iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
15. 12. 2008
21:30 na ČT2

1 2 3 4 5

281 hlasů
50770
zhlédnutí

Šedesát šest Šumných měst

Střihový dokument o dokumentu aneb jak během 15 let vznikal jeden z divácky nejúspěšnějších cyklů

22 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Šedesát šest Šumných měst

  • 00:00:03 HUDBA
  • 00:00:34 Šumná, šumný, šumné je slovo,
    se kterým jsem vyrůstal.
  • 00:00:38 Vyrůstal jsem na Těšínsku a to
    slovo je tam dodnes funkční.
  • 00:00:42 Používá se hlavně pro označení
    šumných děvuch.
  • 00:00:47 Holek, které mají jiskru,
    mají plnost, mají život v sobě.
  • 00:00:52 Šumný dotek je zvláštní. Dva díly
    jsem nevěděl, co to je.
  • 00:00:57 Pouze jsem to tušil.
  • 00:00:58 Ve třetím díle jsem měl odvahu
    se zeptat, co to je.
  • 00:01:02 Šumný je něco, co má v sobě život
    a není to vidět.
  • 00:01:07 Je to trochu udušené, ale má v sobě
    vždycky jiskru a živou krásu.
  • 00:01:12 Jsem rád, že to k lidem našlo cestu
    a také se jim přiblížila města.
  • 00:01:19 Na druhé straně jsem tím
    ztratil svoji svobodu.
  • 00:01:22 Stal jsem se panem Šumným.
  • 00:01:26 HUDBA
  • 00:01:54 Nenavštívíme vilu Tugendhat,
  • 00:01:57 tu přece snad každý musí znát.
  • 00:02:00 Já bych vám teď rád,
    ukázal dům jako hrad,
  • 00:02:04 na dolním konci původně jednolité
    zahrady.
  • 00:02:09 Poslední díl Brno je z důvodu,
    že jsme s Radovanem Lipusem
  • 00:02:12 o tom měli řadu let spory.
  • 00:02:14 Já jsem říkal, že se Brno nevejde
    do jednoho dílu
  • 00:02:17 a on říkal, že se Brno vejde.
  • 00:02:19 A že se musí vejít stejně, jako
    jsme kdysi chtěli dělat Prahu,
  • 00:02:23 a to jenom určité body.
  • 00:02:27 Že to bude lávka, lávka.
  • 00:02:31 Architektura pyšná,
    architektura skromná.
  • 00:02:33 Klika proti klice.
    Chodník proti chodníku.
  • 00:02:36 Dneska je z toho B - r - n - o.
    Banka, rodinná rezidence.
  • 00:02:43 Kamera jede, akce.
  • 00:02:47 B - r - n - o.
  • 00:02:50 Pomohu si tedy písmeny.
  • 00:02:52 B - jako bankovní dům.
  • 00:02:55 První má k tomuto tématu co říci
  • 00:02:57 První moravská spořitelna
    v Jánské ulici.
  • 00:03:02 Ani čas od roku 1939 neubral nic
    na kráse
  • 00:03:05 Erste Maehrische Sparkasse.
  • 00:03:10 Myslím si, že byla první klapka
    v Ostravě na nádraží.
  • 00:03:13 Tam já sbíhám po schodech.
  • 00:03:16 -Byl tam nějaký kouř.
    -Já dělám baletníček.
  • 00:03:23 A říkám americký architekt
    Richard Gere.
  • 00:03:32 Ostrava.
  • 00:03:36 Vždy jsme dokázali pozvat
    osvícené cizince,
  • 00:03:39 kteří zde vytvořili díla,
    která jinde nenalezneme.
  • 00:03:42 Ať to byl Matyáš z Arrasu,
    Kryštof Dienzenhofer,
  • 00:03:46 Camillo Sitte, Erich Mendelsohn,
    Adolf Loos, Josef Plečnik
  • 00:03:49 a nebo tančící Američan
    Frank Gere.
  • 00:03:54 HUDBA
  • 00:03:57 Zahráli si všichni členové štábu
    včetně střihače.
