iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
24. 1. 2015
22:20 na ČT art

1 2 3 4 5

0 hlasů
1765
zhlédnutí

Film 2017

Plzeň 2015 — Česká televize k osvobození Osvětimi — Gisi

25 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Film 2015

  • 00:00:16 Dobrý večer, případně dobrý den,
    vítejte ve světě filmu.
  • 00:00:20 Česká televize bude v průběhu
    následujících dnů připomínat
  • 00:00:23 70. výročí osvobození Osvětimi.
  • 00:00:25 Z velmi rozsáhlého programu
    upozorníme například
  • 00:00:28 na celovečerní dokumentární
    snímek Gisi.
  • 00:00:30 Naším hostem bude režisérka
    tohoto snímku Natasha Dudinská.
  • 00:00:34 Nabídneme přehled i dalších pořadů
    a snímků,
  • 00:00:37 které připomínají výročí
    osvobození Osvětimi.
  • 00:00:40 A také tradiční přehled aktuálních
    filmových premiér týdne.
  • 00:00:44 Herec Ivan Franěk
    je rodák z Plzně.
  • 00:00:47 Minulý týden se jako ambasador
    účastnil slavnostního otevření
  • 00:00:50 západočeské metropole jako
    evropského hlavního města kultury.
  • 00:00:54 Při té příležitosti jsme probrali
    i jeho filmové role
  • 00:00:57 a vůbec jeho životní cestu,
  • 00:00:59 která vedla z fotbalových stadionů
    na divadelní prkna
  • 00:01:02 a v poslední době
    i na filmová plátna.
  • 00:01:05 Já myslím, že sport je umění
    a umění je sport.
  • 00:01:10 Jedno s druhým,
    to se stalo, jak se to mělo stát.
  • 00:01:13 Takže já jsem v podstatě hrál fotbal
    do 14 let
  • 00:01:17 a pak jsem začala dělat
    amatérské divadlo.
  • 00:01:20 Potom jsem se vyučil,
    pak jsem studoval,
  • 00:01:23 dostal jsem se na DAMU
  • 00:01:26 a tak nějak to šlo všechno
    jedno s druhým.
  • 00:01:29 Já jsem nad tím moc nepřemýšlel.
  • 00:01:32 Na DAMU jste studoval
    loutkoherectví.
  • 00:01:35 To byla vědomá volba?
    Nebo to taky jen tak přišlo?
  • 00:01:38 To taky tak nějak přišlo,
  • 00:01:40 bylo to loutkoherectví
    a alternativní divadlo,
  • 00:01:43 což byl i Grotowski,
    Petr Forman to taky dělal,
  • 00:01:47 a bylo to takový trochu jiný
    než ta klasika,
  • 00:01:50 než činohra, co studovali.
  • 00:01:52 Díky těm loutkám nebo
    prostřednictvím těch loutek
  • 00:01:56 jste přešel do Francie,
  • 00:01:58 tam jste se uplatnil nejprve
    v loutkových variacích.
  • 00:02:02 Popište mi přechod
    českého herce do Francie.
  • 00:02:06 Já jsem vlastně odjel do Francie
    na rok původně,
  • 00:02:09 já jsem byl s mou přítelkyní,
  • 00:02:12 která se stala mou manželkou
    a matkou mých dětí,
  • 00:02:15 tam jsem odjel na rok,
  • 00:02:18 začal jsem pracovat
    v loutkovém divadle
  • 00:02:20 a nakonec jsem tam zůstal
  • 00:02:23 a deset let jsem projel
    celou Francii
  • 00:02:26 s tím loutkovým divadlem,
  • 00:02:28 které jezdilo hodně,
    to jsem velice rád,
  • 00:02:30 protože málo Francouzů
    zná Francii, jako ji znám já.
  • 00:02:34 A po těch deseti letech
    jsem pomalu začal pracovat
  • 00:02:36 s televizními projekty
  • 00:02:39 a nakonec se ke mně dostal
    projekt filmu v roce 2010.
  • 00:02:42 Já jsem začal točit,
    vlastně mi byl 35 let, roku 2000,
  • 00:02:46 natočil jsem první celovečerní
    film francouzský,
  • 00:02:50 hned na to italský film,
    který byl v Berlíně na festivalu
  • 00:02:54 a měl jsem tam hlavní roli,
    a tím se to rozjelo.
