Artmix
-
00:00:11
Hezký večer přeje ARTMIX,
váš měsíční průvodce světem umění. -
00:00:15
A co se v červnu
děje? -
00:00:16
První retrospektivu
slavného Neo Raucha -
00:00:18
můžete vidět v pražském
Rudolfinu. -
00:00:20
Talentem je bezesporu
mladá designérka z Brna, -
00:00:23
která navrhla
pohodlné kolo pro ženy. -
00:00:25
Jak se prodává fotografie,
kdo je nejdražší -
00:00:28
a kolik kusů je vlastně originál -
o tom dnešní téma. -
00:00:31
Za milovníky umění
manželi Bednaříkovými -
00:00:33
jsme se vydali až na Moravu
a stálo to za to. -
00:00:37
Pozor na louže,
můžete šlápnout do umění. -
00:00:40
Dnešní artfór patří
Dominiku Langovi. -
00:00:44
V centru pozornosti
je v letních měsících -
00:00:46
také pražské bienále
současného umění, -
00:00:48
které můžete v tyto dny
navštívit v Karlíně. -
00:00:51
Českou sekcí nás provede
spolukurátor Jiří David. -
00:00:56
A nakonec Irena Jůzová,
která jde s kůží na trh. -
00:01:00
Právě totiž připravuje
svoji instalaci - 00:01:02 na benátském bienále.
-
00:01:12
Až do 8. srpna
je v pražském Rudolfinu -
00:01:14
k vidění doposud
největší samostatná výstava -
00:01:17
německého malíře
Neo Raucha. -
00:01:19
Je ročník 1960,
narodil se v Lipsku, - 00:01:22 kde žije doteď.
-
00:01:24
Vystudoval vysokou školu
pro knižní umění a grafiku - 00:01:26 a maluje.
-
00:01:29
Maluje pořád,
maluje velké obrazy, -
00:01:31
stále větší a větší,
a v současné době patří -
00:01:33
k nejvýznamnějším malířům
ve své generaci. -
00:01:36
Jako jeden z mála uspěl dokonce
ve Spojených státech, -
00:01:39
což je pro evropské malíře
neobvyklé. -
00:01:43
Neo Rauch je zdrženlivý,
nepatří mezi pompézní celebrity, -
00:01:46
nechce příliš vystupovat
na veřejnosti. -
00:01:48
Nechá za sebe vystupovat
svá díla. -
00:01:53
Tento obraz,
podle mého názoru, -
00:01:56
je nádhernou ironickou
parafrází -
00:02:00
těch projektivních snů
o lepším příští z počátku 50. let. -
00:02:09
Ta vysílací věž
byla přímo symbolem toho pokroku -
00:02:13
a k tomu se pojí
projekty dálnic, tryskový vlak, -
00:02:19
ale to vše v takové
podivné přízračné atmosféře -
00:02:22
něčeho nedodělaného, nedokončeného
a všichni cítíme, -
00:02:26
že se snad ani nepočítá s tím,
že by to někdo někdy dokončoval. -
00:02:33
Nebo jsou to továrny,
kde lidé pracují -
00:02:36
na nějakých nových
projektech, modelech -
00:02:38
ale na druhé straně to vypadá,
že ti dělníci -
00:02:41
sice pracují,
tvoří nějaké modely, -
00:02:44
ale na druhé straně
si možná hrají s autíčky. -
00:02:51
Na konci 90. let
se začínají objevovat -
00:02:54
v jeho obrazech
poněkud podivné figury, -
00:02:58
které konají
podivné činnosti. -
00:03:02
Jsou to někdy
trošku obskurní historky, -
00:03:06
které mají možná
určitý počátek, -
00:03:09
mnohdy ale nemívají konec
a je na nás, -
00:03:12
abychom si domysleli
a pospojovali si to dohromady, -
00:03:16
jestli je ovšem
co si pospojovat. -
00:03:22
Neo Rauch je především malířem
výsostným, brilantním, -
00:03:27
neuvěřitelně dobrým
malířem. -
00:03:35
Tento obraz
je dobrým dokladem -
00:03:38
schopnosti Neo Raucha
vytvářet imaginární, -
00:03:42
ale velmi obskurní
prostory, -
00:03:45
vyprávět historku a udržet si
velmi důležitou distanci -
00:03:50
a neupadnout
do tupé popisnosti. -
00:03:58
Zřejmě i v Německu
"oblíbená myslivecká lobby" -
00:04:02
jako určitá skupina lidí,
kteří se vyžívají -
00:04:05
ve vraždění zvířat,
která předtím celý rok krmí, -
00:04:11
je podkladem pro historku,
kdy tito muži kráčí -
00:04:16
za svou kratochvílí,
ale jiný jedinec se zmenšil -
00:04:21
na obrovité posteli,
kde si sní nějaký svůj sen -
00:04:26
a nad tím vším je napsáno
BOUŘLIVÁ NOC. -
00:04:31
Obraz je dějový,
je tam dokonce -
00:04:34
několik prostorových
a námětových rovin, -
00:04:37
ale i když ho budeme popisovat
jakkoliv dlouho, -
00:04:40
stejně se nikdy nedobereme
úplného konce, - 00:04:43 úplného vysvětlení.
-
00:04:46
A v tom si, myslím,
spočívá právě kouzlo -
00:04:48
těch Neo Rauchových
obrazů. -
00:04:52
Pojďme k tomu hlavnímu obrazu
Povstání. -
00:04:56
Snící muž ležící v posteli
je sám autor, -
00:05:00
nad ním je umístěna knihovna
jako zdroj poznání. -
00:05:08
On také za sebou zanechává
určité zbytky -
00:05:10
a ty jsou v podobě těch exkrementů
pod jeho postelí. -
00:05:14
Přičemž na pravé straně
tři muži v červeném -
00:05:18
vrhají jakési chuchvalce barvy
někam mimo obraz -
00:05:24
a název obrazu
nás může zavádět k tomu, -
00:05:28
že se jedná o nějaké povstání,
kdy je zapotřebí -
00:05:32
tou barvou dokázat něco,
o čem malíř sní. -
00:05:40
Neo Rauch zdůrazňuje,
že při tvorbě svých obrazů -
00:05:43
nepracuje se skicami
a mívá často rozmalovaných -
00:05:46
víc obrazů,
protože jeho vizualita -
00:05:49
je nesmírně silná,
jeho imaginace je výjimečná -
00:05:56
a to je to, co tvoří
tu nesmírně přitažlivou -
00:05:59
kvalitu
Neo Rauchových obrazů. -
00:06:13
(zvoní zvonky na kolech,
houkačky) -
00:06:25
Vystudovala jsem Fakultu
výtvarných umění v Brně, -
00:06:28
ateliér
produktový design. -
00:06:31
Pro svou diplomovou práci
jsem se rozhodla -
00:06:34
navrhnout
dámské lehokolo. -
00:06:36
Specifika dámského lehokola
spočívají -
00:06:38
především v nízkém sezení
a v nízkém středu šlapání - 00:06:41 a také v hmotnosti.
