iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
8. 1. 2009
20:55 na ČT2

1 2 3 4 5

308 hlasů
93585
zhlédnutí

Zašlapané projekty

Pražské metro

Nové odlehčené české vozy musely ustoupit zastaralým ruským.

17 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

Přidejte svůj příspěvek

E-mailová adresa nebude v diskusi viditelná. E-mail vyplňte v případě, pokud chcete, aby Vás mohli ostatní čtenáři kontaktovat prostřednictvím našeho webu.

Vložením komentáře vyjadřujete souhlas s pravidly diskuse. Pokud tato pravidla nedodržíte, váš příspěvek může být upraven či smazán.

Sledujte diskusi emailem

Nahlašte nevhodný příspěvek

13.1.2009 18:15 (!) reagovat 13 + - 2

drobná poznámka

Víte proč u nás stále jezdí T3? Víte proč byl ke stavbě M1 povolán 65-ti letý důchodce? Protože všichni pode mnou píšící odborníci asi neměli čas.
Jako vždy v česku, potom to všichni vědí nejlíp, potom by to udělali lépe a ještě lépe a nejlépe,potom..... Tak proto tady jezdí tramvaje z roku 65

Zdeněk 14.1.2009 22:23 (!) reagovat 1 + - 2

proč T3?

...je to jednoduché. T3 zde nestraší 49 let ve všech možných podobách proto, že je nějak technicky dokonalá, ale prostě proto, že podniky nemají peníze na nové, nízkopodlažní tramvaje. A tak vznikají takové bastly jako T3PLF (T3 s nízkopodlažní střední částí.

František 14.2.2009 19:13 (!) reagovat 1 + - 0

Dokud jezdí,proč je vyhazovat

kkre 13.1.2009 16:49 (!) reagovat 13 + - 7

Zklamání

Pořad mě zklamal. I laikovi je jasné, že ne nám snažíte nastínit jen klady jednoho a jen zápory druhého. Ohlasy odborníků to jen dokládají. Nebylo by lepší už konečně přestat šlapat po mrtvolách a vzít si na mušku současné problémy? Kolik projektů bylo zašlapáno po revoluci v boleslavské Škodovce, kolik jich mohlo vzniknout v Karose, kdyby nebyla prodána a takto by šlo pokračovat každým podnikem, který za něco stál a prodal se za hubičku na západ

baxz 1.3.2009 13:01 (!) reagovat 4 + - 1

uplne presne.lip to rict nejde

Baron 18.3.2009 9:39 (!) reagovat 1 + - 3

Ano, ale ty prodeje souvisely s jednim dulezitym faktorem. To ze tyto fabriky nemely poradny vyvoj, tak mely sve know how zastarale a prodavaly se jejich vyrobky jen za zeleznou oponou. Hospodareni nebylo zrovna na dobre urovni, takze hrozil bankrot a aby se udrzela firma, tak se musela prodat (taky se mi nelibi, ze uz skoro nic neni ceske), ale tak by zanikli znacky, ktere maji velkou historii a pred valkou neco znamenaly.