  • 00:02:59 Co to bylo za film?
    Známe ho my tady v Česku?
  • 00:03:02 Brucio nel vento,
    Ve větru hořím,
  • 00:03:04 který byl promítnut na festivalu
    v Karlových Varech asi v roce 2003.
  • 00:03:10 Byl to jeden z nejlepších
    italských filmů roku,
  • 00:03:13 a to mi otevřelo cestu.
  • 00:03:16 Jak to máte s francouzštinou,
    italštinou?
  • 00:03:19 Přecházíte volně z jednoho jazyka
    do druhého?
  • 00:03:22 Asi ano, když takto dostáváte role
    v zahraničí?
  • 00:03:25 To už přecházím a někdy úplně,
    aniž bych na to myslel.
  • 00:03:28 Myslíte v tom konkrétním jazyce?
    Ve francouzštině, italštině?
  • 00:03:31 Teď už jo.
  • 00:03:33 Jak došlo k tomu, že jste dostal
    roli od Paola Sorrentina?
  • 00:03:36 My jsme se potkali,
  • 00:03:39 kdysi měl takový projekt reklamy
    na Alfa Romeo v roce 2007
  • 00:03:43 a zavolal mi a chtěl mě do toho.
  • 00:03:46 -Jezdí tím autem? Nebo vy?
    -Alfou ne. Ani on, ani já.
  • 00:03:50 Ale točili jsme to spolu,
  • 00:03:53 strávili jsme krásných pět dní
    v Barceloně, kde jsme točili.
  • 00:04:00 Ta reklama trvá
    15 nebo 30 vteřin,
  • 00:04:04 ale to, co se projezdí
    během toho týdne,
  • 00:04:08 kdy člověk mění ty lokace
    třikrát čtyřikrát denně,
  • 00:04:11 je velice náročné fyzicky
    a psychicky.
  • 00:04:16 A potom Paulo mi nabídl tu roli
    ve filmu La Grande Bellezza,
  • 00:04:20 který byl Oscarový film,
  • 00:04:24 a jsem velice rád,
    že jsem s ním spolupracoval.
  • 00:04:27 Když jste ten film pak viděl,
    líbil se vám?
  • 00:04:30 On je to vynikající film,
    ale když jste v tom přímo...
  • 00:04:33 Je to výborný film
  • 00:04:36 a já myslím, že bohužel nebyl
    dobře přijat italským publikem,
  • 00:04:39 které se v něm samo vidělo,
  • 00:04:42 a někdy je těžké akceptovat tak,
    jak nás ukazují,
  • 00:04:45 protože takoví jsme.
  • 00:04:51 Potom samozřejmě film
    Oscara dostal,
  • 00:04:54 dostal Zlatý glóbus a další ocenění
    na různých festivalech.
  • 00:04:57 Máte zkušenosti se zahraničními
    produkcemi,
  • 00:05:01 francouzskými, italskými,
    také s českými,
  • 00:05:04 točil jste s Milanem Cieslarem,
    Danem Svátkem,
  • 00:05:07 s kým ještě připravujete film,
    na to se budu ptát,
  • 00:05:09 s Alicí Nellis, jsou v tom
    nějaké velké rozdíly?
  • 00:05:12 Je jednoznačně cítit,
    že český film má nejméně peněz?
  • 00:05:15 Ne, ne, dnes je ta krize všude,
    takže italský, francouzský...
  • 00:05:20 Záleží na projektech a hodně
    pracuji na autorském filmu.
  • 00:05:25 To znamená, že lidi shánějí
    peníze, kde můžou.
  • 00:05:30 Mně se třeba povedlo...,
    teď před rokem jsem dotočil film,
  • 00:05:34 který dvaadvacátého odlétá
    do Sundance,
  • 00:05:38 což je festival Roberta Redforda
    velice významný,
  • 00:05:42 a máme tam film italský,
    ve kterém hraju. Chlor.
  • 00:05:47 Jakou roli jste dostal?
  • 00:05:52 Mám roli hlídače hotelu,
  • 00:05:55 který má historku
    s hlavní představitelkou.
  • 00:05:58 Bylo to zajímavé v tom,
  • 00:06:01 že v podstatě peníze
    na ten film nebyly,
  • 00:06:05 tam se to opravdu udělalo...
