iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
12. 9. 2006
20:00 na ČT2

1 2 3 4 5

167 hlasů
18042
zhlédnutí

Poslední zvonění?

Co by si měly a co si mohou naše děti odnést ze školy? Situační dokument o Rámcovém vzdělávacím programu.

28 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Poslední zvonění?

  • 00:00:05 (zvonění)
  • 00:00:32 Tak to byl zřejmě budíček
    a nebo školní zvonění.
  • 00:00:37 Ten zvuk se sobě podobal.
  • 00:00:41 Já bych si v budoucnu
    představoval,
  • 00:00:42 aby to zvonění ve školách
    nebylo.
  • 00:00:45 Aby se děti učily
    naprosto samovolně
  • 00:00:47 a škola byla společenstvím
    učitelů a dětí.
  • 00:00:49 Bylo to naprosto
    přirozené.
  • 00:00:51 Ten zvonek
    je právě trošku nepřirozený
  • 00:00:53 a trochu mi nahání
    husí kůži.
  • 00:01:00 (zpívají)
  • 00:01:04 Jedna lachtaní rodina rozhodla se,
    že si vyjde do kina...
  • 00:01:21 Posaďte se.
    V dnešní hodině...
  • 00:01:31 Ten požadavek takzvaného
    dvoustupňového kurikula
  • 00:01:34 je zhruba starý 10 let.
  • 00:01:36 Vyplynul z porovnávání
    našeho vzdělávacího systému
  • 00:01:39 a našich dokumentů pedagogických
    s tím,
  • 00:01:42 co se praktikuje
    jinde ve světě.
  • 00:01:46 A tam v podstatě vznikla
    základní teze,
  • 00:01:50 že v této době na přelomu století
    a s výhledem do 21. století
  • 00:01:53 je velmi důležité, aby se zvyšovala
    aktivní role škol na vzdělávání,
  • 00:02:01 na naplánování vzdělávání,
    řízení vzdělávání.
  • 00:02:05 Čili aby se
    výrazně posílila autonomie
  • 00:02:09 nebo pedagogická autonomie
    škol,
  • 00:02:12 protože tam se to vzdělání
    reálně odehrává.
  • 00:02:15 Školy nejlépe znají
    svoji klientelu,
  • 00:02:18 když to řeknu takhle.
  • 00:02:20 Jak své žáky,
    tak své rodiče.
  • 00:02:25 Teoreticky je to jasné.
  • 00:02:27 Je to prokázáno výzkumy,
    že toto nové pojetí
  • 00:02:30 je jediné možné
    pro tu budoucnost a tak dále.
  • 00:02:34 Problém je
    v uvedení do praxe,
  • 00:02:38 protože zejména hlavní příčina
    je v tom -
  • 00:02:44 změnit způsob práce
    učitele.
  • 00:02:58 Sešit, žákovskou knížku.
    V pořádku.
  • 00:03:02 Postav se ze strany,
    aby děti viděly.
  • 00:03:04 Vy se dívejte do mapy.
  • 00:03:07 To jsme si říkali,
    bylo to dokonce za domácí úkol.
  • 00:03:12 -Řeka Jenisej.
    -Ne, ne.
  • 00:03:13 -Ob.
    -Už hádáš.
  • 00:03:15 Je to řeka Ob.
    Ano.
  • 00:03:17 Kde ta řeka pramení?
  • 00:03:23 Nejvíc našich klientů
    jsou děti,
  • 00:03:26 které mají problémy
    se školním výkonem.
  • 00:03:30 To by přesně mít neměly.
  • 00:03:31 Kdyby se ta škola
    zásadně měnila rychleji,
  • 00:03:33 tak by každé dítě pracovalo
    přiměřeně svým možnostem
  • 00:03:37 a nebylo by frontálně srovnáváno
    s průměrem, se všemi.
  • 00:03:41 Čili by nemělo problém,
    protože by pracovalo
  • 00:03:44 a bylo by srovnáváno
    samo se sebou.
  • 00:03:47 Vezměte si do ruky tužku, papír.
    Nechme si na to 5 minut.
  • 00:03:52 Prohlídněte si ten test,
    zakroužkujte si odpovědi.
  • 00:03:54 Zůstane vám ten papír,
    není pro nikoho jiného.
  • 00:03:57 Pusťte se do práce.
  • 00:04:01 Musíme si uvědomit,
    a mnozí učitelé
  • 00:04:03 si to uvědomují
    a takto učí,
  • 00:04:05 že každý se učí jinak.
