3. 1. 2023
Projekty, které vznikly za podpory České televize, získaly 27 nominací z 30 možných
Nominací na Cenu české filmové kritiky za loňský rok se dočkalo celkem sedmnáct děl. Jsou mezi nimi filmy promítané vloni v kinech, doplněné o televizní projekty a krátké snímky.
Vojtěch Mašek natočil drama Arvéd o Jiřím Arvédu Smíchovském, okultistovi a udavači, jako mysteriózní psychologický labyrint jeho mysli. Hlasující kritici a kritičky výsledek ocenili nominacemi za scénář, režii, film a herecký výkon Michala Kerna v titulní úloze. Vyzdvihli také dynamický příběh mladého drogového dealera BANGER. od Adama Sedláka. Ten má nominaci za nejlepší film, režii a pro herce Marsella Bendiga v roli dealerova nejlepšího kamaráda. Bendig se navíc uchází o titul objev roku. Výpravný biografický a hudební snímek Il Boemo o skladateli Josefu Myslivečkovi se může stát nejlepším filmem nebo být oceněný za režii Petra Václava, herecký výkon Vojtěcha Dyka či za hudební složku, na níž se podílel dirigent Václav Luks.
Nejlepší ženský výkon předvedly podle kritiků a kritiček ukrajinská herečka Vita Smačeljuk v roli matky řešící nečekaná morální dilemata v dramatu Oběť, Pavla Tomicová jako psychicky zmožená žena ze snímku A pak přišla láska… a Gabriela Mikulková v úloze manželky neúnavně podporující svého muže v krizi ve filmu Slovo.
Kromě snímku A pak přišla láska... všechny filmy vznikly za podpory ČT.
Ze 75 celovečerních titulů distribuovaných v kinech bylo 26 dokumentárních. Nejvíce z nich hlasující zaujaly filmy Zkouška umění, Good Old Czechs a KaprKód, představující tři velmi odlišné metody. Zkouška umění (r. Adéla Komrzý, Tomáš Bojar) vznikla pozorováním vybraných situací během přijímacích zkoušek na AVU, Good Old Czechs (r. Tomáš Bojar) je střihový dokumentární film o českých letcích RAF sestávající z archivních materiálů. A vítězný snímek letošního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava KaprKód (r. Lucie Králová) nabízí dokumentární operu o pozapomenutém skladateli Janu Kaprovi. Jak Good Old Czechs, tak KaprKód se ucházejí také o cenu za střih v kategorii audiovizuální počin roku.
Cenu innogy za objev roku může dostat být herec Marsell Bendig za film BANGER. anebo režisér Michal Blaško díky svému celovečernímu debutu Oběť i televizní minisérii Podezření. Hlasující vyzdvihli také Adama Kolomana Rybanského za jeho celovečerní satirický debut Kdyby radši hořelo. V kategorii Mimo kino si konkurují tři různorodé seriálové projekty České televize, Devadesátky, Pět let a Podezření. Nejlepším krátkým filmem se může stát experimentální Asterión, studentský snímek z Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně Ostrov svobody a původní YouTube produkce Spiknutí holčičích hoven.
Až na dva studentské filmy všechny podpořila ČT.
Slavnostní večer 4. února 2023 bude v Divadle Archa a v přímém přenosu od 20:20 na ČT art moderovat dvojice Tereza Dočkalová a Jiří Panzner.
Kompletní nominace na Ceny české filmové kritiky za rok 2022
Nejlepší film
Arvéd – Tomáš Michálek, Kristýna Michálek Květová
BANGER. – Jakub Jíra, Kryštof Zelenka
Il Boemo – Jan Macola
Nejlepší dokument
Good Old Czechs – Tomáš Bojar
KaprKód – Lucie Králová
Zkouška umění – Adéla Komrzý, Tomáš Bojar
Nejlepší režie
Arvéd – Vojtěch Mašek
BANGER. – Adam Sedlák
Il Boemo – Petr Václav
Nejlepší scénář
Arvéd – Jan Poláček, Vojtěch Mašek
Běžná selhání – Klára Vlasáková
Oběť – Jakub Medvecký
Nejlepší herec
Arvéd – Michal Kern
BANGER. – Marsell Bendig
Il Boemo – Vojtěch Dyk
Nejlepší herečka
A pak přišla láska… – Pavla Tomicová
Oběť – Vita Smačeljuk
Slovo – Gabriela Mikulková
Audiovizuální počin
Good Old Czechs, střih – Šimon Špidla
Il Boemo, hudba – Václav Luks
KaprKód, střih – Adam Brothánek
Cena innogy pro objev roku
Marsell Bendig – herec, BANGER.
Michal Blaško – režie, Oběť, Podezření
Adam Koloman Rybanský – režie, scénář, Kdyby radši hořelo
Mimo kino
Devadesátky – Peter Bebjak, Josef Mareš
Pět let – Damián Vondrášek, Sára Zeithammerová
Podezření – Michal Blaško, Štěpán Hulík
Nejlepší krátký film
Asterión – Francesco Montagner
Ostrov svobody – Petr Januschka
Spiknutí holčičích hoven – Adina Šulcová, Viktorie Novotná
Ceny české filmové kritiky organizuje Sdružení české filmové kritiky za podpory hlavních partnerů, kterými jsou innogy, Česká televize, Státní fond kinematografie a Ministerstvo kultury.
