iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
25. 10. 2014
15:32 na ČT24

1 2 3 4 5

1 hlas
999
zhlédnutí

Politické spektrum

Nad výsledky voleb

Jak hodnotí výběr voličů nesněmovní politické strany

26 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Politické spektrum

  • 00:00:10 Dobrý den, je tu poslední
    POLITICKÉ SPEKTRUM,
  • 00:00:14 ve kterém se budeme věnovat
    podzimním volbám.
  • 00:00:17 Co vypověděly výsledky o stavu naší
    politické scény i celé společnosti?
  • 00:00:23 Jiří Witzany, SNK-ED,
  • 00:00:25 Jan Veleba,
    Strana Práv Občanů,
  • 00:00:28 Tomáš Finger, Nezávislí,
  • 00:00:30 a Petr Hannig,
    Strana zdravého rozumu.
  • 00:00:33 Dobrý den. Pánové, pojďme úvodem
    zhodnotit volební podzim roku 2014.
  • 00:00:38 Co si myslíte,
    že znamená pro naši společnost,
  • 00:00:41 z čeho třeba vy sami
    jste se poučili
  • 00:00:43 nebo od čeho se odrazíte
    v další práci?
  • 00:00:46 -To zhodnocení
    určitě není jednoduché.
  • 00:00:51 My výsledek voleb
    hodnotíme střízlivě,
  • 00:00:53 proběhly, pouze konstatuji,
    ve znamení nižší volební účasti
  • 00:00:57 a ve znamení určité negace politiky
    a hledání nové naděje,
  • 00:01:00 podobně jako parlamentní volby.
  • 00:01:03 Zejména ve velkých městech
    a městských částech bylo voleno
  • 00:01:06 nové hnutí, které na svých
    kandidátkách mělo často lidi nové,
  • 00:01:10 nezkušené,
    někdy možná více zkušené.
  • 00:01:13 Ale v každém případě nezávisle
    na kvalitě těchto kandidátek,
  • 00:01:17 mluvím teda o hnutí ANO,
  • 00:01:20 získávaly tyto kandidátky
    poměrně plošnou podporu,
  • 00:01:23 ať už hovoříme o Praze nebo o jiných
    statutárních městech.
  • 00:01:27 Podle mého názoru je to trošičku
    známka pokračující negace politiky,
  • 00:01:32 hledání naděje,
  • 00:01:34 které není rozhodně příliš příznivé
    pro nezávislá uskupení,
  • 00:01:38 jako jsou třeba
    SNK Evropští demokraté.
  • 00:01:46 -Pokud se týká nás,
    Strany práv občanů,
  • 00:01:48 tak mně se tyto volby hodnotí
    ne nějak dobře nebo obtížně,
  • 00:01:52 hledal jsem správné slovo,
    z toho důvodu,
  • 00:01:57 že tu stranu vedu teprve
    od 30. března tohoto roku.
  • 00:02:01 Čili pro mě osobně,
    jako pro šéfa této strany,
  • 00:02:04 ty podzimní volby byly...
    bylo na to málo času.
  • 00:02:08 Ale ta druhá část hodnocení
    je příznivá,
  • 00:02:11 protože za této situace
    cílem nejenom mým, ale naším,
  • 00:02:15 teď mluvím za celou stranu,
  • 00:02:17 bylo docílit úspěch
    v senátních volbách.
  • 00:02:20 A ten úspěch jsme si vytkli -
    jednoho senátora s tím,
  • 00:02:24 že pokud by se nám to podařilo,
    takže to vidím jako impuls shora,
  • 00:02:29 povzbuzení pro členskou základnu
    a pro sympatizanty.
  • 00:02:33 Ono se to nakonec stalo,
    zvítězil František Čuba,
  • 00:02:36 který porazil první místopředsedkyni
    Senátu
  • 00:02:39 a místopředsedkyni ČSSD
    paní Alenu Gajdůškovou.
  • 00:02:43 A teprve teď pro tuto stranu
    nastane čas té opravdové práce,
  • 00:02:47 to je práce v terénu
    a přípravu na další volby,
  • 00:02:51 které budou v roce 2016,
    a to budou volby krajské,
  • 00:02:54 a na to máme prostě dostatek času.
  • 00:03:01 Čili když to sečtu a podtrhnu,
    tak já jsem spokojen.
  • 00:03:04 V té horní politice, v Senátu,
    jsme posílili,
  • 00:03:08 nijak to ale nepřeceňuji a říkám,
    že to je první krok k něčemu,
  • 00:03:12 k možnému restartu té strany.
  • 00:03:19 -Já bych se chtěl vyjádřit
    k volbám ze tří pohledů,
  • 00:03:22 ten první pohled je senátní volby,
  • 00:03:25 tam jsme jako Nezávislí
    moc kandidátů neměli
  • 00:03:28 a musím říct upřímně,
  • 00:03:30 že jsme si ani nemalovali
    žádné obrovské úspěchy.
