4. 7. 2017
Jako jediný z českých filmů se do hlavní soutěže 52. ročníku Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary probojoval koprodukční film České televize s Karlem Rodenem – Křižáček. V Domě ČT jej dnes v 15:00 představí delegace tvůrců v čele s režisérem Václavem Kadrnkou a herci Alešem Bilíkem a Janou Oľhovou.
Malý Jeník, jediný potomek rytíře Bořka (Karel Roden), se jednoho letního dne obléká do dětského brnění a utíká z domova v touze dosáhnout Svaté země. Samota, klopýtání přes kořeny a překonání strachu ze tmy se samy o sobě stávají vzrušujícím zážitkem. Směr cesty ale nezná, brzy se ztrácí a s ním i archetypálně dětský element vyprávění.
Zoufalý otec se vydává po stopách zmizelého synka. Jako by mu ale osud nepřál, všude přichází pozdě a zastihne vždy jen svědky tvrdící, že chlapce viděli. Bořka postupně přemáhá beznaděj, zmatené vědomí se drolí a okolní krajina se stává krajinou jeho mysli.
„Usilovali jsme o to, aby samotný motiv dětské křížové výpravy nebyl v prvním plánu vyprávění a spíše se s ním pracovalo jako s filmovým znakem. Jde o metaforu dětského ideálu. Nebo ještě lépe metaforu čistého ideálu. Je to motiv v pozadí, vsáknutý do filmu,“ říká režisér filmu Václav Kadrnka a dodává: „Pokud se v Křižáčkovi najdou nějaká spojení se současnými společenskými nebo politickými tématy, pak je to proto, že se podařilo dotknout se archetypálních a nadčasových témat. Křižáček je především kinematografickým dílem.“
V Křižáčkovi přichází šest let po úspěšném debutu Osmdesát dopisů Václav Kadrnka se stylisticky neméně vyhraněnou adaptací básně Jaroslava Vrchlického Svojanovský Křižáček. Na projektu režisér pracoval čtyři roky a netradičně pro něho vybral obrazový formát 4:3. Do role mladého rytíře obsadil herce Aleše Bilíka.
„Natáčení Křižáčka pro mě byla práce snů. Od prvního rozhovoru s Václavem, přičemž vše, co mi slíbil, se nakonec i vyplnilo, přes několikaměsíční přípravy, pro mě fyzicky vyčerpávající, ale navýsost zábavné tréninky jízdy na koni, až po samotné dvouměsíční natáčení v Itálii – co víc jsem si jako herec, tou dobou dva roky po studiu, mohl přát,“ komentuje natáčení Aleš Bilík a uzavírá: „Celý tým se na té pouti do dalekých krajů vydal na maximum. Vše, co se kolem Křižáčka odehrálo a odehrává, bylo a je velmi intenzivní. Věřím, že stejně jako i film samotný.“
Projekce:
5. 7. 20.00 hodin Velký sál
6. 7. 13.00 hodin Kino Pupp
8. 7. 11.30 hodin Kino Drahomíra
hrají: Karel Roden, Aleš Bilík, Matouš John, Jana Semerádová, Jiří Soukup, Michal Legíň, Šimon Vyskočil, Jana Ol'hová, Ivan Krúpa, Eliška Křenková // režie: Václav Kadrnka // scénář: Vojtěch Mašek, Jiří Soukup, Václav Kadrnka // kamera: Jan Baset Střítežský // hudba: Irena Havlová, Vojtěch Havel // producent: Sirius Films // koproducenti: Česká televize, Artileria, Tempesta, Innogy, Barrandov Studios, i/o post // snímek podpořili: Státní fond kinematografie ČR, Audiovizualny fond SR, New Cinema Network – Eurimages, Regione Puglia, Apulia Film Commision, FSC, Sardegna Film Commision, Comune di Cagliari, Cagliari Film Commision
Alžběta Plívová, tisková mluvčí České televize
27. 6. 2016
Aňa Geislerová, Klára Melíšková a Gabriela Míčová, to jsou herečky, které ztvární tři sestry v nové české filmové trilogii Zahradnictví. Ta časově předchází oblíbenému snímku Pelíšky. Jedna ze sester je manželkou Jindřicha, postavy, kterou nezapomenutelným způsobem ztvárnil Jiří Kodet. V Zahradnictví bude Jindřicha hrát herec Martin Finger.
31. 5. 2016
Film Jana Němce v hlavní soutěži karlovarského festivalu
26. 5. 2016
55 let uplynulo od doby, kdy se film Baron Prášil režiséra Karla Zemana poprvé promítal v českých kinech. Fantastický příběh o lásce nyní opět ožil díky projektu Čistíme svět fantazie, aby potěšil a inspiroval diváky po celém světě. Kmotrem digitálně restaurovaného snímku se stal legendární americký režisér Terry Gilliam, který již v dokumentu Filmový dobrodruh Karel Zeman prozradil, že Zemanův film byl prvotní inspirací vlastní verze slavného příběhu.
25. 4. 2016
Z letošního festivalu Finále Plzeň si ČT odnesla celkem 8 cen: 5 statutárních a 3 studentské. Obě hlavní ceny - Zlaté ledňáčky – si odvezly koprodukční filmy ČT.
13. 4. 2016
Tři tituly podporované Českou televizí se úspěšně uplatňují v zámoří.
6. 4. 2016
Na 40. mezinárodním filmovém festivalu v Hong Kongu se v úterý 4. 4. 2016 rozdělovaly ceny. V dokumentární sekci získal Cenu poroty dokument V paprscích slunce režiséra Vitalije Manského. Jeho miniaturnímu štábu se podařil husarský kousek – jako jedni z mála získali severokorejské povolení natáčet.
6. 4. 2016
Praha, 6. dubna 2016 – Celkem 109 filmových scénářů od 120 žadatelů se letos uchází o podporu FILMOVÉ NADACE v kategorii literární příprava celovečerních filmů – dosud nerealizovaný scénář. Mezi přijatými pracemi jsou v největší míře zastoupena dramata (51), následovaná komediemi (25) a pohádkami společně s rodinnými filmy (23). Scenáristé, jejichž díla v soutěži uspějí, si mezi sebou rozdělí částku 800 tisíc korun.
9. 3. 2016
V rámci festivalu srdečně zveme také na projekce osmi dokumentárních filmů, které vznikly v koprodukci s Českou televizí:
7. 3. 2016
Tajemství Divadla Sklep aneb Manuál na záchranu světa je název nového českého dokumentu, který v květnu zamíří do českých a moravských kin. Je tomu již neskutečných 45 let, kdy se zrodil fenomén české divadelní a kulturní scény Divadlo Sklep.
7. 3. 2016
Z výsledků 23. ročníku cen Českých lvů lze spočítat, že koprodukční filmy České televize získaly celkem 9 Českých lvů, další dva obdržela ČT za televizní projekty. (Paradoxem je, že dokument Filmová lázeň vidělo první publikum nikoli v televizi, ale na filmovém festivalu v Karlových Varech).