iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
7. 10. 2008
17:00 na ČT2

1 2 3 4 5

167 hlasů
6437
zhlédnutí

Hledači času

Dějepis na Orlíku

16 min | další Vzdělávání »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Hledači času - Dějepis na Orlíku

  • 00:00:18 V roce 1404 se vyhrotil
    opět jednou,
  • 00:00:22 jako konec konců
    už po celá desetiletí
  • 00:00:24 vztah mezi králem
    a šlechtickou opozicí,
  • 00:00:29 v jejímž čele stál
    Jindřich z Rožmberka,
  • 00:00:32 jeden z nejmocnějších magnátů
    předhusitského období.
  • 00:00:36 Protože právě tehdy nechtěl
    Jindřich zasáhnout přímo krále,
  • 00:00:42 vybral si k tomu jednoho
    z jeho nejvěrnějších straníků,
  • 00:00:46 kterým byl jiný Jindřich,
    právě Jindřich z Dubé -
  • 00:00:49 syn zakladatele zdejšího hradu.
  • 00:00:54 Toho roku se zmocnil hradu Humpolce
    a držel ho zhruba rok,
  • 00:00:59 než zasáhl král Václav
    a přinutil Jindřicha,
  • 00:01:02 aby mu hrad vrátil.
  • 00:01:05 Kolik myslíte, že měl tenhle hrad
    v té podobě na začátku 15. století,
  • 00:01:08 kolik tak mohl mít řádově
    ozbrojenců?
  • 00:01:14 -Padesát.
    -Pětadvacet.
  • 00:01:18 -Deset.
    -Třicet.
  • 00:01:21 Maximálně do deseti lidí,
    víc jich tady určitě nebylo.
  • 00:01:24 My si představujeme, že ten hrad
    tady padnul více méně tak,
  • 00:01:27 že zapomněli zavřít bránu
  • 00:01:29 a komando nějakých deseti,
    patnácti lidí tady proběhlo,
  • 00:01:33 hrad obsadilo, pacholky vyházelo
    z oken a bylo po bitvě.
  • 00:01:42 Na hrad Orlík jsem se dostal
    už jako středoškolák.
  • 00:01:44 Přišel jsem sem na brigádu,
    když se hrad začal opravovat.
  • 00:01:48 Minimálně co můžu udělat je
  • 00:01:49 právě jednou za rok sem zajet
    s nějakýma študákama
  • 00:01:52 a trošičku tady pomoct
    s drobnou údržbou hradu.
  • 00:01:57 Studenti získají silný zážitek.
  • 00:01:59 Skrze něj se jim ty dějiny
    zpřítomňují,
  • 00:02:02 skutečně se jich dotýkají reálně
  • 00:02:03 a získávají větší respekt
    vůči té minulosti.
  • 00:02:07 Respekt, pokora, to je právě to,
    k čemu daleko spíše dojdou zde,
  • 00:02:12 v prostředí romantické zříceniny,
    nežli ve školních lavicích.
  • 00:02:19 Stála svatba stála,
    do bílého rána,
  • 00:02:26 po neděli celý den,
    celý boží týden.
  • 00:02:35 Večer si uděláme takovou malou
    rekonstrukci, takovou bojovku -
  • 00:02:39 dobývání hradu Jindřichem
    z Rožmberka v roce 1404.
  • 00:02:45 Zbraně si budete muset vyrobit.
  • 00:02:49 -Takže hlavně tyče.
    -Takže hlavně tyče, samozřejmě.
  • 00:02:53 Jedná se o hru, to znamená,
    že to nebude doopravdy,
  • 00:02:57 vy nejste ve skutečnosti vojáci
    Rožmberka nebo pána z Dubé,
  • 00:03:02 ale jste studenti klasického
    gymnázia Modřany
  • 00:03:05 a chováte se k sobě,
    jako byste byli kamarádi.
  • 00:03:09 Já bych byl rád, abychom to pojali
    opravdu jako scénku,
  • 00:03:12 takže bych byl rád,
  • 00:03:14 abyste se toho nějakým
    tvůrčím způsobem ujali
  • 00:03:17 a tu scénku si nějakým způsobem
    zorganizovali sami.
  • 00:03:27 My jsme jednou přijeli na návštěvu
    jako výprava z Orlíku,
  • 00:03:31 jako že my jsme ti pánové na Orlíku
  • 00:03:33 a přijeli jsme sem na Lipnici
    pobratřit se s tamní správou.
  • 00:03:40 A tak to vzniklo,
    ta naše spolupráce.
  • 00:03:44 Třeba zrovna tady zástupce
    kastelána
  • 00:03:45 je právě z té líhně orlické.