  • 00:03:33 Podstatné je, že jsme vytvořili
    konkurenční prostředí,
  • 00:03:37 a podstatné je také to,
  • 00:03:39 že jako Nezávislí
    jsme se chovali nezávisle.
  • 00:03:42 To znamená, z jedné strany
    je tam obrovská povinnost,
  • 00:03:46 že si všechno platíte "ze svého".
  • 00:03:48 Z druhé strany je tam
    velká svoboda právě proto,
  • 00:03:52 že se můžete opírat
    pouze o své myšlenky
  • 00:03:54 a není vám nic diktováno
    odjinud.
  • 00:03:57 To je z pohledu
    těch senátních voleb.
  • 00:03:59 Z pohledu magistrátních voleb
    a potom komunálních voleb,
  • 00:04:03 my jsme šli tady v Praze jako
    Nezávislí s 65člennou kandidátkou,
  • 00:04:07 v čele byl pan Gustav Oplustil,
    úžasná osobnost naší kultury.
  • 00:04:16 Bylo pro nás velmi potěšující,
    že jsme získali skoro 70 000 hlasů,
  • 00:04:20 je jasné,
    že to nestačilo na to množství.
  • 00:04:23 Přesto přese všechno jsme šli
    jako svým způsobem nový subjekt,
  • 00:04:28 který oslovil určité spektrum lidí.
  • 00:04:31 A říkali jsme hlavně to,
    abychom oslovili lidi ke slušnosti,
  • 00:04:36 ke vstřícnosti, k tomu, aby naše
    politická kultura se zvedla,
  • 00:04:40 aby etika se dostala
    na vyšší úroveň.
  • 00:04:47 A co se týká těch komunálních voleb,
    to znamená do městských částí,
  • 00:04:52 kterých je 57, tak jsme postavili
    několik kandidátek,
  • 00:04:57 byli jsme úspěšní a sám jsem se -
    i když jsem byl,
  • 00:05:00 tak znovu budu místostarostou
    městské části Praha 17
  • 00:05:04 za Nezávislé. Máme tady hodně
    závazků vůči lidem.
  • 00:05:08 A nejúžasnější co já vidím
    na těch komunálních volbách,
  • 00:05:12 byl kontakt s lidmi.
    My jsme dělali kontaktní kampaň,
  • 00:05:16 stáli jsme skutečně
    od rána do večera celý měsíc
  • 00:05:19 na chodníku před poštou
    například v Řepích,
  • 00:05:22 hovořili jsme se stovkami lidí,
    předávali jsme si informace.
  • 00:05:27 No a pak se to následně
    objevilo i v tom výsledku,
  • 00:05:30 protože ten osobní kontakt
    je nenahraditelný.
  • 00:05:33 Žádné billboardy, obrovské kampaně,
    žádné takovéhle záležitosti
  • 00:05:37 nejsou zárukou toho, že budou ty
    či ony subjekty ve volbách úspěšné.
  • 00:05:42 -Já si myslím,
    že letošní podzimní volby
  • 00:05:47 byly ve znamení rehabilitace úspěšné
    práce, která je za lidmi vidět.
  • 00:05:52 Pro mě největším takovým aspektem
    vítězství pana Františka Čuby,
  • 00:05:57 který byl v 90. letech dehonestován,
  • 00:06:00 ačkoli za ním stála naprosto
    v Evropě výjimečná záležitost,
  • 00:06:05 jeho Slušovice, na které se jezdí
    dívat lidi, nebo jezdili.
  • 00:06:13 Já jsem to tam znal,
  • 00:06:15 protože jako umělec
    jsem tam často jezdil vystupovat.
  • 00:06:19 To nebylo, že by měl dejme tomu
    takové zastání v těch vysokých...
  • 00:06:23 -Pane Hannigu,
    já vám do toho skočím,
  • 00:06:26 vy jste tady
    za Stranu zdravého rozumu,
  • 00:06:29 a teď tady strašně adorujete
    zvolení kandidáta za jinou stranu.
  • 00:06:33 Kde je vaše práce v těch volbách?
    Má smysl, abyste existovali dál?
  • 00:06:37 -Naše práce je všude,
    kde jsme kandidovali,
  • 00:06:40 mimo Prahu jsme byli úspěšní,
    to znamená Šumperk jeden mandát,
  • 00:06:45 Sušice mandát,
    na Karvinsku dva mandáty,
  • 00:06:48 v obci Albrechtice, Mariánské Lázně.
  • 00:06:51 -Tak to už si můžou najít voliči
    i občané
  • 00:06:54 na stránkách statistického úřadu.
    -Ano, tak vy jste se mě ptala.
  • 00:06:58 Všude, kde jsme
    mimo Prahu kandidovali,
  • 00:07:01 jsme stoprocentně uspěli.