    Každý má svoje osobní tempo,
  • 00:04:09 každý má svoje osobní maximum
    a přesně o tom
  • 00:04:12 je školní vzdělávací program,
    protože my můžeme
  • 00:04:15 nají tu cestu
    pro každého jednotlivce.
  • 00:04:17 Pro skupiny dětí
    ve třídě.
  • 00:04:31 Belgie.
  • 00:04:38 Tak hlavní město Belgie
    je Brusel.
  • 00:04:42 Sousedí
    s Francií, Německem.
  • 00:04:46 My si to vůbec neukazujeme.
    Tak to najdi, Ludvo.
  • 00:04:50 Belgii.
    Našel bys?
  • 00:04:53 Možná.
  • 00:04:54 Ukazuje Anastázie, Ludva.
    Schválně si tipněte.
  • 00:05:03 Ukazuj to,
    Ludvo.
  • 00:05:08 Možná tohle.
    Jo, tohle.
  • 00:05:09 -Co je správně?
    -Nevím.
  • 00:05:11 To žlutý.
    Tedy to hnědý.
  • 00:05:18 -Tady to.
    -Ano.
  • 00:05:19 Tak jak říká Martin.
    Dobře.
  • 00:05:23 Já si troufám říci,
    že jsme první škola v republice,
  • 00:05:26 která s tímto začala.
    Opravdu na zelené louce.
  • 00:05:29 My jsme nemuseli
    nic přetvářet.
  • 00:05:32 My jsme vznikli v budově,
    do které jsme si nanosili
  • 00:05:34 svoje květiny
    a přijali svoje děti
  • 00:05:37 a zkontaktovali se
    se svými rodiči a svými pedagogy.
  • 00:05:41 Já jsem nemusela žádného pedagoga
    předělávat z toho,
  • 00:05:44 jak on to cítí
    na někoho jiného.
  • 00:05:46 Já jsem si přibrala toho,
    kdo to cítil podobně jako já.
  • 00:05:49 Takže v tom jsem měla obrovskou
    devizu a obrovskou sílu.
  • 00:05:52 Indie.
  • 00:05:53 Ukažte na této mapě Indii.
    Mario.
  • 00:05:59 -To těžko.
    -Proč?
  • 00:06:01 -Protože tohle je Evropa.
    -Kde je Indie?
  • 00:06:06 -Kde je Indie?
    -Ta je někde...
  • 00:06:12 Každá skupina dostane papír
    a na ten společně v té skupince
  • 00:06:15 vytvoříte,
    stačí na tu stránku,
  • 00:06:20 nebo když nebude celá stránka
    popsána, nevadí.
  • 00:06:23 Všechno, co považujete
    o jižní Evropě za nejdůležitější.
  • 00:06:27 A potom, až budete hotoví,
    tak si zvolíte mluvčího,
  • 00:06:32 který nám o tom přečte nebo řekne,
    co jste vymyslely.
  • 00:06:36 -Je to jasné?
    -Jo.
  • 00:06:39 Zkuste se u toho rozumně dohodnout,
    nehádat se.
  • 00:06:43 Využijte svých materiálů.
  • 00:06:49 V podstatě než vyšel
    rámcový vzdělávací program,
  • 00:06:51 tak jsme si uspořádali
    učivo vlastivědy, prvouky
  • 00:06:54 a přírodovědy podle svého,
    protože jsme usoudili,
  • 00:06:56 že 4., 5. třída
    je přehuštěná učební látkou.
  • 00:07:02 V podstatě jsme nedodržovali
    osnovy.
  • 00:07:04 Což rámcový vzdělávací
    program umožňuje,
  • 00:07:07 že škola si může učivo rozložit
    do ročníku podle svého.
  • 00:07:16 Ano. Ano.
  • 00:07:27 Mně stačí jenom
    zkontrolovat tajenku,
  • 00:07:29 a tím zjistím,
    jestli to máte nebo nemáte dobře.
  • 00:07:31 Ano.
    Ano.
  • 00:07:37 Tajenku nemáš, Klárko.
  • 00:07:41 Dobré odpoledne.
  • 00:07:43 Já vás vítám na další schůzce
    k tvorbě ŠVP.
  • 00:07:47 Dnes nás čeká
    práce s průřezovými tématy.
  • 00:07:52 Asi každý z vás
    už jste si nastudovali v RVP,
  • 00:07:55 o co přesně jde.