-
00:06:44
Hlavní rámová trubka
vytváří zakřivení jako tělo hada. - 00:06:50 (úryvek skupiny Qween)
-
00:06:53
I want to ride my bycicle,
O want to ride my byke... -
00:07:05
V roce 2001 jsem spolu
s bratrancem -
00:07:07
vycestovala na výlet
v Ostravě -
00:07:09
na severní polární kruh
a zpátky. -
00:07:12
Cestou jsme potkali
Holanďana, -
00:07:15
který jel na lehokole
vlastní výroby. -
00:07:19
Rok na to
jsme pořádali workshop -
00:07:22
na výrobu lehokol
z překližky. -
00:07:24
Bylo nás pět Nizozemců
a dva Čechové. - 00:07:28 Češi, ne?
-
00:07:35
Toto kolo z překližky
mám doposud -
00:07:37
a doposud mám
i přítele, onoho Holanďana, -
00:07:41
a spolu teď žijeme
v Holandsku. -
00:07:46
Letos se mi podařilo
zkontaktovat jednu firmu, -
00:07:49
která má zájem
o mou práci. -
00:07:52
A především
o mou profesi designéra. -
00:07:58
Ve výsledku to bude
trošku jiné kolo, -
00:08:01
než které navrhla Eva pro sebe
a jako dámské lehokolo. -
00:08:04
Tohle lehokolo
by mělo být více univerzální, -
00:08:07
ale v každém případě
zůstane zachováno, -
00:08:09
že to bude
silniční lehokolo. -
00:08:12
V současnosti je spolupráce
v plném proudu. -
00:08:14
Během léta by mělo proběhnout
docela náročné testování -
00:08:17
a do příštího roku
by měla jakž takž najet -
00:08:20
sériová výroba,
což znamená předpoklad -
00:08:23
50 kusů ročně
v první fázi. -
00:08:30
Doufám, že v budoucnu
lehokol přibude -
00:08:33
a nebudu si na českých silnicích
připadat jako exot. -
00:08:43
Zatímco ve světě sehrává
obchod s fotografiemi -
00:08:46
důležitou roli
na trhu s uměním, -
00:08:48
v Česku
je dosud v plenkách. -
00:08:50
Desítky let
systematické práce galeristů -
00:08:52
i fotografů samotných
učinily v Evropě i zámoří -
00:08:55
fotografii
předmětem zájmu sběratelů. -
00:08:57
Fotografie se dnes prodávají
za částky -
00:09:00
přesahující statisíce,
někdy i miliony dolarů. -
00:09:02
V Česku však v této oblasti
dosud panuje chaos. -
00:09:05
Chybějící pravidla tvorby cen však
činí z fotografií -
00:09:07
zajímavou příležitost
pro investice. -
00:09:11
Jsme na Prague bienale,
kde poprvé v jeho historii -
00:09:14
je uvedena samostatná
fotografická výstava, -
00:09:18
která představuje
mladé české a slovenské fotografky. -
00:09:21
Je to takový důkaz,
že fotografie začíná být -
00:09:24
stále více přijímána
mezi ostatní formy umění -
00:09:27
a stále více se dostává
do prestižních muzeí a galerií, -
00:09:31
na velká bienále a stále více
se za ni platí enormní částky. -
00:09:35
Mezi sběrateli
je stále největší zájem - 00:09:38 o české klasiky.
-
00:09:40
Nejprodávanějším, nejdražším
autorem je František Drtikol -
00:09:44
následovaný třeba Josefem Sudkem,
Jaromírem Funkem a dalšími. -
00:09:49
Ale začíná být zájem
i o autory střední generace. -
00:09:56
Ta společnost
jako taková ještě nepochopila, -
00:09:58
že fotografie všude na světě,
a mohla by být i zde, je investicí. -
00:10:01
Že je to opravdu umění,
to se tady ještě neetablovalo, -
00:10:05
a je tady jenom málo sbírek,
které se na fotografii koncentrují. -
00:10:09
Nejsou ani organizované
galerie, -
00:10:12
které by se věnovaly
prodeji fotografií -
00:10:14
a tím také nemáme
určené ceny. -
00:10:23
Moje nejprodávanější fotka
je z vězení v Afghánistánu, -
00:10:25
kde jsou zajatci
Al-Kaidy a Talibanu. -
00:10:28
Takže synonymum nejhorší války,
represe, násilí. -
00:10:32
Přitom je to
nejprodávanější fotka. -
00:10:35
Ale důležitá věc je asi ta,
že já mám vždycky radost, -
00:10:38
když si tu fotografii
chce někdo koupit. -
00:10:41
A jelikož si je často
kupují mladí lidé, -
00:10:43
tak ty fotografie prodávám
levně. -
00:10:50
Aby se galerie
o fotografa starala znamená, -
00:10:53
že ho musí nabízet,
musí mu dělat knihy, -
00:10:55
musí mu dělat výstavy,
musí ho nabízet do světa -
00:10:58
a musí se starat,
aby byl vystavován -
00:10:59
i v důležitých galeriích.
A hlavně, aby byl nakupován -
00:11:02
do důležitých sbírek.
To mu určuje cenu. -
00:11:07
V době, kdy se teprve
začínal konstituovat -
00:11:09
trh s fotografiemi,
tak se začala přijímat pravidla, -
00:11:11
že každý autor
si sám volí počet kusů, -
00:11:14
které v určitém formátu zvětší
a sám si je také čísluje. -
00:11:19
Od toho se potom odvíjí
případná cena. -
00:11:23
Já třeba, když jsem měl výstavu
na Staroměstské radnici, -
00:11:26
tak jsem fotografii
o rozměru 30x45 cm -
00:11:29
prodával za 3 tisíce korun.
Když chtěl někdo 50x60, -
00:11:32
tak to byl dvojnásobek,
6 000 korun. -
00:11:34
Někdy jsem prodával
metr na 70 za 12 000 korun. -
00:11:38
Sám jsem byl překvapen,
že plno lidí si koupilo tu velkou. -
00:11:42
Já ty fotografie také čísluju,
ale nejsem v tom striktní. -
00:11:49
Já jsem svým způsobem
i některé své fotografie -
00:11:53
degradoval tím,
že poslední dvě knihy, -
00:11:57
tam jsem si vymyslel
takovou věc, -
00:12:00
že jsem do nich vložil
originál fotografii. -
00:12:02
Ta kniha je relativně drahá,
ale cena té fotografie -
00:12:05
je vyšší
než cena té knihy. -
00:12:09
Já jsem dostal množství mailů,
kdy mi lidé psali, -
00:12:12
jak byli potěšeni
a jak si tu malou fotografii, -
00:12:16
protože to byl rozměr
A4, -
00:12:18
jak si ji dali do rámečku,
jak ji mají na zdi. -
00:12:21
To mě potěšilo a myslím si,
že ta moje politika, -
00:12:25
že ty fotky dávám levněji,
je správná. -
00:12:31
Ještě v 60. letech
bylo výjimečné, -
00:12:33
že někdo zaplatil
za fotografii slavného autora - 00:12:36 více než 100 dolarů.
