iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
29. 10. 2009
20:55 na ČT2

1 2 3 4 5

93 hlasů
60347
zhlédnutí

Zašlapané projekty

Hurikan šanci nedostal

Mohl to být rolls-royce mezi motocykly, skončil ale v muzeu.

18 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Zašlapané projekty - Hurikan šanci nedostal

  • 00:00:20 Tak tenhle nádherný stroj mohl být
    po 2. světové válce doslova bombou
  • 00:00:23 v motocyklovém světě. Předběhl tehdy
    vyráběné motorky o několik generací.
  • 00:00:28 Místo sériové výroby ale dnes
    jeho slávu připomíná
  • 00:00:31 jen pár dochovaných prototypů.
  • 00:00:34 To byla mašina, pánové!
    Je škoda, že se to dnes nedělá.
  • 00:00:38 V době, kdy vzniknul, mnohé jeho
    technické řešení bylo snem
  • 00:00:43 všech tehdejších závodníků.
  • 00:00:46 Hurikan je mimořádně krásný motocykl,
    který se zrodil ve špatné době.
  • 00:00:50 Tehdy určitě tu dobu Hurikan
    předběhl.
  • 00:00:58 Budu vám vyprávět příběh
    Vladislava Vlka.
  • 00:01:00 Jednoho z našich nejúspěšnějších
    předválečných motocyklových jezdců.
  • 00:01:05 Po skončení kariéry začal realizovat
    svůj sen -
  • 00:01:07 závodní stroj moderní konstrukce.
    Hurikan.
  • 00:01:16 Vladislav Vlk byl velice
    ambiciózní chlapík.
  • 00:01:20 Vystudoval střední školu
    a posléze chtěl převzít
  • 00:01:25 zastoupení firmy Harley Davidson.
  • 00:01:28 Byl to nadšenec do motorismu
    od samého začátku.
  • 00:01:32 Po vojně se dopracoval k tomu,
    že začal jezdit závodně
  • 00:01:37 za pražskou firmu Outfit Ogar.
  • 00:01:45 Jezdil soutěže,
    jezdil silniční závody.
  • 00:01:49 Byl velice dobrý a samozřejmě si ho
    všiml v té době
  • 00:01:53 pan František Janeček,
    majitel továrny Jawa.
  • 00:01:58 A v r. 1938 Janeček přetáhnul Vlka
    do závodního týmu Jawy.
  • 00:02:04 To bylo velice šťastné pro Vlka,
    protože v tu dobu měl k dispozici
  • 00:02:10 nejlepší motocykly a doslova kraloval
    ve třídě 250.
  • 00:02:21 V letech 38-39 byly nejlepší
    motoristické časopisy
  • 00:02:26 plné jeho úspěchů.
    Vlk vítězil na tom i tamtom okruhu.
  • 00:02:32 Smůlu měl v tom, že přišla válka.
  • 00:02:46 Vlkovu slibně se rozvíjející kariéru
    zastavila okupace ČSR
  • 00:02:49 a 2. světová válka. S veškerým
    závoděním byl tehdy u nás konec.
  • 00:02:55 Vladislav Vlk se začal věnovat
    konstrukci.
  • 00:03:03 Za války Vlk pracoval v pražské firmě
    Mikrotechna a tady se seznámil
  • 00:03:09 s 1 ze svých pozdějších
    spolupracovníků,
  • 00:03:14 a to byl pan František Dvořák.
    Taky mladý nadějný člověk.
  • 00:03:19 A Vlk ho přesvědčil, že by se spolu
    měli pustit do Vlkova snu,
  • 00:03:26 tzn. do realizace závodního
    motocyklu Hurikan.
  • 00:03:42 Dělo se to povětšinou
    v Čestlicích u Prahy.
  • 00:03:46 František Dvořák tam bydlel
    v malém domečku, výminku.
  • 00:03:51 Byly tam 2 místnosti.
  • 00:03:53 V jedné žila rodina, v druhé měl
    své rýsovací prkno.
  • 00:03:57 Tam tyto výkresy vznikaly.
  • 00:04:00 Měli z toho i krásný debatní kroužek,
    protože v těžké okupační době
  • 00:04:07 protektorátní se celá parta závodníků
    u Dvořáků scházela v této místnůstce
  • 00:04:15 u rýsovacího prkna.