  • 00:06:09 A teď ten film jde do Sundance.
  • 00:06:12 Uvidíme, jestli dostane
    nějakou cenu nebo ne,
  • 00:06:16 nicméně jenom ta možnost,
  • 00:06:18 že je na tom krásném
    světovém, velkém festivalu,
  • 00:06:21 je nádherná. Je to jeden
    z dvaceti filmů,
  • 00:06:25 které byly vybrány z 800 filmů,
    které se tam hlásily.
  • 00:06:28 Sundance má zase spolupráci
    s karlovarským festivalem,
  • 00:06:31 tak se to možná zase obloukem
    dostane k nám do Česka.
  • 00:06:35 Teď k českým projektům.
  • 00:06:37 S Danem Svátkem
    jaký film připravujete?
  • 00:06:40 Nebo Dan připravuje,
    ale máte v něm mít roli?
  • 00:06:42 Dan pracuje na scénáři
    s Josefem Formánkem,
  • 00:06:47 Úsměvy smutných mužů,
    což je z protialkoholní léčebny,
  • 00:06:51 a film by se měl točit,
    když na to budou peníze, v létě,
  • 00:06:57 kde by měl být Ivan Trojan,
    David Švehlík, já a další herci.
  • 00:07:04 Já doufám, že to Danovi vyjde,
  • 00:07:07 protože s Danem
    jsem už spolupracoval
  • 00:07:10 na filmu Hodinu nevíš,
  • 00:07:12 a potom jsme pracovali
    na Occamově břitvě,
  • 00:07:15 to byl televizní film,
    který jsme točili v Ostravě.
  • 00:07:18 Pak Dan roztočil film
    Touha motýla, nádherný film,
  • 00:07:21 bohužel po 14 dnech
    toho musel nechat,
  • 00:07:23 protože neměl peníze, ale teď
    doufám, že se mu podaří...,
  • 00:07:27 protože já jednak knížku
    Formánkovu mám.
  • 00:07:30 To jsem se chtěla zeptat,
    jestli jste ji četl.
  • 00:07:33 Já ji čtu, kapitolu přes den,
    abych prožíval to léčení s nimi.
  • 00:07:40 Já myslím, že je to velice ožehavý
    náš český problém.
  • 00:07:46 Protože tady opravdu se pije.
  • 00:07:51 Já jsem docela překvapený z toho.
  • 00:07:54 V té knížce jsou lidi,
    kteří opravdu když člověk přijde
  • 00:07:58 až do tohoto stavu,
    já to neznám bohužel,
  • 00:08:05 já myslel, že piju první ligu,
    ale asi třetí.
  • 00:08:10 Ale ono je to právě asi jinak,
    teď jsme v Plzni,
  • 00:08:13 protože Plzeň je evropským městem
    kultury roku 2015,
  • 00:08:17 vy jste rodák z Plzně,
    a teď když se vracíte,
  • 00:08:19 protože žijete střídavě ve Francii
    v Paříži a v Římě,
  • 00:08:22 a když se vrátíte do Plzně,
  • 00:08:25 tak řekněme to pití
    je intenzivnější?
  • 00:08:27 Je, samozřejmě, já bohužel
    nebo bohudík tady mám kamarády,
  • 00:08:31 tak vždycky se zastavíme,
    dáme si jedno pivo nebo dvě.
  • 00:08:34 A je to rozdíl?
  • 00:08:36 Tady se pije pořád pivo,
    zatímco v Itálii asi popíjíte víno.
  • 00:08:39 Trochu vína nebo nic.
  • 00:08:42 Tady to k naší kultuře patří.
  • 00:08:45 Právě to jsem se chtěla zeptat,
  • 00:08:48 jste citový člověk a umělec,
    jak to pociťujete,
  • 00:08:51 Řím, emoce z toho města,
    za Paříže, potom když se vracíte?
  • 00:08:55 Paříž je krásná, Paříž má Seinu
    a má ty terásky,
  • 00:08:59 kde si člověk sedne na kafe
  • 00:09:03 a dlouhé hodiny kouká a přemýšlí
    o věcech jako o poezii.
  • 00:09:10 Řím je trochu jiný, tam je Vatikán,
    je tam řeka taky
  • 00:09:14 a tam ta nábřeží jsou krásná taky.
