iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
26. 4. 2007
18:25 na ČT2

1 2 3 4 5

43 hlasů
1778
zhlédnutí

Profily

Jakub Antonín Pink

17 min | další Vzdělávání »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Profily - Jakub Antonín Pink

  • 00:00:18 Bývalý cisterciácký klášter
    v Plasech.
  • 00:00:23 V době jeho barokního rozmachu
    zde pracovali přední umělci.
  • 00:00:34 V klášterním kostele
    nanebevzetí Panny Marie
  • 00:00:38 namaloval Petr Brandl
    obraz pro oltář svatého Bernarda.
  • 00:00:44 Brandlovo patetické dílo
    je slohově jednotné
  • 00:00:48 s oltářním uspořádáním.
  • 00:00:56 Zobrazení těžké, mohutné drapérie
    má mnoho společného
  • 00:01:00 se soudobou plastikou
    sochaře Matyáše Bernarda Brauna.
  • 00:01:09 Oltář později doplnila rakev
    s ostatky a s rokajovými motivy.
  • 00:01:21 Cicterciácký opat Eugen Tyttl
    byl neobyčejně vzdělaný
  • 00:01:25 a moudrý člověk, který čtyřicet let
    vedl plaský klášter
  • 00:01:30 a stál za všemi velkými
    a významnými projekty.
  • 00:01:41 Začátkem 13.století získal
    plaský klášter ves Mladotice.
  • 00:02:01 Mladotická kaple
    jména Panny Marie
  • 00:02:04 byla vlastně první realizací
    spolupráce opata Evžena Tyttla
  • 00:02:10 a architekta Jana Blažeje Santiniho
    a Jakuba Antonína Pinka.
  • 00:02:13 Bylo to velice šťastné spojení
    tří mimořádných osobností.
  • 00:02:17 Opat Evžen Tyttl
    jako velice prozíravý investor
  • 00:02:22 si zvolil za spolupracovníka
    Jana Blažeje Santiniho
  • 00:02:25 a na mladotické kapli si vyzkoušel
    jeho technickou bravuru.
  • 00:02:29 Mladotická kaple je skutečně
    pozoruhodnou architekturou,
  • 00:02:33 jíž se vlastně Santini
    zapsal do staveb,
  • 00:02:37 které se dále postavily na Plasku
    podle jeho projektů.
  • 00:02:41 A další šťastná osobnost,
    která sem přišla
  • 00:02:45 z rakouského kláštera ve Zwettlu,
    byl Jakub Antonín Pink,
  • 00:02:48 kterého si také opat Evžen Tyttl
    vyzkoušel tím,
  • 00:02:51 že mu zadal zakázku namalovat
    do osmi cípů klenby zdejší kaple
  • 00:02:57 cisterciácké světce.
    Medailony, které Pink namaloval,
  • 00:03:01 už jsou charakterizované
    poměrně zralým projevem
  • 00:03:05 a je na tom vidět
    i taková brandlovská nota,
  • 00:03:09 která se potom promítá
    do jeho olejomaleb.
  • 00:03:20 Podle projektu architekta
    Jana Blažeje Santiniho
  • 00:03:23 byla také postavena
    Mariánská Týnice.
  • 00:03:27 Ve zdejším muzeu jsou uloženy
    i důležité dokumenty z 18.století.
  • 00:03:45 Jakub Antonín Pink
    se přestěhoval do Kralovic,
  • 00:03:48 když získal perspektivní zakázky
    v plaském klášteře.
  • 00:03:52 Jeho pobyt ve městě dokládají
    městské knihy
  • 00:03:55 i vlastně to,
    kolik si těch domů ve městě koupil.
  • 00:03:59 On si koupil dům sklenářovský
    a koupil si dům provaznický.
  • 00:04:02 Tyto domy přestavěl a dodnes
    je můžeme v Kralovicích vidět.
  • 00:04:07 Ale skutečné svědectví
    podávají dobové zápisy.
  • 00:04:11 Tady máme jeden z těch zápisů,
    kde je zmíněn.
  • 00:04:15 Paní manželce jeho Maří Magdaléně
    a tady Jakubu Pinkovi "urozenému",
  • 00:04:21 byl uveden celým svým titulem.
  • 00:04:24 Dokladem spolupráce opata Evžena
    Tyttla s Jakubem Antonínem Pinkem
  • 00:04:28 je měděná deska.
  • 00:04:31 Na jedné straně najdeme
    opatský znak z roku 1728
  • 00:04:35 a na druhé straně je vyobrazení
