iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
20. 2. 2006
21:05 na ČT1

1 2 3 4 5

52 hlasů
17525
zhlédnutí

Příběhy železné opony

Tank svobody

Nákladní auto provezlo na svobodu sedm lidí

13 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Příběhy železné opony - Tank svobody

  • 00:00:55 Tatra 128 pomohla na svobodu
    7 lidem.
  • 00:01:01 V roce 1961 prorazila
    železnou oponu
  • 00:01:04 a s celou osádkou dojela
    až do Vídně.
  • 00:01:07 Zahraniční novináři nazvali
    speciálně upravené vozidlo
  • 00:01:11 tankem svobody.
  • 00:01:13 Byl to jeden
    z neoriginálnějších útěků na západ
  • 00:01:16 a podařil se.
  • 00:01:19 13. 8. 1961 začíná růst
    další hráz v Evropě.
  • 00:01:25 Berlínská zeď.
  • 00:01:27 Její výstavbu hlasitě podporují
    všechny východoevropské státy.
  • 00:01:31 I Československo.
  • 00:01:33 V SSSR se připravuje
    22. sjezd strany.
  • 00:01:36 Dojde k závěru,
    že vítězství socialismu
  • 00:01:40 je definitivní.
  • 00:01:42 4 měsíce před tímto útěkem autem
    navštěvuje ČSSR Jurij Gagarin.
  • 00:01:48 Zatímco 1. kosmonaut světa
    obletěl Zemi,
  • 00:01:51 obyčejní Češi a Slováci
    se nedostanou ani do sousední země.
  • 00:02:02 Takto nějak vypadal tank svobody.
  • 00:02:05 V jeho osádce byl i malíř
    Luboš Králíček.
  • 00:02:09 Ten už měl s útěky za hranice
    své zkušenosti.
  • 00:02:12 Poprvé se dostal na 7 měsíců
    do vězení za to,
  • 00:02:15 že neoznámil úlet na západ
    z letiště v Chocni.
  • 00:02:19 Jeho známá Heda Prokopová
    tam 13. 5. 1949 přišla o život.
  • 00:02:30 5 mladíků a 1 studentka se rozhodli,
    že uletí na Západ.
  • 00:02:34 Hlídkující policista
    2 z nich zastřelil.
  • 00:02:36 Vlastíka Drnovského
    a Hedu Prokopovou.
  • 00:02:39 Třetího Zdenka Mikše postřelil.
  • 00:02:42 Druhé letadlo havarovalo
    u Sušice.
  • 00:02:45 Pokus o útěk skončil katastrofou.
  • 00:02:48 Ti, kteří přežili putovali
    na roky do vězení.
  • 00:02:51 Odsouzeni byli i ti,
    kteří o útěku jen věděli.
  • 00:02:54 Jako Luboš Králíček.
  • 00:02:59 Králíčka jsem vůbec neznal,
    protože to byl kamarád H. Prokopové.
  • 00:03:03 Jak jsem se po návratu z vězení
    dozvěděl, tak ona se asi sešla
  • 00:03:10 s partou kamarádů, kterým se měla
    chlubit tím, že bude utíkat.
  • 00:03:16 Ale my jsme o tom nevěděli,
    takže ani u státního soudu
  • 00:03:21 nám to pak nepřišili.
  • 00:03:24 L. Králíček byl sice
    ve vězení krátce,
  • 00:03:26 ale znamenalo to konec studií.
  • 00:03:29 Proto, že neoznámil budoucí útěk,
    byl vyloučen ze všech vysokých škol
  • 00:03:33 v celém Československu.
  • 00:03:38 O rok později se pokusil o útěk
    za hranice.
  • 00:03:41 Bylo to u Břeclavi.
  • 00:03:43 Ale pokus skončil špatně.
  • 00:03:46 Králíček šel znovu do vězení.
  • 00:03:48 I odtud se pokusil útéci.
    Ale neuspěl.
  • 00:03:51 Prozradil ho sluvězeň,
    horlivý člen KSČ,
  • 00:03:54 odsouzený za defraudaci peněz.
  • 00:04:01 Jmenovaný L. Králíček odsuzuje se
  • 00:04:04 za pokus nedovoleného překročení
    státní hranice na 1,5 roku vězení.
  • 00:04:10 Za napadení příslušníka
    vězeňské stráže
  • 00:04:13 se dále odsuzuje
    na další rok vězení.
  • 00:04:18 Králíček skončil jako další
    ze stovek otroků
  • 00:04:21 v uranových dolech v Jáchymově.
  • 00:04:23 O únik se nepokusil.
  • 00:04:25 Kolem něj byly 3 řady oplocení,
    psi, věže a ostřelovací pásma.
  • 00:04:31 Útěk by byla jistá smrt.
  • 00:04:34 Ale ani pouhá poslušnost
    nezaručovala přežití.
  • 00:04:40 Odvezli nás celou skupinu
    do nějakého baráku,
