iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
8. 2. 2013
15:30 na ČT2

1 2 3 4 5

0 hlasů
1596
zhlédnutí

Film 2017

Miloš Forman dostal cenu za celoživotní dílo — Sophie Lellouche — Festival severských filmů — Vrahem z povolání - Utrpení soudce Karla Vaše

25 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Film 2013

  • 00:00:15 Dobrý den, přátelé!
    Zvu vás do světa filmu.
  • 00:00:19 Na úvod nabízím tradičně přehled
    filmových událostí uplynulých dnů.
  • 00:00:22 Slovenská režisérka
    Mira Fornayová
  • 00:00:25 získala za film Můj pes Killer
    hlavní cenu
  • 00:00:28 42. ročníku mezinárodního
    filmového festivalu v Rotterdamu.
  • 00:00:31 V české premiéře bude film
    uveden na Febiofestu.
  • 00:00:34 Máme i další informace
    o letošním Febiofestu.
  • 00:00:37 Přijede řada významných hostů.
  • 00:00:43 Nás provází slušné renomé.
  • 00:00:45 To, že se k nám hosté rádi
    vracejí, se potvrdí letos,
  • 00:00:49 protože někteří z oceněných
    nositelů Kristiánů
  • 00:00:53 za celoživotní přínos
    světové kinematografii
  • 00:00:57 se letos na chvíli tady zastaví.
  • 00:01:00 Začal mezinárodní filmový
    festival Berlinale 2013.
  • 00:01:04 O Zlatého medvěda
    se tento rok utká 19 snímků.
  • 00:01:07 K nejočekávanějším premiérám
    patří nové filmy
  • 00:01:10 režisérů Stevena Soderbergha
    či Gus Van Santa.
  • 00:01:13 Letos je program mezinárodního
    festivalu bez české účasti.
  • 00:01:18 V Londýně proběhla slavnostní
    premiéra filmu Dana Mazera.
  • 00:01:22 Tento scenárista a spisovatel,
  • 00:01:24 který je podepsán například
    pod černou komedií Borat,
  • 00:01:27 přichází s novou komedií
    Dávám tomu rok.
  • 00:01:30 Ve snímku o svatbě
    a manželství
  • 00:01:33 hrají například
    Minnie Driver a Simon Baker.
  • 00:01:49 V Los Angeles se udělovalo
    ocenění Annie Award.
  • 00:01:52 Nejlepším animovaným filmem
    byl vyhlášen
  • 00:01:55 Disneyho snímek Raubíř Ralf.
  • 00:01:58 Debut režiséra Riche Moora
    je nominován na Oscary.
  • 00:02:02 Po novém akčním filmu
    Arnolda Schwarzeneggera
  • 00:02:05 přichází s novinkou
    i Sylvester Stallone.
  • 00:02:08 Bullet to the Head
    od režiséra Waltera Hilla
  • 00:02:11 vypráví o nájemné vrahovi
    z New Orleansu.
  • 00:02:14 Po uvedení do amerických kin
    to vypadá na další akční propadák.
  • 00:02:17 Špatnou diváckou návštěvnost
    měl i snímek Konečná.
  • 00:02:20 Vrahem z povolání,
    utrpení soudce Vaše.
  • 00:02:23 Dokumentární film,
  • 00:02:25 který zachytil svědectví obětí
    prokurátora a soudce Karla Vaše.
  • 00:02:28 Film, který míří do kin
    nebo je k vidění na internetu,
  • 00:02:32 se zabývá problémem
    vyrovnání se s minulostí
  • 00:02:34 a existence spravedlnosti.
  • 00:02:38 Podívejte se, já nejsem anděl,
    určitě jsem dělal mnoho chyb.
  • 00:02:45 Ale vcelku mám čisté ruce
    a čisté svědomí,
  • 00:02:48 že jsem žádnou lumpárnu.
    nečestné věci nedělal.
  • 00:02:52 Režisér Miloš Forman dostal
    v Los Angeles cenu
  • 00:02:55 za celoživotní dílo od Sdružení
    amerických režisérů.