    oblíbeného cisterciáckého světce
  • 00:04:41 svatého Bernarda
    s nástroji Kristova umučení.
  • 00:04:46 Pink maloval na plechu měděném
    také celou řadu dalších věcí
  • 00:04:50 pro plaský klášter. Součástí
    jeho díla byly také mědirytiny,
  • 00:04:54 které se zachovaly
    jednak v měděných deskách
  • 00:04:58 a jednak v otisicích.
  • 00:05:00 Díváme se
    na rytinu svatého Roberta,
  • 00:05:03 který patřil mezi zakladatele
    cisterciáckého řádu,
  • 00:05:06 jak dostává prsten od Panny Marie.
  • 00:05:08 To byl jeden z takových mystických
    výjevů cisterciácké ikonografie.
  • 00:05:21 Plaský klášter založil
    kníže Vladislav II. roku 1144.
  • 00:05:27 K té době se váže
    i první zmínka o Plasech.
  • 00:05:31 Tak Přemyslovci osidlovali
    západní kraje
  • 00:05:34 raně středověkého českého státu.
  • 00:05:48 Kopie Braunova sousoší svaté
    Luitgardy s Ježíšem Kristem
  • 00:05:53 v klášterní chodbě připomíná,
    že opat Eugen Tyttl
  • 00:05:57 byl jeho investorem
    na Karlově mostě.
  • 00:06:00 Slepá cisterciačka Luitgarda
    uctívala Krista ve chvíli,
  • 00:06:04 kdy se jí dostává velké milosti.
  • 00:06:17 Jakub Antonín Pink vytvořil kresbu,
    podle níž byla provedena rytina,
  • 00:06:21 jež zpopularizovala
    obdivované sousoší.
  • 00:06:25 Originál je dnes uložen
    v lapidáriu Národního muzea.
  • 00:06:30 Cyklus monumentálních obrazů
    Jakuba Antonína Pinka,
  • 00:06:34 které původně zdobily
    refektář plaského kláštera,
  • 00:06:37 je velice pozoruhodný svým námětem.
  • 00:06:40 Je věnován symbolům jídla a pití,
    které se vyskytují v bibli
  • 00:06:47 a současně se vyskytují také
    ve Starém i Novém zákoně.
  • 00:06:52 Autorem všech těch obrazů.
    námětů těch obrazů
  • 00:06:56 je bezpochyby objednavatel
    opat Evžen Tyttl.
  • 00:07:00 Takovým titulním motivem,
    který zdobil klášterní refektář,
  • 00:07:05 je obraz Adama a Evy,
    kteří jsou vyháněni z ráje
  • 00:07:11 Bohem rozezleným nad tím,
    že překročili zákaz,
  • 00:07:16 aby požili ovoce ze stromu poznání.
  • 00:07:19 Jakub Antonín Pink
    se zhostil tohoto výjevu
  • 00:07:23 velice elegantním způsobem.
  • 00:07:25 Vlevo vidíme obrovskou figuru
    rozezleného Boha,
  • 00:07:29 který přistupuje k vyděšené
    dvojici Adama a Evy.
  • 00:07:34 V popředí se Adam krčí
    a v pozadí stojí Eva.
  • 00:07:37 Vidíme také
    mohutného hada s jablkem.
  • 00:07:42 Celý tento výjev
    má zvláštní vnitřní světlo.
  • 00:07:45 Figura Boha Otce
    nápadně připomínající
  • 00:07:49 Brandlovy hlavy starců
    je nasvětlena vnitřním světlem,
  • 00:07:53 zatímco hříšníci
    jsou skryti ve stínu.
  • 00:07:56 A z hlediska klášterní morálky
    Eva není téměř vůbec vidět,
  • 00:08:00 protože by byla nahá
    a byla by příliš provokující
  • 00:08:05 pro klášterní řeholníky.
  • 00:08:08 Tento obraz má latinský nápis.
  • 00:08:11 Radix omnium malorum est cupiditas.
  • 00:08:15 Kořenem všeho zla je chtivost.
  • 00:08:18 Má to vlastně upozornit na to,
    že zdrojem všech lidských problémů
  • 00:08:25 je to, že lidé něco chtějí,
    že po něčem touží nezřízeně.
  • 00:08:29 A má tento obraz i nabádat
    ty řeholníky k umírněnosti
  • 00:08:33 a k potlačení toho chtíče.
  • 00:08:35 Druhý obraz pozoruhodného cyklu
    z plaského refektáře
  • 00:08:39 je věnován účinkům nezměrného pití.
  • 00:08:42 Je představen starozákonním výjevem
    opilého Noe.