  • 00:08:01 Není to v podstatně nic jiného,
    než že v rámci té školy
  • 00:08:03 se má diskutovat,
    jakými postupy chtějí učitelé
  • 00:08:05 pracovat na tom, aby své žáky
    dovedli k nějakému dobrému,
  • 00:08:08 kvalitnímu vzdělání, a ten výsledek
    si mohou také naformulovat,
  • 00:08:12 ale je to to podstatné,
    co stejně ve své práci dělají.
  • 00:08:15 Jde jenom o to,
    aby si do toho zakódovali změny,
  • 00:08:18 které by provést chtěli,
    které je zajímají,
  • 00:08:21 které považují za důležité,
    moderní atd.
  • 00:08:24 A to jim nikdo
    v podstatě nepředepisuje
  • 00:08:27 a spíše než
    o faktografické znalosti,
  • 00:08:29 byť se na to kantoři
    často vymlouvají,
  • 00:08:32 protože ten vyšší typ školy
    vždycky jakoby chce
  • 00:08:35 ty faktografické znalosti -
    testy, přijímací zkoušky.
  • 00:08:39 To je jedno, jestli na střední
    nebo na vysoké škole.
  • 00:08:42 To je jeden z argumentů,
    které slyšíme pořád.
  • 00:08:44 Ale pokud se ta myšlenka
    prosadí,
  • 00:08:46 tak půjde celým
    vzdělávacím systémem.
  • 00:08:48 Tam jde spíš o to,
    aby děti začaly vnímat,
  • 00:08:51 aby je ta škola bavila,
    aby tam chodily rády,
  • 00:08:54 aby tam skutečně získávaly
    nějakou vnitřní motivaci o tom,
  • 00:08:57 že to vzdělávání
    má smysl.
  • 00:09:08 Tak to už jsme skončili řešení
    rovnice z minulé hodiny.
  • 00:09:11 Dospěli jsme k výsledku.
  • 00:09:12 Obor pravdivosti P
    se rovná sjednocení obou průniků.
  • 00:09:17 Co to tedy je
    obor pravdivosti nerovnice?
  • 00:09:23 Prosím.
  • 00:09:25 Obor pravdivosti nerovnice
    je množina takových prvků,
  • 00:09:28 které po dosazení
    dávají pravdivý výrok.
  • 00:09:31 Dobře.
  • 00:09:35 V tom novém pojetí
    má být dítě daleko aktivnější.
  • 00:09:38 Má si spoustu věcí být schopno
    samo vyhledat
  • 00:09:41 v různých
    informačních zdrojích.
  • 00:09:44 Je kladen velký důraz
    na to,
  • 00:09:46 aby děti byly schopny
    spolupracovat.
  • 00:09:51 (děti se dohadují)
  • 00:09:54 -Sicílie.
    -Korsika.
  • 00:09:56 Sicílie není země.
    Korsika patří pod Francii.
  • 00:09:59 Teď máme téma Evropa
    a máme ho ve všech předmětech,
  • 00:10:02 takže máme
    i v českém jazyce.
  • 00:10:04 Zrovna včera
    jsme psali diktát na Evropu,
  • 00:10:06 máme v matematice, kde mají děti
    spoustu slovních úloh o Evropě,
  • 00:10:12 takže se tam učí o Evropě
    a současně si procvičují
  • 00:10:15 všechny matematické
    operace.
  • 00:10:18 I v tělocviku se dají
    nějaké hry, malujeme...
  • 00:10:22 Napište co nejvíce věcí
    o jižní Evropě. Ano?
  • 00:10:31 Měli jsme tady veliký projekt
    vesmír,
  • 00:10:33 tady jsou z něj
    ještě takové zbytky.
  • 00:10:36 To zas udělali
    krásná portfolia.
  • 00:10:38 Měli jsme tady i obrovskou výstavu
    pro rodiče i pro děti
  • 00:10:40 a teď vlastně vyrábíme
    portfolium Evropa.
  • 00:10:47 -Co teda tam zatím máš?
    -Tady mám mapu Itálie.
  • 00:10:54 Poznám si samozřejmě můžeme dělat,
    to je jasné.
  • 00:10:57 Vždycky to, prosím tě,
    zvedni nahoru.
  • 00:11:00 Mám tam Turín, Řím,
    Vesuv a Etnu.
  • 00:11:08 Dál mám základní údaje...
  • 00:11:13 V tom novém pojetí role učitele,
    že není ten dominantní v té třídě,
  • 00:11:17 který pořád jenom říká,
    jak se co bude dělat
  • 00:11:20 a dítě v podstatě
    plní jenom jeho pokyny,
  • 00:11:23 k tomu, kdo spíš vytváří
    nějaké problémové situace,
  • 00:11:27 radí dětem,
    pomáhá, iniciuje věci.