  • 00:03:58 Tak a někde tady by měly být ještě,
  • 00:04:01 protože jsem věnoval správě hradu
  • 00:04:03 značnou část svého rodového
    majetku,
  • 00:04:08 no jistě, je tady...
  • 00:04:13 A teď pozor!
  • 00:04:16 Zde vidíte skvost
    našeho senožatského gruntu.
  • 00:04:21 To je naše bryčka.
  • 00:04:25 Když kapky deště buší
    na rozpálenou zem,
  • 00:04:29 já toužím celou duší
    dát živou vodu všem.
  • 00:04:35 Cítím, že to je duchovní místo,
    ke kterému mám hluboký vztah.
  • 00:04:42 I jsem se tady ženil, konec konců,
    na tomto místě.
  • 00:04:50 Já jsem už na studiích na fakultě
    zkusil si párkrát přivydělat
  • 00:04:55 jako takový suplující učitel,
    výpomocný
  • 00:05:01 a začalo mě to bavit
  • 00:05:04 a potom když jsem skončil,
  • 00:05:05 tak celkem přirozeně jsem vplul
    do té pedagogické kariéry
  • 00:05:11 a baví mě to pořád zatím.
  • 00:05:21 Ty papíry smeťte vy a vy ostatní
    nástup na přednášku do sklepa!
  • 00:05:26 Je tam zima,
    vezměte si teplé věci na sebe.
  • 00:05:32 Ta přednáška by měla seznámit
    studenty
  • 00:05:34 aspoň se základy památkové péče,
  • 00:05:36 to znamená aby si studenti
    uvědomili,
  • 00:05:37 že památková péče není nic,
    co stát nutí dělat občany,
  • 00:05:41 ale že to je dobré pro ně samotné,
  • 00:05:43 pro jejich identitu,
    pro jejich kulturu
  • 00:05:45 a pro to, aby si uvědomili,
    kdo jsou oni,
  • 00:05:48 že to je vlastně součást
    jejich identity,
  • 00:05:49 součást jich samých.
  • 00:05:58 Teď jsme u jednoho z unikátních
    kostelíčků podlipnických v Řečici.
  • 00:06:04 To jsou objekty, o kterých toho
    zas tolik nevím,
  • 00:06:06 ale mám je rád, rád sem jezdím,
    je tady klid,
  • 00:06:11 jsou to krásné objekty.
  • 00:06:14 Nedávno tady byla provedena
    kompletní rekonstrukce,
  • 00:06:18 dostalo to novou fasádu,
    novou střechu,
  • 00:06:24 interiéry byly také rekonstruované.
  • 00:06:28 To jsou gotické unikáty, ano.
  • 00:06:32 Každopádně se tady o ty kostelíky
    stará
  • 00:06:36 Spolek přátel podlipnických kostelů
  • 00:06:40 a je to také taková nezisková
    organizace,
  • 00:06:43 trošku podobná té naší,
    která se stará o Orlík.
  • 00:06:49 Když je to památka neznámá,
  • 00:06:52 tak ono to má samozřejmě
    obrovskou výhodu v tom,
  • 00:06:53 že se neničí, ale také chátrá.
  • 00:06:56 Já si myslím, že při správném
    provozu lze najít
  • 00:07:01 optimální kompromis mezi tím,
  • 00:07:04 aby ta památka byla přístupná
    veřejnosti a aby byla zachovaná.
  • 00:07:12 Už máme vojsko Jindřicha
    z Rožmberka v hradě,
  • 00:07:14 bude nějaká bitka.
  • 00:07:17 Dobře, ale tam musíme udělat
    tu smrt toho Jindřicha.
  • 00:07:23 My jsme se bavili o tom,
    že by to mělo tu pointu,
  • 00:07:24 že zabili toho nepravého.
  • 00:07:27 Tak by se dal trochu detail
    na pana Vacka,
  • 00:07:29 kdy on by se zaměřil na to,
  • 00:07:32 kdy on by byl ten Jindřich
    z Rožmberku,
  • 00:07:35 tak by se dal nějaký jeho monolog,
    kdy on se na to zaměří,
  • 00:07:39 nebo by to řekl vypravěč,
  • 00:07:41 pak by byla honba,
  • 00:07:43 pak by měl posměšné poznámky
    nad mrtvolou třeba:
  • 00:07:46 Ha, mám tě konečně, skunku!
    Nebo já nevím...
  • 00:07:52 Pak by se vybelhal Jindřich z Dubé:
  • 00:07:54 Máš nepravého, bídný červe!
    Zemři mým mečem!
  • 00:08:03 Tady nejde o ty konkrétní znalosti
    ale o to,