  • 00:02:58 Na předání ale nepřišel.
    Skolil ho virus a horečky.
  • 00:03:09 Jedna z největších poct,
  • 00:03:11 které se režisérovi v Hollywoodu
    může dostat, cena od kolegů.
  • 00:03:32 Miloš Forman poděkoval
    jen na dálku.
  • 00:03:35 Do Los Angeles nepřiletěl,
  • 00:03:38 protože se necítí dobře
    a nechce veřejně vystupovat.
  • 00:03:41 Jedna z mála výjimek.
    Nedávné natáčení dokumentu.
  • 00:03:44 Stárnutí je blbec,
    jak říkával pan Werich.
  • 00:03:47 Pro Formana se uzavřel
    jeden kruh.
  • 00:03:50 Sdružení režisérů mu pomohlo
    na začátku zámořské kariéry.
  • 00:03:53 Přimluvilo se, aby Taking Off
    mohl točit s Miroslavem Ondříčkem.
  • 00:03:57 Teď od stejné skupiny
    získal prestižní cenu,
  • 00:03:59 kterou od války obdrželo
    jen 33 režisérů.
  • 00:04:03 Forman dobyl Hollywood
    až druhým americkým filmem.
  • 00:04:06 Přelet nad kukaččím hnízdem
    získal 5 Oscarů.
  • 00:04:09 V těchto místech se natáčela
    závěrečná scéna Vlasů.
  • 00:04:12 Tady ale také skončila naděje,
  • 00:04:14 že se Formanovi tímto muzikálem
    podaří zopakovat
  • 00:04:17 fenomenální úspěch,
    který zaznamenal s Přeletem.
  • 00:04:20 Vlasy, vracející se
    k vietnamské válce,
  • 00:04:23 dokázaly pár let po jejím
    skončení zasáhnout diváky
  • 00:04:26 spíš mimo Spojené státy.
    Po Ragtime ale přišel Amadeus.
  • 00:04:29 Tím Forman definitivně vstoupil
    mezi americké legendy.
  • 00:04:33 I řada pozdějších filmů
    vyvolala slušný ohlas.
  • 00:04:35 Nejen ve Spojených státech.
  • 00:04:38 Ale 8 Oscarů jako Amadeus
    už žádný nezískal.
  • 00:04:55 Píše se rok 1960
  • 00:04:58 a Alfred Hitchcock právě natáčí
    svůj nový film.
  • 00:05:01 Film, který má rozhodnout
    o jeho úspěchu nebo zatracení.
  • 00:05:04 Film, kterému téměř nikdo nevěří
  • 00:05:07 a za který se sám Hitchcock
    musí zaručit
  • 00:05:09 filmovému studiu
    svým majetkem.
  • 00:05:12 Film, který se stane legendou.
  • 00:05:15 Co ale zrození fenoménu jménem
    Psycho předcházelo?
  • 00:05:18 Drama Hitchcock odhaluje
    nejen historii natáčení
  • 00:05:21 jednoho z nejslavnějších filmů
    všech dob,
  • 00:05:24 ale také podmanivý milostný příběh
    slavného režiséra a jeho ženy.
  • 00:05:26 Úspěšná scenáristka mu byla
    celý život inspirací i oporou.
  • 00:05:30 V hlavních rolích Helen Mirren
    a Anthony Hopkins.
  • 00:05:41 Arnold Schwarzenegger se vrací
  • 00:05:43 v očekávaném akčním thrilleru
    Konečná.
  • 00:05:46 Definitivně vyměnil
    guvernérskou židli
  • 00:05:49 za šerifskou placku v zapadákově
    u mexických hranic.
  • 00:05:52 Šéfovat bandě
    neschopných policistů
  • 00:05:54 v poklidné zašívárně
    není žádné umění.
  • 00:05:57 Dny plné nudy utne
    až telefonát agenta FBI.
  • 00:06:00 Při převozu z Las Vegas
    do mexické věznice
  • 00:06:03 totiž uprchl nebezpečný boss
    mexické mafie.
  • 00:06:06 Poslední překážkou na cestě
    ke svobodě je šerifovo městečko.
