iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
15. 10. 2009
22:50 na ČT2

1 2 3 4 5

118 hlasů
52698
zhlédnutí

Zašlapané projekty

Kabriolet pro Stalina

Elegantní vůz skončil ve sbírce sovětského diktátora a jeho autor v komunistickém žaláři.

18 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Zašlapané projekty - Kabriolet pro Stalina

  • 00:00:20 Jistě se shodneme, že toto auto mohlo
    být v 50. letech minulého století
  • 00:00:24 okrasou našich silnic.
  • 00:00:28 Určitě by českým konstruktérům
    neudělalo ani ostudu v zahraničí.
  • 00:00:37 Kabriolet pro Stalina se mohl dostat
    do výroby,
  • 00:00:41 kdyby tu nebyl socialismus.
  • 00:00:43 Lidé dělali neděle, po nocích,
    byl to heroický výkon.
  • 00:00:51 V krátké době vůz odsud zmizel,
    zbyly všem jen oči pro pláč.
  • 00:00:59 Nikdo s tím nic nezmohl.
  • 00:01:20 Povím vám příběh Josefa Sodomky
    a jeho spolupracovníků,
  • 00:01:23 kteří s kabrioletem slavili úspěch
    na autosalonu v Ženevě v r. 1949.
  • 00:01:30 Výsledkem obrovského úsilí
    a dlouholetých zkušeností
  • 00:01:34 mohl být jediný prototyp
    pro jediného člověka.
  • 00:01:47 Rok 1945 přinesl nadšení
    a chuť do práce
  • 00:01:51 dělat nové věci
    i věci pro republiku.
  • 00:01:55 Zasáhly do toho dvouletky
    a další věci,
  • 00:01:58 kdy se jelo na procenta.
  • 00:02:03 Byla potřeba autobusů pro dopravu,
    proto musel Sodomka
  • 00:02:07 určitý počet autobusů vyrobit
    v rámci dvouletého plánu,
  • 00:02:11 ale Sodomka chtěl po válce ukázat,
    že umí vyrobit osobní karoserie
  • 00:02:19 stejně krásné jako před válkou.
  • 00:02:30 Pan Sodomka byl posedlý auty.
  • 00:02:34 Když začala auta,
    tak se do toho zamiloval
  • 00:02:38 a vše tomu podřizoval.
  • 00:02:41 I když byla zavedena výroba autobusů,
  • 00:02:44 tak auta ho natolik táhla,
    že vývoj auta tady realizoval.
  • 00:02:57 Měl v sobě sílu a vůli,
    teď se tomu říká charisma,
  • 00:03:06 uměl jednat s lidmi,
    organizovat práci.
  • 00:03:17 Sodomka kabriolety stavěl
    od počátku 30. let,
  • 00:03:24 kdy dělal ročně ne více
    než 20 kusů.
  • 00:03:30 Nejvíce aut bylo vyrobeno
    s firmou Aero,
  • 00:03:34 to je příklad i kabrioletu
    z r. 1938,
  • 00:03:39 který vznikl v jedné
    z větších sérií.
  • 00:04:04 Ze známých osobností,
    které měly auto od Sodomky,
  • 00:04:07 byla Hana Benešová, Jan Werich,
    dělalo se pro Baťu,
  • 00:04:12 který měl tu pojízdnou kancelář.
  • 00:04:19 To auto se objevilo ve filmu
    "Valentýn Dobrotivý?,
  • 00:04:23 kterých se postavilo 7-8.
  • 00:04:28 Těch osobností byla řada.
  • 00:04:38 Pan Sodomka tvořil tak,
    jak si sochař dělá svou práci,
  • 00:04:44 vytváří z hmoty tvar sochy,
    tady tvořili tvar karosérie.
  • 00:04:54 Maloval čáry do vzduchu
    a podle toho se vyráběla auta.
  • 00:05:03 Měl dobré nápady, reklamní.
  • 00:05:07 Udělal stejné šlapací autíčko
    dětem, posadil nás do toho.
  • 00:05:14 Nejdřív jely děti,
    za tím dospělí
  • 00:05:18 a předváděli jsme auta.
  • 00:05:27 Výroba kabrioletu na podvozku
    tatraplánu začala
  • 00:05:30 v 2. polovině roku 1948.
  • 00:05:34 Aby se stihl autosalon v Ženevě,
    dělalo se přes vánoční svátky,
  • 00:05:39 v nedělích i o nocích,
    aby se vše stihlo.
  • 00:05:50 Realizovaly se tam převratné
    technické věci.
  • 00:05:59 Asi ho to pořád hnalo dopředu.
  • 00:06:08 Byly to doby, kdy měl hodně práce.
  • 00:06:12 Šel tak zamyšlený, že když jsme ho
    pozdravily dobrý den,
  • 00:06:17 tak odpověděl dobrý den,
    ale nevěděl, kdo jde proti němu.
