iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
5. 6. 2006
23:05 na ČT1

1 2 3 4 5

29 hlasů
19885
zhlédnutí

Příběhy železné opony

Let za svobodou

Kvůli cestě na svobodu postavil malé letadélko a doletěl s ním až na vídeňské letiště

13 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Příběhy železné opony - Let za svobodou

  • 00:00:03 ZPĚV:
  • 00:00:04 Pojď se mnou milá,
    pojď se mnou milá,
  • 00:00:07 přes tu dolinu,
    přes tu dolinu,
  • 00:00:10 uslyšíš o mně,
    uslyšíš o mně,
  • 00:00:14 smutnou novinu,
    smutnou novinu.
  • 00:00:18 Na té dolině,
    na té dolině,
  • 00:00:22 loučka zelená,
    loučka zelená,
  • 00:00:26 nechoď tam Janko,
    nechoď tam Janko,
  • 00:00:29 zabijí tě tam,
    zabijí tě tam.
  • 00:00:33 Když mě zabijí,
    když mě zabijí,
  • 00:00:37 bude památka,
    bude památka,
  • 00:00:41 zůstane po mně,
    zůstane po mně,
  • 00:00:44 kostí hromádka,
    kostí hromádka.
  • 00:00:55 Dnešní příběh železné opony
    je jako z pohádky.
  • 00:00:59 Jednomu šikovnému mladému muži
    se nelíbilo
  • 00:01:02 v jedné nešikovné ošklivé zemi.
  • 00:01:06 Tak se zamyslel,
    postavil si letadýlko
  • 00:01:09 a jedné noci prostě frnknul.
  • 00:01:13 Jmenoval se Ivo Žďárský
    a v noci 4. 8. 1984
  • 00:01:19 přeletěl řeku Moravu
    a vesele přistál ve Vídni.
  • 00:01:27 Rok 1984 nezačal špatně
    pro komunistické Československo.
  • 00:01:32 V lednu 1984 bylo v Institutu
    klinické a experimentální medicíny
  • 00:01:37 poprvé transplantováno srdce.
    Úspěšně.
  • 00:01:42 Příjemce J. Divina zemřel
    až v r. 1997.
  • 00:01:48 Po 15měsíčním zajetí
    angolskými jednotkami Unita
  • 00:01:52 se do Československa vrátilo
    posledních 20 rukojmí.
  • 00:01:55 Byli propuštěni 21. 6. 1984.
  • 00:01:58 66 československých občanů
    bylo zajato 12. 3. 1983.
  • 00:02:04 45 z nich propuštěno v červnu,
    1 zemřel v Africe.
  • 00:02:10 Vychází Nesnesitelná lehkost bytí.
  • 00:02:13 Velké dílo spisovatele
    Milana Kundery žijícího ve Francii.
  • 00:02:17 K českým čtenářům se kniha dostala
    se zpožděním a tajně.
  • 00:02:21 Kundera byl totiž
    v komunistickém Československu
  • 00:02:25 zakázán.
  • 00:02:28 Muzeum policie v Praze byl
    pošetilý komunistický výtvor.
  • 00:02:32 Jmenovalo se Muzeum SNB.
  • 00:02:37 Kromě povinných školních výprav,
    se sem chodili lidé dívat
  • 00:02:41 na vystavenou exilovou literaturu.
  • 00:02:44 I já jsem zde měl
    pár svých exponátů.
  • 00:02:47 Ovšem student Ivo Žďárský
    si sem přišel nastudovat
  • 00:02:51 chyby, kterých se má vyvarovat
    při svém útěku za hranice.
  • 00:02:57 Objektem, který jej nejvíce zajímal
    byl vírník - stroj podobný vrtulníku,
  • 00:03:01 kterým se v říjnu 1977 pokusil
    přeletět na Západ Vojtěch Vala.
  • 00:03:07 Nad hranicemi však zabloudil
    a musel se vrátit zpátky.
  • 00:03:12 Pro Žďárského, který byl rozhodnut
    uprchnout na Západ,
  • 00:03:16 měly tyto informace cenu zlata.
  • 00:03:21 Shromažďoval jsem informace,
    chodil jsem do muzea SNB.
  • 00:03:28 Tam jsem potkal muže,
    který tomu rozuměl.
  • 00:03:32 Chtěl se dostat přes hranice,
    ale dostal se do mraků
  • 00:03:36 a musel se vrátit a přistát
    na zakázaném území.
  • 00:03:39 Nechtěl jsem udělat
    stejnou chybu,
  • 00:03:42 proto jsem měl sebou kompas atd.
  • 00:03:48 Ostraha československých hranic
    na počátku 80. let
  • 00:03:51 byla celkem dokonalá
    a tak jednou z mála prostupných zón
  • 00:03:58 byla cesta vzduchem.
  • 00:04:00 Tu hlídaly letky složené
    z letounů MIG 15.
  • 00:04:03 Šlo o to vymyslet,
    jak se jim vyhnout.