  • 00:06:15 Film Maniak je Jackem
    Rozparovačem 21. století.
  • 00:06:18 Odehrává se v současném
    Los Angeles.
  • 00:06:21 Jde o obrazově odvážný
    psychologický,
  • 00:06:24 hluboce děsivý výlet
    do noční můry vraha a jeho obětí.
  • 00:06:27 V hlavní roli Elijah Wood.
  • 00:06:36 Hraný debut mladé
    francouzské režisérky
  • 00:06:38 přináší příběh svérázné
    lékárnice Alice,
  • 00:06:41 která nachází únik ze samoty
  • 00:06:44 ve filozofických filmech
    Woodyho Allena.
  • 00:06:46 V nich totiž dokáže
    najít odpověď na všechno.
  • 00:06:49 Když potká Vincenta,
    dokonalého partnera,
  • 00:06:52 zdá se, že konečně našla lásku
    svého života.
  • 00:06:55 Ale seznámí se i s Viktorem,
  • 00:06:57 který dosud neviděl
    ani jeden Allenův film,
  • 00:07:00 ale převrátí její život naruby.
  • 00:07:03 Který z těch dvou
    je tedy ten pravý?
  • 00:07:06 Režie Sopfie Lellouche.
  • 00:07:08 Ve Filmu 2013 máme
    i exkluzivní rozhovor
  • 00:07:11 s francouzskou režisérkou
    Sophie Lellouche.
  • 00:07:14 V Paříži s ní natáčela
    Lucie Klímová.
  • 00:07:32 Paříž - Manhattan je příběh
    jedné mladé ženy.
  • 00:07:36 Je svým způsobem uzavřena
    ve světě filmů Woodyho Allena,
  • 00:07:40 protože má problém
    žít svou vlastní realitu.
  • 00:07:43 Takže komunikuje s Woody Allenem,
    který je jejím mentorem.
  • 00:07:46 Žije ve svých snech,
    sní o lásce a ideálech.
  • 00:08:07 Woody Allen je pro mě
    existenciální filmař.
  • 00:08:12 Ptá se po tom, kdo jsme,
    odkud pocházíme,
  • 00:08:15 pokládá existenciální otázky
    ohledně našeho života.
  • 00:08:18 Pro mě je to zcela zásadní
    kinematografie.
  • 00:08:32 První film, který jsem od Woodyho
    viděla, byl Hanna a její sestry.
  • 00:08:35 Stejně jako Alice v mém filmu.
  • 00:08:38 Když jsem ten film viděla,
    byl to pro mě šok.
  • 00:08:40 Nerozuměla jsem všemu,
    byla jsem mladá,
  • 00:08:43 ale i tak to pro mě byla
    bohatá zkušenost.
  • 00:08:46 Ten snímek vypráví o hudbě,
    o poezii, literatuře,
  • 00:08:49 o partnerství,
    o přátelství a integritě.
  • 00:08:52 Woody v tom filmu otevřel
    desetitisíce důležitých témat,
  • 00:08:55 a to mě velmi ovlivnilo.
  • 00:09:06 Jeho genialitu vidím v tom,
  • 00:09:11 jak nás dokáže rozesmát
    tou svou ležérností,
  • 00:09:14 a zároveň mluvit o tak důležitých
    a základních tématech.
  • 00:09:17 Takže všechny filmy
    Woodyho Allena,
  • 00:09:19 ač jsou to komedie,
    lze brát velmi vážně.
  • 00:09:22 Vybral si komedii, podle mě
    je to velmi náročný žánr,
  • 00:09:25 protože jako režisér riskujete,
    že diváci možná nepochopí
  • 00:09:29 obě strany vašeho vyprávění,
    ale jen tu povrchní.
  • 00:09:32 Ve všech filmech Woodyho
    Allena jsou dvě verze
  • 00:09:34 a on nechává své diváky,
    aby si vybrali.
  • 00:09:51 Když jsem točila
    Paříž - Manhattan,
  • 00:09:54 tak mě Woody jen podporoval,
    dodával mi kuráž.
