iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
14. 6. 2007
20:25 na ČT2

1 2 3 4 5

160 hlasů
21222
zhlédnutí

Modli se a podnikej

Dokument o tom, jak lze či nelze nakládat s církevním majetkem

51 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Modli se a podnikej

  • 00:00:14 Srdečně vítejte
    v klášteře ve Schläglu.
  • 00:00:19 Klášter leží na rozhraní
    Čech a Bavorska.
  • 00:00:26 Od rodu Rožmberků
    jsme dostali darem
  • 00:00:34 velkou část Šumavy
    na rakouské straně
  • 00:00:37 a spravujeme zde
    5 000 ha lesa.
  • 00:00:39 Vyrábíme také energii.
  • 00:00:41 V okolí,
    stejně jako v klášteře,
  • 00:00:43 provozujeme pohostinství,
    kde srdečně vítáme
  • 00:00:46 také hosty z Čech.
  • 00:01:02 Tak to se nemáme tak dobře
    a hned tak se nebudeme mít
  • 00:01:06 až tak dobře.
  • 00:01:08 Myslím si, že to vidíte,
    když se podíváte kolem sebe,
  • 00:01:10 v jakém stavu je náš klášter.
    To je úplně o něčem jiném.
  • 00:01:18 Zde jsou vyvěšeny
    ukázky hospodářských map
  • 00:01:21 jednotlivých
    arcibiskupských velkostatků.
  • 00:01:24 V naprosté většině se jedná
    o majetky,
  • 00:01:27 které jsou dnes
    ve vlastnictví státu
  • 00:01:30 nebo zabrané církevní majetky
    lesních celků.
  • 00:01:41 Církve dnes mají v České republice
    svobodu jako snad nikdy předtím.
  • 00:01:46 S právem
    volby svých představitelů,
  • 00:01:48 s ústavou zaručující
    jejich suverenitu
  • 00:01:51 nebo třeba
    s vlastními médii.
  • 00:01:53 Co víc, po r. 1989
    se dokonce začalo vážně uvažovat
  • 00:01:56 o jejich odškodnění za křivdy,
    které utrpěly v minulosti.
  • 00:02:05 V první polovině 90. let
    byl zrušen ten,
  • 00:02:08 už přesně nevím,
    jak se to jmenovalo -
  • 00:02:10 úřad dohledu nad církvemi,
    tak nějak,
  • 00:02:12 a církve mohly začít působit
    ve školství, ve vězeňství,
  • 00:02:15 v sociální sféře,
    ve zdravotnictví,
  • 00:02:17 v charitativní oblasti...
  • 00:02:19 Všechny zákony,
    které tehdy byly tvořeny,
  • 00:02:22 byly tvořeny s úmyslem,
    aby ji vrátily i do těch pozic,
  • 00:02:25 které v těchto oblastech
    církev vždycky zastávala.
  • 00:02:31 Církve dnes mají mít úlohu,
    a s tím jsme se shodli
  • 00:02:33 s ostatními,
    jako určitou hráz a bariéru
  • 00:02:37 proti vulgarizaci světa.
  • 00:02:42 A barbarizaci světa,
    která tady je.
  • 00:02:47 Tady bylo na jedné straně
    velké odčerpávání lidí,
  • 00:02:49 které bylo,
    podle mého názoru,
  • 00:02:52 docela slušně naplněno zákony,
    které tady byly přijaty.
  • 00:02:56 A hodně věcí se navenek
    změnilo,
  • 00:02:58 ale do podstaty
    se tenkrát příliš nešlo.
  • 00:03:02 Na jedné straně je tak slyšet
    oficiální proklamace
  • 00:03:04 o důležitosti,
    prospěšnosti a nezastupitelnosti,
  • 00:03:08 na straně druhé jsou církve
    v očích mnohých
  • 00:03:10 stále považovány
    za dávno překonanou zbytečnost.
  • 00:03:14 V lepším případě za jakousi
    obdobu spolku zahrádkářů,
  • 00:03:17 který může sloužit
    přinejlepším sám sobě.
  • 00:03:20 I proto může
    takto vzdělanému publiku
  • 00:03:23 připadat situace na jihozápad
    od českých hranic
  • 00:03:25 za něco přinejmenším
    překvapivého.
  • 00:03:34 Náš hlavní úkol je starost
    o duši a spiritualitu.
  • 00:03:39 Kvůli majetku máme ale také
    světské povinnosti.
  • 00:03:43 Je to velká zodpovědnost
    a myslím,
  • 00:03:45 že když dobře hospodaříme
    s majetkem,
  • 00:03:48 přinášíme tím mnoho dobrého
    také pro zdejší lidi,
  • 00:03:52 což pozitivně vidí
    i naše vláda.
  • 00:04:02 V klášteře Schlägl
    máme různé provozy.
  • 00:04:05 Zaměstnáváme v nich
    asi 200 lidí.
  • 00:04:08 Jsou zde lidé, kteří pracují
    pouze na zkrácený úvazek,
  • 00:04:12 ale většina na plný úvazek
    a dobře si vydělají.
  • 00:04:29 Nejde o nic jiného,
    než o pokračování z dávných dob,
  • 00:04:32 kdy církev,
    řečeno s nadsázkou,
  • 00:04:34 byla podnikem,
    na němž závisel celý kraj.
  • 00:04:38 Za ten však měla
    nejenom duchovní odpovědnost.
  • 00:04:41 Jedním z nejcennějších pramenů
    o církevní ekonomice
  • 00:04:43 v tehdejší době
    jsou tzv. urbáře.
  • 00:04:51 Urbář eviduje veškeré majetky,
    jak byly velké vesnice,
  • 00:04:56 kolik tak zhruba
    jednotlivý hospodář
  • 00:05:00 obhospodařoval půdy,
    jestli tam byli další
  • 00:05:07 nějaké hospodářské aktivity,
    jestli tam byli jenom sedláci
  • 00:05:11 nebo ten nižší stav,
    tzv. podruzi.
  • 00:05:15 To všechno tam najdeme.
  • 00:05:21 Rožmberkové, když v roce 1259
    sem pozvali cisterciáky,
  • 00:05:24 tak jim darovali závětí
    určité území v okolí
  • 00:05:31 a zároveň si vymínili,
    že tento majetek
  • 00:05:35 musí sloužit k tomu,
    aby byl klášter navěky udržován.
  • 00:05:42 Pozvali sem cisterciáky,
    aby tu krajinu zkultivovali
  • 00:05:46 nejenom po duchovní stránce,
    ale i po materiální.
  • 00:05:51 Modli se a pracuj.
  • 00:05:58 Kláštery cisterciáků
    tehdy byly středisky,
  • 00:06:01 kde se shromažďovali lidé,
    kde se konala kulturní činnost,
  • 00:06:03 kde se konala osvěta,
    kde se lidé vzdělávali.
  • 00:06:06 Také ti klášterníci
    museli z něčeho žít.
  • 00:06:09 Vždycky, když panovník
    založil klášter,
  • 00:06:12 tak ho také zabezpečil.
  • 00:06:15 A dary od panovníků,
    nebo od ostatních lidí,
  • 00:06:18 přicházely i v pozdějších
    dobách.
  • 00:06:21 Lidé si byli vědomi toho,
    co církev pro ně znamená.
  • 00:06:30 Za všechny si vzpomenu -
    premonstrátský klášter -
  • 00:06:34 Chotěšov u Plzně,
    ale také tento klášter,
  • 00:06:37 vynikaly ekonomickou politikou.
