Příběhy železné opony - Tank svobody
-
00:00:55
Tatra 128 pomohla na svobodu
7 lidem. -
00:01:01
V roce 1961 prorazila
železnou oponu -
00:01:04
a s celou osádkou dojela
až do Vídně. -
00:01:07
Zahraniční novináři nazvali
speciálně upravené vozidlo - 00:01:11 tankem svobody.
-
00:01:13
Byl to jeden
z neoriginálnějších útěků na západ - 00:01:16 a podařil se.
-
00:01:19
13. 8. 1961 začíná růst
další hráz v Evropě. - 00:01:25 Berlínská zeď.
-
00:01:27
Její výstavbu hlasitě podporují
všechny východoevropské státy. - 00:01:31 I Československo.
-
00:01:33
V SSSR se připravuje
22. sjezd strany. -
00:01:36
Dojde k závěru,
že vítězství socialismu - 00:01:40 je definitivní.
-
00:01:42
4 měsíce před tímto útěkem autem
navštěvuje ČSSR Jurij Gagarin. -
00:01:48
Zatímco 1. kosmonaut světa
obletěl Zemi, -
00:01:51
obyčejní Češi a Slováci
se nedostanou ani do sousední země. - 00:02:02 Takto nějak vypadal tank svobody.
-
00:02:05
V jeho osádce byl i malíř
Luboš Králíček. -
00:02:09
Ten už měl s útěky za hranice
své zkušenosti. -
00:02:12
Poprvé se dostal na 7 měsíců
do vězení za to, -
00:02:15
že neoznámil úlet na západ
z letiště v Chocni. -
00:02:19
Jeho známá Heda Prokopová
tam 13. 5. 1949 přišla o život. -
00:02:30
5 mladíků a 1 studentka se rozhodli,
že uletí na Západ. -
00:02:34
Hlídkující policista
2 z nich zastřelil. -
00:02:36
Vlastíka Drnovského
a Hedu Prokopovou. - 00:02:39 Třetího Zdenka Mikše postřelil.
-
00:02:42
Druhé letadlo havarovalo
u Sušice. - 00:02:45 Pokus o útěk skončil katastrofou.
-
00:02:48
Ti, kteří přežili putovali
na roky do vězení. -
00:02:51
Odsouzeni byli i ti,
kteří o útěku jen věděli. - 00:02:54 Jako Luboš Králíček.
-
00:02:59
Králíčka jsem vůbec neznal,
protože to byl kamarád H. Prokopové. -
00:03:03
Jak jsem se po návratu z vězení
dozvěděl, tak ona se asi sešla -
00:03:10
s partou kamarádů, kterým se měla
chlubit tím, že bude utíkat. -
00:03:16
Ale my jsme o tom nevěděli,
takže ani u státního soudu - 00:03:21 nám to pak nepřišili.
-
00:03:24
L. Králíček byl sice
ve vězení krátce, - 00:03:26 ale znamenalo to konec studií.
-
00:03:29
Proto, že neoznámil budoucí útěk,
byl vyloučen ze všech vysokých škol - 00:03:33 v celém Československu.
-
00:03:38
O rok později se pokusil o útěk
za hranice. - 00:03:41 Bylo to u Břeclavi.
- 00:03:43 Ale pokus skončil špatně.
- 00:03:46 Králíček šel znovu do vězení.
-
00:03:48
I odtud se pokusil útéci.
Ale neuspěl. -
00:03:51
Prozradil ho sluvězeň,
horlivý člen KSČ, - 00:03:54 odsouzený za defraudaci peněz.
- 00:04:01 Jmenovaný L. Králíček odsuzuje se
-
00:04:04
za pokus nedovoleného překročení
státní hranice na 1,5 roku vězení. -
00:04:10
Za napadení příslušníka
vězeňské stráže -
00:04:13
se dále odsuzuje
na další rok vězení. -
00:04:18
Králíček skončil jako další
ze stovek otroků - 00:04:21 v uranových dolech v Jáchymově.
- 00:04:23 O únik se nepokusil.
-
00:04:25
Kolem něj byly 3 řady oplocení,
psi, věže a ostřelovací pásma. - 00:04:31 Útěk by byla jistá smrt.