Martin 12.1.2009 9:38 (!) reagovat 10 + - 4

Vážený pane Černý,
pan Lukáš se sice spletl v označení R1 a kritika 15T zřejmě oprávněně patřila modelu 14T trhajícímu v pravoúhlých zatáčkách koleje, uličkou se v ní 2 lidi neprotáhnou a navíc má ty vyvýšené části natolik vyvýšené, že i mladší ročníky s tím mají problém a o nebezpečí pádu z nich raději nemluvit! A na konec nepříjemné hvízdání tyristorů a chybějící vchod u řidiče jehož kajuta zabírá celkem dost místa, že si člověk řekne – kde on tam má postel?
Většinu z těchto nedostatků naštěstí 15T odstraňuje, otázkou je zda např. umístění sedaček přímo proti dveřím uvítají vozíčkáři a maminky s kočárky, kteří budou muset na každé stanici vyjíždět aby mohli ostatní vystoupit. A také doufám, že v kabině řidiče nejsou jen foliová tlačítka - sice se dobře myjí, ale životnost a spolehlivost mají velmi špatnou, aby se lidé mohli vůbec dostat z tramvaje ven. Pokud je to jen krycí fólie nad klasickými tlačítky tak by to nemuselo být tak zlé, ale ergonomicky bude řidičům možnost si o tlačítko opřít prst velmi chybět, obzvlášť na téměř svislých panelech. Dřevěné sedačky jsou sice zajímavý nápad, ale tvarově jsou po ergonomické stránce do neustále drncajícího vozu opravdu nevhodné, pokud však ale nebudou odpružené a lépe tvarované aby z nich lidé nesklouzávali. Ale jinak je 15T opravdu pěkná, a povedená, trochu se divím zě jí neudělali nižší strop – ušetřili by dost materiálu.
K pořadu - připadal mi bohužel jako velice krátký a dost strohý na informace, určitě by toto téma šlo zpracovat lépe, a ne zbytečně opakovat pořad dokola viny tehdejší vlády ikdyž jsou evidentní. A také my vadilo zdůrazňování slov příliš hlasitou a agresivní hudbou na pozadí.
Ještě k panu Novákovi - s tou EU má pravdu a ti naši politici by za takovéhle jednání k vlastním občanů kteří je živí zasloužili na pár let do vězení. A je opravdu zvláštní že lidem ješte po těch téměř 20 letech nedošel pravý důvod sametové revoluce a že většině lidem na západě byla situace u nás naprosto ukradená, ale jen do chvíle kdy si uvědomili že ve svých zemích už mají přesycený trh a že když chtějí více vyrábět a vydělávat ale hlavně předejít KRIZI, tak by bylo vhodné aby železná opona padla a mohli rychle exportovat na nenasycený ba skoro prázdný trh. A nejen to, také skoupit vše co mělo cenu, obzvlášť když to bylo za hubičku na kterou ale samozřejmě skoro nikdo z místního obyvatelstva neměl kapitál. Pan Havel to svými slovy o přímé finanční pomoci ze západu pro vznik revoluce potvrdil, bohužel euforie z nastálé svobody a jistě i vliv západních peněz dokázal naše nezaostalé podniky o kterých se ale samozřejmě tvrdilo že nemají žádnou hodnotu, ale o jejichž šikovných zaměstnancích a jejich pošlapaných revolučních nápadech bude tento seriál. A tak místo aby se rozumně zprivatizovaly a nebo jen vyměnilo špatné vedení (a že nebylo všude), tak pan Klaus jak se říká zhasl a ti nejdrzejší a případně nejsilnější si vzali co chtěli, ale bez úmyslu provozovat je k prosperitě, ale jen sprostě rozprodat, vytunelovat a přivést ke krachu. Některé se dostaly do krize specielně jen kvůli tomu, že se prostě z minuty na minutu zřekly zavedeného vývozu na východ a jih a pustili se do nelítostného boje o vývoz na trh západní, který ale už dávno nasycený byl a mohli mu konkurovat jedině nižsí cenou pracovní síly.
Zvláštní je, že on vlastně asi zapomněl rozsvítit, neboť ani minulá ani současná vláda si neuvědomuje finanční potenciál zbývajících mimochodem téměř monopolů ve velmi perspektivních oblastech (ČEZ, pošta (respektive banka s pobočkou téměř v každé vesnici), téměř kompletně zmodernizované nemocnice (nejlepší čas je předat soukromníkům aby je to tolik nestálo a mohli rovnou vydělávat), o zdravotní pojišťovně nemluvě (těch pár miliard přece může téct i jinými klikatějšími potrubími s více kohoutky po stranách),...) státních podniků a vesele je rozprodává, ale opět za hubičku! A tak tu vlastně u nás nebude českého skoro nic, bude to pak vůbec ještě