Cirkus Havel
-
00:00:23
Dobrý Havel.
SMÍCH -
00:00:27
Dobrý večer. Na úvod 2 vzkazy
od pana ředitele: -
00:00:35
první divákům: prosím,
vypněte si mobily. Děkuji. -
00:00:43
Druhý hercům: prosím,
nepřehrávejte. Děkuji. - 00:00:49 Vítám vás v Cirkuse Havel.
- 00:01:02 Hlas v rádiu:
-
00:01:04
Květušce Vyskočilové, svačinářce
národního podniku Pragostav, - 00:01:09 Teplá nad Orlicí.
-
00:01:11
Sestrám Vaňouskovým
z Úpatí nad Bečvou. -
00:01:14
Kolektivu zaměstnanců nákladného depa
východoslovenského - 00:01:18 železničního uzlu v Košicích.
-
00:01:21
Zaměstnancům elektrocechu národního
podniku Štěrkopísek v Liberci. -
00:01:26
Kolektivu zaměstnanců Výzkumného
ústavu izolačních hmot... - 00:02:05 POTLESK
- 00:02:14 TEXT PÍSNĚ:
-
00:02:17
"...ať mír dál zůstává s touto
krajinou... -
00:02:26
Pane prezidente, tato píseň ožila
po 40 letech, -
00:02:30
kdy jste ji napsal
pro Martu Kubišovou. - 00:02:33 Při jaké příležitosti vznikla?
-
00:02:36
Písničkář Fajt, kdo se o to zajímá,
ho zná, přišel v r. 1968 s nápadem, -
00:02:43
že vyzve určité
množství spisovatelů, -
00:02:48
aby napsali text a ty texty
že nazpívá Marta Kubišová - 00:02:54 a udělá se z toho elpíčko.
-
00:02:57
Sešlo z toho, nevím,
jaký to mělo osud, -
00:02:59
ale já jsem splnil úkol
a text napsal, -
00:03:04
který byl zhudebněn,
Martou nazpíván, -
00:03:08
tímto divadlem objeven
a použit a mnou poprvé vyslechnut. -
00:03:17
SMÍCH
A vy jste spokojen. -
00:03:26
Přicházejí otec Pokorný
a matka Pokorná. -
00:03:32
Slavný modrý pták,
co ho všichni hledají a netuší, - 00:03:35 je pro vás.
- 00:03:37 Odnést se to musí celé.
-
00:03:43
Andulka pije vincentku,
nebo co pije? - 00:03:48 Aby měla lepší hlásek?
- 00:03:50 To není vincentka.
-
00:03:58
Petr to tu zaneřádil,
ale to nevadí. -
00:04:04
-To je papoušek vlnkovatý.
-Já vím. -
00:04:10
Takovou modrou jsem měl.
Milovala jazz, ale uletěla. -
00:04:16
14 dní jsme měli otevřené okno
a pouštěli jsme jazz, - 00:04:21 aby přiletěla nazpět.
-
00:04:23
Jednou uletěla a přiletěla na jazz,
když se pustil. -
00:04:29
Puzuka se ozve, slabé zavrčení.
Krýgl... -
00:04:33
-Myslíš takový refrén?
-To je to: "Řekněte mi... - 00:04:37 Rozumím.
-
00:04:39
-Že Puzuk mluví.
-To by byl refrén. -
00:04:44
-Jako číslo, co se tam může...
-Opakovat. -
00:04:49
Budeme to hrát v situaci
chystajícího se maškarního plesu. -
00:04:53
Oni vyhlašují rej masek,
což je hezké, -
00:04:58
protože se to pojí s motivem
Zahradní slavnosti. -
00:05:02
On ty "Spiklence" psal paralelně
s dopisem Husákovi. - 00:05:08 To je výborné kombinovat.
- 00:05:11 Já bych tam tu paralelu...
-
00:05:13
Popsal mu, co se stane,
jak se moc sama požere. -
00:05:20
Napsal o tom hru,
jak se moc sama... -
00:05:25
Dopis Husákovi bych použil
třeba i s uvedením toho, -
00:05:31
že jsou to texty vznikající
paralelně. -
00:05:37
Jestli bychom jeho prology
nenašly všechny v té knize. -
00:05:42
Dobu by posouval on z těch replik,
co píše ve Washingtonu. -
00:05:51
Deníky mé reflexe, mé paměti,
deníky? - 00:05:59 Poznámky??
- 00:06:00 Správná odpověď je Cirkus Havel.
- 00:06:03 Jako že on jak to sdělit?
-
00:06:05
V r. 1968 v době Pražského jara
jste se s některými - 00:06:10 vrcholnými politiky setkal.
-
00:06:13
Bylo to v červenci 1968,
kdy vás premiér Černík pozval - 00:06:17 do Hrzánského paláce.
-
00:06:19
Dozvěděla jsem se,
že jste se posilnil whisky - 00:06:22 a tím jste si dodal odvahy.
-
00:06:24
Řekl jste panu Dubčekovi,
jak to má dělat. - 00:06:27 Jak to tam probíhalo?
-
00:06:30
Tehdy, nevím, čí to byl nápad,
že se nejvyšší politici sejdou -
00:06:39
se spisovateli
na neformálním setkání. -
00:06:44
Bylo tam 5-6 nejvyšších politiků:
Dubček, Smrkovský, Černík, Husák - 00:06:52 a ještě dva další.
