iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
14. 9. 2007
18:35 na ČT2

1 2 3 4 5

49 hlasů
1495
zhlédnutí

Profily

Malý svět dvorských umělců

17 min | další Vzdělávání »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Profily - Malý svět dvorských umělců

  • 00:00:27 Jaká byla Praha v době Rudolfa II.?
    Je na to několik názorů.
  • 00:00:33 Jeden říká,
    že to bylo krásné město,
  • 00:00:36 druhý říká, že to bylo město, které
    trpělo hygienickými nedostatky.
  • 00:00:41 Nepořádek, odpadky a podobně.
  • 00:00:43 Podívejme se ale
    na svědectví rytin.
  • 00:00:46 Máme jedinečné doklady,
  • 00:00:49 kdy právě umělci rudolfínské doby
    ve svých kresbách a rytinách
  • 00:00:54 tvář Prahy zachytili.
  • 00:00:56 A tím nejpregnatnějším svědectvím
    je velká veduta Prahy,
  • 00:01:02 kterou nakreslil tehdejší císařský
    vyšívač Filip van den Bosche
  • 00:01:09 a jeho další kolegové potom
    převedli do grafické podoby.
  • 00:01:13 Co na té rytině vidíme?
    Velkolepé město,
  • 00:01:18 které samozřejmě navazovalo
    na tu velkou tradici Karla IV.,
  • 00:01:24 ale město, které po velkém požáru
    Malé Strany v roce 1541
  • 00:01:29 se zásadním způsobem proměňovalo.
  • 00:01:32 V novém obrazu renezančního města,
    velice dynamického, velice živého,
  • 00:01:38 protože k tomu právě mimochodem
    ještě přistoupila ta skutečnost,
  • 00:01:43 že Praha se stala sídelním městem,
    centrem politiky,
  • 00:01:47 centrem obchodu, kultury a umění.
  • 00:01:51 Praha v té době byla skutečně
    metropolí a velkoměstem Evropy.
  • 00:02:05 Rudolf II. byl vychován
    v Escorialu ve Španělsku
  • 00:02:09 a samozřejmě si přivezl
    nejenom hlubokou víru katolickou,
  • 00:02:13 ale i zkušenost ze španělského
    královského dvora
  • 00:02:17 plného pompy, teatrálnosti
  • 00:02:21 a zase na druhé straně neustálé
    přítomnosti toho mementa mori.
  • 00:02:27 Máme před sebou celou řadu
    a celou škálu portrétů,
  • 00:02:32 které jeho umělci vytvořili,
    kde máme Rudolfa II. zachyceného
  • 00:02:39 od počátků v dílech
    španělských dvorních malířů
  • 00:02:45 přes Arcimboldovu svěží,
    téměř novinářskou skicu,
  • 00:02:51 která jej zachycuje
    v okamžiku korunovace,
  • 00:02:55 kdy klesá pod tíhou majestátu,
  • 00:02:57 až k úžasným dílům
    jeho dvorských umělců,
  • 00:03:02 kteří všichni nějakým způsobem
    se snažili
  • 00:03:07 majestát i lidskou stránku
    Rudolfa II. zpodobnit.
  • 00:03:12 A z nich asi ten nejkrásnější
    je portrét Jana van Aachen,
  • 00:03:19 Heintzova podobizna, která potom
    výrazným způsobem byla aplikována
  • 00:03:26 v užitém umění, v grafice,
    v medailích.
  • 00:03:30 A jako vrchol Adrian de Vries
    a jeho několik variant
  • 00:03:35 plastického zpodobnění
    císaře Rudolfa II.
  • 00:03:39 a jeho majestátu.
  • 00:03:42 Mimořádné místo v té řadě
    Rudolfových portrétů
  • 00:03:47 mají ovšem plátna Arcimboldova,
    která takovým symbolickým způsobem
  • 00:03:53 stylizačně se snaží prezentovat
    tohoto císaře jako boha plodnosti
  • 00:04:02 v poloze kryptické,
