iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
17. 11. 2008
20:25 na ČT2

1 2 3 4 5

118 hlasů
31590
zhlédnutí

Šumná města

Šumná Česká Kanada

23 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Šumná města - Šumná Česká Kanada

  • 00:00:02 Jsme jen malé městečko,
    ale máme všechno.
  • 00:00:06 Jsme jen malé městečko,
    docela malé městečko,
  • 00:00:10 ale máme všechno.
  • 00:00:24 Co mi tady podřimujete?
    Alou do lesů České Kanady!
  • 00:00:28 -Já ale mám dneska vidět domy.
    -To si je musíš našoulat.
  • 00:00:33 Ne, domy ne. To my raději les a lov
    a zůstaneme s panem hajným.
  • 00:00:40 Dobře, večer si pak pobesedujeme.
  • 00:00:43 Večer bude besídka.
  • 00:00:46 Tady vidíte porost,
    tady je lebka.
  • 00:00:49 Tady roste borovice. Tady jsou
    postavy. Je tady nějaký chlap.
  • 00:00:55 Tady je nějaká ženská.
    Je to celá rodina.
  • 00:00:58 Než se ponořím do lesů,
    mechů a vřesů České Kanady
  • 00:01:02 navštívím město, které leží na
    jednom konci tohoto území.
  • 00:01:06 Minu laně, jezevce,
    tu tam je kanec.
  • 00:01:10 Svou náruč otevírá v dáli
    Jindřichův Hradec.
  • 00:01:16 Na hrázi rybníka Vajgaru,
    za šumění dole tekoucí Nežárky,
  • 00:01:21 architektura zámku jde renesančně
    postaru.
  • 00:01:26 Nás ale zde vábí tvorba nová,
    jakou zanechala 20. století doba.
  • 00:01:32 Moderní architektura se překvapivě
    skrývá pod klasicistní fasádou
  • 00:01:37 radnice z roku 1807.
  • 00:01:41 Málokdo by čekal, že zasedací síň
    starého hejtmanství navrhnul
  • 00:01:46 v roce 1904
    v modernisticko-secesním hávu
  • 00:01:50 otec české moderní architektury
    Jan Kotěra.
  • 00:01:54 Na dubové obložení stěn
    s intarziemi
  • 00:01:57 navazují svatováclavské koruny,
  • 00:02:00 okrášlené lipovými květy,
    girlandami a vavříny.
  • 00:02:04 Škoda, že na počátku 20. století
    nebyly síly k realizaci dalších
  • 00:02:10 zdejších Kotěrových projektů.
  • 00:02:13 Jan Kotěra měl naštěstí taky
    zde své nadané žáky.
  • 00:02:19 Již v roce 1904 přivádí
    do Jindřichova Hradce
  • 00:02:23 svého spolupracovníka
  • 00:02:24 Otakara Novotného a ten se všem,
    především stavebníkovi
  • 00:02:29 Eduardu Ledererovi odvděčil.
  • 00:02:32 A nejkrásnější secesní stavbu
    dekorem ověnčil.
  • 00:02:37 Trochu zvětšené volské oko
    na nás ve střeše pomrkává,
  • 00:02:42 ale jinak zdařilé rekonstrukci
    v roce 1997 čest a sláva.
  • 00:02:48 A stejně jako v projektech svého
    učitele,
  • 00:02:51 dům zdobí květinové křivky,
    které se vplétají do mříží,
  • 00:02:55 omítek. I dřevo se krásou odívá.
  • 00:02:58 A uvnitř, je to také autenticky
    chutné?
  • 00:03:03 Geometrické tvarosloví dřevěného
    zábradlí,
  • 00:03:07 jemně pastelová barevnost,
  • 00:03:09 vlnovky štukatur vidět je nutné.
  • 00:03:15 Kotěra měl však zde dalšího
    pokračovatele, místního architekta,
  • 00:03:19 neprávem opomíjeného Antonína
    Mečíře.
  • 00:03:22 Z jeho vytříbených realizací
    si připomeneme
  • 00:03:24 Masarykovu obchodní akademii,
  • 00:03:27 Okresní soud,
  • 00:03:28 nárožní nájemní dům.