  • 00:06:24 Při výrobě a konstrukci kabrioletu
    se vyskytlo hodně úskalí,
  • 00:06:29 bylo to zapuštění střechy nad motor,
    kde byl prostor velmi malý,
  • 00:06:36 a aby byla střecha zcela zapuštěna,
    že není znát při otevřeném vozu,
  • 00:06:42 byl to úkol náročný.
  • 00:06:44 Detaily se dělaly ručně,
    protože nebyl kvalitní dodavatel
  • 00:06:48 v Československu, který by detaily,
    které dělají celý vůz, dodal.
  • 00:07:04 Od počátku byl vůz tvořen
    ne pro širokou masu zákazníků,
  • 00:07:11 ale jako vůz vyššího standardu,
    jako vůz, který by mohl být
  • 00:07:15 použit jako vůz diplomatický,
    vládní.
  • 00:07:20 S tímto záměrem byl asi
    od počátku konstruován,
  • 00:07:24 s tím kontextem, že se jedná
    o československý vůz,
  • 00:07:29 ne o zahraniční.
  • 00:07:31 Tehdejší funkcionáři si zakládali
    na tom,
  • 00:07:35 že jezdí v automobilech
    domácích značek.
  • 00:07:43 Kabriolet Tatraplán měl šanci uspět
    na domácím trhu i v celé Evropě.
  • 00:07:51 Ukázalo se to
    na ženevském autosalonu.
  • 00:08:07 Kabriolet Tatraplán na autosalonu
    v Ženevě vzbudil velký ohlas.
  • 00:08:12 Tehdy dobový tisk označoval,
    že udáváme rytmus světového designu.
  • 00:08:30 Konstrukce Tatraplánu T600
    byla mimořádná:
  • 00:08:35 motor vzadu vzduchem chlazený,
    samonosná ocelová konstrukce,
  • 00:08:40 bylo to převratné,
    proto to sklidilo úspěch.
  • 00:08:50 Designově to byl zdařilý kus,
    který na autosalonu v Ženevě
  • 00:08:57 získal 2. cenu
    v soutěži elegance.
  • 00:09:01 Je dílem československého designu,
    který nemá obdoby.
  • 00:09:14 V Ženevě byl zrovna trvalý prodejce
    Tatry a Škodovky
  • 00:09:19 a ten už v době konání autosalonu
    bral záznamy na další vozy.
  • 00:09:27 Když autosalon skončil
    a auto se mělo vrátit,
  • 00:09:30 ještě ho tam 3 týdny držel.
  • 00:09:32 Tady na něj netrpělivě čekali,
    a on ho tam držel,
  • 00:09:34 protože v něm vozil
    budoucí zákazníky
  • 00:09:36 a vlastně ho prodával.
  • 00:09:42 Když se kabriolet vrátil
    z Ženevy,
  • 00:09:47 začalo se na tom hned pracovat,
    dělat dokumentaci,
  • 00:09:52 aby se vozy mohly vyrábět.
  • 00:09:59 V ten okamžik přišlo ale rozhodnutí,
    které nemohli pracovníci změnit.
  • 00:10:05 Tento vůz bude jedním z darů
    pro 70letého Stalina.
  • 00:10:12 Všechny fabriky měly příkaz
    pro něj nějaké dary vyrobit.
  • 00:10:18 Pár týdnů na to vůz zmizel.
  • 00:10:26 Kabriolet, ještě než byl převezen
    do Sovětského svazu,
  • 00:10:32 tak byla ve Veletržním paláci
    uspořádána výstava darů pro Stalina,
  • 00:10:38 kde tento vůz všem darům vévodil.
  • 00:10:43 V prosinci 1949 byl vůz převezen
    do Sovětského svazu.
  • 00:11:05 Josef Sodomka dával do projektu
    tatraplánu velké naděje.
  • 00:11:10 Viděl v tom naději do budoucna
    pro výrobu osobních aut.
  • 00:11:17 Zašlapáním projektu tatraplánu bylo
    počátkem zašlapání osudu
  • 00:11:28 a života Josefa Sodomky.
  • 00:11:34 Osud pana Sodomky se možná začal
    lámat v okamžiku,
  • 00:11:38 kdy si Antonín Zápotocký přijel
    prohlédnout dar pro Stalina,
  • 00:11:44 tj. kabriolet, a tehdy padla věta:
  • 00:11:50 "Jak to děláš, že tebe
    jako kapitalistu tady mají
  • 00:11:54 všichni rádi?"
  • 00:11:57 Byl to kapitalista,
    který se dobře choval k dělníkům.
  • 00:12:03 To se komunistům nehodilo,
    chtěli mít krvelačné kapitalisty.
  • 00:12:09 Na jednu stranu od něj potřebovali
    kus práce.
  • 00:12:14 Když věděli, že už ho nepotřebují,
    zúčtovali s ním jako se všemi
  • 00:12:19 továrníky a svobodomyslnými lidmi.
