iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
25. 6. 2011
21:05 na ČT24

1 2 3 4 5

9 hlasů
24892
zhlédnutí

Retro

Filmové festivaly

26 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Retro

  • 00:00:20 V Karlových Varech byl zahájen už
    11. mezinárodní filmový festival.
  • 00:00:25 Této tradiční soutěže se letos
    zúčastní více než čtyřicet zemí.
  • 00:00:29 Mezi návštěvníky je samozřejmě
    mnoho filmových umělců.
  • 00:00:33 U známého francouzského malíře
    a karikaturisty Jeana Effela
  • 00:00:37 jsme zastihli pracovníky
    dokumentárního filmu,
  • 00:00:40 kteří tu natáčejí tradiční
    festivalové zpravodajství.
  • 00:00:47 Přejeme všem účastníkům
    karlovarského festivalu
  • 00:00:51 mnoho úspěchů,
    především pak aby jejich díla
  • 00:00:54 i vzájemná setkání posloužila
    přátelství a lepšímu porozumění
  • 00:00:58 mezi národy celého světa.
  • 00:01:03 Je jednou z nejstarších
    filmových přehlídek.
  • 00:01:06 První ročník proběhl
    v roce 1946.
  • 00:01:09 Už o dva roky později se poprvé
    konala soutěžní přehlídka
  • 00:01:12 a vítěznému filmu byla udělena
    Velká cena Křišťálový glóbus.
  • 00:01:17 Ta se stala trvalou součástí
    karlovarského filmového festivalu,
  • 00:01:20 i když jeho podoba
    se v průběhu let měnila.
  • 00:01:23 A právě to si připomeneme
    v dnešním Retru.
  • 00:01:26 Ukážeme vám,
  • 00:01:28 jakou dramaturgii festival razil
    a jaké hvězdy kdy hostil.
  • 00:01:31 Takové oživení nastalo
    v 60. letech,
  • 00:01:34 kdy se tam v poměrně rychlém sledu
    objevil Henry Fonda,
  • 00:01:38 Tony Curtis, Claudia Cardinalová.
  • 00:01:41 Jak fungoval filmový trh
  • 00:01:43 a které filmy
    sem distributoři dokázali dovézt?
  • 00:01:47 Tam přijížděli západní producenti,
    americká studia Warner Brothers,
  • 00:01:52 Universal, Paramount,
    ale i francouzský Gaumont
  • 00:01:55 a další,
    kteří tam přiváželi svoje filmy.
  • 00:02:00 Ale taky co na filmovém festivalu
    zažil jeho pravidelný host
  • 00:02:05 režisér Juraj Jakubisko.
  • 00:02:08 Kromě těch akcí,
    že jsme se dívali na filmy
  • 00:02:11 a že nám přece jen přinášely
    něco,
  • 00:02:14 jsme se více setkávali společensky.
  • 00:02:22 Vývoj filmové přehlídky
    byl jakýmsi zrcadlem
  • 00:02:25 politického dění u nás.
    Zlatou éru zažil v 60. letech,
  • 00:02:29 kdy přivítal řadu slavných hvězd
    a špičkovou kinematografii.
  • 00:02:34 12. Mezinárodní filmový festival
    v Karlových Varech
  • 00:02:38 se při svém zahájení netěšil
    velké přízni sluníčka.
  • 00:02:42 A ve chvíli, kdy se začali
    sjíždět první zahraniční delegáti,
  • 00:02:46 se dokonce rozpršelo.
  • 00:02:48 Když voda,
    tak raději léčivá,
  • 00:02:51 řekli si sovětští filmaři,
  • 00:02:53 režisér Michail Rom
    a herečka Margarita Volodina.
  • 00:02:57 Stejný názor sdílel
    i režisér Ilja Kopalin.
  • 00:03:01 A mezitím přivážely autokary
    další a další hosty festivalu
  • 00:03:06 k Parkhotelu Moskva.
  • 00:03:08 To byla jedna z nejvýznamnějších
    kulturních událostí i tenkrát.
  • 00:03:14 Vemte si historii.
  • 00:03:16 To je po Benátkách a Cannes
    nejstarší festival.