  • 00:03:30 My si k návštěvě vybereme,
    v slunečních přímkách tvarovanou
  • 00:03:35 funkcionalistickou vilu Emílie
    Kolínové z let 1932-33.
  • 00:03:41 Dům si stále drží eleganci a švih.
  • 00:03:46 A pod progresivním pláštěm skrývá
  • 00:03:49 tradicionalistický interiér.
  • 00:03:52 Vše zde je v akurátní proporci
    a poctivě řemeslné.
  • 00:03:56 Zábradlí, dubové dýhy v obkladech,
    velké podélné okno.
  • 00:04:02 Přes jedno století k nám přichází
  • 00:04:04 rodinný přítel manželů Kolínových,
    architekt Antonín Mečíř.
  • 00:04:11 Chtěl jsem vytvořit další dominantu
    nad Nežárkou,
  • 00:04:14 jako moderní protiváhu
    manýristického zámeckého rondelu.
  • 00:04:19 Jistě víte, že s Nežárkou byla
    těsně provázána Ema Destinnová.
  • 00:04:27 Božská Ema našla své útočiště,
    mnohdy osamělé,
  • 00:04:31 na zámku ve Stráži nad Nežárkou.
  • 00:04:34 Její hlas dokázal naplnit sály
    nejen v Evropě, ale i v Americe.
  • 00:04:38 A nás svede proti toku řeky,
    ale Ema stále mlčí a rybaří.
  • 00:04:45 A posílá nás dál.
  • 00:04:52 Tak tato zacházka podél řeky
    stála za to.
  • 00:04:55 Kultivovaný park v Dolním Skrýchově
    s výtvarnými objekty
  • 00:05:00 vybudoval na přelomu tisíciletí
    malíř, sochař a kuchař
  • 00:05:05 Josef Anderle a sám jej okrášlil
    největším počtem kamenných plastik.
  • 00:05:12 Indiánská hlava vybroušením sílená
    zanechala navěky Gonosová Milena.
  • 00:05:20 Do kovu tady taky ťal mistr
    retroťal.
  • 00:05:26 Že by se stala chyba?
  • 00:05:29 Z řeky kostrou vystoupila ryba?
  • 00:05:35 Jak se tato těžká lavice točí,
    to je záhada.
  • 00:05:40 Musím vyrazit na druhou stranu,
    směr Česká Kanada.
  • 00:05:45 Jindřichův Hradec je za námi.
  • 00:05:49 Musím ještě přibrzdit, toto je
    jeden z první realizovaný projektů,
  • 00:05:54 tehdy mladého architekta
    Josefa Zítka.
  • 00:05:57 Tvůrce Národního divadla v Praze.
  • 00:06:00 V roce 1863 nákladem hraběte
    Černína vznikla restaurace Rudolfov
  • 00:06:05 s tanečním parketem.
  • 00:06:07 Po dobu více než jednoho století
  • 00:06:09 nejvyhledávanější cíl vycházek
    za město.
  • 00:06:13 Zde Karel Čapek na letním bytě
    napsal román Krakatit.
  • 00:06:18 Hlavní postava, inženýr Prokop
  • 00:06:21 -právě z rozvalin přichází.
    -Ratatata, Krakatit.
  • 00:06:28 Všechno je třaskavina, i tyto boty.
  • 00:06:31 Na nich poletíš, jak hnán
    Hertzovými vlnami.
  • 00:06:35 To jsou sedmimílové boty.
    Abych to všechno stihnul.
  • 00:06:40 Budeš v tom svítit a hřát
    a za architekturou se hnát.
  • 00:06:48 Díky, pane inženýre, krok je delší
    při poloviční síle.
  • 00:07:00 Příroda jak na druhé půli světa.
  • 00:07:02 Jalovce, borovice, po pohodě
    jihočeských placek je veta,
  • 00:07:06 zde oslovují železité lesní tůně
  • 00:07:10 balvany zrozené
    ve čtvrtohorním lůně.
  • 00:07:13 Zde pasou se ve stepi bizoni,
  • 00:07:15 zda nás Vinnetou dohoní?