  • 00:07:03 Praha je prostě tak trošku
    retardovaná v tom.
  • 00:07:06 Dejme tomu, dřív vítězila pořád
    Klausova raketa tenisová
  • 00:07:10 a dneska dohasínající tedy knížecí
    fajfka byla na druhém místě.
  • 00:07:14 Ovšem pozor, já taky dál bych chtěl
    ještě nejenom pana Čubu,
  • 00:07:19 ale i úspěšná práce pana Babiše
    a jeho hnutí ANO.
  • 00:07:26 Někteří naši členové
    už před čtyřmi lety odešli
  • 00:07:29 z naší chudičké
    Strany zdravého rozumu k němu
  • 00:07:33 a dneska aspirují na starosty atd.
  • 00:07:35 Nemusíme vždy
    mluvit jenom o sobě,
  • 00:07:38 protože spousta úspěšných stran
    používá náš program,
  • 00:07:42 třeba Tomio Okamura,
    ta přímá demokracie,
  • 00:07:45 to my jsme říkali.
  • 00:07:48 Nebo zrušení zákona o nepřiměřené
    obraně, což ona taky propaguje.
  • 00:07:52 Nemáme peníze, ale máme myšlenky.
  • 00:07:55 -Pánové, jaká je teď úloha
    vlastně vůbec menších stran?
  • 00:07:59 Protože ono zase těch institutů,
    které strany mohou nabízet,
  • 00:08:03 tolik není, takže předpokládám,
  • 00:08:06 že se mohou prolínat
    jednotlivými politickými programy.
  • 00:08:09 Ale pan Finger tady zmínil,
  • 00:08:11 že je úlohou menších stran
    vytváření konkurenčního prostředí,
  • 00:08:15 také osobní kontakt.
    Pan Hannig tady ve své podstatě
  • 00:08:19 většinou naráží nebo komentuje
    výsledky jiných stran.
  • 00:08:22 Vy říkáte, že jste krátce,
    vy jste také ten úvod...
  • 00:08:26 Navažte na to, kde vidíte úlohu
    menších stran v dnešní době?
  • 00:08:31 -Já bych možná, protože jsem začal
    takovým globálním pohledem
  • 00:08:35 a nehovořil jsem o výsledcích
    naší strany,
  • 00:08:37 zatímco ostatní hovořili,
    tak bych jenom zmínil,
  • 00:08:40 že SNK Evropští demokraté získali
    stovky mandátů na svých kandidátkách
  • 00:08:44 a kandidátkách,
    na kterých se účastnili.
  • 00:08:47 V řadě obcí získali více než 50 %
    nebo 40 %,
  • 00:08:49 a kdybych vám to tady četl,
    tak bychom ztráceli čas.
  • 00:08:52 Takže my jsme z hlediska malých obcí
    a menších měst spokojeni.
  • 00:08:56 Já jsem ovšem hovořil o statutárních
    městech, větších městech,
  • 00:08:59 kdy ta volba politická
  • 00:09:01 a vlastně ta pozice nezávislých
    osobností byla velmi těžká.
  • 00:09:05 Já souhlasím s tím,
  • 00:09:07 že rolí malých stran je vytvářet,
    udržovat konkurenční prostředí.
  • 00:09:11 Je to ovšem zároveň
    role velmi těžká,
  • 00:09:13 protože je to politická práce
    bez peněz,
  • 00:09:16 s nedostatkem finančních prostředků,
    s poměrně malou mediální podporou.
  • 00:09:20 A díky bohu za pořady,
    jako je POLITICKÉ SPEKTRUM.
  • 00:09:23 Ale samozřejmě dobře víme,
  • 00:09:25 že o výsledcích ve velkých městech
    rozhoduje účast v pořadech,
  • 00:09:29 jako je diskuze Václava Moravce
    a podobně.
  • 00:09:31 A tam se prostě nedostaneme,
    protože nejsme parlamentní stranou.
  • 00:09:35 Nicméně zpátky k té roli, naší rolí
    je vytrvat, obrnit se trpělivostí.
  • 00:09:39 Demokracie, to není
    jednorázová záležitost,
  • 00:09:41 to je dlouhý proces učení se.
  • 00:09:43 A my se na tom budování
    a kultivaci demokracie
  • 00:09:46 chceme podílet, to je náš úkol.
  • 00:09:49 -Já bych k tomu navázal
    ještě jednu poznámku.
  • 00:09:52 My jsme senátní stranou,
    já se tady nijak nevyvyšuji,
  • 00:09:56 říkal jsem, že to hodnotím
    střízlivě, ten úspěch,
  • 00:09:59 že to je předpoklad něčeho dalšího.
  • 00:10:03 My jsme senátní stranou, a k tomu
    panu Moravci se stejně nedostaneme,
  • 00:10:07 do veřejnoprávní televize,
    takže jsou tam i jiná měřítka.