  • 00:03:19 Na mě to tenkrát působilo,
    jako že je to něco
  • 00:03:24 poměrně bohatého, zajímavého,
    vzrušujícího,
  • 00:03:28 jenomže v úplně jiném kontextu.
  • 00:03:31 Dneska kdyby se někdo časem
    přenesl do té doby,
  • 00:03:35 tak by byl zhrozen úplně obráceně,
    naprosto pochopitelně,
  • 00:03:38 protože to bude porovnávat
    se svojí aktuální zkušeností.
  • 00:03:42 Samozřejmě když se začalo soutěžit
    v Karlových Varech v roce 1948,
  • 00:03:47 tak tam vyhrávaly sovětské filmy.
    Myslím, že vyhrál Pád Berlína
  • 00:03:51 a takovéhle věci.
    První Křišťálový glóbus,
  • 00:03:54 který dostal trošku jiný film,
    byl v roce 1954.
  • 00:03:58 To byl americký film Sůl země.
  • 00:04:05 Skončil 10. Mezinárodní filmový
    festival v Karlových Varech,
  • 00:04:09 který byl počtem zúčastněných
    národů největší na světě.
  • 00:04:13 Velkou cenu festivalu udělila
    porota indickému filmu
  • 00:04:17 Pod rouškou noci.
  • 00:04:19 Zvláštní cenu poroty čínskému filmu
    Novoroční oběť.
  • 00:04:27 Dvě z hlavních cen obdržel
    maďarský film Pan profesor Hanibal
  • 00:04:32 a sovětský film Výška.
  • 00:04:36 Takové oživení nastalo
    v 60. letech,
  • 00:04:39 kdy se tam v poměrně rychlém sledu
    objevil Henry Fonda,
  • 00:04:43 Tony Curtis, Claudia Cardinalová,
    v té době absolutní hvězdy.
  • 00:04:48 Já si myslím, že to bylo
    první vystrčené tykadlo
  • 00:04:53 socialistického tábora,
    kde se tak jako zkoumaly
  • 00:04:56 ty dvě strany vzájemně,
    myslím na té kulturní bázi.
  • 00:05:00 V druhé polovině 60. let
    nabídka filmů byla
  • 00:05:04 velmi liberální
    po všech stránkách.
  • 00:05:08 My dneska víme,
    a neustále se to opakuje
  • 00:05:12 a zdůrazňuje, zlatá léta
    české kinematografie,
  • 00:05:16 co si mohli dovolit čeští tvůrci,
    jaké filmy v té době vznikaly,
  • 00:05:20 ale stejným způsobem se vyvíjel
    i dovoz filmů ze zahraničí.
  • 00:05:25 Tam také bylo možné dovážet
    daleko více filmů.
  • 00:05:30 V 60. letech byl karlovarský
    festival dost známý tím,
  • 00:05:37 a to byla zásluha
    profesora Brousila,
  • 00:05:40 že tam zval hodně
    latinsko-americké kinematografie,
  • 00:05:45 zatímco třeba Cannes objevilo
    tyto filmy
  • 00:05:50 nebo tyto kinematografie
    vlastně až později
  • 00:05:54 a nezařazovalo je do soutěží.
  • 00:05:57 Zastihnout čestného předsedu
    statutárních porot,
  • 00:06:00 profesora A. M. Brousila,
    jinde než v dějišti porotní práce
  • 00:06:03 je mimořádný úspěch.
    Profesor Brousil je nazýván
  • 00:06:06 zahraničními novináři zakladatelem
    filmové diplomacie
  • 00:06:09 a velvyslancem
    československého filmu.
  • 00:06:12 Profesor Brousil vtiskl
    také už v 50. letech
  • 00:06:15 našemu mezinárodnímu filmovému
    festivalu rysy,
  • 00:06:18 které pak převzaly
    i festivaly ostatní.
  • 00:06:20 Vary jsou samozřejmě Karlovy,
  • 00:06:22 ale Vary filmové jsou
    tak trochu i Brousilovy.