  • 00:04:01 Všichni ostatní hráli dokonce
    několikrát.
  • 00:04:03 Včetně řidičů.
  • 00:04:06 A měli i výborné mluvené role.
  • 00:04:09 I v cizích jazycích.
  • 00:04:11 Jako výtvarnice kostýmů
    Eva Kotková
  • 00:04:13 volala v ruštině v roli
    kosmonautky Těreškovové:
  • 00:04:16 "Nu, padaždi. Nu, padaždi,
    tovarišč architěkt.?
  • 00:04:20 Osvětlovač hrál irského
    cestujícího.
  • 00:04:25 Good cooffe.
  • 00:04:28 Byla tam řada významných
    divadelních herců.
  • 00:04:33 Snažil jsem se, aby si tam zahráli
    z mimopražských divadel
  • 00:04:38 v místech, kde jsme točili.
    Bylo to hrozně fajn.
  • 00:04:42 Byli to výborní herci
    a neokoukané tváře.
  • 00:04:46 Také tam hrála řada speciálních
    účinkujících.
  • 00:04:51 Na ose nároží je logicky
    hlavní vstup,
  • 00:04:55 který je nad atikou dobásněn
    bazilikální střechou.
  • 00:05:00 Připomínající kýl obrácené lodi.
  • 00:05:04 -My ho zase převrátíme.
    -Možná, že jo. Ale bude to škoda.
  • 00:05:09 Tak se mějte.
  • 00:05:13 Zahrála si u nás řada předních
    historiků architektury.
  • 00:05:17 Své oblíbené postavy a začalo to
    už v Olomouci.
  • 00:05:22 -Pavlem Zatloukalem.
    -Ten hrál Camilla Sitteho.
  • 00:05:25 Celý život se zabývá jeho dílem.
  • 00:05:27 -Pak byl v Krnově.
    -Jindřich Vybíral.
  • 00:05:30 -Hrál tam Leopolda Bauera.
    -Věnuje se mu ve svém díle.
  • 00:05:33 Nedávno v díle vstoupil
    Jiří T. Kotalík
  • 00:05:36 jako Jan Blažej Santini-Aichel.
  • 00:05:39 Mnohdy do toho vstupují náhodně
    jako dneska.
  • 00:05:44 Tady seděl v kavárně
    Aleš Burian.
  • 00:05:48 Rovnou vstoupil a zahrál
    Aleše Buriana u kašny.
  • 00:05:52 Vrána hrál architekta Vránu.
  • 00:05:55 HUDBA
  • 00:06:05 -Zatáčí, brzdí.
    -Fakt?
  • 00:06:11 Jarda Hořák vyrábí všechny
    pohybové stroje
  • 00:06:17 podle malých kavárenských
    náčrtků.
  • 00:06:22 V pořadí bizarních strojů vedou
    dva, i když každý je krásný.
  • 00:06:29 Doutník a klavír.
  • 00:06:41 Kamera jede, akce.
  • 00:06:46 HUDBA
  • 00:07:18 Každá doba zde zanechala
    své poselství.
  • 00:07:21 Secese, vznešené anděly přinese.
  • 00:07:25 Baroko, dramatický balkon pro oko.
  • 00:07:29 Paměť dneška vyvolá brutál, tegola.
  • 00:07:33 Dodnes se pyšně před námi tyčí
    fasáda protkána lomovým kamenem
  • 00:07:38 a režnými cihlami.
  • 00:07:40 Když se zkříží šumperák s okálem,
    vznikne z toho taková hlína,
  • 00:07:45 hodna architektonického Mičurina.
  • 00:07:50 Každý si veršuje svůj díl,
    který píše.
  • 00:07:52 Každý z nás píše jeden díl
    na střídačku.
  • 00:07:55 Radek veršuje víc, já míň.
  • 00:07:57 Už se stalo, že jsem ho prudil a
    celý scénář jsem mu vyškrtal verše.
  • 00:08:07 Slyším jméno architekta a hned
    mě k tomu napadne rým a verš.
  • 00:08:14 Myslím si, že se to takhle i lépe
    pamatuje Davidovi i divákům.