-
00:06:57
Ze spisovatelů tam byl Goldsticker,
Škvorecký, Vaculík, Kohout a já - 00:07:04 v Hrzánském paláci.
-
00:07:07
Jak to v hlavařských sídlech
je zvykem, -
00:07:11
všeho bylo nekonečné množství,
teklo proudy. -
00:07:17
Číšníci mají nedobrý zvyk,
že když někomu něco dochází, -
00:07:23
nenápadně mu to dolejí,
takže mu to nikdy neubývá. -
00:07:31
Tak se stalo, že jsem byl
trošku omámen a rozpovídal jsem se. -
00:07:43
-Co jste radil Dubčekovi?
-Asi jsem tehdy doporučoval... - 00:07:49 Vy si to nepamatujete přesně?
- 00:07:51 SMÍCH
-
00:07:54
Přesně si to nepamatuji, ale vím,
co jsem pak mohl říkat. - 00:07:59 SMÍCH
-
00:08:01
Myslím, že jste radil Dubčekovi,
aby pomohl sociální demokracii. -
00:08:05
Říkal jsem, že když už, tak už,
že vedení má být pevné, -
00:08:10
má prásknout do stolu a má-li být
svoboda, ať je svoboda, - 00:08:14 a ne rozpačitě koukat a váhat.
-
00:08:18
Váhavost je to,
co potenciálního okupanta přitahuje - 00:08:24 jako krajta fakíra.
-
00:08:35
Dnešní zkouška bude klidná,
protože to vstupuje do krajiny, - 00:08:41 která je složitá.
-
00:08:43
První by bylo dobré pokusit se
uvidět tu krajinu. -
00:08:50
Cirkus Havel je 2. dílem projektu
našeho divadla "Perverze v Čechách". -
00:08:56
Projekt "Perverze v Čechách"
je pro naše divadlo klíčový, -
00:09:04
kterým chceme zkoumat zdroje mravní,
morální vykořeněnosti, - 00:09:11 kterou každý v sobě máme.
-
00:09:14
Je důležité něčeho se držet
v našem světě, -
00:09:18
kdy Václav Klaus
v prezidentském projevu prohlásil, -
00:09:22
že "nikdy nebylo líp
v této zemi". - 00:09:24 SMÍCH
-
00:09:26
Přesto cítíme, že nejistota,
neukotvenost, -
00:09:32
protože jsme ji zdědili,
neboť je osudem toho, -
00:09:35
co bylo před námi,
jakoby v nás bydlí - 00:09:39 a komplikuje naši existenci.
-
00:09:44
Bylo by dobré Havlovi,
jak on o tom sám rád mluví, -
00:09:47
vrátit to co bylo,
on se stal žijícím klasikem, -
00:09:52
jeho texty se opět hrají,
chybí jim náboj z doby - 00:09:58 před převratem.
-
00:10:01
Navzdory tomu, ať se stane,
co se stane, -
00:10:07
budiž řečena pravda,
lze to i v této době -
00:10:11
Havlovým textům vrátit
a zábavně mluvit o důležitých věcech -
00:10:16
Neztratit přitom schopnost
nadhledu, hrdosti, ironie. - 00:10:22 Je to odhadem tisíce...
-
00:10:36
Je to přibližně 3000 stránek,
četl jsem to půlroku. -
00:10:39
Začal jsem v únoru,
skončil před 14 dny. -
00:10:43
Je tam hrozně chytře, vtipně
pojednáno o naší identitě, -
00:10:50
přičemž každá stránka je důležitá
a ze všech stran udělat 57 - 00:10:55 je o držku a možná to nejde.
-
00:10:59
Možná je to šílenství,
možná to fyzicky nejde. -
00:11:04
Rád bych citoval, je hezké zvolit
třeba toto na úvod: -
00:11:12
"Jediným smysluplným způsobem soužití
s vlastní minulostí -
00:11:16
je trvalá, věcná
a nepředpojatá reflexe." -
00:11:21
Cirkus Havel je nejvíce reflexí
toho, co jsme, odkud přicházíme. -
00:11:28
Kam jdeme, je naše rozhodnutí,
ale to je až 3. díl. - 00:11:35 Jak hodnotíte ten srpnový týden?
-
00:11:37
Mnozí o něm mluví
jako o nádherném dobrodružství, - 00:11:39 jak si to zpětně analyzujete?
- 00:11:43 Nádherné nevím...
-
00:11:48
Prožil jsem to jako nevídané
dobrodružství, - 00:11:52 zvláštní zkušenost.
-
00:11:55
Bylo fascinující, jak se během
toho týdne rozvinula -
00:11:58
lidová fantazie, co vše lidé
vymýšleli, -
00:12:02
aby mátli okupanta,
zesměšňovali ho, dezorientovali -
00:12:11
a navzájem se lidé povzbuzovali,
taková atmosféra solidarity. - 00:12:20 Pro vás byl srpen životním milníkem.
-
00:12:23
Řekl jste: "Zatímco před srpnem
jsem se veřejného života -
00:12:26
moc nezúčastnil, pookupační vír
mne do něho strhl." - 00:12:30 Pak to vše začalo?