  • 00:11:30 To je taková zásadní
    změna.
  • 00:11:36 Když dětem dávám testy,
    tak děti napíší test
  • 00:11:38 jednou barvou propisky.
  • 00:11:40 Potom si vezmou
    jinou barvičku,
  • 00:11:42 ke svému jménu si udělají
    puntík a dvojku
  • 00:11:44 a můžou se se spolužákem v lavici
    domluvit, jak to vyřešili.
  • 00:11:49 Kdo, co, jak. Poradit se.
    Prostě normálně se poradit.
  • 00:11:54 Potom si vezmou třetí barvičku,
    a protože děti sedí
  • 00:11:57 ve skupinkách ve třídě,
    udělají si ke svému jménu
  • 00:12:00 další puntík a trojku.
  • 00:12:02 Skupina po skupině
    prozrazuje správné řešení
  • 00:12:04 a všichni si to
    opravují.
  • 00:12:06 Nakonec se každý sám oznámkuje
    a napíše si svoje hodnocení.
  • 00:12:10 Co mu šlo, co mu nešlo.
    To je docela dobré, ne?
  • 00:12:12 Při tom se děti
    přeci učí!
  • 00:12:15 Rozvíjím u dětí spolupráci,
    komunikaci, kladení otázek,
  • 00:12:19 uvědomění si toho,
    co kde mělo být,
  • 00:12:22 dávání věcí
    do souvislostí...
  • 00:12:26 A Apeninským poloostrovem
    prochází jaké pohoří?
  • 00:12:29 -Apeniny.
    -Apeniny, výborně.
  • 00:12:31 Co je hlavní město Itálie?
    Vojto.
  • 00:12:36 -Řím.
    -Ano. Hlavní město je Řím.
  • 00:12:39 Takže tady v těch ochozech
    seděli Římané.
  • 00:12:42 Tady v těch útrobách,
    vlastně pod tím jakoby
  • 00:12:45 jevištěm nebo plochou
    se odehrávaly různé zápasy.
  • 00:12:50 Tam byli gladiátoři, otroci
    nebo zajatci.
  • 00:12:54 Nebo tam dokonce
    byla různá zvířata.
  • 00:12:58 To jsme si říkali kdysi,
    že gladiátoři
  • 00:13:00 nejenom zápasili mezi sebou,
    ale zápasili i se zvířaty.
  • 00:13:07 Kolikrát to byl zápas
    na život a na smrt.
  • 00:13:12 Výborně.
  • 00:13:13 Takže toto je asi
    nejznámější památka Říma.
  • 00:13:17 Vymyslete nějakou
    inteligentní otázku.
  • 00:13:19 Samozřejmě takovou,
    co se na ni neodpovídá ano, ne.
  • 00:13:23 Pak se vám přihlásí zájemce
    a vy si někoho vyvoláte.
  • 00:13:26 Trénujeme tvoření otázek.
    Adame.
  • 00:13:30 Kolik obyvatel má Vatikán?
  • 00:13:33 Kdo si nepamatuje,
    vyhledá.
  • 00:13:37 -921.
    -Jo, souhlasím.
  • 00:13:41 Jaké jsou největší ostrovy?
  • 00:13:47 Klasické zkoušení u tabule
    já nepoužívám.
  • 00:13:49 Když tak používáme
    třeba na koberci v kruhu,
  • 00:13:53 že si dávají navzájem otázky.
    Je to všestrannější.
  • 00:13:58 Já si sama pamatuji,
    jak mi bylo hrozně před tabulí,
  • 00:14:01 takže je do toho nenutím.
  • 00:14:04 Potom děti mají rády
    různé testíky.
  • 00:14:07 Ale to až úplně na závěr,
    kdy jsi budu jistá, že to zvládly.
  • 00:14:12 Známka je bohužel ukazatel,
    jaký jste.
  • 00:14:14 Všimněte si,
    o čem se baví
  • 00:14:16 babičky, dědečkové, maminky -
    kolem vysvědčení.
  • 00:14:18 Vždycky:
    "Co jsi měla na vysvědčení?"
  • 00:14:20 A pokývají váže.
    Když jsi jedničkář, tak super.
  • 00:14:24 A když máte čtyrku,
    tak abyste chodila kanálama.