-
00:12:39
V posledních dvou letech,
v souvislosti -
00:12:41
s globálním zvýšením
trhu s uměním, -
00:12:44
kdy dnes malby, grafiky,
sérigrafie současných autorů -
00:12:48
se prodávají
za desítky miliónů dolarů. -
00:12:54
Také ceny fotografií,
nejenom těch klasických autorů, -
00:12:57
dávno mrtvých,
ale i současných autorů, -
00:13:01
překročily miliónové částky
v dolarech. -
00:13:06
Nedávno se prodala
jedna fotografie německého autora -
00:13:10
Andrease Gurského
za 2,5 miliónu dolarů -
00:13:14
a běžně jeho snímky překračují
půl miliónovou hranici v dolarech. -
00:13:19
Existují galerie,
které dělají novým trendům -
00:13:23
třeba 100 kusové podepsané série
a o rok později -
00:13:28
se třeba jeden z těch snímků
vydražuje -
00:13:31
v Christies a má třeba
třistanásobnou cenu. -
00:13:38
Ty ceny se platí za díla autorů,
kteří jsou všeobecně považováni -
00:13:41
za významné umělce
pracující s fotografií, -
00:13:43
nikoliv jenom
za čisté fotografy. -
00:13:46
To je třeba případ
Sidney Scherman, -
00:13:49
Andrease Gurského
a dalších autorů, -
00:13:52
kteří dnes dělají
obrovské snímky. -
00:13:55
Většinou je dělají
v malých sériích, -
00:13:57
často jenom ve třech, pěti
kusech. -
00:14:00
A samozřejmě mají za sebou
velké muzejní výstavy -
00:14:03
a mají za sebou především
mnoho kritiků, mnoho P.R. agentur. -
00:14:09
Dnes patří všeobecně
mezi nejvýznamnější umělce. -
00:14:14
Nikoliv jenom mezi
nejvýznamnější fotografy. -
00:14:28
Národní galerie v Praze
pořádá do 16. září -
00:14:31
ve Valdštejnské jízdárně
výstavu obrazů, kreseb a ilustrací -
00:14:34
Jana Zrzavého,
který významně ovlivnil -
00:14:37
vývoj českého moderního umění
20. století. -
00:14:41
Patřil do uměleckého sdružení
SURSUM - 00:14:43 a skupiny TVRDOŠÍJNÍ.
-
00:14:46
S jeho dílem přišla tajemnost
magického a poetického symbolismu. -
00:14:49
Celá jeho tvorba
je jím prostoupena - -
00:14:52
v autostylizacích, portrétech,
postavách, -
00:14:55
v náboženských i civilních
tématech, -
00:14:57
imaginárních krajinách,
krajinách domova, -
00:15:00
Bretaně, Itálie, Řecka
a také v ilustracích -
00:15:03
slavných děl
světové literatury. -
00:15:15
V prostorách
Městské části Prahy 1 -
00:15:17
v Haštalské ulici byla otevřena
výstava obrazů nevidomých dětí. -
00:15:20
Díla jsou vytvořena haptickou
metodou ak. mal. Dino Čeča, -
00:15:24
který se sám dopracoval
technické metody malby rukou, -
00:15:27
kterou rozvinul a přiblížil
možnostem výtvarného projevu -
00:15:30
talentovaných nevidomých
dětí. -
00:15:32
Výstava potrvá
do 6. července. -
00:15:36
V Národní galerii
ve Veletržním paláci -
00:15:38
je otevřena unikátní výstava
Českého skla z let 1945 - 1980. -
00:15:44
Dokumentuje téměř 400 děl
špičkových výtvarníků z doby, -
00:15:48
kdy se sklo postupně vymaňovalo
ze svých převážně -
00:15:51
užitkových a dekorativních
poloh. -
00:15:54
Inspirováni u malířských
a sochařských kolegů, -
00:15:57
neváhali sklářští výtvarníci
použít netradiční postupy -
00:16:00
a přímo revolučním způsobem
změnili -
00:16:02
tradiční sklářskou
tvorbu. -
00:16:05
Repríza výstavy
v pražské Národní galerii -
00:16:07
následuje po jejích úspěšných
prezentacích - 00:16:10 v Německu, USA a Dánsku.
-
00:16:12
Je organizována ve spolupráci
s Museem Kunst Palast v Düsseldorfu -
00:16:15
a Uměleckoprůmyslovým muzeem
v Praze - 00:16:18 a potrvá do 23. září.
-
00:16:31
My budeme 28. června
otevírat výstavu -
00:16:33
čtyř současných španělských
malířů, -
00:16:36
kteří pocházejí z Nursie.
Jsou to malíři, -
00:16:39
kteří se věnují tradiční malbě,
mají něco za sebou, -
00:16:42
vystavovali po celém světě
včetně Spojených států. -
00:16:45
Výstava bude trvat celé prázdniny
až do začátku září. -
00:16:49
Dole, jak máme románský prostor,
kde děláme sérii alternativ, -
00:16:53
tak tam bude mít výstavu
Čestmír Suška skleněných plastik, -
00:16:57
což je velmi zajímavé,
protože Suška je sochař -
00:17:01
a nakládá se sklem úplně jinak
než rodilý sklář. -
00:17:06
Já na to
nejsem zvyklý. -
00:17:08
Já normálně ty věci
před sebou kutálím. -
00:17:12
Tady s tím musím
takhle opatrně. -
00:17:18
Mě to napadlo,
protože už od začátku 90. let -
00:17:22
jsem většinu svých prací
dělal tak, -
00:17:24
že jsou skrz naskrz
děravé. -
00:17:28
Pracoval jsem tam hodně
s vnitřním prostorem -
00:17:31
a ty práce byly čím dál víc
transparentnější, průhlednější -
00:17:35
až jsem si na konci 90. let
řekl, -
00:17:38
že bych měl zkusit
dělat se sklem. -
00:17:41
Ale měl jsem z toho
hroznou obavu, -
00:17:43
protože to sklo samo o sobě
je tak exluzivní materiál, -
00:17:46
že jsem se bál do toho pustit
několik let. -
00:17:49
Až teprve Zdeněk Hudský
mě přesvědčil, -
00:17:51
ať se toho nebojím
a ať do toho jdu. -
00:18:01
Jak maluju?
Je to těžké popsat, -
00:18:06
protože převážně maluji abstrakci,
ale občas i figurativní -
00:18:12
a v poslední době se vracím
zpátky do svých začátků -
00:18:18
a začínám dělat -
to je úplně poslední obraz, - 00:18:23 je to Nádraží.
-
00:18:26
To samé nádraží jsem malovala,
když mi bylo 20 roků. -
00:18:41
V Nové síni budu mít výstavu
asi 30 obrazů. -
00:18:45
Bude to taková retrospektiva,
protože už maluji 30 roků, -
00:18:50
takže tam budou starší
i novější obrazy. -
00:18:56
A v poslední době
jsem měla výstavy -
00:19:00
hlavně v zahraničí,
hlavně ve Švýcarsku -
00:19:03
a po delší době to bude výstava
tady v Praze. - 00:19:09 Takže se těším.
-
00:19:30
Nikdy není pozdě - tvrdí manželé
Zdeněk a Zdena Bednaříkovi. -
00:19:34
Než jim odrostly děti
se o výtvarné umění - 00:19:36 vůbec nezajímali.