-
00:12:33
Veřejně jsem se vždy projevoval:
ve Svazu spisovatelů, tam i onde. -
00:12:45
Srpnová okupace pro mne byla
velká změna. -
00:12:52
Absolvoval jsem skoro denně
nějaký mítink a debatoval jsem -
00:12:59
s občany, psal manifesty,
chodil na schůze a zasedání. -
00:13:06
Patřilo to k té době,
hektická, trošku zoufalá aktivita. -
00:13:15
Strhla mne do toho víru také,
tak jsem to asi s tím vírem myslel. - 00:13:23 Nevím, zda víte, kdo to řekl.
-
00:13:27
"Loď se zvolna potápěla,
ale pasažérům bylo dovoleno křičet, - 00:13:30 že se potápí."
-
00:13:32
-Víte, kdo to řekl?
-Nevím. -
00:13:35
-Vy jste to řekl.
-Jo? - 00:13:37 SMÍCH
- 00:13:40 Přišlo mi to výstižné.
- 00:13:42 SMÍCH
-
00:13:50
Nedá se nic dělat, rozpoutáme
ohňostroj nad komáří loukou. - 00:13:54 Zkusme to přečíst.
-
00:13:56
Když se řekne zkouška,
otevřeš si scénář! -
00:14:00
Musíš být Pan důležitý,
jinak to není vtipné. -
00:14:05
Když se zařve nástup,
musí všichni vypadnout z cely. - 00:14:12 Hovno...
- 00:14:14 Jde o to jakoby zpívat falešně.
-
00:14:16
Mezi budíčkem a snídaní je 10 minut,
v té době se kdo chce, může umejt, - 00:14:21 Nebo i vychcat, my nikomu nebráníme.
-
00:14:27
Člověk, který trpí stihomamem,
že někdo řekne, že říkáš blbosti. -
00:14:33
Může se umejt nebo vychcat,
to my nikomu nebráníme. -
00:14:38
Na to má každý právo.
Kdo chce, může i stlát. - 00:14:44 Výborně. Předtím to byla nuda.
-
00:14:46
Ty hraješ Vaňka, který se bojí,
že nepřežije vězení. -
00:14:51
Hraješ vlastně Havla,
který přemýšlí, že jim podepíše, - 00:14:54 že emigruješ.
-
00:14:56
Zkouška: Snídaně byla dnes dobrá,
čaj výborný, ale já mám strach! - 00:15:04 Já mám o vás... Á!
- 00:15:09 Už na to nemyslete a pusťte ho.
- 00:15:11 8 sekund ticho.
- 00:15:15 Potom řekne: "Já vím."
- 00:15:22 Jsi tvůrce.
-
00:15:25
-Milý bručoune...
-Výborně. - 00:15:27 Myslím na tebe s něhou.
-
00:15:30
S něhou beru i to, že mi nepíšeš,
že neplníš mé úkoly, - 00:15:37 že nereaguješ na mé dopisy.
- 00:15:41 Čteš je alespoň?
-
00:15:44
Mysli na mne v dobrém, lituj mne,
ale se snem. - 00:15:49 Neztrácej naději a měj mě ráda.
- 00:15:52 KLEPE NA STŮL
- 00:15:54 Dobrý den, pane doktore.
-
00:15:56
V jeho hlavě, protože už toho začíná
být moc, musím být na 2 jevištích, - 00:16:01 zase musím... Á!
- 00:16:04 Podepíšu.
-
00:16:06
Smysl té věci je v tom, že tam bude
jiná perspektiva než moje. -
00:16:12
V tom seřazení a smontování,
protože je miliarda možností, - 00:16:19 jak smontovat ty hry dohromady.
-
00:16:21
Věděl bych o 10 podobných,
ale nemělo by smysl, - 00:16:27 abych to dělal já.
-
00:16:28
Vtip je to, že Provázek to
udělá po svém. -
00:16:34
Je tam moment, kdy Pierot říká
tvé závažné myšlenky -
00:16:44
a měl by balancovat
na velké bílé kouli, - 00:16:50 což náš herec Michal Bumbálek umí.
-
00:16:56
To jsou ty věci,
které by tam být měly, -
00:17:00
které by měly být o text opřeny
jako o základ a budují vlastní svět. -
00:17:11
Líbí se mi, že 5. jednáním by
procházela vaše chlapecká poezie, -
00:17:16
protože tam chlapec nejupřímněji
mluví o tom, čeho se bojí, -
00:17:22
čeho není schopen a bojí se,
že to nebude v jeho silách. -
00:17:28
To alibi, že již je vše ztraceno,
kromě cti... -
00:17:34
Nad tím textem jsem si uvědomil,
že se v mých hrách, -
00:17:42
asi je to u většiny autorů,
vracejí tytéž archetypy. -
00:17:51
Je to jako komedie del arte,
jsou to jakoby typy a ony jsou. -
00:17:57
Jsou okouzlení intelektuálem,
skvěle mluvícím... -
00:18:04
On se stává krocanovitým,
naparuje se, má šáteček... - 00:18:13 Tak si to představuji.
-
00:18:15
Hra na Havla. Budeme si hrát
na Havla, tj. na Vaňka. -
00:18:24
Když jsem to četl,
napadly mě 2-3 drobnosti, - 00:18:28 týkající se architektury.