  • 00:08:47 Obrazy, které měly monumentální
    rozměry 435 x 235 centimetrů,
  • 00:08:52 zdobily refektář v určitém sledu
  • 00:08:55 a právě obraz vyjadřující nebezpečí
    pití byl proti obrazu Adama a Evy,
  • 00:09:02 čili zakázaného ovoce.
  • 00:09:05 Obraz je komponován
    na diagonále ležícího těla,
  • 00:09:10 které je zakryto modrou drapérií
    a připomíná příběh,
  • 00:09:14 kdy Noe se opil
    a jeho synové jeho nahotu,
  • 00:09:19 který se při tom odhalila,
    zakrývali,
  • 00:09:22 jeden syn se mu vysmíval.
  • 00:09:24 Také latinský citát,
    který je na okraji obrazu,
  • 00:09:28 tento příběh připomíná.
  • 00:09:30 Pozoruhodným obrazem, který je
    takovou ikonou pro plaské údolí
  • 00:09:35 a pro plaský klášter,
    je výjev rovněž z refektáře.
  • 00:09:39 Připomíná starý biblický příběh,
  • 00:09:42 kdy Židé putující pouští
    odmítali manu.
  • 00:09:45 Za trest Bůh na ně seslal hady,
    kteří je štípali.
  • 00:09:50 Lidé potom prosili Mojžíše,
    aby je zbavil těch hadů.
  • 00:09:55 A Bůh mu řekl, aby dal připevnit
    měděného hada na břevno
  • 00:10:01 a kdokoliv se na toho hada podívá,
    i kdyby byl uštknutý, vyzdraví se.
  • 00:10:06 Tento příběh
    je takovou připomínkou toho,
  • 00:10:11 že lidé mají přijímat to,
    co se jim nabízí,
  • 00:10:15 a to jak to, co se jim nabízí
    k věření, tak to k jídlu.
  • 00:10:20 Říká to rovněž latinský nápis
    Manducate quae apponuntur vobis.
  • 00:10:25 Jezte to, co se vám nabízí.
  • 00:10:28 Pozoruhodným obrazem z hlediska
    kompozičního je výjev,
  • 00:10:32 který se vztahuje k biblickému
    příběhu Jakuba a Ezaua.
  • 00:10:37 Hladový vlastně vyměnil své
    prvorozenectví za mísu čočovice,
  • 00:10:45 jak vypráví biblický příběh,
  • 00:10:48 který významně komentuje latinský
    text Non est regnum dei esca.
  • 00:10:55 Království boží není jídlo.
  • 00:10:58 Příběh je postaven na dvou figurách
    bratří Jakuba a Ezaua,
  • 00:11:04 kteří jsou představeni tak,
    že jeden přichází z lovu,
  • 00:11:08 vidíme v pozadí lovce se šípy,
  • 00:11:11 a v popředí s mohutnou červenou
    drapérií je druhý z bratrů,
  • 00:11:16 který má mísu s pokrmem.
  • 00:11:19 A ten hladový vyměnil vlastně
    požehnání svého otce za to jídlo.
  • 00:11:26 To dočasné za to krátkodobé.
    A má to být připomínkou toho,
  • 00:11:30 že nemáme vyměnit hodnoty věčné
    za hodnoty dočasné.
  • 00:11:35 Z hlediska podání tváří obou bratří
  • 00:11:39 a podání drapérie patří toto dílo
  • 00:11:45 k vrcholným projevům
    českého barokního malířství.
  • 00:11:50 Rozhodně bychom mohli vidět
    podobnost s díly Petra Brandla.
  • 00:11:56 Jedním z mála obrazů,
    kde je ženská postava jako hlavní,
  • 00:12:01 je výjev Judita a Holofernest.
    Je to výjev tragický, starozákonní,
  • 00:12:06 kdy ta svalnatá kráska Judita
    opilému Holofernovi
  • 00:12:11 řeže ve stanu
    ve vojenském ležení hlavu.
  • 00:12:14 A v pozadí vidíme služebnou,
  • 00:12:16 která čeká,
    že tu hlavu dá do pytle.
  • 00:12:19 Také tento výjev je varující
    před nadměrným opilstvím
  • 00:12:23 a má samozřejmě ještě další
    teologické konotace.
  • 00:12:28 Také tento obraz vyjadřuje Pinkovo
    mistrovství v podání postav.
  • 00:12:34 Je rovněž
    velice podstatným dokumentem
  • 00:12:39 k interpretaci
    starozákonního výjevu.
  • 00:12:43 Motiv hostiny se vyskytuje
    v klášterních výzdobách
  • 00:12:47 velice často.
    Najdeme jej i v Plasích
