iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
11. 8. 2007
21:20 na ČT2

1 2 3 4 5

77 hlasů
5331
zhlédnutí

Operní svět Ladislava Štrose

Setkání s významným českým režisérem

13 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Operní svět Ladislava Štrose

  • 00:00:23 Samozřejmě že je pro mě svátkem,
  • 00:00:26 že jsem mohl pracovat v tomto
    divadle nejen jako asistent režie,
  • 00:00:30 ale později i jako režisér.
  • 00:00:33 A dneska tady stojíme
    v dekoraci Kouzelné flétny,
  • 00:00:37 a ta Kouzelná flétna byla
    několikátým mým představením.
  • 00:00:43 Dělal jsem to v Německu,
    v Itálii, v Ústí nad Labem.
  • 00:00:46 A toto představení jsem chystal
    pro zájezd do Japonska,
  • 00:00:51 kde tato Kouzelná flétna
    byla už provedena třikrát.
  • 00:01:05 Tady, jak vidíte,
  • 00:01:08 tady se taky
    na starý kolena přiživuju
  • 00:01:12 anebo také z lásky to je.
  • 00:01:15 Dělám loutky a řežu,
    což mě učil můj tatínek.
  • 00:01:19 Ale já si myslím, že je dobře,
    že tu řezbařinu
  • 00:01:23 nedělám tak profesionálně,
    jenom tak napůl,
  • 00:01:28 protože ti všichni řezbáři
    jsou daleko lepší.
  • 00:01:33 Rozhodně měl ten tatínek pravdu,
    když říkal,
  • 00:01:37 že s tou mojí řezbařinou
    bych si tak vydělal na slanou vodu.
  • 00:01:41 Tak vám jenom chci říct, že
    vynikající řezbáři v naší rodině
  • 00:01:46 byl táta a ten můj bratr,
    ten dědeček z Mladé Boleslavi.
  • 00:01:51 Měl tam také řezbářství
    a všechno to se tam dělalo,
  • 00:01:55 co se dělat se dřevem mělo.
  • 00:01:58 A já mám
    takový ten největší dar,
  • 00:02:03 že jsem se narodil,
    jak se tak říká,
  • 00:02:08 těm řezbářům pod ponkem.
  • 00:02:14 Maminka byla
    velmi poetickej člověk,
  • 00:02:18 nesmírně muzikální,
    kontrast k tatínkovi,
  • 00:02:23 který byl hluchý
    jako opravdu lipové dřevo.
  • 00:02:27 Maminka měla absolutní sluch
  • 00:02:30 a drezírovala mě
    od čtyř let na housle.
  • 00:02:35 Každý den jsem musel cvičit,
  • 00:02:38 takže ve vsi mně brzo
    začali říkat Kubelíček.
  • 00:02:42 A když se v neděli sousedky sběhly,
  • 00:02:46 tak maminka
    jim vyhrávala pro potěšení.
  • 00:02:49 Tosseliho serenády,
    samozřejmě něco z koncertu.
  • 00:02:54 Takhle vypadala moje maminka.
  • 00:02:59 Zda smím, zda smím.
  • 00:03:05 Ó, dámy a pánové,
  • 00:03:11 mně odpusťte,
  • 00:03:14 že se vám představuji...
  • 00:03:19 Řezbařina mě provází celým životem.
  • 00:03:23 A já jsem tátovi hrozně vděčen,
    že mi ty základy dal,
  • 00:03:27 takže si tam kroutím s těma lidma,
  • 00:03:30 stavím je do různých pozic,
    do kompozic.
  • 00:03:34 No a to mě tedy vede na té scéně
    v tom Smetanově divadle
  • 00:03:39 nebo Státní opeře dnes
    nebo v Národním divadle
  • 00:03:42 nebo ve světě.
    A když se mi to zdaří scénicky,