-
00:19:38
Potom zcela náhodně zašli
na výstavu -
00:19:40
Umění zastaveného času a setkali se
s obrazem UTRPENÍ. -
00:19:43
Byli ohromeni natolik,
že se rozhodli navštívit -
00:19:46
ateliér autora tohoto díla
Václava Bláhu. -
00:19:48
Shodou okolností tam znovu
uviděli obraz UTRPENÍ. -
00:19:51
A bylo rozhodnuto.
Sběratelství naprosto propadli. -
00:19:55
Během posledních čtyř let
se postupně zbavovali nábytku, -
00:19:57
seznamovali s dalšími výtvarníky
a začali žít mezi svými obrazy. -
00:20:05
Toto je ten inkriminovaný obraz
Utrpení, -
00:20:08
který považujeme oba dva
za základ naší sbírky -
00:20:12
v tom smyslu
takové té neuvědomělé touhy -
00:20:15
pořídit si
něco takového. -
00:20:19
Ten obraz pochopitelně
zobrazuje něco, -
00:20:22
co zažil Václav Bláha,
když byl v nemocnici -
00:20:25
a když se cítil
v ohrožení života. -
00:20:28
Takže jsou v tom úžasně silné
osobní prožitky. -
00:20:32
Toto je obraz,
který se jmenuje Zastižen - 00:20:35 od Václava Bláhy.
-
00:20:37
Na tomto obraze je zachyceno
umělcovo zklamání -
00:20:41
po velké revoluci,
kdy všichni byli nadšeni, -
00:20:45
byla velká euforie,
ale přece jen -
00:20:48
všechno nešlo tak rychle,
jak každý předpokládal. -
00:20:51
A zde
vidíte to zklamání. -
00:20:56
On použil techniku,
kdy začal řezat nožem do hobry, -
00:20:59
začal rvát se
až na podstatu toho obrazu. -
00:21:02
Původně ty orvané věci
padaly sem na toto prkno -
00:21:08
a z toho prkna
to ještě padalo na zem, -
00:21:11
když to bylo
umístěno na výstavě. -
00:21:13
Když přišla uklízečka,
tak to smetí zametla. -
00:21:17
Takže tím pádem
ten obraz svým způsobem -
00:21:20
v té syrovosti
znehodnotila, -
00:21:24
takže už není tak dokonalý,
jako byl tehdy. -
00:21:29
Tohoto obrazu si velice cením
a myslím si, -
00:21:32
že nemá příliš variant
ve tvorbě Vladimíra Nováka. -
00:21:37
Mohu pouze říci,
že jedna podobná verze existuje -
00:21:43
a ta je dnes ve sbírce
známého anglického dramatika. -
00:21:49
Já tento obraz
mám nesmírně rád -
00:21:52
a původně visel tento obraz
u mé postele v ložnici. -
00:21:56
Moje žena, bohužel,
k němu zaujala -
00:22:00
poměrně negativní stanovisko,
protože prohlásila, -
00:22:03
že spodní partie obrazu
vypadají po probuzení -
00:22:07
jako kdyby jí někdo
hrozil. -
00:22:12
Samozřejmě nesmíme zapomenout
na Michala Riksteina. -
00:22:15
Obraz s názvem
Záchody. -
00:22:18
Všude na pánských záchodech
bylo vyryto: - 00:22:20 "Praha za 730" a podobně.
-
00:22:24
A Michal Rikstein
použil těchto panelů tak, -
00:22:28
že je umístil
na malém záchodku, -
00:22:31
kde jsou autenticky
vyryty nápisy vojáky. -
00:22:36
Potom to vkomponoval
do obrazu -
00:22:39
a velice tohle dílo
umocnil. -
00:22:45
Moje žena si vybrala
obraz úplně jiný. -
00:22:48
Je to z období,
kdy Michal Rikstein - 00:22:51 dělal vyřezávané obrazy.
-
00:22:55
Je to typická historka -
nakupující žena. -
00:23:00
Tady se mi líbí:
Jedna z těch tašek se roztrhla -
00:23:03
a nákup - jogurty, vajíčka
spadají volně do palety. -
00:23:10
Naše sbírka by nemohla
být úplná, -
00:23:13
kdyby nám chyběl
český Picasso - - 00:23:15 pan Načeradský, Domovnice.
-
00:23:18
Moje žena okamžitě
obraz přejmenovala -
00:23:21
a říká tomu po moravsku
Žaba. -
00:23:24
Pan Načeradský řve smíchy,
když to slyší. -
00:23:28
Pochopitelně máme tento obraz
velice rádi. -
00:23:34
Druhý obraz pana Načeradského
je z 80. roku, -
00:23:37
z období jeho kudlanek.
My jsme byli s mou ženou -
00:23:42
ve Veletržním paláci
před několika dny -
00:23:45
a tam jsme se zastavili
u obrazu Žena kuře, -
00:23:50
který je
ze stejného období. -
00:23:54
Obraz Žena kuře
je tam kvalifikován -
00:23:57
jako jeden z nejzdařilejších obrazů
z toho období. -
00:24:01
Tak já budu trochu
kacířský. -
00:24:03
Já si myslím,
že tento obraz je lepší. -
00:24:13
Tento obraz zobrazuje
autenticky -
00:24:16
velice důležité období,
jmenuje se 17. listopad. -
00:24:22
Květa Válová,
která po revoluci -
00:24:24
cítila asi určité zklamání,
tak měla pocit, -
00:24:27
že musí sama sebe
z toho obrazu vymazat. -
00:24:31
My jsme to nechápali
jako poškození obrazu, -
00:24:34
ba naopak -
jako dotvoření toho obrazu. -
00:24:38
Tento obraz
je více než symbolický. -
00:24:45
Tento obraz
se jmenuje Aréna II. -
00:24:47
Je od Jitky Válové
a je to jediný obraz, -
00:24:50
který se nám podařilo
od ní získat. -
00:24:53
On je velice tmavý,
obsahuje zelené barvy, -
00:24:56
a přitom Jitka Válová
zelené barvy vůbec nemá ráda. -
00:25:00
To je poměrně přísně
figurální malířka. -
00:25:03
Ale tento obraz chápu
spíš jako abstraktně. -
00:25:08
Významný autor
je Michal Singer. -
00:25:13
Toto je obraz
z jeho raného období. -
00:25:16
Ve svém malinkém autoportrétu
zobrazil, -
00:25:19
že má každé oko
jiné. -
00:25:24
Toto je druhý obraz
od Michala Singera, -
00:25:26
rovněž autoportrét.