    skryté, tajemné,
  • 00:04:07 která patřila
    k atmosféře Rudolfova dvora.
  • 00:04:29 Rudolf II., milovník umění,
    milovník kultury,
  • 00:04:32 velmi tolerantní panovník,
  • 00:04:35 který dokázal
    ve svém dvorském okruhu
  • 00:04:39 soustředit osobnosti,
    vědce, myslitele a umělce
  • 00:04:45 různých názorů a různého vyznání.
  • 00:04:49 Všichni zamířili do Prahy
  • 00:04:53 a všichni přirozeně
    se snažili usídlit se
  • 00:04:58 v dosahu Pražského hradu,
    v jeho podhradí.
  • 00:05:01 Jedním z nich
    byl Bartolomeus Spranger.
  • 00:05:05 Umělec původem z Antverp
    s velkou zkušeností italskou,
  • 00:05:10 který přišel do Prahy, velmi
    úspěšným způsobem se tady uvedl,
  • 00:05:16 velmi výhodně se oženil,
  • 00:05:19 vzal si dceru věhlasného
    dvorského klenotníka Mullera,
  • 00:05:27 podědil po něm
    několik domů na Malé Straně,
  • 00:05:31 dva z nich přestavěl
    a někdy v roce 1585
  • 00:05:38 se tady definitivně usadil
  • 00:05:40 a strávil tady
    v podstatě 26 let svého života.
  • 00:05:45 Ten dům, i když samozřejmě
    prošel mnoha peripetiemi,
  • 00:05:53 dodnes naznačuje
    tu velkou epochu umění a kultury,
  • 00:06:01 která zdobila
    nejenom pražské fasády,
  • 00:06:06 ale celé tohle krásné město,
    které se stalo jedním z diadémů
  • 00:06:12 na královské, císařské koruně
    Rudolfa II.
  • 00:06:17 Ten dvorský okruh umělců
    Rudolfa II. se nezrodil naráz.
  • 00:06:22 Část umělců podědil
    po svých předcích.
  • 00:06:26 Ale část do Prahy nalákal
    na doporučení
  • 00:06:33 slavného
    italského sochaře Gamboloni.
  • 00:06:38 Bartolomeus Spranger byl z těch
    prvních. Byl vlastně pionýrem.
  • 00:06:42 S ním přišel ještě sochař Mont
    a rytec Egidius Sadeler,
  • 00:06:50 který dokonce jeden čas,
    pravděpodobně v počátcích
  • 00:06:53 bydlel v tomto domě
    a který svým velkým mistrovstvím
  • 00:07:01 dokázal zúročit a zachytit
    celou produkci rudolfínského dvora
  • 00:07:05 ve svých grafických listech,
    kresbách
  • 00:07:09 a později jako hlava nakladatelství
  • 00:07:12 i v celé řadě skvělých tisků,
    které prošly světem a Evropou.
  • 00:07:16 Národnost těch umělců
    byla velmi různorodá,
  • 00:07:20 ale v tom okamžiku
    zrození manýrizmu
  • 00:07:25 byla velmi důležitá
    severská zkušenost.
  • 00:07:28 Řada umělců z Belgie,
    konkrétně z Antverp,
  • 00:07:32 což je případ Sprangera,
    Egidia Sadelera, nebo z Nizozemí
  • 00:07:38 po italské zkušenosti zakotvila
    v Praze a rozvíjela tento sloh
  • 00:07:44 v úplně jiné poloze,
    než jaká byla v domovině,
  • 00:07:49 kde se ten sloh zrodil,
    tedy v Itálii.
  • 00:07:52 Bartolomeus Spranger v té době
    byl nejenom umělcem,
  • 00:07:56 ale byl svým způsobem
    i intimním rádcem Rudolfa II.
  • 00:08:00 v oblasti umění a kultury.
    A dokázal ho dokonce přesvědčit
  • 00:08:05 o tom, že to není
    jenom malba a sochařství,
  • 00:08:09 ty slavné múzy a slavné disciplíny,
    ale že celá škála užitého umění
  • 00:08:14 je důležitou a nedílnou součástí