  • 00:07:20 Stejně, jako se v romantické
    krajině objevují kamenní poutníci,
  • 00:07:24 stejně tak nájezdy městských
    chalupářů za sebou zanechávají
  • 00:07:28 husitské tvrze,
  • 00:07:30 indiánská puebla,
  • 00:07:31 či obytné kapličky.
  • 00:07:33 Jako zde, ve vísce Klenová
    se kaple svaté Anny
  • 00:07:37 z roku 1854
  • 00:07:39 proměnila v konci 20. století
  • 00:07:41 na obytný víkendhaus.
  • 00:07:43 Člověk se zde marně táže,
    proč pod stolem Páně
  • 00:07:47 je vjezd do garáže.
  • 00:07:50 Mnohdy však chalupáři svou
    receptářovskou pílí
  • 00:07:54 zachránili téměř řadu zaniklých
    objektů,
  • 00:07:57 ba i míst, dýchajících historií.
  • 00:08:02 Bludné kameny
  • 00:08:03 vystřídaly v České Kanadě bludní
    Holanďané.
  • 00:08:08 A tak v blízkosti nedotčené přírody
    vznikají rozparcelované aglomerace
  • 00:08:13 tak známé z okrajů velkoměst.
  • 00:08:17 Zde u Nové Bystřice je zatím
    postaveno 31 viladomů.
  • 00:08:22 Ale louka je ochotna přijmout
    dalších 150.
  • 00:08:26 Původně zajímavý urbanistický
    záměr s rodinnými domy bez plotů,
  • 00:08:31 na atraktivní svažité parcele
    se architektonicky nepovedl.
  • 00:08:36 Ateliér Archa z Českých Budějovic
  • 00:08:38 vyprojektoval neosobní,
    sterilní svět.
  • 00:08:41 Viladomy jako reklamní poutače
    na střešní krytinu,
  • 00:08:45 blížící se průměrným katalogovým
    řešením.
  • 00:08:48 Škoda, promarněná příležitost.
  • 00:08:52 Tak jak je někde stavební činnosti
    nadbytek, docela blízko,
  • 00:08:56 v Českém Rudolci se jí nedostává.
  • 00:08:59 Dnes vybydlený neogotický zámeček
    z roku 1860,
  • 00:09:03 podle projektu tehdejšího majitele,
  • 00:09:06 architektonického samouka Angela
    z Picchioni,
  • 00:09:10 svou zdobností vyvrací výraz pro
    tento kraj "Chudé Sudety?.
  • 00:09:15 Chtělo by se říci "Malá Hluboká?.
  • 00:09:19 Jaký grázl za tímto stavem
    věcí vězí?
  • 00:09:23 Volal jste mě, pane?
  • 00:09:26 Místní loupežník, zločinec, lapka,
    Johann Grasel.
  • 00:09:31 Podle kterého zlidovělo
    slovo grázl.
  • 00:09:34 Byl vězněn na Špilberku
    a společně se dvěma dalšími lotry
  • 00:09:38 popraven roku 1818 na
    předměstí Vídně.
  • 00:09:41 Jakými stezkami mě provede?
  • 00:09:44 Jakými? No, přece těmi mými.
  • 00:09:47 Jsme totiž Evropa Mitte.
  • 00:09:50 Ale pozor na můj předzub.
  • 00:10:00 Tady motorovou pilečkou
    řízi říz.
  • 00:10:03 Tady si nějaký pilečka postavil
    sklad dřeva.
  • 00:10:07 To je známá realizace profesora
    Martina Rajniše,
  • 00:10:10 sklad dřeva s obytnými dutinami.
  • 00:10:13 Jedna z jeho navržených architektur
    z roku 2008.
  • 00:10:18 Do chráněného krajinného parku
    stavba připlula
  • 00:10:21 a je s ním šetrně spojena pouze
    modřínovýma patkama.
  • 00:10:26 Během jednoho dne ji lze rozebrat
    a recyklovat.
  • 00:10:32 Na modřínových patkách jsou sloupky
    o průměru 4,5 x 4,5 cm.
  • 00:10:38 Tento horizontální kožich je volně
    vyvěšen
  • 00:10:43 a volně levituje v prostoru.
