochopitelně opozdily,
  • 00:46:06 takže jedná se v podstatě
  • 00:46:08 o druhotnou platební neschopnost,
    aktuálně.
  • 00:46:12 Ale pochopitelně co se týče potřeb
    školy, v jejím rozvoji dalším,
  • 00:46:17 tak ty peníze jsou jedině možné
    v rámci dotačních programů,
  • 00:46:20 protože takto je dneska nastavena
  • 00:46:23 vůbec podpora škol
    a jejich zřizovatelů.
  • 00:46:28 Pojďte chlapci k nám,
    pojďte chlapci k nám,
  • 00:46:30 koledy vám dám,
  • 00:46:33 pojď ty Kubo, i ty Janku,
    vem košíček, ten z jarmarku,
  • 00:46:36 budem zpívati, koledovati.
  • 00:46:39 Pojď ty Kubo, i ty Janku,
    vem košíček, ten z jarmarku,
  • 00:46:43 budem zpívati, koledovati.
  • 00:46:48 (zpívají kánon)
    Pojďte chlapci k nám...
  • 00:47:01 Máme možnost pokochat se krásným
    vánočním dárkem,
  • 00:47:04 který jsme si nadělili,
  • 00:47:06 protože před námi leží
    vlastně hotový koncept,
  • 00:47:09 hotové návrhy našich čtyřiceti
    stran pro knihu,
  • 00:47:13 kterou jsme dříve nazývali
    Kuchařka, tak pracovně,
  • 00:47:16 a kterou jsme se snažili
    kompletovat
  • 00:47:18 v našem projektu Comenius.
  • 00:47:20 Je to vlastně rodící se kniha
    ročních období,
  • 00:47:22 která vyjde ve třech jazycích,
  • 00:47:24 a to v italštině, v němčině
    a samozřejmě v naší krásné češtině.
  • 00:47:29 A my máme úžasnou možnost
  • 00:47:30 prezentovat tady nejenom
    naši školu, okolí Poběžovic,
  • 00:47:34 Českou republiku,
  • 00:47:35 ale také samozřejmě dětské práce,
    práce našich učitelů.
  • 00:47:40 A to si myslím, že byl
    od samého začátku takový náš účel,
  • 00:47:43 abychom ty zahraniční partnery
    přesvědčili o tom,
  • 00:47:45 že chceme udělat právě knihu
    o škole, a o dětech, a o učitelích,
  • 00:47:49 a ne turistického průvodce,
    tak, jak k tomu někteří směřovali.
  • 00:47:53 Myslím si, že se tady ukázala
    spousta dětí,
  • 00:47:56 které se právě projevily
    jako talenty na výtvarnou činnost,
  • 00:47:59 ale třeba i na stylistiku
    a další jiné věci,
  • 00:48:02 takže mám opravdu skutečně radost,
    že jsme i díky tomuto projektu
  • 00:48:05 mohli vlastně najít
    to dobré v dětech
  • 00:48:07 a samozřejmě i v našich učitelích.
  • 00:48:20 -Vzdej se!
    -Vzdávám se.
  • 00:48:25 Masopuste, Masopuste,
    ty to pěkně vedeš!
  • 00:48:30 Kazíš školní pravidla,
  • 00:48:33 nejraději bysme z tebe
    udělali povidla.
  • 00:48:48 U do-mu je ma-so-pust.
    Na-ma-luj ta-ké se-be.
  • 00:48:57 Tak, máme úkol.
  • 00:49:01 (zkouší se z němčiny)
  • 00:49:13 Tady v Poběžovicích tradice
    Masopustu žádná není.
  • 00:49:17 Původní němečtí obyvatelé jsou pryč
    a my máme ten zpěv a tanec v krvi.
  • 00:49:23 A protože to máme v sobě,
  • 00:49:25 tak kus sebe se snažíme
    těm dětem dát
  • 00:49:27 a zase je to trošičku naučit,
  • 00:49:29 tak, aby ty vztahy mezi dospělými
    a dětmi byly trošičku jiné,
  • 00:49:34 protože i děti v maskách
    se dokážou otevřít,
  • 00:49:36 mluvit s námi jinak.
  • 00:49:38 A v tom tanci a zpívání
    je prostě radost, zábava, veselí.
  • 00:49:44 -Brum, brum, kde mám ten med?
    -Nedáme! Nedáme!