    Už v době předhusitské
  • 00:06:41 tam byla řada rybníků,
    z čehož byl samozřejmě profit,
  • 00:06:46 a měly tam některá města.
  • 00:06:48 Bylo to na řezenské cestě,
    která spojovala
  • 00:06:51 Prahu, Plzeň, Řezno,
    což byla ve své době
  • 00:06:54 jedna z klíčových
    komunikací.
  • 00:07:04 První zmínka
    o klášterním pivovaru ve Schläglu
  • 00:07:10 je z roku 1580
    a od této doby se zde
  • 00:07:13 již přes 400 let
    vaří pivo.
  • 00:07:16 Pro místní obyvatele
    je velmi důležité,
  • 00:07:18 že mají přímo v obci
    zajištěnou dobrou práci.
  • 00:07:22 Právě v dnešní době,
    kdy pracovní a hospodářská situace
  • 00:07:25 není radostná,
    je dobré,
  • 00:07:27 když člověk v místě, kde bydlí,
    má práci a výdělek.
  • 00:07:37 Tam je vidět, že tam
    ta kontinuita je neustále.
  • 00:07:40 Ta tady byla
    až do 50. roku.
  • 00:07:54 Konkrétně tady ta práce
    začala v roce 1908.
  • 00:08:00 Podílel se na tom kazatel
    českobratrské jednoty,
  • 00:08:06 který úzce spolupracoval
    s Masarykovou rodinou,
  • 00:08:09 a z jejich iniciativy
    tady koupili starý mlýn
  • 00:08:12 a tehdy si řekli,
    že se budou starat o sirotky.
  • 00:08:15 A tak ta práce tady běžela
    až do roku 1952,
  • 00:08:18 kdy přišli komunisti
    a všechno to sebrali.
  • 00:08:23 50. léta se proto
    také stala mezníkem
  • 00:08:25 pro řešení restitucí
    v České republice.
  • 00:08:28 To, co bylo tehdy komunisty
    ukradeno,
  • 00:08:30 je však jimi samými považováno
    pouze
  • 00:08:32 za přirozené dokončení
    prvorepublikových zákonů.
  • 00:08:43 Když po roce 1918 vznikla
    Československá republika,
  • 00:08:47 tak hned na začátku roku 1919
    byl přijat zákon
  • 00:08:51 o vyvlastnění
    velkého majetku.
  • 00:08:55 Potom také přišla po 2.sv. válce
    druhá pozemková reforma.
  • 00:09:00 U té první
    pod pozemkovou reformu spadal
  • 00:09:03 veškerý majetek nad 150 ha.
  • 00:09:06 V druhé pozemkové reformě,
    v roce 1947,
  • 00:09:10 majetek nad 50 ha
    na jednu osobu.
  • 00:09:16 Po roce 48 byla realizovaná reforma
    z roku 1919, když to tak řeknu.
  • 00:09:28 Byla tady
    první pozemková reforma,
  • 00:09:31 která vzala církvi
    dost velký majetek.
  • 00:09:34 Je také pravda,
    že během 1. republiky
  • 00:09:36 se nějaká část toho majetku
    církvi vrátila.
  • 00:09:39 Ale první pozemková reforma
    nevzala všechno.
  • 00:09:42 Jinak by se nedělala po roce 47
    revize pozemkové reformy
  • 00:09:47 a nedělala by se
    druhá pozemková reforma.
  • 00:09:53 Pověstným zákonem č.218
    zrušil stát službu
  • 00:09:56 někdejších církevních
    donátorů a patronů
  • 00:09:58 a vše, včetně plateb duchovních
    nebo dohled nad církevním majetkem,
  • 00:10:02 převzal na sebe.
    Tento zákon platí dodnes.
  • 00:10:06 A dodnes
    jsou zřejmé jeho výsledky.
  • 00:10:15 Pokud jde o církevní majetek,
    tak je třeba rozlišovat
  • 00:10:17 dvě skupiny případů.
  • 00:10:20 V tom prvním případě
    jde o majetek,
  • 00:10:22 který byl vyvlastněn
    na základě zákona
  • 00:10:24 o revizi první pozemkové reformy
    nebo druhé pozemkové reformě,
  • 00:10:28 a tady půjde o většinu
    zemědělského majetku -
  • 00:10:31 lesů a podobně
    s tím,
  • 00:10:34 že ačkoliv tyto zákony
    předpokládaly,
  • 00:10:37 že majetek bude vyvlastněn
    za náhradu,
  • 00:10:40 církve žádnou náhradu
    nedostaly.
  • 00:10:43 Prostě byly okradeny.
  • 00:10:47 Jestli to byl ohled na svět
    nebo snaha o zdání legitimity,
  • 00:10:51 tak to nebylo aktem, který by
    se jmenoval znárodnění,
  • 00:10:56 ale bylo to aktem,
    který se jmenoval výkup.
  • 00:11:01 Stát oficiálně vykoupil,
    lež nezaplatil.
  • 00:11:04 Logická úvaha je tedy
    taková:
  • 00:11:07 Dobře, něco jsem si koupil
    a nezaplatil, jsou dvě možnosti.
  • 00:11:11 Buď to, co jsem si koupil
    a nezaplatil vrátím,
  • 00:11:15 nebo to zaplatím.
  • 00:11:20 Pokud jde
    o ten druhý okruh případů,
  • 00:11:22 tak církevní majetek
    byl odňat v rozporu
  • 00:11:25 i s tehdy platnými zákony
    nebo dokonce vůbec
  • 00:11:28 bez jakéhokoliv právního podkladu.
    Byl prostě uloupen.
  • 00:11:32 Vzhledem k tomu,
    že vlastnické právo
  • 00:11:35 je podle tehdejší i dnešní
    právní úpravy nepromlčitelné,
  • 00:11:38 tak církev je nadále
    vlastníkem tohoto majetku.
  • 00:11:48 Dnes se řádově dospívá k částce
    kolem 100 miliard korun.
  • 00:11:54 Je tady ale také potřeba říci,
    že je důležité,
  • 00:11:58 v jakém stavu se majetek oceňuje
    a v jaké hodnotě koruny
  • 00:12:02 to vyčíslení bylo provedeno
    ke stavu majetku,
  • 00:12:06 ve kterém byl
    k 25.únoru 1948
  • 00:12:11 při hodnotě koruny
    k dnešnímu dni. Zhruba.
  • 00:12:18 My jsme asi čtyři roky
    pracovali intenzivně
  • 00:12:20 na inventarizaci
    našeho vlastního majetku.
  • 00:12:23 Je tam asi 250 položek
    a možná by to bylo
  • 00:12:26 nějakých 200 miliónů,
    které naší církvi stát dluží.
  • 00:12:31 Oni dali své požadavky
    a přesto vlak nejede.
  • 00:12:34 A tak to nejde.
  • 00:12:36 Z mého pohledu
    jsou ty požadavky,
  • 00:12:38 které uplatnila církev
    v roce 2005
  • 00:12:41 nadnesené nebo přehnané a jdou
    za hranici k datu 25.února 1948.
  • 00:12:50 Pojďme se bavit
    o každém konkrétním pozemku,
  • 00:12:53 každé konkrétní budově
    a historicky doložit:
  • 00:12:57 Ano, má nárok, nemá nárok.
    To nejde udělat obecně.
  • 00:13:03 Pro takový zákon
    bych nezvedl ruku.
  • 00:13:08 Naprosto reálně vlastnictví
    nemovitostí
  • 00:13:10 bylo už od 70. let 19. století
    definováno
  • 00:13:15 zápisy do pozemkových knih
    a v těchto pozemkových knihách,
  • 00:13:19 které platily až do počátku
    60. let minulého století,
  • 00:13:25 žádná pochybnost o tom,
    že by církevní subjekty
  • 00:13:30 byly vlastníky nemovitostí,
    tam žádná pochybnost není.