  • 00:06:25 Velký bratr v Moskvě
    chtěl taky festival,
  • 00:06:28 a protože nebylo místo
    ve festivalovém kalendáři
  • 00:06:31 pro A festival,
    tak jsme samozřejmě rádi
  • 00:06:34 zapůjčili jeden rok a střídali
    jsme se s moskevským festivalem,
  • 00:06:38 který se konal ve stejném termínu,
    vždycky v lichém roce,
  • 00:06:41 v sudém byly Karlovy Vary,
    až do konce osmdesátých let.
  • 00:06:44 Karlovy Vary byly
    samozřejmě půvabnější.
  • 00:06:47 V Moskvě, kde to bylo takové
    rozprsklé do všech možných těch,
  • 00:06:51 tak to ale zase bylo honosnější.
  • 00:06:54 Taky řada západních producentů
    nebo herců byla třeba zvědavější,
  • 00:07:00 protože tam nikdy nebyli,
    a tohle byla taková příležitost
  • 00:07:04 se tam podívat, tak byli zvědavi,
    co tam je a co tam není.
  • 00:07:09 V ústředním festivalovém kinosálu
    hotelu Rossia dnes otevřeli
  • 00:07:13 12. mezinárodní filmový festival
    v Moskvě.
  • 00:07:16 Svoje filmy do soutěže
    sem přihlásily kinematografie
  • 00:07:19 z 95 zemí světa,
    mezi nimi čtyři organizace,
  • 00:07:23 kde je i Organizace
    pro osvobození Palestiny
  • 00:07:26 a vlastenecké síly Chile.
  • 00:07:28 Mimořádný zájem
    o mezinárodní filmový festival
  • 00:07:31 v Moskvě je předurčen
    jeho neměnitelným heslem.
  • 00:07:34 Za humanismus filmového umění,
    za mír a družbu mezi národy.
  • 00:07:38 Jeho soutěžní přehlídky začínají
    zítra a potrvají do 20. července.
  • 00:07:44 Pro systematicky budovanou image
    i mezinárodní festivalu
  • 00:07:50 to přerušování rozhodně není
    optimální záležitost.
  • 00:07:55 To znamená vybudování kontaktů,
    udržování profesionálního týmu,
  • 00:08:00 který ten festival bude dělat
    pravidelně pořád,
  • 00:08:04 bude jezdit po světě
    a reprezentovat je,
  • 00:08:07 ve chvíli, kdy je ten festival
    je jednou za dva roky,
  • 00:08:10 je velmi obtížné.
  • 00:08:12 Publikum ztratilo kontakt
    s tím festivalem,
  • 00:08:15 takže třeba karlovarské publikum
    vůbec nebylo zvyklé
  • 00:08:19 chodit na festival,
    chodit se dívat na filmy.
  • 00:08:21 Já vím, že potom nám to
    dalo docela práci,
  • 00:08:25 abychom přesvědčili
    nejen karlovarské publikum,
  • 00:08:29 ale abychom přesvědčili
    vůbec zdejší instituce,
  • 00:08:33 že má smysl dělat ten festival
    v Karlových Varech.
  • 00:08:36 Karlovarské lázeňské sanatorium
    se dnešním dnem
  • 00:08:39 mění ve festivalový palác,
    ve kterém ve chvíli,
  • 00:08:42 kdy sledujete Televizní noviny,
    začíná 24. ročník
  • 00:08:45 mezinárodního filmového
    festivalu.
  • 00:08:47 Tady je vše připraveno
    k uvítání prvních režisérů,
  • 00:08:50 herců, producentů, teoretiků,
    novinářů
  • 00:08:53 a všech filmových pracovníků
    z celého světa.
  • 00:08:55 Po červnovém Mezinárodním
    televizním festivalu Zlatá Praha
  • 00:08:59 se i mezinárodní filmový festival
    stane setkáním tvůrců,
  • 00:09:02 na kterém se představí díla
    s hlubokým humanistickým nábojem,
  • 00:09:06 díla bojující za mír,
    proti válce.
  • 00:09:12 Pane Jakubisko,
    já vás často vídávám
  • 00:09:15 na karlovarském filmovém
    festivalu.
  • 00:09:17 Jezdil jste tam
    i před listopadem 1989?