  • 00:09:57 Ale zároveň mi ponechal
    úplnou svobodu.
  • 00:10:00 Myslím, že pochopil,
    jak důležitý pro mě je,
  • 00:10:03 ale zároveň mě nechtěl
    ovlivňovat.
  • 00:10:06 Už u scénáře mi nedával
    žádné rady.
  • 00:10:09 Jedinou věc, kterou mi řekl,
    ať pokračuji a točím další filmy.
  • 00:10:29 Natáčení s Woody Allenem
    bylo kouzelné.
  • 00:10:32 Přijel na natáčení úplně sám,
    autem z hotelu.
  • 00:10:35 Byl to můj první natáčecí den.
    Bylo to až surrealistické.
  • 00:10:51 Mám štěstí, že jsem natáčela
    svůj debut ve Francii.
  • 00:10:57 Systém a kinematografický zákon,
    který máme,
  • 00:10:59 nám režisérům opravdu
    hodně pomáhá.
  • 00:11:02 Samozřejmě realizace filmu
    je náročná, ale zůstává reálná.
  • 00:11:05 Svérázná adaptace pohádky
    od bratří Grimmů
  • 00:11:08 a páté volné pokračování
    Smrtonosné pasti.
  • 00:11:11 Dvě filmové novinky
    v zahraničních premiérách.
  • 00:11:14 Pohádka o perníkové chaloupce
    patří mezi klasiku.
  • 00:11:17 Režisér Tommy Wirkola
    se inspiroval verzí bratří Grimmů
  • 00:11:20 a natočil film na pomezí
    akčního hororu a komedie.
  • 00:11:24 Jeníček a Mařenka:
    Lovci čarodějnic.
  • 00:11:54 Sourozence příhoda z dětství
    zocelila.
  • 00:11:58 V dospělosti se dokonce živí
    zabíjením čarodějnic.
  • 00:12:01 V titulních rolích se představí
    Jeremy Renner a Gemma Arterton.
  • 00:12:04 V českých kinech můžete film
    vidět od 28. února.
  • 00:12:09 Bruce Willis se vrací se svou
    nejslavnější filmovou rolí,
  • 00:12:12 tedy jako policajt
    John McClane,
  • 00:12:15 který vždycky nakonec
    přežije všechny a všechno.
  • 00:12:18 Páté volné pokračování
    Smrtonosné pasti
  • 00:12:21 s podnázvem Opět v akci
    nás zavede do Moskvy,
  • 00:12:24 kde se hlavní postava soustředí
    na záchranu svého syna
  • 00:12:27 a zničení tamní
    teroristické buňky.
  • 00:12:34 První film Smrtonosná past
    byl natočen v 80. letech,
  • 00:12:38 odstartoval hereckou kariéru
    Bruce Willise
  • 00:12:41 a nadšení z něj byli fanoušci
    i filmoví kritici.
  • 00:12:44 Film byl nominován
    na několik Oscarů
  • 00:12:47 a vznikla další pokračování.
  • 00:13:06 Jak se s pátým pokračováním
    vypořádal režisér John Moore,
  • 00:13:09 uvidíte od 14. března
    v českých kinech.
  • 00:13:13 Severský filmový klub už potřetí
    přichází s pravidelnou přehlídkou
  • 00:13:16 toho nejlepšího ze severské
    kinematografie. Tady je pozvání.
  • 00:13:22 Od 11. února bude k vidění
    15 severských filmů v 7 městech.
  • 00:13:25 Diváci se můžou těšit například
  • 00:13:28 na dánskou komedii
    Adamova jablka
  • 00:13:31 i na současnou akční komedii
    z Norska Fuck up.
  • 00:13:35 Někdo říká, že Seveřané
    neumějí udělat komedii,
  • 00:13:40 aby to nebyla nějaká tragédie,
  • 00:13:42 ale umějí dělat
    veselé komedie,
  • 00:13:45 zároveň najdeme
    nějaká dramata,
  • 00:13:48 takže každý milovník
    různých žánrů si něco najde.
  • 00:13:51 Myslím, že tam tentokrát
    nemáme žádný horor.