-
00:18:33
Je to princip refrénu,
který tam máte. -
00:18:39
Vzpomněl jsem si na větu
z "Asanace". -
00:18:46
Dívka náhle zvolá:
"Já mám také pohlavní pud." -
00:18:55
Věta se mi líbila,
tak jsem jí to dal do úst, -
00:18:58
ale mohl jsem to dát
komukoliv jinému. -
00:19:01
Nebylo by špatné,
kdyby 3x mimo veškeré souvislosti, -
00:19:06
buď ta samá, nebo jiná dáma,
by pokaždé na začátku, -
00:19:13
v polovině a na konci zvolala
"Já mám také pohlavní pud", -
00:19:18
aniž by to souviselo se scénou,
která je před tím a pokračuje potom. - 00:19:25 To je výborné, to tam dáme.
-
00:19:28
Kdo ví, jestli by to nemělo být
i na konci, -
00:19:31
když řekne "pravda a láska musí
zvítězit nad lží a nenávistí". -
00:19:37
Můžete si zapnout své mobilní
telefony, já mám také pohlavní pud. - 00:19:44 Ahoj.
-
00:19:47
Půjdeme z 1. dějství asi 25 minut,
pak bude 15 minut pauza -
00:19:53
a pak zahrajeme kompletní 2. půlku.
Domluveno? -
00:19:58
Bude se to srát,
ale nebudu vstupovat do děje. -
00:20:04
Co půjde, půjde,
co nepůjde, nic se neděje. - 00:20:07 Není to všechno jen halucinace?
- 00:20:13 HUDBA
-
00:20:21
Okamžitě seskoč dolů
a omluv se Kingovi! - 00:20:24 Jak jsi se vyspal, drahoušku?
- 00:20:29 To se nikdy nedozvíme.
- 00:20:33 Nevěřím vám.
- 00:20:34 Já mám také... pohlavní pud.
-
00:20:39
Je to hnus, co to z nás udělali?
Jsme to ještě my? -
00:20:50
Národu vládne spodina,
je to tentýž národ, -
00:20:54
který se před několika lety
choval tak báječně? -
00:20:58
Všude jen sobectví, přetvářka,
strach... - 00:21:06 To strašné hrbení páteře...
- 00:21:12 Mája, Mája, Mája zas míří mezi nás.
-
00:21:25
Náš vzduch se nedá dýchat,
naše voda se nedá pít, - 00:21:30 naše země nevzkvétá.
-
00:21:36
Byla na tom období,
na začátku okupace, - 00:21:40 nejhorší ta bezmoc?
-
00:21:42
Ano. Měl jsem tehdy spor o to,
zda se můžeme smiřovat -
00:21:57
s okupací, nebo ne,
ale adaptovat se na ni, -
00:22:01
brát ji jako fakt
a zaštiťovat to vzpomínkou, -
00:22:07
jak jsme se krásně chovali
ten týden. -
00:22:13
Stále na to vzpomínat,
pak se z toho stává mytologie -
00:22:21
a vede to k nostalgickému uvažování,
že jsme strašně hodní, -
00:22:32
ale zlý osud nás vždy převálcuje a
vše špatně dopadne - 00:22:39 a my se musíme přizpůsobit.
-
00:22:42
Tento způsob uvažování jsem cítil
jako nebezpečný, -
00:22:52
protože to legitimizovalo adaptaci
na nové poměry. -
00:22:58
Zdálo se mi, že je lepší chtít míň,
ale stát si za tím do konce, -
00:23:06
neuhnout, než uhnout
a halit to -
00:23:10
do filozoficko-politologických
zábalů, -
00:23:14
které to počínání zdůvodňují tím,
že zlé dějiny se valí, -
00:23:22
my to nezměníme a cítil jsem
v tom kapitulantství. -
00:23:35
Vše zaujímá v místnosti
nelogické konfigurace. -
00:23:55
Po slavnostní aktu
před filozofickou fakultou byl -
00:23:58
Jan Palach uložen
na Olšanském hřbitově. -
00:24:01
Jeho hrob se na dlouho stal
poutním místem. - 00:24:06 Skočím vám pro pantofle?
-
00:24:08
-Skočím vám pro pantofle.
-To je zbytečné. -
00:24:11
Zebou mě nohy,
jen se na vás podívám. -
00:24:16
Za několik let donutí úřady
bratra a matku Jana Palacha, - 00:24:20 aby souhlasili s exhumací.
-
00:24:23
Ostatky budou vyňaty z hrobu,
spáleny - 00:24:25 a pozůstalí dostanou urnu.
-
00:24:27
Ta pak dlouhá léta zůstane
u nich doma. -
00:24:31
Hřbitov v Palachově rodišti
ve Všetatech ji odmítne přijmout. -
00:24:39
Tohle si vzít nemůžeš,
někdo to před 15 lety zanesl - 00:24:44 do inventáře úřadu.
- 00:24:46 Ať si to strčí za klobouk!
-
00:24:52
Mrzí mě to, Viléme, ale chybí ještě
souprava pravítek. -
00:24:58
-Nevíš o tom něco?
-Nevím! -
00:25:01
Byla to upomínková pravítka,
jsou rozdána -
00:25:04
a ty bys s tím pana kancléře
neměl obtěžovat. - 00:25:09 PÍSEŇ
-
00:25:10
"Modlitba má ta ať promlouvá
srdcím, která zloby čas, -
00:25:18
nespálil jak květy mráz,
jak mráz..." -
00:25:27
Tlučte do mne,
když se vám to líbí! -
00:25:31
Stát je tu kvůli občanovi,
ne občan kvůli státu! - 00:25:35 HROM
-
00:25:39
Z ohledu na charakter
té koncentrované koláže -
00:25:44
by bylo dobré, kdyby se tam
ocitly 2-3 věty, - 00:25:48 které Petr nemůže najít.