-
00:04:34
Ale ani pouhá poslušnost
nezaručovala přežití. -
00:04:40
Odvezli nás celou skupinu
do nějakého baráku, - 00:04:45 kde nás chodili bít,
-
00:04:47
vyhazovali nás oknem ven
do ostřelovacího pásma. -
00:04:54
Tam seděli estébáci,
kteří nás chtěli odstřelit. -
00:04:59
Když jsem toto,
za velkého utrpení, přečkal, -
00:05:02
v korekcích,
s polovičním příjmem jídla, -
00:05:05
odvezli mě pak na tábor Barbora,
který byl nejhorší na Jáchymovsku. -
00:05:11
Byl jsem umístěn
do betonové místnosti, - 00:05:13 která neměla okno.
-
00:05:18
Byl jsem v koncentračních táborech
"Nikolaj" a "Eduard". -
00:05:21
Tam jsem se seznámil s J. Měrkou,
Slovákem J. Staškem a J. Strachoněm. -
00:05:28
Měrka pracoval v dolech,
doktor Staško byl na povrchu - 00:05:32 a Strachoň na marodce.
- 00:05:34 Byli jsme přátelé.
-
00:05:39
Jednou mě v noci vyvedli
z tábora ven. -
00:05:42
Celý tábor byl o půlnoci
vzbuzen - 00:05:45 a postavili mě do jídelny.
-
00:05:48
Tam kolem mě museli všichni chodit,
plivnout na mě apod. -
00:05:55
Všichni političtí vězni
se smutně dívali, - 00:05:59 jak tam stojím sám.
-
00:06:02
Asi za 3 hodiny mě odvedli
zpátky na tábor - 00:06:05 a tam mě až do rána bili.
-
00:06:09
Nejvíce z nás byl
"tvrdá palice" Měrka. -
00:06:12
Chodili za ním soudruzi
a říkali mu: "dej se k nám". -
00:06:15
Nabízeli mu v rámci lágru
všemožné výhody. - 00:06:18 On odmítal.
-
00:06:20
A tak mu vyhrožovali
a bili ho. -
00:06:23
Právě někdy v té době začal Měrka
plánovat náš útěk. -
00:06:28
Tento obraz,
který mám jako památku, - 00:06:35 mi dělal tajně,
-
00:06:38
když jsme spolu seděli
venku před baráky. - 00:06:44 On tam maloval.
-
00:06:51
Měrka po propuštění
jezdil s tatrou jako šofér. - 00:06:56 Jeho nadřízení nevyžadovali,
-
00:06:59
aby se s autem vracel
po každé jízdě do garáže. - 00:07:02 A tak se zrodil nápad.
- 00:07:04 Využijeme tatru.
-
00:07:10
Auto bylo pro útěk
přes železnou oponu - 00:07:13 vybráno šťastně.
-
00:07:15
Tatra 128 bylo na svou dobu
silné auto vhodné i do terénu. -
00:07:20
Navíc se tato vozidla měla stát
součástí výbavy ČSLA. -
00:07:32
Potřebovali jsme pro průraz
železnou oponou - 00:07:35 auto speciálně upravit.
- 00:07:37 A taky nenápadně.
-
00:07:39
Na bočnice a zadní čelo
jsme přidělali železné pláty. -
00:07:42
Nachystali si štípací kleště
a gumové holínky. -
00:07:45
Dopředu před kabinu jsme vyrobili
speciální kosu. -
00:07:50
Jakýsi svislý ocelový břit,
který měl chránit kabinu -
00:07:52
před elektrickou stěnou
na železné oponě. -
00:07:56
Tu jsme chtěli namontovat
až za tmy - těsně před hranicemi. -
00:08:00
Dozvěděl jsem se,
že chtějí opravdu utéci, tak, - 00:08:04 že se se mnou přišli rozloučit.
-
00:08:07
Dostal jsem jako dárek
tyto mokré slunečnice. -
00:08:13
Útěk se odehrál
v Českých Velenicích - 00:08:15 v Jižních Čechách.
-
00:08:17
Ing. Měrka měl přesné informace
o tamním terénu od místního člověka. -
00:08:22
Trasu bylo tedy možné připravit
téměř najisto. -
00:08:30
Č. Velenice byly zhruba
od 1. 6. 1959 - 00:08:32 vyjmuty z hraničního pásma,
-
00:08:34
tzn., že do nich mohl každý
bez problémů, bez povolení, přijet. -
00:08:40
Uvnitř tatry byl naložen nábytek
a mezi ním ukryta -
00:08:43
přítelkyně dr. Staška
a p. Měrková se synem a dcerou. -
00:08:47
Pan Králíček, ing. Měrka
a dr. Staška, seděli v kabině vozu. -
00:08:56
Tatínek a p. Staška
vyjeli z Hulína náklaďákem. - 00:09:00 My jsme jeli vlakem.