Obraz se jmenuje Zahradník. -
00:25:30
Když tento obraz
viděl pan Knížák, -
00:25:33
tak ho dokonce
chtěl získat pro Národní galerii. -
00:25:38
Pochopitelně tento obraz
není k mání. -
00:25:43
Pan Oldřich Smutný se stal
naším velice stěžejním autorem. -
00:25:47
Myslím si, že je srovnatelný
se Špálou -
00:25:52
a s jeho technikou
malby, -
00:25:55
kdy se v jeho období
dají najít realistické obrazy. -
00:26:00
Máme jeden z jeho obrazů
z úplně úvodního období -
00:26:03
až po obrazy tohoto typu,
to jsou Stromy u vody, -
00:26:08
kde se spíš ta malba
podobá kaligrafii. -
00:26:13
Myslíme si,
že Oldřich Smutný se zařadil -
00:26:18
mezi velké a velké
české malíře. -
00:26:26
Je na čase,
abychom se konečně dostali -
00:26:30
k našemu stěžejnímu malíři,
Bédovi Dlouhému. -
00:26:36
Ten obraz se jmenuje
Testování housky. -
00:26:40
Dokonce sám autor tvrdí,
že velice obtížně -
00:26:44
by dnes něco podobného
maloval. -
00:26:48
Pravdou je,
že jsme koupili tento obraz - 00:26:51 a chtěli jsme obrazy další.
-
00:26:53
V té době jsme se rozhodli,
že tento obraz, -
00:26:57
nebo spíš asambláž nebo plastiku,
jmenuje se to -
00:27:01
Na cestě za lepším,
musíme získat. -
00:27:05
Tady je kombinace Bédy Dlouhého
úplně komplexní. -
00:27:08
Je to stěžejní dílo,
které považujeme - 00:27:11 za skvost naší sbírky.
-
00:27:17
Teď bych chtěl představit
vůbec největší skvost. -
00:27:21
To je obraz,
jeho autoportrét. -
00:27:27
Původně byl koncipován
jako druhá část zátiší, -
00:27:32
které Béda Dlouhý
vystavoval v Nové síni, -
00:27:37
ale nakonec se sám Béda Dlouhý
rozhodl, -
00:27:41
že tento obraz
nevystaví. -
00:27:45
A v tom okamžiku jsme přišli my
s naším šíleným nápadem, -
00:27:51
že bychom ten obraz
chtěli získat my. -
00:27:56
A myslím si, že ani v minulosti
ani v současnosti -
00:27:59
a ani v budoucnosti tento obraz
nebude ničím překonán. - 00:28:08 Mám říct dobrý den?
- 00:28:11 Jmenuji se Dominik Lang.
-
00:28:13
Ještě chvíli budu studovat
tady na AVU. -
00:28:16
Jinak, když jsem četl o sobě
jeden text od Václava Magida, -
00:28:18
tak napsal, že jsem sochař,
zedník a konceptuální umělec. -
00:28:31
Ahoj, ahoj.
Jak se máš? - 00:28:33 Jde to....
-
00:28:37
Začínal jsem v sochařském ateliéru,
který byl pro mě zajímavý, -
00:28:38
ale dost brzy mi to bylo málo,
nestačilo mi to -
00:28:42
a spíš mě zajímaly reakce
nejen... -
00:28:47
Taková jednoduchá osa.
Vzít sochu z ateliéru, -
00:28:50
dát ji do galerie
a po vernisáži ji otevřít -
00:28:53
a dát tam lidi,
ale to, co se děje mezi vším. -
00:28:57
Člověk jde po ulici,
něco vidí, všimnou si detailu, -
00:29:00
vidět zajímavý lidi,
ovlivnit jejich cestu, -
00:29:03
třeba fyzickou bariérou,
člověk jim něco nastraží -
00:29:06
nebo udělá nějakou věc,
která zdánlivě působí -
00:29:09
banálně nebo normálně,
ale pozice -
00:29:12
toho úmyslného autorství,
ať studenta nebo umělce, -
00:29:16
ta věc získává jinou rovinu
a je to pro mě výzkum -
00:29:20
každodenního všímání toho,
co se děje kolem. -
00:29:25
Tato věc je na hraně věcí,
které vznikají omylem -
00:29:28
a věcí,
které se dějí úmyslně. -
00:29:31
Myslím si, že pro skvrnu
někde na ulici -
00:29:33
je spíš typické to,
že člověk ji potká a řekne si: -
00:29:35
Tady byl nějaký nešika,
který něco rozlil. -
00:29:38
Tady je hlavní rozdíl v tom,
že toto gesto, -
00:29:40
tuto věc, která se stává omylem,
jsem udělal úmyslně. -
00:29:43
S plným vědomím,
bez nějakých emocí, -
00:29:46
bez nějakého úmyslu
udělat věc, -
00:29:49
která je opakem principu
nějakých jiných skvrn. -
00:29:54
Tento objekt je jiným příkladem
každodenní situace, -
00:29:58
o které se zajímám,
obnažením té situace, -
00:30:02
řešením poenty
té situace. -
00:30:05
Šel jsem do obchodu,
tam jsem udělal běžný nákup, -
00:30:08
který dělá tisíce jiných lidí,
šel jsem do galerie -
00:30:11
a tento obsah, který byl daný
logikou běžného nakupování, -
00:30:14
jsem přeskládal přesně tak,
jak byl v té tašce, - 00:30:17 mimo tu tašku.
- 00:30:19 Je to v kontextu té galerie.
-
00:30:22
Tady ještě zapadá
do jiné logiky, -
00:30:25
není ovlivněný tím, co jsem
ovlivnil hlavou nebo rukama. -
00:30:30
Ovlivnil se podobou té tašky
a ta struktura je daná -
00:30:34
tou každodenní situací, tím,
jak se běžně věci dějí. -
00:30:39
Jdi!
Budeš žlutej. -
00:30:43
Hele, jak ta skvrna
ty psy přitahuje. -
00:30:49
Jasně.
Vykakej se na to. -
00:30:52
Baví mě měnit úhel pohledu
na tu situaci. -
00:30:54
Předvádět divákovi v galerii
nebo kdekoliv jinde -
00:30:57
tu situaci
trochu z jiného úhlu. -
00:31:01
Jako kdybych vzal
kameru panu kameramanovi -
00:31:04
a diváci by se díky mně
měli možnost podívat -
00:31:08
na pana kameramana
a na pana režiséra. -
00:31:16
Dům umění ve Zlíně představí
od 26. června do 23. září -
00:31:20
obšírně koncipovaný projekt
tvorby -
00:31:23
významného zesnulého sochaře
Karla Nepraše, -
00:31:26
jeho blízkých přátel
a žáků. -
00:31:28
Vedle tradiční výstavní síně
Domu umění -
00:31:30
budou využity exteriéry města
včetně areálu Alternativy. -
00:31:39
Společná výstava Františka Kupky
a Pieta Mondriana -
00:31:43
potrvá do 29. července
a má v rámci profilu Muzea Kampa - -
00:31:47
Nadace Jana a Medy Mládkových
přirozenou logiku. -
00:31:51
Oba umělci
mají mnoho společného. -
00:31:54
Narodili se
téměř ve stejné době. -
00:31:56
Kupka v Čechách
a Mondrian v Holandsku. -
00:31:58
Do historie moderního umění
20. století -
00:32:01
vstoupili jako nejsmělejší
průkopníci abstraktního malířství. -
00:32:05
Společná výstava
je dialogem geniálních tvůrců -
00:32:08
a příležitostí porovnat a pochopit
svébytný způsob, -
00:32:12
jakým dospěli
k vlastní vizi abstraktního umění. -
00:32:26
Výběr z tvorby klasika
českého sochařství ALEŠE VESELÉHO -
00:32:30
ze 60. a 70. let můžete vidět
na hradě Klenová do 31. října. -
00:32:39
Velký návrat po 61 letech
českého surrealisty -
00:32:41
Jindřicha Štýrského připravil
pražský Dům U Kamenného zvonu. -
00:32:45
Výstava zahrnuje
více jak 600 prací, -
00:32:48
kde vedle obrazů, kreseb,
koláží a fotografií -
00:32:50
jsou k vidění
i dokumenty z jeho života. -
00:32:53
Výstava potrvá
do 9. září. -
00:32:58
Dnešní výstava představuje
Jindřicha Šryrského tak, -
00:33:02
jako on sám nemohl vidět
vůbec své dílo. -
00:33:05
Postihuje
celé jeho období. -
00:33:06
Od ranných počátků
přes artificialismus -
00:33:08
po vrcholný srurrealismus
až po poslední díla. -
00:33:10
Součástí výstavy je rovněž
početná expozice -
00:33:13
jeho erotických prací
pro Edici 69 a Erotickou revue, -
00:33:17
která je v Čechách
vystavena vůbec poprvé. -
00:33:21
Výstava je sestavena
z mnoha českých a zahraničních -
00:33:23
státních a soukromých
sbírek. -
00:33:26
To znamená, že Jindřich Štyrský,
kdyby na tuto výstavu přišel, -
00:33:29
viděl by něco,
co sám ve svém životě - 00:33:31 nikdy vidět nemohl.
