iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
17. 4. 2006
15:55 na ČT2

1 2 3 4 5

11 hlasů
10701
zhlédnutí

Pašije na provázku

O prolínání příběhu pašijové hry Komedie o umučení a slavném vzkříšení Pána a Spasitele našeho Ježíše Krista s životem tvůrců Divadla Husa na provázku.

57 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Pašije na provázku

  • 00:00:47 Na svět jsem tady poslána.
    A to skerz ten hřích Adama.
  • 00:00:53 Jak Adam v ráji prohřešil,
    když jabka v ráji okusil
  • 00:00:58 ze stromu zapovězeného
    od Boha všemohoucího.
  • 00:01:03 Ihned jsem poslána na svět ten,
    mně je podán všeliký život v něm.
  • 00:01:11 Dne ani hodiny žádnému
    nesdělím,
  • 00:01:15 kdy ho ze světa sprovodím.
  • 00:01:19 Abych vám mohl říct přesné datum
    premiéry, na to jsem si musel
  • 00:01:22 vzít program.
    Viděl jsem, že v dubnu 2000.
  • 00:01:28 To bylo 1. dubna, kdy jsme
    "Komedii o umučení a slavném
  • 00:01:32 vzkříšení Pána a spasitele
    našeho Ježíše Krista uvedli.
  • 00:01:36 Na textu jsem spolupracoval
    s Bořivojem Srbou a s Evou Tálskou.
  • 00:01:47 Takže pojďme na to, děcka.
  • 00:01:50 Já bych chtěla dneska dojet
    až do křížové cesty.
  • 00:01:59 Cos učinil, Adame milý,
    že jsi nyní z ráje vyhnaný?
  • 00:02:03 Jak se tobě to přihodilo,
    že jsi pozbyl rajské bydlo.
  • 00:02:07 Milý pane...
  • 00:02:12 Skerze ženu přivedl
    jsem k tomu pádu. To Eva!
  • 00:02:17 Eva mě k tomu přivedla skerz
    jabko, jež mně podala
  • 00:02:21 ze stromu zapovězeného.
    Že jsem byl okusil jeho.
  • 00:02:25 Když jsme jabka okusili,
    tu jsme z ráje jít musili
  • 00:02:29 do bídy na tento svět.
  • 00:02:32 Smert svoje právo k nám dostala.
    Jak na nás kouká za dveřma. A já...
  • 00:02:42 ...jsem k práci vyslaný, abych
    dělal, kopal zemi, v potu tváře
  • 00:02:48 svůj chléb jedl.
  • 00:02:51 Proč's nešel cestou přikázání,
    ale šel cestou přestoupení,
  • 00:02:55 kterou nelze přijíti v hospodě.
  • 00:02:57 Komu jinému máš dáti vinu
    nežli samému sobě?
  • 00:03:00 Proto se to přihodilo tobě.
  • 00:03:02 Proto mně se tu déle nemeškej
    a z ráje mně se pryč ubírej!
  • 00:03:09 - GONG -
  • 00:03:14 Já pocházím ze staré evangelické
    rodiny, která se hlásila
  • 00:03:16 k českobratrské konfesi.
  • 00:03:22 Naše první bible rodinná pochází
    z roku 1560.
  • 00:03:27 Je to známá kniha, kterou vydal
    Jiří Melantrich z Aventinu.
  • 00:03:36 Je to první česká tištěná bible.
  • 00:03:42 Je to bible v podstatě ještě
    poznamenaná tím prvním
  • 00:03:47 protestantským myšlením.
  • 00:03:52 Taky se jí někdy říká,
    že je to husitská bible.
  • 00:04:01 Čas přišel, abych šel a velebil
    Otce svého. Světu zjevil nebeského.
  • 00:04:08 Ukázal sebe, kdo jsem,
    jenž jsem poslaný
  • 00:04:12 způsobit v duších lidských spasení.
  • 00:04:19 Ve smyslu té tradice jsem byl
    vychováván a musel jsem se s ní
  • 00:04:22 nějakým způsobem vypořádávat.
  • 00:04:26 Hodně jsem se s ní vypořádával
    přes Masaryka, který byl
  • 00:04:29 příslušníkem téže církve.
  • 00:04:33 Ale přes Masaryka také jsem se stal
    jakýmsi heretikem, že ne všechno,
  • 00:04:39 v co pravověrní čeští bratři věří,
    tak já sdílím.
  • 00:04:50 Ty dnes máš řeč tuze chlubnou,
    něco jsem já dokázal víc.
  • 00:04:57 O svém důkazu nemluv nic.
  • 00:04:59 Pro pejchu jsi z nebe spadl na zem.
  • 00:05:01 Mlč, neb s tebou praštím o zem.
  • 00:05:05 Mercho chcíplá, vyzáblá, vím,
    že bys byla nebyla,
  • 00:05:10 kdyby byl Adam nehřešil.
  • 00:05:16 Hrou lásky a náhody spáchal jsem
    v době ochotnického působení
  • 00:05:21 gymnaziálního jakousi hru.
    Bylo mi snad 17 roků.
  • 00:05:31 Samozřejmě jsem si ji musel taky
    narežírovat, ještě jsem si tam
  • 00:05:35 přiřkl hlavní roli.
  • 00:05:37 Tu hru jsme museli předložit
    ke schválení na úřady.
  • 00:05:42 Naštěstí se dostala do rukou
    paní Pavly Kainarové,
  • 00:05:47 která tehdy působila
    na národním výboru.
  • 00:05:51 Ta požádala svého manžela
    Josefa Kainara,
  • 00:05:57 významného českého básníka.
  • 00:06:01 On seznal, že to je způsobilé
    k uvedení, pozval si mě k rozpravě
  • 00:06:06 spolu s Ivanem Křížem, dalším
    spisovatelem žijícím v Brně.
