Místo, kde jsou filmy doma

Události ze světa filmu, úspěchy a ocenění

Poetické fantasy s Janem Třískou v obnovené podobě. AMU a Česká televize digitálně restaurovali Radúze a Mahulenu

31. 10. 2017

Po Kamenném mostu Tomáše Vorla a unikátním snímku Place de la Concorde, se podařilo zrestaurovat do rozlišení 4k film režiséra Petra Weigla Radúz a Mahulena v hlavní roli s Janem Třískou a Magdou Vášáryovou. Digitálně vyčištěnou verzi mohou aktuálně vidět diváci v kinech Světozor a královohradeckém Biu Central.

„Snímek Radúz a Mahulena je již třetím filmem, který byl digitálně restaurován metodikou DRA. Technologie nám umožnily restaurovat filmové dílo tak, aby se vzhled obrazu i zvuková složka co nejvíce přiblížily snímku v době jeho vzniku před šestačtyřiceti lety,“ popisuje digitální restaurátor z Akademie múzických umění Marek Jícha. Diváci Československé televize snímek poprvé viděli v premiéře 1. ledna 1971.

Pohádku Radúz a Mahulena restaurovala Akademie múzických umění v Praze v rámci výzkumného programu NAKI (národní kulturní identity) společně s Českou televizí. „Česká televize mimo jiné zapůjčila AMU filmové negativy a provedla více než sto padesát hodin trvající barevné korekce. Zhruba čtyři sta hodin nám pak zabralo elektronické čištění naskenovaného materiálu. Stejnou metodou se nyní dokončuje restaurování filmu Žiletky režiséra Zdeňka Tyce,“ vysvětluje vedoucí obrazové a zvukové techniky České televize Jaroslav Sládek.

Takzvaná metodika DRA, kterou se snímek restauroval, získala letos v září certifikační osvědčení od Ministerstva kultury České republiky. Celý proces spočívá v rozdělení digitalizace na tři restaurátorské úkoly. „Nejprve dojde k historickému průzkumu a identifikaci nejvhodnějších a zároveň použitelných výchozích materiálů. Poté následuje čištění nečistot, škrábanců, doplnění poškozených částí filmu a celková obrazová a zvuková restaurátorská rekonstrukce snímku. Výsledky jsou pro nás důkazem, že autorizovaná digitalizace přináší nejen vynikající podobu snímku, ale rovněž velké finanční úspory,“ vysvětluje projektový manažer řešitelského týmu NAKI Ivo Mathé.

Díky spolupráci České televize s filmovou distribuční společností Aerofilms mohou digitálně restaurovaný příběh Radúz a Mahulena vidět diváci již dnes od 20:45 v pražském kině Světozor a v Hradci Králové v kině Bio Central v úterý 13. listopadu od 17:30.

(ukázka ke stažení zde: ftp://ceskatelevize.cz/Fotoservis/raduz_a_mahulena/)

Karolína Blinková, tisková mluvčí České televize

Přílohy:

Další zprávy:

  • Loutkový film Život k sežrání získal dvě ocenění na Anifilmu

    12. 5. 2025

    Loutkový film Život k sežrání režisérky Kristiny Dufkové byl po mnoha úspěších v zahraničí oceněn na tuzemském Mezinárodním festivalu animovaných filmů Anifilm, a to hned dvakrát.

  • Letní road movie Karavan míří na filmový festival v Cannes

    10. 4. 2025

    Po více než 30 letech byl vybrán na prestižní světový filmový festival v Cannes český hraný film. Celovečerní debut režisérky a scenáristky Zuzany Kirscherové Karavan, na jehož vzniku se podílela Česká televize, bude mít světovou premiéru v soutěžní sekci Un Certain Regard.

  • Intimní dokument TA DRUHÁ je nejlepším dokumentem Festivalu Jeden svět v České soutěži

    21. 3. 2025

    Cenu poroty České soutěže za nejlepší film si z Mezinárodního festivalu o lidských právech Jeden svět odnesl distribuční dokument TA DRUHÁ, který vznikl za podpory České televize. Režisérka Marie-Magdalena Kochová skrze příběh osmnáctileté Johany citlivě přibližuje dlouhodobě opomíjené téma zdravých sourozenců, tzv. skleněných dětí vyrůstajících v rodinách pečujících o děti se speciálními potřebami.