  • 00:04:06 Byl jsem první, kdo postavil
    motorové rogallo, které létalo.
  • 00:04:12 A nebylo to náhodou.
  • 00:04:14 Ivo Žďárský studoval
    letecké inženýrství na VŠ
  • 00:04:18 a navíc byl členem
    Klubu závěsných kluzáků,
  • 00:04:21 který patřil pod tehdejší
    státem organizovaný SVAZARM.
  • 00:04:26 Ale stejně jej nakonec vyloučili.
  • 00:04:32 On byl takový experimentátor
    a vyvíjel laminátové vrtule.
  • 00:04:38 S těmi se pak proslavil v Americe.
  • 00:04:41 Kamarádil hlavně s Oldou Olšanským,
    to byl pověstný konstruktér letadel.
  • 00:04:46 V r. 2000 se zabil.
  • 00:04:50 Ivo byl jeho žák.
  • 00:04:55 Ivo Žďárský byl opravdu nadšený,
    dá se říci, že až fanatický, pilot.
  • 00:04:59 Létal opravdu všude.
  • 00:05:01 Pro leteckou nekázeň
    ho dokonce vyloučili ze SVAZARMU.
  • 00:05:06 Pak létal načerno,
    což bylo v té době unikátní.
  • 00:05:11 Snažil se létat v noci
    nebo nad Prahou.
  • 00:05:15 Zkrátka dělat řadu věcí,
    které tady nebyly možné.
  • 00:05:20 Je vidět, že Československo
    mu opravdu v jeho vášni bylo malé.
  • 00:05:25 Létání na rogallu bylo zakázáno,
    nemohl jsem začít podnikat.
  • 00:05:29 Byl jsem znechucen celým systémem.
  • 00:05:34 Když začal Ivo Žďárský v r. 1983
    plánovat svůj útěk, bylo mu 23 let.
  • 00:05:40 Konstrukci letadla zahájil
    v garáži v Praze.
  • 00:05:44 Přivezl si základní součásti
    nového stroje:
  • 00:05:47 dvoutaktní motor z pověstného
    bakelitového německého smraďocha
  • 00:05:50 - trabantu.
  • 00:05:52 Nádrž si zase vypůjčil
    z motocyklu Jawa.
  • 00:05:55 Samozřejmě křídla měl uskladněny
    někde venku,
  • 00:05:58 protože to křídlo má 6 metrů,
  • 00:06:01 ale to motorové letadlo
    prostě dělal v bytě.
  • 00:06:04 To se tam vejde.
  • 00:06:08 Nařezat roury se musely,
    svrtat to a opracovat motor.
  • 00:06:13 Kutil si doma, no.
  • 00:06:20 Vyrobil jsem ho tak,
    abych ho mohl složit.
  • 00:06:25 Aby se rogallo vešlo do bytu
    i do auta,
  • 00:06:29 aby, když jste se podíval na auto,
    nebylo poznat, že je uvnitř rogallo.
  • 00:06:37 Byla to část mého plánu
    jak ho dostat blíže k hranici.
  • 00:06:43 První prototyp se nepovedl.
  • 00:06:49 Teprve druhý pokus byl úspěšný.
  • 00:06:52 Nastal čas 100 hodin
    zkušebních letů.
  • 00:06:58 19. 5. 1984 se stala
    Ivo Žďárskému taková nehoda.
  • 00:07:02 Letěl se svým rogallovým křídlem
    z Prahy do Orlických hor
  • 00:07:07 na chalupu svých rodičů.
  • 00:07:09 Během tohoto letu
    mu došlo palivo
  • 00:07:12 a přistál u Dobrušky.
  • 00:07:15 Současně ho ale zaregistrovala
    protivzdušná obrana v Hradci Králové
  • 00:07:19 a vyslala proti němu letadlo,
    které pak asistovalo přistání.
  • 00:07:27 Na místě přistání ho pak
    zkontrolovala místní VB,
  • 00:07:32 která zjistila, že nemá
    platný pilotní průkaz,
  • 00:07:36 že to rogallovo křídlo
    není registrováno,
  • 00:07:40 dále, že ke stavbě těchto
    rogallových křídel nemá povolení.
  • 00:07:45 Takže mu křídlo bylo zabaveno.
  • 00:07:48 V červenci Žďárskému
    rogallo vrátili,
  • 00:07:51 ale hrozila mu pokuta
    20 tisíc korun.
  • 00:07:57 Tyto informace zpracované
    hradeckou VB,
  • 00:08:00 odeslala správa hradecké STB
    do Prahy.
  • 00:08:06 Tato informace se ztratila,
    takže ve věci I. Žďárského
  • 00:08:11 neudělala STB vůbec nic
  • 00:08:15 a útěk 4. 8. byl pro STB
    naprostým překvapením.
  • 00:08:20 Dozvěděla se o něm
    až z tisku.
  • 00:08:24 Útěk naplánoval I. Žďárský
    na 3. 8. 1984 v noci.
  • 00:08:29 Autem Škoda s přívěsem
    přijel na Slovensko
  • 00:08:32 k obci Lozorno u Bratislavy.