  • 00:10:10 Ale abych byl konkrétní
    a vrátil se k tématu.
  • 00:10:13 Já tu naši roli chápu,
    a těch menších stran,
  • 00:10:16 jako alternativu.
  • 00:10:19 Protože si nemyslím,
    že současná politická scéna,
  • 00:10:22 která se dostala...
  • 00:10:24 Česká politika
    je dle mého názoru v hluboké krizi,
  • 00:10:27 ta hnutí, která tady vznikla,
    to jasně dávají najevo.
  • 00:10:30 Voliči vystavili stranám,
    velkým stranám, tradičním stranám,
  • 00:10:33 vystavili zrcadlo.
  • 00:10:35 A já si myslím, že to je
    určitá vlna, určitá sinusoida,
  • 00:10:39 že to opadne,
  • 00:10:41 že se znovu začneme vracet
    k tomu klasickému parlamentarismu,
  • 00:10:44 ke klasickým stranám.
    Neříkám, že ta hnutí nemají místo.
  • 00:10:48 A v tu chvíli já cítím,
    že přijde zkrátka naše příležitost,
  • 00:10:51 protože my narozdíl
    od těch velkých stran,
  • 00:10:54 od těch etablovaných
    parlamentních stran,
  • 00:10:57 my musíme trošku pracovat jinak,
    trošku víc se snažit,
  • 00:11:01 s menšími penězi a tak dál
    a tak dál.
  • 00:11:04 A nám se to teď podařilo
    v těch senátních volbách,
  • 00:11:08 čili sečteno, podtrženo,
    my jsme tady taková rezerva
  • 00:11:11 a já si myslím, že náš čas přijde,
    a že když budeme pečlivě pracovat
  • 00:11:16 a když se možná domluvíme,
    a to je velmi důležité,
  • 00:11:19 s určitými mimoparlamentními
    stranami, tak můžeme mít šanci
  • 00:11:23 a budeme mít šanci v nadcházejících
    krajských volbách.
  • 00:11:28 Tak to můžou být naše úlohy tady,
    užitečné úlohy.
  • 00:11:34 -Čím více menších stran vznikne,
    tím menší je vaše šance
  • 00:11:38 ukrojit si z toho koláče 100 %
    pomyslných voličů ten svůj podíl.
  • 00:11:42 Pan Hannig to naznačuje
    téměř každé POLITICKÉ SPEKTRUM,
  • 00:11:45 kdy se přiklání k názorům jiných
    úspěšnějších a větších stran.
  • 00:11:50 Jaká je tedy budoucnost
    těch menších stran?
  • 00:11:52 Vy už jste to naznačili,
    pan Finger asi chtěl pokračovat,
  • 00:11:56 ale jenom vznáším
    tu otázku do pléna.
  • 00:11:59 -Já si myslím,
  • 00:12:01 že to jste přímo uhodila,
    jak se říká, hřebíček na hlavičku,
  • 00:12:06 protože když to vezmu na příkladu
    třeba Prahy 17 - Řepy,
  • 00:12:09 tak tam vzniklo
    několik malých subjektů,
  • 00:12:12 které se "vzájemně jakoby vybily"
    z té energie toho voliče.
  • 00:12:15 Je třeba si uvědomit zaprvé,
    šlo 34 až 35 % voličů k volbám,
  • 00:12:19 to samo o sobě klade velké otázky
    a bude očekávat odpovědi parlamentu.
  • 00:12:24 To je první věc,
    proč tak málo voličů se opakuje?
  • 00:12:27 -Možná i proč ta tendence
    je stále klesající,
  • 00:12:30 on je to dlouhodobý problém,
    to víme.-Přesně tak.
  • 00:12:33 A zadruhé,
    je třeba si ale vedle toho uvědomit,
  • 00:12:36 že se v tom konkurenčním boji
    chce každý prosadit,
  • 00:12:40 kdo si myslí,
    že je dobrým politikem,
  • 00:12:42 a nesoustřeďují se zde síly
    jakési předvolební koalice.
  • 00:12:46 To teď udělala například
    trojkoalice v Praze
  • 00:12:49 a byla úspěšná se svými osmi hlasy,
    které získala.
  • 00:12:53 -No ano, ale jak vidíte ten výhled?
  • 00:12:55 Vzniká stále více stran,
    chodí stále méně lidí k volbám,
  • 00:12:59 naříkáte na to,
    že máte stále menší úspěch,
  • 00:13:02 že tady stále jsou větší strany,
    které jsou v čele.
  • 00:13:05 Má to vůbec smysl...
    -Má, má.
  • 00:13:08 -...anebo je budoucnost
    menší politiky v tom,
  • 00:13:11 že se budete spojovat
    nebo připojovat?-Můžu?
  • 00:13:14 -Já to jenom dokončím,
    já se moc omlouvám.