  • 00:08:19 Už jsem párkrát zaslechl,
    jak zlidověl verš.
  • 00:08:23 Napsal jsem do šumného Přerova:
    "Jan Kotěra, úcta veškerá.?
  • 00:08:27 Někdy mi přijde, že verš utlumí
    nějaké sdělení.
  • 00:08:32 Když se doveršuje všechno,
    i jméno architekta,
  • 00:08:36 datum vzniku i sloh, tak se
    člověk ve verších ztratí.
  • 00:08:41 Někdy se to podpoří.
    "Jan Kotěra, úcta veškerá.?
  • 00:08:47 Tam to zazní.
  • 00:08:49 Není to, co je umělé a je jinde,
    co je próza a verš.
  • 00:08:53 Srdce taky bije v nějakém rytmu.
    Myslím si, že to není zvenčí.
  • 00:08:59 Podívejte se na díla a zjistěte,
    od koho je který verš.
  • 00:09:04 Lipusovi napsala nějaká kritika,
  • 00:09:08 že tam jsou nejlepší sklepovské
    verše Davida Vávry.
  • 00:09:14 A byl to díl, který napsal
    celý on.
  • 00:09:19 Teď si dám kávu.
  • 00:09:22 Budeme pít kávu.
  • 00:09:26 Budeme chutnat kávu.
  • 00:09:29 Budeme vychutnávat kávu.
  • 00:09:32 Je tady slavná kavárna hotelu
    Palace, dříve National
  • 00:09:36 od architekta Kirsteina.
  • 00:09:38 Tam chodili bohatí obchodníci.
    Když zde byli Voskovec s Werichem,
  • 00:09:43 psávali zde svoje slavné forbíny.
    Takže vzhůru do kavárny.
  • 00:09:52 Já mám teorii, že je kavárna
    urbanizované ohniště.
  • 00:09:57 A postup, jak kavárna vstupuje
    do městského prostoru v Evropě,
  • 00:10:03 je velmi zajímavý a vzrušující.
  • 00:10:06 Cesty kávy jsou dobrodružné
    a jsou v nich vášnivé zrady,
  • 00:10:11 průmyslová špionáž,
    politické intriky.
  • 00:10:16 Je to opravdu dobrodružný příběh.
  • 00:10:19 A tak v každém díle Šumných měst
    musí být kavárna.
  • 00:10:22 Vaše kubistická káva,
    pane architekte.
  • 00:10:27 S kubistickým cukrem.
  • 00:10:31 HUDBA
  • 00:10:35 Poslední kávu si zřejmě dáme
    nahoře s panem Šecem.
  • 00:10:41 Byla to jediná postava, která kromě
    mě procházela díly do té doby,
  • 00:10:46 než, bohužel, umřel.
  • 00:10:48 A nahradil ho podle jeho přání
    mladý číšník.
  • 00:10:51 -My jsme to nabídli jeho manželce.
    -Zoře Rozsypalové.
  • 00:10:55 Ta také hrála v několika dílech.
  • 00:10:59 Ona řekla, že Františkovo přání
    bylo, aby nastoupil mladý číšník.
  • 00:11:05 Vaše káva, pane. A další přání?
  • 00:11:10 Ne, děkuji. Nechte mi čas
    na rozjímání.
  • 00:11:16 HUDBA
  • 00:11:22 Možná si k tobě někdo přisedne
    možná to bude muž,
  • 00:11:26 který osobně znal Egypťana
    Sinuheta,
  • 00:11:30 dřevěnou nohou bude vyťukávat
    do podlahy rytmus metronomu,
  • 00:11:33 který tady klepe od počátku světa,
  • 00:11:37 nebyli jsme, nebudem, nebyli jsme,
    nebudem a co budem až nebudem?
  • 00:11:41 Jen navezená mrva v Boží stáji.
  • 00:11:45 V pět třicet pět,
    jednou z pravidelných linek,
  • 00:11:47 sedm zastávek do Kateřinek,
    ukončete nástup, dveře se zavírají.
  • 00:11:56 David po tom sahá a ono
    mu to uletí.