  • 00:08:05 že díky té dramatizaci,
    díky tomu silnému zážitku
  • 00:08:09 si tu spojí alespoň nějaké
    fragmenty té historie, té minulosti
  • 00:08:15 a to bude mít význam.
  • 00:08:18 Něco si z toho odnesou,
    něco jim z toho zůstane.
  • 00:08:20 Rozhodně to je lepší,
    než kdybych jim něco vykládal,
  • 00:08:25 protože to většinou
    moc velký efekt nemá.
  • 00:08:29 Já bych byl nerad,
    aby tam někdo spadl,
  • 00:08:30 protože už bude večer.
  • 00:08:33 Ne, právě že ti točníci
    by měli zůstat v té věži,
  • 00:08:36 protože pak udělají ten druhý útok.
  • 00:08:38 -Dej mi, dej mi.
    -Jo?
  • 00:08:42 -Můžu?
    -Ty se budeš procházet po tom hradu.
  • 00:08:47 Má paní, už dlouhá léta
    vám chci něco říci.
  • 00:08:50 Mluv!
  • 00:08:52 Haló, útočníci, obránci,
    přestaňte se vybavovat a vysedávat!
  • 00:08:56 Klapka podruhý!
    Počkejte!
  • 00:08:59 Jindřichu z Dubé, vzdáš-li se,
    nechám žít tebe i tvé muže.
  • 00:09:04 Čest rytíře mi nedovolí
    opustit hrad.
  • 00:09:07 Kapitulace je tvá jediná šance,
    zachraň si vlastní život!
  • 00:09:10 Já nesouhlasím, bůh mě ochrání
    před tvou kacířskou rukou
  • 00:09:13 a rukou vojáků.
  • 00:09:24 Každý příběh, samozřejmě,
    jde vyprávět
  • 00:09:26 a jde vyprávět různými prostředky
    a postupy.
  • 00:09:29 A jedním z těch postupů
  • 00:09:30 je právě to divadelní dramatické
    ztvárnění,
  • 00:09:32 kde ty děti si zahrají ten příběh.
  • 00:09:34 Nemusí být právě úplně autenticky
    historický, to by ani nebylo dobře.
  • 00:09:38 Je dobré nechat jim nějaký prostor
    pro jejich romantickou imaginaci,
  • 00:09:44 morbidní třeba dnes i často,
    ale to nevadí.
  • 00:09:47 Důležité je, že do toho vnesou
  • 00:09:49 nějaké své vlastní představy
    a kreace
  • 00:09:53 a samozřejmě je velice náročný
    ten proces tvorby,
  • 00:09:58 není na to vždycky čas.
  • 00:10:00 V normálním prostředí hodin
    pochopitelně toto nejde dělat,
  • 00:10:03 na to musí být prostředí
  • 00:10:05 a imaginace toho hradu
    si o to říká.
  • 00:10:09 Takže by byl hřích nevyužít
    něco takového.
  • 00:10:13 A zároveň, bylo by to dramatické,
    vstup, manžel paroháč...
  • 00:10:16 Ano, a on zařve: Zrádče!
  • 00:10:17 A on uteče a Igor ho chytí.
  • 00:10:19 No výborně!
  • 00:10:20 Ne, tady budu stát,
    jenom to zařveš a zmizíš.
  • 00:10:23 Já ho odněkud přivedu
    a ty řekneš rozsudek.
  • 00:10:25 Odněkud byste se prostě přiblížil,
    jako had,
  • 00:10:28 jako zlý, podlý, zákeřný had,
  • 00:10:31 který chce rozvrátit manželské
    štěstí rodiny Dubé.
  • 00:10:37 Má paní,
    už léta vám to chci povědět!
  • 00:10:40 -Mluv!
    -Velice vás miluji!
  • 00:10:44 -Urážíš mou výsost!
    -Zrádče! Chyťte ho!
  • 00:10:57 Musíte ho hezky drapnout,
    no správně, takhle...
  • 00:11:03 Popravte ho!
  • 00:11:16 Páni z Dubé jsou ve zdánlivém
    bezpečí,
  • 00:11:18 ale v nedaleké krčmě se chystají
    pánové z Rožmberka na veliký útok.
  • 00:11:26 U paty ořecha...
  • 00:11:34 Tady jsem vyrostl, odtud pocházím,
    ze Senožat u Humpolce.
  • 00:11:40 Tady na tom statku,
  • 00:11:42 kde hospodařil můj táta a děda
    a praděda,
  • 00:11:47 když dneska mluvím o tom
    prostředí agrárním,
  • 00:11:54 většina dějin se odehrávala
    na venkově,
  • 00:11:58 tak vím, aspoň trošičku
    jsem se toho dotknul,
  • 00:12:01 o čem to je, jaké byly ty poměry.
  • 00:12:06 Vždycky mi to pomáhalo k tomu,