-
00:33:33
Své dílo komplexně
ve všech jeho tvůrčích etapách, -
00:33:36
ve všech jeho niancích
a tvůrčích rozlohách. -
00:33:39
Viděl by i práce,
ke kterým on sám se třeba nehlásil. -
00:33:43
To znamená knižní tvorbu,
kterou dělal pro obživu, -
00:33:46
řadu knižních obálek,
které nepodepisoval, -
00:33:49
ale zároveň by viděl
své vrcholné práce, -
00:33:51
surrealistické obrazy
z 30. let -
00:33:54
a současně by mohl vidět
i obrazy posledních období -
00:33:58
předcházejícího
intuitivního surrealismu. -
00:34:09
Na milovníky umění
čeká překvapení v Kutné Hoře. -
00:34:17
Teď jsme v prostorách,
kde bychom v budoucnu -
00:34:20
rádi dělali výstavy
mezinárodní, -
00:34:23
protože už dnes ten náš projekt
vzbuzuje zájem -
00:34:26
a řada zahraničních partnerů
se o to zajímá, -
00:34:29
takže si myslím, že v tomto ohledu
to bude úspěšné, -
00:34:31
protože tento projekt
ani v Evropě jsem nezaznamenal, -
00:34:35
že by se dělala
tak rozsáhlá rekonstrukce -
00:34:38
takového historického objektu
pro galerii. -
00:34:41
My jsme to nazvali
centrum umění, -
00:34:43
protože tady budeme vystavovat
nejenom výtvarné umění, -
00:34:46
ale my tu chceme pořádat
setkání vysokých uměleckých škol, -
00:34:48
chceme tu mít
programy pro děti a mládež, -
00:34:52
chceme tu mít
hudbu, film, -
00:34:54
chceme ten prostor dole poskytovat
konferencím, seminářům, -
00:34:59
ale může tu mít třeba
zasedání -
00:35:03
zstupitelstvo středočeského kraje,
který je naším zřizovatelem. -
00:35:08
Pro nás bylo velmi příjemné
a pro návštěvníky bude zajímavé, -
00:35:12
že jedním z těch zrcadel,
na těch malbách, -
00:35:15
je pohled na Kutnou horu
pravděpodobně -
00:35:18
před polovinou 18. století
a je na ní jezuitská kolej -
00:35:21
ještě s původními třemi věžemi,
je na ní chrám sv. Barbory, -
00:35:26
který má tu střechu
se třemi jehlany, -
00:35:30
tu ještě skutečně gotickou,
je tam i vidět -
00:35:34
kostel sv. Jakuba,
Panna Maria na Náměti, -
00:35:37
nad tím se vznáší svatá Barbora,
protože ta freska -
00:35:40
se týká legendy
o sv. Barboře, -
00:35:42
protože jsme v hornickém městě,
samozřejmě. -
00:35:52
Bienále je největší událost
v oblasti současného umění -
00:35:55
v České republice,
ale to je jen důkaz -
00:35:59
úpadku uměleckých institucí
v této zemi. -
00:36:03
Bienále je celek složený
z mnoha uměleckých výpovědí -
00:36:06
ale samo jako celek
žádnou výpověď nenese. -
00:36:11
Bienále přitahuje k současnému
umění -
00:36:14
pozornost široké veřejnosti,
ale nenaučí širokou veřejnost - 00:36:17 rozumět současnému umění.
-
00:36:21
Bienále vytváří podmínky
pro dialog -
00:36:23
mezi domácí scénou a hosty,
ale ani jedni, ani druzí - 00:36:27 o žádný dialog nestojí.
-
00:36:31
I tato slova
jsou exponát. -
00:36:36
Věřím tomu,
že se nám podařilo udělat -
00:36:40
veletrh umění,
ale že ty věci mezi sebou -
00:36:44
mají určitou
vnitřní kontinuitu -
00:36:47
a že to působí
víc jako výstava -
00:36:49
než jenom jako přehlídka
jednotlivých autorů. -
00:36:52
Já jsem sám umělec,
čili pro mne je někdy obtížné -
00:36:55
se úplně přesně zkusit trefit
s tou určitou distancí, -
00:36:58
abych nevybíral to,
co já mám nejradši. -
00:37:01
Já nesnáším, když jako umělec,
jako kurátor bych vybíral -
00:37:03
jenom to,
co mi je blízké. -
00:37:05
Jsou tady věci, se kterými mám
určitý polemický vztah, -
00:37:08
ale to mě naopak dráždí k tomu
a vybízí a iniciuje, -
00:37:11
abych začal uvažovat
ještě jiným způsobem. -
00:37:16
To jsou obrazy,
které jsou vyrobeny -
00:37:19
sprayovou technikou.
Pracuji jen se sprayem. -
00:37:23
Jsem Slovenka.
pocházím z východního Slovenska -
00:37:26
a právě tento motiv také pochází
z východního Slovenska. -
00:37:30
To je typická cimbálovka
na východě. -
00:37:34
Hodně vycházím
z různých životních situací. -
00:37:38
Někdy to měním až na vize,
že je to až takové snové. -
00:37:45
Pocházím ze sídliště
a tam děti dělaly takové věci, -
00:37:49
dost kruté,
že vzali kočku, -
00:37:53
chytly ji za ocas, pověsily
a čekaly až jí praskne hlavička. -
00:38:00
Dokud se nepřelije ta krev kočce
a praskne jí ta hlava. - 00:38:05 To je ten výjev.