-
00:09:02
Řekli mi, že se s tátou sejdeme
v Jižních Čechách - 00:09:05 a pak pojedem stanovat.
-
00:09:12
Těsně před hranicemi selhaly
připravené brýle na noční vidění. -
00:09:16
Muselo se čekat na rozbřesk.
To byl problém. -
00:09:20
Najednou se vedle vozu
objevil pohraničník. - 00:09:23 Nebylo na co čekat.
-
00:09:29
Přechod státní hranice uskutečnili
někdy před 4. hodinou ranní. -
00:09:33
Ke státní hranici se přesunovali
zhruba 10 minut. -
00:09:38
Těchto 10 minut šel motor hlučně,
tudíž je tam všichni mohli slyšet. -
00:09:43
Nicméně hlídka na silničním
pohraničním přechodu -
00:09:48
byla umístěna ve strážní budce,
která byla ze 3. stran zasklená. -
00:09:56
Oni nedokázali přesně lokalizovat
zdroj zvuku. -
00:10:00
Mysleli si, že auto jede
na rakouské straně. - 00:10:04 Kromě toho je třeba poznamenat,
-
00:10:07
že v tu dobu byla
poměrně hustá mlha. -
00:10:10
Viditelnost,
která ve tmě bývá 150 m, - 00:10:14 byla v tu chvíli 40 m.
-
00:10:17
Takže ani světlomet,
který hlídka měla, - 00:10:20 nemohl tuto mlhu prosvítit.
-
00:10:27
Hlídka spatřila auto,
řekněme, v poslední chvíli, -
00:10:32
několik desítek metrů
před drátěným zátarasem. - 00:10:36 Auto jelo rychlostí asi 30 km/h.
-
00:10:41
Na reakci měla hlídka
zhruba 30 - 40 vteřin. -
00:10:46
Vzpomínám si, že mne probudilo
velké houpání auta, rány a jiskry, - 00:10:50 které létaly kolem.
-
00:10:52
Pak jsem se dozvěděl,
že to byl ten moment, - 00:10:54 kdy jsme projížděli přes dráty.
- 00:10:59 Auto překonalo drátěný zátaras.
-
00:11:01
Nebyl to však drátěný zátaras
v klasickém smyslu. -
00:11:05
Byl to jen jednoduchý drátěný plot,
ve kterém nebyl -
00:11:09
proud o vysokém napětí,
ale jen slaboproudá signalizace. -
00:11:15
Přejela kontrolní orní pás
a za málo okamžiků byli v Rakousku. -
00:11:22
Na rakouské straně si uprchlíků
nikdo nevšímal - 00:11:25 a tak dojeli až do centra Vídně.
-
00:11:27
Pomodlili se v chrámu
a pak je konečně dostihla policie. -
00:11:31
Odvedli uprchlíky
rovnou na tiskovou konferenci, - 00:11:33 kde na ně čekali novináři.
-
00:11:36
Auto bylo přejmenováno
na tank svobody - 00:11:37 a vystaveno ve Vídni.
-
00:11:42
Věděli jsme, že Luboš někam odjel.
Na nějaký výlet. -
00:11:45
Ale jak ten výlet dopadl,
to nikdo z nás nevěděl. -
00:11:47
Až po nějakém čase přišla pohlednice
s obrázkem vídeňského Stefansdomu. -
00:11:53
Tím bylo jasné,
že se cesta podařila. - 00:11:56 Na pohlednici bylo také napsáno,
-
00:11:59
že někteří z té skupinky
se chystají do Ameriky -
00:12:04
a konkrétně Luboš
ještě zůstává v Rakousku. -
00:12:10
Luboš Králíček nakonec pracoval
v New Yorku jako restaurátor. - 00:12:14 Později se usadil v horách,
-
00:12:17
které mu připomínaly
milované Beskydy. -
00:12:20
Maloval krajinky
a maluje je stále. - 00:12:22 Po pádu železné opony i v Česku.
-
00:12:25
V USA se usadili i ostatní uprchlíci
- Staškovi a Měrkovi. -
00:12:32
Tatra 128, která prorazila
železnou oponu, -
00:12:35
byla po několika měsících
vrácena do Československa. -
00:12:40
A Luboši Králíčkovi
se začínají zdát emigrantské sny. -
00:12:45
Je zpátky doma,
zpátky za železnou oponou. -
00:12:49
Ve spánku kombinuje,
jak se zase dostane ven. - 00:12:52 Ale stačilo se probudit.
-
00:12:55
Stovky ostatních
takové štěstí neměli. -
00:13:03
Skryté titulky: Milena Vlčková,
Česká televize 2006