iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
5. 3. 2009
20:55 na ČT2

1 2 3 4 5

216 hlasů
94528
zhlédnutí

Zašlapané projekty

Zapomeňte na škodovku

Normalizace znemožnila, aby se Škoda 720 mohla vyrovnat renomovaným západním vozům.

17 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Zašlapané projekty - Zapomeňte na škodovku

  • 00:00:00 .
  • 00:00:20 Vlajkovou lodí značky Škoda se měl
    na počátku 70. let minulého století
  • 00:00:26 stát moderní vůz klasické koncepce
  • 00:00:29 s motorem vpředu a pohonem
    zadních kol,
  • 00:00:32 jen takové auto mělo šanci
    na úspěch.
  • 00:00:35 A Škodovka ho skutečně připravila.
  • 00:00:39 Ten vůz byl zcela určitě přelomový
    a byl by úžasný, kdyby se vyráběl.
  • 00:00:44 Řekl bych, že ten motor byl lepší než
    u tehdy v zahraničí vyráběných vozů.
  • 00:00:50 K tomu autu každý vzhlížel
    jako k budoucnosti fabriky.
  • 00:00:54 Že to dopadne jinak,
    tenkrát nikdo nevěděl.
  • 00:01:01 Budu vám vyprávět příběh tohoto auta.
  • 00:01:04 Škodovka s ním počítala
    jako s nástupcem
  • 00:01:07 oblíbeného, ale už stárnoucího
    MBéčka.
  • 00:01:11 Mělo ale smůlu - zrodilo se
    v nesprávné zemi
  • 00:01:13 a v nejméně vhodnou dobu.
  • 00:01:19 Na začátku 60. let se připravila
    tisícovka, která vyjíždí v roce 64.
  • 00:01:24 V tu dobu se začíná pracovat na její
    modernizaci, tedy na stovce,
  • 00:01:29 a nějakém následníkovi,
    který by byl zcela nový ,
  • 00:01:35 úplně nová třída, která by zároveň
    byla prodejná na západě.
  • 00:01:41 Bylo tady now how, konstruktéři,
  • 00:01:45 lidi, kteří v některých případech
    patřili ke špičce v oboru.
  • 00:01:49 To všechno samozřejmě podporovalo
    význam výroby osobních automobilů
  • 00:01:56 a možná přes všechny vtipy, které se
    o škodovkách opakovaly,
  • 00:02:00 tradice tady hrála nějakou roli
  • 00:02:03 a škodovky byly jedním z artiklů,
    které se dokázaly uplatnit
  • 00:02:07 i na zahraničním trhu,
    tzn. devizovém trhu.
  • 00:02:12 Škodovka vždy prodávala
    po celém světě, tu víc, tu míň,
  • 00:02:16 ale hlavními tahy mohla být
    západní Evropa,
  • 00:02:20 Německo, Francie, Anglie, tehdy se
    vozilo i do Austrálie,
  • 00:02:24 takže ten potenciál se tam očekával.
  • 00:02:37 Tato škodovka se vyráběla
    od roku 1964 až do roku 1969.
  • 00:02:43 Přišla potřeba nezbytné modernizace.
  • 00:02:47 Vývojáři přemýšleli, jak by měl
    vypadat příští vůz,
  • 00:02:50 který by zaměstnal automobilku
    nejméně na dalších 10 let.
  • 00:02:55 Zamýšlená inovace měla být
    razantní a převratná.
  • 00:03:18 V letech 66 - 67 se začalo pracovat
    na projektu Škoda 720,
  • 00:03:23 což ve své podstatě bylo na svou dobu
    moderní auto střední střídy
  • 00:03:28 klasické koncepce s pohonem zadních
    nezávisle zavěšených kol,
  • 00:03:33 takže to bylo vlastně auto
    srovnatelné s vozy,
  • 00:03:37 které tehdy vyráběly značky BMW
    nebo Alfa Romeo.
  • 00:03:42 Obecně se tehdy předpokládalo,
    že jízdní vlastnosti jsou nejlepší
  • 00:03:47 u koncepce motor vpředu,
    hnaná zadní náprava.
  • 00:03:50 Tato řada 720 to měla splňovat.
  • 00:03:55 Představa byla, že toto auto by proti
    stávající výrobě mělo mít
  • 00:04:00 mnoho předností.
  • 00:04:02 Zejména, aby zákazníkům
    poskytovalo větší pohodlí,
  • 00:04:07 větší zavazadlový prostor
    a aby motor měl větší výkon,
  • 00:04:12 jízdní vlastnosti lepší
    než s motorem vzadu
  • 00:04:17 a aby tam byla pro posádku
    velká bezpečnost.
  • 00:04:26 Cesta, kterou je nutno překonat