- 00:25:51 Já nabízím, že je najdu.
-
00:25:54
2-3 věty o principu koláže,
které v tom jsou, - 00:25:59 prosím stručně.
-
00:26:04
Patřilo by to k sebereflexi
té hry, -
00:26:06
která je průběžně hrou
o sobě samé, - 00:26:12 aspoň v těch autorských komentářích.
-
00:26:17
Nejvíc pozornosti je věnováno
"Odcházení". -
00:26:21
Zprvu jsem se divil, proč 1 hra,
když je jich 15, -
00:26:25
je tak moc zastoupena,
ale už to začínám chápat. -
00:26:32
S ohledem na ten bilanční charakter
jakoby nastavuje zrcadlo -
00:26:37
všemu předchozímu
a hlavně té době. -
00:26:41
Ve hře se míchají motivy
z doby komunismu i ze současnosti. -
00:26:50
Nevadí mi jakákoliv kombinace
mých textů. -
00:26:57
Někdy mi vadí,
když jsou texty přepsané - 00:27:01 nebo je tam přidána věta.
-
00:27:05
S tím se smiřuji tíž,
ale divadelníci si s tím - 00:27:10 mohou dělat, co chtějí.
-
00:27:14
Cítím se vinen, když to říkáte,
ale divadelníci to dělají. - 00:27:29 Já to zkusím.
- 00:27:30 Aby tam byl kousek...
-
00:27:39
Moc sis ho pustila k tělu,
je to tvá vina! - 00:27:44 Přátelé, pojďte ke stolu.
- 00:27:52 HUDBA
-
00:28:01
Dotknout se lásky znamená
jen mít prst na spoušti -
00:28:06
a její výstřel poraní,
ale to se odpouští... -
00:28:11
Tohle je nejdůležitější okamžik
v dějinách České země - 00:28:14 za posledních 300 let.
-
00:28:16
Jsem tak šťastná,
že budeš u toho! - 00:28:19 ZPĚV
- 00:28:24 "Ať žije sovětská armáda
-
00:28:28
a její velitel
generalisimus Stalin." -
00:28:34
"Kam bychom dospěli,
kdyby se nám upalovali lidé!" - 00:28:41 Věro!
- 00:28:44 Věro!
-
00:28:58
V r. 1975 jste absolvoval
jakousi autoterapii. -
00:29:05
Vrátil jste si rovnováhu
a sebevědomí tím, -
00:29:08
že jste poslal 2. dopis
politikovi, - 00:29:11 tentokrát Gustavu Husákovi.
-
00:29:14
Vy jste měl vždy
takovou odpovědnost, -
00:29:17
nebo jak si mám vysvětlit
tu autoterapii? -
00:29:21
Byl jsem jako další spisovatelé
v r. 1969 zakázán a vypuzen - 00:29:32 z oficiálních struktur.
-
00:29:42
Byl jsem i hodně vyslýchán
a režimem pronásledován. -
00:29:54
Po jakési době jsem si řekl,
proč oni mají rozhodovat - 00:30:00 o tom, co bude.
-
00:30:04
Proč mám čekat na jejich rozhodnutí,
co udělají příště, -
00:30:09
zda mne zavřou na den,
nebo na 5 let, -
00:30:15
zda mne budou jen vyslýchat,
nebo mi budou stále rozřezávat -
00:30:20
pneumatiky u auta,
sypat cukr do benzínu - 00:30:25 a tyto estébácké žerty.
-
00:30:28
Proč já mám být ten,
co pořád čeká a uhýbá, -
00:30:33
odkud přijde rána,
proč mám být objektem dějin. -
00:30:39
Zdálo se mi, že mám právo být
jejich subjektem, -
00:30:44
něco udělat a ať oni přemýšlejí,
co s tím. -
00:30:50
V polovině 70. let byla společnost
hodně atomizovaná, - 00:30:55 ale něco se dělo.
-
00:30:58
Vydávaly se časopisy,
třeba jen v 10 výtiscích, -
00:31:02
a najednou se mi zdálo,
že nastal čas, -
00:31:10
kdy se musím ozvat komplexněji
a veřejně, -
00:31:17
ne se skrývat a pořád koukat
špehýrkou ven apod. -
00:31:23
Ale přihlásit se ke svému postoji
a napsal jsem tento dopis Husákovi, -
00:31:30
který jsem rozmnožil v 16 výtiscích
a roznesl po Praze na 16 adres, -
00:31:43
protože jsem chtěl mít jistotu,
že se to neztratí, - 00:31:47 že jsem se nenamáhal zbytečně.
-
00:31:51
Dal jsem to k dispozici
i zahraničním agenturám - 00:31:57 a sdělovacím prostředkům.
- 00:32:02 ZVONY
-
00:32:21
Nevím, zda jsme tu včera,
nebo zítra. - 00:32:26 Co tohle?
-
00:32:30
-To znamená, že v tom začínám?
-Začínáš v kostýmu s čírem. -
00:32:38
-Pak si na kostým oblečeš toto.
-Na celý kostým si vezmu tohle... -
00:32:44
Jestli se nemůže převléci,
tak pak... -
00:32:46
Tento zatím bude,
abychom si na to zvykli. -
00:32:53
Co tam je?
