Místo, kde jsou filmy doma

Události ze světa filmu, úspěchy a ocenění

Nominace na Ceny české filmové kritiky za rok 2023

4. 1. 2024

Filmy, na kterých se podílela České televize, získaly celkem 23 nominací z celkových 30. Nejvíc jich obdržela hororově laděná komedie Přišla v noci. Následují ji rodinný animovaný snímek Tonda, Slávka a kouzelné světlo a výpravné historické drama Úsvit. Všechny tři snímky, které vznikaly v koprodukci s Českou televizí, se utkají o hlavní cenu pro nejlepší film.

Nominace na Ceny české filmové kritiky si vysloužilo celkem osmnáct děl – od krátkých filmů přes televizní seriály až po celovečerní snímky.

Přišla v noci je společným režijním dílem Tomáše Pavlíčka, oceněného v minulosti už Cenou české filmové kritiky za scénář filmu Chata na prodej, a celovečerně debutujícího Jana Vejnara. Vypráví o svérázné šedesátnici Valerii, která vtrhne do života svého syna a jeho přítelkyně. Hororově stylizovaná komedie vznikla v nízkorozpočtových podmínkách a čeští kritici a kritičky výsledek ocenili nominacemi za scénář, režii a film, stejně jako za herecké výkony Simony Pekové a Jiřího Rendla.

Tonda, Slávka a kouzelné světlo je loutkový snímek o Tondovi, jehož tělo svítí, jeho rodičích a kamarádce Slávce, která se přistěhuje do jeho podivuhodného domu. Filip Pošivač se může stát autorem filmu roku i nejlepším režisérem, ale také držitelem ceny za audiovizuální počin, a to díky vizuálnímu řešení snímku, či objevem roku. V této kategorii mu konkurují Denis Šafařík, autor povídkového filmu z jednoho domu O malých věcech, a Albert Hospodářský, který natočil Brutální vedro.

Česká kritika nominacemi vyzdvihla také výpravné historické drama Úsvit v režii Matěje Chlupáčka. Snímek se odehrává v baťovském městě Svit pod Vysokými Tatrami ve 30. letech minulého století, promlouvá však o některých z problémů současnosti. V jeho jádru stojí téma přijímání jinakosti reprezentované intersexualitou. Úsvit posbíral nominace za nejlepší film, režii, scénář Mira Šifry a herecký výkon Elišky Křenkové.

V hereckých kategoriích vynikl kromě Přišla v noci také snímek Tancuj Matyldo, za který je nominovaný Karel Roden i Regina Rázlová. Představili se v rolích syna, profesí exekutora, a matky se zhoršující se Alzheimerovou chorobou. David Prachař zastoupil svým výkonem loňskou adaptaci románu Jáchyma Topola Citlivý člověk.

Z dokumentárních filmů vloni členky a členy Sdružení české filmové kritiky nejvíc zaujali Návštěvníci Veroniky Liškové, odehrávající se na Špicberkách, Velké nic, ve kterém Vít Klusák a Marika Pecháčková mapovali covidovou pandemii v Česku, a Světloplachost Ivana Ostrochovského a Pavola Pekarčíka. Slovenští tvůrci ji natočili v české koprodukci s dětmi v ukrajinském Charkově během ruské invaze.

Zajímavostí letošního ročníku je skutečnost, že v kategorii Audiovizuální počin si dvěma nominacemi konkurují tvůrci science fiction Bod obnovy. Za vizuální efekty hlasující vyzdvihli Michala Křečka a za scénografii Ondřeje Lipenského.

Krátkému filmu letos jasně dominuje animace. Dynamická Electra Darii Kashcheevy vypráví příběh Elektřina komplexu, emotivní Deniska umřela Philippa Kastnera vzpomíná na vztah k milovanému psu a Přes střepy režisérky Natálie Durchánkové je animovaným dokumentem o překonání traumatu ze sexuálního násilí.

V kategorii Mimo kino, oceňující televizní, online a jiné počiny neuvedené primárně v kinodistribuci, bodovala tvorba České televize se seriály Dobré ráno, Brno! Jana Prušinovského a Volha Jana Pachla. Online kultura a rizika s ní spojená jsou hlavním tématem minisérie #annaismissing režiséra Pavla Soukupa a scenáristky Lucie Kryzové.