  • 00:13:39 Tam najdete
    jak historii té nemovitosti
  • 00:13:45 z hlediska vlastnictví,
    ale i dalších práv,
  • 00:13:47 břemen,
    a najdete ji od chvíle
  • 00:13:50 založení
    nových pozemkových knih
  • 00:13:52 až do chvíle,
    kdy přestaly být vedeny.
  • 00:13:59 Svým způsobem paradoxně,
    ještě za 1. republiky,
  • 00:14:02 která církvím
    dvakrát nakloněna nebyla,
  • 00:14:04 žádný viditelný rozdíl
    mezi českými
  • 00:14:07 a sousedními kláštery v Rakousku
    nebyl.
  • 00:14:11 Lidé tady potom
    nacházeli práci v lesích,
  • 00:14:14 na pile, v elektrárně
    a v roce 1911 byla postavena
  • 00:14:20 za účasti kláštera
    první elektrická železnice
  • 00:14:24 z Rybníka na Lipno.
  • 00:14:27 A toto trvalo téměř sedm století
    s tím,
  • 00:14:31 že ten řád byl toho
    správcem.
  • 00:14:42 Byl nám svěřen majetek,
    lesy a pozemky.
  • 00:14:46 A můžeme také
    inovačně pracovat.
  • 00:14:49 A rozhodli jsme se
    s naším společníkem
  • 00:14:52 vybudovat na Hochfichtu
    velmi moderní lyžařský areál.
  • 00:15:12 Díky tomuto příjmu
    mají také lidé,
  • 00:15:14 kteří bydlí na farnostech
    menší finanční zátěž.
  • 00:15:18 To je sociální aspekt
    příjmu,
  • 00:15:22 protože tento příjem
    není pouze pro klášter,
  • 00:15:25 ale přináší užitek
    celému kraji.
  • 00:15:35 V této postkomunistické etapě
    v 1. polovině 90. let
  • 00:15:39 pravicová vláda Václava Klause
    vrátila 172 majetkových souborů.
  • 00:15:43 Bylo to tzv. výčtovým zákonem.
  • 00:15:47 To znamená,
    že se hledala shoda
  • 00:15:49 mezi zástupci církví
    a zástupci státu na tom,
  • 00:15:53 co, kdy a za jakých podmínek
    lze vrátit.
  • 00:15:56 Ale velká část těchto souborů
    už byla vrácena.
  • 00:15:59 Když se to vrátilo,
    tak se přemýšlelo, co s tím.
  • 00:16:03 Jestli se věnovat sirotkům
    nebo jiné skupině
  • 00:16:06 a my jsme usoudili,
    že tou nejohroženější skupinou
  • 00:16:09 v dnešní době,
    a bude toho čím dál tím víc,
  • 00:16:12 jsou staří lidé
    a lidé po úrazech.
  • 00:16:15 Tady vidíte, co všechno
    je tady naplánované.
  • 00:16:17 Uvažujeme o tom, že bychom
    postavili hospic.
  • 00:16:20 Máme projekt
    na nové rehabilitační centrum,
  • 00:16:23 protože toto
    praská ve švech.
  • 00:16:25 Tady je pořád evidováno
    300, 350 zájemců,
  • 00:16:28 kteří nemohou být
    uspokojeni.
  • 00:16:30 Tady by se dalo proinvestovat
    půl miliardy.
  • 00:16:33 Už je tady proinvestováno
    150 miliónů.
  • 00:16:36 To všechno jsou věci,
    které je potřeba dělat.
  • 00:16:43 My máme po pádu komunismu
    široký prostor
  • 00:16:46 a horizont svobody,
    jaký jsme neměli.
  • 00:16:48 Ale abychom mohli
    tu svobodu použít,
  • 00:16:51 prakticky využít,
    tak Werich by řekl,
  • 00:16:54 že to musí být "vyfutrované".
    To znamená "něčím podložené".
  • 00:16:59 My máme mnoho možností,
    ale potřebujeme k tomu prostředky.
  • 00:17:07 Já bych to přirovnal
    k rodině.
  • 00:17:09 Rodina, aby mohla žít,
    potřebuje mít kde bydlet,
  • 00:17:12 potřebuje také něco jíst,
    potřebuje věci,
  • 00:17:16 které jsou potřeba
    k životu.
  • 00:17:20 Aby mohl řád,
    aby mohla církev
  • 00:17:22 plnit své poslání,
    potřebuje to samé.
  • 00:17:26 A protože také poskytuje něco
    společnosti celkově,
  • 00:17:30 potřebuje k tomu
    zabezpečení.
  • 00:17:36 My chceme majetek proto,
    abychom zaměstnali lidi,
  • 00:17:39 abychom z těch prostor,
    které tady vidíte,
  • 00:17:42 vybudovali třeba dům pro mládež
    na půl cesty,
  • 00:17:45 pak jsme uvažovali
    vybudovat dům pro seniory.
  • 00:17:49 To není jenom o modlení.
  • 00:17:55 Slyšel jsem výrok
    jednoho šlechtice,
  • 00:17:57 který je v zahraničí,
    a který tady vlastnil zámek
  • 00:18:01 a k tomu příslušné pozemky,
    a když mu město ten zámek
  • 00:18:04 vracelo bez pozemků,
    tak to odmítl.
  • 00:18:10 Odůvodnil to tím:
    "Nejsem blázen.
  • 00:18:13 Když k té ruině
    nedostanu to,
  • 00:18:15 abych to mohl opravovat,
    tak si ji nemohu vzít."
  • 00:18:18 Přesně takhle je to s tím,
    když někdo argumentuje,
  • 00:18:22 že církvi byly vráceny
    budovy.
  • 00:18:27 Často se toto zveličuje
    a zatím to byla nouzovka.
  • 00:18:31 V krajní nouzi.
  • 00:18:33 A když potom koncem 90. let
    byla snaha
  • 00:18:38 znovu nějakým výčtovým zákonem
    vrátit ostatní věci,
  • 00:18:43 tak to potom padlo,
    poněvadž ministr Dostál
  • 00:18:48 do toho chtěl
    schovat návrat kostelů
  • 00:18:53 třeba ve vojenských prostorech
    a tak dále,
  • 00:18:56 které nikdo nepotřeboval.
    Ani my.
  • 00:18:59 Oni se toho chtěli zbavit
    a nám to chtěli dát
  • 00:19:02 a říct:
    Restituce byla udělána.
  • 00:19:08 Nám byla navrácena
    jenom část areálu v roce 90,
  • 00:19:13 tady to vidíte,
    ale druhá část, hospodářská,
  • 00:19:17 ta ještě nebyla vrácena.
  • 00:19:20 Bohužel starobylý pivovar,
    jeden z nejstarších v Čechách,
  • 00:19:24 ze 14. století, chátrá,
    je držen v pozemkovém fondu,
  • 00:19:28 a my teď opravujeme
    zdevastovaný areál jak se dá.
  • 00:19:36 Já jsem měl ještě výhodu,
    že jsem přišel z Moravy
  • 00:19:39 a lidé na Moravě viděli,
    jak to tady vypadá,
  • 00:19:42 tak mi pomohli.
  • 00:19:46 Ti lidé sami přijdou
    a někdo třeba dá 10 tisíc,
  • 00:19:49 někdo dá 2 tisíce.