  • 00:14:28 Rodiče se stydí, babičky se stydí
    a přitom velmi nespravedlivě,
  • 00:14:31 že ten, kdo se špatně učí,
    z 90% odhaduji
  • 00:14:33 se narodil
    se slabším nadáním k učení
  • 00:14:36 a má to napsané.
  • 00:14:38 Že to příštích devět let,
    až nastoupí do školy,
  • 00:14:41 že to bude drhnout.
  • 00:14:42 První dva roky asi ne,
    tam ty učitelky jsou hodné.
  • 00:14:44 Od té čtvrté, minimálně
    od pětky, od šestky to bude zlé.
  • 00:14:48 Tohle je třeba hodnocení z českého
    jazyka za třetí čtvrtletí.
  • 00:14:52 Tady je všechno možné,
    co by měly zvládnout.
  • 00:14:55 Nebo co není ještě ukončené,
    protože oni do konce 5. třídy
  • 00:14:59 to mají zvládnout.
  • 00:15:02 Tady, jak vidíte,
    není jen učivo,
  • 00:15:04 ale je tady i spousta dovedností
    jako komunikace,
  • 00:15:07 čtení s porozuměním,
    diskuse, umět spolupracovat,
  • 00:15:11 umět obhájit svůj názor.
    Tohle všechno tam patří.
  • 00:15:14 Tady je potom
    matematika, něco podobného.
  • 00:15:16 Zase tam není jenom počítání,
    ale je tam
  • 00:15:19 jestli umí samostatně pracovat,
    protože pro nás jsou
  • 00:15:23 tyto dovednosti důležitější.
  • 00:15:26 "Milá školo hrou.
  • 00:15:28 Píšu Vám o zemi,
    která je součástí EU.
  • 00:15:30 EU znamená Evropská unie.
    Víte, co to je?
  • 00:15:33 Jestli ne,
    tak to je sdružení zemí,
  • 00:15:35 které si vzájemně pomáhají
    v hospodářství, politice
  • 00:15:38 a někdy i ve válce.
  • 00:15:41 Kdybychom měly nařízené hodiny
    na český čas
  • 00:15:44 a letěli nebo jeli
    do té země,
  • 00:15:47 tak byste si museli přeřídit čas
    o hodinu zpět."
  • 00:15:53 Sebehodnocení je strašně důležité
    pro to dítě, aby vědělo,
  • 00:15:56 a aby dokázalo samo
    zhodnotit svoji práci
  • 00:16:01 a nečekalo jenom na to,
    co učitel dá.
  • 00:16:04 A hlavně se mi ani
    nelíbí,
  • 00:16:06 když se práce dítěte zhodnotí
    jednou známkou.
  • 00:16:10 Mnohem lepší
    je právě slovní hodnocení,
  • 00:16:13 které tady děti dostávají,
    protože je velice konkrétní
  • 00:16:17 a na každé dítě
    úplně jiné.
  • 00:16:22 Mohly byste i zhodnotit.
  • 00:16:26 Nějaké jiné památky,
    třeba města. Benátky...
  • 00:16:32 Já jsem spíš pro to psaní ručně,
    ale nevadí,
  • 00:16:35 že to píšeš na počítači, ale
    já bych to spíš napsala ručně.
  • 00:16:43 Záleží na tom jak kdo,
    jako komu co vyhovuje.
  • 00:16:46 My jsme se vlastně dohadovali,
    že třetina budou
  • 00:16:48 materiály společné,
    které tu děláme spolu.
  • 00:16:50 Třetina může být z počítače,
    ovšem opoznámkovaná,
  • 00:16:54 aby bylo vidět,
    že jste to opravdu četly.
  • 00:16:57 A třetina má být
    vaše vlastní práce.
  • 00:17:01 Když jsme řekli,
    že tam bude pochvala,
  • 00:17:03 tak pochvala
    asi sprostá nebude, že?
  • 00:17:09 Tak já taky napíšu,
    samozřejmě.
  • 00:17:15 Oni si zaškrtávají možnost,
    kde si myslí, že jsou.
  • 00:17:17 Já jim vedle píšu,
    jestli souhlasím.
  • 00:17:19 Musí říci, že za ty tři roky,
    co to děláme,
  • 00:17:21 tak už se děti
    většinou shodnou se mnou.
  • 00:17:24 Dříve měly tendenci
    se hodně podceňovat.
  • 00:17:27 Taková ta česká
    národní vlastnost:
  • 00:17:30 Abych se neshodil,
    tak řeknu, že jsem horší.
  • 00:17:33 Teď už se to naučily
    a docela se i trefíme.