    uměleckého profilu
  • 00:08:20 a že umělci, kteří se zabývají
    tímto uměleckým řemeslem,
  • 00:08:24 mají mít statut svobodných umělců.
  • 00:08:28 A to prosadil
    dokonce i zákonnou normou.
  • 00:08:31 Na přelomu šestnáctého
    a sedmnáctého století
  • 00:08:36 jsme v době,
    která hledala svoje zakotvení.
  • 00:08:40 Tím ideálem byla antika.
  • 00:08:43 A ten posun byl velmi výrazný
    v tom, že šlo o světské umění.
  • 00:08:48 A specificky dvorské umění
    Rudolfa II. bylo zaměřeno
  • 00:08:54 i na určitá privatisima,
    která rozvíjela ve své době
  • 00:08:58 svým způsobem tabu témata,
  • 00:09:00 která se týkala vlastně sexu
    a krásy ženského těla.
  • 00:09:07 A umělci, pro které
    volný program byl výzvou,
  • 00:09:14 samozřejmě s velkou radostí
    a s velkým gustem
  • 00:09:19 tato témata pro Rudolfa II.
    a jeho privátní
  • 00:09:25 a tehdy skutečně soukromou sbírku
    realizovali.
  • 00:09:30 Adrian de Vries,
    umělec narozený v Nizozemí,
  • 00:09:35 který patřil k dvorskému okruhu
    Rudolfa II.,
  • 00:09:38 po velké italské zkušenosti
    jako žák slavného Gamboloni
  • 00:09:43 přišel do Prahy
    a přišel jsem v podstatě natřikrát.
  • 00:09:47 Poprvé v devadesátých letech.
  • 00:09:50 Podruhé v okamžiku,
    kdy rudolfínské umění zářilo,
  • 00:09:55 si dokonce v Praze koupil dům,
    zařídil dílnu
  • 00:10:00 a zde na Malé straně
    na Velkopřevorském náměstí
  • 00:10:03 se usadil.
    jeho dílna čerpala z antiky,
  • 00:10:08 čerpala z nového pojetí
    renezančního člověka
  • 00:10:12 a zároveň reflektovala
    tehdejší zájem o světské
  • 00:10:18 a tělesné,
    jak bylo v manýrizmu prezentováno.
  • 00:10:21 Navíc se skvělou
    řemeslnou zkušeností,
  • 00:10:25 kterou bylo odlévání bronzu.
  • 00:10:30 Zde jeho dílna tvořila
    a pravděpodobně i sem
  • 00:10:33 chodil Rudolf II., který podle
    dobových zpráv byl nejenom znalcem,
  • 00:10:40 ale dokonce i amatérským tvůrcem,
  • 00:10:44 který se zabýval mechanikou,
    modelováním, kreslením.
  • 00:10:49 A navštěvoval své umělce,
    diskutoval s nimi
  • 00:10:55 a společně malíři, sochaři,
    architekti,
  • 00:10:59 užití umělci a řemeslníci
    vytvářeli dvorskou kulturu,
  • 00:11:06 která měla v sobě
    to komplexní pojetí
  • 00:11:12 názoru na svět a na život
    kolem toho roku 1600,
  • 00:11:16 v atmosféře tvůrčí a tolerantní.
  • 00:11:24 Adrian de Vries se dostal do Prahy
    ještě po smrti svého chlebodárce
  • 00:11:30 a mecenáše Rudolfa II.
    Pozval si ho Albrecht z Valdštejna,
  • 00:11:36 který na Malé Straně
    budoval rozsáhlý palác,
  • 00:11:42 kterým se chtěl možná
    měřit s Pražským hradem Rudolfa II.
  • 00:11:47 Adrian de Vries pro něj pracoval
    na velké, monumentální fontáně
  • 00:11:52 v jeho zahradě,
    která ale nikdy nebyla dokončena.
  • 00:11:58 Celá řada nádherných plastik
    antických a mytologických témat,
  • 00:12:05 plastiky koňů, ke kterým dělal
    studie ve slavných stájích
  • 00:12:10 Rudolfa II., které byly jedinečnou
    sbírkou ušlechtilých koní,
  • 00:12:15 nakonec odvezli a vyrabovali