  • 00:09:19 A pak jsou tam uličky,
  • 00:09:22 které v jedenáct večer
    vypadají jako stará Praha.
  • 00:09:35 Černá komedie Birdman
    koprodukce USA a Francie.
  • 00:09:38 Příběh herce Riggana Thomsona,
  • 00:09:40 který se v minulosti proslavil
    filmovou postavou
  • 00:09:43 kultovního ptačího superhrdiny
    a nyní se s vypětím sil snaží
  • 00:09:46 o svůj divadelní debut
    na Broadwayi.
  • 00:09:48 Riggan doufá, že když uspěje
    jako režisér a herec
  • 00:09:51 nového ambiciózního představení,
    oživí svou upadající kariéru.
  • 00:09:54 Režie filmu Alejandro Gonzáles
    I?árritu, původem mexický autor
  • 00:09:58 uznávaných snímků jako Biutiful,
    Babel nebo 21 gramů.
  • 00:10:15 Drama Vyšší moc koprodukce
    Švédska, Francie, Norska.
  • 00:10:18 Provokativní a mezinárodně
    uznávaný
  • 00:10:20 švédský režisér Ruben Östlund
  • 00:10:22 přináší ve svém čtvrtém
    celovečerním filmu
  • 00:10:25 mrazivou psychologickou studii
    moderní rodiny.
  • 00:10:28 Reflektuje jednání lidí
    v nečekaných
  • 00:10:31 a životu nebezpečných situacích,
    kdy zavládne instinkt přežití.
  • 00:10:34 Östlund za film na Mezinárodním
    filmovém festivalu v Cannes
  • 00:10:37 v roce 2014 obdržel Cenu poroty
  • 00:10:40 a nominaci na Hlavní cenu
    v sekci Un Certain Regard.
  • 00:10:54 Americký thriller Edgar Allan Poe:
    Podivný experiment.
  • 00:10:57 Mladý, právě vystudovaný
    lékař Edward,
  • 00:11:00 který na konci 19. století
    přichází na praxi
  • 00:11:03 do psychiatrického ústavu
    pro choromyslné,
  • 00:11:05 ležícího v mlze
    v odlehlém koutě hor,
  • 00:11:08 kde ho přivítá šéf
    lékařského týmu,
  • 00:11:10 jeho asistent i záhadná kráska,
  • 00:11:13 trpící panickou hrůzou
    z jakéhokoli tělesného dotyku.
  • 00:11:16 Edward je zasvěcován do zdejších
    léčebných metod a je v šoku.
  • 00:11:30 Český dokument
    Opři žebřík o nebe.
  • 00:11:33 Marián Kuffa je farářem ve vesnici
    Žakovce pod Tatrami na Slovensku.
  • 00:11:37 Na faře se stará o bezdomovce,
    bývalé vězně,
  • 00:11:39 děvčata a kluky z dětských
    domovů, tělesně postižené
  • 00:11:42 a týrané matky s dětmi.
  • 00:11:45 Snímek o síle víry a obětech,
  • 00:11:47 o tom, jak moc se člověk dokáže
    vydat za druhé,
  • 00:11:50 jak moc tím ztrácí,
    ale i kolik tím získává.
  • 00:12:00 A další český dokument
    Velká noc Petra Hátleho.
  • 00:12:02 Noční život současné
    české metropole.
  • 00:12:05 Svět pražských heren, nóbl klubů,
    laciných hospod,
  • 00:12:08 narkotických tripů, pouličního
    sexuálního byznysu
  • 00:12:11 i několika soukromých bytů.
  • 00:12:13 Podle autorových slov je Velká noc
    spíš obrazovou esejí,
  • 00:12:16 jež poodhaluje poloskrytá,
  • 00:12:19 byť efektně nasvícená zákulisí
    velkoměstských mravenišť.
  • 00:12:29 Nudící se muž, okno a podezření.
  • 00:12:32 A také čtyři nominace na Oscara,
    Grace Kellyová a James Stewart.
  • 00:12:35 To je americký thriller
    Okno do dvora,
  • 00:12:38 kromě snímku Psycho
  • 00:12:40 jedno ze stěžejních děl
    Alfreda Hitchcocka,
  • 00:12:43 které se teď v rámci Projektu 100
    vrací do kin.