  • 00:09:23 Já jsem jezdil na karlovarský
    festival ještě v době,
  • 00:09:26 kdy jsem vás neviděl, možná
    jste nebyla ještě ani na světě.
  • 00:09:29 V jakém roce to bylo poprvé?
  • 00:09:32 Já se kolem filmu pohybuji
    déle než půl století.
  • 00:09:37 Před 50 lety jsem poprvé
    promítal svůj film.
  • 00:09:43 Byl to můj dokument.
  • 00:09:46 To jsem byl už v druhém ročníku
    nebo ve třetím.
  • 00:09:50 Tehdy jsem promítal film
    a strašně jsem si kousal nehty,
  • 00:09:55 zda mě publikum nevypíská.
  • 00:09:58 Tehdy FAMU prezentovala
    svoje filmy,
  • 00:10:01 ale byla na okraji toho krásného,
    co se tam dělalo.
  • 00:10:06 Hlavními filmy tam byly
    vždycky sovětské filmy,
  • 00:10:10 které tvořily hlavní kostru
    festivalu.
  • 00:10:15 -Jaký to byl rok?
    -1961.
  • 00:10:20 Kromě akcí,
    že jsme se dívali na filmy
  • 00:10:25 a že nám přece jen
    něco přinášely,
  • 00:10:29 jsme více času strávili
    společensky.
  • 00:10:34 Vím, že se spalo všude.
    Když jsem byl na FAMU
  • 00:10:38 a přišel jsem na první kolekce
    filmů,
  • 00:10:41 které nám tam promítali,
    kterými jsme se tam prezentovali,
  • 00:10:45 tak jsme spali v nějakých
    dřevěných boudách po pionýrech,
  • 00:10:50 které byly ze sololitu.
    Bylo tam nesmírně horko.
  • 00:10:55 Ten dojem, že jsme tam,
    že se setkáváme, byl silnější.
  • 00:11:00 My jsme tehdy ani nepotřebovali
    moc spát.
  • 00:11:03 Vydrželi jsme být vzhůru
    dvacet nebo dvacet dva hodin.
  • 00:11:07 Stačilo,
    že jsme někde usnuli.
  • 00:11:09 Byli jsme vděční,
    když jsme viděli špatný film,
  • 00:11:12 že jsme si trochu pospali.
  • 00:11:18 Nastupující normalizace dala
    stejnou tvář
  • 00:11:21 i karlovarskému filmovém festivalu.
    V soutěžních sekcích
  • 00:11:24 se promítaly hlavně snímky
    ze socialistického tábora.
  • 00:11:27 Projekční sály tak mnohdy
    zely prázdnotou.
  • 00:11:30 V Karlových Varech skončil
    mezinárodní filmový festival.
  • 00:11:38 Porota udělila Velkou cenu
    sovětskému filmu
  • 00:11:41 Zkrocení ohně
    režiséra Chabrovického.
  • 00:11:45 V roce 1972 tam vyhrál
    sovětský film Zkrocení ohně.
  • 00:11:50 V roce 1970 ještě vyhrál
    anglický film Kes Kena Loacha,
  • 00:11:54 velmi levicového režiséra,
    ale velmi hezký film.
  • 00:11:57 Čili tam byl návrat k tomu,
    nechci říkat k tomu,
  • 00:12:00 co bylo v padesátých letech,
  • 00:12:03 ale určitě to nebyl
    návrat k šedesátým letům.
  • 00:12:07 Československý státní film
    byl sice úřad,
  • 00:12:10 ale měl vlastně úroveň
    ministerstva.
  • 00:12:12 Ale všechno bylo hlavně pod dozorem
    Ústředního výboru KSČ.
  • 00:12:16 A hrozné bylo to,
    že se tam potom vytvořily
  • 00:12:20 různé instituce,
    které udělovaly ceny,
  • 00:12:24 takže někdy v osmdesátých letech,
    na začátku osmdesátých let,
  • 00:12:29 si pamatuji,
    že se udělilo asi čtyřicet cen,
  • 00:12:34 takže bylo daleko víc cen
    než filmů.
  • 00:12:39 Přišel poslední večer festivalu
    a vyhlášení cen.