  • 00:17:38 Taky se mi líbilo
    povídání o portfoliích,
  • 00:17:40 že taky něco víme
    o té jiné zemi.
  • 00:17:44 Jinak se mi to
    všechno líbilo
  • 00:17:47 a myslím si, že jsem se zase
    něco naučila.
  • 00:17:50 Děkujeme. Kdo nechce,
    předá slovo dalšímu.
  • 00:17:54 Nemusíte,
    nenutíme vás.
  • 00:17:55 Kdo má chuť se vyjádřit,
    může.
  • 00:17:58 Tak tady kluci.
    Chtěl někdo povídat?
  • 00:18:01 Mně se taky líbilo,
    bylo to tedy dlouhé.
  • 00:18:07 Je dobrý
    jen ten pracovní list.
  • 00:18:10 Na tom je blbý,
    že s tou encyklopedií stromů.
  • 00:18:13 To se tady půjčuje a dneska
    se k tomu všichni dostat nemůžou.
  • 00:18:19 Vůbec nevadí.
    Máme zítřek, příští týden. Jo?
  • 00:18:23 Mně se líbilo to povídání
    o státech jižní Evropy.
  • 00:18:29 (zvonění)
  • 00:18:31 Tak si myslím...
    Ježiš, já to dnes nestíhám.
  • 00:18:34 Myslím, že jste to dneska
    zvládly slušně. Velmi dobře.
  • 00:18:37 I když toho bylo
    strašně moc.
  • 00:18:39 Spoustu věcí jsme si ještě neřekli.
    V tom budeme pokračovat.
  • 00:18:42 Poslouchejte všichni pozorně.
    Domácí úkol.
  • 00:18:45 Pokuste se i podle mapy
    nebo třeba v nějaké encyklopedii
  • 00:18:49 zjistit jejich hlavní města.
    Ano?
  • 00:18:52 Napište si to někam,
    ať to nezapomenete.
  • 00:18:55 Ve čtvrtek budeme pokračovat.
    Ano?
  • 00:19:01 Tak.
    Konec.
  • 00:19:05 Na ten jeden nebo druhý papír,
    který jste dneska dostaly,
  • 00:19:08 si namalujete
    jednoho smajlíka -
  • 00:19:10 jak si myslíte, že jste pracovaly
    jako skupina.
  • 00:19:14 A druhého smajlíka -
    jak si myslíte,
  • 00:19:16 že jste pracovaly vy konkrétně
    dneska.
  • 00:19:21 To je vaše vstupenka
    na přestávku.
  • 00:19:23 Tak, můžete jít.
  • 00:19:40 Vidíte, takový malinkatý človíček
    a jak už je zvědavý!
  • 00:19:44 Zvědavost a hlavně zvídavost,
    to je asi vlastnost
  • 00:19:47 vůbec všech mláďátek.
    A ta naše,
  • 00:19:49 ta chtějí všechno vidět,
    všechno slyšet, všechno zkusit.
  • 00:19:55 Řekla by jste mi, co je to
    aritmetická posloupnost?
  • 00:20:01 No, musím říct, že přesně se mi
    nevybavuje nic pod tímto termínem.
  • 00:20:06 Někde ve své minulosti
    okolo maturity
  • 00:20:08 jsem to asi měla,
    ale co to přesně je, nevím.
  • 00:20:12 Já jsem s matematikou
    měla vždycky problém,
  • 00:20:15 ale po právě řečeno
    mi vlastně neschází.
  • 00:20:17 Samozřejmě určitá logika,
    která z matematiky vyplývá,
  • 00:20:20 tu jsem si musela osvojit
    a předpokládám,
  • 00:20:22 že nejsem zcela nelogická.
  • 00:20:25 Ale matematika
    mi byla vždycky vzdálená
  • 00:20:30 možná i tím,
    že se rvaly do hlavy vzorečky,
  • 00:20:33 že jsme se pořád něco
    museli učit,
  • 00:20:35 a že to nikdy nevyvěralo
    z mého vlastního zájmu.
  • 00:20:41 Já myslím, že je otázka,
    jak děti vnímají to,
  • 00:20:43 co se učím nebo neučím.
    Já vám řeknu třeba příklad.
  • 00:20:46 Tento školní rok
    jsme si vyzkoušeli,
  • 00:20:48 co to jsou školní volby
    do školního parlamentu.
  • 00:20:51 Já si myslím, že právě
    tyto školní volby
  • 00:20:54 byly úžasnou školou demokracie,
    že se toho hrozně moc naučily.
  • 00:20:59 Byly volební diskuse,
    volební spoty.