  • 00:12:02 Podáváš mu knížku,
    kterou máš od Milana.
  • 00:12:09 Poezie, střih a David pije.
  • 00:12:12 HUDBA
  • 00:12:17 Vstupuji, beru za kliku.
  • 00:12:19 Prostorem stále plují verše
    a jména brněnských básníků,
  • 00:12:26 která slunce rozsvěcelo
    a měsíc zhášel.
  • 00:12:31 Blatný, Zahradníček, Mikolášek,
    Skácel.
  • 00:12:37 Pane architekte...
  • 00:12:40 -PRASKL BALONEK
    -Ty vole!
  • 00:12:45 HUDBA
  • 00:12:53 Pro mě nejšumnější nebo
    nejcennější je to,
  • 00:12:57 že vzniklo 66 dílů a kromě toho
    vzniklo šumné přátelství.
  • 00:13:02 Hlavně mezi Davidem Vávrou a mnou.
  • 00:13:06 Na začátku toho cyklu jsme
    se vůbec neznali.
  • 00:13:09 Samozřejmě, že šumná přátelství.
  • 00:13:13 To, že děláme pořad,
    který trvá 15 let
  • 00:13:17 a děláme ho stále ve stejném
    sestavení lidí,
  • 00:13:22 to je fantastická věc.
  • 00:13:24 Víte co? Když máte přítele,
    tak ho berete se vším všudy.
  • 00:13:29 Takhle to je.
  • 00:13:30 To je jako na vlastních dětech.
    Co tě štve, tak máš rád.
  • 00:13:35 Někdy se mu nechce vstávat.
  • 00:13:37 A tak jsme odjížděli později
    na natáčení,
  • 00:13:40 protože mu to déle trvalo.
  • 00:13:42 Někdy byl pro něho důležitější
    fotbal než architektura.
  • 00:13:45 Protože krásná typická
    Čechiše goldene klasse,
  • 00:13:51 ta česká ulička se najednou
    najednou zhmotní.
  • 00:13:56 Nebo nějaká hlava a najednou
    je na baráku tohle.
  • 00:14:04 Přecházíte jednu činnost
    přes druhou.
  • 00:14:09 Máme za sebou B a R.
    Když se dostaneme k N.
  • 00:14:14 HUDBA
  • 00:14:38 Že bych k tomu nějak šel.
    Jsou tam nádherné značky.
  • 00:14:43 HUDBA
  • 00:15:30 Tohle jsou moje desky,
    kde je pár mých diplomů,
  • 00:15:33 které jsme se Šumnými městy
    dostali.
  • 00:15:36 Jestli si vzpomínáš, tak tohle
    jsem dostal jako výkoňák.
  • 00:15:40 To je malý trilobit v Berouně.
  • 00:15:45 Nejhezčí ceny jsou zachráněné
    baráky, když se to povede.
  • 00:15:51 Nebo i dopisy.
  • 00:15:53 Tohle je dopis, který mně
    napsala paní Burešová - Rabasová.
  • 00:15:57 "Vážený pane architekte, měli jsme
    všichni velkou radost
  • 00:16:00 z vašeho Šumného Rakovníka.
  • 00:16:03 Toho mého tatínka Václava Rabase se
    vám podařilo nádherně představit.
  • 00:16:09 V Krušovicích už Kaštánka není,
  • 00:16:12 stromy porazili pár dní
    po vašem natáčení.
  • 00:16:17 Konfrontace obrazu a kaštanu
    je jedinečná.
  • 00:16:20 Nevynecháme žádný z vašich pořadů.
  • 00:16:23 Rakovník jako ostatní města
    opět nezklamal.
  • 00:16:26 Děkujeme a přejeme zdraví
    a úspěšné pokračování
  • 00:16:29 ve vaší tvorbě."
    To jsou ceny.
  • 00:16:33 5HUDBA
  • 00:16:54 Dneska je tady taková zvláštní
    událost.
  • 00:16:57 Je to vernisáž výstavy černobílých
    panoramatických fotografií
  • 00:17:02 Michaela Míčka.
  • 00:17:03 -Jak se výstava jmenuje?