    Dodnes pamatuje dcera pana Dvořáka,
  • 00:04:21 jak tam za válečných let všichni
    hulili přídělové cigarety
  • 00:04:28 a diskutovali, jestli je tohle dobře,
    jak by měla motorka vypadat atd.
  • 00:04:34 Takže měli krásný únikový program
    a vznikal první Hurikan.
  • 00:04:40 První Hurikan vznikal doslova
    na koleně.
  • 00:04:43 V malé garáži měli Vlk s Dvořákem
    jedno rýsovací prkno,
  • 00:04:46 šlapací soustruh a svářecí soustavu
    s vyvíječem na karbit.
  • 00:04:51 Absenci kvalitního technického zázemí
    však oba konstruktéři
  • 00:04:55 nahrazovali svým obrovským nadšením.
  • 00:04:57 Dokázali, že i ve složité době
    německé okupace se rodily
  • 00:05:01 zajímavé a progresivní projekty.
  • 00:05:05 Když normální kutil začne konstruovat
    motorku podle svého gusta,
  • 00:05:10 obvykle sežene motor a pak kolem toho
    v garáži vine roury,
  • 00:05:16 tady připasuje kolo a tady řídítka,
    která mu přijdou příhodná.
  • 00:05:23 Tady to bylo úplně jinak. Oni se do
    toho pustili jako profesionálové.
  • 00:05:29 Všechny nápady, které Vlk měl,
    a byly to nápady velmi progresivní,
  • 00:05:33 František Dvořák převáděl do podoby
    plnohodnotných technických výkresů,
  • 00:05:39 které měly dokonalé výkresové
    razítko, měly tam i znak Hurikana.
  • 00:05:48 V té době už měl Vlk vymyšlené logo
    pro svůj motocykl.
  • 00:05:52 Bylo tam to okřídlené H
    s nápisem Hurikan.
  • 00:06:02 Lišil se tehdy hlavně výkonným
    čtyřdobým motorem,
  • 00:06:06 který má rozvod OHC.
  • 00:06:10 To byl poměrně výkonný typ
    na tehdejší dobu.
  • 00:06:17 Lišil se oproti dalším motorkám,
    že měl krásné přední
  • 00:06:21 duralové teleskopy, celonávojové
    brzdové bubny,
  • 00:06:25 což byla tenkrát zvláštnost.
  • 00:06:29 Protože tehdy se vše vyrábělo
    z plechu.
  • 00:06:32 Měl zadní kyvnou vidlici,
    odpérovaný zadek
  • 00:06:35 a prostě bylo to brko
    na tehdejší dobu.
  • 00:06:45 Mezi další technické přednosti
    Hurikana patřilo u nás
  • 00:06:48 poprvé použité dvojsedlo,
  • 00:06:51 vysokokompresní čtyřtaktní motor měl
    vačkový hřídel v hlavě válce,
  • 00:06:55 který poháněl zapouzdřený řetěz
    s napínákem
  • 00:06:58 posilovaným tlakovým olejem.
  • 00:07:00 Celková koncepce nově vznikajícího
    motocyklu připomínala
  • 00:07:04 anglické závodní stroje.
  • 00:07:11 V každém případě Vlk počítal s tím,
    že jakmile po válce konflikt skončí
  • 00:07:16 a nastolí se nová doba,
    tak že on se do toho pustí naplno.
  • 00:07:22 Byla to jeho představa, že by se
    motocykl mohl i vyrábět.
  • 00:07:39 Československo bylo po 2. světové
    válce v motocyklech na světové špičce
  • 00:07:46 Říká se, že naše tehdy běžná
    motorka Jawa 250 typ 11 zvaná pérák
  • 00:07:50 byla nejmodernější
    dvěstěpadesátka světa.
  • 00:07:53 Vlkův Hurikan byl podle mě ještě
    o krok před naším pérákem.
  • 00:07:59 Byla to motorka,
    která ukazovala trendy,
  • 00:08:03 které teprve budou v konstrukci
    motocyklů.
  • 00:08:06 Rozhodně to byl motocykl
    světově moderní.
  • 00:08:16 Po 2. světové válce Vlkovi
    svitla naděje,
  • 00:08:20 že by mohl motocykly realizovat,
    v momentě,
  • 00:08:25 kdy se seznámil s Ing. Železným, což