  • 00:21:03 Volba předsedy byla naprosto
    úžasná dvoukolová záležitost,
  • 00:21:07 protože v prvním kole
    předseda nebyl zvolen,
  • 00:21:10 tak se scházely kluby,
    které podporovaly
  • 00:21:12 buď toho nebo onoho.
  • 00:21:18 V době, kdy jsme zaplaveni
    informacemi, v době internetu atd.,
  • 00:21:24 tak co ještě má smysl
    v té škole dětem předávat?
  • 00:21:27 A co je to kvalitní vzdělání,
    které je vybaví pro život.
  • 00:21:30 A to ne jenom profesní život,
    ale i soukromý, občanský atd.,
  • 00:21:34 v době za 20, 30 let.
  • 00:21:37 1, 2, 3, 4, 5,
    6, 7 ,8 , 9, 10.
  • 00:21:47 Za 30 let já si vůbec netroufám
    říci, jestli bude škola.
  • 00:21:49 Škola jako takováhle instituce,
    jak ji dneska známe.
  • 00:21:55 Já si myslím,
    že informační technologie
  • 00:21:57 mohou sehrát
    tak obrovskou roli,
  • 00:22:01 že třeba to vzdělávání
    bude vypadat úplně jinak.
  • 00:22:04 Myslím tím,
    že škola vůbec nebude.
  • 00:22:11 Právě že se ta doba mění
    a všechno je daleko rychlejší
  • 00:22:14 a nemáte záruku,
    jaká byla předtím,
  • 00:22:18 že to, co kdo vystuduje,
    že to bude dělat do důchodu.
  • 00:22:21 To není zaručeno
    a já si myslím,
  • 00:22:24 že právě škola
    by měla děti vybavit
  • 00:22:26 takovými klíčovými kompetencemi,
    aby byly schopné
  • 00:22:30 se z jedné profese
    předělat na duhou.
  • 00:22:33 Podle toho,
    jak to bude trh žádat,
  • 00:22:36 aby byly schopné
    se uživit,
  • 00:22:37 aby se uměly zapojit
    do společnosti.
  • 00:22:43 Já budu slavným,
    já nebudu nic dělat.
  • 00:22:45 A čím chcete být, kromě toho,
    že chcete být slavný?
  • 00:22:47 -Cestovatelka.
    -Zoologem!
  • 00:22:51 Když si představíte,
    že bychom udělali předmět,
  • 00:22:53 který by se týkal
    ekologie.
  • 00:22:55 Jestli si myslíte,
    že by to bylo pozitivum -
  • 00:22:58 mít čistě předmět
    s nějakou hodinovou dotací,
  • 00:23:00 který by byl
    během celého roku?
  • 00:23:06 Ten předmět tady léta letoucí
    nebyl konstituovaný.
  • 00:23:10 To je nevýhoda, že to nemá zázemí,
    jakoby tradici.
  • 00:23:17 To minimum toho učiva není
    momentálně klíčovým problémem,
  • 00:23:19 i když školám
    se to tak může jevit.
  • 00:23:21 To já samozřejmě připouštím.
    Protože se vždycky budou ptát:
  • 00:23:24 Tak mi řekněte, co z toho dějepisu
    já ty děti mám vlastně naučit?
  • 00:23:28 Jestli mají umět Přemyslovce.
    A proč?
  • 00:23:30 Proč je mají umět,
    se ptejte.
  • 00:23:33 Proč mají umět vaše děti
    Přemyslovce.
  • 00:23:36 Jak šli za sebou.
    Co jim to dá?
  • 00:23:38 Co od toho očekáváte?
    Proč to s nimi chcete dělat?
  • 00:23:41 Neptejte se mě,
    jestli je mají umět.
  • 00:23:43 Tu otázku položte sobě
    a na to si odpovězte
  • 00:23:46 ve svém školním
    vzdělávacím programu.
  • 00:23:51 Během prvního stupně má být
    všechna průřezová témata,
  • 00:23:53 ale jenom jeden
    tématický okruh.
  • 00:23:57 Kulturní výchova.
    A zase jedno?
  • 00:24:00 Ano.
  • 00:24:02 My jsme blbý první stupeň.
  • 00:24:07 Myslím si, že to je lepší,
    že to jde
  • 00:24:11 z rozhodnutí každé té školy,
    že ta autonomie je v pořádku.
  • 00:24:16 Jenom v ní neumíme
    ještě tak dobře chodit.
  • 00:24:19 Jsou to o číslo větší boty,
    než které zatím umíme nosit.
