iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
5. 3. 2009
20:55 na ČT2

1 2 3 4 5

216 hlasů
94576
zhlédnutí

Zašlapané projekty

Zapomeňte na škodovku

Normalizace znemožnila, aby se Škoda 720 mohla vyrovnat renomovaným západním vozům.

17 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Přidejte svůj příspěvek

E-mailová adresa nebude v diskusi viditelná. E-mail vyplňte v případě, pokud chcete, aby Vás mohli ostatní čtenáři kontaktovat prostřednictvím našeho webu.

Vložením komentáře vyjadřujete souhlas s pravidly diskuse. Pokud tato pravidla nedodržíte, váš příspěvek může být upraven či smazán.

Sledujte diskusi emailem

Nahlašte nevhodný příspěvek

Ivan Brabec 26.5.2016 14:56 (!) reagovat 12 + - 22

je to jasný na co komunista sáhne tam několik minimálně desetiletí tráva neroste.
tento stát se ze 40 leté vlády stále ještě nevspamatoval a bude muset projít několik generací abychom se dostali na úroveň zemí komunismem nepoznamenaným.

snecktom 30.12.2012 2:38 (!) reagovat 7 + - 18

Je to nesmysl, celý tento dokument...motor v předu a pohon zadních kol, tedy tzv klasická koncepce byla v té době již dávno zastaralá a neosvědčená.Jde totiž o koncepci se kterou přišel již v roce 1908 Henry Ford u svého prvního modeluu tzv lidového vozidla a to modelu "T"a ve škodovce všechny vyráběné modely až do škody spartak rv 1964 po němž následovala inovace v podobě modelu š 1000 mb Takže řeči o případné konkurenceschopnosti na, převážně západním trhu jsou jen hloupé žvásty.V sedumdesátých letech naopak, vzhledem k variabilnosti, běžel trend koncepce motoru v předu a pohonu předních kol. Přesto, nejlepších jízdních vlastností, akcelerace a stability dosahovaly vozy s koncepcí motoru vzadu, co nejblíže těžišti vozu a pohonu zadních kol.. jednoduché a prosté fyzikální zákony. A právě proto škodovky s touto koncepcí, tedy 1000 mb počínaje a 130 konče byly na závodištích rovnocenými soupeři vozidlům výkonově často i o třídu výše a na nezpevněných površích, které eliminovaly výkonnostní rozdíl hravě porážely Mercedesy,BMW a jiné automobilové giganty...škoda 720 byl krok zpět...na stromy!

Jirka 6.1.2013 15:33 (!) reagovat 4 + - 7

zpatky do skoly

jdi znovu do skoly na fyziku.podivej se co je teziste.nahledni do vysledku zavodu atd......jsi jako politici......jen mluvit mluvit mluvit a nevedet o cem

snecktom 7.1.2013 16:37 (!) reagovat 6 + - 3

jdi znovu do školy

Tak dobře, pojďme tam spolu. Při rozjezdu vozidla působí největší kynetická síla na zadní část vozu,tedy logicky vzato zatíží zadní nápravu ,přičemž dochází ke snížení prokluzu zadních kol a menším ztrárám. Toliko teorie a teď k praxi. Postavíme li tedy vedle sebe tři vozidla rozdílných koncepcí, bude situace vypadat následovně... Vozidlo s klasickou koncepcí, motor vpředu pohon zadních kol tedy konkrétně BMV 1 E87 116i 87kw, vozidlo s kompletní pohonnou jednotkou v předu, použil jsem Peugeot 206 2litr 130kw a vozidlo s motorem za zadní, hnací nápravou, škodu 110 R. K poslednímu vozu jen pár detailů. Jedná se o původní motor s dvojicí přetryskovaných karburátorů Weber, motorem převložkovaným na obsah 1598 a úpravami, které zde nebudu specifikovat, zvednutým výkonem z původních 47 kw na rovných 70-měřeno na brzdě. Při pevném startu na 1 km byla situace následovná.1 místo Škodovka, druhé BMW a poslední dorazil Peugeot, přesto že papírově dle obsahu a výkonu to mělo vypadat jinak. Stejná situace vznikla i po zkušební jízdě na Mosteckém závodním okruhu, kde ovšem náskok škodovky před BMW již nebyl tak markantní, spíše velice těsný, nicméně před nejsilnějším vozem, tedy Peugeotem byly oba vozy znatelně rychlejší. K mé nelibosti sice, neboť jeho jsem majitelem, přesto naprosto podle očekávání. Co se týče výsledků závodů, tady není třeba komentáře. Vozy Porsche a Škoda svými výsledky přesvědčí každého..a na závěr ještě jedna perlička pane..Po Rallye Sklo Union, jejíž jsem byl dlouhá léta nedílnou součástí ať již jako divák, nebo později mechanik, se na Komáří víšce dohodlo několik závodníků na závodě bez motoru zpátky dolu. Je to velice zatáčkovitá trať a místy poměrně prudká. Paradoxně zvítězil jeden z časoměřičů se starou MB 1000. Tohle jsou pane čísla a fakta, né nějaké bláboly o chození do školy, mluvení a politicích.