  • 00:12:51 Ahoj, já jsem Baymax
    a jsem naprogramovaný,
  • 00:12:54 abych léčil nemocné a zraněné.
  • 00:12:56 Americká animovaná akční
    rodinná komedie Velká šestka.
  • 00:12:59 Dobrodružství o malém geniálním
    konstruktérovi robotů
  • 00:13:02 jménem Hiro Hamada, který
    se naučí využívat svůj talent
  • 00:13:05 i díky partě svých kamarádů.
  • 00:13:08 Když se ocitnou kvůli
    katastrofální souhře náhod
  • 00:13:10 uprostřed nebezpečné hry,
  • 00:13:13 kterou kdosi rozehrál
    v ulicích San Fransokya,
  • 00:13:16 Hiro se obrátí na svého
    nejbližšího kamaráda,
  • 00:13:18 robota jménem Baymax,
  • 00:13:21 a přetvoří svou partu přátel
    na hightech hrdiny,
  • 00:13:24 odhodlané vyřešit
    vzniklou záhadu.
  • 00:13:28 A česká komedie Zdeňka Trošky
    Babovřesky číslo 3.
  • 00:13:31 Akce "likvidace bab" začíná.
  • 00:13:33 A nad tím vším bdí nový farář,
  • 00:13:36 který přijel do vesnice nahradit
    pátera Petra.
  • 00:13:39 Kráva dává mlíko,
    zmije dává jed. Dobrý den!
  • 00:13:43 Lehká nekorektnost,
  • 00:13:45 nevšední směs vtipu
    a nápaditých ohavností,
  • 00:13:48 takový je podle kritiků
  • 00:13:51 nový film Mortdecai:
    Grandiózní případ.
  • 00:13:54 V hlavní roli Johny Depp.
    Ten si film dokonce i produkoval.
  • 00:13:57 Má knír, má charisma
    a má rád peníze.
  • 00:14:00 To je Charlie Mortdecai.
  • 00:14:02 Potrhlý podvodník
    s aristokratickým chováním.
  • 00:14:05 Johnny Depp takové postavy
    prostě přitahuje.
  • 00:14:08 Kvůli dluhům se tento pofidérní
    obchodník s uměním zapojí
  • 00:14:11 do honby za ukradeným obrazem.
    Ten totiž skrývá kód
  • 00:14:14 ke ztracenému nacistickému účtu
    ve švýcarské bance.
  • 00:14:17 A tedy i k pěkné hoře zlata.
    A Charlie by ji rozhodně chtěl.
  • 00:14:22 Ale pár překážek to má:
    mezinárodní teroristy,
  • 00:14:25 rozzlobené Rusy nebo britskou
    bezpečnostní službu.
  • 00:14:28 Předlohou krimikomedie byla série
  • 00:14:31 humoristických knih
    Kyrila Bonfiglioliho.
  • 00:15:09 Za snímkem stojí hvězdný scenárista
    David Koepp.
  • 00:15:12 Podepsal se například
    pod snímky Jurský park,
  • 00:15:15 Mission Impossible, Spiderman
    nebo Andělé a démoni.
  • 00:15:18 Po kratší odmlce se tentokrát
    postavil do první režisérské linie.
  • 00:15:38 Snímek plný hollywoodských hvězd
    včetně krásné Gwyneth Paltrowové
  • 00:15:42 bude v českých kinech od 29. ledna.
  • 00:15:45 A ještě jedna zahraniční premiéra
  • 00:15:48 v hlavní roli s neméně známou
    herečkou.
  • 00:15:51 V novém americkém dramatu
    s názvem Cake
  • 00:15:53 se představila
    Jennifer Anistonová.
  • 00:15:56 A rozhodně to nebude ta Jennifer,
    na kterou jsou diváci zvyklí.
  • 00:16:13 Film režiséra Daniela Barnze
    se točí okolo Claire,
  • 00:16:16 která trpí chronickou bolestí
    a závislostí na prášcích.
  • 00:16:20 Musí se vyrovnat s osobní tragédií.
  • 00:16:22 A až když ji fascinuje sebevražda
    ženy z její léčebné skupiny,
  • 00:16:25 tak teprve potom jde do tuhého.
  • 00:16:28 Filmová databáze IMDB zatím
    hodnotí snímek 6 body z deseti.
  • 00:16:32 Česká premiéra
    zatím v plánu není.