  • 00:03:47 tak si vždycky vzpomenu na tátu,
    jak mě to začal učit.
  • 00:03:55 Toto divadlo a toto místo
    je pro mě přímo historické,
  • 00:04:00 protože tady jsem poprvé viděl
  • 00:04:03 kouzelné představení
    Braniborů v Čechách,
  • 00:04:07 které režíroval Václav Kašlík.
    Kašlík byl pro mě veliký vzor
  • 00:04:12 a samozřejmě že jsem nebyl
    jen okouzlen tím představením,
  • 00:04:17 ale také tou budovou,
    která na mě obrovsky zapůsobila,
  • 00:04:22 protože jsem dříve působil
    jenom jako statista
  • 00:04:26 nebo jako ochotník
    v obyčejných malých divadlech,
  • 00:04:31 kde bylo málo prostředků,
    málo prostoru,
  • 00:04:34 kde se vešlo nejvýš sto lidí.
  • 00:04:46 Byl jsem také nadšen,
    že jsem tady byl s tatínkem.
  • 00:04:49 A tatínek tu měl velkou známost.
    Hlavní představitel Jíra
  • 00:04:54 byl totiž Mladoboleslavák
    a dal nám dva lístky zadarmo.
  • 00:04:59 A na scéně hráli báječně sólisté
    a samozřejmě i sbory.
  • 00:05:05 Mezi nimi jsem měl spoustu přátel,
    kamarádi to byli,
  • 00:05:10 kteří se mnou chodili do Národního
    divadla na místo k státní.
  • 00:05:22 Divadlo jsem tady v Řeži
    začal dělat s maminkou.
  • 00:05:26 Hráli jsme pro děti. Později
    jsme hráli u Listýků v hospodě.
  • 00:05:30 Hráli jsme i ochotnické divadlo.
  • 00:05:33 A později jsem přišel na vojnu
    a když politruk zjistil,
  • 00:05:39 že jsem divadelník,
  • 00:05:42 a já jsem chtěl jít mermomocí
    do armádního uměleckého souboru,
  • 00:05:46 abych se netříštil, tak řekl:
  • 00:05:49 Tady zůstanete,
    tady budete dělat divadlo,
  • 00:05:53 všecky ceny vyhrajete,
    nebo vás zavřu, až budete černej!
  • 00:06:22 Po vojně jsem věděl,
    že už do sboru nepůjdu.
  • 00:06:26 Náhodně jsem na Národní třídě
    potkal režiséra Hilase
  • 00:06:29 a ten mně říkal:
    Prosím tě, neblázni,
  • 00:06:33 vem tu moji asistenturu, s kterou
    jsem bouchnul v Národním divadle.
  • 00:06:39 Jdi k Oldovi Kozákovi nahoru na
    správu opery a podepiš tu smlouvu.
  • 00:06:44 Načež já jsem
    skutečně vše realizoval
  • 00:06:48 a zůstal jsem tam
    devět let jako asistent
  • 00:06:52 a pak až do penze jako režisér.
  • 00:07:11 Dožil jsme se toho,
    že jsem v Národním divadle udělal
  • 00:07:15 asi šedesát představení,
    třicet asistentur
  • 00:07:19 a po světě dalších asi sto.
    Režíroval jsem i v Americe,
  • 00:07:24 a tak jsem prostě takový
    operní tvůrce po celém světě.
  • 00:07:30 Když se na sebe dívám,
    tak si myslím,
  • 00:07:34 že jsem dosáhl v divadle toho,
    že mými představeními
  • 00:07:39 se mohlo říct:
    "Všecko souvisí se vším,
  • 00:07:44 je to divadelní krása
    a odnášíme si z divadlo to,
  • 00:07:49 co je nejdůležitější -
    mravní poslání."
  • 00:08:10 Kdyby se mě někdo zeptal,
    kterého autora nejvíce miluji