  • 00:06:12 A když jsem pak došel k maturitě
    a moji spolužáci mě pro mé názory
  • 00:06:18 nechtěli pustit ani k maturitě
    z politických důvodů,
  • 00:06:22 nechtěli prověřit mou způsobilost
    ke studiu na vysoké škole,
  • 00:06:27 tak tito dva čeští spisovatelé
    se za mě zasadili.
  • 00:06:37 Dali mi doporučení ke studiu
    na vysoké škole.
  • 00:06:40 Udělal jsem přijímací zkoušky
    na divadelní katedru,
  • 00:06:43 obor dramaturgie.
  • 00:06:46 A to přesto, že jsem studoval během
    gymnázia jakousi formu konzervatoře
  • 00:06:54 a pomýšlel na práci dirigentskou.
  • 00:07:02 - ZPÍVAJÍ -
  • 00:07:30 Já jsem samozřejmě o těch
    "Pašijích" z pětašedesátého věděl.
  • 00:07:34 Ale věděl jsem o nich jako o látce
    z historie divadla.
  • 00:07:38 Když Eva se rozhodla pro to,
    že chce dělat "Pašije",
  • 00:07:43 tak jsem se o to začal
    zajímat do hloubky.
  • 00:07:50 Pochválen buď, Pan Ježíš Kristus.
  • 00:07:59 Předmětem vypodobnění a nevinného
    umučení Ježíše, syna Božího,
  • 00:08:04 skerz vás, člověka pervního.
  • 00:08:07 Já jdu právě na zkoušku
    "Pašijových her"
  • 00:08:10 do Divadla na provázku,
    kde hraju postavu Piláta.
  • 00:08:15 Já se s tímto textem setkávám
    v životě podruhé.
  • 00:08:18 Poprvé jsem se s ním setkal
    v roce 1965 v Mahenově divadle.
  • 00:08:25 Tenkrát jsem byl mladší,
    tak jsem vytvořil postavu
  • 00:08:28 Ježíše Krista.
  • 00:08:31 Je tady někde Pavel Zatloukal?
  • 00:08:34 Víš co, pojď radši hned,
    protože na to nebude čas.
  • 00:08:39 Pochválen buď, Pán Ježíš Kristus.
  • 00:08:42 Nepotřebuješ nikolivěk
    žádného očišťování,
  • 00:08:46 ale my potřebujeme milosti tvý.
  • 00:08:49 Mlč a nechť, ať se tak stane nyní,
    abychom naplnili
  • 00:08:54 spravedlnost Boží.
  • 00:08:59 (VYPRAVĚČ) Tu jeho Jan křtí
    a položí ruku na Ježíše.
  • 00:09:06 Toť Duch jako holubice sestoupil
    k Ježíši. Já jsem to viděl
  • 00:09:10 a dosvědčuji, že toto je
    syn Boží.
  • 00:09:17 Já jsem se od počátku hlásil
    k dědictví avantgardy,
  • 00:09:21 která byla zavržena, zakázána,
    nesměli jsme ji studovat.
  • 00:09:25 Studovali jsme ty její počiny
    víceméně mimo rámec školy, potají.
  • 00:09:36 Snažili jsme se nějakým způsobem
    konfrontovat se s tím,
  • 00:09:41 co z avantgardy dožívalo
    v padesátých letech.
  • 00:09:49 To byl především
    Emil František Burian.
  • 00:09:52 A Jan Kopecký, který v poslední éře
    práce Burianovy se s ním velmi
  • 00:09:59 důvěrně stýkal a kamarádil,
    přišel za mnou a sdělil mi,
  • 00:10:06 že pro E. F. Buriana připravoval
    těsně před jeho smrtí,
  • 00:10:12 která nastala v srpnu 1958,
    rekonstrukci lidových pašijí.
  • 00:10:27 A že Burian měl v úmyslu
    to v sezoně 1959-60 uvést.
  • 00:10:35 Burian zemřel a Kopecký nabídl
    tu hru mně.
  • 00:10:45 Jsi-li opravdu Boží syn,
    chléb z toho kamení učiň.
  • 00:10:50 Člověk není živ jen samým chlebem,
    ale taky každým slovem,
  • 00:10:53 kteréž pochází z úst Božích.
  • 00:10:56 Uveďte Ježíše na vrch věže chrámu.
  • 00:11:02 Ona to byla moje první role
    v Mahenově činohře.
  • 00:11:04 Já jsem přešel z tehdejšího
    Divadla Bratří Mrštíků
  • 00:11:07 do Mahenky a tohle byla
    taková moje první role.
  • 00:11:10 Taková ta nástupní, kdy je velice
    důležité, jak se člověk uvede.
  • 00:11:15 Jednak to bylo setkání s režisérem
    Sokolovským, se kterým jsem potom
  • 00:11:21 léta spolupracoval, ale bezpochyby
    postava Ježíše Krista mě obohatila
  • 00:11:27 o mnoho věcí,
    o mnoho životních momentů.
  • 00:11:33 Je to v podstatě evangelium
    přenesené na jeviště.
  • 00:11:41 - ZPÍVAJÍ -
  • 00:12:03 Jsi-li ty syn Boží opravdový,
    spusť se dolů z té věže chrámový.
  • 00:12:12 Nebo jest zapsáno v písmě,
    že anjelům přikázal o tobě
  • 00:12:17 a na ruce uchopí tebe oni,
    abys nohy své neurazil o to kamení.
  • 00:12:29 A tu učiníš ??? divný.
  • 00:12:36 Také jest v písmě zapsaný,
    nebudeš pokoušeti Pána Boha svého.
  • 00:12:42 - HRAJE HUDBA -
  • 00:12:49 Počátkem 60. let jsme všichni tři
    z vedoucího týmu Mahenovy činohry,
  • 00:12:56 M. Hyniš, E. Sokolovský i já,
    přišli na divadelní katedru
  • 00:13:01 Janáčkovy akademie učit režii,
    dramaturgii a herectví.