kombajn 30.5.2013 18:11 (!) reagovat 1 + - 5

to je blbost co jste napsal

vy jste napsal úplnou blbost

Petr 19.6.2013 20:43 (!) reagovat 4 + - 5

Motor vzadu a náhon na zadní kola sice dosahuje "nejlepších jízdních vlastností, akcelerace a stability", jak píšete, ale pro velkosériovou výrobu s několika karosářskými verzemi je to nepoužitelné. Těžko od modelu s motorem vzadu odvodíte sedan, kombi, hatchback... Z praktického hlediska je motor vpředu nutnost kvůli variabilitě. Náhon je pak použitelný přední i zadní a netroufám si tvrdit, že některý z nich je lepší.
Ve srovnání se Š100/Š120 by Š720 byl rozhodně skok vpřed.

Sláva 23.2.2014 11:04 (!) reagovat 0 + - 6

Píšete blbosti..

Jak můžete napsat, že motor vzadu a pohon zadních kol zaručuje nejlepší jízdní vlastnosti a stabilitu???? Jel jste někdy s takovou Škodou 100/130? nebo dokonce T603?? Motor vzadu a pohon zadních kol zaručuje možná lepší trakční vlastnosti při rozjezdu..ale stabilitu rozhodně nezaručuje.. V krizových situacích takové auto vyniká silnou nedotáčivostí, která se ale náhle změní v silnou přetáčivost..Čili vlastně to je koncepce pohonu vysloveně nebezpečná!!
A povídání o tom, jak Škodovky na soutežních tratích "hravě" porážely nějaké giganty..to snad ani nemůžete myslet vážně..
Ale souhlasím s Vámi, že Škoda 720 kdoví jaký zázrak nebyl..jak koncepčně, tak zejména konstrukčně to zdaleka nebylo dotaženo do stavu schopného sériové výroby a především bezporuchového provozu.. a tehdejší zodpovědné úřady si tohoto byly vědomy a proto nedošlo k jeho výrobě.. Tedy žádná politika, žádný SSSR.. Ale v dnešní době je to "in" říkat že za všechno mohla tehdejší politická situace.

snecktom 27.2.2014 19:22 (!) reagovat 6 + - 0

Nejen že jel, dokonce jsem si dovolil s nimi bezmála deset let závodit...to za prvé, za druhé nejednalo se o závody na pevném povrchu, kde byl výsledek značně ovlivněn nižším výkonem tohoto vozu (konkrétně RS 130) ale převážně šotolina a bláto a za třetí, kdykoliv mohu své tvrzení dokázat. V současné době svůj bývalý vůz dodělávám a ujišťuji vás že se jedná o běžný motor 1128 cm s výkonem nejspíše něco kolem 70 Kw, takže přijeďte k nám do Varů na bývalé vojenské letiště.Je tam zřetelně vyznačená trasa s několika povedenými serpentinami o délce pěti km Nechám ji projet cisternou s vodou, nebude-li pršet a můžete si krom 4x4 vzít cokoliv do obsahu 2000 cm. Pokud mě přesvědčíte časem svého vozu, že nemám pravdu, hradím veškeré náklady.

Noby 23.10.2011 18:51 (!) reagovat 4 + - 4

Kdyby jsou chyby

Kdyby byl v zadku ryby... Prostě to neprošlo, ale takoví plačky jak nám to komunisti zmršili jsou mimo. My sami si za to můžeme.

9.5.2009 9:30 (!) reagovat 0 + - 0

Příspĕvek byl smazán kvůli porušení pravidel diskuse.

Baron 10.3.2009 16:53 (!) reagovat 3 + - 6

To tu máme nějakýho Rudáka v diskuzi nebo co? Jiřík nebo Sergej.

Jiřik 12.3.2009 9:33 (!) reagovat 4 + - 3

Trochu argumentů?

Že bys hodil do placu konkrétní argumenty? Vono nás s technickým vzděláním lze totiž hůře oblbnout než masu humanistů, co si myslí, že pro život je potřebná jen ekonomie.