  • 00:13:54 Hodně lidí má rádo severské země,
    jezdí tam za přírodou,
  • 00:13:57 obdivují hory, řeky,
    všechny viditelné věci.
  • 00:14:00 A vlastně ten film nám dovolí
    udělat takové šmírácké okénko,
  • 00:14:03 prostě mrknout se
    i do té kultury.
  • 00:14:06 Festival je jako každý rok
    vybaven titulky i pro neslyšící.
  • 00:14:09 Titulky barvíme, každá postava
    má vlastní barvu titulků.
  • 00:14:12 Když jsme to začali dělat,
  • 00:14:15 měli jsme hodně pozitivních
    ohlasů i od slyšícího publika.
  • 00:14:18 Lidé jak nemají severské jazyky
    naposlouchané,
  • 00:14:22 tak i to, že každá postava
    má svou barvu titulku,
  • 00:14:25 jim pomáhá v orientaci filmu.
  • 00:14:29 Rádi bychom ukázali ostatním,
    velkým festivalům,
  • 00:14:32 že lze jejich filmy přizpůsobovat
    i neslyšícímu publiku.
  • 00:14:37 Takže my ukazujeme cestu,
    byť na menšinovém žánru.
  • 00:14:42 Festival probíhá
    od 11. do 23. února
  • 00:14:44 v Praze, Brně, Teplicích,
    Železném Brodě a Plzni.
  • 00:15:24 Naším hostem je autor
    scénáře filmu,
  • 00:15:27 ukázku z něho jsme právě viděli,
    historik Pavel Paleček.
  • 00:15:33 Jste historik, tak je zřejmé,
    jak jste se k tématu soudce
  • 00:15:36 Karla Vaše dostal, nicméně
    jaká byla cesta k dokumentu?
  • 00:15:40 Bylo prvotním bodem to,
    když jste ho získal pro rozhovor?
  • 00:15:43 Já jsem se už na vysoké škole
    dozvěděl,
  • 00:15:48 že existuje nějaký Karel Vaš,
  • 00:15:50 který pomáhal "čistit"
    území Československa
  • 00:15:53 od emigrantů
    ze Sovětského svazu,
  • 00:15:56 kteří v masarykovské republice
    našli azyl.
  • 00:15:59 A pak jsem s hrůzou zjistil,
    že je to tentýž Karel Vaš,
  • 00:16:02 který byl aktivní v procesu
    s generálem Píkou.
  • 00:16:05 A musím říct, že mě mrazilo,
  • 00:16:08 když jsem ho poprvé v životě
    viděl.
  • 00:16:11 Bylo to zajímavé setkání
    právě proto,
  • 00:16:14 že potkáváme spoustu obětí
    toho režimu,
  • 00:16:18 ale málokdo z těch antihrdinů,
    lidí, kteří ho pomáhali budovat,
  • 00:16:21 je ochotný vůbec s vámi mluvit.
  • 00:16:24 Ta cesta byla taková,
  • 00:16:27 že nejprve v rámci svého studia
    jste se s ním setkal,
  • 00:16:31 čistě ze zájmů historických,
    a teprve potom jste se rozhodl...?
  • 00:16:34 Až mnoho let poté, co jsem byl
    upozorněn na to,
  • 00:16:37 že on je ochoten o tom mluvit,
  • 00:16:40 že dokonce cítí potřebu
    o tom mluvit,
  • 00:16:44 tak jsem ho ještě s kolegou
    kontaktoval a on byl ochoten.
  • 00:16:49 Velmi jednoduché to bylo,
    domlouvat s ním rozhovor?
  • 00:16:52 Jednoduché to nebylo.
    Stále jsem se obával toho,
  • 00:16:55 že to přeruší nebo nebude chtít
    pokračovat,
  • 00:16:58 a místo toho mě
    naprosto šokoval tím,
  • 00:17:02 že na prvním natáčecím dnu,
    který byl zároveň posledním,
  • 00:17:06 tak jsme natáčeli
    osm a půl hodiny v kuse,
  • 00:17:09 on mluvil osm a půl hodiny v kuse,
    aniž by se napil nebo jedl.
