iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
5. 11. 2006
17:45 na ČT2

1 2 3 4 5

36 hlasů
11114
zhlédnutí

Prolínání světů

Křesťanské kláštery a řády

27 min | další Vzdělávání »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Prolínání světů: Křesťanské kláštery a řády

  • 00:00:21 ZVONÍ ZVON.
  • 00:01:07 Vydáváme se dnes do pozoruhodného
    a mnohotvárného světa,...
  • 00:01:09 ...křesťanských klášterů.
  • 00:01:12 Téměř vždy,
    dříve než hovoříme o křesťanství,
  • 00:01:14 hovoříme o židovství,
  • 00:01:16 protože křesťanství má s židovstvím
    společné prastaré kořeny.
  • 00:01:19 Zdá se,
  • 00:01:22 že v židovství pro klášterní život
    a mnišství není žádný prostor,
  • 00:01:26 protože judaismus klade do centra
    rodinu a manželství.
  • 00:01:30 Existuje však jedna výjimka:
  • 00:01:32 zde v Kumránu,
    na poušti u břehů Mrtvého moře,
  • 00:01:37 žila na počátku našeho tisíciletí
    komunita esejců, židovských asketů,
  • 00:01:43 kteří se připravovali,
    odděleni od ostatních,
  • 00:01:48 na konečný střet sil dobra a zla,
    světla a tmy.
  • 00:01:52 Jejich styl společného života
    připomíná to,
  • 00:01:55 co známe z pozdějších dějin
    křesťanských klášterů.
  • 00:01:59 Pravděpodobně
    z tohoto prostředí,...
  • 00:02:02 ...vzešel
    i bezprostřední Ježíšův předchůdce,
  • 00:02:06 asketa Jan Křtitel.
  • 00:02:09 Ježíš narozdíl od Jana Křtitele
    nebyl přísný asketa,
  • 00:02:13 i když v jeho životě
    byla období samoty a modlitby,
  • 00:02:17 jako když se nedaleko odtud
    postil 40 dní na poušti.
  • 00:02:21 Ale pro jeho blízkost životu
    obyčejných lidí,...
  • 00:02:25 ...nazývali přísní Janovi učedníci
    Ježíše žroutem a pijanem vína.
  • 00:02:30 Ježíš nevytvořil okolo sebe
    skupinu mnichů,
  • 00:02:34 jako ji vytvořil Buddha
    ze svých učedníků,
  • 00:02:38 a také komunity prvotních křesťanů,
    jako byla komunita v Jeruzalémě,
  • 00:02:43 kteří měli všechno společné,
    byli asi spíše výjimkou.
  • 00:02:46 Instituce klášterů
    a mnišského života...
  • 00:02:49 ...se v křesťanství vytvořila
    teprve za několik staletí.
  • 00:02:54 Pokusme se pátrat,
    proč a jak k tomu došlo.
  • 00:03:00 Na tomto místě,
  • 00:03:02 v poušti mezi
    Jeruzalémem a Jerichem,
  • 00:03:04 se podle tradice
    Ježíš po svém křtu v Jordáně,...
  • 00:03:07 ...postil 40 dní
    a byl tady pokoušen ďáblem.
  • 00:03:12 V jeho stopách sem přicházelo
    množství mužů a žen.
  • 00:03:16 Ne proto, aby v poušti trávili
    klidné časy rozjímání,
  • 00:03:20 ale proto, aby se setkali s démony
    na jejich vlastním poli.
  • 00:03:27 Nejvíce křesťanů
    odcházelo do pousteven,...
  • 00:03:28 ...v pouštích Palestiny a Egypta
    ve 3. a hlavně 4. století.
  • 00:03:33 Jaká to byla doba?
  • 00:03:35 Mladé křesťanství
    se záhy rozšířilo.
  • 00:03:38 Neopřeno o žádnou světskou moc,
    ba právě naopak,
  • 00:03:41 vystaveno ranám
    krutého pronásledování,
  • 00:03:44 do všech koutů římské říše.