    od prvních nápadů konstruktérů
  • 00:04:29 k vytvoření dokonalého stroje
    sériové výroby,
  • 00:04:32 není rozhodně krátká ani lehká.
  • 00:04:36 A tak v projekčních kancelářích
    začínají vznikat první nákresy,
  • 00:04:40 jak by mohla budoucí 720 vypadat.
  • 00:04:43 Měla to být vzrušující změna.
  • 00:04:46 Rodící se automobil neměl
    svým vzhledem, vybavením,
  • 00:04:49 ale ani motorickým řešením
  • 00:04:51 v ničem připomínat škodovky, jak je
    dosud znaly československé silnice.
  • 00:04:58 Jakmile jsme se my, pracovníci
    vývojového závodu, dozvěděli,
  • 00:05:03 že konečně byl tento projekt schválen
    a můžeme na něm dělat,
  • 00:05:07 tak nastalo skutečně mezi lidmi
    velké nadšení.
  • 00:05:11 To pramenilo z toho, že se začalo
    dělat od začátku nové auto,
  • 00:05:16 to je pro všechny pracovníky
    vždycky mnohem zajímavější
  • 00:05:21 než udržovat v sérii nějaký typ
    a modernizovat ho.
  • 00:05:34 Kompletní podvozek, karosérie,
    motory, převodovky a zadní nápravy,
  • 00:05:42 kompletně se všechny vyvíjely
    ve Škodovce.
  • 00:05:46 To bylo novum, které škodováky opět
    dalo do varu a všem se to líbilo,
  • 00:05:50 protože to muselo zaujmout každého.
  • 00:05:56 Stojíme u motoru, který byl vyvinut
    pro typovou řadu Škoda 720.
  • 00:06:00 Je to úplně nový motor,
    který neměl předchůdce,
  • 00:06:07 do té doby platilo, že motory měly
    obvykle nějakého předchůdce.
  • 00:06:11 Tento motor byl vyvinut zcela nově
    a měl naprosto úžasnou vlastnost,
  • 00:06:16 že stavebnicově šel velmi dobře
    navyšovat objem motoru,
  • 00:06:21 takže základní objem byl plánován
    jako 1250 a 1500 kubických cm,
  • 00:06:27 ale touto stavebnicovou vlastností
    šel objem navýšit
  • 00:06:32 až na 1800 nebo 2000 kubických cm.
  • 00:06:38 Já jsem se účastnil hlavně zkoušek
    měření spotřeb paliva, akcelerací,
  • 00:06:44 základních atestování,
    včetně zkoušek stability.
  • 00:06:48 Všechny zkoušky, právě ve srovnání
    s konkurenčními vzorky,
  • 00:06:52 byly buď minimálně na stejné
    nebo vždy na vyšší úrovni.
  • 00:06:57 Hodnoty byly opravdu lepší, říkám to
    upřímně, není zapotřebí nadsazovat.
  • 00:07:02 Projekt 720 byl z lepšího světa
    než v jakém byl.
  • 00:07:05 Ale takhle to bylo.
  • 00:07:10 Podle mě to byl velice
    moderní motor,
  • 00:07:14 protože třeba pohonovač kolejové
    hřídele v hlavě válců
  • 00:07:19 obstarával ozubený řemen, který se
    pak na Fiatech a dalších typech
  • 00:07:24 objevil až o 5 let později.
  • 00:07:29 Rychlost s obsahem 1500 byla
    testována kolem 155 až 165 km,
  • 00:07:34 s obsahem 1800, to bylo kupé
    v jediném provedení,
  • 00:07:39 se kterým jsme najezdili 80 tisíc km
    ve 3-směnném provozu,
  • 00:07:44 tak to mělo rychlost kolem 180 km
    s použitím přídavné převodovky,
  • 00:07:48 která umožňovala rozdělení každého
    rychlostního stupně na polovinu.
  • 00:07:55 Čili jsme měli
    dvojnásobek rychlostí,
  • 00:07:59 které se ovládaly elektricky
    knoflíkem na řadící páce.
  • 00:08:03 Bylo to fantastické auto, to jsme
    skutečně jezdili nejraději.
  • 00:08:08 Pro každý vůz je ale důležitý
    jeho vzhled.
  • 00:08:12 První karosérii navrhl Josef Prokeš,
    osvědčený škodovácký karosář.
  • 00:08:17 Auto mělo splývavou záď
    a velmi elegantní tvary.
  • 00:08:21 Problémem karosérie však byla
    nedostatečná pevnost.
  • 00:08:25 Ale píše se konec roku 1968
    a tak je stále možné
  • 00:08:29 obrátit se o pomoc na západ.