  • 00:16:37 V úterý 27. ledna to bude 70 let
  • 00:16:40 od osvobození koncentračního
    tábora Osvětim.
  • 00:16:43 Česká televize si toto výročí
    připomene sérií filmů,
  • 00:16:46 které se ke koncentračnímu táboru
    nějak vztahují.
  • 00:16:50 Osvobození Osvětimi
    připomene 12 snímků.
  • 00:16:53 Jsou mezi nimi české
    i hollywoodské filmy,
  • 00:16:56 dokumenty i jeden záznam
    hudebně dramatické skladby.
  • 00:17:01 Na jedné straně jí pojímá
    a bude pojímat zpravodajství,
  • 00:17:06 protože tady bude několik
    světových státníků na pietním aktu.
  • 00:17:08 Na druhé straně se budou točit
    publicistické věci
  • 00:17:12 a z hlediska vysílání ČT1,
    ČT2 nebo ČT Art jde o to,
  • 00:17:16 abychom našli
    co nejlepší mix žánrů.
  • 00:17:19 Dáváme hrané filmy,
    na druhé straně dáváme dokumenty,
  • 00:17:23 které jsou nejen o panu Wintonovi,
  • 00:17:26 který zachránil děti
    během druhé světové války,
  • 00:17:30 ale podobný osud má člověk,
    který byl ve Francii.
  • 00:17:34 Snažíme se ukázat
    i romský holocaust.
  • 00:17:37 Přehlídka odstartovala
  • 00:17:40 francouzským dokumentárním
    filmem Noční vlaky z Košic.
  • 00:17:43 V sobotu bude na ČT1 uveden
    v televizní premiéře film Colette.
  • 00:17:47 Osvětim a Birkenau,
    to byly dva tábory u sebe,
  • 00:17:52 to je tak zvláštní místo,
    kde se koncentruje všechno,
  • 00:17:57 co můžeme poznat,
    přečíst si o nacismu,
  • 00:18:00 o holocaustu, o židovské otázce.
  • 00:18:03 V roce 1944 v létě tam bylo
    až 120 000 lidí,
  • 00:18:06 na jednom místě
    poměrně nevelkém,
  • 00:18:10 to je prostě kotel
    strašných příběhů.
  • 00:18:15 Příběh o mladičké lásce
    přežívající v Osvětimi
  • 00:18:18 vznikl v koprodukci
    s Českou televizí
  • 00:18:20 podle scénáře Arnošta Lustiga.
  • 00:18:25 Právě Arnošt byl ten,
    kdo ten scénář hlídal,
  • 00:18:33 abychom nezabředli
    do nějakých klišé,
  • 00:18:37 abychom nezabředli
    do nějakých polopravd.
  • 00:18:40 Byl to on, kdo přinášel
    drobné střípky pravdy.
  • 00:18:44 S tvorbou Arnošta Lustiga
    se můžete setkat ještě dvakrát
  • 00:18:47 ve filmu Modlitba
    pro Kateřinu Horowitzovou
  • 00:18:50 nebo ve dokumentu Můj fotr
    a jeho nejoblíbenější koncentráky.
  • 00:18:54 Po Modlitbě
    pro Kateřinu Horowitzovou
  • 00:18:57 je ještě dokument
    o Arnoštu Lustigovi.
  • 00:19:00 A rozhodně si myslím
    a divákům doporučuji,
  • 00:19:04 taky se budu dívat,
    na dokument Břetislava Rychlíka
  • 00:19:07 o romském holocaustu
    v České republice,
  • 00:19:10 respektive v bývalém
    Československu.
  • 00:19:12 Uvidíte také třeba český filmový
    klenot Obchod na korze
  • 00:19:15 nebo Oscarový film Pianista
    Romana Polanského.
  • 00:19:18 Přehlídka trvá na ČT1, ČT2
    a ČT Art až do 1. února.
  • 00:19:21 Uzavře se hudebně dramatickou
    skladbu Carla Davise
  • 00:19:24 Poslední vlak zítřka,
    kterou věnoval siru Wintonovi.
  • 00:19:34 A teď ještě konkrétní pozvání
    ke sledování programu ČT Art
  • 00:19:37 v úterý 27 ledna ve 21.25.