  • 00:17:13 Mezitím polovina štábu
    nám odpadla,
  • 00:17:16 došly baterky v mikroportu
    a usnul zvukař,
  • 00:17:20 ale on mluvil, mluvil a mluvil.
  • 00:17:23 Ten film je vynikající,
    pro mě skvělý rytmus,
  • 00:17:26 úplně výborné konstatování,
    větší než emoce,
  • 00:17:29 ale o to silnější emoce
    to vyvolává. Záměr?
  • 00:17:32 My jsme se snažili ukázat
    kontrast toho,
  • 00:17:36 jakým způsobem hovoří oběti
    o Karlu Vašovi
  • 00:17:40 a jakým způsobem
    o tom mluví on,
  • 00:17:43 protože on nejenže necítí
    jakoukoli vinu, což je známo,
  • 00:17:47 ale on je dokonce pyšný na to,
    co v životě dokázal.
  • 00:17:50 A ten kontrast sám o sobě
    je hrozivý.
  • 00:17:53 A přesně takový byl
    i jeho život.
  • 00:17:55 Když jste s ním točil,
  • 00:17:58 jak se vytváří vztah
    k 96letému člověku?
  • 00:18:01 Je tam pořád nějaký pocit
    "on je vinen"?
  • 00:18:05 Nebo už to stáří vlastně
    překryje všechny další věci.
  • 00:18:09 Někdy je to tak, někdy onak,
    jak na to koukám.
  • 00:18:13 Ono to bylo
    hrozně zvláštní v tom,
  • 00:18:18 že když jsem si pustil záznam
    toho rozhovoru,
  • 00:18:21 tak jsem měl pocit, že on mluví,
    jako kdyby diktoval protokol.
  • 00:18:24 On strašlivě si dává pozor
    na každou formulaci
  • 00:18:27 a snaží se neopakovat,
    velice srozumitelně,
  • 00:18:30 jako kdyby diktoval,
  • 00:18:33 jako kdyby byl vyšetřován
    nebo vyšetřoval.
  • 00:18:36 A po těch osmi a půl hodinách,
  • 00:18:39 kdy nás absolutně vyčerpal,
    byť v tak vysokém věku,
  • 00:18:42 tak já jsem se jenom zamyslel,
    probůh, co prožívali lidi,
  • 00:18:45 když jemu bylo třicet,
    a on někoho přes noc vyšetřoval?
  • 00:18:48 Protože o něm je známo,
    že ty lidi týral.
  • 00:18:51 Ale kromě toho samozřejmě
    je zvláštní ještě tím,
  • 00:18:54 že na rozdíl od lidí,
    jako byl Alois Grebeníček,
  • 00:18:57 nebo takových těch
    primitivních bachařů
  • 00:19:00 to byl člověk s ohromným
    formálním vzděláním a přehledem.
  • 00:19:03 Mě naprosto odzbrojil,
  • 00:19:06 když jsme potom diskutovali
    i mimo kameru,
  • 00:19:09 a on se mě začal ptát,
  • 00:19:11 co si myslím o Konci dějin
    od Francise Fukuyamy,
  • 00:19:15 a já jsem netušil, že vůbec ví,
    že taková kniha vyšla.
  • 00:19:18 To jsem byl zaskočen.
  • 00:19:21 Vy vyprávíte chronologicky,
    on vzpomíná, od mládí.
  • 00:19:27 Kdy si myslíte, že se utvářel
    ten jeho vztah ke straně,
  • 00:19:31 ten jistý fanatismus?
    Bylo to už od mládí?
  • 00:19:35 Nebo se to dá vysledovat později
    a je to prostě životními osudy?
  • 00:19:40 Jeho radikalismus
    a taková sociální psychopatie,
  • 00:19:44 domnívám se, že snad vznikla
    už v době jeho dětství,
  • 00:19:48 protože měl velice prazvláštní
    vztah ke svému otci,
  • 00:19:52 a tou ideologií komunistickou
  • 00:19:55 byl naprosto nasáklý
    už od střední školy,
  • 00:19:58 kdy byl poprvé vyloučen
    z komunistické strany.