  • 00:04:45 kde nás chodili bít,
  • 00:04:47 vyhazovali nás oknem ven
    do ostřelovacího pásma.
  • 00:04:54 Tam seděli estébáci,
    kteří nás chtěli odstřelit.
  • 00:04:59 Když jsem toto,
    za velkého utrpení, přečkal,
  • 00:05:02 v korekcích,
    s polovičním příjmem jídla,
  • 00:05:05 odvezli mě pak na tábor Barbora,
    který byl nejhorší na Jáchymovsku.
  • 00:05:11 Byl jsem umístěn
    do betonové místnosti,
  • 00:05:13 která neměla okno.
  • 00:05:18 Byl jsem v koncentračních táborech
    "Nikolaj" a "Eduard".
  • 00:05:21 Tam jsem se seznámil s J. Měrkou,
    Slovákem J. Staškem a J. Strachoněm.
  • 00:05:28 Měrka pracoval v dolech,
    doktor Staško byl na povrchu
  • 00:05:32 a Strachoň na marodce.
  • 00:05:34 Byli jsme přátelé.
  • 00:05:39 Jednou mě v noci vyvedli
    z tábora ven.
  • 00:05:42 Celý tábor byl o půlnoci
    vzbuzen
  • 00:05:45 a postavili mě do jídelny.
  • 00:05:48 Tam kolem mě museli všichni chodit,
    plivnout na mě apod.
  • 00:05:55 Všichni političtí vězni
    se smutně dívali,
  • 00:05:59 jak tam stojím sám.
  • 00:06:02 Asi za 3 hodiny mě odvedli
    zpátky na tábor
  • 00:06:05 a tam mě až do rána bili.
  • 00:06:09 Nejvíce z nás byl
    "tvrdá palice" Měrka.
  • 00:06:12 Chodili za ním soudruzi
    a říkali mu: "dej se k nám".
  • 00:06:15 Nabízeli mu v rámci lágru
    všemožné výhody.
  • 00:06:18 On odmítal.
  • 00:06:20 A tak mu vyhrožovali
    a bili ho.
  • 00:06:23 Právě někdy v té době začal Měrka
    plánovat náš útěk.
  • 00:06:28 Tento obraz,
    který mám jako památku,
  • 00:06:35 mi dělal tajně,
  • 00:06:38 když jsme spolu seděli
    venku před baráky.
  • 00:06:44 On tam maloval.
  • 00:06:51 Měrka po propuštění
    jezdil s tatrou jako šofér.
  • 00:06:56 Jeho nadřízení nevyžadovali,
  • 00:06:59 aby se s autem vracel
    po každé jízdě do garáže.
  • 00:07:02 A tak se zrodil nápad.
  • 00:07:04 Využijeme tatru.
  • 00:07:10 Auto bylo pro útěk
    přes železnou oponu
  • 00:07:13 vybráno šťastně.
  • 00:07:15 Tatra 128 bylo na svou dobu
    silné auto vhodné i do terénu.
  • 00:07:20 Navíc se tato vozidla měla stát
    součástí výbavy ČSLA.
  • 00:07:32 Potřebovali jsme pro průraz
    železnou oponou
  • 00:07:35 auto speciálně upravit.
  • 00:07:37 A taky nenápadně.
  • 00:07:39 Na bočnice a zadní čelo
    jsme přidělali železné pláty.
  • 00:07:42 Nachystali si štípací kleště
    a gumové holínky.
  • 00:07:45 Dopředu před kabinu jsme vyrobili
    speciální kosu.
  • 00:07:50 Jakýsi svislý ocelový břit,
    který měl chránit kabinu
  • 00:07:52 před elektrickou stěnou
    na železné oponě.
  • 00:07:56 Tu jsme chtěli namontovat
    až za tmy - těsně před hranicemi.
  • 00:08:00 Dozvěděl jsem se,
    že chtějí opravdu utéci, tak,
  • 00:08:04 že se se mnou přišli rozloučit.
  • 00:08:07 Dostal jsem jako dárek
    tyto mokré slunečnice.
  • 00:08:13 Útěk se odehrál
    v Českých Velenicích
  • 00:08:15 v Jižních Čechách.
  • 00:08:17 Ing. Měrka měl přesné informace
    o tamním terénu od místního člověka.
  • 00:08:22 Trasu bylo tedy možné připravit
    téměř najisto.
  • 00:08:30 Č. Velenice byly zhruba
    od 1. 6. 1959
  • 00:08:32 vyjmuty z hraničního pásma,
  • 00:08:34 tzn., že do nich mohl každý
    bez problémů, bez povolení, přijet.
  • 00:08:40 Uvnitř tatry byl naložen nábytek
    a mezi ním ukryta
  • 00:08:43 přítelkyně dr. Staška
    a p. Měrková se synem a dcerou.
  • 00:08:47 Pan Králíček, ing. Měrka
    a dr. Staška, seděli v kabině vozu.
  • 00:08:56 Tatínek a p. Staška
    vyjeli z Hulína náklaďákem.
  • 00:09:00 My jsme jeli vlakem.