    A pak jsem měl ještě jednoho
  • 00:19:52 přítele, ten už zemřel,
    ale byli jsme kamarádi.
  • 00:19:55 On vydával knížky
    a já jsem mu pomáhal je šířit.
  • 00:19:58 A on mi těsně před smrtí
    odkázal pro farnost
  • 00:20:01 necelých 5 tisíc franků.
    To byla záchrana pro ten kostel.
  • 00:20:14 Ty majetky pro financování
    třeba oprav kostela
  • 00:20:18 nebo provozu kostela
    a zabezpečení faráře
  • 00:20:24 dávali většinou dohromady
    lidé ze svých darů.
  • 00:20:30 A ty dary
    a říkat novým lidem -
  • 00:20:34 vnukům a pravnukům -
    dejte to znovu,
  • 00:20:37 to si myslím,
    že je od nás nefér.
  • 00:20:44 Je zde jeden problém,
    že ani církve nemají tolik lidí,
  • 00:20:47 aby byly schopny
    veškerý majetek obsáhnout,
  • 00:20:50 a proto také říkaly,
    že chtějí vracet jenom některý.
  • 00:20:54 A teď ta poslední úvaha,
    že chtějí rentu,
  • 00:20:56 nikoliv majetek,
    spočívá v tom,
  • 00:20:58 že se spíše obávají,
    že nebudou schopny
  • 00:21:00 se o ten majetek postarat tak,
    aby ho zvládly.
  • 00:21:05 Je myslitelné,
    že to jednotlivé právnické osoby
  • 00:21:08 nebudou umět,
    ale na druhé straně,
  • 00:21:11 když si vezmeme, že s tím církev
    staletí dobře hospodařila,
  • 00:21:14 tak se nedomnívám, že by to
    za 40 let úplně zapomněla.
  • 00:21:23 Já jsem kněz, nejsem ekonom,
    nejsem lesní inženýr,
  • 00:21:26 nejsem zemědělec,
    že potřebujeme odborníky.
  • 00:21:30 Odborníky,
    kteří by pro nás pracovali
  • 00:21:32 a zvelebovali ten klášter.
    A tím pádem se otevřou
  • 00:21:36 i nová pracovní místa
    pro lidi.
  • 00:21:46 Vzděláváme zde také
    mladé lidi.
  • 00:21:48 Máme neustále
    deset až třináct učňů,
  • 00:21:51 kteří se učí různá povolání,
    jako sládek a sladovník,
  • 00:21:55 máme učně v gastronomii,
    truhláře, mechaniky, elektrikáře.
  • 00:22:02 Učni se mohou u nás
    ve svém oboru vzdělávat
  • 00:22:05 až k odborným pracovníkům.
  • 00:22:16 Zatímco pro kláštery
    jsou pozemky
  • 00:22:19 v mnoha případech
    životní nutností,
  • 00:22:22 biskupské diecéze
    jsou v jiné situaci.
  • 00:22:24 Jednak, díky své činnosti,
    dávají přednost finanční náhradě,
  • 00:22:27 a za druhé - návrat velkého,
    zcela zdevastovaného
  • 00:22:30 a mnohdy již nefunkčního majetku
    by pro ně byl spíš trestem.
  • 00:22:42 Žel, ta určitá snaha
    ze strany státu
  • 00:22:44 s projevovala jednáním,
    že nám neustále byla vnucovnána
  • 00:22:47 myšlenka naturální restituce.
  • 00:22:49 Vrátit to,
    co nám patří,
  • 00:22:52 a k tomu stát chtěl:
    Doložte, že to bylo vaše.
  • 00:22:56 A to je 250 položek.
  • 00:22:59 Římsko-katolická církev
    má 130 tisíc položek.
  • 00:23:01 Dopředu bylo jasné,
    že nikdy církve nemohou doložit to,
  • 00:23:07 co ten stát přesně chtěl,
    takže to byla jen finta:
  • 00:23:11 My vám to dáme, když doložíte
    v daném termínu podklady.
  • 00:23:18 To bylo například vyčítáno
    ze strany ministerstva kultury,
  • 00:23:21 že církve nejsou schopny
    si majetek identifikovat,
  • 00:23:25 ale můj názor je, že oni k tomu
    neměli potřebné kapacity.
  • 00:23:34 To jsou nedokonalé zákony
    s mnoha chybami.
  • 00:23:37 Například:
    řádu byl vrácen klášter,
  • 00:23:40 ale nebyl vrácen ten dvorek
    uprostřed kláštera.
  • 00:23:45 Nebo byl vrácen klášter,
    ale ne pozemek pod ním.
  • 00:23:49 A řada takových věcí.
  • 00:23:56 Změna parcel, jejich přečíslování,
    zrušené nebo přestavěné budovy.
  • 00:24:01 Na to všechno
    výčtový zákon pozapomněl.
  • 00:24:04 A vypracovat
    nový a bezchybný
  • 00:24:06 by vyžadovalo
    desítky a desítky let.
  • 00:24:13 Také by hrozilo to,
    že kdyby se hledaly
  • 00:24:16 historické parcely,
    které v únoru 48 patřily
  • 00:24:19 církvím a náboženským společnostem,
    tak je třeba vzít v úvahu,
  • 00:24:24 že řada z nich byla státem
    převedena jiným vlastníkům,
  • 00:24:27 byla zastavěna
    třeba rodinnými domy
  • 00:24:30 nebo třeba inženýrskými stavbami,
    tak by mohlo dojít k těm situacím,
  • 00:24:34 že by byla způsobena
    nová křivda majitelům,
  • 00:24:39 kteří řádně koupili od státu
    tyto nemovitosti.
  • 00:24:45 U řádů,
    jejichž majetek tvoří
  • 00:24:47 přeci jenom menší počet
    ucelených souborů,
  • 00:24:50 je situace jednoduší.
  • 00:24:52 Každopádně z hlediska právního,
    a koneckonců i technického,
  • 00:24:55 není problém
    vyřešit vše tak,
  • 00:24:58 aby byly spokojeny
    jak kláštery tak diecéze.
  • 00:25:01 Stát se však kloní k řešení
    všeho an block sice sporným,
  • 00:25:05 zato však pro něj
    levnějším výčtovým zákonem.
  • 00:25:14 Technické řešení
    restituce církevního majetku
  • 00:25:16 já vidím jedině
    v klasickém restitučním zákonu,
  • 00:25:19 který bude předpokládat to,
    že nějaká oprávněná osoba
  • 00:25:22 vymezená tím zákonem
    se přihlásí o ten majetek
  • 00:25:26 do určitého termínu
    a bude tady státní instituce,
  • 00:25:30 která bude oprávněna
    zkontrolovat splnění
  • 00:25:34 zákonem stanovených podmínek
    pro tu restituci
  • 00:25:38 a vydat o tom
    nějaké rozhodnutí.
  • 00:25:41 Restituční zákon, byť za podmínek
    mírně řečeno specifických,
  • 00:25:44 však hraje hlavní roli
    již dnes.
  • 00:25:48 Nejvyšší soud
    začal judikovat v tom smyslu,
  • 00:25:51 že vůlí zákonodárce
    bylo vydat pouze
  • 00:25:56 asi 170 objektů společnostem.
  • 00:26:02 Ostatní majetek
    vydat restitučním zákonem,
  • 00:26:05 který ovšem doposud vydán nebyl,
    nebo tedy nevydat vůbec.
  • 00:26:10 Protože kdyby soudy
    na základě žalob
  • 00:26:13 začaly církevním právnickým osobám
    tento majetek vydávat,
  • 00:26:17 tak by se vlastně obcházel
    ten nevydaný restituční zákon.