    aby ten můj pohled, výsledná teze,
  • 00:12:09 která je výsledkem nějakého studia,
  • 00:12:11 aby byla plastická,
  • 00:12:13 aby to nebyly jenom hypotézy
    a spekulace odtržené od reality.
  • 00:12:23 Já zkusím drsný pohled.
  • 00:12:26 A zde Rožmberci kují své pikle.
  • 00:12:29 Tak, a už se věnuje Rožmberkům,
    pánu z Rožmberka prvnímu.
  • 00:12:34 Takže útok se nám nezdařil,
    takže co podnikneme teď?
  • 00:12:37 Cítím, že krev bude i tak prolita,
    ale musíme vymyslet další útok!
  • 00:12:41 Nejlepší obrana je útok.
  • 00:12:42 A jak se dostaneme do hradu?
  • 00:12:44 Já si vzpomínám, že jsem
    před pár lety
  • 00:12:46 sloužil zde na hradu Orlík
    a vzpomínám si,
  • 00:12:50 že tam vede tajná chodba
    do útrob hradu,
  • 00:12:53 tak tam tudy bychom mohli vniknout.
  • 00:12:55 Nuž pojďme!
  • 00:12:57 Tajná chodba.
    Ten chlapec má pravdu.
  • 00:13:00 Jdeme do toho.
  • 00:13:01 Výborně, takhle by se mi to líbilo.
  • 00:13:04 Napoprvé, to se pozná kvalita.
  • 00:13:07 Ano, správně, lehký pardálí krok,
    přesně tak.
  • 00:13:12 Tlupa zabijáků na útoku, rozumíte!
  • 00:13:18 Celá země si oddechne.
  • 00:13:21 Na pokání dáš postavit
    nové kláštery,
  • 00:13:24 celé hrozny měst podél
    jižní hranice.
  • 00:13:28 Navěky spojíš korunní země
    s Dunajem!
  • 00:13:35 Budeme slavnější a mocnější,
    než s Václavem.
  • 00:13:49 Máš pravdu, chlapče.
  • 00:13:54 Musíme ty ubožáky hned pohřbít.
  • 00:14:02 Tak, jaká byla role krále?
    Co od něj ty elity čekaly?
  • 00:14:07 Je fakt, že ta monarchie
    byla dědičná
  • 00:14:12 a že Přemyslovci měli jakýsi
    mýtický nárok na trůn.
  • 00:14:18 Dneska už lidi nevnímají
    tu skutečnost takovou, jaká je,
  • 00:14:21 ale prostřednictvím televizní
    obrazovky anebo filmového plátna
  • 00:14:27 a tam jsou ty obrazy,
    které jim říkají, jak to bylo.
  • 00:14:33 A proto je potřeba věnovat
    zvýšenou pozornost tomu,
  • 00:14:38 v jakých souvislostech
    ta filmová díla vznikala,
  • 00:14:42 věnovat pozornost interpretacím,
    které sebou nesly
  • 00:14:47 a které se šíří navzdory
    historickému poznání,
  • 00:14:52 navzdory profesionální
    historické obci.
  • 00:14:55 Historici si mohou říkat co chtějí,
    jsou to filmaři, kteří určují to,
  • 00:14:59 co si lidé budou z historie
    pamatovat.
  • 00:15:05 -Tak tedy útok!
    -Hurá na ně! Útok!
  • 00:15:11 Útok se nedaří, ústup, ústup!
  • 00:15:16 Má paní, již několik let
    vám chci něco říct.
  • 00:15:18 Mluv!
  • 00:15:20 Chytit! Zmrskejte ho, bídáka!
  • 00:15:32 -Rožmberku!
    -Zemřeš, dělám to pro svůj lid.
  • 00:15:38 Už přikládám pod kotel.
  • 00:15:42 Pojďte, rozdělíme si kořist!
  • 00:15:45 Ó, co jsem to jen provedl,
    můj drahý bratře!
  • 00:16:04 Historie je pořád důležitá,
  • 00:16:06 pořád je jedním z důležitých zdrojů
    jakési identity národního povědomí,
  • 00:16:14 nebo národního charakteru
    chcete-li.
  • 00:16:17 Samozřejmě, že nikdy ne tolik,
  • 00:16:20 jak by se to líbilo
    právě těm odborníkům-specialistům,
  • 00:16:24 ale těm se je těžko zavděčit.
  • 00:16:27 Já budu rád,
  • 00:16:28 když opravdu alespoň budou schopni
    tu minulost vnímat,
  • 00:16:31 alespoň hrubě, alespoň rámcově
  • 00:16:32 a vymezit se vůči ní
    a respektovat ji.
  • 00:16:35 To je pro mě klíčové.
  • 00:16:39 Skryté titulky: Vlasta Malíková
    Česká televize 2008

Související