  • Nejlepším filmem roku je koprodukční snímek České televize Vlny

    10. 3. 2025

    Čtrnáct Českých lvů získaly filmy, na jejichž vzniku se podílela Česká televize. Česká filmová a televizní akademie nejvíce ocenila Vlny režiséra Jiřího Mádla, Amerikánka má na kontě tři sošky. Dvě skleněné trofeje posbíraly dokument Ještě nejsem, kým chci být a animovaný snímek Život k sežrání, jednu pak Zahradníkův rok.

  • Pět cen od filmových kritiků si odnesly koprodukční snímky České televize

    4. 2. 2025

    Nejlepším filmem uplynulého roku je podle českých kritiků a kritiček Amerikánka. Snímek režiséra a producenta Viktora Tauše posbíral celkem tři sošky, za nejlepší fil, nejlepší režii a audiovizuální počin. Nejlepším dokumentem roku byl vyhlášen portrét fotografky Libuše Jarcovjákové v režii Kláry Tasovské s názvem Ještě nejsem, kým chci být. Jako nejlepší herec byl oceněn Oldřich Kaiser za roli nemluvného, novým sousedem i úřady zkoušeného protagonisty Zahradníkova roku, jehož režisérem je Jiří Havelka. Všechny tři snímky vznikly za podpora české televize. Celkem bylo oceněno sedm děl v deseti kategoriích.

  • Česká televize si odnesla pět Cen Trilobit

    23. 1. 2025

    Audiovizuální ceny Trilobit získalo 5 distribučních koprodukčních snímků České televize. Ocenění si odnesly dva filmy hrané - Amerikánka a Zahradníkův rok a tři dokumenty - Ještě nejsem, kým chci být, Štěstí a dobro všem a Velký finále PSO. Formálně originální dokumentární portrét fotografky Libuše Jarcovjákové získal cenu hlavní. Porota vybírala z celkového počtu 78 snímků.

  • Nominace na České lvy ovládly koprodukční snímky České televize

    13. 1. 2025

    V prvním kole hlasování akademici hodnotili 93 filmů, televizních seriálů a minisérií, které měly premiéru v minulém roce. O symbolické sošky Českého lva se v závěrečném klání v rámci 24 statutárních kategorií utká 29 titulů. V počtu nominací vedou filmy, které vznikly v koprodukci s Českou televizí - Vlny (14 nominací), Amerikánka (13 nominací) a Mord (10 nominací).

  • Nominace na Ceny české filmové kritiky vedou koprodukční filmy ČT Amerikánka a Ještě nejsem, kým chci být

    2. 1. 2025

    O hlavní cenu pro nejlepší film uplynulého roku se utkají tři snímky. Všechny vznikly v koprodukci s Českou televizí. Amerikánka Viktora Tauše a dokument Kláry Tasovské Ještě nejsem, kým chci být, oba s celkovými pěti nominacemi napříč kategoriemi, a historické drama Vlny Jiřího Mádla, které získalo od kritiků a kritiček tři nominace.

  • Distribuční dokumenty ČT zvítězily v několika sekcích na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě

    8. 11. 2024

    Velký úspěch na MFDF Jihlava znamenaly distribuční dokumenty, na jejichž vzniku se podílela Česká televize. Nejlepším tuzemským dokumentem je Dům bez východu Tomáše Hlaváčka, cenu za nejvýraznější světový dokument si odnesla Prezidentka režiséra Marka Šulíka. Cenu publika si odvezl snímek Dajori režisérského dua Martina Páva a Nicolase Kourka.

  • Mezinárodní úspěch pro koprodukční snímek České televize Tancuj, Matyldo

    25. 10. 2024

    Celovečerní film producentky Nataši Slavíkové a režiséra Petra Slavíka Tancuj, Matyldo, oba se na něm podíleli i jako scenáristé, vyhrál hlavní cenu na na Mezinárodním filmovém festivalu Sante Fe (SFiFF) v Novém Mexiku v USA. Zvítězil v konkurenci 27 filmů a dokumentů americké provenience, z Evropy byl na tento festival vybrán jako jediný snímek.

 [ 1 - 10 ]  [ 11 - 20 ]  [ 21 - 30 ]  [ 31 - 40 ]  [ 41 - 50 ]