  • 00:24:27 Prostě jsme si to udělali tak,
    jak jsme to cítili.
  • 00:24:30 A tím jsme se stali inspirací
    a podporou pro ty, kdo pochybují,
  • 00:24:37 protože jsme byli první,
    kdo ukázali,
  • 00:24:39 že ty děti se zde něco naučí,
    že rodiče nás neukamenují
  • 00:24:43 a děti se psychicky
    nezhroutí.
  • 00:24:45 A že autorita pedagoga
    není otřesena,
  • 00:24:48 když vás dítě praští do zad
    a řekne:
  • 00:24:50 "Teda Ivano,
    ty dneska vypadáš!"
  • 00:24:52 Pro mě je to informace.
    Není mi dobře, to dítě to vidí.
  • 00:24:55 Proč před ním hrát habaďůru?
    Řeknu:
  • 00:24:57 "Johane, mně dneska není dobře,
    tak mě zkus tolerovat,
  • 00:25:00 protože mě bolí hlava.
  • 00:25:03 A když budeš takhle ječet,
    tak to bude ještě horší.
  • 00:25:05 Prosím tě, pomož mi.
    Neječ tady v této třídě."
  • 00:25:10 Já bych doporučila řediteli,
    který by chtěl mít školu
  • 00:25:12 v podobném duchu,
    jako je ta naše,
  • 00:25:15 a má tam už stávající sbor,
    se kterým je "nucen" pracovat,
  • 00:25:22 tak v první řadě asi by měl být
    motivačně přesvědčen o tom,
  • 00:25:29 že ta cesta,
    kterou by chtěl jít, je správná.
  • 00:25:34 A tím svým nadšením by měl
    přesvědčit i ostatní členy sboru.
  • 00:25:39 Myslím si,
    že by bylo dobré
  • 00:25:42 nejdříve si vytipovat
    ze sboru lidi,
  • 00:25:44 o kterých si bude myslet,
    že mu budou nakloněni.
  • 00:25:48 A v druhé fázi zjistit,
    jakými vyučovacími metodami
  • 00:25:51 a formami učí.
  • 00:25:53 V případě, že zjistí, že to je
    převážně jenom frontální výuka,
  • 00:25:57 tak by se měli zabývat
    aktivními metodami výuky.
  • 00:26:02 Mám na mysli třeba
    program
  • 00:26:03 Čtením a psaním
    ke kritickému myšlení,
  • 00:26:06 činnostní učení,
    kooperativní učení,
  • 00:26:08 projektovou výuku,
    dramatickou výchovu...
  • 00:26:16 Samozřejmě celá ta proměna
    nás učitelů je proces.
  • 00:26:20 A tak nemůžeme ani očekávat,
    že například k 1. 9. 2007
  • 00:26:23 bude ve všech školách
    vytvořen
  • 00:26:26 funkční, úžasný,
    školní vzdělávací program,
  • 00:26:27 na kterém se už dalších 10 let
    třeba nic nebude dělat,
  • 00:26:31 tak nemůžeme ani očekávat,
    že tlak na nás učitele
  • 00:26:35 změní z roku na rok.
  • 00:26:39 (zvonění)
  • 00:26:47 Momentálně jsou školy,
    které doufají,
  • 00:26:50 že může dojít ke změně
    vedení ministerstva, celé vlády,
  • 00:26:54 a doufají v to,
    že tam nastoupí jiná alternativa
  • 00:26:58 a reformu stopne.
  • 00:27:02 Totéž se hovoří
    o maturitách.
  • 00:27:04 To jsou věcné problémy,
    které je třeba věcně řešit.
  • 00:27:07 Já jsem rád, protože
    i s politickou reprezentací
  • 00:27:10 alespoň v této oblasti
    jsme ty otázky reformy,
  • 00:27:15 řekněme dalšího vývoje vzdělávání
    nějakým způsobem diskutovali,
  • 00:27:19 a že tam je základní příslib,
    že ten proces,
  • 00:27:23 kterému říkáme reformní,
    žádná další vláda nezastaví.
  • 00:27:28 Vy se tady poperete
    před kamerou?
  • 00:27:30 Chcete, abychom to vysílali
    v televizi?
  • 00:27:32 Jo, jo!
  • 00:27:34 Aby vaši rodiče
    říkali:
  • 00:27:35 "Ježišmaria,
    oni se perou i ve škole!"
  • 00:27:38 -Jo, jo!
    -To bude krutý!
  • 00:27:57 Skryté titulky
    Alena Fenclová

Související