Slavnostní večer Cen české filmové kritiky letos bude moderovat Petr Marek. Česká televize bude 3. února čtrnácté udílení cen od 20:20 přenášet z Divadla Archa na program ČT art.

Přehled nominací na Ceny české filmové kritiky 2023

Nejlepší film

Přišla v noci – Eva Pavlíčková, Pavel Vácha, Tomáš Pavlíček, Jan Vejnar, Šimon Dvořáček

Tonda, Slávka a kouzelné světlo – Jakub Viktorín, Pavla Janoušková Kubečková

Úsvit – Maja Hamplová, Matěj Chlupáček

Nejlepší dokument

Návštěvníci – Veronika Lišková

Světloplachost – Ivan Ostrochovský, Pavol Pekarčík

Velké nic – Vít Klusák, Marika Pecháčková

Nejlepší režie

Přišla v noci – Jan Vejnar, Tomáš Pavlíček

Tonda, Slávka a kouzelné světlo – Filip Pošivač

Úsvit – Matěj Chlupáček

Nejlepší scénář

Němá tajemství – Alice Nellis

Přišla v noci – Tomáš Pavlíček, Jan Vejnar

Úsvit – Miro Šifra

Nejlepší herec

Citlivý člověk – David Prachař

Přišla v noci – Jiří Rendl

Tancuj Matyldo – Karel Roden

Nejlepší herečka

Přišla v noci – Simona Peková

Tancuj Matyldo – Regina Rázlová

Úsvit – Eliška Křenková

Audiovizuální počin

Bod obnovy, scénografie – Ondřej Lipenský

Bod obnovy, vizuální efekty – Michal Křeček

Tonda, Slávka a kouzelné světlo, výtvarné řešení – Filip Pošivač

Cena innogy pro objev roku

Albert Hospodářský – Brutální vedro

Filip Pošivač – Tonda, Slávka a kouzelné světlo

Denis Šafařík – O malých věcech

Mimo kino

#annaismissing – Pavel Soukup, Lucie Kryzová

Dobré ráno, Brno! – Jan Prušinovský

Volha – Jan Pachl

Nejlepší krátký film

Deniska umřela – Philippe Kastner

Electra – Daria Kashcheeva

Přes střepy – Natálie Durchánková

Ceny české filmové kritiky organizuje Sdružení české filmové kritiky za podpory hlavních partnerů, kterými jsou innogy, Česká televize, Státní fond kinematografie a Ministerstvo kultury.

Další zprávy:

  • Loutkový film Život k sežrání získal dvě ocenění na Anifilmu

    12. 5. 2025

    Loutkový film Život k sežrání režisérky Kristiny Dufkové byl po mnoha úspěších v zahraničí oceněn na tuzemském Mezinárodním festivalu animovaných filmů Anifilm, a to hned dvakrát.

  • Letní road movie Karavan míří na filmový festival v Cannes

    10. 4. 2025

    Po více než 30 letech byl vybrán na prestižní světový filmový festival v Cannes český hraný film. Celovečerní debut režisérky a scenáristky Zuzany Kirscherové Karavan, na jehož vzniku se podílela Česká televize, bude mít světovou premiéru v soutěžní sekci Un Certain Regard.

  • Intimní dokument TA DRUHÁ je nejlepším dokumentem Festivalu Jeden svět v České soutěži

    21. 3. 2025

    Cenu poroty České soutěže za nejlepší film si z Mezinárodního festivalu o lidských právech Jeden svět odnesl distribuční dokument TA DRUHÁ, který vznikl za podpory České televize. Režisérka Marie-Magdalena Kochová skrze příběh osmnáctileté Johany citlivě přibližuje dlouhodobě opomíjené téma zdravých sourozenců, tzv. skleněných dětí vyrůstajících v rodinách pečujících o děti se speciálními potřebami.