  • 00:26:21 Ale to je kuriózní konstrukce,
    protože zdravý rozum říká,
  • 00:26:25 že obejít lze něco, co existuje,
    ale nikoliv něco, co neexistuje.
  • 00:26:49 Díky tomuto majetku
    je nám umožněno
  • 00:26:52 vykonávat také mnoho
    sociálních služeb.
  • 00:26:56 Můžeme pomáhat farnostem
    s opravami
  • 00:26:59 a kromě toho můžeme podporovat
    sociální projekty mimo Rakousko,
  • 00:27:03 například v zemích východu
    přípravou misijních stanic.
  • 00:27:10 Mně se zdá,
    že u nás v České republice
  • 00:27:12 především chybí osvěta.
  • 00:27:14 Vůbec tady není představa
    o tom,
  • 00:27:17 jak jsou církve diverzifiované
    instituce,
  • 00:27:20 jak jsou různorodé,
    jak se tam poskytuje příležitost
  • 00:27:23 pro mnoho různých aktivit
    a všichni se domnívají,
  • 00:27:28 že církev je jeden člověk,
    který sedí nahoře
  • 00:27:34 a ten říká,
    jak to bude.
  • 00:27:36 Ale ono to tak ve skutečnosti
    vůbec není.
  • 00:27:38 Snad i proto se v Čechách
    řeší víc otázka,
  • 00:27:41 proč by se vůbec církvi
    v zemi plné ateistů
  • 00:27:44 mělo něco vracet.
  • 00:27:47 Otázka - proč má církev
    něco vlastnit -
  • 00:27:49 může souviset
    s několika věcmi.
  • 00:27:52 Jednak obecně
    s českým přístupem k tomu,
  • 00:27:55 když někdo jiný má majetek
    a já ho nemám.
  • 00:27:57 A druhá věc je,
    že to skutečně
  • 00:28:00 může souviset
    s nějakými předsudky,
  • 00:28:02 které jsou dědictvím
    té historické tradice.
  • 00:28:11 Je to stará husitská tradice
    a tradice prvorepubliková,
  • 00:28:15 která zřetelně
    vstoupila do povědomí
  • 00:28:19 přes Jiráskovy romány
    o Temnu.
  • 00:28:24 To je často důvod,
    proč jsou lidé proti církvi,
  • 00:28:28 protože mají řadu předsudků.
  • 00:28:34 Když jsem se stala
    náměstkyní na ministerstvu kultury
  • 00:28:37 a dostala jsem na starost
    odbor církví tohoto ministerstva,
  • 00:28:40 tak jsem záhy zjistila,
    že vztahy mezi většinou církví
  • 00:28:42 a ministerstvem jsou víceméně
    v naprostém rozkladu.
  • 00:28:48 Bylo tam ohromné napětí
    a panovala tam veliká,
  • 00:28:51 opravdu veliká nedůvěra
    stran církví.
  • 00:28:54 Když jsem pátrala po příčinách,
    tak jsem zjistila,
  • 00:28:58 že jsou víceméně
    tady na ministerstvu,
  • 00:29:01 odkud chodí zavádějící informace,
    které potom popuzují
  • 00:29:05 jednotlivé politiky
    vůči církvi.
  • 00:29:10 V zákulisí,
    a to vím reálně, bylo řečeno:
  • 00:29:13 Nemůžeme dopustit, aby církev
    byla ekonomicky silná.
  • 00:29:19 Aby byla
    konkurenční institucí.
  • 00:29:25 Takže byla snaha
    při tom pragmatismu vlád,
  • 00:29:28 aby církev byla držena v závislosti
    na státu v podřízenosti.
  • 00:29:32 To byl prakticky důvod
    politické nevůle.
  • 00:29:38 Pokud tuto obavu vyslovují
    politici, tak to spíš může být
  • 00:29:41 podle mě dáno tím, že sám stát
    je institucí, která má v rukou moc
  • 00:29:47 a nechce tu moc
    přepustit jiným institucím,
  • 00:29:50 takže se brání
    i té církvi.
  • 00:29:54 A to i tímto způsobem,
    že se brání vrátit majetek.
  • 00:30:00 Je to kontroverzní otázka
    mezi lidmi,
  • 00:30:02 protože tady máme
    skupinu obyvatelstva,
  • 00:30:05 která je členem církve
    a naopak velmi početnou
  • 00:30:07 skupinu obyvatelstva,
    která je naopak
  • 00:30:10 velmi nepřátelská
    vůči církvi.
  • 00:30:12 A jakékoliv výraznější rozhodnutí
    ze strany politiků
  • 00:30:15 si může nahněvat
    tu nebo onu část
  • 00:30:19 a proto si myslím,
    že politici kolem toho chodí
  • 00:30:21 jako kolem horkého mléka
    a nechtějí si to u voličů
  • 00:30:24 u jedné ani u druhé skupiny
    tzv. rozlít.
  • 00:30:29 Samozřejmě otevřeně řečeno
    se hraje s voliči,
  • 00:30:32 jak budou hlasovat.
    O to se taky hlavně hraje.
  • 00:30:35 Proto se to téma
    velice otevře
  • 00:30:38 před volbami, po volbách
    a pak to zase zhasne.
  • 00:30:45 Jedno staré učení
    říká:
  • 00:30:47 Ora et labora -
    Modli se a pracuj.
  • 00:30:50 Dnes můžeme říci: modlíme se
    a zároveň také podnikáme.
  • 00:30:56 V obchodu, vedeme management
    a hospodářství.
  • 00:31:00 Věřím, že tyto protiklady
    můžeme v dnešní době
  • 00:31:03 velmi dobře spojit.
  • 00:31:05 A toto spojení je
    pro dnešního člověka důležité.
  • 00:31:12 S majetkem ve vlastnictví církve
    zajišťujeme pracovní místa
  • 00:31:15 a to by zajisté platilo
    také v České republice.
  • 00:31:24 Ze sociálního hlediska
    je církev v Rakousku
  • 00:31:27 velmi potřebný zaměstnavatel
    a dává k dispozici
  • 00:31:30 mnoho pracovních míst.
    V jiném srovnatelném provozu
  • 00:31:35 je dnes zaměstnáno
    pouze deset lidí.
  • 00:31:39 My stále zaměstnáváme
    40 lidí.
  • 00:31:43 V tom vidíme svůj úkol:
    dát zaměstnání více lidem.
  • 00:31:53 Právě, že se u nás
    ještě těhle nemyslí.
  • 00:31:55 U nás se jenom říká:
    Církev chce být bohatá, vládnout.
  • 00:31:58 To není pravda.
    A nikdy také nebyla.
  • 00:32:06 Určitou pochybnost ohledně historie
    církevního vlastnictví
  • 00:32:08 vznesla právnická fakulta,
    na kterou se česká vláda
  • 00:32:12 obrátila s žádostí
    o posudek.
  • 00:32:15 Církev prý od doby Josefa II.
    nic nevlastnila,
  • 00:32:18 protože již tehdy bylo panovníkem
    všechno zabráno.
  • 00:32:28 Jako právník
    k tomu mám co říct.
  • 00:32:30 Právní expertizy se píší dnes
    na zakázku.
  • 00:32:34 Ten, kdo si tu zakázku objedná,
    tak tendence toho,
  • 00:32:40 kdo tu zakázku vypracovává
    je vždycky vyhovět zadavateli.