Česká republika? Ještě k tomu zemědělství, už druhým rokem nejsme potravinově samostatní (spotřeba potravin je vyšší než se u nás dokáže vyprodukovat) a kdyby se teoreticky úplně zastavil dovoz potravin ze zahraničí, tak pocítíme hlad - dokážete si to představit? A dokáže mi někdo vysvětlit jak je možné, že malý soukromý zemědělec na západě který platí svým zaměstnancům vyšší mzdy a obceně má mnohem vyšší náklady než jsou u nás (proč oni se jen čímdál tím víc slučují - že by měly jako jednotlivci opravdu tak vysoké náklady?), tak že právě on dokáže vyprodukovat potraviny za mnohem nižší ceny než naše velké znovu sjednocené (a to i v mnohem větší míře než před revolucí) zemědělské společnosti? Kdepak, vše je to o dotacích a příkazech z Evropské Unie.
Nemyslete si, že tu ty ceny potravin budou neustále nízké, už loňské zdražení o cca 40% nás mělo upozornit že není udržitelné při stále vyšších nákladech (ropa, elektřina, plyn, ..) mít stejné ceny potravin jako v Číně. Pardon, mléko tam měli dražší a i tak se u nás letos bude opět lít do kanálů nebo prasatům (kdyby ještě jejich chov u nás nějaký byl) místo aby se vyvezlo třeba právě tam nebo tam kde je ho nedostatek. (Krávy nemají na vemenech kohoutky a také se samy nepodojí). A do kanálů poteče především mléko od těch našich nejvíc dotovaných nejmenších zemědělců, protože se velkým mlékárnám raději vyplatí brát kvalitnější mléko z větších společností a doplnit ho dovezeným dotovaným mlékem ze západu. A že výkupní ceny obilí jsou na úrovni 70. let jen díky spekulantům, takže zěmědělci ani nemůžou jejich prodejem pokrýt náklady, tak to našim politikům nevadí už vůbec.
Až nám zlikvidují zemědělství úplně (a to neni stroj který začne fungovat a produkovat hned v prvních minutách po zapnutí, ale několik měsíců i let to trvá!), tak to ceny vzrostou stejně jako ceny čínských svetrů na tržnicích po řízené likvidaci českých textilek. Je to přece logické protože už jen ta doprava něco stojí a dotace ani na západě nebudou věčně.
Bohužel ale platy už u nás o tolik neporostou, přece nechcete být nakonec bez práce, když jste se naučili být jen robotníky v zahraničních montovnách a naučili jste se nakupovat zboží nikoliv podle kvality a země původu, ale podle pravidla nejnižší ceny ikdyž je dovážené přes čtvrt světa a kvalita je většinou podstatně nižší a obvykle si jich na stejnou dobu používání musíte koupit více protože míň vydrží. Nakupovat a spotřebovávat bez ohledu na to že tím likvidujete odbyt z podniků v kterých pracují vaši sousedé a nebo dokonce vy sami a pak se divíte když ty podniky kvůli menšímu odbytu snižují stavy a jste bez práce a jistoty že vůbec zaplatíte nájem nebo splátky na byt! Tento trend nákupů za nejnižší ceny není jen u nás, je po celé Evropě a to i západní.
Ano demokracie taková prostě je, ale když máme ve vládě neustále většinu kolaborantů placených jak ze západu tak i z východu, o to tvrdší dopad na nás má a o to pomalejší bude náš rozvoj.
Ono to západu ale takhle taky do nekonečna nepůjde. A ti, co dokázali peníze vydělané resp. uspořené levnější pracovní silou u nás, na východě a v Číně rozfofrovat, a nedokázali si v těch zemích kde postavili fabriky a dostali pozemky za hubičku a daňové prázdniny také obsadit trh, který by stíhal kupovat jejich produkty a spotřebovávat je (specilně v Číně), tak najednou zjistí že o jejich výrobky není zájem a nepomůže jim ani snižování kvality ani dovoz levnější pracovní síly. Pak je ale otázka zda se dokáží svými produkty přizpůsobit sočasným potřebám trhu a začnou dělat v čas třeba i něco jiného a nebo zda to zabalej a z hodiny na hodinu budou stovky a tisíce nezaměstnaných a to nejspíš povede k další světové válce jak známe z nedávné historie, např hned vedle v Německu.
Bohužel snahy současných našich vlád a i EU toto vřele, ikdyž možná nevědomky, podporují.
Uvažujte tedy více nad svým jednáním zda jím vědomě a nebo nevědomky nepodporujete takovouto budoucnost sobě i svým potomkům a zda za to to krátkodobé „šetření“ stojí.