  • 00:12:43 Předseda mezinárodní poroty
    profesor A. M. Brousil
  • 00:12:46 vyřkl verdikt,
    na kterém se porota usnesla.
  • 00:12:50 Velkou cenu Křišťálový glóbus
    získal film Mexiko v plamenech.
  • 00:12:58 Bulharský film Varování
    byl poctěný cenou Růže z Lidic
  • 00:13:02 a velkou zvláštní cenou.
  • 00:13:10 Velkou zvláštní cenu získal
    náš film Pomocník.
  • 00:13:23 Udělovaly se další ceny.
  • 00:13:26 Fotoaparáty cvakaly,
    obecenstvo tleskalo.
  • 00:13:29 Držitelé cen přijímali blahopřání
    a festivalový sál zářil.
  • 00:13:35 On se potom stával víc a víc
    takovou jakoby uzavřenou
  • 00:13:39 skleníkovou záležitostí,
    kam jezdila jenom vlastně
  • 00:13:44 taková ta společnost filmařů.
  • 00:13:47 Ten festival žil
    vlastně velmi oddělený
  • 00:13:50 od normální divácké veřejnosti.
  • 00:13:53 Neoddělitelnou součástí festivalu
    je už dlouhá léta Volná tribuna,
  • 00:13:57 tedy prostor pro otevřenou
    a plodnou diskusi
  • 00:14:00 o nejaktuálnějších problémech,
    s nimiž se dnes filmaři setkávají.
  • 00:14:03 Doktor Ernest Štric vystoupil
    na letošní Volné tribuně
  • 00:14:06 s úvodním slovem.
    Pro jaké téma jste se rozhodl?
  • 00:14:11 Tématem letošní Volné tribuny
    bylo filmové umění ve světě
  • 00:14:13 a člověk roku 1980.
  • 00:14:15 Teda téma,
    které předpokládá,
  • 00:14:18 že se hovořilo i o osobní etice
    a zodpovědnosti tvůrců.
  • 00:14:21 To především,
    protože se domníváme,
  • 00:14:24 že filmové umění má svoje poslání
    i v tomto vypjatém zápase
  • 00:14:28 o dorozumění mezi národy
    a mír ve světě.
  • 00:14:32 Pochopitelně má i jiné aspekty,
    které se týkají
  • 00:14:36 vnitřního života lidí,
    tvoření jejich etických hodnot
  • 00:14:40 a hlavně probouzení
    aktivního vztahu k životu.
  • 00:14:45 V osmdesátých letech,
  • 00:14:47 kdy už normalizace byla
    přímo na vrcholu,
  • 00:14:51 tak tam opravdu na soutěžní filmy
    bylo velmi poloprázdno.
  • 00:14:56 Ta soutěž samotná,
    jakož i porota, která vybírá,
  • 00:15:00 ta se nikdy nezbavila toho
    ideologického přísného dohledu,
  • 00:15:04 Ta soutěž byla nezajímavá,
    protože ona musela vždycky
  • 00:15:09 obsáhnout všechny socialistické
    kinematografie ber kde ber.
  • 00:15:13 Tam byly většinou filmy
    takzvaně ze spřátelených zemí.
  • 00:15:17 Ne že by byly všechny
    úplně špatné,
  • 00:15:20 ale už diváci a priori věděli,
    jaké ty filmy asi budou,
  • 00:15:25 co jim asi budou říkat
    a že budou dělané v duchu
  • 00:15:29 toho přátelství mezi národy,
    v duchu míru a socialismu,
  • 00:15:33 proti revizionismu
    a všech těchto hesel,
  • 00:15:36 která se tehdy nosila.
  • 00:15:38 Předseda federální vlády
    Lubomír Štrougal přijal
  • 00:15:41 v Hrzánském paláci v Praze
    předsedu a členy výboru
  • 00:15:44 jubilejního 25. ročníku
  • 00:15:46 Mezinárodního filmového festivalu
    v Karlových Varech.
  • 00:15:49 Ústřední ředitel Československého
    filmu Jiří Purš uvedl,
  • 00:15:52 že do soutěže je letos přihlášeno
    33 celovečerních filmů z 33 zemí.