  • 00:32:52 Možná ten dojem,
    že Josef II. zabavil církvi
  • 00:32:54 veškerý majetek
    je trochu způsoben tím,
  • 00:32:57 že Josef II. skutečně
    zrušil několik
  • 00:32:59 desítek až stovek klášterů
    a to těch,
  • 00:33:02 které se nevěnovaly pastoraci,
    výuce nebo sociální činnosti,
  • 00:33:06 tedy těch tzv. meditativních,
    a jejich majetek zkonfiskoval,
  • 00:33:11 ale investoval do stavby
    kostelů a farností jinde,
  • 00:33:16 čímž dosáhl toho,
    že církev byla plošně zastoupena
  • 00:33:20 po celém území
    tehdejších českých zemí,
  • 00:33:24 protože jeho cílem bylo
    využít také církev
  • 00:33:27 jako administrativní
    nástroj,
  • 00:33:30 nikoliv jenom jako
    nástroj duchovní.
  • 00:33:35 Josef II.
    neznárodnil klášterní majetky.
  • 00:33:37 Zrušil kláštery,
    které se mu nehodily,
  • 00:33:41 a jejich majetek převedl
    do náboženského fondu.
  • 00:33:44 A ten náboženský fond
    financoval nově zřízené farnosti.
  • 00:33:49 To fungovalo
    až do doby komunismu.
  • 00:34:00 Stát si musí uvědomit,
    že je to celkově bohatství národa.
  • 00:34:04 Když přicházejí turisté,
    chtějí vidět z velké části
  • 00:34:08 církevní památky,
    ale aby náklady na ty veliké opravy
  • 00:34:15 nebyly tak velké, dům potřebuje
    pravidelnou údržbu.
  • 00:34:19 S tím se nikde
    nepočítá!
  • 00:34:26 My bychom dnes potřebovali
    půl druhé miliardy
  • 00:34:29 na současnou opravu.
  • 00:34:32 Když to přepočteme na to,
    aby se ty nůžky nerozevíraly,
  • 00:34:34 tak to by potřebovalo
    nějakých 100 miliónů ročně.
  • 00:34:39 My dostáváme asi třicet.
  • 00:34:43 Kdybychom spoléhali jen na turisty,
    tak to není možné.
  • 00:34:48 Restaurátoři,
    to je velmi drahá záležitost.
  • 00:34:51 Abychom mohli udržovat
    všechny ty věci v řádném stavu,
  • 00:34:55 je potřeba
    hmotné zabezpečení.
  • 00:34:59 Dřív měli ten patronát
    šlechtici nebo města.
  • 00:35:02 Ten patronát znamenal,
    že se ten patron postará o plášť,
  • 00:35:06 o to vnější.
    To znamená střechy, fasády.
  • 00:35:09 Stát to na sebe převzal,
    ale on to neplní.
  • 00:35:12 Přispívá, to nemohu popřít,
    ale dává na to velmi málo.
  • 00:35:16 Mluví se o kulturním pokladu
    země a národa.
  • 00:35:22 Stát má povinnost
    se o tento kulturní poklad starat
  • 00:35:26 a má tedy také povinnost
    postarat se o kostely.
  • 00:35:29 Nebo aspoň
    ve spolupráci s námi.
  • 00:35:40 Ze zisku,
    který vyděláme z lesa,
  • 00:35:43 jsou především vypláceny
    platy zaměstnancům.
  • 00:35:47 Mnoho peněz je samozřejmě
    také investováno
  • 00:35:50 do obnovy kláštera,
    aby byl tento kulturní stánek
  • 00:35:52 zachován
    pro příští generace.
  • 00:35:57 Právě proto jsme obdrželi
    tyto lesy,
  • 00:36:00 abychom mohli udržovat
    klášter v činnosti.
  • 00:36:14 Tak by to mělo fungovat
    tady.
  • 00:36:17 Ten problém je stejný.
  • 00:36:19 My se musíme snažit,
    aby třeba kláštery
  • 00:36:23 získaly alespoň část
    svého majetku,
  • 00:36:28 to znamená půdy,
    takovou rozlohu a takové množství,
  • 00:36:31 jejíž výtěžnost by stačila
    na to,
  • 00:36:34 abychom mohli udržovat chod
    toho historického objektu.
  • 00:36:42 Tady se pořád uvádí:
    Proč ty církve chtějí ten majetek,
  • 00:36:45 k čemu ho chtějí,
    co s tím budou dělat.
  • 00:36:47 Ale to není ta otázka.
    Otázka zní: Kde je právo?
  • 00:36:51 My žijeme v právním státu
    a církve mají právo na majetek,
  • 00:36:55 který jim byl
    nezákonně odebrán.
  • 00:37:01 To je ta nejzákladnější,
    nejpravdivější věta,
  • 00:37:03 kterou každý řekne jako první:
    Co bylo ukradeno, nechť je vráceno.
  • 00:37:06 A pak se začnete potýkat s tím,
    do jaké míry to jde
  • 00:37:09 a do jaké míry to nejde,
    abyste nenapáchal další křivdy,
  • 00:37:12 protože vracení
    tak rozsáhlého majetku,
  • 00:37:15 jako bylo u církví,
    zda se bude vracet
  • 00:37:18 fyzický majetek nebo zda se
    bude vracet formou renty
  • 00:37:22 a tu rentu budou platit
    generace,
  • 00:37:25 které s komunistickým režimem,
    který ten majetek
  • 00:37:27 ukradl, zničil,
    nemají vůbec nic společného.
  • 00:37:30 A místo, aby ze svých daní
    platily něco,
  • 00:37:33 co pro ně bude
    životně důležité,
  • 00:37:35 tak budou splácet dluhy,
    které nenapáchaly.
  • 00:37:42 Takhle
    to svavět vůbec nejde.
  • 00:37:45 Copak můžu protestovat
    proti tomu,
  • 00:37:48 že stát může financovat
    Národní divadlo
  • 00:37:51 nebo takové instituce.
  • 00:37:53 Někteří lidé z venkova
    se většinou
  • 00:37:56 ani jednou za život
    tam nedostanou.
  • 00:37:59 A můžou oni říkat:
    Proč z mých peněz
  • 00:38:01 se tam financuje
    taková věc?
  • 00:38:06 Myslím si,
    že ta argumentace,
  • 00:38:08 proč by to měli platit všichni
    občané i nevěřící je zavádějící.
  • 00:38:11 Přece když ten stát
    ten majetek zkonfiskoval,
  • 00:38:13 tak to šlo také ku prospěchu
    všech občanů toho státu.
  • 00:38:20 Musím říct,
    že nás uráží,
  • 00:38:22 když z úst vysokých politiků
    slyšíme,
  • 00:38:26 že jsme financování
    z peněz daňových poplatníků.
  • 00:38:31 Já to opravdu považuji
    za urážku,
  • 00:38:33 protože stát vzal to,
    z čeho jsme byli živi
  • 00:38:37 a teď jenom splácí
    a to ještě chabě.
  • 00:38:45 Restituce,
    tak jak byly míněny -
  • 00:38:47 restituční zákon o nápravě
    některých majetkových křivd,
  • 00:38:50 se vztahoval na fyzické osoby,
    nikoliv na právnické osoby.
  • 00:38:57 Ono je to tak.
  • 00:39:00 Záleží na tom,
    kolik z těch právnických osob
  • 00:39:02 přetrvalo těch 40 let
    a existují dnes.
  • 00:39:06 Pokud existují,
    tak jistě mají právo na to,
  • 00:39:08 aby restituovaly.
  • 00:39:11 Takoví sokolové
    a další společnosti.
  • 00:39:13 Nebo orlové a tak dále,
    sportovní instituce,
  • 00:39:16 které byly zrušeny
    v době komunismu, tak restituovaly.