  • 00:13:12 Také jest v písmě zapsaný,
    nebudeš pokoušeti Pána Boha svého.
  • 00:13:15 Počkej!
  • 00:13:17 Nám samozřejmě určitý čas trvalo,
    než se podařilo
  • 00:13:20 inscenaci připravit.
  • 00:13:29 Nejdříve jsme měli v úmyslu uvést
    jinou adaptaci lidových her.
  • 00:13:34 A když jsme pak váhali,
    kterou z těch her uvést nejdříve,
  • 00:13:39 tak jsme se rozhodli pro "Pašije",
    pro "Komedii o umučení a slavném
  • 00:13:45 vzkříšení Pána,
    spasitele našeho Ježíše Krista".
  • 00:13:49 Tak zní původní název.
  • 00:13:52 To slovo komedie samozřejmě nemá
    příznakovou vlastnost.
  • 00:13:58 Komedie, nebo tragedie - mezi tím
    nerozlišoval barokní člověk.
  • 00:14:03 To byla 60. léta, kdy se pozvolna
    režim jakýmsi způsobem pokoušel
  • 00:14:09 i najít cestu k lidem a trošku
    se cenzura rozvolňovala.
  • 00:14:19 Ne tedy přespříliš, ale přece jen
    natolik, že jsme se ji odvážili
  • 00:14:24 do repertoáru nasadit.
  • 00:14:30 Chceme s tebou lovit.
  • 00:14:42 Kampak se ryby poděly?
  • 00:14:44 Přes celou noc pracujeme,
    a žádné ryby nemáme.
  • 00:14:47 -Jestli jste co ulovili?
    -Pane, nic jsme nechytili.
  • 00:14:51 A přes celou noc pracujeme.
  • 00:14:53 Níž spusťte síť k pravé straně
    a naleznete ryb dosti.
  • 00:14:57 Stane se to k tvé libosti.
  • 00:15:03 Byla v tom určitá lstivost
    ze strany dramaturgie.
  • 00:15:07 Nasazení těchto her do repertoáru
    bylo zdůvodňováno tím,
  • 00:15:11 že jde o přepracování jakéhosi
    legendárního klasického námětu,
  • 00:15:17 na kterém tisíce let rostla
    evropská vzdělanost a kultura.
  • 00:15:23 A to v prostředí lidovém.
  • 00:15:35 My jsme neustále poukazovali na to,
    že k oslavě lidu českého baroka
  • 00:15:40 se vzpíral svým pánům
    i prostřednictvím
  • 00:15:44 právě třeba náboženských témat.
    Proto tuto hru uvedeme.
  • 00:15:52 Ale ve skutečnosti nám šlo
    v rámci toho programového nasazení
  • 00:15:57 o vytvoření aktuálního divadla,
    které by hovořilo hlasem
  • 00:16:02 spíš těch potlačených a bezmocných.
  • 00:16:06 Tedy o divadlo svého druhu
    politického typu.
  • 00:16:11 Chtěli jsme naprosto cíleně vracet
    ten velký evangelijní námět
  • 00:16:17 zpět do veřejnosti.
  • 00:16:22 Neplačte nade mnou.
  • 00:16:25 Ale plačte nad sebou samými,
    také nad všemi svými syny.
  • 00:16:30 Neb na vás přijde soužení,
    o jakémž nebylo dosud zdání.
  • 00:16:43 Po premiéře hra byla okamžitě
    zakázána.
  • 00:16:47 4. repríza už byla stažena,
    politické kruhy byly
  • 00:16:52 maximálně pobouřeny.
  • 00:16:58 Bylo to označeno za pokus
    téměř kontrarevoluční.
  • 00:17:06 Okamžitě se proti tomu sešikovala
    celá fronta politiků,
  • 00:17:13 která se pokoušela inscenaci
    zahladit a viníky potrestat.
  • 00:17:26 Stalo se však něco neobyčejného.
  • 00:17:29 Na stranu nás tvůrců se postavila
    značná část brněnské spisovatelské
  • 00:17:35 obce, ale vůbec tedy umělecké obce.
  • 00:17:41 Poprvé snad po osmačtyřicátém roce
    se sešli spisovatelé, básníci,
  • 00:17:49 hudebníci a jiní tvůrci
    a v otevřené diskusi se postavili
  • 00:17:55 proti těm politickým tlakům
    za tuto inscenaci.
  • 00:18:04 To byla taková síla, takový
    protest, že posléze ta politická
  • 00:18:09 místa ustoupila od toho zákazu
    a připustila to na repertoár.
  • 00:18:15 (LAKOMÝ) Nakonec se to prosadilo.
    Udělalo to 155 repríz.
  • 00:18:21 A vlastně se to zakázalo
    až v době normalizace v r. 1970,
  • 00:18:26 až když jsme to hráli 5 sezon.
  • 00:18:29 Lidé na to tenkrát trošku
    chodili jako do kostela.
  • 00:18:42 Kupodivu v těch lidových hrách
    se nezachoval výjev
  • 00:18:45 poslední večeře Páně.
  • 00:18:47 Bez tohoto výjevu pochopitelně
    "Pašije" nebylo možné uvádět,
  • 00:18:53 takže jsme určitými úpravami
    se Sokolovským vytvořili posléze
  • 00:18:58 i ten výjev poslední večeře.
  • 00:19:05 V té inscenaci patřil
    k nejsilnějším pasážím.
  • 00:19:13 Po vše časy dobře čiňte.
  • 00:19:16 To po všem světě vypravujte,
    že předešla tělo mazat,
  • 00:19:21 ku pohřbu mém to má být.
  • 00:19:29 Všude bude kázáno v její paměť.
  • 00:19:35 Již nermuťte její srdce.
  • 00:19:44 Už tehdy jsme si definovali
    poselství této hry v souladu
  • 00:19:48 s Ježíšovým učením.
  • 00:19:54 Vrcholnou scénou této inscenace
    a dodnes nejpůsobivějším okamžikem
  • 00:20:00 bylo kázání Kristovo.