Spit_MkI 6.3.2009 0:58 (!) reagovat 5 + - 3

To si delate legraci

to jirik: to si snad delate legraci, myslite, ze by bez komunistu k vyvoji nedoslo? Nejde o to, kdo byl spicka, to je pak o talentu, moznostech a schopnostech lidi. Jde o to drzet krok. Vsechno slo setrvacnosti, ktera ztratila v polovine sedesatych let rychlost. Do te doby jsme profitovali z nadseni lidi, kteri porad verili, ze to pujde. Vsechny ceske nadcasove projekty vznikly pred rokem 1965 respektive 68. Zminujete stripky a odmitate videt celek. Pohroma zpusobena komunisty je neoddiskutovatelna. A je zcela zrejme z vyvoje padesatych let, kdy jeste system setrvacnosti bezel, ze Ceskoslovensko a, zejmena jeho prumysl, melo na hodne a rudi diletanti ho pohrbili. Moci se skodovka volne vyvijet, stejne jako Tatra, Zbrojovka atd. byli jsme jinde a nemuseli jsme po revoluci prodavat tovarny zapadnim firmam. Mohlo to byt opacne.

Jiřik 6.3.2009 5:50 (!) reagovat 5 + - 3

Jiřik

Nevkládejte mi do úst, co jsem neřekl, bezejmenný kolego. Já reagoval na názor, že za komunistů bylo vše v p... - nebylo a i Vy to dobře víte. Jinak byste totiž na můj popůlnoční příspěvek reagoval konkrétněji.
A řekl bych, že nejen Vy jste opravdu idealista - a rád bych věděl, jaké máte zkušenosti s průmyslem, zda jste někdy dělal aspoň pár let technika nebo technického manažera. Vyvíjel a vyvíjí se přeci celý svět - a proto takových "zašlapaných" projektů celý svět viděl a ještě uvidí na tisíce.
Nebo si snad myslíte, že takový Volkswagen nebo Citroen poslali do výroby hned vše, co je napadlo? Ó nikoliv, vše se musí nejprve důkladně spočítat (a je to i věcí statistiky, příčemž nějakými kvantifikátory, Poisonovou konstantou, chí-kvadrátem apod. se zabývat nemusíme). A prostě si tehdejší vedení spočítalo, že další investice do zcela odlišných technologií a do nové fabriky se jim nevyplatí. Můžeme proti tomu protestovat, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je jediné, co s tím lze dělat. Celonárodní investice by byla hodně přes miliardu a Vy ani já nevíme, zda by se to při produkci nějakých 80-100.000 vozů řady Škoda 720+740 ročně vyplatilo.
Navíc, opakuji, autoři pořadu asi úmyslně vynechali fakt, že se souběžně se Š720 vyvíjela naprosto odlišná Š740, že výsledná vyráběná Škoda 742 je také ještě Guigiarovo dítko (stačí jen porovnat Š 100/110, Š720 a Š 742=105/120, to bylo designérsky i funkčně úplně jiné auto než embéčko) a že návazně se vyvíjela Škoda 760 - to bylo v rámci té okrajově zmíněné kooperace RVHP, bylo vyrobeno na 130 prototypů. A tuto socialistickou ideu jednotných dílů a různých karosérií převzal celý kapitalistický svět, dneska najdete stejné celky náprav, motorů, převodovek apod. ve VW, Audi, Seatu i Škodě, v jiném koncernu jsou technologicky spjaty třeba Opel, Saab a Suzuki...

Jiřik 6.3.2009 6:06 (!) reagovat 4 + - 2

Jen abych doplnil tu techniku - stodvacítky po embéčkách zdědily jen nápravová ústrojí, nárazníky a kola, jinak to je úplně jiné auto, o generaci výš. Rozhodně to byl větší skok, než pozdější přestavba Š 781 Favorit na Š 791 Felicia.
Mimochodem koho byste obvinil za to, že VW nesplnil slib nové motorárny v Boleslavi a namísto aby se vyráběl tlakový hliníkový OHC motor Škoda, tak se musely do felicií dávat třicet let staré litinové škváry VW, které lehoučkou felinku přetížily na předek tak, že se musely vyztužovat podélníky a předělávat nápravy? A víte o tom, že "komunistický" hliníkový motor Škoda, který se dával už do embéček, se nakonec montoval i do Seatů?

jodys 12.3.2009 19:11 (!) reagovat 2 + - 1

jj...máš pravdu...v 60.letech měla škodovka největší slévárnu hliníku ve střední evropě.....a nikdo ať neřiká,že škodovácké hliníkové motory byli na prd....vydrželi přes 30let ve výrobě...škoda že jejich výroba nedávno skončila:-(......a to už vůbec nemluvim o tom,že škodovka byla 2. automobilkou v historii která měla připravenej motor OHC do sériový výroby....prostě,kdyby škodovku soudruzi nedrželi na ůrovni s ladou,byla by na špičce!!!