  • 00:10:45 Na co jsou tam ty dráty?
  • 00:10:47 To jsou táhla, neboť stavba
  • 00:10:49 v důsledku vlhkosti se pohybuje
    až o 9cm.
  • 00:10:54 Tohle musí za větru uletět.
  • 00:10:56 Celý dům je zatížen kačírkem.
  • 00:10:58 -Kačerem?
    -Štěrkem na střeše.
  • 00:11:04 To musela být drahota.
  • 00:11:06 Celý dům včetně sítí přišel
    na 1,2 milionu korun.
  • 00:11:11 Nakoukneme dovnitř.
  • 00:11:13 Tam nepůjdu.
  • 00:11:20 Z jedné strany jsou za sendvičovou
    stěnou úložné prostory.
  • 00:11:25 Jsou oddělené posuvnými stěnami.
  • 00:11:28 Největší místností je obytný pokoj
    s krbem a kuchyňskou linkou.
  • 00:11:33 Dále následuje koupelna
  • 00:11:37 s vanou a umyvadlem.
  • 00:11:41 A také toaletou.
  • 00:11:43 Když jde někdo na záchod,
    pouze se zesílí rádio.
  • 00:11:48 Dále je zde dětský pokoj
  • 00:11:52 a ložnice rodičů.
  • 00:11:55 Celková plocha tohoto jedinečného
    bydlení je 75m.
  • 00:12:04 A zase ven na terasu.
  • 00:12:10 Hej, Grasele! On mně snad
    ukradl boty!
  • 00:12:17 Hej, grázle!
  • 00:12:23 Těmito lesy neutíkal jen Johann
    Grasel, ale i stovky lidí.
  • 00:12:27 Lupiči, poctivci, Češi, Němci,
    Rakušané, fašisti, komunisti.
  • 00:12:34 Zdejší betonová vojenská historie
  • 00:12:36 jakoby byla obrazem absurdního
    20. století.
  • 00:12:40 Nejprve se mladá Československá
    republika chtěla bránila
  • 00:12:44 systémem ŘOPÍKŮ.
  • 00:12:46 ŘOP - Ředitelství opevňovacích
    prací.
  • 00:12:50 Tedy bunkry rozmístěné v několika
    liniích po celém obvodu
  • 00:12:54 tehdejšího území Československa.
  • 00:12:58 Tento systém byl budován
    v letech 1935-38.
  • 00:13:04 Němci zde za 2. světové války
    testovali první praradary.
  • 00:13:09 Ale i socialistické stavebnictví
    zde zanechalo také své otisky.
  • 00:13:13 Za doktora Husáka se zdejší kraj
    ozdobil po komunisticku.
  • 00:13:17 A to sice dvojitými dráty
    a elektrickým proudem,
  • 00:13:20 střílnami a psovody.
  • 00:13:24 Jak vypadala dispozice téhle
  • 00:13:27 minimalistické válečné
    architektury?
  • 00:13:29 Zeptáme se zde zbylého vojáka
    Benešovy armády.
  • 00:13:34 Vstup byl kryt střílnou.
  • 00:13:36 A dále?
  • 00:13:38 A ve dvou místnostech vždy
    po kulometu,
  • 00:13:40 shoz na granáty, periskop.
  • 00:13:44 Dřevěné bednění bylo ponecháno.
    Bylo zde sedm vojáků.
  • 00:13:47 A měli řád, desatero
    a poslední příkaz zní...
  • 00:13:50 Měj důvěru ve svůj objekt,
    nesmíš ho nikdy opustit.
  • 00:13:53 Na shledanou.
  • 00:14:01 Vesnice Maříž se ocitla mezi
    komunistickými dráty z obou stran.
  • 00:14:06 Místo, které bylo postaveno
    na hlavu.
  • 00:14:08 Několik desítek let sem chodili
  • 00:14:10 pouze lidé s prověřeným
    pověřením.
  • 00:14:13 S demokracií dráty zmizely
    a pohraničníky vystřídali umělci.
  • 00:14:20 Sochy v Maříži pronikají
    i do chalup.