  • 00:20:08 Neskládejte sobě pokladů na Zemi.
  • 00:20:13 V hudebním podání Novákově
    znělo to kázání.
  • 00:20:17 Nádherným způsobem se ho také
    zmocnil Ladislav Lakomý,
  • 00:20:23 sám hluboce věřící člověk, katolík.
  • 00:20:33 Za nás za všecky sděloval divákovi
    zhruba to: Jen ten, kdo tou úzkou
  • 00:20:38 branou trápení svého vejde
    do království nebeského...
  • 00:20:45 Jsou tam vysloveny
    další mravní maximy.
  • 00:20:50 Říká se, že kdo tou širokou bránou
    jde, ten do nebe nevejde.
  • 00:20:56 Široká brána vede k zahynutí,
    kdo po rozkoši tohoto světa dychtí,
  • 00:21:03 ten tou širokou branou jde,
    ta jej do nebe nevede.
  • 00:21:12 To bylo to přímé nejen mravní,
    ale náboženské poselství,
  • 00:21:18 které s velkou silou zaznívalo
    do toho publika.
  • 00:21:23 Já jsem byl přítomen takřka
    na každé repríze a vím,
  • 00:21:27 že to poselství dojímalo
    publikum k slzám.
  • 00:21:34 Dávejte též míru dobrou,
    zas vám bude odměnou.
  • 00:21:39 Všecko, cožkoli jen chcete,
    aby lidé činili vám,
  • 00:21:43 učintež každý sám.
  • 00:21:51 Vcházejte těsnou branou trápení
    svého,
  • 00:21:54 která vede do království nebeského.
  • 00:21:57 Široká cesta vede k zahynutí.
  • 00:22:01 Kdo po rozkoších tohoto světa
    dychtí, ten tou širokou branou jde.
  • 00:22:07 Ta jej do nebe nevede.
  • 00:22:10 - HUDBA -
  • 00:22:31 Pokud jde o Evžena Sokolovského,
    určitým vnitřním motivem může být
  • 00:22:36 to, že rok před uvedením "Pašijí",
    cestou na inscenaci Evžena Oněgina
  • 00:22:43 do jihlavského divadla,
    havarovali v autě.
  • 00:23:00 Tu havárii nezavinil řidič
    toho jejich auta,
  • 00:23:03 nýbrž ten protijedoucí řidič.
  • 00:23:07 Při té nehodě zahynul jeden
    z našich nejlepších kamarádů
  • 00:23:12 a jeden z mých nejlepších dramatiků
    Miloš Rejnoš...
  • 00:23:22 Takto teda člověk pohybující se
    okolo Salesiánů.
  • 00:23:30 A Sokolovský se jako zázrakem
    zachránil, i když mu zprvu,
  • 00:23:35 jak jsem se dozvěděl od lékařů
    v nemocnici, když jsem ho byl
  • 00:23:38 hned po havárii navštívit,
    nedávali vůbec naději, že přežije.
  • 00:23:43 Měl velmi těžce zraněné vnitřnosti,
    slezinu.
  • 00:23:54 Svým způsobem děkoval...
  • 00:23:59 ...té síle, která je nad námi -
    Bohu možná - za to své
  • 00:24:04 zázračné zachránění.
  • 00:24:12 Inscenace Sokolovského z 60. let,
    to byl skutečně zcela mimořádný
  • 00:24:17 společenský i politický
    a náboženský fenomén.
  • 00:24:21 Návštěvníků přijíždělo tolik,
    že jsme je museli usazovat
  • 00:24:26 v orchestru vedle orchestrálních
    hráčů, abychom nikoho neodmítli.
  • 00:24:31 Divadlo bylo nabito až pod střechu.
  • 00:24:35 Byl to velký zápas o to, prosadit
    tu hru do veřejnosti.
  • 00:24:43 Nejen v poměru k politickým
    orgánům, ale i v poměru
  • 00:24:46 k těm prostým lidem, kteří
    nevěděli, co se to tady chce
  • 00:24:51 udělat, co se tu páchá.
  • 00:24:57 Nejprve jsme byli já i můj šéf
    zavaleni výhrůžkami.
  • 00:25:08 Když bylo oznámeno, že budeme hrát
    "komedii o umučení", a bylo tam
  • 00:25:13 to slovo "komedie", tak než lidé
    pochopili, že v tom režimu se taky
  • 00:25:19 najdou lidé, kteří nebudou ten
    mýtus diskreditovat,
  • 00:25:23 kteří se mu nebudou posmívat,
    kteří z něho neudělají nějakou
  • 00:25:26 lacinou protináboženskou satiru,
    tak byli rozhořčeni.
  • 00:25:36 A na stěnách divadla se objevil
    křídou psaný nápis:
  • 00:25:40 "Až jednou půjdem kolem vaší
    Thalie, každý z nás
  • 00:25:44 si na ni s chutí naplije."
  • 00:25:50 Psali nám dopisy, ale nejen
    anonymové, vzdělaní lidé
  • 00:25:54 třeba z řad intelektuálů,
    ověšení tituly, kteří protestovali
  • 00:25:59 proti tomu, že takovou hru
    chceme hrát atd.
  • 00:26:07 Pak po shlédnutí inscenace
    se hluboce omlouvali.
  • 00:26:11 Pak když to navštívili věřící,
    tak se z toho naopak stal fenomén,
  • 00:26:18 jak už jsem řekl přímo poutní.
  • 00:26:23 Přímo v kostelech byli vyzýváni
    lidé, aby na to jezdili.
  • 00:26:29 Jezdily celé zájezdy řeholních
    sester, samozřejmě v hábitech.
  • 00:26:35 Politická místa to neustále
    rozčilovalo,
  • 00:26:38 neustále nám to předhazovali.