  • 00:39:24 Jestliže by se mělo říct,
    že církve a náboženské společnosti
  • 00:39:27 budou exkluzivně odškodněny
    v rámci veškerého majetku,
  • 00:39:31 který jim kdy byl odňat,
    zdevastován, zničen,
  • 00:39:35 tak se tedy musí vzít
    politická zodpovědnost za to,
  • 00:39:39 že řekneme, že zde vzniká
    nějaká exkluzivní skupina,
  • 00:39:42 že občané, kteří byli
    jako jednotlivci poškozeni,
  • 00:39:45 ten stejný nárok mít nebudou
    a to si myslím,
  • 00:39:48 že je protiústavní princip.
  • 00:39:52 Proč by ale ostatní
    občané
  • 00:39:54 měli zůstat
    bez nároku na odškodnění?
  • 00:39:57 Pokud se tak stalo,
    potom snad jedině proto,
  • 00:40:00 že - podobně jako u církví -
    hrál roli "vyšší státní zájem".
  • 00:40:03 O exkluzivitě církví
    proto asi hovořit nelze.
  • 00:40:10 Představa církví byla:
    Ano, bude nějaká renta
  • 00:40:13 jako z toho majetku,
    ale ještě samozřejmě
  • 00:40:16 bude platit zákon
    z roku 1949
  • 00:40:19 o hospodářském zabezpečení
    církví,
  • 00:40:21 takže státe,
    ještě budeš platit
  • 00:40:24 všechny faráře
    a církevní hodnostáře extra.
  • 00:40:31 To není naše vůle
    ani naše snaha,
  • 00:40:34 teď mluvím za katolickou církev,
    my chceme být samostatní
  • 00:40:36 a chceme i tyto věci platit,
    ale musíme z čeho.
  • 00:40:43 Pro církev by bylo velmi těžké
    to počáteční období,
  • 00:40:45 kdy jsou ty nemovitosti
    díky komunistickému hospodaření
  • 00:40:49 taky z valné části
    v takovém stavu,
  • 00:40:52 že by trvalo několik
    let
  • 00:40:55 než by začaly přinášet
    skutečný užitek.
  • 00:40:59 To chce dlouhodobý horizont,
    protože stát nemá na to,
  • 00:41:02 aby tak razantně vracel
    v řádu sto miliard.
  • 00:41:05 Tak ať to je dlouhodobá záležitost,
    50, 60 let,
  • 00:41:08 to unese
    ten státní rozpočet,
  • 00:41:11 ale v té cílové podobě
    skutečně chceme zrušit tento zákon.
  • 00:41:17 My nechceme pořád být
    v pozici toho,
  • 00:41:19 že nás daňoví poplatníci
    platí.
  • 00:41:24 Mně by se nejvíc líbilo,
    kdyby v této logice
  • 00:41:28 "co bylo ukradeno,
    nechť je vráceno",
  • 00:41:30 kdyby to platili komunisté
    ze svých rozpočtů jako strana,
  • 00:41:33 protože na té devastaci
    má hlavní podíl.
  • 00:41:36 Ale to se nestane,
    bude to z našich kapes.
  • 00:41:39 Do doby, než budou
    církevní restituce vyřešeny,
  • 00:41:42 byl vydán
    tzv. blokační paragraf.
  • 00:41:45 Zabraňuje tomu,
    aby se s majetkem mohlo nakládat
  • 00:41:47 proti vůli
    případného vlastníka.
  • 00:41:50 Nikdo ovšem nepočítal s tím,
    že neblahá situace
  • 00:41:53 bude trvat tak dlouho.
    A důsledky jsou zřejmé.
  • 00:42:05 "Krásný příklad"
    vidíme tady.
  • 00:42:10 To je
    arcibiskupský zámek
  • 00:42:12 v Červené Řečici.
  • 00:42:14 Je to správní budova
    arcibiskupského velkostatku
  • 00:42:17 a ten důvod,
    proč je v takovém stavu,
  • 00:42:19 v jakém je, je ten,
    že ze zákona
  • 00:42:21 nemůže získat kvalitního vlastníka,
    který by ten zámek opravil.
  • 00:42:26 Nejhorší věc z hlediska
    budov a tak dále,
  • 00:42:29 jsou majetko-právní spory.
  • 00:42:32 Pokud je nějaká budova
    v takovém právním vaku,
  • 00:42:36 přesně patří,
    pokud jsou tam nějaké spory,
  • 00:42:39 tak do té budovy
    nikdo nebude investovat.
  • 00:42:42 To znamená,
    že tyto spory způsobují
  • 00:42:44 skutečně velké materiální
    ztráty.
  • 00:42:49 Čím déle se ta věc bude řešit,
    tak tím víc bude zamotanější.
  • 00:42:52 Protože mezitím
    ten zablokovaný majetek,
  • 00:42:55 s kterým se má do budoucna
    nějak hrát,
  • 00:42:58 se začíná stávat
    komoditou na trhu.
  • 00:43:00 To znamená, že to jsou tlaky obcí,
    protože jim to brzdí rozvoj.
  • 00:43:06 Když například do naší obce
    přijde podnikatel a řekne:
  • 00:43:08 Já tady postavím halu
    a zaměstnám vám tady 30 občanů,
  • 00:43:11 tak my mu nemáme co nabídnout
    z vlastních pozemků,
  • 00:43:14 protože tady většina pozemků
    byla církevních
  • 00:43:19 a pokud by chtěl získat
    tento pozemek,
  • 00:43:23 který spravuje pozemkový fond,
    tak na pozemkovém fondu
  • 00:43:26 mu řeknou,
    že mu ten pozemek
  • 00:43:28 z důvodu blokačního paragrafu
    nemohou prodat.
  • 00:43:34 A když nejsou podnikatelé,
    není pracovní příležitost,
  • 00:43:37 mladí lidé odchází za prací
    někam jinam.
  • 00:43:39 Takže ty obce trpí.
  • 00:43:43 Nakonec dochází k tomu,
    k čemu v Čechách
  • 00:43:45 zákonitě dojít musí:
    ke snaze paragraf obejít
  • 00:43:48 a třeba pod rouškou nevědomosti
    se zablokovaným majetkem
  • 00:43:52 přeci jenom obchodovat.
    Než se otázka restitucí vyřeší,
  • 00:43:56 bude opět vše zastavěno,
    přečíslováno, prodáno.
  • 00:44:01 Za této situace
    existuje jediné řešení.
  • 00:44:04 Buď říct:
    Církvi se to dá se všemi důsledky
  • 00:44:07 a nebo se to církvi nedá
    a také se všemi důsledky.
  • 00:44:10 S důsledky těmi,
    že se třeba církve
  • 00:44:12 budou cítit okradené,
    naprosto právem,
  • 00:44:14 a obrátí se třeba
    na evropské soudy.
  • 00:44:18 A třeba pak Česká republika
    bude platit velké peníze,
  • 00:44:21 jako jsme tomu svědkem
    v jiných případech.
  • 00:44:28 Drtivá většina
    restitučního majetku,
  • 00:44:30 teď hovoříme o zemědělském majetku,
    nehovořím o lesích,
  • 00:44:33 to znamená pole, louky, rybníky,
    je dnes prakticky rozprodáno.
  • 00:44:38 To znamená, že když by došlo
    k nějaké restituci,
  • 00:44:43 ať už v jakékoliv
    třeba částečné podobě,
  • 00:44:48 zkrátka už,
    alespoň v našem případě,
  • 00:44:50 už nebude co vracet.