  • 00:14:22 Krb v podobě kapří hlavy a dubový
    stůl s posuvnou dědovou mísou
  • 00:14:29 od tvrdohlavého Čestmíra Sušky.
  • 00:14:32 A tak zde v řadě stavení vzniká
    umění, sochy, kresby.
  • 00:14:37 Příchozí si zde malují hrnky.
  • 00:14:41 Kaplička na elektřinu se spontánně
    stala skutečnou kapličkou
  • 00:14:46 s pamětí na všechny předčasně
    zesnulé umělce.
  • 00:14:51 Jedním z nich byl Kryštof Trubáček.
  • 00:14:53 Mezi prvními přivedl uměleckou
    karavanu do Slavonic.
  • 00:14:57 I když odešel, jeho velbloudi stále
    k nám po hladině přicházejí.
  • 00:15:03 A v hrbech mají čistou vodu.
  • 00:15:08 Do Maříže proudí modernost právě
  • 00:15:11 v podobě dokončovaného kamenného
    domu, který je volnou parafrází
  • 00:15:15 tradiční stodoly se dvěma
    štítovými stěnami,
  • 00:15:18 sedlovou střechou a obdélníkovými
    štěrbinami dveří a oken.
  • 00:15:24 Brněnský architekt Jindřich
    Škrabal
  • 00:15:26 naprojektoval tento zvenčí
    přísný dům,
  • 00:15:30 aby odolával zdejší drsné
    povětrnosti.
  • 00:15:33 Ale uvnitř je uzavřený obytný
    prostor otevřený.
  • 00:15:39 Řešený v několika úrovních.
  • 00:15:43 Původní hradební kamennou zeď také
    využili k realizaci objektu
  • 00:15:48 s malometrážními byty další
    brněnští architekti Hrůša a Pelčák
  • 00:15:53 v městě Slavonice - posledním
    zastavením našeho šumného putování.
  • 00:15:58 Stavba z roku 1996
  • 00:16:01 připomíná svou vnější uzavřeností
  • 00:16:03 středověkou fortifikaci.
  • 00:16:07 Z atria nabízí objekt šest
    dvoupokojových bytů,
  • 00:16:11 sušící a hrací terasu, sklípky
  • 00:16:14 a šest mezonetových bytů
  • 00:16:16 z celkového počtu 20 obytných
    jednotek.
  • 00:16:20 Mezonet je protažen do atria
    krytým nebo otevřeným sezením.
  • 00:16:25 Na úrovni přízemí je obývací pokoj
    s kuchyňskou linkou,
  • 00:16:30 příslušenstvím a během cesty
    do patra potkáváme vtipně řešené
  • 00:16:36 úložiště věcí a nad ním úložiště
    dospívajících dětí.
  • 00:16:42 A nahoře je jedna relativně
    prostorná ložnice.
  • 00:16:49 Je sympatické, že ve městě,
    kde je většina domů pokryta
  • 00:16:53 velice kvalitními renesančními
    sgrafity,
  • 00:16:56 se objevuje pokus na objektu
    s malometrážními byty
  • 00:17:01 o sgrafita novodobá.
    Bohužel se nepovedla.
  • 00:17:04 Vývoj této specificky výtvarné
    techniky
  • 00:17:07 byl na příliš dlouho přerušen.
  • 00:17:10 S úchvatnou historickou kulisou
    náměstí se dokázala sžít nejen
  • 00:17:15 eklektická škola z roku 1898,
  • 00:17:19 s přívětivým loubím vedoucím
    ke kostelu.
  • 00:17:22 Také tradicionalistická,
    hmotově uměřená
  • 00:17:26 radnice z roku 1910 s věžičkou
    přenesenou
  • 00:17:30 ze své renesanční předchůdkyně.
  • 00:17:32 Ale i rekonstrukce náměstí v roce
    1996 z ateliéru Romana Kouckého.
  • 00:17:39 Ten našel v nepravidelně tvarovaném
    trojúhelníkovém prostoru bod,
  • 00:17:44 z kterého se všechno rozbíhá
    nebo sbíhá,
  • 00:17:48 pomyslný úběžník věků.