  • 00:03:46 A také do Afriky i Indie.
  • 00:03:50 V době Ježíšovy smrti
    existovalo asi 120 jeho vyznavačů.
  • 00:03:55 Za 100 let jich bylo přes 40 000.
  • 00:03:58 Za další století přes milión.
  • 00:04:01 R. 300 tvořilo 6 miliónů křesťanů
    přes 10% obyvatel římské říše,
  • 00:04:08 včetně lidí
    z vyšších a vzdělaných vrstev.
  • 00:04:10 Za dalších 50 let,
    a teprve během nich,
  • 00:04:14 kdy dal císař Konstantin
    církvi svobodu
  • 00:04:16 a pak i četná privilegia,
    jich bylo už přes 50%.
  • 00:04:22 Křesťané nejprve prchali do pouště
    zřejmě před pronásledováním.
  • 00:04:26 Ale pak sem přicházeli
    také ti věřící,
  • 00:04:29 kteří
    s oním většinovým křesťanstvím,
  • 00:04:33 které se začalo příliš zabydlovat
    v říši,
  • 00:04:36 nebyli konformní.
  • 00:04:39 Chtěli tady uskutečnit
    radikálnější podobu života z víry.
  • 00:04:45 R. 420 píše sv. Jeroným
    ze své poustevny:
  • 00:04:50 "Dříve církev
    díky pronásledování rostla
  • 00:04:52 a byla korunována mučednictvím.
  • 00:04:55 Ale za vlády křesťanských císařů
    sice roste její bohatství a moc,
  • 00:05:00 avšak jejích ctností ubývá."
  • 00:05:09 Poustevníci se začínají sdružovat
    v komunity.
  • 00:05:12 Určují si přísná pravidla,
  • 00:05:13 a tak vznikají v poušti
    první kláštery,
  • 00:05:16 prostor
    pro alternativní verzi křesťanství.
  • 00:05:22 Ta bude po tisíciletí
    nastavovat zrcadlo,...
  • 00:05:25 ...ostatnímu křesťanskému světu.
  • 00:05:27 Bude mu však také
    zdrojem inspirace,
  • 00:05:29 vzdělání a duchovního vedení.
  • 00:05:33 Křesťanské kláštery
    vznikaly na místech,
  • 00:05:35 spojených s životy světců,
  • 00:05:37 a zde ve Svaté zemi
    často na místech,
  • 00:05:39 spojených
    s příběhy Starého i Nového Zákona.
  • 00:05:43 V této dramatické scenérii pouště
    byl klášter postaven na místě,
  • 00:05:48 kde se podle tradice
    ukrýval prorok Eliáš,
  • 00:05:51 před hněvem královny Jezábel.
  • 00:06:12 Uprostřed Svaté země,
    na břehu Genezaretského jezera,
  • 00:06:16 v klášteře Tabgha,
    na místě Božího působení,
  • 00:06:18 žije komunita německých
    benediktinů a benediktinek.
  • 00:06:24 Pokusme se
    sestry Rosemarie zeptat,
  • 00:06:26 jaké to je žít v klášteře,
    v klášteře ve Svaté zemi?
  • 00:06:33 Zde v Tabghze
    žijí muži i ženy dohromady,
  • 00:06:36 podle řeholních pravidel
    sv. Benedikta.
  • 00:06:39 Přestože jde
    o dvě různá společenství,
  • 00:06:42 práce a modlitba je společná.
  • 00:06:45 Je pro nás příjemným překvapením,
  • 00:06:47 že toto místo
    není navštěvováno jen křesťany,
  • 00:06:52 ale máme možnost pozdravit
    i věřící jiných náboženství,
  • 00:06:57 Židy, muslimy, drúzy a další.
  • 00:07:05 Zveme ale především
    postižené z Palestiny a Izraele,
  • 00:07:09 kteří tu tráví nějaký čas.
  • 00:07:12 Je hezké vidět v jejich tvářích,
    i v tvářích dětí,
  • 00:07:16 že sem chodí rádi
    a rádi s námi v Tabghze pobývají.