    byl majitel firmy Jikov ve Velešíně,
  • 00:08:36 a to byl autor celého koncernu Pal,
    do kterého spadal i Motor Union
  • 00:08:43 České Budějovice.
  • 00:08:45 A právě tady udělal Vlka
    vedoucím vývojové dílny.
  • 00:08:53 Vlk víceméně po pracovní době
    ve vývojové dílně s partou kamarádů
  • 00:08:59 dával dohromady první
    poválečné Hurikany.
  • 00:09:04 Hurikanů vzniklo 6 očíslovaných
    od 1 do 5.
  • 00:09:11 Všechny byly v černé barvě ve zlatém,
    pak vzniknul 1 mimořádný kousek,
  • 00:09:17 kterému se v tovární hantýrce
    říkalo Rychlík.
  • 00:09:20 To byl speciální tovární závoďák
    určený pro okruhy,
  • 00:09:24 který byl vylepšený o to,
    že měl nádrž na olej i na benzín,
  • 00:09:29 hliníkový leštěný.
  • 00:09:36 Hurikan je neuvěřitelný v tom,
    že se na něm začalo zkoušet
  • 00:09:39 spousta inovativních prvků, jako bylo
    speciální pérování, tlumiče.
  • 00:09:46 Používaly se materiály
    na tu dobu zvláštní.
  • 00:09:50 Je kompletně hliníkový a duralový.
  • 00:09:53 Opravdu konstruktéři ukázali,
    že český motocykl dokáže konkurovat.
  • 00:10:08 V té době Honda jezdil na bůhvíčem
    a my jsme měli tohle.
  • 00:10:33 Co se např. ví, tak Franta Šťastný
    jako kluk na vojně jezdil otravovat
  • 00:10:38 Vladislava Vlka do Českých Budějovic
  • 00:10:42 a mámil z něj tyhle krásné přední
    hliníkové vidlice
  • 00:10:47 a závodní brzdové bubny, protože je
    potřeboval na svůj závodní motocykl.
  • 00:10:53 Údajně se mu to povedlo,
    ale až po hodně dlouhém přemlouvání,
  • 00:10:58 kdy už mu Vlk hrozil, že ho práskne,
    protože z toho budou mít průšvih oba.
  • 00:11:04 Protože Franta utíkal bez vycházky
    a přelézal plot,
  • 00:11:08 jen aby se za Vlkem dostal.
  • 00:11:11 S výjimkou 1 modelu měly všechny
    Hurikany obsah 250 ccm.
  • 00:11:15 To byla Vlkova oblíbená kubatura.
  • 00:11:18 V maximu pak dávaly dvěstěpadesátky
    kolem 20 koní.
  • 00:11:22 Vlk pořád věřil, že docílí toho,
    aby byla vyrobena 60kusová série
  • 00:11:27 pro sportovní účely.
  • 00:11:29 Se svým plánem se nijak netajil
    a řada motocyklových fandů
  • 00:11:33 to vzala vážně a už se
    na ten okamžik těšila.
  • 00:11:40 Mezi současnými motorkami by se dnes
    určitě vyjímal jeho nádherný zvuk,
  • 00:11:45 protože zvuk čtyřtaktního jednoválce
    s OHC, to je naprostá nádhera.
  • 00:11:52 Jak jsme to natočili,
    tak to byl nářez.
  • 00:11:56 Já jsem měl husí kůži na zádech,
    na rukou - to je úžasný pocit a zvuk.
  • 00:12:23 Když se na to podíváte,
    je to nadčasový motocykl.
  • 00:12:27 Min. o 10 let dopředu před vším,
    co u nás jezdilo.
  • 00:12:32 A má-li se to srovnat s ostatními
    motocykly, je to asi tak,
  • 00:12:37 jako byste srovnávali rolls-royce
    s trabantem.
  • 00:12:56 Motocykly se úspěšně představily
    na řadě závodů.
  • 00:12:59 Vladislav Vlk byl přesvědčen, že
    sériové výrobě nestojí nic v cestě.
  • 00:13:04 Historie už ale podruhé
    rozhodla jinak.
  • 00:13:10 Pan Vlk se svým krásným motocyklem
    Hurikan přišel do nevhodné doby.
  • 00:13:16 U nás v Československu se na motocykl
    velmi dlouho do 60. let nahlíželo
  • 00:13:23 jako na vozidlo chudých.
  • 00:13:25 Kdo neměl na automobil,