Baron 16.3.2009 16:36 (!) reagovat 2 + - 2

Kua kdyby to soudruzi *** na zacatku, tak se Skodovka nemusi prodavat Nemcourum a byla by dnes uplne nekde jinde a treba by ona skupovala jine automobilky.
BTW: Lepsi VW nez Renault, ktery byl taky ve vyberovym rizeni na prevzeti nasi Skody. Příspěvek byl redakčně upraven.

Jiřik 18.3.2009 22:12 (!) reagovat 1 + - 0

S tím Renault vs. VW souhlasím taky. Nicméně, koncernu VW patří i Audi či Seat - a koncern VW zase patří Porschům. Saab a Opel dojíždějí na začlenění do General Motors a vnucený převod know-how na GM (a musejí mu platit licenční poplatky, pěkné svinstvo). Kteří soudruzi to *** tam? Není to náhodou tím, že si kapitalisti vymysleli globalizaci? ;-)
No a to s tím "třeba" je u Škody opravdu jen hra na "kdyby". Ona totiž Škoda nikdy nebyla tahounem automobilového průmyslu u nás - na prvním místě se za první republiky střídaly Praga (25 % trhu) s Tatrou, Škodovka byla hodně za nimi s nějakými 15 % trhu a bezmála se dělila o místo s Aerem. Měli jsme tu ještě brněnskou Zetku, dnes Zetor - mimochodem krásné automobily Z jsou taky zašlapaný projekt a zasloužily by si samostatnou reportáž!
A kdo dnes něco ví o Orionech, Waltru, Wikovu, KAN, ...
Dobrá, zahraju si na KDYBY: předpokládejme, že Američani došli až do Prahy a nekoná se únor 1948. Praga obnovuje výrobu eren a trolejbusů, osobní auta ne (vybombardováno) - zbytky kapacit postoupeny "přes ulici" do Aera. Škoda rozbíhá malé náklaďáky, tudory, superby a autobusy. Tatra ze svých čtyř závodů chrlí hadimršky, osmičky, devítky, stojedenáctky, osmsetpětky, tramvaje i trolejbusy, Aero ve Vysočanech vyrábí malé osobáčky a dodávky. Jawa zavrhuje osobní auta, brněnská Zetka kooperuje s Aerem. V 50. letech se všechny automobilky snaží o minivozy, úspěšné jsou Aero, Tatra a Zetka. V 60. letech Tatra dělá tři typy nákladních a čtyři typy osobních aut (2x motor vzadu, 2x klasika), Škoda dvě řady osobních a jednu dodávku - obojí v klasice, Aero se věnuje předohrabům ve třech řadách osobních aut. Zetka nevydržela a zanikla, kupuje ji Ringhoffer a mění ji na montážní závod aerovek střední třídy. Začátkem 70. let Tatra končí s výrobou tramvají a trolejbusů, ropná krize ji pak nutí ke spojení s Aerem, v téže době se koncerny Škoda i ČKD-Praga věnují už jen užitkovým vozům. V 80. letech koncern GM odkupuje Škodu od její plzeňské matky a obnovuje výrobu osobních aut, Praga se spojuje s DAFem a vyrábí už jen autobusy, koncern Aero-Tatra pod vedením rodiny Ringhofferů dál úspěšně odolává pokusům o (nepřátelské) převzetí, výroba expanduje po celé Evropě a v 90. letech se dokonce dočasně obnovuje výroba trolejbusů v kooperaci se Škodou Plzeň, po pěti letech ji definitivně opouští a autobusovou továrnu ve Vysokém Mýtě odprodává Pragovce - ta se začátkem 90. let spojila s Volkswagenem a ten v ní po roce 1995 obnovuje výrobu osobních vozů.
Alternativní rok 2008: Ringhofferové vyrábí dvanáct základních modelových řad osobních aut ve značkách Aero, Tatra a Zetka, dvě řady vysokoprůchodivých a tři řady silničních nákladních vozů. Škoda staví čtyři modelové řady OA a dvě dodávkové. Praga se věnuje autobusům a trolejbusům a vedle toho luxusním, ale málo prodávaným limuzínám. Výrobu tramvají zajišťují drobné firmy.

Baron 26.3.2009 19:34 (!) reagovat 1 + - 0

Applaud!!

Pekny, mozna by to tak bylo dobry.