  • 00:07:23 Dávný svět prvních klášterů,
  • 00:07:25 které se zrodily
    z komunit poustevníků,
  • 00:07:28 připomínají dnes
    na oněch místech v Egyptě,...
  • 00:07:29 ...kláštery koptů,
  • 00:07:31 jedné z větví
    východního křesťanství.
  • 00:07:34 Pro křesťanský východ
    je důležitá tradice starectví.
  • 00:07:38 Tímto moudrým rádcem
    však nemusí být vždycky stařec.
  • 00:07:42 Může to být někdy
    i mladší řeholník,
  • 00:07:45 který však strávil
    alespoň rok o samotě v poustevně.
  • 00:07:48 Ze svých duchovních zkušeností
    pak může rozdávat i novicům
  • 00:07:51 a poutníkům.
  • 00:07:54 Učí je,
    jak si počínat uprostřed pokušení.
  • 00:07:58 Jak zacházet
    se špatnými myšlenkami a sklony.
  • 00:08:01 Jak pokáním smývat staré hříchy.
  • 00:08:04 Jak střežit svůj jazyk.
  • 00:08:06 Jak se soustředit při modlitbě.
  • 00:08:09 A jak celý život
    vytrvale udržovat pokoj v mysli
  • 00:08:12 a pěstovat ctnosti,
  • 00:08:14 k nimž patří moudrost,
    milosrdenství, laskavost a pokora.
  • 00:08:20 Život v klášteře má pevný řád
  • 00:08:23 a středem každého dne
    je společná bohoslužba.
  • 00:08:32 Jsme svědky vánoční mše
    hlavy koptské církve,
  • 00:08:35 papeže Šenudy.
  • 00:08:39 Na význam klášterů jsme se zeptali
    i kardinála Vlka:
  • 00:08:45 Mně se zdá,
    že je to prostor nebo místo,
  • 00:08:49 které si nechává ruch
    své charismatické,
  • 00:08:52 spirituální působení v církvi.
  • 00:08:56 A kláštery jsou
    takovým místem ztišení,
  • 00:08:59 zvláště
    ty meditativní, kontemplativní,
  • 00:09:05 a je to dnes
    obrovský vklad do církve,
  • 00:09:08 protože jsou to místa modlitby,
    místa společenství,
  • 00:09:13 místa duchovních rodin,
  • 00:09:17 kde je Kristus přítomen
    uprostřed nich.
  • 00:09:20 A jsou to místa vyzařování,
    města nahoře ležící.
  • 00:09:26 A já se domnívám,
    že bez těchto charismat,
  • 00:09:29 bez těchto klášterů,
    církev není úplná.
  • 00:09:32 Že je to důležitý prvek
    pro církev v každé době,
  • 00:09:36 a já bych skoro řekl:
    zvláště dnes.
  • 00:09:39 Po konstantinovském obratu
    církvi hrozilo,
  • 00:09:41 že by se mohla stát
    jen ornamentem politické moci.
  • 00:09:46 Ale právě vytrvalá péče klášterů
    o intelektuální, spirituální
  • 00:09:50 a morální stránku víry,
  • 00:09:52 umožnila křesťanství sehrát
    jeho kulturní,
  • 00:09:56 duchovní a civilizační úlohu.
  • 00:10:05 Tam, kde bylo ve starověku
    křesťanství velmi živé,
  • 00:10:09 zejména v Sýrii
    a části dnešního Turecka,
  • 00:10:11 byť jsou to dnes
    země převážně islámské,
  • 00:10:14 najdeme četné starobylé kláštery.
  • 00:10:17 Některé jsou podstatně přestavěné
  • 00:10:19 a vnější podobou modernizované.
  • 00:10:22 Jiné více upomínají,...
  • 00:10:23 ...na kvetoucí doby
    byzantského křesťanství,
  • 00:10:26 na doby prvních koncilů církve,
  • 00:10:29 ještě nerozdělené schizmatem
    na větev východní a západní.