  • 00:26:42 Se mnou hned potom bylo zavedeno
    jakési řízení,
  • 00:26:46 kde se mi předhazovalo, že jsem
    způsobil nárůst náboženského
  • 00:26:51 cítění v Jihomoravském kraji.
  • 00:26:57 Byly samozřejmě i takové reakce
    třeba z nejbližších náboženských
  • 00:27:03 míst... Dostalo se nám i odtud
    takovými polotajnými cestami
  • 00:27:10 jakéhosi poděkování.
  • 00:27:16 Sokolovský byl přijat později
    samým papežem.
  • 00:27:22 - ZPÍVAJÍ -
  • 00:27:23 Ukřižován buď král náš.
  • 00:27:29 Král váš má přijít na dřevo kříže?
  • 00:27:33 (ZPÍVAJÍ) Nemáme krále, než císaře!
    Nemáme!
  • 00:27:40 Poněvadž nevinnou krev nyní žádáte,
    chci býti čist,
  • 00:27:44 ať to všichni znáte.
  • 00:27:53 - HUDBA -
  • 00:28:03 Ne, prvně ty říkáš,
    "proč neodpovídáš?"
  • 00:28:07 "Moje království není z tohoto
    světa" - tam je vždycky hudba.
  • 00:28:12 Někdy je po něm až.
  • 00:28:17 Eva Tálská, jejíž je to titul,
    vlastně celý svůj život rozvíjí
  • 00:28:21 divadlo, které se jednak opírá
    o vrcholnou poezii, což nesporně
  • 00:28:26 ty "Pašije" v sobě taktéž mají,
    vrcholnou poezii...
  • 00:28:35 Ale také má velkou, bohatou
    a v kontextu českého divadla
  • 00:28:38 asi nejprestižnější linii
    lidového divadla.
  • 00:28:42 Nebo divadla, které vychází
    z lidového umění,
  • 00:28:47 z folklórního umění.
  • 00:28:51 Vám tu je na věčné odpovídání
    jak před Bohem, tak před lidmi!
  • 00:28:59 - ZPÍVAJÍ -
  • 00:29:10 Nechť se tedy naplní vůle vaše.
  • 00:29:13 Propusťte vězněného
    lotra Barandáše!
  • 00:29:18 Ježíš, ten prorok, ať jest
    ukřižován.
  • 00:29:22 Ortel na něho hned bude vydán.
  • 00:29:26 Tak já tedy svou právní hůl
    nad ním lámu.
  • 00:29:40 Ať se vaše vůle vyplní.
  • 00:29:44 Budiž tedy všechněm známo,
    jaké právo jest vydáno
  • 00:29:49 na proroka falešného.
  • 00:29:52 Ježíše Nazaretského.
  • 00:29:55 Od Piláta ortel vydán,
    že má býti ukřižován.
  • 00:29:59 Na kříži třema hřebíky
    on musí býti přibitý.
  • 00:30:04 Mezi dvěma lotry viseť,
    nahý má svůj život skonať.
  • 00:30:09 Pročež všechněm hlásit sluší,
    že ještě dnes umřít musí! Vivat!
  • 00:30:19 Vivat!
  • 00:30:22 Pro mě samotného, jako evangelíka,
    českého Bratra, byť spíše jenom
  • 00:30:28 výchovou a vnitřním přesvědčením,
    ne vnějším osvědčováním mé víry,
  • 00:30:36 a z hlediska mých souvěrců je
    určitý problém v tom,
  • 00:30:40 že vůbec jsem přistoupil na to
    tento příběh zobrazovat.
  • 00:30:49 Ve Starém zákoně, v Mojžíšově
    knize, 2. přikázání v Desateru
  • 00:30:56 nezní tak, jak je běžně
    prezentováno třeba
  • 00:31:01 v katolickém prostředí.
  • 00:31:08 Ale to původní znění,
    které skoro nikdo nezná, zní:
  • 00:31:12 "Neučiníš sobě žádné rytiny.
  • 00:31:15 Ani žádného podobenství těch věcí,
    kteréž jsou na nebi svrchu,
  • 00:31:20 ne zemi dole, ve vodách v podzemí.
  • 00:31:24 Nebudeš se jim klaněti,
    ani jich ctíti, neboť já jsem
  • 00:31:27 Hospodin, Bůh tvůj..." atd.
  • 00:31:30 To pokračuje tím, jaké tresty
    následují za to, když někdo
  • 00:31:34 zpodobí Boha nebo Boží věci.
  • 00:31:39 ...a vymerskať ho od hlavy
    až do pasu!
  • 00:31:44 Dobře ho přivažte,
    aby nám nemoh ucuknout.
  • 00:31:51 Odkudpak budem začínat?
  • 00:31:54 - ZPÍVAJÍ -
  • 00:32:33 Již místa na něm není,
    aby nebyl zmerskaný,
  • 00:32:37 neb jsem unavený.
  • 00:32:40 Již přestane merskání,
    jsem z toho unavený.
  • 00:32:45 - HUDBA -
  • 00:33:12 Dobrý, ne?
  • 00:33:14 Dane, ještě víc?
  • 00:33:16 Já myslím, že tohle stačí.
  • 00:33:19 Už ho nemrskejte.
  • 00:33:21 Pane profesore!
  • 00:33:24 Dobrý večer.
  • 00:33:37 Sokolovský v r. 1967 z Mahenovy
    činohry odešel.
  • 00:33:41 Odešel také z Janáčkovy akademie.
    Odešel z Brna vůbec.
  • 00:33:51 Bez práce se ocitala Eva Tálská,
    která nenašla po absolutoriu
  • 00:33:57 hned žádné řádné angažmá.
  • 00:34:01 Já jsem se ocitl v dosti zničujícím
    konfliktu s vedením divadla,
  • 00:34:08 zdůrazňuji s ředitelským vedením
    divadla, nikoli s mým
  • 00:34:12 bezprostředním šéfem Hyništem.
    A to kvůli repertoárové politice.
  • 00:34:18 A tak jsem později po Sokolovském
    to divadlo také opustil.
