Místo, kde jsou filmy doma

Události ze světa filmu, úspěchy a ocenění

Česká televize hraje klíčovou roli v tuzemské dokumentární tvorbě

18. 2. 2011

Českému filmovému dokumentu se daří: diváků v kinech v roce 2010 výrazně přibylo, premiér neubývá – Česká televize na tom má výrazný podíl.

Vyplývá to z tiskové zprávy, kterou vydal Institut dokumentárního filmu začátkem února. Role České televize v produkci, koprodukci a tvorbě českých dokumentárních filmu je klíčová a nenahraditelná. V roce 2010 vynaložila televize veřejné služby přes 107 milionů Kč externích a přes 50 milionů Kč interních nákladů na 786 dokumentárních projektů – nákup, výrobu, koprodukce či na zakázku.

Česká televize se v loňském roce podílela na koprodukci 9 distribučních dokumentů a do své programové nabídky dokumentárních snímků vnesla několik změn: „Velký český společenský dokument dostal například nový prostor v hlavním vysílacím čase, ´malý dokument´ byl vymezen jako krátký společenský dokument,“ uvádějí Jana Kopecká a Zdeněk A. Tichý z dramaturgie ČT2. Sledovanosti v ČT již tradičně vládly dokumenty o známých osobnostech – 13. komnata a Příběhy slavných – a cestopisy (Na cestě). Na ČT2 se mezi nejúspěšnější snímky zařadily i Manželské etudy po dvaceti letech.

Český dokument uváděný ve čtvrtečním hlavním vysílacím čase je letos nově řazen do tematických cyklů. „Dále se počítá s tvorbou kulturních hodinových dokumentů, krátkých historických a kulturních dokumentárních cyklů,“ upřesňují dramaturgové a doplňují: „Do vysílání uvedeme například koprodukční dokumenty ČT Nesvatbov, Oko nad Prahou či Český mír a další. Z nejzajímavějších nových koprodukcí uveďme například Věra Čáslavská – vzlety a pády režisérky Olgy Sommerové či Čas vyrovnání Tomáše Kudrny.www.ceskatelevize.cz/filmy

V roce 2010 bylo uvedeno do kin 16 premiérových titulů, stejně jako o rok dříve, navštívilo je ale podle údajů Unie filmových distributorů téměř třikrát více diváků než předloni – přes 160 000. Velkou část návštěvnosti má na svém kontě koprodukční snímek ČT Katka režisérky Heleny Třeštíkové (117 000 diváků), který je daleko před dalšími v pořadí – Oko nad Prahou Olgy Špátové (21 000) a Český mír Víta Klusáka a Filipa Remundy (cca 7 000).Je to velmi pozitivní trend, který spolu s úspěchy filmů v zahraničí dává optimismus do příštích let,“ hodnotí údaje Hana Rezková z Institutu dokumentárního filmu, který systematicky mapuje dokumentární scénu ve střední a východní Evropě a věnuje se podpoře filmových profesionálů z této oblasti. Vzrůstající úroveň českého dokumentu potvrzuje i jeho podpora ze strany Státního fondu ČR pro podporu a rozvoj české kinematografie – v roce 2010 to bylo 33 milionů Kč pro 39 projektů. Podle Rezkové čeká přes všechny pozitivní zprávy české dokumentaristy poměrně náročný rok. Další výzvou je i přes výhody digitální kinodistribuce hledání dalšího prostoru pro dokumenty v programech kin.

Ladislav Šticha

Tiskový mluvčí ČT

Další zprávy:

 [ 551 - 560 ]  [ 561 - 570 ]  [ 571 - 580 ]  [ 581 - 584