    -Jmenuje se stejně jako kalendáře:
  • 00:17:07 Šumná a bezbranná.
  • 00:17:10 Jsou to kalendáře a nyní
    pokračuj, Davide.
  • 00:17:13 Jsou tam objekty, které máme
    velice rádi.
  • 00:17:17 Třeba tento úžasný dům
    v Beskydech,
  • 00:17:21 kde jsme chtěli mít šumnou
    a bezbrannou kancelář.
  • 00:17:26 Psali jsme k tomu verše
    na střídačku.
  • 00:17:29 A tak si je můžeme přečíst
    také na střídačku.
  • 00:17:32 Údolí v Beskydech,
    dům, který bere dech,
  • 00:17:35 den naklání se k večeru,
    spí UFO z Lipska či Bruselu?
  • 00:17:41 Kdo ji před zkázou zachrání?
    My a nebo Marťani?
  • 00:17:48 HUDBA
  • 00:18:26 Šumná a bezbranná navazuje
    volným způsobem
  • 00:18:29 na seriál Šumná města.
  • 00:18:33 Nám bylo líto, že některé objekty,
    které si myslíme,
  • 00:18:37 že by měly dostat nějakou
    památkovou péči
  • 00:18:40 nebo změnu využití,
    dáme do kalendářů.
  • 00:18:45 A možná bude o ně zájem
    trochu větší.
  • 00:18:48 Dneska jsme rádi, že ta výstava
    díky českým centrům
  • 00:18:52 byla ve Vídni, v Tokiu, v Římě
    a ve Stockholmu,
  • 00:18:55 tak se dostala do Prahy,
    do Muzea Kampa
  • 00:18:58 k paní Medě Mládkové a teď tady
    visí v konírně.
  • 00:19:06 Kalendáři, žij!
  • 00:19:11 Žij a neplať!
  • 00:19:16 Tento obraz už také neplatí.
    Domy jsou zrekonstruované.
  • 00:19:20 Hotel Praha se v současné době
    opravuje po toto patro.
  • 00:19:25 Rekonstrukce pomalu klesá dolů.
  • 00:19:29 A dojde i na tuto část,
  • 00:19:33 kde je tady obrazovo-literární
    humor.
  • 00:19:40 Pojď, dáme si báseň.
  • 00:19:43 Hotel Praha, dříve ozdoba
    každé vlasti,
  • 00:19:52 kdopak si na něm dneska
    divně kapsu mastí?
  • 00:19:57 Spoustu let uzavřen.
    Trapná story.
  • 00:20:03 Nebo jej praktická žena
    uzavřela na závory?
  • 00:20:10 Kéž se to brzy změní.
  • 00:20:13 V příjemné překvapení.
  • 00:20:18 ZPĚV
  • 00:20:29 POTLESK A HVÍZDÁNÍ
  • 00:20:43 Dá-li Bůh a dovolí-li okolnosti
    a podmínky.
  • 00:20:47 Bude-li vstřícnost a zájem
    ze strany České televize.
  • 00:20:54 Kterou zdravíme.
  • 00:20:56 A děkujeme za Šumná města.
  • 00:20:59 Děkujeme za krásných 13 let.
  • 00:21:00 -S nucenými přestávkami.
    -I s 5letým zarachem.
  • 00:21:08 Zdravíme pana Zaracha.
  • 00:21:13 Tak bychom rádi pokračovali
    v našich cestách,
  • 00:21:17 pochůzkách a stopování českých
    architektů mimo hranice
  • 00:21:21 Čech, Moravy a Slezska.
  • 00:21:23 Rádi bychom se vydali po stopách
    českých architektů ve světě.
  • 00:21:27 Nová forma cyklu Šumných stop
    by možná byla více
  • 00:21:31 o architektuře a méně o scénkách
    hraných,
  • 00:21:35 i když bychom je úplně nevyloučili.
  • 00:21:38 Máme malou zkušenost s Japonskem,
    tak jsou tam lidé...
  • 00:21:45 HUDBA
  • 00:22:21 Skryté titulky
    Miroslav Hanzlíček

Související