  • 00:34:27 A nyní z pocitu naprosté
    bezprizornosti jsem pro sebe hledal
  • 00:34:31 příležitost pracovat v divadle.
  • 00:34:34 Byl jsem sice zaměstnán v Praze,
    ale ve vědeckém ústavu,
  • 00:34:38 což mě neuspokojovalo.
  • 00:34:41 Já jsem cítil jakousi morální
    odpovědnost za ty dva,
  • 00:34:46 kteří neměli dostatek pracovních
    příležitostí,
  • 00:34:50 tj. Pospíšila a Tálskou.
  • 00:34:53 Ve svém volném čase jsme začali
    dělat divadlo v Domě umění,
  • 00:34:58 které jsme provokativně nazvali
    Mahenovo nedivadlo,
  • 00:35:03 Husa na provázku.
  • 00:35:07 Už máme Josého?
    Moment, stop, stop, stop!
  • 00:35:11 Prosím Káču Mančalovou,
    aby zavolala Josému, kdy přijde,
  • 00:35:14 protože křižování se nedá
    bez něho dělat.
  • 00:35:20 Divadlo Husa na provázku začíná
    svoji tvůrčí aktivitu v r. 1968.
  • 00:35:29 To je v roce, kdy do tehdejšího
    Československa přišla nakrátko
  • 00:35:34 svoboda, a zase rychle zmizela.
  • 00:35:38 To nás samozřejmě předurčilo
    k tomu, abychom vedle jakési
  • 00:35:43 karnevalové komediálnosti,
    vedle hledání divadelních kořenů,
  • 00:35:49 takových projevů, jako je komedie
    de l'arte, také od počátku volili
  • 00:35:54 vážná témata.
  • 00:35:59 Jakýmsi takovým tématickým
    leitmotivem Divadla Husa
  • 00:36:02 na provázku, které bylo opozičním
    divadlem, jedním z předních,
  • 00:36:08 ne-li na čele české divadelní
    opozice, bylo také oživování
  • 00:36:14 těchto duchovních témat.
  • 00:36:17 A v takové sérii, kde právě
    režisérka Eva Tálská dělala
  • 00:36:21 Danteho "Božskou komedii".
  • 00:36:24 Posléze, zcela logicky
    a zákonitě, jsme dospěli
  • 00:36:29 až ke "Komedii o umučení a slavném
    vzkříšení Pána spasitele,
  • 00:36:34 našeho Ježíše Krista".
  • 00:36:36 Čili k těm českým lidovým pašijím.
  • 00:36:43 - UKÁZKA, ZPÍVAJÍ -
  • 00:37:06 Amen, pravím vám nakrátce,
    jeden z vás,
  • 00:37:10 z této mé rady to jest,
    že mě zradí.
  • 00:37:19 Prosím Tě, Pane, pověz mi,
    kdo by tak zle myslel o Tobě,
  • 00:37:23 ani budiž to myšlení.
  • 00:37:24 Dej pozor, dám ti znamení.
  • 00:37:27 Kdo se mnou sahá do mísy,
    na toho již pozor dej si.
  • 00:37:35 Zdaližpak, Mistře, já jsem ten?
  • 00:37:39 Ty mlč, já jsem nepověděl.
  • 00:37:43 Zdaližpak, Pane, já bych to byl,
    kdo by Tebe, Mistra, zradil?
  • 00:37:53 Jidáši, co máš činit, čiň!
  • 00:37:59 Co mám činit?
  • 00:38:01 Já již vím.
  • 00:38:08 Já osobně jsem byl velmi nešťastný,
    že jeden z mých nejlepších přátel
  • 00:38:14 pokusil se nějakým způsobem
    přetrvat i tu dobu normalizace.
  • 00:38:25 Nás všecky ponížil tím,
    že dělal v televizi to, co dělal.
  • 00:38:30 Oni ho měli v hrsti, vydírali ho.
  • 00:38:45 - ZPÍVAJÍ -
  • 00:39:06 Co Bůh, člověk... kdokolivěk.
  • 00:39:14 Zajímavé je, že režisérka tohoto
    představení, paní Eva Tálská,
  • 00:39:18 v r. 1965 coby žačka režiséra
    Sokolovského dělala asistentku
  • 00:39:25 režie na tom představení.
  • 00:39:28 Čili ona se vlastně k tomu textu
    vrátila po těch 38 letech.
  • 00:39:33 Ale myslím si, že ta hra má svoje
    místo dneska v úzce časově omezeném
  • 00:39:40 prostoru kolem Velikonoc.
    Je to velikonoční příběh.
  • 00:39:44 Ta doba jako by tomu přestala přát.
  • 00:39:50 Nuž, zdvíhejme, ať rovně stojí.
  • 00:39:56 Jak spatří, ať jest vyhotovený!
  • 00:40:00 Ten lidový člověk ho vnímá
    trochu jinak.
  • 00:40:04 On se takříkajíc před tím Bohem
    nestavěl do pozice podřepmo,
  • 00:40:11 poklečmo, poplazmo.
  • 00:40:15 Ale vztahoval se k němu jako
    k svému Otci a zároveň
  • 00:40:20 přes Ježíše se uvědomoval
    ve svém vlastním lidství.
  • 00:40:28 A my jsme se na této myšlence
    ty "Pašije" pokusili vybudovat.
  • 00:40:33 Pokoušíme se ukazovat,
    že člověk je člověk a stojí
  • 00:40:38 proti tomu Bohu sice v pokoře,
    nicméně s vědomím své vlastní
  • 00:40:45 důstojnosti, své vlastní
    odpovědnosti za své skutky.
  • 00:40:54 Se svým vlastním hledáním mravní
    rovnováhy v každodenním zápase
  • 00:40:58 o mravnost.