  • 00:13:17 Já tím chci říct,
  • 00:13:19 i přesto že například Nezávislí
    na Praze 17
  • 00:13:23 získali pouze
    dva zastupitelské hlasy z 23,
  • 00:13:25 tak sehrávají v koalici
    velice důležitou roli.
  • 00:13:28 A ta role nám umožňuje
    v současné době
  • 00:13:31 naplňovat naše předvolební sliby,
    to co jsme říkali,
  • 00:13:34 aspoň v nějakém rozsahu,
    ne ve 100 %, ale umožňuje.
  • 00:13:38 Já mluvím proto, protože už jsme
    podepsali koaliční smlouvu.
  • 00:13:42 -Já chci říct, že se tady ozývá,
    že je potřeba mít peníze.
  • 00:13:45 Peníze nejsou vždycky všechno.
  • 00:13:48 To vidíme v Praze na úspěchu
    nebo neúspěchu
  • 00:13:50 toho Hnutí pro Prahu.
  • 00:13:53 Ti měli určitě nejdražší kampaň,
    ale bez myšlenek.
  • 00:13:57 Je potřeba vždycky mít myšlenky.
  • 00:14:00 A je dobré, když se třeba
    tady hádáme o ty myšlenky.
  • 00:14:03 Ale myšlenky
    jsou nosnou záležitostí.
  • 00:14:06 A někdy se třeba i přikloní
    to štěstí na stranu těch myšlenek
  • 00:14:10 a ne na stranu peněz.
  • 00:14:12 Takže role malých stran
    je přinášet nové impulsy,
  • 00:14:16 být takovou štikou v tom rybníku,
  • 00:14:19 kde plavou
    ti velcí tlustí líní kapři.
  • 00:14:24 -Otázka je, jestli ten rybník není
    pro vás ohraničený do malé louže,
  • 00:14:28 protože pokud třeba vezmu
    Stranu zdravého rozumu,
  • 00:14:32 tak se politickým spektrem,
    i vaše ostatní strany
  • 00:14:35 možná kromě vás a Nezávislých
    se tak jako vyvíjejí,
  • 00:14:38 prolíná už hrozně dlouhou dobu,
    ale bez nějakého
  • 00:14:41 výraznějšího úspěchu. Spíš to jsou
    vždy hodnoty blížící se nule.
  • 00:14:45 Proto se ptám...
    -Ne, blížící se 5 %. Pozor.
  • 00:14:48 -Jak kdy a jak kde. Ale jak
    po těch letitých zkušenostech
  • 00:14:52 se třeba poučujete
    po dalším volebním roku,
  • 00:14:54 ne příliš velkém volebním úspěchu,
    co slibujete voličům dál?
  • 00:14:58 Jaká bude vaše práce?
  • 00:15:00 -Slibujeme myšlenky.
    Myšlenky, a podívejte se,
  • 00:15:04 lidi začínají začínají trošku,
    dalo by se říct, moudřet.
  • 00:15:07 Ty velké strany,
    ty tradiční strany, ztrácejí.
  • 00:15:10 Nastává doba nových hnutí.
  • 00:15:13 Nastává doba, jak jsem říkal,
    myšlenek. Jak se říká,
  • 00:15:16 naděje umírá poslední,
    je potřeba bojovat pořád.
  • 00:15:20 Einstein říkal:
  • 00:15:21 "Je pořád třeba šlapat do pedálů,
    aby člověk neupadl."
  • 00:15:25 A to je naše síla, to je naše.
  • 00:15:28 -Já bych rád řekl,
    že my jsme politickou stranou,
  • 00:15:31 která chce vycházet z komunální
    politiky a hledí vzhůru.
  • 00:15:35 Proto jsme začali
    jako SNK sdružení nezávislých,
  • 00:15:39 ale připojili jsme,
    to je to politické vymezení,
  • 00:15:44 Evropští demokraté. Připomněl bych,
    že jsme měli europoslance,
  • 00:15:48 měli jsme senátory.
  • 00:15:50 Je pravda, že nyní ty výsledky
    jsou horší, než bývaly v minulosti.
  • 00:15:54 Nicméně stále máme obce,
    kde jsme získali 100 %, 90 %, 60 %.
  • 00:15:58 Můžu vám je tady vyjmenovat,
    a to je základ existence té strany.
  • 00:16:03 Dokud strana má politiky, starosty,
  • 00:16:05 kteří pracují v těch svých obcích
    nebo městech, tak existuje
  • 00:16:09 a vytváří zázemí těmto politikům
    a může se pokusit proniknout výš.
  • 00:16:13 Samozřejmě, že neodmítáme
    nějaké integrační snahy,
  • 00:16:17 spojování stran,
    tomu jsme otevření.
  • 00:16:20 Já už jsem ovšem těchto diskusí
    zažil celou řadu.