  • 00:12:28 Dostavil se místní kádrovák,
    který s ním chtěl pohovořit.
  • 00:12:33 Pohovořili spolu,
    kádrovák doma prohlásil,
  • 00:12:37 že tam má samé kufry,
    že chce určitě utéct za hranice.
  • 00:12:42 Trouba...Kdyby chtěl někdo utíkat,
    tak si vystaví kufry
  • 00:12:45 na viditelná místa, že?
  • 00:12:50 Začali tam hlídkovat estébáci.
  • 00:12:55 V r. 1950 byl zatčen
    a dostal se do vazby.
  • 00:13:03 Odsoudili ho, neměli na co.
  • 00:13:06 Trvalo 13 měsíců,
    než si něco vymysleli.
  • 00:13:10 Nějaký daňový únik.
  • 00:13:13 Bylo to tak příkladně blbé,
    že si s tím nikdo nevěděl rady.
  • 00:13:19 Byl 13 měsíců ve vyšetřovací vazbě
    a pak dostal navrch asi rok.
  • 00:13:31 Návrat byl snad nejhorší,
    pro tátu nebyla práce.
  • 00:13:37 Strkali ho do pískových lomů
    a cihelny a on se jim tam složil
  • 00:13:45 a našli mu tuberkulózu.
  • 00:13:50 Chtěl zůstat u své profese,
    aspoň u motorů,
  • 00:13:54 takže odešel do Mnichova Hradiště
    do Liazu,
  • 00:13:57 kde nastoupil jako řadový zaměstnanec
    na zkušebně
  • 00:14:01 a zbytek života tam dožil.
  • 00:14:10 Z Vysokého Mýta do Liazu dojížděl
    v hadraplánu, v té tříkolce.
  • 00:14:16 Tvůrce legendárních karosérií
    a tvarů končí tak,
  • 00:14:22 že dojíždí do vzdáleného pracoviště
    v plátěné tříkolce.
  • 00:14:38 Záležitost s darem pro Stalina,
    týkající se tatraplánu,
  • 00:14:42 se zopakovala po 5 letech.
  • 00:14:46 Otec vyrobil pro tehdy mého bratra,
    já jsem ještě nebyl na světě,
  • 00:14:50 zmenšeninu kabrioletu,
    šlapací autíčko.
  • 00:14:54 Na svou dobu luxusní
    a v r. 1954 slavil sedmdesátiny
  • 00:15:00 Antonín Zápotocký a závodní výbor
    si vzpomněl,
  • 00:15:06 že by bylo potřeba dát
    prezidentovi dárek.
  • 00:15:12 Oslovili otce a řekli mu,
    že by měl věnovat toto autíčko
  • 00:15:17 pro jeho vnuky.
  • 00:15:21 Slovo "měl", znamenalo, že musí,
    takže otec přišel domů,
  • 00:15:25 autíčko odvezl a zmizelo
    z povrchu zemského.
  • 00:15:34 Otec tehdy řekl, že se nic neděje,
    protože nevyrobil jen toto autíčko,
  • 00:15:38 ale i funkční skútr.
  • 00:15:40 Vyráběl pro nás vláček, vozíčky atd.
  • 00:15:47 Otci to nedalo, když auto odevzdal,
    odešel na závodní výbor,
  • 00:15:52 aby mu to proplatili.
  • 00:15:54 Tam mu řekli, že to špatně pochopil,
    a vyhodili ho.
  • 00:15:59 Byl rád, že odešel se zdravou kůží.
  • 00:16:03 Jaké jsou osudy vozu
    v Sovětském svazu těžko říct.
  • 00:16:10 Jsou různé stopy a výpovědi,
    ale se vší pravděpodobností
  • 00:16:16 v něm Stalin nikdy nejel
    a vůz se dostal do soukromých rukou.
  • 00:16:25 Majitel v 70. letech chtěl vůz
    předělat na Tatru 603.
  • 00:16:33 Sháněl náhradní díly a ptal se,
    zda to vůbec lze,
  • 00:16:37 tak se tyto dotazy dostaly
    až do Tatry Kopřivnice
  • 00:16:40 a po dlouhých letech vyjednávání
    došlo ke směně.
  • 00:16:47 Majitel za tento tatraplán dostal
    vůz Tatra 603.
  • 00:16:56 Že vůz neuspěl a skončil
    u jediného exempláře,
  • 00:17:01 za to může politické rozhodnutí.
  • 00:17:07 Kdyby tehdejší garnitura přistoupila
    na to,
  • 00:17:09 že to bude vládní vozidlo,
    tak by s tím udělala
  • 00:17:16 velkou slávu
    a automobil by byl
  • 00:17:21 další značkou Československa.
  • 00:17:29 Kabriolet pro Stalina se nakonec
    do Česka vrátil.
  • 00:17:32 V muzeu Tatry v Kopřivnici můžeme
    obdivovat tento vůz,
  • 00:17:36 který se zrodil
    v ošklivé době.
  • 00:17:41 Skryté titulky: Milena Nečadová,
    Česká televize, 2009

Související