19. 5. 2008
Projekt nového filmu režiséra Tomáše Mašína 3 sezony v pekle, koprodukčního snímku České televize, byl představen na MFF v Cannes v neděli 18. května 2008. Tvůrci Režie: Tomáš Mašín Scénář: Lubomír Drozd, Tomáš Mašín Producent: Monika Kristl Producenti: Dawson Productions, Babelsberg Film, Trigon Production Koproducenti: Česká televize, UPP, Soundsquare Zvuk: Pavel Rejholec Výtvarník: Martin Kurel Střih: Petr Turyna Kostýmy : Katarina Hollá Hudba: Filip Jelínek a Illustratosphere Vizuální efekty: Viktor Müller, Vít Komrzý - UPP Hrají: Ivan Heinz – Kryštof Hádek Jana – Karolina Gruszka Ivanův otec – Martin Huba Viktor Lukas – Jan Kraus Hanes – Tomas Tyndyk Karel - Luboš Kostelný Hana – Táňa Pauhofová Skokan – Matěj Ruppert Příběh Píše se rok 1947 a doba přeje smyslnosti, extravaganci, humoru a nekonečnému očekávání. Ivanu Heinzovi, pohlednému dandymu a vtipnému provokatérovi je právě devatenáct. Utíká z domova, aby se vydal na nekonvenční pouť oslavující svobodu a umělecké ideály. Žije přítomným okamžikem, obdivem k surrealismu a krásným ženám. Život se zdá být báječný, pokud ho vychutnáváte v cigaretovém kouři, lehkém opojení likérem a po boku fascinující, krásné a zkušené ženy. Ivan píše básně a vrhá se nadšeně do zničující romance s nezávislou a bisexuální Janou. Akční život plný inspirujících erotických her, hádek, výbuchů smíchu, dobové taneční hudby, ale i dramatických politických změn, prožívají čerství milenci naplno. Komunistický režim však začíná ukazovat svou represivní tvář. Ivan a Jana jsou jako lehkonozí tanečníci na ostří žiletky. Není důležité, co bude zítra. Důležité je, co je teď a jak silně mne dokážeš milovat! Vyhýbají se povinnosti pracovat, spřádají fantastické plány do budoucnosti, živí se drobnými krádežemi a plánují útěk do Paříže. Střet s mocí však přichází tvrdě a nečekaně… O projektu Vývoj filmového projektu 3 sezony v pekle začal zhruba před 4 lety, kdy producentku Moniku Kristl oslovil autor námětu, Lubomír Drozd s příběhem extravagantního mladého muže, který v dobách sílícího komunistického režimu prožívá mládí plné vášně a vzpoury. Příběh byl inspirován osudy jedné z neznámějších postav československé literární scény Egona Bondyho (20. 1 . 1930 - 9. 4 . 2007). Proto producentská společnost zakoupila i práva na Bondyho autobiografii Prvních deset let. Scénář, na němž spolupracovali Lubomír Drozd a režisér Tomáš Mašín, ale prošel řadou proměn, zahraniční dramaturgií a postupně postavy začaly žít vlastním životem a odchylovaly se od svých reálných předobrazů. „Příběh je velmi volně inspirován zápisky z mládí Egona Bondyho,“ říká režisér Tomáš Mašín. „Nechce být dokumentem o něm a v mnoha bodech je čistou fabulaci. Nicméně vzdor, rebelství a energie reflektuje energii a náladu komunity mladých nonkonformních umělců v poválečné republice. Postava hlavního hrdiny se v mnoha bodech protíná s filosofickým a životním postojem Bondyho, linie příběhu je však nová a jedinečná.“ Přestože film se odehrává v dobových reáliích, kdy kouzlo kafkovsky magické Prahy postupně začala nahrazovat dusná atmosféra nastupujícího totalitního režimu, režisér v hlavní příběhové linii vidí nadčasové sdělení. „Film je o střetu bytostného individualisty se systémem,“ říká Tomáš Mašín. „ Hlavní hrdina zosobňuje tradici estetických a filozofických buřičů, kteří se odmítají nechat spoutat systémem, ať už je jakýkoliv. Film klade otázku, do jaké míry se má člověk nechat válcovat státní mocí a to v jakékoliv formě. A to je téma žhavé zejména dnes, kdy jsme neustále konfrontováni s mocí bank, médií, kdy politici manipulují s veřejným míněním a svobodně myslící jedinec je jim vysloveně překážkou,“ dodává režisér. Hlavní osou filmu je milostný vztah dvou silných individualit - rebela a básníka Ivana a o několik let starší, vyzývavé, životem protřelé Jany (postava inspirovaná Bondyho láskou Janou Krejcarovou). Jana a Ivan tvoří svým způsobem tragikomický pár, žijící v šíleném tempu, bez odpovědnosti a myšlenek na zítřek. Ivanovo peklo představuje nejen jeho zjitřená básnická představivost a tvůrčí hyperaktivita, ale právě Jana, jejíž inteligence a hédonistický styl života zažehnou v Ivanovi plamen skutečné vášně. „Právě to, že si v kontrastu k existenčním nesnázím dokáží hrdinové uchovat černý a ironický humor a naději beznaděje, je pro mne činí tak sympatickými,“ říká režisér. Producentka Monika Kristl získala pro výpravný projekt zahraniční koproducenty. „Podle mého názoru jde o téma, které má schopnost překročit české hranice. Ve filmu proti sobě stojí kontrast stereotypu konce 40.let a humor, vášnivost, touha po vzpouře a možná i jistá lehkomyslnost hlavních hrdinů a vyjádření tohoto životního pocitu je dostatečně