  • 00:08:44 Na jaře roku 1969 došlo v projektu
    Škoda 720 k výraznému posunu,
  • 00:08:49 do hry vstoupila firma Ital design.
  • 00:08:56 Osloveni byli Bertone, Frua,
    Pillinfarina
  • 00:08:59 a jediné studio Georgetta Giegara
    chtělo dělat všechny varianty,
  • 00:09:03 tzn. feast back, sedan i kombi.
  • 00:09:06 Zároveň toto studio bylo jediné,
    které chtělo dělat výrobní výkresy.
  • 00:09:11 Ostatní měli nějaké omezení, že buď
    nechtěli dělat všechny varianty
  • 00:09:15 nebo nechtěli dělat ty výkresy.
  • 00:09:19 Skutečně už na podzim roku 69
    byl hotový první sedan
  • 00:09:22 ve stylu Ital design.
  • 00:09:25 Jezdil a auto vypadalo velice dobře.
  • 00:09:29 V té době byl projekt
    v nejnadějnější fázi,
  • 00:09:33 protože ještě se s ním počítalo
    ve všech koncepcích
  • 00:09:37 rozvoje automobilového průmyslu
  • 00:09:40 a v Boleslavi tehdy kolem něj
    bylo dost lidí,
  • 00:09:44 kteří s velkým nadšením
    na něm pracovali a doufali,
  • 00:09:48 že se skutečně někdy v roce 73
    toto auto začne sériově vyrábět.
  • 00:09:56 Byla to léta politického období,
    i ekonomického,
  • 00:10:00 rok 68 neznamenal konec nadšení,
  • 00:10:07 ale řekl bych, že rok 68 znamenal
    začátek toho konce.
  • 00:10:16 Vstupem vojsk Varšavské smlouvy
    k nám se stalo to,
  • 00:10:23 že postupně na ústředních a vládních
    orgánech začaly čistky.
  • 00:10:32 Lidé, kteří tam pracovali dosud
    a byli tomuto projektu nakloněni,
  • 00:10:37 bývali v mnoha případech vyměněni
  • 00:10:41 a ti noví pracovníci
    už to nadšení nesdíleli
  • 00:10:45 a měli jiné názory na způsob,
  • 00:10:48 jak modernizovat automobilový park
    v Československu.
  • 00:10:59 Nad projektem 720 se začaly
    stahovat mraky,
  • 00:11:04 tak jako nad celým Československem.
  • 00:11:09 Auto se vyrobilo zhruba
    v 15 prototypech v Čechách
  • 00:11:13 a s různými karosářskými variantami,
    zkoušely se různé převodovky.
  • 00:11:20 Byly hotové výkresy,
    byly připraveny raznice,
  • 00:11:24 bylo to kompletně připravené
    do výroby.
  • 00:11:28 Ale potom přišel stop stav, kdy už
    technici nesměli ani používat benzín
  • 00:11:33 na další zkušební jízdy.
  • 00:11:36 Zároveň padlo rozhodnutí, že tento
    vůz se bude vyrábět v Bratislavě.
  • 00:11:41 Tam na to v té době neměli podmínky,
    neměli na to ani vyškolený personál
  • 00:11:46 a byla jich tam jen hrstka,
    kteří rozuměli autům,
  • 00:11:50 to byl důvod, proč se v Bratislavě
    projekt neujal tak,
  • 00:11:53 jak bylo očekáváno.
  • 00:11:57 Hlavním momentem, kdy nad 720
    byl udělán kříž,
  • 00:12:00 bylo už koncem února 72
  • 00:12:03 na jednání u tehdejšího
    předsedy vlády Štrougala.
  • 00:12:06 Oficiálně to bylo až rozhodnutím
    usnesení předsednictva vlády
  • 00:12:10 v listopadu 72.
  • 00:12:13 Poněkud paradoxní je, že mezitím
    v Bratislavě pokračovali
  • 00:12:17 ve vývoji tohoto auta
  • 00:12:20 a stavěli 2 opakované prototypy
    Škody 720,
  • 00:12:23 kdy už v Praze se dávno vědělo,
    že tento vůz se vyrábět nebude.
  • 00:12:30 Když si vezmeme, že se muselo
    zaplatit designérovi
  • 00:12:34 za vytvoření návrhu,
  • 00:12:36 musely se zaplatit výkresy, stavby
    modelů, stavby zhruba 15 prototypů,
  • 00:12:41 tak se pohybujeme v částkách
    mnoha 10 milionů,
  • 00:12:46 které se proinvestovaly
  • 00:12:49 a vzhledem k tomu, jak to skončilo,
    tak vlastně vyletěly luftem.
  • 00:13:01 K socialistickému způsobu centrálního
    plánování patřilo,
  • 00:13:08 že se často promrhaly obrovské peníze