To je, jak nosíte ty věci? -
00:32:57
Z toho budeme mít
zánět zákulisí. - 00:33:02 Kouše to do koulí.
-
00:33:06
Rekvizity mám raz, dva, tři...
To je docela v pohodě. -
00:33:20
-Jako oko v hlavě.
-Ano. - 00:33:23 Jako vlastní oko v hlavě.
- 00:33:38 HUDBA
- 00:34:02 Raz, raz, raz...
- 00:34:04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8.
-
00:34:23
Cirkus Havel
aneb My všichni jsme Láďa. -
00:34:28
Co se žánru hry týče,
bude se během večera měnit. -
00:34:33
Chvílemi to bude psychologické drama
jako od Tennesee Williamse, -
00:34:38
chvílemi to bude fraška
a chvílemi to bude -
00:34:42
i ten normální Havel,
jak ho všichni známe? -
00:34:54
Když mi bylo 18,
hltal jsem Schopenhauera, Nietcheho, -
00:34:58
psal metafyzické eseje,
redigoval studentský časopis, -
00:35:03
nešťastně miloval medičku
Glipsmanovou a ještě jsem -
00:35:08
stihl denně vysedávat ve Slávii
a 2x týdně hrát házenou - 00:35:13 za sociálnědemokratickou vládu.
- 00:35:23 CINKOT ZVONEČKU
-
00:35:25
Dám poslední dlouhou otázku,
nebo spíš otázku, na kterou bude - 00:35:28 delší odpověď.
- 00:35:29 Jaké si máme dnes klást otázky?
-
00:35:32
Vypsala jsem si nějaké otázky
z dopisu Gustavu Husákovi. -
00:35:38
Zdá se mi, že hodně směřují
dodneška. -
00:35:42
Jaký je skutečný vnitřní stav
společnosti? -
00:35:47
Co bylo uděláno pro mravní
a duchovní obrodu společnosti? -
00:35:51
Čeho se lidé bojí?
Jací lidé se dostávají do popředí? -
00:35:58
K jak hluboké zítřejší duchovní
a mravní impotenci národa -
00:36:02
povede dnešní kastrace
jeho kultury atd. - 00:36:06 Na co se máme ptát dnes?
-
00:36:08
Na některé z těchto věcí se lze
zeptat i dnes. -
00:36:12
Nešel bych tak daleko,
že bych chování pana Richtera - 00:36:20 v Praze nazýval přímo kastrací.
-
00:36:25
Volil bych asi jiná slova,
ale jsou to stále stejné otázky, - 00:36:30 stále živé.
- 00:36:32 Je to i problém technokratismu.
-
00:36:36
Všechny naše politické strany
z leva do prava jsou založeny -
00:36:40
na marxistické ideji základny
a nadstavby. -
00:36:45
Musí být materiální rozvoj,
zlepšovat se naše bytí -
00:36:50
a od toho se může odvíjet
zlepšení našeho vědomí, -
00:36:56
nadstavba tam patří kultura,
věda apod. -
00:37:02
V různých skrytých podobách tento
způsob myšlení je přítomen - 00:37:12 v celé politické sféře.
-
00:37:22
Jaký máte pocit z toho,
že komunisté znovu ovládají kraje, - 00:37:27 dostávají se k moci?
-
00:37:31
-Cítíte tam svou zodpovědnost?
-Někdy se mne zmocňuje pocit, - 00:37:41 zda jsme to nedělali zbytečně.
- 00:37:50 Důležité je, že jde o budoucnost.
-
00:37:55
Život je totiž šíleně
krásná věc - 00:38:03 a svět je velké jeviště bláznů.
-
00:38:18
Já mám také pohlavní pud.
SMÍCH -
00:38:24
Drahá Marie, ani nevíš,
jak strašně rád bych udělal, -
00:38:27
oč žádáš, ale mrzí mě,
že fakticky pro tebe -
00:38:31
nemůžu udělat nic, protože jsem
totálně odcizen sám sobě. - 00:38:37 Víte, co chcete?
-
00:38:44
Všichni dobře víme,
že existuje jediný člověk, - 00:38:47 který zde udělá pořádek.
-
00:38:57
Drahá Marie, vím, že je to absurdní,
pravda a láska musí zvítězit - 00:39:03 nad lží a nenávistí.
- 00:39:05 Zapněte si mobily.
-
00:39:13
Svět je velké jeviště bláznů,
cirkus, který se vymknul kontrole. -
00:39:20
Zuzano! Moniko!
Marie! Ireno! - 00:39:35 HUDBA
-
00:39:50
Bůh se na nás dívá
a doufám, že ho za pár let - 00:39:56 nebudeme prosit za odpuštění.
- 00:40:01 Konec Cirkusu Havel.
- 00:40:12 POTLESK
- 00:40:58 Dobrý den.
- 00:41:03 A, Břeťa.
-
00:41:07
-Dobrý den.
-Ahoj. - 00:41:10 Jsem rád, že jsi přijel.
-
00:41:20
-Dobrý den.
-Dobrý den. - 00:41:28 Zdar, Břéťo.
- 00:41:39 Ahoj.
-
00:41:40
-Ahoj.
-Ahoj. - 00:42:06 Petře, posaď se.
-
00:42:34
Já jsem Vít Macháček,
narodil jsem se 8.11.1989. -
00:42:39
Já jsem Hana Plchová,
narodila jsem se 30.10.1989. -
00:42:43
Já jsem Lucie Šlajvrová,
narodila jsem se 22.12.1989. -
00:42:48
Já jsem Lukáš Kudlár,
narodil jsem se 27.2.1989 - 00:42:53 v Bratislavě.