  • 00:20:01 Jeho životní osud je plný obratů,
    byl v ruském gulagu,
  • 00:20:04 odkud se dostal převážně
    díky generálu Píkovi.
  • 00:20:08 Připomeňte ten příběh.
  • 00:20:10 A jak na to reagoval,
    když jste se o tom bavili?
  • 00:20:14 Nejdřív mi řekl, že vůbec nechce
    mluvit o tom případu Píka,
  • 00:20:17 ale protože jsme mluvili
    o jeho návratu z gulagu,
  • 00:20:21 kde právě generál Píka
    zachránil nejen jeho,
  • 00:20:25 ale tisíce Čechoslováků,
  • 00:20:27 tak se zarazil a pak naprosto
    plynule přešel do toho,
  • 00:20:31 že to byl ten Píka,
    co byl pověšen,
  • 00:20:34 a bez mrknutí oka nám
    odvyprávěl, jak se setkali,
  • 00:20:37 a velmi se snažil bagatelizovat
    jeho úlohu v tom,
  • 00:20:41 jako cokoli, co se týkalo jeho.
  • 00:20:44 On vždycky velmi se vyviňoval
    z těch věcí tím, že třeba řekl,
  • 00:20:49 že v případě Píky byl jenom
    referentem prokurátora.
  • 00:20:52 A naopak mluvil-li o tom,
    že on je oběť, jak on se cítí,
  • 00:20:57 jako oběť perzekvovaná
    demokratickým režimem,
  • 00:21:00 tak naopak zvyšoval všechno,
    nafukoval to,
  • 00:21:03 jakým způsobem
    je perzekvován.
  • 00:21:06 Například to,
    že nebyl povýšen,
  • 00:21:10 on je podplukovník,
    že nebyl povýšen na generála,
  • 00:21:13 což pro mě bylo
    naprosto neuvěřitelné,
  • 00:21:16 že na něco takového pomyslel.
  • 00:21:19 To je právě to, co jsem si tam
    uvědomovala,
  • 00:21:22 že mi to přišlo
    až neuvěřitelné.
  • 00:21:24 On žil v nějakém
    paralelním světě,
  • 00:21:27 ve kterém ho možná
    utvrzovali lidé
  • 00:21:30 z komunistické strany, z KSČM,
    kteří za ním chodili,
  • 00:21:33 a protože on byl po roce 1990
    paradoxně
  • 00:21:35 do komunistické strany
    opět přijat,
  • 00:21:38 kteří ho zřejmě
    mohli obdivovat.
  • 00:21:42 Kde je film k vidění?
  • 00:21:45 Od 12. února v artových kinech
    v České republice
  • 00:21:48 a bude přístupný
    i na internetové stránce
  • 00:21:51 www.vrahemzpovolani.cz.
  • 00:21:56 Plánujeme také nějaké projekce
    pro školy,
  • 00:21:59 pokud budeme osloveni,
    moc rádi to uděláme.
  • 00:22:02 Pro někoho možná překvapivé,
  • 00:22:04 ale pro někoho, kdo moderátora
    tohoto filmu zná, asi ne.
  • 00:22:07 Moderátorem je David Černý,
    výtvarník.
  • 00:22:10 Proč jste se pro něj rozhodli?
  • 00:22:12 My jsme chtěli udělat
    dokument trochu jiný,
  • 00:22:16 než jsou všechny ostatní.
  • 00:22:18 David Černý se od začátku
    o tento projekt zajímal.
  • 00:22:23 Pak vyplynulo přirozeně z toho,
    že jsme ho požádali,
  • 00:22:25 protože trošku rozbíjí
    klasickou představu o tom,
  • 00:22:28 jak dokument má vypadat,
    proto jsem nakonec oslovil jeho.
  • 00:22:32 Jak dlouho jste hledali,
  • 00:22:34 skládali mozaiku pamětníků,
    s kterými jste mluvili?
  • 00:22:37 Také máte unikátní dokumenty,
    dokonce z NKVD.