  • 00:09:02 Řekli mi, že se s tátou sejdeme
    v Jižních Čechách
  • 00:09:05 a pak pojedem stanovat.
  • 00:09:12 Těsně před hranicemi selhaly
    připravené brýle na noční vidění.
  • 00:09:16 Muselo se čekat na rozbřesk.
    To byl problém.
  • 00:09:20 Najednou se vedle vozu
    objevil pohraničník.
  • 00:09:23 Nebylo na co čekat.
  • 00:09:29 Přechod státní hranice uskutečnili
    někdy před 4. hodinou ranní.
  • 00:09:33 Ke státní hranici se přesunovali
    zhruba 10 minut.
  • 00:09:38 Těchto 10 minut šel motor hlučně,
    tudíž je tam všichni mohli slyšet.
  • 00:09:43 Nicméně hlídka na silničním
    pohraničním přechodu
  • 00:09:48 byla umístěna ve strážní budce,
    která byla ze 3. stran zasklená.
  • 00:09:56 Oni nedokázali přesně lokalizovat
    zdroj zvuku.
  • 00:10:00 Mysleli si, že auto jede
    na rakouské straně.
  • 00:10:04 Kromě toho je třeba poznamenat,
  • 00:10:07 že v tu dobu byla
    poměrně hustá mlha.
  • 00:10:10 Viditelnost,
    která ve tmě bývá 150 m,
  • 00:10:14 byla v tu chvíli 40 m.
  • 00:10:17 Takže ani světlomet,
    který hlídka měla,
  • 00:10:20 nemohl tuto mlhu prosvítit.
  • 00:10:27 Hlídka spatřila auto,
    řekněme, v poslední chvíli,
  • 00:10:32 několik desítek metrů
    před drátěným zátarasem.
  • 00:10:36 Auto jelo rychlostí asi 30 km/h.
  • 00:10:41 Na reakci měla hlídka
    zhruba 30 - 40 vteřin.
  • 00:10:46 Vzpomínám si, že mne probudilo
    velké houpání auta, rány a jiskry,
  • 00:10:50 které létaly kolem.
  • 00:10:52 Pak jsem se dozvěděl,
    že to byl ten moment,
  • 00:10:54 kdy jsme projížděli přes dráty.
  • 00:10:59 Auto překonalo drátěný zátaras.
  • 00:11:01 Nebyl to však drátěný zátaras
    v klasickém smyslu.
  • 00:11:05 Byl to jen jednoduchý drátěný plot,
    ve kterém nebyl
  • 00:11:09 proud o vysokém napětí,
    ale jen slaboproudá signalizace.
  • 00:11:15 Přejela kontrolní orní pás
    a za málo okamžiků byli v Rakousku.
  • 00:11:22 Na rakouské straně si uprchlíků
    nikdo nevšímal
  • 00:11:25 a tak dojeli až do centra Vídně.
  • 00:11:27 Pomodlili se v chrámu
    a pak je konečně dostihla policie.
  • 00:11:31 Odvedli uprchlíky
    rovnou na tiskovou konferenci,
  • 00:11:33 kde na ně čekali novináři.
  • 00:11:36 Auto bylo přejmenováno
    na tank svobody
  • 00:11:37 a vystaveno ve Vídni.
  • 00:11:42 Věděli jsme, že Luboš někam odjel.
    Na nějaký výlet.
  • 00:11:45 Ale jak ten výlet dopadl,
    to nikdo z nás nevěděl.
  • 00:11:47 Až po nějakém čase přišla pohlednice
    s obrázkem vídeňského Stefansdomu.
  • 00:11:53 Tím bylo jasné,
    že se cesta podařila.
  • 00:11:56 Na pohlednici bylo také napsáno,
  • 00:11:59 že někteří z té skupinky
    se chystají do Ameriky
  • 00:12:04 a konkrétně Luboš
    ještě zůstává v Rakousku.
  • 00:12:10 Luboš Králíček nakonec pracoval
    v New Yorku jako restaurátor.
  • 00:12:14 Později se usadil v horách,
  • 00:12:17 které mu připomínaly
    milované Beskydy.
  • 00:12:20 Maloval krajinky
    a maluje je stále.
  • 00:12:22 Po pádu železné opony i v Česku.
  • 00:12:25 V USA se usadili i ostatní uprchlíci
    - Staškovi a Měrkovi.
  • 00:12:32 Tatra 128, která prorazila
    železnou oponu,
  • 00:12:35 byla po několika měsících
    vrácena do Československa.
  • 00:12:40 A Luboši Králíčkovi
    se začínají zdát emigrantské sny.
  • 00:12:45 Je zpátky doma,
    zpátky za železnou oponou.
  • 00:12:49 Ve spánku kombinuje,
    jak se zase dostane ven.
  • 00:12:52 Ale stačilo se probudit.
  • 00:12:55 Stovky ostatních
    takové štěstí neměli.
  • 00:13:03 Skryté titulky: Milena Vlčková,
    Česká televize 2006

Související