-
00:42:54
Moje jméno je Apolena Rychlíková,
narodila jsem se 25.3.1989. -
00:43:01
Dominika Palová,
narodila jsem se 21.8.1989. -
00:43:06
Já jsem Viktor Portel,
narodil jsem se 27.4.1989. -
00:43:11
Jmenuji se Tereza Ocovská,
narodila jsem se 25.2.1989. -
00:43:17
Jsem připraven vám odpovědět
na jakoukoliv otázku, -
00:43:21
pokud na ni budu znát
odpověď. - 00:43:24 Rád bych se také něco zeptal vás.
-
00:43:31
Základní moje otázka je všeobecná:
Jak vy zakoušíte dnešní dobu? -
00:43:45
Máte v úmyslu se jako občané
se projevovat, -
00:43:52
nebo vás věci veřejné
a politika nezajímají - 00:43:56 a necháte to jiným lidem?
-
00:44:01
Jak vidíte naši mladou demokracii
a mezinárodní postavení ČR, - 00:44:12 šance do budoucna?
- 00:44:15 Mluvte jeden přes druhého.
-
00:44:20
Možná budu říkat klišé,
ale jako jedna -
00:44:23
z nejdůležitějších věcí mi přijde
obecně politická práva. -
00:44:27
To, že člověk chce, může se zapojit
do veřejného života, -
00:44:30
může kandidovat, organizovat
shromáždění, organizace a tak. -
00:44:36
-Podle mne je to základ.
-Ale přináší to úskalí toho, -
00:44:42
jak jednou pan Havel řekl,
že lidé, kteří si demokracie váží, -
00:44:46
v ní nemohou fungovat,
protože ti, kteří si ji neváží, -
00:44:51
zneužijí demokracii k propagaci
sama sebe, - 00:44:55 protože demokracie to umožňuje.
-
00:44:58
Demokracie někde začíná
a někde končí. -
00:45:00
Není to bezbřehý prostor,
kde se mohou všichni - 00:45:05 pohybovat beztrestně.
-
00:45:08
Já si myslím, že demokracie nefunguje
tak kvalitně, -
00:45:12
jak bych očekávala,
taková změna to není, -
00:45:15
když jsou zase utlačováni lidé,
kteří jsou nepohodlní - 00:45:18 a nemůžou říkat, co by chtěli.
-
00:45:21
-Jaké lidi máte na mysli?
-Jsem z Dělnické strany -
00:45:25
a to, jak k nám přistupuje stát,
mi přijde v demokracii neuvěřitelné. -
00:45:33
Jsme řádně registrovaná politická
strana, ale chovají se k nám - 00:45:37 velice špatně.
-
00:45:39
Na 2. stranu svoboda mé pěsti
končí u tvé pusy. -
00:45:44
Ve chvíli, kdy vy se otevřeně
navážíte do určitých skupin -
00:45:50
a chcete je perzekuovat,
což musíte uznat, -
00:45:57
že taková snaha z vaší strany je,
tak je dobře, - 00:46:01 že neonacismus je potlačován.
-
00:46:04
To není o tom,
že jsme neonacisté. -
00:46:07
Když se podíváme na sídliště Janov,
Chánov, tak tam se sdružují lidé -
00:46:11
s tmavší pletí,
ale my nemůžeme za to, -
00:46:13
že tam dělají víc bordel
než bílí. -
00:46:16
Vadí nám, že tam někdo dělá bordel,
vadí nám cikáni i bílí, - 00:46:22 kteří tam dělají bordel.
-
00:46:23
Jedním z problémů dneška je,
že demokracie je bezbřehá -
00:46:26
a přijde nám divné, když noviny
mají nějaký názor, -
00:46:30
protože si myslíme, že demokracie
znamená všechno pro všechny, - 00:46:35 ale ono to tak není.
-
00:46:37
Demokracie pak může fungovat špatně
ve chvíli, -
00:46:42
kdy se nerozpoznává,
co má smysl a co ne. -
00:46:47
Je to spíš břečka názorů,
což se tady dnes spíš děje. -
00:46:53
Na 2. stranu mi pluralita názorů
vyhovuje, -
00:46:57
na jednu stranu je to výhodná věc,
na 2. stranu to omezuje stát, -
00:47:03
protože pro stát je nejvýhodnější,
když tam sedí jeden člověk, -
00:47:08
který vše řídí, a nehádá se tam
200 poslanců mezi sebou. -
00:47:13
Na 2. stranu přijdeme o pluralitu
názorů, o kterou přijít nechci. -
00:47:18
Za sebe cítím občanskou povinnost,
aby moje děti mohly vyrůstat - 00:47:22 ve svobodě.
-
00:47:23
Začala jsem pracovat ve sdružení
Dekomunizace a snažíme se -
00:47:28
v prvovoličích, kteří teď mají
19-20 let, vzbudit zájem, - 00:47:34 který je minimální.
-
00:47:37
Jako generace máme přesvědčení,
že svoboda je, bude, -
00:47:41
přišla automaticky a neodejde,
protože nemá důvod. - 00:47:46 Myslím si, že to není pravda.
-
00:47:49
Může se lehce ta změna stát,
ani nemrkneme očima - 00:47:53 a bude to vše jinak.