    tak si mohl koupit motocykl.
  • 00:13:30 Jak se díváme na motocykl dnes,
    že to je sportovní náčiní,
  • 00:13:33 prostředek trávení volného času,
    tak tehdy to tak nebylo.
  • 00:13:37 Motorka tehdy byla vozidlo chudých.
  • 00:13:41 Navíc ani nebyl zájem a společenská
    potřeba vyrábět
  • 00:13:45 drahé luxusní motocykly
    a sportovní speciály.
  • 00:13:49 Ty byly považovány
    za buržoazní přežitek.
  • 00:13:52 Přednost proto dostaly
    kapotované skútry
  • 00:13:55 a trh zaplavovaly různé modifikace
    lidových pionýrů a mopedů.
  • 00:14:15 Konec Hurikanu nastal ve chvíli,
    kdy Vlk dostal stranický úkol
  • 00:14:20 odejít do Prahy a stát se zástupcem
    ředitele Motokovu.
  • 00:14:26 V tu chvíli z továrny odešel,
    veškeré Hurikany,
  • 00:14:30 které byly vyrobeny a které
    v tu dobu jezdily po závodech,
  • 00:14:34 nějak ještě pár let jezdily.
  • 00:14:40 Ve chvíli, kdy v rukách jednotlivých
    jezdců motorky dojezdily,
  • 00:14:45 se fabrika rozhodla to vše zrušit.
  • 00:14:49 Motorky rozprodala zájemcům,
    ať už z řad svých zaměstnanců
  • 00:14:53 nebo z řad pánů závodníků.
  • 00:14:56 Od té doby už se žádný z motocyklů
    neobjevil na závodní dráze.
  • 00:15:10 Určitě to je škoda,
    protože v poválečné produkci
  • 00:15:13 taková motorka chyběla.
  • 00:15:17 Byly jen nízké kubatury,
    pak byla 500 Jawa OHC,
  • 00:15:21 na té většinou jezdili
    jen policajti a estébáci.
  • 00:15:26 Nižší kubatury byly zastoupeny
    jen ve dvoutaktech.
  • 00:15:31 A když se šlo na závody, museli lidi
    upravovat dvoutaktní stroje.
  • 00:15:37 Je určitě škoda, že se to nedostalo
    do výroby, ale myslím,
  • 00:15:41 že nebýt vládního nařízení,
    které zrušilo výrobu
  • 00:15:45 ostatních motocyklů mimo Jawy
    a "zetky" ...
  • 00:15:50 Tohle dělají nadšenci, tenhle typ.
  • 00:15:54 Takže by se to určitě
    i do malosériové výroby dostalo.
  • 00:16:00 Po válce byla v Československu bída.
  • 00:16:02 Ale je možné, že v bohatší zemi, kde
    by si mohli lidi koupit i dražší věc,
  • 00:16:07 by měl šanci v malosériové výrobě
    50 kousků za rok vyrobit.
  • 00:16:14 A kupovali by si to fajnšmekři,
    milovníci krásných motocyklů.
  • 00:16:18 Věřím, že tam by větší šanci měl.
  • 00:16:22 Myslím, že by se našla řada lidí,
    kteří by si ho koupili i dnes,
  • 00:16:27 kdyby byl modernizovaný.
  • 00:16:30 Jako československá dvěstěpadesátka
    OHC by měl úspěch.
  • 00:16:41 Dá se říct, že tímto skončil sen
    závodníka Vlka.
  • 00:16:47 Vlk ještě Budějovice navštívil
    v 80. letech krátce před svou smrtí.
  • 00:16:56 Byl u pana Jiřího Musala,
    drobátko zaslzel
  • 00:17:00 nad překrásně zrestaurovaným
    Hurikanem,
  • 00:17:04 ale to byla jen labutí píseň.
    Tím jeho sen definitivně skončil.
  • 00:17:20 Komunistický režim neměl zájem o to,
    aby se u nás vyráběly
  • 00:17:23 drahé luxusní stroje
    pro bohaté zákazníky.
  • 00:17:25 A tak naše silnice na dlouhá
    desetiletí ovládly
  • 00:17:29 levné lidové motorky.
  • 00:17:32 Hurikan, stejně jako další české
    progresivní výrobky a nápady,
  • 00:17:35 prostě neměl šanci.
  • 00:17:46 Skryté titulky: Věra Mikulenková
    Česká televize, 2009

Související