  • 00:16:23 A ono je to vždycky velmi těžké,
    aby se strany spojovaly,
  • 00:16:27 dohodly si jaksi rozumnou pozici.
    -A jak konkrétně budete postupovat?
  • 00:16:31 Zrovna vaše strana byla
    už na vyšší pozici, než je teď.
  • 00:16:34 Jak se z toho konkrétně třeba
    poučíte? Pojďme to říct,
  • 00:16:38 ať voliči vědí, co od vás očekávat.
    -My musíme samozřejmě
  • 00:16:42 ty výsledky voleb
    nějakým způsobem zreflektovat.
  • 00:16:44 Určitě se soustředíme
    na senátní volby.
  • 00:16:46 V senátních volbách má šanci
    silný kandidát, silná osobnost.
  • 00:16:50 Ty budou za dva roky. Opakovaně
    jsme uspěli v některých krajích.
  • 00:16:54 To znamená, i v krajích je možné
    uspět, a pro to budeme pracovat.
  • 00:16:58 Pokud se najde
    nebo bude ochota k integraci,
  • 00:17:00 k jednání o spojení stran,
    možná stávající parlamentní strany,
  • 00:17:04 my jsme tomu otevření.
  • 00:17:06 Ale to nemůže být
    jednostranná záležitost.
  • 00:17:09 -Já bych k tomu chtěl podotknout,
  • 00:17:11 že toto jsou velice variabilní
    a velice individuální příklady.
  • 00:17:15 Já si myslím,
    že dojde k dalšímu lámání chleba.
  • 00:17:19 A ono to dělítko, která strana
    je malá a která je velká,
  • 00:17:23 je velmi ošidné.
  • 00:17:25 Já si vezmu teď na pomoc
    Tomio Okamuru a jeho hnutí Úsvit,
  • 00:17:29 kteří tuším mají 8 nebo 9
    členských průkazek.
  • 00:17:32 My je teď budeme vyměňovat,
    ne proto,
  • 00:17:35 že bychom dělali nějaké prověrky,
    ale protože jsme změnili název.
  • 00:17:39 Vypustili jsme slovo Zemanovci,
    takže logicky musíme, ať chceme
  • 00:17:43 nebo nechceme, vyměnit průkazky.
    A počítám, že těch průkazek
  • 00:17:47 musíme nechat natisknout
    kolem 2000 nebo přes 2000.
  • 00:17:50 A i my jsme zařazeni
    do kategorie malých stran.
  • 00:17:56 Ale pokud ta strana se rozpohybuje,
    pokud ty nitky se pospojují,
  • 00:18:01 pokud se tam dají nějaké myšlenky,
  • 00:18:05 ta já to zkrátka a dobře nevidím
    špatně a znovu bych opakoval,
  • 00:18:09 že ty senátní volby,
  • 00:18:12 teď právě budeme nějakým způsobem
    doplňovat náš senátní klub
  • 00:18:16 o pana Čubu,
    vedeme jednání s dalšími senátory,
  • 00:18:20 kteří nekandidovali
    za žádnou stranu a tak dále.
  • 00:18:24 Takže je to veliká výzva,
    veliký proces.
  • 00:18:27 A já osobně si myslím, že ta krize
    těch velkých stran byla tak velká,
  • 00:18:32 že tam máme šanci v tom elektorátu
    prostě voličů těchto stran.
  • 00:18:37 A záleží to na nikom jiném,
    jenom na nás,
  • 00:18:41 jestli se nám to podaří nebo ne.
    Ale velmi bych sázel, tím končím,
  • 00:18:46 velmi bych sázel na nějaké dohody
    třeba v těch krajských volbách.
  • 00:18:50 Ne spojování stran, ale dohody
  • 00:18:53 a využívání potenciálu
    těch dalších menších stran.
  • 00:18:56 Nevidím to
    jako neřešitelný problém.
  • 00:18:59 -Ne že bych se chtěla
    nějak zastavovat blíž u postavy
  • 00:19:03 nového pana senátora Čuby,
    ale on sám, když slavil v Lánech,
  • 00:19:07 tak vzkázal přes média,
  • 00:19:09 což samozřejmě proletělo
    všemi médii,
  • 00:19:12 s voliči jsem nemluvil,
    nevím, proč mě vlastně volili.
  • 00:19:15 Je to dobrý vzkaz voličům, takový
    okázalý nezájem až bych řekla?
  • 00:19:19 Jak to budete řešit?
    Není to třeba věc,
  • 00:19:21 kterou byste měl trochu kárně
    řekněme až řešit
  • 00:19:24 s takovým přístupem?
  • 00:19:26 -Já vám na to odpovím. Podívejte se,
    zaprvé je potřeba vědět,
  • 00:19:31 v kterých novinách to napsali
    a co tam směrem k nám
  • 00:19:34 v těch novinách trvale píší
    a k prezidentovi a tak dál.