  • 00:19:40 Celovečerní dokumentární snímek
    Gisi vypráví silný příběh ženy,
  • 00:19:44 která zachránila tisíce
    lidských životů
  • 00:19:47 před transportem do Osvětimi.
  • 00:19:49 Sama ale nepřežila.
  • 00:19:52 Všichni jsou úplatní, všichni.
  • 00:19:55 Ty transporty je strašně
    demoralizovaly, ty Židy.
  • 00:20:01 Weissmandel by svědkem
    odjezdu jednoho transportu,
  • 00:20:07 který jím strašně otřásl.
  • 00:20:11 Weissmandel se vrátil otřesen.
  • 00:20:16 Soustředil několik Židů a řekl:
  • 00:20:21 Musíme něco udělat,
    jak zastavit tuto hrůzu.
  • 00:20:25 Ptali se ho co. Řekl:
    Není jiné cesty než podplácení.
  • 00:20:33 Gisi byla mezi nimi
    a přidala se k tomu,
  • 00:20:37 že pro záchranu Židů
    musíme spolupracovat i s čertem.
  • 00:20:44 Podívej se, kolik peněz
    se mi podařilo získat.
  • 00:20:52 Jenže my potřebujeme
    strašně moc peněz
  • 00:20:55 pro naše pracovní tábory.
    Zde na Slovensku.
  • 00:21:01 Hostem Filmu je režisérka
    Nataša Dudinská, dobrý den.
  • 00:21:05 Za jakých okolností
    jste se seznámila
  • 00:21:08 s tím příběhem
    Gity Fleishmannové?
  • 00:21:12 Úplně poprvé jsem o ní slyšela
    ve filmu,
  • 00:21:15 který uváděla Česká televize
    před 20 lety.
  • 00:21:18 Byl to film Martina Šmoka
    a Petra Boka
  • 00:21:20 Mezi zaslepenými blázny.
  • 00:21:23 To byl tříhodinový film
    o pracovní skupině,
  • 00:21:25 kterou vedla Gisi,
    ale tam byla jen zmíněna.
  • 00:21:28 Takže to bylo poprvé.
  • 00:21:31 A potom daleko víc
    jsem se o ní dozvěděla,
  • 00:21:34 když jsem si přečetla
    divadelní hru Anny Gruskové.
  • 00:21:37 To propojení, divadelní hra,
  • 00:21:39 kterou hraje Slovenské
    národní divadlo,
  • 00:21:42 je také součástí toho vašeho
    filmového vyprávění
  • 00:21:45 nebo toho příběhu.
    Lehce to šlo propojovat?
  • 00:21:48 Ta komunikace fungovala
    přirozeně?
  • 00:21:51 Přiznám se,
    byl to můj klíč k filmu.
  • 00:21:54 Já jsem dlouho přemýšlela,
  • 00:21:56 jak vlastně přistoupit
    k tomu tématu,
  • 00:21:59 protože je těžké točit film
    o někom, kdo nežije,
  • 00:22:01 Samozřejmě jsou
    klasické přístupy,
  • 00:22:04 že lidé vyprávějí,
    jsou výpovědi, archivy,
  • 00:22:07 ale hrozně jsem to chtěla
    pojmout jinak,
  • 00:22:09 i proto, že to je téma holocaustu,
    které je hrozně velké a tíživé.
  • 00:22:12 A chtěla jsem ho víc zpřítomnit,
  • 00:22:15 víc hovořit o holocaustu
    z našeho pohledu,
  • 00:22:17 ne z pohledu tehdejšího,
    jsem naštěstí tehdy nežila,
  • 00:22:21 a hledal jsem klíč k tomu filmu.
    A vlastně když jsem se dozvěděla,
  • 00:22:24 že Slovenské národní divadlo
    uvede hru Anny Gruskové,
  • 00:22:27 tak jsem pochopila,
    že mám ten klíč,
  • 00:22:30 že budu točit divadelní zkoušky,
    přípravy této divadelní hry,
  • 00:22:34 a tím vydám svůj příběh
    o Gisi Fleishmannové.
  • 00:22:38 Vy žijete v Jeruzalémě.
    Jak náročné to bylo propojovat?
  • 00:22:42 Jednak to natáčení, jednak
    hledání archivních záznamů.
  • 00:22:47 Byla jsem velmi ráda.