  • 00:12:51 na několika dalších místech,
    především u schodiště
  • 00:12:55 v prvním poschodí,
    kde je velký výjev s Pannou Marií,
  • 00:12:59 který zobrazuje cisterciácké mnichy
    při hostině,
  • 00:13:04 kterým Panna Marie oslazuje pokrm.
  • 00:13:23 Jakub Antonín Pink
    byl malířem všestranným,
  • 00:13:27 Ale jeho největším dílem
    jsou samozřejmě fresky,
  • 00:13:30 jimiž vyzdobil celý plaský klášter.
  • 00:13:33 Působil zde více než dvacet let
    a jeho dílo je skutečně úctyhodné,
  • 00:13:36 protože podle všech řádových vzorů,
    ikonografií
  • 00:13:43 zobrazil různé výjevy
    z dějin cisterciáků
  • 00:13:47 na objednávku plaského opata,
  • 00:13:50 s kterým také jeho kariéra
    zde začíná a víceméně i končí.
  • 00:13:54 Když v roce 1738
    opat Evžen Tyttl zemřel,
  • 00:13:58 také vlastně končí zakázky
    pro malíře Jakuba Antonína Pinka,
  • 00:14:04 který potom odchází do Prahy
    a zřejmě bychom jeho dílo
  • 00:14:08 našli ještě
    na jiných místech v Čechách.
  • 00:14:15 V roce 1785
    byl plaský klášter zrušen.
  • 00:14:19 Chátrající budovy s rozsáhlým
    panstvím později koupil
  • 00:14:23 slavný evropský politik
    kníže Metternich.
  • 00:14:28 Bohatě vyzdobený refektář
    s největší nástropní malbou
  • 00:14:31 Jakuba Antonína Pinka
    přeměnil na sýpku.
  • 00:14:35 V roce 1894 při velkém požáru
  • 00:14:38 nádherná freska
    zobrazující zázračné nasycení davu
  • 00:14:43 pěti ječnými chleby
    a dvěma rybičkami
  • 00:14:47 byla zcela zničena.
  • 00:14:55 V Mariánské Týnici
    v bývalém probošství s kostelem
  • 00:14:59 je dnes muzeum a galerie
    severního Plzeňska.
  • 00:15:08 Mariánská Týnice byla významné
    poutní místo v západních Čechách.
  • 00:15:12 Byla to pobočka plaského kláštera.
    A samozřejmě za Pinkova života
  • 00:15:16 on zde nemohl pracovat, protože
    Mariánská Týnice se stavěla.
  • 00:15:20 Ale zůstalo zde po něm
    několik závěsných obrazů.
  • 00:15:24 Jeden z nich je vystaven v expozici
  • 00:15:27 a je věnován tradičně
    příbuzenstvu Panny Marie.
  • 00:15:30 Je zde svatá Anna
    se svatým Jáchymem
  • 00:15:34 a svatá Anna učí číst Pannu Marii.
  • 00:15:36 Tento obraz bychom mohli datovat
    před rok 1750
  • 00:15:40 a je to také poslední stopa
    Jakuba Antonína Pinka
  • 00:15:43 ve zdejším kraji. Jeho obrazů
    bychom našli ale celou řadu
  • 00:15:47 v okolních kostelích, protože
    to byl malíř velice plodný
  • 00:15:51 a byl velice oblíbeným
    dodavatelem obrazů pro kostely,
  • 00:15:55 které byly inkorporovány
    do plaského panství.
  • 00:16:00 Jeho dílo bychom našli
    i mimo region Plaska.
  • 00:16:04 A sice ve Zwettlu, v jeho rodišti,
  • 00:16:07 odkud pocházel z cisterciáckého
    panství v Horních Rakousích.
  • 00:16:12 A byl vlastně takovou spojkou
    mezi opaty tehdejším zwettelským
  • 00:16:18 a opatem plaským.
    Je doloženo dokonce v diáriu,
  • 00:16:23 že přivezl obrazy a dary
    od opata Evžena Tyttla do Zwettlu
  • 00:16:28 a naopak z Zwettlu
    přivezl opatovi plaskému víno.
  • 00:16:32 Dílo Jakuba Antonína Pinka
    není ještě zcela zdokumentováno,
  • 00:16:37 a proto bychom mohli říct,
    že to je malíř,
  • 00:16:41 který je teprve objevovaný.
    A stává se takovým perspektivním
  • 00:16:47 konkurentem všech významných
    barokních malířů v Čechách.
  • 00:17:06 Skryté titulky: Jaroslav Švagr
    Česká televize, 2007

Související