  • 00:08:15 a kterého bych chtěl pořád hrát,
    tak je to určitě Leoš Janáček.
  • 00:08:20 Toho Leoše Janáčka
    jsem skutečně několikrát hrál
  • 00:08:26 nebo inscenoval po světě
  • 00:08:29 a asi sedmkrát
    jsem dělal Lišku Bystroušku.
  • 00:08:32 A ta naše Liška Bystrouška, kterou
    jsem dělal první v roce 1965,
  • 00:08:38 tak ta byla
    skutečně ze všech nejlepší.
  • 00:08:42 A tak na ni moc rád vzpomínám.
  • 00:08:46 Velmi rád jsem v televizi
    dělal Komedianty,
  • 00:08:50 a sice že tam ta herecká scéna
    komedie de l'arte je podobná
  • 00:08:57 našim životům a tu slavnou árii
    zpíval Jiří Zahradníček,
  • 00:09:05 kterého jsem měl nesmírně rád
    pro jeho muzikálnost
  • 00:09:09 a pro jeho barvu hlasu.
  • 00:09:29 Myslím si, že se mi nepovedlo
    víc než pět nebo sedm představení
  • 00:09:34 z těch mnoha, který jsem udělal.
    A zdá se mně,
  • 00:09:38 že bych také
    jiné povolání nemohl dělat,
  • 00:09:42 kdybych se znovu narodil
    na tomto světě.
  • 00:09:45 Zdá se mně toto moje profesní
    povolání operního režiséra božské.
  • 00:10:06 V Čertově stěně
    se nám podařil husarský kousek.
  • 00:10:10 Obsadili jsme dva Horáčky -
    otce Jaroslava a syna Pavla -
  • 00:10:16 kteří měli stejné postavy
    i barvu hlasu.
  • 00:10:21 A když tam zpívá ten ďábel,
    který se převleče za mnicha
  • 00:10:27 "na potkání jsme k nerozeznání",
    tak tomu opravdu všichni věřili.
  • 00:10:37 Nesmírně jsem si
    považoval spolupráce
  • 00:10:41 s panem Zdeňkem Košlerem,
    vynikajícím dirigentem.
  • 00:10:44 Nejen v Národním divadle,
  • 00:10:47 ale on byl i vynikající
    symfonický dirigent.
  • 00:10:50 A když jsem s ním mluvil
    už na závěr jeho života,
  • 00:10:56 řekl: Láďo, Čertova stěna
    a Braniboři v Čechách
  • 00:11:00 to byly moje
    nejlepší smetanovský představení.
  • 00:11:18 V roce 1964 jsem byl poctěn,
  • 00:11:22 že jsem mohl vytvořit
    operu Z mrtvého domu.
  • 00:11:26 Ta byla vybrána pro festival
    v Edinburgu
  • 00:11:29 a dokonce tam
    na tom festivalu zvítězila.
  • 00:11:33 Později zvítězila i ve Wiesbadenu,
    kde byl operní festival.
  • 00:11:37 Dostala cenu Zlaté pero kritiky.
  • 00:11:40 A ten Mrtvý dům
    mě vlastně provází celý život.
  • 00:11:44 Miluji toto dílo a dokonce
    jsem to mohl udělat i v televizi.
  • 00:11:54 Čeho bych se chtěl ještě dožít?
  • 00:11:57 No samozřejmě hlavně ve zdraví
    pozorovat operní světový ruch
  • 00:12:02 a chtěl bych vidět další a další
    vynálezce té operní tvorby.
  • 00:12:18 Co se mi nelíbí
    na současném divadle?
  • 00:12:22 Schválnosti.
  • 00:12:24 To, když se nůše
    nosila normálně na zádech,
  • 00:12:29 tak teď se nosí vepředu,
    aby to bylo jinak.
  • 00:12:32 Jinak, i když blbě.
  • 00:13:05 Skryté titulky: Jaroslav Švagr
    Česká televize 2007

Související