-
00:38:07
Je to kruté,
ale je to tak. -
00:38:20
Pro mne je třeba zajímavý
Dominik Lang, -
00:38:22
což je tento padlý panel,
který měl původně sloužit -
00:38:25
jako výstavní panel,
ale zároveň pracuje -
00:38:27
s takovou alogičností,
levituje tady něco, -
00:38:30
co mělo sloužit umění
a stává se to umění samo sebou. - 00:38:36 YOU DO NOT NEED SQUARE ON HEAD
-
00:38:40
Má to název
You Do not need square on head. -
00:38:45
Je to v angličtině,
Nepotřebujete šátek na hlavu. - 00:38:49 (hovoří anglicky)
-
00:38:50
Nevím, jestli je turistům
dobře v naší zemi. -
00:38:55
Řešíme s babičkou politiku
takovým naivním způsobem, -
00:38:59
ale spíš nejde o to,
co řešíme, ale že komunikujeme. -
00:39:10
Byla jsem na dovolené v Egyptě
a tam jsem si povídala -
00:39:13
s jedním prodavačem šperků
a bavili jsme se -
00:39:16
podobným způsobem
jako s babičkou na zahradě -
00:39:19
o české politice, s ním jsme se
bavili o zahraniční politice. -
00:39:23
A potom jsem ty věty
nechala převyprávět svoji babičku. - 00:39:29 (hovoří anglicky)
-
00:39:39
Je to o nějakém širším,
globálním problému, -
00:39:43
který přenáším
do lokálního kontextu. -
00:39:46
Ta dokumentární forma
je z důvodu, -
00:39:49
že by to mělo odkazovat k tomu,
jak k nám média mluví -
00:39:52
a k té manipulaci s informacemi,
kdy mnohdy moderátor, -
00:39:55
nebo ten,
kdo tu informaci sděluje, -
00:39:59
tak v podstatě přesně neví
o čem mluví. -
00:40:12
Tady ty psí koberce,
nebo jak to nazvat, -
00:40:15
které dělal Ondřej Brodi
ještě s jedním finským umělcem - -
00:40:18
já si myslím, že tady je nějaký
drsný atak vůči společnosti, -
00:40:23
která ty své psíčky
miluje, -
00:40:26
a tady se s těmi
odloženými psy, -
00:40:29
to jsou nemocní psi z útulků,
o ně se nikdo nezajímá. -
00:40:32
Myslím, že by to mohla být
určitá reflexe na celou společnost. -
00:40:36
Je to pregnantně,
velmi zřetelně řečeno. -
00:40:44
Instalace se jmenuje
Hrdinou konceptualismu. -
00:40:47
Je to o handicapech,
které cítí maioritní společnost -
00:40:50
ke společnosti subkulturní,
umělecké a opačně. -
00:40:57
Když nejměkčí umělecká tužka
píchne -
00:41:01
a imobilizuje auto,
které stojí tři milióny, -
00:41:05
tak je to
určitá demonstrace potence, -
00:41:08
kterou by umění
hypoteticky mohlo mít. -
00:41:12
Druhá věc je, že ti umělci
a přátelé umění, -
00:41:15
kteří koukají na to Porsche,
když je nikdo nevidí, -
00:41:17
tak si ho prohlídnou
a i si šáhnou. -
00:41:21
Takže je velice těžké
si v některých věcech - 00:41:24 nalít čistého vína.
-
00:41:27
A mít v tom úplně jasno
ani nikdy mít nebude. - 00:41:34 Mám rád Petra Písaříka.
-
00:41:36
Ono to vypadá
jako nějaké harampádí, -
00:41:38
ale právě to, že jednotlivé věci
mají svoji paměť, -
00:41:40
tak to dává
takovou zvláštní atmosféru, -
00:41:43
která vybízí k tomu,
abychom začali vnímat předměty, -
00:41:45
se kterými běžně zacházíme,
jako autentické předměty, -
00:41:48
které mají svůj život
a souvislosti. -
00:41:51
Mám taky velmi rád věci
od Marka Meduny. -
00:41:55
Je to jeden člen
skupiny Rafani. -
00:42:00
Tady vystupuje
sám za sebe jako umělec. -
00:42:03
Jeho věci mají podivně,
zvláštně nečekanou -
00:42:05
estetickou kvalitu
a ta nečekanost toho jeho projevu -
00:42:08
je velmi příznivá,
je velmi vysoká z mého podhledu. -
00:42:12
Stejně tak
jako tyto obrazy a fotografie. -
00:42:16
Mohl bych jmenovat
i Evžena Šimeru, -
00:42:18
ale i videa Marka Téra,
kdy on pracuje -
00:42:20
s homosexuální tématikou.
Sám je gay, -
00:42:24
který se snaží
v té komunitě negayů-umělců -
00:42:28
prosadit se s tím tématem
a videa, -
00:42:32
která tady prezentuje,
jsou velmi sugestivní, -
00:42:35
drsná a nečekaná, ale myslím si,
že je to hodně podstatné, -
00:42:38
aby byl vůbec vidět
v tom mumraji, v tom chaosu - 00:42:42 současného umění.
-
00:42:46
Kromě české a slovenské sekce
je tady -
00:42:48
rozsáhlá expozice
zahraniční scény. -
00:42:50
Vystavena je široká škála
nových i starších prací -
00:42:52
od malby přes fotografii
k performanci a instalaci. -
00:42:56
Osloveni byli umělci
mladí i starší, -
00:42:58
nastupující
i ti etablovaní. -
00:43:01
Letošní koncepce také mapuje
momenty, -
00:43:03
které byly rozhodující
pro 60. a 70. léta. -
00:43:06
V sekci Expanded Painting 2
je pak v Karlíně -
00:43:09
letos představeno 20 začínajících
evropských malířů. -
00:43:16
Tak se sem vypravte, je tu chládek
a čas máte celé léto. -
00:43:31
Italské Benátky
jsou pro následující měsíce -
00:43:34
uměleckým městem číslo jedna,
probíhá zde -
00:43:37
52. ročník bienále, největší
výstavy svého druhu na světě. -
00:43:41
A letos padl nový rekord,
co se účasti - 00:43:44 mezinárodních umělců týče.
-
00:43:46
Do Benátek jich přijelo vystavovat
rovných 100 ze 76 zemí světa. -
00:43:53
České barvy hájí na bienále
Irena Jůzová. -
00:43:56
Ta se do našeho pavilonu
vydala doslova s kůží na trh. -
00:44:00
Přemýšlela jsem
o spoustě věcí. -
00:44:02
Přemýšlela jsem o sobě,
o svojí práci, -
00:44:05
o tom, že chodím
se svojí kůží na trh, -
00:44:07
se svými emocemi,
se svými pocity. -
00:44:11
Umělec do toho dává
hrozně moc intenzivních -
00:44:16
niterních prožitků
a ty pak ukazuje lidem. -
00:44:22
Z těch věcí se stává
zboží -
00:44:25
a to zboží
je nějakým způsobem hodnoceno. -
00:44:28
Přemýšlela jsem
o způsobu toho hodnocení -
00:44:32
a také o té formě toho,
co dělám. -
00:44:35
Že nevytvářím artefakty
ve smyslu sochy a obrazu, -
00:44:39
ale zabývám se
dlouhodobými projekty, -
00:44:43
na kterých pracuji
třeba tři roky. -
00:44:51
Nějakým způsobem
se mi objevila ta kůže -
00:44:55
ve skicáku
a byla taková erotická. -
00:44:59
Říkala jsem si...