  • 00:10:36 Řeholníci se zavazovali
    ke studiu Písma, modlitbě,
  • 00:10:39 askezi a manuální práci.
  • 00:10:42 Základem mnišství
    jsou 3 evangelijní rady:
  • 00:10:47 Za prvé chudoba.
  • 00:10:48 Mniši nemají
    žádný soukromý majetek,
  • 00:10:51 v klášterech je všechno společné.
  • 00:10:54 Za druhé poslušnost.
  • 00:10:56 Společný život vyžaduje
    pevný řád a ukázněnost.
  • 00:11:01 A za třetí čistota.
  • 00:11:03 Cudnost těla a mysli,
    nerozdělené srdce.
  • 00:11:08 Ve východním křesťanství
    jsou celibátem vázáni pouze mniši
  • 00:11:11 a biskupové.
  • 00:11:13 Ti pocházejí vždy z řad řeholníků.
  • 00:11:16 Obyčejní světští kněží
    žijí v manželství.
  • 00:11:19 Před svěcením však zpravidla
    mají strávit měsíc v klášteře.
  • 00:11:26 V západním křesťanství
    se povinný celibát kněží,
  • 00:11:29 pod vlivem reforem,
    vycházejících z kláštera v Cluny,
  • 00:11:32 rozšířil teprve
    na prahu 2. tisíciletí.
  • 00:11:43 Některé kláštery jsou přilepeny
    jako orlí hnízda na skály,
  • 00:11:47 jako klášter Sumela v Turecku.
  • 00:11:50 Jejich vnější nepřístupnost
    a strohost na straně jedné,
  • 00:11:52 a zároveň vnitřní krása
    umělecké výzdoby,...
  • 00:11:56 ...jako by symbolizovaly
    paradox klášterního života.
  • 00:11:59 Tvrdá askeze a odříkání
    přinášejí cenné ovoce.
  • 00:12:04 Mohou to být plody
    dodnes oceňovaného,...
  • 00:12:07 ...výtvarného a slovesného umění.
  • 00:12:09 Tomu se v klášterech
    vždy dobře dařilo.
  • 00:12:12 Anebo můžeme myslet
    na onu skrytou kulturu charakteru,
  • 00:12:16 které uzrály v životech,
    plných mlčení a ukázněnosti.
  • 00:12:21 Jedna z mnišských zásad zní:
  • 00:12:24 udržuj v životě řád.
  • 00:12:26 Řád podrží tebe.
  • 00:12:39 V tradicích byzantského mnišství
    dosud pokračují,...
  • 00:12:42 ...pravoslavné kláštery,
    dnes znovu i v Rusku,
  • 00:12:47 kde se vždy pěstoval
    hésychasmus, modlitba srdce,
  • 00:12:51 při stálém opakování
    Ježíšova jména.
  • 00:12:55 Kolik řeholníků zahynulo,...
  • 00:12:56 ...v sovětských
    koncentračních táborech,
  • 00:12:59 kolik klášterů bylo zničeno
    či přeměněno v muzea ateismu.
  • 00:13:04 Dnes se sám komunistický ateismus
    ocitl v zaprášené minulosti
  • 00:13:10 a pravoslavné kláštery
    se znovu snaží,...
  • 00:13:13 ...navrátit ruský národ
    ke kořenům jeho kultury.
  • 00:13:17 Snad se ruské pravoslaví
    poučí z dějin
  • 00:13:20 a odolá pokušení
    příliš se spojovat s nacionalismem
  • 00:13:24 a politickou mocí.
  • 00:13:32 Západ nešel
    cestou byzantské jednoty,...
  • 00:13:35 ...trůnu a oltáře.
  • 00:13:36 Středověké papežství,
    opřené o reformní klášter v Cluny,
  • 00:13:40 se postavilo
    monopolu císařské moci.