  • 00:22:40 Kolegovi Adamu Hradílkovi
    se podařilo tyto dokumenty získat
  • 00:22:44 a dal nám je k dispozici.
    Myslím, že je to vůbec poprvé,
  • 00:22:47 co se tento typ dokumentu
    do České republiky dostal.
  • 00:22:52 Podobně se nám podařilo najít
    úplnou náhodou dokumenty,
  • 00:22:55 respektive unikátní barevný film
    o osvobození Prahy,
  • 00:22:59 který nikdy v barvě nikdo
    nevysílal, nevěděl o něm,
  • 00:23:04 myslím, že druhý takový
    v České republice
  • 00:23:08 ani jinde na světě neexistuje,
  • 00:23:11 tak ten jsme okamžitě
    pro ilustraci použili.
  • 00:23:14 Samozřejmě jsme se snažili
    najít i pamětníky,
  • 00:23:18 kteří tuto dobu pamatují
    a kteří ji zažili na vlastní kůži,
  • 00:23:21 co Karel Vaš všechno dělal.
  • 00:23:24 Jedním z nich byl Milan Píka,
    syn zavražděného generála Píky,
  • 00:23:27 který měl sám svůj soud
    asi 10 dní po oběšení otce.
  • 00:23:31 Karel Vaš byl prokurátorem
    i v jeho případu
  • 00:23:34 a také jemu navrhoval smrt.
  • 00:23:37 Dokonce navštívil jeho manželku
    a žádal ji,
  • 00:23:40 aby se okamžitě, ještě během
    procesu, s ním dala rozvést,
  • 00:23:44 takže takové lidi, kteří se setkali
    s Vašem tváří v tvář,
  • 00:23:47 jsme se pokusili najít,
  • 00:23:51 a bylo to obtížné,
    protože kdo z nich dnes žije.
  • 00:23:54 Téměř všichni z nich
    byli devadesátníci.
  • 00:23:57 A bohužel kromě dvou
    dnes už žádný z nich nežije.
  • 00:24:00 Umíte si představit, jak toto téma
    bude rezonovat v zahraničí?
  • 00:24:03 Vy jste studoval v Americe
    na Columbia University,
  • 00:24:07 jak reagovali vaši spolužáci,
    když jste jim příběh vyprávěl?
  • 00:24:10 Viděli už film?
    Nebo jim ho tam povezete?
  • 00:24:13 Nechtěli věřit, protože
    středoevropské příběhy...
  • 00:24:17 Na něm je to dobře vidět,
  • 00:24:20 protože Karel Vaš se vždy
    považoval za sovětského občana,
  • 00:24:23 je to žid z maďarské rodiny,
    z Užhorodu,
  • 00:24:26 který vystudoval v Praze,
    ten příběh je naprosto strhující,
  • 00:24:29 možná ještě víc pro lidi,
    kteří tady nejsou.
  • 00:24:33 Já když jsem diskutoval
    o tomto projektu a o Karlu Vašovi
  • 00:24:37 s profesorem Kramerem,
    který na Harvardu je šéfem
  • 00:24:41 Institutu pro dějiny
    studené války,
  • 00:24:45 tam on tím fascinován nebyl,
    on mi říkal,
  • 00:24:48 vždyť já jsem Vašovy spisy četl,
    on žije?
  • 00:24:51 A byl z toho naprosto
    překvapený,
  • 00:24:54 A pak mi říkal,
    že tento příběh,
  • 00:24:57 který u nás je známý pouze
    v souvislosti s generálem Píkou,
  • 00:25:00 tak v zahraničí je znám
    možná víc než tady u nás.
  • 00:25:04 Historik Pavel Paleček
  • 00:25:07 a pozvání na dokument
    Vrahem z povolání.
  • 00:25:09 K vidění je na
    www.vrahemzpovolani.cz
  • 00:25:12 nebo v artových kinech.
  • 00:25:14 -Děkuji za skvělý dokument.
    -Děkuji vám.
  • 00:25:17 Přátelé, dnes je to vše.
    Na shledanou za týden.
  • 00:25:26 Skryté titulky Blažena Stráníková
    Česká televize 2013

Související