Ondra 6.3.2009 0:15 (!) reagovat 3 + - 5

komanči

za..... komunisti!!!Než to tu vše po..... tak jsme patřili ke světové špičce jak v automobilech, tak v motorkách.

Jiřik 6.3.2009 0:32 (!) reagovat 3 + - 1

Ano? Říkají ti něco slova jako Mercedes, Indian, Brown-Boveri nebo Hillman? To byly špičky, my byli jen nadprůměr. A propadat jsme se začali už za I. republiky - 1918-20 jsme byli asi osmou nejsilnější ekonomikou, koncem 30. let už jsme byli za dvacítkou. Čtyřicátá pozice v 60. letech nebo šedesátá dnes jsou způsobeny spíš zlepšováním vztahovaného okolí, než zhoršováním nás samotných...
Nemůžeš podle Tatry 87 posuzovat celou ekonomiku.
Komunisti dokázali postavit T613 (východoevropský Rolls-Royce, jak ji trefně nazvali západoevropští odborníci), nejprůchodnější náklaďáky na světě T805 a T813, dokázali vyrobit Věru a Tamaru, dokázali vyrobit barevné televize řady Tesla 4416 s životností čtvrt století , dokázali z nás udělat největšího světového výrobce tramvají a trolejbusů, dokázali u nás vyvinout kompletní vývoj a výrobu elektrotechnických a elektronických komponent, dokázali vyrobit minisamopal Škorpion, vytvořili u nás nejlepší pediatrickou péči na celém světě atd.
Nic není černobílé.

Víťa 8.3.2009 4:49 (!) reagovat 2 + - 1

Vážený pane Jiříku,
komunisté to opravdu podělali a to za éry normalizace. Hojně rozdávali výrobu našich továren do zemí RVHP a u nás zůstal spíše ten šunt s kterým jsme po revoluci nemohli západu konkurovat. Do vývoje výroby se zas tak moc neinvestovalo a trh tady prakticky vůbec neexistoval. Smělo se jen to, co nadiktovala Moskva. Po pádu železné opony jsme najednou neměli kam výrobky dodávat a na Západě o ně nikdo nestál (Přecejenom měli úroveň ekonomiky o dost vyšší). Tak se nedivte, že šlo hodně fabrik po revoluci do konkurzu.

H+Z jezdili s T87 a nemohli si ji vynachválit. Pak dostali T805 a podle jejich vyprávění to bylo dost poruchové auto.

Jiřik 12.3.2009 9:24 (!) reagovat 1 + - 0

Škoda jen, že jste se nevyjádřil k těm trolejbusům, televizorům, ...
T805 byl československý unimog. To, že byla direktivně předána výroba do Boleslavi a pak do Plzně, byla z technologického i manažerského pohledu jasná pitomost.
Ovšem T805 H&Z měla do sériové T805 hodně daleko. Poruchová byla hlavně proto, že už prázdný vůz byl o půl tuny přetížený - natož když se tam naložili dva chlapi, oblečení, jídlo, fotografické a filmové vybavení, kajak, ... To nějaký umělec ve výrobě zvoral a protože u tatry je nosnou částí centrální roura (kterou automobilka oproti sérii nezesílila), tak jim stále praskaly diferenciály, převody apod.

Slávek 14.3.2009 22:52 (!) reagovat 1 + - 2

Jiříku s něčim s vámi souhlasim,(že se autoři pořadu už nezmínili o Š 742 a 760..atd)ale už nesouhlasim s tím že by Tatra 613 bylo něco špičkového.To že se jí na"západě" říkalo "východoevropský R&R" ještě neznamená že by na západě byli z Tatry 613 u vytržení.To platí i o "československém Unimogu"..Každý pamětník který s T805 jezdil např. na vojně vám potvrdí že to auto skutečně bylo velice poruchové.. Pro zajímavost-od pamětníka který žil léta v Německu,tehdy v "západním",vím že se tam Škodovkám 130 Rapid přezdívalo "Miniporsche",ale spíše ve smyslu posmívání..Když to shrnu,mam názor že československý automobilový průmysl za socialismu,resp. jeho výrobky,si v rámci RVHP drželi relativně slušný standart,ale v žádném případě nepatřili mezi světovou špičku..To platí ale i částečně o projektu Š720..Bylo by to nba svojí dobu pěkné a asi i kvalitní auto,ale ve světovém měřítku nic nového pod sluncem,jen běžný standart,i když,pravda,v rámci RVHP nevídaný ;)A co se týče toho vychvalovaného motoru,rozhodně se ani v té době nejednalo o nějaký mimořádně vynikající motor..Zkrátka se jednalo o motor s tehdy obvyklymi parametry v dané třídě ;)Přeju hezký den:)

Související