  • 00:13:43 Tento boj za svobodu církve,
    tato papežská revoluce,
  • 00:13:48 některými nazývaná
    "první evropskou revolucí",
  • 00:13:51 skončila ve 12. století
    rozlišením duchovní a světské moci
  • 00:13:56 a tím významně přispěla
    k dějinám svobody
  • 00:13:59 a plurality Západu.
  • 00:14:03 Sv. Benedikt,
    otec západního mnišství,
  • 00:14:05 je uctíván jako patron Evropy.
  • 00:14:07 Z jeho kláštera na Monte Cassino
    se postupně, po celé Evropě,
  • 00:14:11 rozprostřela síť klášterů,
  • 00:14:13 ohnisek duchovní kultury
    i materiální civilizace.
  • 00:14:17 Jedním z nich
    byl i pražský Břevnov.
  • 00:14:20 Když zaplavily
    území Římské říše,...
  • 00:14:21 ...mladé bojovné kmeny,
  • 00:14:24 benediktini jim předávali
    nejen křesťanskou víru,
  • 00:14:27 nýbrž
    i základy antické vzdělanosti.
  • 00:14:31 Zasloužili se tak
    o kontinuitu evropské kultury.
  • 00:14:34 Heslem řádu je "Ora et labora",
    "Modli se a pracuj".
  • 00:14:41 Břevnovský klášter
    je nejstarší mužský klášter,...
  • 00:14:44 ...na našem území.
  • 00:14:47 Byl založen sv. Vojtěchem
    v 10. století
  • 00:14:50 a po více než 1000 let
    byl centrem vzdělanosti.
  • 00:14:55 Jeho historie je ovšem pohnutá.
  • 00:14:59 V dobách husitských byl rozbořen
  • 00:15:01 a v dobách komunistické totality
    tu řeholníky vystřídalo,...
  • 00:15:04 ...pracoviště ministerstva vnitra.
  • 00:15:07 V dubnu 1950 zlikvidovala
    komunistická milice a policie,...
  • 00:15:11 ...všechny mužské kláštery
    na našem území.
  • 00:15:15 Řeholníky násilím převezla
    do pracovních táborů
  • 00:15:17 či trestných vojenských oddílů.
  • 00:15:19 Stovky z nich
    byly nevinně odsouzeny,...
  • 00:15:22 ...k dlouhým letům žaláře.
  • 00:15:25 Majetek klášterů byl zabaven,
    mnohdy rozkraden či zničen.
  • 00:15:29 Mnohé
    z nejcennějších pokladů naší země,
  • 00:15:32 které řeholníci po léta
    pečlivě opatrovali,
  • 00:15:36 se během 40 let komunismu
    obrátily v ruinu.
  • 00:15:39 Jen výjimečně získaly
    některé budovy,...
  • 00:15:42 ...statut národní kulturní památky
    a začaly se opravovat.
  • 00:15:48 Po r. 1989 se mohl
    do Břevnova krátce vrátit,
  • 00:15:52 po letech věznění a exilu,
    i opat Anastáz Opasek,
  • 00:15:56 známý svou svobodomyslností
    a smyslem pro humor a pro krásu.
  • 00:16:04 Sv. Benedikt označil
    za matku všech ctností "discretio",
  • 00:16:07 umění rozvážně rozlišovat hodnoty.
  • 00:16:10 Svou řeholi nazývá školou služby.
  • 00:16:14 Jeho řeholní pravidla
    začínají slovem "naslouchej".
  • 00:16:18 Naslouchat byl povinen i opat,
    představený kláštera.
  • 00:16:21 Na něm ležela tíha odpovědnosti
    za důležitá rozhodování.
  • 00:16:26 Ale před rozhodnutím byl povinen
    vyslechnout názory všech bratří.
  • 00:16:31 A každý z bratří,
    i ten nejnepatrnější a nejmladší,
  • 00:16:35 byl zase zavázán říci otevřeně
    opatovi své mínění.
  • 00:16:39 Neboť, jak praví Benedikt:
  • 00:16:42 Bůh často zjevuje to, co je lepší,
    mladšímu.