  • 00:22:50 Já vždycky hledám
    příležitost točit,
  • 00:22:52 buď na Slovensku,
    nebo v Čechách,
  • 00:22:55 tak mi to umožňuje se vracet,
  • 00:22:58 takže vždycky jsem přijela
    na nějakou delší dobu,
  • 00:23:01 například když jsem točila
    zkoušky,
  • 00:23:03 tak jsem byla v Bratislavě
    v kuse tři týdny,
  • 00:23:06 mezitím jsem seděla v archivech,
    například v Jad Vašem
  • 00:23:09 nebo v jiných archivech v Izraeli.
  • 00:23:11 Velkou část rešerší udělala
    Anna Grusková,
  • 00:23:14 takže naštěstí jsem je používala,
  • 00:23:17 a potom jsem si nastudovala,
    co se k tématu dalo,
  • 00:23:19 setkala jsem se s historiky,
    takže vlastně to bylo fajn.
  • 00:23:22 Bylo jednoduché najít lidi,
    historiky,
  • 00:23:25 kteří znali příběh Gisi?
  • 00:23:27 Její příběh není až tak známý,
  • 00:23:32 ale podařilo se mi, ve filmu
    vystupují čtyři historici.
  • 00:23:35 Dva žijí v Izraeli
    a dva žijí na Slovensku.
  • 00:23:38 A každý z nich podává takový
    úplně jiný pohled na Gisi.
  • 00:23:41 A t mě zajímalo, protože historici
    mají různý úhel pohledu
  • 00:23:44 na její činnost, na činnost
    pracovní skupiny,
  • 00:23:47 vůbec na celé to téma spolupráce,
    kolaborace, podplácení nacistů.
  • 00:23:52 Je to velmi složité téma,
  • 00:23:55 takže je dobré ho vidět
    z různých úhlů pohledu.
  • 00:23:58 Jako pozvání na úterní vysílání
    ČT Art ve 21.25:
  • 00:24:04 Čím vším byla Gisi výjimečná?
  • 00:24:09 Kde začít...
  • 00:24:11 Byla určitě výjimečná tím,
    že nevystudovala vůbec,
  • 00:24:16 měla osm let školy, ale velmi
    rychle se stala aktivistkou,
  • 00:24:21 byla, a o tom film nevypráví,
    tak to k tomu mohu říct,
  • 00:24:25 před válkou působila
    jako velmi aktivní sionistka,
  • 00:24:28 zakládala ženskou
    sionistickou organizaci
  • 00:24:31 na Slovensku,
    často jezdila do Prahy,
  • 00:24:34 takže byla velmi aktivní,
    velmi schopná organizátorsky,
  • 00:24:37 vybudovala si síť kontaktů
    v Evropě,
  • 00:24:41 která jí právě pomohla v tom,
    o co se pokoušela.
  • 00:24:44 A já myslím, že výjimečná
    byla v tom, že to nevzdala,
  • 00:24:46 aspoň pro mě osobně
    toto je fascinující,
  • 00:24:50 a nejen ona,
    ale celá pracovní skupina,
  • 00:24:53 že byli v situaci podle mě,
  • 00:24:55 která se zdá být z dnešního
    pohledu úplně beznadějná.
  • 00:24:58 Zoufalá.
  • 00:25:01 Skupina Židů na Slovensku,
    kdy vládla fašistická vláda,
  • 00:25:05 se rozhodla, že nejprve zastaví
    transporty na Slovensku
  • 00:25:09 a potom že zastaví transporty
    v celé Evropě,
  • 00:25:12 což je podle mě taková chucpa,
    drzost až.
  • 00:25:17 Byla to velká výzva
    a že to nevzdali.
  • 00:25:21 I když to, co stálo proti nim,
    to obrovské zlo,
  • 00:25:23 prostě proti tomu šli
    a pokusili se.
  • 00:25:26 A to, do jaké míry uspěli,
    neuspěli,
  • 00:25:29 o tom ať už se dohadují historici.
    Mě zajímá akt toho vzdoru.
  • 00:25:32 Gisi na ČT Art v úterý večer.
    Ať se hodně divákům líbí.
  • 00:25:35 -Děkuji vám za návštěvu.
    -Děkuji, na shledanou.
  • 00:25:39 A za týden na shledanou
    ve Filmu 2015.
  • 00:25:44 Skryté titulky Blažena Stráníková
    Česká televize 2015

Související