Dokonce jsem chodila -
00:45:03
i do sex-shopů
a dívala jsem se -
00:45:06
na nafukovací panny
a myslela jsem si, - 00:45:08 že nějaké použiji.
-
00:45:10
Pak jsem si řekla,
že to je blbost, -
00:45:12
že si vůbec nafukovací pannu
kupovat nebudu, -
00:45:14
že mi jde
jenom o tu kůži. -
00:45:16
A už jsem na to
zapomněla. -
00:45:18
A řekla jsem si,
že použiji svoji kůži. -
00:45:23
Tím to bylo jasné,
nastartované. -
00:45:25
A začala jsem přemýšlet o tom,
jak tu kůži získám. -
00:45:28
Začala jsem pracovat dál
na tom, -
00:45:30
že jsem chtěla, aby ta kůže
byla jenom -
00:45:33
taková slupka,
takový výrobek. -
00:45:37
Vytvořili jsme ty krabice
a vznikla z toho taková série. - 00:45:42 To zboží.
-
00:45:58
Když jsem uvažovala,
že bych šla do výběrového řízení, -
00:46:01
tak interiér toho pavilónu
byl právě jedna z věcí, -
00:46:07
který mě zaujal,
a proto jsem se rozhodla, -
00:46:10
že budu přemýšlet
o dispozici té své práce, -
00:46:13
že se mi líbí
ta stavba ve stavbě. -
00:46:16
Že umístím ten svůj butik
právě do těch podchozích pásů, -
00:46:19
které jsou v té terasové podlaze
a že je tam nádherné stropní okno. -
00:46:23
V tomto smyslu
mě to naprosto vyhovuje. -
00:46:26
Je to překrásný prostor
a jsem ráda, že to tam mám. -
00:46:38
Vůbec jsem neřešila
svou tělesnost, -
00:46:41
svou sexualitu, nějakou erotičnost,
nějakou svoji intimitu, -
00:46:47
ale řešila jsem spíš
tu myšlenku toho, -
00:46:49
že jsem umělec
a chodím se svojí kůží na trh. -
00:46:53
V tom smyslu přeneseně,
že chodím se svými myšlenkami, -
00:46:57
se svojí intimitou niternou
na trh, -
00:46:59
ne se svojí tělesností,
se svým tělem, se svojí kůží. -
00:47:03
Takže je to pro mě
takový přepis. -
00:47:18
Na bienále jsem jezdila,
nebyla jsem tady vždycky. -
00:47:23
Teď tady jenom
chodím do pavilónu -
00:47:26
a pracuji, takže já jsem se
nikde podívat nebyla. -
00:47:29
Byla jsem tady jenom včera
u Francouzů, -
00:47:32
ti už to mají nainstalované.
Jsem zvědavá, -
00:47:34
protože říkali,
že v té naší ulici -
00:47:37
vystavuje hodně umělkyň,
že jsou -
00:47:40
docela dobrý, silný,
tak se na to těším. -
00:47:47
Co se týká spolupráce
s národní galerií, -
00:47:50
tak to si nemůžu stěžovat,
protože jsem dostala k dispozici -
00:47:54
čtyři lidi,
kteří se mnou spolupracovali -
00:47:57
na tom v různých oblastech,
ale pak jsem si musela -
00:48:00
ještě sehnat svůj tým,
který se mnou pracoval -
00:48:04
na technických věcech
a sponzory. -
00:48:08
Nebo vlastně ten model, který mi
věnoval všechny ty papíry, -
00:48:12
konstruktéra,
který se mnou spolupracoval. -
00:48:15
Takže je to hodně lidí,
kteří se na tom podíleli. -
00:48:28
Umění není sport,
i když z toho občas máš -
00:48:31
zvýšený adrenalin,
ale z něčeho úplně jiného. -
00:48:34
Já jsem do výběrového řízení
šla, -
00:48:36
protože jsem měla
připravený projekt, -
00:48:38
měla jsem připravenou práci
a ta se mi zrovna hodila. -
00:48:40
Tak jsem si říkala:
Pracuji zrovna s tím prostorem, -
00:48:43
přemýšlím o adjustaci těch vitrín,
té své série, -
00:48:47
tak tohle je výborná příležitost
jak zkusit ten prostor -
00:48:51
nějakým způsobem uzpůsobit
tady tomu pavilónu. -
00:49:23
Je docela fajn,
že se taky trochu začalo psát -
00:49:28
o těch mých věcech.
A jestli mi to něco přinese? -
00:49:34
Já nevím.
Na druhou stranu -
00:49:37
nevystavuju poprvé
někde v cizině. -
00:49:42
Může mi to přinést
nějaké kontakty, -
00:49:45
ale nevím,
jestli něco zásadního. -
00:49:59
Benátky
se mi vždycky líbily. -
00:50:01
Benátky jsou
strašně romantické město -
00:50:04
a hrozně se mi líbí,
že jezdím do pavilonu -
00:50:07
každý den na vodě,
to je nádherný. -
00:50:10
Líbí se mi tady,
je to krásné město. -
00:50:13
Těším se,
že budu mít chvíli čas -
00:50:15
se podívat na ostrovy,
kde jsem nikdy nebyla. -
00:50:18
Tak doufám, že to vyjde,
abych se někam podívala. - 00:50:30 A co zaujalo náš štáb?
-
00:50:32
Asistentka režie Míša Šetlíková
doporučuje těm, -
00:50:34
kteří se chystají
na benátské bienale, -
00:50:36
aby navštívili
také výstavu Václava Cíglera, -
00:50:39
který Benátkách vystavuje
celé léto. -
00:50:41
Michalu Cucovi se líbily
fotografie Miloslava Čejky, -
00:50:44
jejichž hlavním motivem
je příroda, krajina, tvar, -
00:50:47
struktury, reflexe a něco
o člověku a to všechno v Lánech. -
00:50:51
Miroslav Vránek zvířata točí
dost často, ale hlavně ta živá. -
00:50:54
Tentokrát přišel docela nadšený
z uměleckoprůmyslového muzea, -
00:50:57
kde vystavuje zvířata Michal Cihlář
a Veronika Richterová. -
00:51:01
Režisér Richard Guriča
doporučuje -
00:51:04
rozsáhlou výstavu EROS
v pražské galerii DESET, -
00:51:07
které se zúčastnilo
více jak dvě desítky umělců. -
00:51:11
Režisér Jaroslav Černý
s nadšením prolistoval obsáhlou, -
00:51:14
kvalitně graficky upravenou knihu
výtvarníka Daniela Pešty. -
00:51:22
A režisérka Jana Chytilová
vzkazuje všem, -
00:51:25
aby šli rychle
na Martina Mainera -
00:51:27
do pražského Mánesa -
končí 30. června. -
00:51:31
Tak hezké léto
a začátkem září zase na shledanou. -
00:51:41
Skryté titulky
Alena Fenclová