  • 00:19:38 Zadruhé, pan Čuba,
    poslouchejte dobře,
  • 00:19:41 jel do těch Lán a zpět autobusem.
    Normální linkou.
  • 00:19:44 Jemu někdo volal,
    když jel zpátky z těch Lán.
  • 00:19:47 Ten rozhovor
    absolutně není autorizovaný.
  • 00:19:51 Pan Čuba je uzavřený do sebe,
    protože byl štvancem po roce 1989.
  • 00:19:55 Měl 53 nebo 54 soudů.
  • 00:19:59 Ten podnik, který byl znám
    v celém světě, byl zničen.
  • 00:20:03 A pan Čuba někdy zkrátka a dobře
  • 00:20:05 s těmi novináři hovoří tak,
    jak hovoří.
  • 00:20:08 Já s ním o tom promluvím,
    nemůže být ani řeč
  • 00:20:12 o nějakých kárných opatřeních
    a o nějakých výtkách,
  • 00:20:15 protože já sám si ho hluboce vážím.
  • 00:20:18 A když jsem něco potřeboval
    za starého režimu,
  • 00:20:20 byl jsem zemědělec, řídil jsem
    jeden velký podnik, vědět,
  • 00:20:23 a vědět informace,
    které jsem se nikde nedozvěděl,
  • 00:20:26 tak jsem jel do Slušovic.
    -Aby se ještě vyjádřili pánové,
  • 00:20:30 vy už jste svůj postoj
    k panu Čubovi řekl. Pane Fingere,
  • 00:20:33 možná neobáváte se pronikání
    určitých "starých struktur"
  • 00:20:37 do nové politiky?
    -To bych musel s prominutím
  • 00:20:40 označit i sám sebe
    za starou strukturu,
  • 00:20:43 protože už jsem v důchodu.
    Přesto přese všecko já si myslím,
  • 00:20:47 že stará struktura
    vždy nemusí být rovnátko,
  • 00:20:50 že je někdo prostě upozaděný,
    že něčemu nerozumí,
  • 00:20:54 že není slušný a tak dále.
  • 00:20:56 Já si myslím, a to jsem chtěl
    reagovat na tu otázku,
  • 00:21:00 která se týkala volič. Volič
    je neúprosný a zcela pragmatický.
  • 00:21:04 Udělali jste ten chodník?
    Neudělali.
  • 00:21:06 Udělali jste to parkoviště?
    Neudělali.
  • 00:21:09 Slíbili jste bazén? Není.
    Opravili jste školy? Neopravili.
  • 00:21:13 A ty, kdo to udělali,
    tak ty on volí.
  • 00:21:16 Ty, kdo to neudělali, ty on nevolí.
  • 00:21:19 Podobně je tomu v magistrátu
    tady na Praze.
  • 00:21:22 Když vidí volič, jaké problémy
    jsou například s tunelem Blanka
  • 00:21:26 nebo s Open Card
    či s jinými záležitostmi,
  • 00:21:29 s přebujelou byrokracií
    celého magistrátu,
  • 00:21:32 tak se nedivme, že buď nevolí
    anebo že jede na tu chalupu.
  • 00:21:36 Myslím, že nevolí ty,
    kteří to očekávají.
  • 00:21:39 Takže tohle všechno je přímá úměra
    výsledky versus slova a činy,
  • 00:21:43 které na toho voliče působí.
  • 00:21:47 -Já se pronikání starých struktur
    obávám a ta míra tolerance
  • 00:21:50 k příslušníkům starých struktur
  • 00:21:52 nebo k těm, kteří pravděpodobně
    byli součástí těch struktur
  • 00:21:56 v nejvlastnějším slova smyslu,
    je překvapivá,
  • 00:21:58 jak se to v těch volbách projevilo.
  • 00:22:00 Ale já blahopřeji k získání
    senátního mandátu SPO.
  • 00:22:03 Ale na druhou stranu mě velmi mrzí,
    že ztratila mandát paní Gajdůšková,
  • 00:22:09 protože vy jste říkal,
    že se jaksi projevila ta práce.
  • 00:22:12 Jako vysokoškolák a člověk z vědy
    vím, že paní Gajdůšková je známa
  • 00:22:15 jako velmi pracovitá,
    jedna z nejlepších senátorek.
  • 00:22:18 A ona ten mandát ztratila.
    -Jak to víte?
  • 00:22:20 -Já to říkám jako člověk,
    který se pohybuje v oblastech,
  • 00:22:24 které se zabývají podporou vědy,
    a ona v téhle oblasti pracuje.
  • 00:22:27 A vím to, protože se těch jednání
    účastním
  • 00:22:29 jako člen Rady vysokých škol
    například a příslušných výborů.
  • 00:22:33 Takže vím, že ona má v tomhle směru
    pověst výbornou.
  • 00:22:36 A zřejmě tam prostě zvítězil...