    na konci třicetileté války Švédové.
  • 00:12:22 Odvezli je do královského sídla
    v Drottningholmu,
  • 00:12:27 kde jsou na královské zahradě
    dnes prezentovány.
  • 00:12:33 Do Prahy se potom dostaly
    v letech 1914 - 1915 kopie
  • 00:12:40 a v podstatě ta dnešní poloha
    Valdštejnské zahrady
  • 00:12:45 je takovou
    náznakovou rekonstrukcí,
  • 00:12:48 jak to všechno mohlo být.
  • 00:12:51 A je takovým paradoxem dějin,
  • 00:12:53 že po dvanácti letech
    usilovné práce v Čechách
  • 00:12:59 zůstaly v Čechách
    jen dva Vriesovy originály.
  • 00:13:03 Jeden model koně
    a postava Herkula,
  • 00:13:08 která se stala potom ozdobou
    jednoho staropražského domu
  • 00:13:12 a dostala se potom
    do státních sbírek.
  • 00:13:16 Ale umění a poselství,
  • 00:13:20 které Adrian de Vries
    předal nastupujícím generacím,
  • 00:13:26 zůstalo hluboce zakotveno
    v kontextu
  • 00:13:29 vývoje české barokní architektury.
  • 00:13:32 A troufám si tvrdit,
    že bez ní by nebyl Braun,
  • 00:13:37 bez ní by nebyl Štursa,
    bez ní by nebyl Myslbek
  • 00:13:41 a celá česká kultura
    by byla velmi ochuzena
  • 00:13:45 o vklad tohoto cizího umělce,
    který Prahou prošel
  • 00:13:50 a který s Prahou na začátku
    sedmnáctého století splynul.
  • 00:14:00 Jsme v srdci Malé Strany
  • 00:14:04 na Jánském vršku
    těsně pod Nerudovou ulicí
  • 00:14:08 v takové trošku zapomenuté enklávě,
    která má ale dávnou minulost.
  • 00:14:12 Tady totiž stál románský kostel
    svatého Jana Křtitele
  • 00:14:17 a kolem něj osada,
    které se říkalo V oboře.
  • 00:14:21 Kolem té osady byl hřbitov
    a ten tady fungoval
  • 00:14:24 pro potřeby místních obyvatel,
  • 00:14:28 kterých přibylo
    v šestnáctém století,
  • 00:14:31 protože italští umělci
    a řemeslníci,
  • 00:14:34 kteří přicházeli
    s renezancí do Čech,
  • 00:14:37 se usídlili v této části města
  • 00:14:40 a vytvořili si tady
    takovou vlastní enklávu.
  • 00:14:44 Vlašskou čtvrť, italskou čtvrť
  • 00:14:46 se svým špitálem, se svými školami
    a samozřejmě se svými domy.
  • 00:14:54 Katolická minorita
    v protestantské zemi.
  • 00:14:59 K té patřila
    celá řada rudolfínských umělců.
  • 00:15:04 A celá řada z nich,
    kteří prošli světem,
  • 00:15:11 nakonec spojili své osudy s Prahou
    a celá řada z nich v Praze zemřela.
  • 00:15:21 Adrian de Vries,
    Bartolomeus Spranger,
  • 00:15:25 Egidius Sadeler
    a celá řada dalších.
  • 00:15:29 A ti našli místo svého posledního
    odpočinku v této klidné zóně
  • 00:15:35 uprostřed Malé Strany.
  • 00:15:38 Hřbitov byl potom
    za josefínských reforem zrušen,
  • 00:15:44 ale s určitou pietou.
  • 00:15:47 Parková úprava a volný prostor
    tady zůstal,
  • 00:15:50 aby připomínal
    tu úžasnou peripetii umělců,
  • 00:15:56 kteří Praze tolik dali
    a pro které Praha tolik znamenala,
  • 00:16:02 že s ní skutečně
    spojili svůj život až do smrti.
  • 00:16:06 Svatý Jan v Oboře a jeho hřbitov.
  • 00:17:00 Skryté titulky: Jaroslav Švagr
    Česká televize, 2007

Související