Konzument 22.2.2009 21:35 (!) reagovat 1 + - 3

Ne všichni konzumenti jsou nadšeni

Vaší vizí "zářivé budoucnosti" jsou velikánská chemizovaná JZD (až na věčné časy a nikdy jinak) - vše podřizující bezohledným "trendům doby". Nevím, kde jste přišel na to, že jsou menší sedláci nejvíce dotováni. Až na to přijdete, aby už nebylo pozdě.

Miroslav Kunt 11.1.2009 21:38 (!) reagovat 7 + - 1

Je mi smutno

když vidím, co je někdo schopen spáchat v honbě za senzacemi. Nehovořil zde nikdo ze skutečných znalců problematiky (R.Mara, P.Fojtík). Nevyužili jste šance skutečně odkrýt, o co tenkrát šlo: tehdejší Ministerstvo dopravy se stavělo plně za R1, kdo byl zásadně pro EČS byl dopravní podnik - a jeho tehdejší ředitel je myslím ještě na živu (byl s ním rozhovor v podnikovém DP Kontakt). Soupravy nebyly rozhodně bez chyby, měly řadu závad jako každý nový výrobek. Ukázali jste pouze usnesení rady NV HMP, ale že zprávu o vozech projednávala vláda (a tedy zřejmě i ÚVKSČ), kdy právě ve vládě ministr vystoupil s ostrým projevem na podporu R1 (resp. proti sovětským vozům) ani slovo. Znovu je nutné odkázat na stránky, kde jsou informace o vydané knize Roberta Mary http://www.dopravnivydavatelstvi.cz/. Pokud jste totiž použili (jak zde někdo píše) obrázky z této knihy, dopustili jste se porušení autorského zákona - ale to už je jenom drobnost. Smutné chování veřejnoprávní televize (to Váš kolega z ARD, který dělal leteckou nehodu u Srbské Kamenice, si alespoň došel prostudovat vyšetřovací spis...)
Ing. Miroslav Kunt, jinak též pracovník Národního archivu

R1 11.1.2009 20:15 (!) reagovat 4 + - 0

Informace ke knize o projektu R1 jsou dostupné na:

www.dopravnivydavatelstvi.cz/metro.htm

Z knihy byla vybrána i většina fotografických záběrů a dokumentů v pořadu. Škoda, že nebyla obdobně zkopírována i některá dobová fakta, patrně by to pořadu prospělo k větší objektivitě.

čtvrtníček 11.1.2009 19:15 (!) reagovat 4 + - 0

Rušivá hudba

Hudba má sloužit obrazu a ne ho válcovat.
Tady se snaží,"skladatel" svým egem převálcovat pořad.

Viktor 11.1.2009 18:26 (!) reagovat 9 + - 1

Není vše černé nebo bílé

Jsem přesvědčen, že ohlas na první díl pořadu bude veskrze kladný. Já mám názor velice rozpačitý. Autor vše podřídil tématu, jak politika zašlapala nadějné projekty a spolehl se, že moc diváků se nenajde, kteří by měli dostatek informací. Projekt R1 byl pozoruhodný a v některých případech pokrokový, ala měl také mnoho nevyřešených otázek. Autor pořadu zvolil nejednoduší cestu a to je u dokumentu nejen škoda, ale i nezodpovědnost.Tomu podřídil i hosty pořadu. Minulý rok vyšla od mladého autora Roberta Mary kniha o R1, doporučuji přečíst. Obsahuje maximum dostupných informacía faktů. Zjednodušování i v zájmu „ dobra“ , kdy se ukazuje,jak jedni byli zlí a druzíutiskovaníby nemělo být za každou cenu. Autor za každou cenu potřeboval téma dostat do rámce, tak jak potřeboval a co by se mu nehodilo tak neviděl.

Juro 11.1.2009 15:41 (!) reagovat 2 + - 1

A nemohol byt za dodanim Ecs len fakt, ze CKD dodavala do ZSSR stovky kusov elektriciek T3 a nie nejaka snaha zavdacit sa vedeniu ZSSR?

PvvS 11.1.2009 10:02 (!) reagovat 8 + - 12

To jsou zase nesmysly. Slavny ECS s papirovyma izolacema, azbestovyma prepazkama a problemovyma ruskymy brzdicema byly pro tehdejsi provoz nebezpecnejsi.R1 s jejim modelem vypruzeni predstihla tehdejsi vozy minimalne o desetileti.

Píšalina 11.1.2009 13:37 (!) reagovat 4 + - 1

Velice hezky zpracovaný seriál. Ať už se stalo cokoliv, je škoda, že se alespoň jedna soupravanezachovala do dnešních dnů.

Martin 11.1.2009 14:05 (!) reagovat 1 + - 0

Pvvs: Můžeš prosím uvést konkrétně co bylo za problémy s ruskými brzdičema?