  • 00:49:49 -My vám ten med nedáme!
    -Tak si vyberu oběť!
  • 00:49:54 -Ne!
    -Rozsápu!
  • 00:50:00 Když jsem sem přišel
    s hlavou plnou ideálů
  • 00:50:02 před tím rokem a půl,
  • 00:50:04 kdy jsem viděl tu potřebu, kterou
    tahle škola a tenhle kraj má,
  • 00:50:08 tak jsem se samozřejmě snažil,
    aby se některé věci daly do pohybu.
  • 00:50:12 Naše školní budova potřebuje
    opravit,
  • 00:50:14 protože vlastně od té doby,
    kdy byla postavena,
  • 00:50:17 tak tady nedošlo
    k žádnému většímu zásahu,
  • 00:50:19 to znamená od roku 1937.
  • 00:50:23 Začala se nám ztrácet voda
    ve zdech,
  • 00:50:26 máme tady nestabilní elektrický
    systém, elektrické rozvody,
  • 00:50:30 máme spoustu problémů,
    které nám naši práci komplikují.
  • 00:50:33 Například jsme museli odmítnout
    několik dětí,
  • 00:50:36 které žádaly o možnost
    vzdělávat se v naší škole
  • 00:50:40 a byly to děti handicapované,
  • 00:50:42 protože samozřejmě naše škola
    není vybavena pro to,
  • 00:50:44 aby mohla poskytnout služby
    a vzdělání právě těmto dětem,
  • 00:50:48 což nás velmi mrzí,
  • 00:50:49 protože v našem regionu
    je poměrně velké procento dětí,
  • 00:50:55 které by tyto služby
    velmi rády využívaly
  • 00:50:57 a musí dojíždět do vzdáleného
    Horšovského Týna,
  • 00:51:00 nebo do Domažlic,
    nebo dokonce do Plzně.
  • 00:51:09 Všechny podobné aktivity,
    jako je dnešní Masopust,
  • 00:51:11 projektové dny, Den matek,
    jarmarky, to všechno děláme proto,
  • 00:51:15 abychom samozřejmě zlepšili
    klima tady u nás ve škole,
  • 00:51:18 abychom zlepšili vztah
    mezi dětmi samotnými,
  • 00:51:21 mezi učiteli a žáky,
    ale taky samozřejmě myslíme na to,
  • 00:51:24 že je velice důležité tu školu
    vmísit do veřejného života v obci,
  • 00:51:29 takže se snažíme veškeré
    ty aktivity směřovat také na ulici.
  • 00:51:33 Proto je vlastně náš Masopust
    zakončen průvodem,
  • 00:51:35 do kterého chceme přibrat
    také rodiče, místní spolky.
  • 00:51:39 A věřím, že tyhle znovu obnovené
    tradice mají obrovský význam,
  • 00:51:45 nejenom pro ten region,
  • 00:51:47 ale samozřejmě také pro takový ten
    osobní a bohatý život našich dětí,
  • 00:51:51 ale také učitelů, zaměstnanců,
    rodičů,
  • 00:51:54 protože myslím si,
  • 00:51:56 že to bude jedna z těch věcí,
    na které budou rádi vzpomínat
  • 00:51:59 a která určitě,
    pokud se z ní stane tradice,
  • 00:52:02 tak to bude věc,
  • 00:52:04 která možná upoutá jejich pozornost
    tady k tomu regionu,
  • 00:52:06 a nebudou nám chtít odsud
    tolik odcházet.
  • 00:52:18 Když bych měla srovnat devítku,
  • 00:52:20 která odcházela vloni,
    a která odchází letos,
  • 00:52:23 myslím si, že po té letošní
    se nám bude hodně stýskat.
  • 00:52:28 Jsou to děti,
    které umí sebe navzájem podržet,
  • 00:52:30 umí podržet nás, učitele,
  • 00:52:32 umí prostě vystihnout
    i vaši špatnou náladu,
  • 00:52:34 snaží se vám pomoci ze všech stran.
  • 00:52:37 A myslím si, že u těch dětí
    je také vzácné to,
  • 00:52:40 že prostě rodiče těch dětí s námi
    a se školou spolupracují,
  • 00:52:43 jak nejvíc to jde.
  • 00:52:50 Teď už se vlastně připravujeme
    na střední školy.