  • 00:15:57 Kromě toho se delegáti
    a hosté festivalu
  • 00:16:00 seznámí s naší filmovou tvorbou
    posledních let.
  • 00:16:02 Co nás mladé tam hlavně zajímalo,
    byly ty filmy,
  • 00:16:08 které tam byly na filmovém trhu,
  • 00:16:12 protože ty většinou neprošly
    sítem výběrových komisí.
  • 00:16:17 Během asi dvou dnů,
    kdy jsem byl na festivalu,
  • 00:16:20 tak jeden večer jsem viděl
    Přelet nad kukaččím hnízdem.
  • 00:16:23 Hned další den nato
    jsem viděl Scorseseho Taxikáře,
  • 00:16:26 který necelý měsíc předtím
    vyhrál v Cannes Zlatou palmu
  • 00:16:30 a byl na filmovém trhu
    v pětatřicetimilimetrové kopii,
  • 00:16:34 takže já jsem byl u vytržení.
  • 00:16:37 Karlovarský festival byl
    samozřejmě velmi oficiální akce
  • 00:16:42 s mezinárodním přesahem,
    byť lze diskutovat o tom,
  • 00:16:47 jak významný byl ten přesah,
    asi nic moc,
  • 00:16:51 tak byl samozřejmě taky ostře
    sledovaný a byl nesrovnatelný
  • 00:16:56 svým duchem, dejme tomu,
    s Letní filmovou školou,
  • 00:16:59 kam se opět sjížděly
    spřízněné duše,
  • 00:17:02 kde už jsme si v druhé polovině
    80. let prakticky dělali a psali,
  • 00:17:06 co jsme chtěli.
  • 00:17:08 Jestliže náš karlovarský festival
    alespoň zčásti přispěje
  • 00:17:12 ke sblížení všech,
    které spojuje filmové umění,
  • 00:17:15 řekl ústřední ředitel
    Československého filmu Jiří Purš
  • 00:17:19 v zahajovacím projevu,
    jestliže díla na něm uvedená
  • 00:17:22 přispějí k porozumění a přátelství,
    jestliže ukáží směr,
  • 00:17:26 jímž se ubírá
    pokrokové umění světa,
  • 00:17:29 pak splní své poslání.
  • 00:17:31 Letošní festival se konal
    v roce,
  • 00:17:33 který je pro naši vlast
    i pro náš film mimořádně významný,
  • 00:17:37 v roce 30. výročí
    Vítězného února
  • 00:17:40 a 80. výročí vzniku
    československé kinematografie.
  • 00:17:44 Význam festivalu podtrhla
    návštěva člena předsednictva
  • 00:17:47 a tajemníka ÚV KSČ
    Josefa Kempného,
  • 00:17:50 stranické a vládní delegace
    v čele s místopředsedou vlády
  • 00:17:53 Matějem Lúčanem a účast
    dalších významných osobností.
  • 00:17:58 V sedmdesátých letech to bylo
    takové beznadějné místo.
  • 00:18:03 Mohli bychom říci,
    že to bylo ticho
  • 00:18:08 kasárenského dvora,
    všechny ty ročníky,
  • 00:18:12 kde byla taková provinční šeď,
    a zase potom
  • 00:18:15 v osmdesátých letech se
    ten festival začal oživovat.
  • 00:18:19 Jednak se tam objevovaly
    zajímavé filmy,
  • 00:18:23 protože ten festival začal
    uvádět vyznamenané filmy
  • 00:18:27 z jiných festivalů, z Cannes,
    z Benátek, ze západního Berlína.
  • 00:18:31 Přijížděli tam zajímaví režiséři.
  • 00:18:34 Byl tam Bertolucci
    s Posledním císařem.
  • 00:18:37 To byl film, který měl,
    myslím, devět Oscarů.
  • 00:18:40 Byl tam mladý Fonda.
  • 00:18:42 Najednou se na tom festivalu
    začaly dít věci
  • 00:18:45 a bylo tam možné něco vidět.
  • 00:18:51 Jak moc se odrážela politika
    do programového schématu
  • 00:18:55 karlovarského filmového festivalu?
  • 00:19:01 Samozřejmě že se odrážela.
  • 00:19:04 Tehdy za totality i ceny
    se rozdávaly zvláštním způsobem.