14. 7. 2025
Koprodukční snímky České televize zaznamenaly na Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary několik úspěchů. Hlavní cenu Křišťálový glóbus si odnesl dokument Raději zešílet v divočině. Režisér Miro Remo v něm zachycuje dva neustále se hašteřící bratry-dvojčata žijící podivínským způsobem na zchátralém statku mimo civilizaci. Zvláštní uznání udělila porota Hlavní soutěže Kateřině Falbrové za subtilní herecký výkon ve filmu scenáristy a režiséra Ondřeje Provazníka Sbormistr. Tento film si odnesl i Cenu Europa Cinemas Label, která se uděluje na evropských festivalech.
12. 5. 2025
Loutkový film Život k sežrání režisérky Kristiny Dufkové byl po mnoha úspěších v zahraničí oceněn na tuzemském Mezinárodním festivalu animovaných filmů Anifilm, a to hned dvakrát.
10. 4. 2025
Po více než 30 letech byl vybrán na prestižní světový filmový festival v Cannes český hraný film. Celovečerní debut režisérky a scenáristky Zuzany Kirscherové Karavan, na jehož vzniku se podílela Česká televize, bude mít světovou premiéru v soutěžní sekci Un Certain Regard.
21. 3. 2025
Cenu poroty České soutěže za nejlepší film si z Mezinárodního festivalu o lidských právech Jeden svět odnesl distribuční dokument TA DRUHÁ, který vznikl za podpory České televize. Režisérka Marie-Magdalena Kochová skrze příběh osmnáctileté Johany citlivě přibližuje dlouhodobě opomíjené téma zdravých sourozenců, tzv. skleněných dětí vyrůstajících v rodinách pečujících o děti se speciálními potřebami.
10. 3. 2025
Čtrnáct Českých lvů získaly filmy, na jejichž vzniku se podílela Česká televize. Česká filmová a televizní akademie nejvíce ocenila Vlny režiséra Jiřího Mádla, Amerikánka má na kontě tři sošky. Dvě skleněné trofeje posbíraly dokument Ještě nejsem, kým chci být a animovaný snímek Život k sežrání, jednu pak Zahradníkův rok.
4. 2. 2025
Nejlepším filmem uplynulého roku je podle českých kritiků a kritiček Amerikánka. Snímek režiséra a producenta Viktora Tauše posbíral celkem tři sošky, za nejlepší fil, nejlepší režii a audiovizuální počin. Nejlepším dokumentem roku byl vyhlášen portrét fotografky Libuše Jarcovjákové v režii Kláry Tasovské s názvem Ještě nejsem, kým chci být. Jako nejlepší herec byl oceněn Oldřich Kaiser za roli nemluvného, novým sousedem i úřady zkoušeného protagonisty Zahradníkova roku, jehož režisérem je Jiří Havelka. Všechny tři snímky vznikly za podpora české televize. Celkem bylo oceněno sedm děl v deseti kategoriích.
23. 1. 2025
Audiovizuální ceny Trilobit získalo 5 distribučních koprodukčních snímků České televize. Ocenění si odnesly dva filmy hrané - Amerikánka a Zahradníkův rok a tři dokumenty - Ještě nejsem, kým chci být, Štěstí a dobro všem a Velký finále PSO. Formálně originální dokumentární portrét fotografky Libuše Jarcovjákové získal cenu hlavní. Porota vybírala z celkového počtu 78 snímků.
13. 1. 2025
V prvním kole hlasování akademici hodnotili 93 filmů, televizních seriálů a minisérií, které měly premiéru v minulém roce. O symbolické sošky Českého lva se v závěrečném klání v rámci 24 statutárních kategorií utká 29 titulů. V počtu nominací vedou filmy, které vznikly v koprodukci s Českou televizí - Vlny (14 nominací), Amerikánka (13 nominací) a Mord (10 nominací).
2. 1. 2025
O hlavní cenu pro nejlepší film uplynulého roku se utkají tři snímky. Všechny vznikly v koprodukci s Českou televizí. Amerikánka Viktora Tauše a dokument Kláry Tasovské Ještě nejsem, kým chci být, oba s celkovými pěti nominacemi napříč kategoriemi, a historické drama Vlny Jiřího Mádla, které získalo od kritiků a kritiček tři nominace.
8. 11. 2024
Velký úspěch na MFDF Jihlava znamenaly distribuční dokumenty, na jejichž vzniku se podílela Česká televize. Nejlepším tuzemským dokumentem je Dům bez východu Tomáše Hlaváčka, cenu za nejvýraznější světový dokument si odnesla Prezidentka režiséra Marka Šulíka. Cenu publika si odvezl snímek Dajori režisérského dua Martina Páva a Nicolase Kourka.