  • 00:52:52 Tam už, jak jsem viděla,
    je těžší učivo, je tam více práce,
  • 00:52:59 a myslím si,
    že takový teď už to povalování,
  • 00:53:02 co jsme měli teď v druhým pololetí
    deváté třídy,
  • 00:53:04 tak že asi už pomine,
    že budem muset víc makat.
  • 00:53:11 Bude to, prostě,
    pro nás velká změna.
  • 00:53:14 Za těch devět let,
    co jsme tady byli,
  • 00:53:15 nebo co tady ještě ten měsíc
    dokončíme ten devátej ročník,
  • 00:53:20 tak určitě jsme tady poznali
    neuvěřitelně mnoho kamarádů,
  • 00:53:24 určitě jsme poznali
    taky něco do života,
  • 00:53:27 a budeme se snažit si ten měsíc
    tady ještě co nejvíc užít,
  • 00:53:32 protože určitě až budeme
    na jiných školách,
  • 00:53:34 tak nám bude chybět ta naše parta.
  • 00:53:38 Z týhle školy jsem se zezačátku
    těšil, až odejdu,
  • 00:53:42 teď už je to pro mě těžší,
  • 00:53:43 i když vlastně na školu, kam půjdu,
    tak se hlásí většina lidí,
  • 00:53:46 se kterými se bavím z mý třídy,
    takže to zas takovej rozdíl nebude.
  • 00:53:51 Odcházím na zemědělskou školu,
  • 00:53:53 jelikož máme zemědělství,
    tak se tam hlásím,
  • 00:53:58 protože budu potřebovat
    školu do života.
  • 00:54:05 -A tahle škola ti něco přinesla?
    -Moc ne.
  • 00:54:10 Proč?
  • 00:54:12 Nějak jsem tomu učení
    nevěnoval pozornost.
  • 00:54:15 -A prošlo ti to?
    -Prošlo.
  • 00:54:22 S myšlením nového pana ředitele
  • 00:54:24 přišly i nové náměty
    do našich hodin
  • 00:54:27 a prakticky bych řekla,
    že nalil mnoho nové krve
  • 00:54:31 i do starších generací,
    které tady jsou.
  • 00:54:34 Samozřejmě, že to přineslo
    řadu velkých změn pro sbor.
  • 00:54:37 Někteří učitelé začali projevovat
    vlastně to, co v nich bylo skryto,
  • 00:54:44 a některé učitelky, bohužel,
    nedokážou dravě jít dopředu,
  • 00:54:51 a tím pádem ztrácí trošku,
    bych řekla, půdu pod nohama
  • 00:54:55 a buď se tedy musí, bohužel,
    rozhodnout k tomu,
  • 00:54:58 že naši školu opustí,
  • 00:54:59 anebo najít novou cestu,
    která bude vyhovovat nám i jim.
  • 00:55:07 Škola v dnešním světě
    se musí změnit.
  • 00:55:08 Vyžaduje to sama doba,
  • 00:55:10 která vůbec není jednoduchá
    pro děti,
  • 00:55:12 není jednoduchá pro jejich rodiče.
  • 00:55:14 Ve škole řešíme
    stále více a více problémů,
  • 00:55:17 které dřív tady byly vůbec neznámé,
  • 00:55:19 které vlastně neznají nejenom
    rodiče, naše generace,
  • 00:55:22 ale neznají je ani učitelé.
  • 00:55:25 Přibývá nám problémů s útěky,
    s drogami,
  • 00:55:28 řešíme tady každou chvíli situace
    s policií ve škole,
  • 00:55:32 a my chceme vytvořit
    takové prostředí,
  • 00:55:35 které bude vzbuzovat v dětech
    a v rodičích důvěru,
  • 00:55:38 a kde budou pracovat takoví lidé,
  • 00:55:41 kteří budou schopni přenést
    to nejlepší, co je v nich,
  • 00:55:44 na ty své žáky, na ty své děti
  • 00:55:46 tak, aby se dokázali
    v tom dnešním světě orientovat.
  • 00:55:50 A ten princip té změny je v tom,
  • 00:55:52 že nejdřív musíme změnit sebe,
    vlastní prostředí,
  • 00:55:55 a pak dokážeme nějakým způsobem
  • 00:55:57 vytvářet tu cestu pro ty lidi
    kolem nás.
  • 00:56:02 Skryté titulky: Barbora Valentová
    Česká televize 2011

Související