  • 00:16:46 Moudrost
    benediktinských řeholních pravidel,
  • 00:16:48 z počátku 6. století,
  • 00:16:51 by v mnohém mohla inspirovat
    i moderní společnost.
  • 00:17:00 Nezbytnou součástí řeholního života
    bylo vždy studium,
  • 00:17:03 četba i psaní knih.
  • 00:17:05 Knihovny vždy patřily
    k nutnému vybavení,...
  • 00:17:07 ...každého kláštera.
  • 00:17:09 O středověkých mniších
    bylo napsáno:
  • 00:17:12 "Tito muži, odkojení Ciceronem,
  • 00:17:14 se při vstupu do kláštera
    vzdali úplně všeho,
  • 00:17:17 kromě umění krásně psát."
  • 00:17:22 V klášterech se hodně mlčelo,
    o to víc se tam psalo.
  • 00:17:25 Vznikala zde původní díla,
  • 00:17:27 ale přepisovaly a uchovávaly se
    i starší rukopisy.
  • 00:17:32 Knihovny se tak stávaly
    největším pokladem kláštera.
  • 00:17:38 Tomáš Akvinský razil zásadu:
  • 00:17:40 "contemplata alii stradere",
  • 00:17:43 "rozjímané předávat druhým".
  • 00:17:46 Ve vyučování
    viděl vrchol duchovního života.
  • 00:17:56 Sv. Augustin,
  • 00:17:58 jeden z největších myslitelů
    evropských dějin,
  • 00:18:01 trávil čas
    po svém obrácení s přáteli,
  • 00:18:03 na venkovském statku.
  • 00:18:06 Zde spojil tradici
    křesťanského poustevnictví,...
  • 00:18:08 ...s antickým ideálem
    filozofického života,
  • 00:18:11 modlitbu s přemýšlením,
    studiem, psaním
  • 00:18:14 a dialogem vzdělaných mužů.
  • 00:18:17 Tím byla inspirována
    řehole augustiniánů,
  • 00:18:20 kteří se i u nás dnes vracejí
    do svých starých klášterů.
  • 00:18:23 Působí např. v Brně,
  • 00:18:26 kde kdysi z jejich řad vzešel
    zakladatel genetiky,
  • 00:18:28 Johann Gregor Mendel,
  • 00:18:30 či u sv. Tomáše
    v Praze na Malé Straně.
  • 00:18:40 Narodil jsem se v New Yorku,
  • 00:18:42 jsem tedy Američan
  • 00:18:45 a jsem augustinián.
  • 00:18:51 Sem do ČR jsme my, Španělé,
    přišli vypomáhat.
  • 00:18:59 Aby se ta provincie
    postavila na nohy.
  • 00:19:04 Ale co teď bude - těžko říct.
  • 00:19:06 Nevíme, jak to dopadne.
  • 00:19:19 Dost důležitý pro dějiny komunit
    byl v 16. století,...
  • 00:19:22 ...vznik jezuitského řádu.
  • 00:19:25 Následovníci Ignáce z Loyoly
    už nestavěli kláštery,
  • 00:19:28 nýbrž koleje,
    nenosili řeholní hábity,
  • 00:19:31 nýbrž univerzitní taláry.
  • 00:19:35 A zatímco benediktini
    slibovali věrnost jednomu místu,
  • 00:19:40 jezuitští profesové naopak
    slíbili vycestování do země,
  • 00:19:44 kde je bude nejvíce zapotřebí.
  • 00:19:48 Každý jezuita koná svoji formaci
    a důkladnou přípravu,...
  • 00:19:53 ...zpravidla v několika zemích.
  • 00:19:55 V pražském Klementinu budovali
    jezuité od r. 1556 své první sídlo.
  • 00:20:01 R. 1618 odtud byli vyhnáni
    protestantskou vrchností.
  • 00:20:06 Ale po Bílé Hoře se naopak stali
    hlavním nástrojem rekatolizace.