  • 00:17:52 Kašna byla odhalena ve své původní
    proporci
  • 00:17:56 a právě v ní ve filmu
    "Valerie a týden divů?,
  • 00:18:01 připoutal Tchoř Orlíka.
  • 00:18:05 HUDBA
  • 00:18:21 Orlíku, Orlíku!
  • 00:18:29 HUDBA
  • 00:18:46 Valerie, to jste vy?
  • 00:18:52 Ten netvor mě zmučil.
  • 00:18:55 Valerie, chci vám dát několik rad.
  • 00:18:59 -Jsme na náměstí.
    -Promiňte.
  • 00:19:02 Zápas Orlíka s Tchořem provázel
    Slavonice téměř po celou
  • 00:19:06 druhou polovinu 20. století,
  • 00:19:08 ale po sametové revoluci
    se situace mění.
  • 00:19:11 Zdejší zdi začínají naslouchat
    slovům filozofů, výtvarníků,
  • 00:19:16 pátračů a ve většině domů
    se dál bydlí.
  • 00:19:19 V některých vznikají originální
    restaurace,
  • 00:19:23 kavárny, dílny nebo galerie.
  • 00:19:26 Jako přímo před námi Fárův dům.
  • 00:19:29 V další realizaci ateliér Romana
    Koutského
  • 00:19:33 rekonstrukcí středověkého domu
    našel svůj posmrtný život
  • 00:19:38 výtvarník Libor Fára.
  • 00:19:42 Na stěnách nacházíme jeho
    asambláže, obrazy.
  • 00:19:47 Ale i v půdorysu 1. patra
    je zakódováno Libor Fára.
  • 00:19:52 Tečka, čára. Čára - chodba, galerie
    a tečka - sprcha
  • 00:20:00 v koupelně.
  • 00:20:01 A téměř vždy je vnitřní dispozici
    přisouzena přísná symetrie
  • 00:20:10 v průhledech.
  • 00:20:13 Architekt navrhl v letech 1998 - 99
    investorce Anně Fárové
  • 00:20:19 dům vyabstrahovaný, bez ozdoby.
  • 00:20:22 Přímý, kde žádné romantické
    kudrliny neruší
  • 00:20:25 a kde vyprázdněné stěrkované stěny
    jsou naplňovány fantazií
  • 00:20:30 bydlících zde žijících.
  • 00:20:33 A já zmizím ve slavonického
    podzemí.
  • 00:20:39 Tepaný lidský radiátor a chrlič
    Martina Ceplechy,
  • 00:20:44 nám dávají tušit, že jsme se
    vynořili s poslední realizací
  • 00:20:49 architektonické dvojice
    Koucký - Malá
  • 00:20:53 v poetickém hotelu, legendárním
    baru, v místě setkání
  • 00:20:56 se sklepovským názvem Besídka.
  • 00:21:00 Na potřetí visačka kvality
    a stejně jako předchozí
  • 00:21:04 i tato stavba oceněná
    v rámci Grand Prix
  • 00:21:08 Obce českých architektů.
  • 00:21:11 Proto se tvůrci oprávněně
    a neskromně podepsali na každý díl
  • 00:21:16 nově přistavěného točitého
    schodiště.
  • 00:21:20 Já už ale slyším volat děti.
  • 00:21:32 (Volají) Mistři, mistři.
  • 00:21:34 Tam ani nechoďte,
    tam jsou samí mistři.
  • 00:21:37 -A děti jsou kde?
    -Nahoře v podkroví v útrobách lodi.
  • 00:21:41 -A káva?
    -Tu si dáte až v příštím díle.
  • 00:21:46 Pan Kouťák,
  • 00:21:49 pan Korýs,
  • 00:21:52 pan Vávra.
  • 00:21:55 Tak co, jak se máte?
  • 00:21:58 Tady se cítíme jako doma.
  • 00:22:02 Pod laťkovým obkladem vždy znova.
  • 00:22:06 Uspává nás architektura snová.
  • 00:22:10 Řekněte, co jste dnes viděly?
  • 00:22:12 Do krás České Kanady,
    my jsme se vpíjely.
  • 00:22:54 Skryté titulky
    Miroslav Hanzlíček

Související