  • 00:41:04 A tento existenciální moment
    podle mého soudu Tálská znamenitě
  • 00:41:10 vyjádřila, když na postavě Ježíše
    ukázala ty lidské momenty,
  • 00:41:20 které ho prezentují v tom poměru
    Bůh - člověk.
  • 00:41:32 Chachacha!
  • 00:41:34 Jaký trest dostat má?
    Co ty s ní činit nařídíš?
  • 00:41:39 Kterak ji rozsoudit,
    ať jsme nad tím spokojeni?
  • 00:42:02 Kdo z vás bez hříchů jest,
    verhni po ní kámen!
  • 00:42:10 Zajisté.
  • 00:42:17 Jdi v pokoji a nehřeš více.
  • 00:42:20 Děkuji, Pane, velice.
    Česť a chválu tobě vzdávať.
  • 00:42:26 Do mé smerti též děkovat nepřestanu
    Tobě, Pane, žes od smerti
  • 00:42:31 teď zprostil mne.
  • 00:42:34 - HUDBA -
  • 00:42:44 Pro mě, jako člověka nevychovaného
    v křesťanském duchu, celá inscenace
  • 00:42:50 byla spíš divadelním řemeslem,
    které mě uchvátilo svou náročností.
  • 00:42:55 Když jsem třeba Miloše Štědroně
    viděl psát muziku na scéně,
  • 00:42:58 v tu chvíli, kdy se zdálo,
    že tam něco chybí.
  • 00:43:02 Když jsem viděl, jak Honza
    korepetituje, když jsem viděl,
  • 00:43:06 jak se rodí postava Ježíše.
  • 00:43:12 To jsou moje divadelní zážitky
    spojené s touto inscenací.
  • 00:43:19 Jsi-li Kristus, pomoz sobě
    i nám oboum v této době!
  • 00:43:26 Že se Boha nebojíš nyní,
    že ty mluvíš slova rouhavý
  • 00:43:29 proti nevinnýmu člověku
    uprostřed nás visícímu.
  • 00:43:33 My spravedlivě trpíme, vhodné věcí
    za své skutky bereme,
  • 00:43:38 ale tento nic zlého neučinil.
  • 00:43:42 On neprávem odsouzen byl
    k smerti křížem tak ohavně.
  • 00:43:47 Pane, amen pravím Tobě.
    Dnes budeš se mnou v ráji.
  • 00:43:54 Ta křesťanská myšlenka,
    to evangelijní téma, ty duchovní,
  • 00:44:00 ale zejména ty etické postoje,
    které v něm jsou obsaženy,
  • 00:44:06 jsou pro společnost, i když se
    snaží být sebevíce sekularizovaná,
  • 00:44:14 neustále platné.
  • 00:44:16 A když se k nim zpětně nevrací
    a nevztahuje,
  • 00:44:20 tak jakoby se vyprazdňuje,
    ztrácí ten duchovní náboj.
  • 00:44:23 Právě proto musí česká společnost
    možná vždycky znovu,
  • 00:44:27 i z toho jeviště, i ze strany
    divadelníků a umělců, svést znovu
  • 00:44:32 svůj vlastní boj o to téma.
    Každá generace ho znovu svádí.
  • 00:44:41 Hle, ženo, syn tvůj, Jan,
    hej, matka tvá je.
  • 00:44:49 Bože můj, Otče můj, proč jsi mě
    opustil?! Hej! Hej!
  • 00:45:01 Žízním! Ach, žízním!
  • 00:45:05 Počkej, já tě napojím.
  • 00:45:16 Již je všechno dokonáno.
  • 00:45:23 Otče, poroučím v tvé ruce
    ducha mého.
  • 00:45:29 - HŘMÍ -
  • 00:45:37 Má cesta k "provázku" byla logickým
    vyústěním mého studia u prof. Srby.
  • 00:45:43 Takže za vším je on,
    za "provázkem", i za tím,
  • 00:45:46 že jsem se ocitl tady,
    když jsem tu v r. 1995 nastoupil
  • 00:45:51 jako asistent dramaturgie.
  • 00:45:53 Od té chvíle jsem spolupracoval
    na drtivé většině inscenací,
  • 00:45:58 které se tady dělaly.
  • 00:46:01 Takže logickým vyústěním byla
    moje spolupráce na "Pašijích".
  • 00:46:08 Já na to vzpomínám sladkokysele.
  • 00:46:11 Ke každému představení patřila
    obrovská obava, aby se kříž
  • 00:46:14 nezbortil v té chvíli,
    kdy z něj sundáváme Ježíše.
  • 00:46:44 - HUDBA, ZPÍVÁ -
  • 00:47:19 Ó nejsvětější ramena,
    jak jste převelmi zraněna,
  • 00:47:27 persa a bok a všecko tělo,
    kam si svou krásu podělo?
  • 00:47:43 Ó můj serdečně synu milý,
    jak jsem tebe kojila persy svými,
  • 00:47:49 jak mohu bez tebe živa býti?
  • 00:47:54 Ráda bych s tebou umříti chtěla,
    abych s tebou v jednom hrobě
  • 00:48:00 pohřbena byla.
  • 00:48:11 Je důležité připomenout,
    že v dějinách "Provázku"
  • 00:48:15 to byla inscenace s největším
    počtem herců.
  • 00:48:18 Příprava byla o to složitější.
  • 00:48:21 Dát dohromady všechny externisty,
    korepetice a všechno,
  • 00:48:25 co k tomu náleží.
  • 00:48:28 - ZVONÍ ZVONY -
  • 00:48:36 Tálské se podařilo vytvořit tam
    některé překrásné scény.
  • 00:48:41 Třeba tu závěrečnou sekvenci,
    kdy po vytažení kříže,
  • 00:48:45 na němž byl Kristus ukřižován,
    je exponován
  • 00:48:50 ve významovém určení stěžně.
  • 00:48:54 V té chvíli celé teatrum se mění
    v loď.
  • 00:48:59 V jakousi loď víry, kterou všichni
    přítomní, nejen kolektiv,
  • 00:49:07 který "Pašije" předváděl, i diváci
    jsou unášeni někam do nekonečna.