  • 00:08:35 Vesnice byla kousek
    od rakouské hranice,
  • 00:08:38 kterou tenkrát tvořila
    řeka Morava.
  • 00:08:42 Těsně před ní byly drátěné zátarasy,
    vojáci, pozorovatelny a světlo.
  • 00:08:53 Potřeboval jsem mít dobré počasí,
    abych viděl kam letím.
  • 00:09:00 Protože v noci jsem mohl vidět
    jen světla Vídně.
  • 00:09:04 Musel jsem si dát pozor
    a vše dobře promyslet,
  • 00:09:07 aby mě nechytili.
  • 00:09:12 Vybavil jsem rogallo světly,
    abyh mohl letět v noci
  • 00:09:15 a vidět kam letím
    a jak jsem vysoko.
  • 00:09:22 Odstartoval 3 minuty po 3. ráno.
  • 00:09:25 Do nejbližší rakouské obce
    to bylo od místa startu asi 12 km.
  • 00:09:35 Musel jsem dávat pozor
    na radarovou stanici.
  • 00:09:38 Když víte jak pracuje,
    dá se jí vyhnout tím,
  • 00:09:45 že přeletíte nad ní.
  • 00:09:47 Tak jsem přeletěl nad radarem.
  • 00:09:51 Hranici přeletěl ve výšce
    100 až 200 metrů.
  • 00:09:54 Klesl, aby jej radar nezachytil.
  • 00:09:57 Nikdo si motorového rogalla
    nevšiml.
  • 00:10:01 Pod I. Žďárským
    se vinula řeka Morava
  • 00:10:03 a on pomalu mířil
    na jihozápad Vídně.
  • 00:10:06 Původní plán byl jiný.
  • 00:10:08 Chtěl zůstat ve vzduchu
    do rozednění
  • 00:10:11 a pak přistát na rakouském území,
    kde pro to budou vhodné podmínky.
  • 00:10:18 V tomto případě by nouzové přistání
    bylo za tmy nejnebezpečnější.
  • 00:10:22 Nejnebezpečnější
    je přistání za tmy.
  • 00:10:24 A pak, samozřejmě,
    aby ho nestřelili zdola.
  • 00:10:28 Zásah nějaké stíhačky
    - to by asi nestihli.
  • 00:10:33 Od těch hranic
    na to měl krátkou dobu,
  • 00:10:35 takže by ho nenašli.
  • 00:10:40 Ale spíš hrozilo
    sestřelení samopalem pohraničníky.
  • 00:10:46 Chtěl jsem přistát, ale v noci
    je těžké přistát kde to neznáte.
  • 00:10:52 Docházelo mi palivo.
  • 00:10:54 Kroužil jsem nad Vídní asi hodinu
    a čekal na východ slunce.
  • 00:10:59 Pak jsem uviděl nějaká světýlka
    blízko Vídně.
  • 00:11:03 Letěl jsem tam a zjistil,
    že je to velké mezinárodní letiště.
  • 00:11:09 Udělal jsem kolečko kolem věže,
    aby poznali, že chci přistát.
  • 00:11:13 Přistál jsem pod křídlem
    velkého letadla.
  • 00:11:17 Mával prošlým československým pasem.
  • 00:11:23 Když všichni pochopili,
    že se jedná o uprchlíka
  • 00:11:25 z komunistického Československa,
  • 00:11:28 vůbec nikoho nezajímalo,
    že pas I. Žďárského
  • 00:11:31 je úředně neplatný.
  • 00:11:35 Všichni na něj byli milí
    a brzy se ozvali novináři.
  • 00:11:41 Česká policie mne hledala,
    stále mne někdo sledoval.
  • 00:11:48 Nakonec to byla AFCR,
    která se o mne postarala.
  • 00:11:54 Pomohla mi uskutečnit návštěvu
    americké ambasády
  • 00:11:58 a opustit Rakousko.
  • 00:12:02 Běžně to trvalo i půl roku,
    ale já jsem odjel do Kalifornie
  • 00:12:06 za 6 týdnů.
  • 00:12:11 Žďárský se dodnes věnuje tomu,
    co začalo v malé garáži
  • 00:12:15 a panelákovém bytě v Praze,
  • 00:12:17 tedy výrobě leteckých součástek.
  • 00:12:20 Stal se specialistou na výrobu
    laminátových vrtulí.
  • 00:12:23 Létání mu dalo svobodu
    a později i práci.
  • 00:12:29 Ivo Žďárský svým úletem do Vídně
    udělal mnoha lidem radost.
  • 00:12:33 Šikovnost a mládí zvítězilo
    nad tupostí a státním násilím.
  • 00:12:39 Jeho letadélko patří
    k nejpodivnějším strojům své doby.
  • 00:12:44 Vytvořeno na koleně, tajně
    a přitom bezchybně.
  • 00:12:49 Ovšem nejdůležitější
    na tom letadélku je,
  • 00:12:52 že vzniklo z touhy po svobodě
    - a vyhrálo.
  • 00:13:02 Skryté titulky: Milena Vlčková,
    Česká televize 2006

Související