  • 00:20:10 Působil zde ovšem nejen
    proslulý P. Koniáš,
  • 00:20:16 ale i velký vlastenecký historik,
    jezuita Bohuslav Balbín,
  • 00:20:20 nebo i řada umělců a vědců,
    a také ti,
  • 00:20:24 kteří zahynuli
    jako dobrovolní ošetřovatelé,
  • 00:20:27 v době moru,
  • 00:20:30 a také mnozí mučedníci,
  • 00:20:32 kteří položili život
    za katolickou víru v Anglii
  • 00:20:34 nebo v dálných misijních zemích.
  • 00:20:39 Dějiny jezuitů nejsou
    ani v současné době černobílé,
  • 00:20:41 tak bych se chtěl zeptat:
  • 00:20:44 jaké jsou priority jezuitů dnes?
  • 00:20:49 Jaké ve světě, jaké u nás?
  • 00:20:51 Kromě tradiční intelektuální práce,
    práce s lidmi, je to také věda,
  • 00:20:55 a v ČR jistě
    dialog s naší současnou kulturou,
  • 00:21:00 dialog s tím,
  • 00:21:02 čemu tady říkáme
    "nevěřící společnost",
  • 00:21:04 byť taková vlastně není.
  • 00:21:16 Jsme v pražském klášteře
    sester karmelitek,
  • 00:21:19 v klášteře,
  • 00:21:21 který se vnější architekturou
    klášteru vůbec nepodobá.
  • 00:21:23 Je to vlastně obyčejná vila.
  • 00:21:25 A tak bych se vás chtěl zeptat,
    sestro Deniso,
  • 00:21:28 jak vypadá život
    v takovém klášteře,
  • 00:21:31 co je vlastně posláním
    takové komunity?
  • 00:21:35 I když architektura tak nevypadá,
  • 00:21:37 mnohé z prvků se takto zachovaly.
  • 00:21:39 My jako komunita
    opravdu pěstujeme spiritualitu,...
  • 00:21:44 ...karmelského řádu,
  • 00:21:47 což je velice hluboká
    mystická spiritualita.
  • 00:21:49 Zdálo se nám,
  • 00:21:51 že by bylo dobré
    sdílet ji s jinými lidmi,
  • 00:21:53 takže ten dům je otevřenější,
  • 00:21:56 a kromě komunity sester
    tu bydlí vysokoškolské studentky.
  • 00:22:07 Náš klášter je často plný lidí,
    kteří jsou nevěřící,
  • 00:22:12 zajímají se nějakým způsobem
    o víru, ale nejsou vyhranění.
  • 00:22:18 Snažíme se tady žít normálně,
    zdravě, žít z bohatství toho,
  • 00:22:22 co jsou přirozené lidské vztahy.
  • 00:22:26 Pro nás je život v klášteře
    způsobem cesty ke svobodě.
  • 00:22:29 Představujeme si to tak,
  • 00:22:31 že se nějak doplňujeme s lidmi,
    kteří žijí ve světě
  • 00:22:35 a kteří nemají ty možnosti,
    jaké máme my.
  • 00:22:38 Od rodiny
    a normálních lidských vztahů,...
  • 00:22:44 ...se učíme co to je
    mít někoho opravdu rád,
  • 00:22:47 zatímco si představujeme,
  • 00:22:49 že takový člověk, který nemá na to,
    aby 3 hodiny denně kontemploval,
  • 00:22:54 se může od řeholníků
    snad ani ne učit,
  • 00:22:57 ale nějakým způsobem
    se přiblížit tomu,
  • 00:23:00 co je základní,
    bez čeho se může člověk obejít.
  • 00:23:05 A k tomu, co k životu
    může ale také stačit.
  • 00:23:09 HUDBA. PÍSEŇ.
  • 00:23:45 Reformační větev křesťanství,
  • 00:23:47 spojená
    se jménem Luthera a Kalvína,
  • 00:23:49 jistě obohatila
    křesťanskou tradici,
  • 00:23:52 přispěla k demokratizaci církve
    i celé evropské společnosti.
  • 00:23:56 Martin Luther,
    původně augustiniánský mnich,
  • 00:23:59 však při svém rozchodu
    s římskou církví,...