  • Nejlepším filmem roku je koprodukční snímek České televize Vlny

    10. 3. 2025

    Čtrnáct Českých lvů získaly filmy, na jejichž vzniku se podílela Česká televize. Česká filmová a televizní akademie nejvíce ocenila Vlny režiséra Jiřího Mádla, Amerikánka má na kontě tři sošky. Dvě skleněné trofeje posbíraly dokument Ještě nejsem, kým chci být a animovaný snímek Život k sežrání, jednu pak Zahradníkův rok.

  • Pět cen od filmových kritiků si odnesly koprodukční snímky České televize

    4. 2. 2025

    Nejlepším filmem uplynulého roku je podle českých kritiků a kritiček Amerikánka. Snímek režiséra a producenta Viktora Tauše posbíral celkem tři sošky, za nejlepší fil, nejlepší režii a audiovizuální počin. Nejlepším dokumentem roku byl vyhlášen portrét fotografky Libuše Jarcovjákové v režii Kláry Tasovské s názvem Ještě nejsem, kým chci být. Jako nejlepší herec byl oceněn Oldřich Kaiser za roli nemluvného, novým sousedem i úřady zkoušeného protagonisty Zahradníkova roku, jehož režisérem je Jiří Havelka. Všechny tři snímky vznikly za podpora české televize. Celkem bylo oceněno sedm děl v deseti kategoriích.

  • Česká televize si odnesla pět Cen Trilobit

    23. 1. 2025

    Audiovizuální ceny Trilobit získalo 5 distribučních koprodukčních snímků České televize. Ocenění si odnesly dva filmy hrané - Amerikánka a Zahradníkův rok a tři dokumenty - Ještě nejsem, kým chci být, Štěstí a dobro všem a Velký finále PSO. Formálně originální dokumentární portrét fotografky Libuše Jarcovjákové získal cenu hlavní. Porota vybírala z celkového počtu 78 snímků.

  • Nominace na České lvy ovládly koprodukční snímky České televize

    13. 1. 2025

    V prvním kole hlasování akademici hodnotili 93 filmů, televizních seriálů a minisérií, které měly premiéru v minulém roce. O symbolické sošky Českého lva se v závěrečném klání v rámci 24 statutárních kategorií utká 29 titulů. V počtu nominací vedou filmy, které vznikly v koprodukci s Českou televizí - Vlny (14 nominací), Amerikánka (13 nominací) a Mord (10 nominací).

  • Nominace na Ceny české filmové kritiky vedou koprodukční filmy ČT Amerikánka a Ještě nejsem, kým chci být

    2. 1. 2025

    O hlavní cenu pro nejlepší film uplynulého roku se utkají tři snímky. Všechny vznikly v koprodukci s Českou televizí. Amerikánka Viktora Tauše a dokument Kláry Tasovské Ještě nejsem, kým chci být, oba s celkovými pěti nominacemi napříč kategoriemi, a historické drama Vlny Jiřího Mádla, které získalo od kritiků a kritiček tři nominace.

  • Distribuční dokumenty ČT zvítězily v několika sekcích na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě

    8. 11. 2024

    Velký úspěch na MFDF Jihlava znamenaly distribuční dokumenty, na jejichž vzniku se podílela Česká televize. Nejlepším tuzemským dokumentem je Dům bez východu Tomáše Hlaváčka, cenu za nejvýraznější světový dokument si odnesla Prezidentka režiséra Marka Šulíka. Cenu publika si odvezl snímek Dajori režisérského dua Martina Páva a Nicolase Kourka.

  • Mezinárodní úspěch pro koprodukční snímek České televize Tancuj, Matyldo

    25. 10. 2024

    Celovečerní film producentky Nataši Slavíkové a režiséra Petra Slavíka Tancuj, Matyldo, oba se na něm podíleli i jako scenáristé, vyhrál hlavní cenu na na Mezinárodním filmovém festivalu Sante Fe (SFiFF) v Novém Mexiku v USA. Zvítězil v konkurenci 27 filmů a dokumentů americké provenience, z Evropy byl na tento festival vybrán jako jediný snímek.

 [ 1 - 10 ]  [ 11 - 20 ]  [ 21 - 30 ]  [ 31 - 40 ]  [ 41 - 50 ]