    Já to nehodnotím.
  • 00:22:39 Ale je to prostě můj názor
    a můj pohled.
  • 00:22:41 Tak teď jsem si to rozlil tedy asi.
  • 00:22:44 -Uvidíte, jestli u všech
    nebo ne, z reakcí.
  • 00:22:47 -Tak mě to mrzí
    a podle mě je to takový signál,
  • 00:22:50 že trošku nemá moc velký smysl
    pracovat, ale důležité je
  • 00:22:53 mít nějaké štěstí, mít za sebou
    možná dobrou marketingovou značku.
  • 00:22:57 A pak uspějeme jako politici.
  • 00:22:59 Ale obávám se, že s tou politickou
    prací to platí na úrovni
  • 00:23:02 té menší obce nebo menšího města,
  • 00:23:04 ale v té velké politice
    bohužel ta závislost,
  • 00:23:07 korelace práce a volební úspěch
    je velmi volná.
  • 00:23:10 -Přesně u těch menších částí,
    jako je magistrát a městská část.
  • 00:23:17 -Já a staré struktury.
    To už jsme si jednou zažili.
  • 00:23:23 Při nástupu komunismu byly
    staré struktury, které nemohly.
  • 00:23:27 A teď při nástupu novodobých
    svazáků po sametové revoluci,
  • 00:23:31 která vlastně vůbec nebyla,
  • 00:23:34 zase se všichni schopní z tehdejší
    doby, ač nemuseli být členy KSČ,
  • 00:23:39 prostě zavrhovali.
  • 00:23:44 A naopak ti bývalí členové KSČ
  • 00:23:47 se vezli na tom novém vlaku
    té novodobé doby.
  • 00:23:51 Už konečně jednou hodnoťme lidi
    podle toho, co dokázali,
  • 00:23:55 a ne jaké jsou struktury.
  • 00:23:57 Přece každý měl svůj věk,
    produktivní věk, v jiné době.
  • 00:24:01 A on nemohl dejme tomu pracovat,
    když mu bylo 15 nebo 60.
  • 00:24:06 Každá doba nese své úspěšné lidi.
  • 00:24:11 Buďme tak, jako třeba v Anglii
    nebo kdekoli,
  • 00:24:14 kde si svých lidí, nebo v USA
    a tak dále, váží. Ne jako u nás.
  • 00:24:19 -Závěrečná reakce vaše,
    pane Velebo?
  • 00:24:22 -Já k tomu chci
    taky zaujmout stanovisko.
  • 00:24:24 A nemyslím to, pane Witzany,
    osobně, ale víte,
  • 00:24:28 ono 25 nebo 26 let po revoluci
    mluvit o starých strukturách,
  • 00:24:33 tak mně to připadá, nechte
    mě domluvit, mně to připadá,
  • 00:24:37 jako když chybí argumenty
    a když se nehodí, že Čuba je,
  • 00:24:40 a je to překvapení,
    že se stal senátorem,
  • 00:24:43 tak se použije prostě toto klišé.
  • 00:24:46 Současný prezident
    třeba Hospodářské komory,
  • 00:24:49 který byl zvolen, je co?
  • 00:24:50 Členové, různí členové vlády
    po revoluci,
  • 00:24:53 kteří dělali významné posty,
    byli co?
  • 00:24:56 -Dlouhý. Třeba.
    -Vždyť já jsem o něm mluvil.
  • 00:24:59 -Tak to už bychom hledali
    v archivu. Pánové, musíme končit.
  • 00:25:03 -Já jenom chci říct, že František
    Čuba zaměstnával disidenty třeba.
  • 00:25:08 Čili byl to,
    byla tam určitá kvalita
  • 00:25:10 a nejde ho na tyto měřítka měřit.
  • 00:25:12 -Jednověté reakce ještě dvou pánů,
    kteří nemluvili na závěr?
  • 00:25:16 -Já si myslím,
    že k této diskusi je třeba dodat,
  • 00:25:19 aby se všem dařilo,
    abychom k sobě našli slušné cesty.
  • 00:25:23 A abychom byli
    dostatečně objektivní.
  • 00:25:25 -Já si přeji, aby voliči
    oddělovali zrno od plev.
  • 00:25:29 Aby posuzovali jednotlivé
    osobnosti, jejich práci,
  • 00:25:32 a ne plošné marketingové značky.
  • 00:25:34 Přeji si, aby příští volby
    proběhly skutečně v tomto duchu.
  • 00:25:38 -Pánové, budeme se určitě vídat
    v POLITICKÉM SPEKTRU.
  • 00:25:41 Mějte se hezky. Na shledanou.
    A i vám všem, voličům, občanům,
  • 00:25:45 zase u POLITICKÉHO SPEKTRA
    příště na shledanou.
  • 00:25:50 Skryté titulky: Alena Kardová,
    Česká televize 2014

Související