  • 00:19:07 Zajímavou osobou byl
    A. M. Brousil jako rektor FAMU.
  • 00:19:10 Ten byl hlavním vůdcem
    tohoto festivalu.
  • 00:19:12 Tam vnesl tehdy
    zajímavý prvek.
  • 00:19:16 On rozhodl,
    že každý film musí být oceněný.
  • 00:19:20 Dokonce vymyslel tolik cen,
    že bylo třikrát více cen,
  • 00:19:24 než tam bylo filmů.
  • 00:19:27 Každý z filmařů věděl,
    že dostane nějakou cenu.
  • 00:19:31 Nevěděl, jestli dostane jednu,
    dvě, tři nebo čtyři.
  • 00:19:35 Jasně. Měl jste možnost
    díky karlovarskému filmovému
  • 00:19:38 festivalu vidět i filmy,
    které běžně nebyly v distribuci?
  • 00:19:42 Určitě.
    Viděl jsem tam hodně filmů,
  • 00:19:45 které mě ovlivnily,
    i když v tom začátku bych řekl,
  • 00:19:48 že jsme všechny tyto filmy
    viděli.
  • 00:19:51 Dokonce na rozdíl od dneška
    v naší distribuci běžely
  • 00:19:55 například filmy argentinské,
  • 00:19:57 ale běžely i filmy
    z našich okolních zemí.
  • 00:20:01 Byly tam i americké filmy,
    ale bylo jich málo,
  • 00:20:04 anglické,
    a ty občas zaznívaly na festivalu.
  • 00:20:08 Byly tam třeba
    i nějaké utajované projekce,
  • 00:20:11 o kterých vědělo jen pár lidí?
  • 00:20:13 Já myslím, že to vždycky bylo
    a že to je a že to i bude.
  • 00:20:17 Dokonce i kvůli tomu
    jsme festival vyhledávali,
  • 00:20:20 že uvidíme něco,
    čemu se říká třináctá komnata.
  • 00:20:24 Byly takové projekce,
    kde se to promítalo pro porotu,
  • 00:20:28 byla to taková výběrovka,
    tak vlastně v těchto výběrovkách.
  • 00:20:32 Samozřejmě že v té době,
    v době studia na FAMU
  • 00:20:36 a těsně poté, běžely filmy,
    které mohli vidět jen členové ÚV.
  • 00:20:41 To byla výběrovka
    přes Filmexport,
  • 00:20:44 že nám posílali filmy,
    které my jsme nemohli nikde sehnat.
  • 00:20:49 To byly filmy,
    které byly ohromné.
  • 00:20:52 Musím vám říci,
    že Brousil to nějak udělal,
  • 00:20:56 že něco běželo na FAMU,
    něco se promítalo v kině
  • 00:21:00 Olympik pro vybrané
    barrandovské lidi.
  • 00:21:03 Já jsem si udělal dokonce
    fanouškovskou legitimaci,
  • 00:21:06 kde jsem si namaloval
    svoji fotku,
  • 00:21:08 abych tam mohl chodit.
    Chodili tam i moji kolegové,
  • 00:21:11 vlastně celá nová vlna
    se z toho poučovala.
  • 00:21:14 Nebýt těchto projekcí
    a nebýt Brousila,
  • 00:21:16 tak my bychom úplně ztratili
    kontakt se světem.
  • 00:21:22 Na festival se kromě filmových
    fanoušků a slavných hereckých tváří
  • 00:21:26 sjížděli především
    distributoři filmů.
  • 00:21:29 Jak jejich trh fungoval,
    jakou kinematografii k nám přivezli
  • 00:21:32 a co z ní se dostalo do kin?
    Ptala se Petra Schubertová.
  • 00:21:36 Tehdejší filmový trh,
    ten spočíval
  • 00:21:39 v Karlových Varech v tom,
    že se tam sjížděly výběrové komise
  • 00:21:44 všech socialistických zemí.