  • 00:24:01 ...úplně zavrhl mnišství.
  • 00:24:03 Zdálo se,
  • 00:24:05 že protestantismus
    zůstane natrvalo ochuzen,...
  • 00:24:07 ...o tuto hodnotu
    křesťanské tradice.
  • 00:24:10 Avšak byl to právě
    protestantský pastor Roger Schutz,
  • 00:24:14 kdo v polovině 20. století
    založil,...
  • 00:24:16 ...patrně
    nejvlivnější klášterní komunitu...
  • 00:24:18 ...naší doby.
  • 00:24:21 Ve francouzské vesničce Taizé,
  • 00:24:23 poblíž rozvalin
    někdejšího kláštera v Cluny.
  • 00:24:26 Bratr Roger byl jednou
    z nejvýznamnějších osobností,...
  • 00:24:29 ...moderního křesťanství.
  • 00:24:32 Byl zavražděn v létě 2005.
  • 00:24:36 Do Taizé,
  • 00:24:38 kde žije řeholní komunita
    složená z evangelíků,
  • 00:24:39 katolíků i pravoslavných,
  • 00:24:41 proudí mladí z celého světa.
  • 00:24:44 Mohutné mezinárodní hnutí,
    které se zrodilo v Taizé,
  • 00:24:48 přispívá ke sjednocení křesťanů
  • 00:24:50 i k porozumění lidí
    různých kultur a náboženství.
  • 00:24:55 Při naší dnešní procházce,
  • 00:24:57 po dějinách a současnosti mnišství,
  • 00:24:59 jsme museli mnohé opominout.
  • 00:25:01 Sympatické následovníky
    sv. Františka z Assisi
  • 00:25:03 nebo učené dominikány, řády,
  • 00:25:05 které se zasloužily
    o rozvoj univerzit nebo jiné,
  • 00:25:08 specializované na péči o nemocné.
  • 00:25:12 Snad jsme alespoň trochu pomohli
    porozumět smyslu této podoby,...
  • 00:25:16 ...náboženského života.
  • 00:25:18 Je jím trvalý poukaz nahoru,
    vertikála života, kontemplace,
  • 00:25:23 umožňující získat nadhled
    nad každodenní všedností.
  • 00:25:27 Ale také služba člověku
    na poli kultury, vzdělání,
  • 00:25:31 i sociální a charitativní péče.
  • 00:25:34 Spojení kontemplace a akce,
  • 00:25:37 modlitby a služby,
  • 00:25:39 to je odkaz klášterů.
  • 00:25:43 Po tisíciletí udržovaly
    tiché kontinuum duchovní kultury.
  • 00:25:47 A kdykoliv byl proud tradice
    přerván,
  • 00:25:50 vždy zas někdo odešel do samoty
  • 00:25:53 a tam vykřesal jiskru reformy,
  • 00:25:55 přinesl plamen nového počátku.
  • 00:25:58 Kláštery a jejich obyvatelé
    vždy také budili odpor.
  • 00:26:03 Budili posměch, nenávist
    či alespoň nedůvěru u těch,
  • 00:26:08 kteří lpěli právě na těch věcech,
  • 00:26:12 jichž se řeholníci
    dobrovolně vzdávají.
  • 00:26:17 Mniši nás provokují tím,
    že svou existencí ukazují,
  • 00:26:21 že se člověk vlastně
    může obejít bez mnohého,
  • 00:26:25 co vtíravé reklamy konzumního světa
    vydávají za nepostradatelné
  • 00:26:29 a absolutní.
  • 00:26:32 Mniši je relativizují.
  • 00:26:35 Tyto klidné bytosti
    nás zneklidňují tím,
  • 00:26:38 že ukazují kamsi dál,
    za horizont našich jistot.
  • 00:26:44 Možná v této provokaci
    spočívá také jejich trvalý význam.
  • 00:26:49 Skryté titulky:
    Hana Svanovská.
  • 00:27:29 .

Související