  • 00:49:19 - ZPÍVAJÍ -
  • 00:49:33 Ach Bože, z trůnu velebnosti Tvé,
    vyslyš stvoření své.
  • 00:49:39 Sešli nám vykupitele a Pána našeho,
    rozpomeň se na své sliby věrné!
  • 00:49:45 Tebe dychtíme v Tvé slávě spatřiti,
    jenž se ráčil zavázati,
  • 00:49:51 že nám pošleš z trůnu Tvého,
    který nás vyvede
  • 00:49:55 z vězení ďábelského.
  • 00:49:58 Ó, Hospodine žádoucí,
    prolom nebesa a uslyš naše hlasy!
  • 00:50:06 Já legát s nebe poslaný sem k vám,
    jistě k potěšení.
  • 00:50:10 Vaše prosba jest vyslyšena
    od věčného Hospodina.
  • 00:50:13 Dříve beránek tichý,
    který snímá světa hříchy.
  • 00:50:30 Změnou té situace u nás došlo
    k takovému paradoxu.
  • 00:50:33 V okamžiku, kdy nemuseli rodiče
    tajit, že poslali děti
  • 00:50:36 na náboženství, že chodí
    do kostela a tak, najednou
  • 00:50:38 jakoby to představení ztratilo to,
    co mělo v roce 1965, bohužel.
  • 00:50:43 Nevím, kolik to mělo "na Provázku"
    repríz, ale tak maximálně dvacet.
  • 00:50:49 A je derniéra.
  • 00:50:53 Proč byl takový zájem?
  • 00:50:57 Já si myslím, že dostatečný,
    mě překvapil pozitivně.
  • 00:51:00 Hovoří o připravenosti publika.
  • 00:51:04 Je přirozenější, že ti lidé,
    kterým to něco říká, si snadněji
  • 00:51:08 vytvoří časový prostor
    a připraví se na to před Vánocemi.
  • 00:51:14 A samozřejmě na ten pašijový příběh
    zase před Velikonocemi.
  • 00:51:20 Otevřte se, brány vězení temného!
  • 00:51:27 Á, toť jest velmi silného hlas,
    tovaryši moji, není to žáden špás!
  • 00:51:42 Satane, budeš svázaný,
    neb jsi mnoho zlého činil,
  • 00:51:46 lidi z dobré cesty svodil.
  • 00:51:48 -Já ne.
    - SMÍCH PUBLIKA -
  • 00:51:51 Dnes tě k věčnému trápení
    odevzdávám a vrahové pekelní,
  • 00:51:55 přikazuji vám, abyste jej měli
    strážit,
  • 00:51:58 dokud vám jej propustiť nerozkáži.
  • 00:52:05 Hraní divadla, zjevování evangelií,
    těch událostí, není tak typické.
  • 00:52:09 Ale zrovna v poslední době,
    v posledním desetiletí
  • 00:52:14 v české evangelické církvi
    sílí takové tendence.
  • 00:52:18 Myslím si, že částečně k tomu
    přispívá i Divadlo Husa
  • 00:52:21 na provázku, neboť jsme někteří
    angažováni v tomto hnutí,
  • 00:52:26 tendence, aby se i do života
    Českobratrské církve evangelické
  • 00:52:31 vnášelo divadlo.
  • 00:52:33 Takže v tom se tyto církve
    setkávají.
  • 00:52:37 - ZPÍVAJÍ -
  • 00:52:46 Již mne, smrt, smrtí přemohl,
    ten Kristus nade mnou se zmohl!
  • 00:52:58 Prv já vždycky vítězila!
    Silné, mocné, krásné bila!
  • 00:53:09 Až nyní jsem uvedena v hanbu.
  • 00:53:16 V lehkosť přivedena.
  • 00:53:26 - ZPÍVAJÍ LATINSKY -
  • 00:53:45 Já jsem se dostal do určitých
    diskusí s lidmi stejného
  • 00:53:49 náboženského původu,
    abych tak řekl.
  • 00:54:00 Proto nemají evangelíci ve svých
    kostelech, třeba u nás, žádné
  • 00:54:04 zpodobení Boha, ani těch věcí,
    které jsou na nebi svrchu.
  • 00:54:09 To je těžký hřích.
    To je těžký prohřešek.
  • 00:54:13 Ale pro mě, jako člověka kulturní
    tvorby, umělecké tvorby a divadla,
  • 00:54:21 je v tom problém.
  • 00:54:26 Já bych se musel vzdát potěšení
    z celého velkého kulturního
  • 00:54:32 dědictví lidstva, které je neseno
    náboženskými tématy.
  • 00:54:38 A to teda se vzdát nehodlám.
  • 00:54:42 To se radši vzdávám své víry
    ve správnost tohoto 2. přikázání.
  • 00:55:02 Ty nejsi Mistr, nevěřím tomu.
  • 00:55:05 Ukaž mi rány, které měl na sobě.
  • 00:55:09 Pokoj vám, moji milí.
  • 00:55:13 Tomáši, vidíš ruce i nohy mé,
    jež hřeby probodnuty byly.
  • 00:55:20 Pusť do nich prst v tuto chvíli
    a nebudeš nevěřící.
  • 00:55:34 Zajisté jsi všemohoucí Pán můj,
    Bůh můj. Ach, odpusť nevěru.
  • 00:55:44 Šimone, miluješ-li mne
    více než tito?
  • 00:55:51 Ovšem, Pane.
  • 00:55:53 Pasiš beránky mé, pasiš ovce mé,
    a proto jděte, všecky národy
  • 00:56:01 po světě vyučte, všecky národy
    po světě ctíce ve jménu
  • 00:56:07 Svaté trojice.
  • 00:56:16 - ZPÍVAJÍ -
  • 00:56:49 Skryté titulky: Simona Sedmihorská
    Česká televize 2006

Související