    Zároveň tam přijížděli
  • 00:21:49 producenti západní,
    americká studia Warner Brothers,
  • 00:21:54 Universal, Paramount,
    ale i francouzský Gaumont a další,
  • 00:21:58 kteří tam přiváželi svoje filmy,
    a pro všechny byla
  • 00:22:01 tato koncentrace nabídky a poptávky
    na jednom místě velmi výhodná,
  • 00:22:05 protože ty socialistické komise
    se nemusely vláčet po půli světa.
  • 00:22:10 Zahraniční distributoři
    prostřednictvím
  • 00:22:13 československého Filmexportu
    přiváželi do Karlových Varů
  • 00:22:18 své filmy, které nabízeli
    pro distribuci v České republice.
  • 00:22:22 A ty filmy se hrály vlastně
    úplně mimo oficiální program
  • 00:22:27 karlovarského festivalu,
  • 00:22:29 pouze pro tu komisi,
    která ty filmy vybírala.
  • 00:22:32 Princip znárodněných kinematografií
    byl o tom,
  • 00:22:36 že se kupovaly filmy
    za pevnou cenu.
  • 00:22:41 Vy jste za něco dala
    pět set tisíc
  • 00:22:44 nebo šest set tisíc
    a vydělalo to
  • 00:22:46 šestnáct, sedmnáct,
    osmnáct milionů korun.
  • 00:22:49 To je ten nejefektnější příklad,
  • 00:22:51 ale v zásadě všechny úspěšné
    a komerčně atraktivní
  • 00:22:56 západní filmy,
    jako že jich byla většina,
  • 00:23:00 vydělaly víc, než stály,
    a všechny pomáhaly financovat
  • 00:23:05 české a slovenské filmy,
  • 00:23:07 kterých se proto tehdy točilo
    třicet až čtyřicet filmů ročně.
  • 00:23:17 Hovoří indický režisér
    Mrinal Sen.
  • 00:23:20 Jeho film Vesnický příběh
    byl oceněn zvláštní cenou poroty.
  • 00:23:29 Jsem tu poprvé.
  • 00:23:31 Karlovarský festival
    se mi velice líbí,
  • 00:23:34 zejména jeho mladá atmosféra.
  • 00:23:37 Vrátím se do Indie
    určitě o dvacet let mladší.
  • 00:23:42 Klima, které se zde vytvořilo
    díky výběru filmů
  • 00:23:46 odpovídající mému vkusu,
    umožní mobilizovat na celém světě
  • 00:23:50 síly do boje proti imperialismu
    a vykořisťování,
  • 00:23:54 za solidaritu, přátelství
    a lepší lidské vztahy.
  • 00:23:59 Myslím, že právě film
    může vyjadřovat myšlenky míru,
  • 00:24:04 lidských vztahů a přátelství
    mezi všemi národy,
  • 00:24:08 řekla americká herečka a zpěvačka
    Laureta Folkerová.
  • 00:24:14 To, co je důležité říci,
    si myslím, je,
  • 00:24:17 že karlovarský festival
    ve svých lepších časech
  • 00:24:21 byl určitě oknem do světa,
    skrz které bylo možné vidět,
  • 00:24:26 co se v tom světě děje.
  • 00:24:30 Nikdy ale vlastně nebyl
    bránou,
  • 00:24:34 která by zajímavě posílala
    do světa české filmy
  • 00:24:39 skrze svoje ceny.
    Nikdy nebyl tou trampolínou,
  • 00:24:44 která by pomáhala českým
    a slovenským filmům
  • 00:24:48 se katapultovat do kin ve světě,
    protože v tomto smyslu
  • 00:24:53 ten festival neměl ten kredit
    a tu autoritu.
  • 00:25:12 Jak jste vnímali svět filmu
    před listopadem 1989?
  • 00:25:16 Chodili jste do kina?
  • 00:25:18 Zajímalo vás dění
    na karlovarském filmovém festivalu?
  • 00:25:21 O své vzpomínky se podělte
    na www.retromanie.cz.
  • 00:25:24 Hezké dny
    a na viděnou.
  • 00:25:28 A nakonec jménem všech ostatních
    hostů vám ze zahájení festivalu
  • 00:25:32 mexická herečka posílá
    vzdušný polibek.
  • 00:25:53 Skryté titulky: Věra Kotlínová
    Česká televize, 2011

Související