  • 00:44:53 Ale problém je v tom, že soudy se
    z různých důvodů těmi žalobami,
  • 00:44:57 které my předkládáme,
    vůbec nechtějí zabývat.
  • 00:45:02 To, že díky rozložení politických
    sil není parlament
  • 00:45:05 po nějakou dobu,
    byť by to bylo 17 let,
  • 00:45:08 schopen přijmout nějaký zákon,
    třeba ten restituční,
  • 00:45:12 to je pochopitelné.
  • 00:45:17 Ale je nesmírně smutné,
    jestliže nezávislý orgán,
  • 00:45:20 kterým soud je
    nebo má být, místo toho,
  • 00:45:23 aby vlastníkům poskytoval ochranu
    jejich vlastnického práva,
  • 00:45:26 vlastně vylučuje
    celou kategorii vlastníků
  • 00:45:30 z práva domáhat se
    svého vlastnictví.
  • 00:45:34 To zavání
    politickou objednávkou,
  • 00:45:37 to zavání odpíráním
    práva na spravedlivý proces,
  • 00:45:41 to je zralé
    pro Štrasburg.
  • 00:45:47 Za loňský rok dosáhla malá komunita
    premonstrátů ze Schläglu
  • 00:45:50 celkového obchodního obratu
    přes 10 miliónů euro.
  • 00:45:56 To jim umožnilo investice
    do modernizace lyžařského areálu,
  • 00:45:58 úpravny vody
    a celé řady nových technologií.
  • 00:46:02 Přesto, že tyto výdaje
    skončiy
  • 00:46:05 v mírně červených číslech,
    vydělali na tom všichni.
  • 00:46:17 Vzájemně se dobře
    doplňujeme.
  • 00:46:19 Klášter pořádá kulturní akce,
    symposia, pořádá výstavy,
  • 00:46:26 vede klášterní seminární
    centrum
  • 00:46:30 a tím se stává obec známou
    daleko přes své hranice.
  • 00:46:36 Klášter platí daň z kanalizace,
    daň z vody, pozemkovou daň,
  • 00:46:40 živnostenskou daň,
    daň z nápojů.
  • 00:46:43 Všechny tyto daně
    jdou do obecní kasy
  • 00:46:46 a to slouží opět všem lidem
    v naší obci.
  • 00:46:49 A také je to
    kulturní centrum celé země.
  • 00:46:56 To není špatný model.
  • 00:46:58 Pokud to jinde funguje,
    tak by to mohlo fungovat i u nás.
  • 00:47:01 Tady je to podmíněno tím,
    že pokud se církev
  • 00:47:03 dá na podnikání,
    tak se z ní stane
  • 00:47:06 ekonomický subjekt
    jako každý jiný
  • 00:47:08 a měla by být vázána
    pravidly a zákony,
  • 00:47:10 které platí pro každý jiný
    ekonomický subjekt.
  • 00:47:13 To znamená průhledné hospodaření,
    pravidelné audity.
  • 00:47:18 To by státu
    mělo vyhovovat,
  • 00:47:20 protože by se tak zbavil
    finančního břemene.
  • 00:47:25 První příklady
    už lze ojediněle objevit.
  • 00:47:35 Nyní se nacházíme
    ve farním lese,
  • 00:47:37 který patří farnosti
    Maletín.
  • 00:47:40 Je ho tady devět hektarů,
    nebyl vrácen v restituci.
  • 00:47:43 On právně nebyl vlastně
    vůbec vyvlastněn.
  • 00:47:45 Tehdejší mocipáni
    si tak byli jistí,
  • 00:47:48 že je to na věčné časy,
    že ho ani v katastru
  • 00:47:51 nebyli ochotni ho přepsat.
  • 00:47:58 Od těžby
    přes obnovu lesa,
  • 00:48:00 to jsme schopni
    si brigádnicky udělat sami.
  • 00:48:03 Pan farář rozdá úkoly
    a pak už jen přijímá zprávy
  • 00:48:07 o splnění úkolu.
  • 00:48:12 Je pravda, že jsme
    z výtěžku našeho lesa
  • 00:48:14 poslali dost peněz
    našim misionářům do ciziny.
  • 00:48:18 A nejen na kostely,
    ty tam jakž takž mají,
  • 00:48:21 ale nemají tam jídlo,
    nemají tam vodu, nemají tam školu.
  • 00:48:25 Takže na Haiti, do farnosti,
    kde je český kněz,
  • 00:48:29 páter Roman Musil,
    tak jsme mu poslali
  • 00:48:32 už několik set tisíc,
    aby škola byla dostavena.
  • 00:48:35 Dnes se tam učí
    250 dětí
  • 00:48:38 a lidi to tak vtáhlo,
    že chtějí pomáhat dál.
  • 00:48:53 Je pravda,
    že kdybychom nehospodařili,
  • 00:48:56 tak bych musel daleko více
    chodit s prosíkem
  • 00:49:01 ať už za sponzory
    nebo za starostou.
  • 00:49:06 Lépe řečeno - já už bych se
    o to dávno nestaral,
  • 00:49:10 protože bych to vzdal
    a museli by se postarat
  • 00:49:12 sami občané o svůj majetek.
  • 00:49:19 Bezmála 20 let
    probíhají mezi církvemi a státem
  • 00:49:21 bezvýsledné dohady,
    kdy nikdo nedokáže odhadnout
  • 00:49:24 co bude dál.
  • 00:49:34 Církve dost možná neumí
    atraktivně zformulovat nabídku,
  • 00:49:38 stát je zase příliš zahleděn
    do sebe sama.
  • 00:49:42 V otázce kudy kam
    se tak stále častěji
  • 00:49:44 objevují spekulace
    médií a politiků,
  • 00:49:47 že asi nejlepším řešením
    by byla absolutní odluka.
  • 00:49:51 Byť dost možná
    ke škodě obou.
  • 00:49:58 Odluka církve od státu
    je záležitost francouzské revoluce,
  • 00:50:02 a provedeno to bylo
    zvláštně ve Francii,
  • 00:50:05 ale za poslední půl století
    se v Evropě vytvořil jiný model,
  • 00:50:10 tzv. koopereční model,
    protože politici nebo státy
  • 00:50:15 došli k názoru a pochopili,
    že potřebují
  • 00:50:19 z nějakých důvodů
    i tu církev.
  • 00:50:23 A církev pochopila,
    že potřebuje stát,
  • 00:50:26 že je tady potřeba
    spolupráce.
  • 00:50:31 Vemte si, že stát uznává
    církevní sňatky,
  • 00:50:34 církve dělají různou charitu,
    takže si žádají
  • 00:50:37 jiné subjekty
    o státní peníze.
  • 00:50:42 Máme tady církevní školství,
    které je dané na roveň státnímu.
  • 00:50:45 Takže ta kooperace
    prakticky funguje.
  • 00:50:47 I církevní školy
    mají státní dotace,
  • 00:50:49 takže mluvit v současné době
    o absolutní odluce
  • 00:50:52 v tomto slova smyslu
    je nesmysl.
  • 00:50:55 Církev může zaplňovat mezery
    ve společnosti,
  • 00:50:59 kde stát nestačí
    a navzájem se doplňovat.
  • 00:51:03 A to by, myslím, bylo
    do budoucnosti nejprospěšnější.
  • 00:51:08 A ještě to trošku zapijeme.
    Tak.
  • 00:51:15 Na zdraví, ať slouží.
  • 00:51:18 A já doufám, že také v Česku
    se vše v církvi k dobrému obrátí.
  • 00:51:33 Skryté titulky
    Alena Fenclová

Související