Jiřik 5.3.2009 22:43 (!) reagovat 2 + - 0

Byly ruský, to stačí k tomu, aby s tím někdo měl problém :-))

Jan Novák 11.1.2009 6:50 (!) reagovat 21 + - 19

Dost mne zklamal tento pořad, proč ste neuvedli že soupravě M 1 selhaly při zkušebních jízdách brzdy? PProto došlo k havárii, takže ty nadčasové brzdy nebyly až tak bezchybné. Proč ste neuvedli nápravové tlaky soupravy M1? Opět v tomto pořadu cítím to, že co se vybudovalo v ČSSR, třeba pod taktovkou SSSR bylo špatně. Dnešní model je o omc horší, EU nám říká co můžem a co ne, od koho a kolik, likviduje nám zemědělce, super a hypermakety likvidují drobné živnostníky atd... Soupravy EČs byli sice nemoderní, ale byli v mnohém lepší než R1, tím nechci nijak snižovat práci Ing. Honzika, vážím si ji, ale s něčím podobným mohl počítat. A propos, když tak stát měl rád R1, proč rozprodal Siemensu ČKD Tatra, která zkrachovala, tramvajová velmoc, jakou sme byli nechal zničit, Siemens uvažuje i o ukončení výroby na Zličíně. Ing Kotas, který zničil tramvaje tím, že navrhl něco hrozného jako 15 T, kdy je málo místa, neprůchodnost, nevzlednost. U zrodu T3 nebyl jen Ing. Honzík, ale i Ing. Flajšhans, výtvarník Kardaus. Tolik asi můj příspěvěk, ČT by si měla vzpomenout v jaké době byla založena a kdo za ni bojoval, že by to byla právě KSČ.....? Nejsem komunista, ale nemam rád, když se děje křivda a uvádí se polopravdy.

Lukáš Černý 11.1.2009 13:15 (!) reagovat 20 + - 7

Vážený pane Honzíku,
1) máte trochu guláš mezi typy R1 a M1. O typu R1 pojednává tento pořad, typ M1 je nový vlak z roku 1998 dnes známý z linky C.

2) Nápravové tlaky typu R1 byly samozřejmě výrazně nižší než u vozů Ečs. Hmotnost R1 byla asi o třetinu nižší než u vozů ruských. I proto Nuselský most popraskal, protože ruské vlaky měly výrazně vyšší hmotnost.

3) Je mi celkem ukradený Váš názor na EU, ale dnes si Praha vybrala vlaky metra sama a nikdo ji nic nenutil.

4) Nevím v čem byly podle Vás soupravy Ečs lepší než R1, ale vzhledem k tomu, že koncepcí pocházejí z 30. let 20. století byly výrazně zastaralejší. Od motorů, výzbroje až po samotné ovládání.

5) Stát nerozprodal ČKD. Siemens zakoupil továrnu ČKD, která byla v konkurzu. Světe div se, takových továren se nachází po celém svět mraky. Jsou firmy, které krachují a které prosperují. Mimochodem, co má model R1 společného s továrnou na Zličíně? Ta vznikla až koncem 80. let.

6) Pan Kotas navrhl model 15T podle toho, jakou má vůz koncepci. Nevím jak Vy byste navrhl interiér tramvaje 15T, ale on jinak navrhnout ani nešel. Tedy možná podle Vás ano - pokud byste z něj udělal vznášedlo. Uvědomujete si, že nízkopodlažní tramvaj má také podvozky s motory, které se pod tu nízkou podlahu někam musí vejít? Navrhnětě jinou 100% nízkopodlažní tramvaj s hnanými a otočnými podvozky, která nezavadí na Malé Straně o kostel a můžeme se bavit dál. Že se Vám15T nemusí líbit neznamená, že je nevzhledná. Design je čistě subjektivní.

7) Kotas žádné tramvaje nezničil neb tramvaj 15T neopustila ještě brány fabriky. ALe vzhledem k tomu, že se jedná o první tramvaj na světě s otočnými hnanými podvozky se 100% nízkou podlahou, naopak si myslím, že to bude pro tramvajovou dopravu ve východní Evropě spása.

8) Jistě, jste asi typickým příkladem českého občana, který velmi rád kritizuje cokoliv, ale fundované znalosti má minimální. Pro příště Vám doporučím, než začnete plkat o technických vlastnostech něčeho o čem nemáte ani páru, zdokonalte se především v jazyce českém. Ještě stále Vám dělá problém shoda podmětu s přísudkem.

Související