    na projekty,
  • 00:13:12 které se nakonec z různých důvodů
    vůbec neuskutečnily,
  • 00:13:16 nebo se uskutečnily v nějaké
    výrazně deformované podobě.
  • 00:13:20 S tím si myslím nikdo
    příliš hlavu nelámal,
  • 00:13:25 prostě ty prostředky
    byly naplánovány
  • 00:13:29 a pak se pokračovalo jinak
  • 00:13:32 a zase naplánovali jiné prostředky
    na něco jiného.
  • 00:13:53 Začal první pracovní den v roce 1973
  • 00:13:58 První pracovní den 3. roku
    5. pětiletky.
  • 00:14:04 V mladoboleslavských automobilových
    závodech vítala ranní směnu
  • 00:14:08 dechová hudba.
  • 00:14:11 A tak se v automobilce vše vrací
    do normalizačních osvědčených kolejí
  • 00:14:15 Naplno se znovu rozjíždí
    vylepšený typ Škoda 110,
  • 00:14:19 úpravy jsou však jen drobné
    a nic převratného nepřináší.
  • 00:14:23 Projekt Škody 720 se pomalu
    ztrácí v nenávratnu.
  • 00:14:27 Definitivní ránu této myšlence zasadí
    nová koncepce RVHP,
  • 00:14:31 v níž se měl spojit automobilový
    průmysl socialistických zemí
  • 00:14:35 na tvorbě unifikovaných vozů.
  • 00:14:39 Byla tam představa, že by se motory
    vyráběly např. v Československu,
  • 00:14:43 převodovky v NDR,
  • 00:14:46 že by jezdily kontejnerové vlaky,
    které by převážely
  • 00:14:49 obrovské množství materiálu
    mezi Bratislavu,
  • 00:14:53 kde se měla část československé
    výroby realizovat,
  • 00:14:56 Mladou Boleslaví, Zwickau
    a Eissenachem,
  • 00:15:00 tzn. že by se vlastně stejné
    mechanické skupiny využívaly
  • 00:15:03 v NDR i u nás
  • 00:15:06 a každá strana si na to měla vyrábět
    vlastní karosérie.
  • 00:15:10 Jen pro představu - tehdy úhrnem
    produkce v obou zemích
  • 00:15:14 měla překročit půl milionu, měla snad
    dosáhnout až 600 tisíc vozů.
  • 00:15:18 Záhy se ukázalo, že to bylo opravdu
    velmi vzdáleno od reality.
  • 00:15:24 Dalším koncepčně novým vozem
    byl až Favorit,
  • 00:15:29 který se začal vyrábět v roce 1987.
  • 00:15:32 K projektu 720 se už Škodovka
    nikdy nevrátila.
  • 00:15:39 Bylo to auto, které se mohlo okamžitě
    zařadit
  • 00:15:43 a mohlo jít do prodeje,
  • 00:15:45 protože bylo skutečně celkově
    na solidní úrovní,
  • 00:15:49 opravdu to bylo
    celkově vynikající auto.
  • 00:15:53 Pokud jde vůbec o zájmy
    naší republiky,
  • 00:15:57 tak to mělo negativní dopad
    na export automobilů,
  • 00:16:02 protože pak Škodovky s motorem vzadu
    už byly víceméně posmívané po světě
  • 00:16:08 a prodávaly se za dampingové ceny,
  • 00:16:12 aby se vůbec nějaké devizy
    podařilo získat.
  • 00:16:16 Zatímco kdybychom mohli
    vyvážet auto
  • 00:16:20 na technické úrovni srovnatelné
    se západními zeměmi,
  • 00:16:23 tak se samozřejmě na něm dalo vydělat
    více.
  • 00:16:27 Je neskutečné, kolik peněz se
    proinvestovalo a komínem to šlo ven.
  • 00:16:33 Celý projekt - a nemluvím
    jen sám za sebe,
  • 00:16:37 celé skupině, počínaje zkušebními
    řidiči přes zkušební techniky
  • 00:16:42 až do konstrukce,
  • 00:16:45 tak to byl náš projekt
    a přirostlo to k srdci.
  • 00:16:51 Škodovce nezbylo, než levně
    zmodernizovat staré MB,
  • 00:16:55 na trh přišly Škody 100 a 105,
  • 00:16:58 které zdědily už dávno překonanou
    koncepci s motorem vzadu.
  • 00:17:02 Kolik let za světovým vývojem
    automobilka ztratila kvůli tomu,
  • 00:17:06 že o ní rozhodovala strana a vláda,
  • 00:17:08 to už nikdo nespočítá.
  • 00:17:12 Skryté titulky: Milena Vlčková,
    Česká televize, 2009

Související