-
00:47:56
Problém je v jedné věci:
komunismus, jak ho pamatuje -
00:48:00
naše generace, se všemi absurditami,
se nevrátí. -
00:48:08
Ale může se vrátit omezení svobody
a autoritativní způsob vlády -
00:48:17
sofistikovanějším způsobem,
jako je např. v Rusku. -
00:48:24
Je to velmi nenápadné,
ale i nebezpečné. -
00:48:30
Míru demokracie bychom neměli
posuzovat podle vnějších - 00:48:34 institucionálních znaků.
-
00:48:37
Vždy je třeba dát přednost
smyslu zákona, -
00:48:40
např. hodnotám, které se pokouší
zákon chránit, -
00:48:49
ne formálnímu znění zákona,
tupě vykládanému. -
00:48:58
Téma bylo nedávno připomenuto sporem
mezi Ústavním soudem a politiky. -
00:49:05
Možná bychom se tohoto tématu
mohli dotknout. -
00:49:09
Je to věc zajímavá, důležitá
a symbolická. -
00:49:13
Šlo o něco hlubšího než jen o to,
zda budou předčasné volby. - 00:49:23 Je to složité.
-
00:49:24
Vložily se do toho peníze,
lidé do toho vložili svou práci -
00:49:30
a pak někdo ze dne na den řekne,
že nebudou volby. - 00:49:34 Pak je to těžké řešit.
-
00:49:36
Musíte to řešit znovu,
pak se to odloží na dobu neurčitou. -
00:49:41
V určité chvíli je třeba říct ne,
když nám to umožňuje, -
00:49:48
že jsem prolomili ústavu
nebo obešli, -
00:49:51
v té chvíli je jedno,
kolik stála kampaň, - 00:49:55 ale musí se říct ne.
-
00:49:58
Ústavní soud rozhodl, že ne,
stížnost uznal jako odůvodněnou. -
00:50:08
Během pár hodin většina hlavních
účastníků politického boje řekla, -
00:50:16
že s rozhodnutím Ústavního soudu
nesouhlasí - 00:50:19 a co to má vlastně znamenat.
-
00:50:23
S vámi se musím rozloučit,
jdu plnit svou občanskou povinnost. -
00:50:28
Jdeme se ptát Marka Bendy,
proč zase schválili -
00:50:31
jeden z přílepků, že se státnímu
ČEZu přisuzuje asi 60 mld. Kč. - 00:50:39 Výborně.
-
00:50:42
Marek Benda je předsedou
ústavně-právního výboru, -
00:50:44
tak se ho jdeme na kameru ptát,
proč to udělal -
00:50:47
a proč neudělal něco proto,
aby se takové věci nestaly. -
00:50:53
Souvisí to s Ústavním soudem,
protože Ústavní soud několikrát - 00:50:56 zarazil ty nejhorší přílepky.
-
00:50:59
Tento zatím nezarazil,
tak uvidíme, co se s tím dá udělat, -
00:51:04
aby se drobná obcházení našeho
právního řádu neděly. -
00:51:11
To je bezvadné, že tam jdete,
jde o věci důležité. -
00:51:18
Může to začínat nenápadně,
člověk si může myslet, -
00:51:23
že to jsou právnické spory
bůhví o co, -
00:51:26
zda mají být volby o 3 dny dřív
nebo později, -
00:51:29
ale společenská neštěstí mívají
nenápadné začátky. -
00:51:35
Běžně slyšíme hlasy politiků,
že se budou omezovat kompetence -
00:51:40
Ústavního soudu,
nejraději by ho zrušili. -
00:51:45
To jsou nebezpečné věci
a kdyby to mělo jít tímto směrem, -
00:51:52
tak podle mne, aniž bych chtěl
pobuřovat, -
00:51:57
tak to bude důvod k cinkání klíči,
protože jde o něco zásadního. -
00:52:09
Máte pravdu, že je to nepraktické,
bude to stát 250 mil. Kč. - 00:52:16 Ale co je cennější pro společnost?
-
00:52:21
Tato mikroskopická část
státního rozpočtu, -
00:52:26
nebo svoboda na dlouhá léta
i pro vaše děti? -
00:52:32
Je to věc vážná a je dobré,
že vaše iniciativa Inventura, - 00:52:41 jste z Inventury, že?
-
00:52:44
Že kráčí za tím Markem,
tak radši utíkejte. -
00:53:01
Jak vy vnímáte nás,
jako generaci? -
00:53:05
Občas mívám takové debaty
na gymnáziích nebo vysokých školách -
00:53:11
a musím říct, že můj dojem
je velmi dobrý. -
00:53:15
Nic jednoduchého nás nečeká,
ani jako stát, ani jako civilizaci. -
00:53:25
V rukou mladších generací,
jako jste vy, -
00:53:29
budou zásadní a odvážná rozhodnutí
samosebou. -
00:53:36
Rád bych odcházel z tohoto světa
z pocitem, -
00:53:40
že je nějaká naděje, že to
s lidstvem nedopadne špatně. -
00:53:48
Setkání na mne působí
posilujícím způsobem, -
00:53:53
jako bych cítil,
že tu nějaká naděje je. - 00:54:05 3, 2, 1 Cirkus Havel!
-
00:54:12
SMÍCH
To bude krásná fotka. -
00:54:16
Skryté titulky: Milena Nečadová,
Česká televize, 2009