srozumitelné i pro zahraničního diváka,“ popisuje producentka úvahy, které vedly k oslovení zahraničních subjektů. Film vznikne v česko – německo – slovenské koprodukci, na jeho výrobě se kromě společnosti Dawson Productions podílí i německý Babelsberg Film a slovenská společnost Trigon Production. Film podpořil 12 milionovým grantem český Státní fond pro podporu a rozvoj české kinematografie, od MK SR získal snímek grant ve výši 2,3 milionu (v přepočtu na české koruny), film dále podpořil evropský fond Eurimage (12 milionů Kč) a získal podporu i z programu Media Plus Development. Koproducentem snímku se stala Česká televize. Zbývající část osmdesátimilionového rozpočtu získala producentka ze soukromých zdrojů. Hlavní část natáčení filmu začne v srpnu 2008 v Praze i na dalších místech republiky, část, která se odehrává ve Vídni, natočí štáb pravděpodobně v Budapešti nebo Drážďanech. Premiéru plánuje distributor snímku – společnost Falcon na říjen 2009. V hlavních rolích se představí domácí filmová hvězda Kryštof Hádek a polská herečka Karolina Gruszka, představitelka jedné z hlavních rolí filmu Davida Lynche Inland Empire. Také obsazení dalších rolí je mezinárodní – Ivanova protihráče Karla, který tvoří jakýsi názorový protipól volnomyšlenkářského hlavního hrdiny, hraje slovenský herec Luboš Kostelný (dobře známý z filmů O rodičích a dětech a Taková normální rodinka), Ivanova otce, bývalého legionáře přísných zásad vytvoří další slovenský herec Martin Huba. V úloze Ivanova nejlepšího přítele Hanese uvidíme polského herce Tomase Tyndyka, postavu Ivanova mentora, který mu pomáhá při literární cestě vzhůru, si zahraje Jan Kraus. Tomáš Mašín patří k nejuznávanějším domácím režisérům reklamní tvorby. Vystudoval AVU, obor grafika, malba a konceptuální umění. V roce 1995 spoluzaložil Dawson Production. V tomto období pracoval na multimediálních projektech, pro hudební televize (vytvořil znělky pro hudební televizní show „Point“ a pro MTV) a začal režírovat reklamní zakázky, jichž do dnešní doby natočil více než 50 a dalších 15 hudebních videoklipů, za něž získal řadu ocenění na mezinárodních reklamních festivalech a festivalech hudebních videoklipů jako např. Cresta Awards, Epica Awards, Grammy, cena na festivalu v New Yorku. MTV oslovila Tomáše Mašína k natočení sociální reklamy pro Nadaci boje proti AIDS. Za tuto zakázku byl oceněn na Cresta Awards v New Yorku. Tomáš Mašín je spoluautorem scénáře filmu Šeptej (r. David Ondříček). Snímek 3 sezony v pekle je jeho režijním debutem v oblasti celovečerního hraného filmu. Tiskový útvar ČT
13. 11. 2023
Porota 10. ročníku 3Kino FilmFestu 2023 udělila ocenění Nejlepší film snímku HRANICE režisérky Agnieszky Holland. Zvláštní cenu poroty získalo výpravné, akční, historické drama BRATŘI režiséra Tomáše Mašína.
Oba filmy koprodukovala také Česká televize a jsou stále k vidění v našich kinech.
8. 11. 2023
Film HRANICE režisérky Agnieszky Holland získal 3 nominace Evropské filmové akademie – nejlepší film, nejlepší režie a nejlepší scénář.
Výjimečně podaný příběh ze současnosti je odrazem skutečných událostí, které se děly a dějí na polsko – běloruské hranici. Prolínají se v něm tři perspektivy – pohledy utečenců, polských aktivistů a pohraničníků. Snímek je neuvěřitelně silným a emotivním příběhem o lidech prožívajících hraniční situace.
Českou producentkou filmu je Marlene Film Production, koproducentem je Česká televize (kreativní producent Jaroslav Sedláček), podpořil ho Státní fond kinematografie.
30. 10. 2023
Film SVĚTLOPLACHOST, který zobrazuje, jak v útrobách charkovského metra na jaře 2022 vyrůstají děti jako skleníkové květiny, získal hlavní cenu v kategorii Česká radost. Dokument MOJE NOVÁ TVÁŘ si odvezl Cenu publika. Snímek je ojedinělou osobní výpovědí Martiny, která se po brutálním útoku bývalého partnera snaží najít sílu znovu žít. Film CHYBĚNÍ věnovaný konceptuálnímu vizuálnímu umělci Jánu Mančuškovi získal v mezinárodní sekci Opus Bonum Cenu za nejlepší debut.
17. 10. 2023
Film Světloplachost získal cenu za nejlepší dokument na Warsaw Film Festival s následujícím odůvodněním poroty: „Za statečné filmaře pro sugestivní, filmový, vizuálně poetický filmový jazyk a něžný lidský pohled na životy civilistů, zejména dětí během války. "
9. 9. 2023
Film Hranice režisérky Agnieszky Holland uvedený v hlavní soutěži Venezia 80 získal Zvláštní cenu poroty a hned několik nestatutárních cen. Snímek Světloplachost režisérů a scenáristů Ivana Ostrochovského a Pavola Pekarčíka, který byl uveden v sekci Giornate degli Autori (Zvláštní uvedení), si odváží cenu Europa Cinemas Label.
9. 8. 2023
Společnost Film at Lincoln Center každoročně pořádající New York Film Festival oznámila svůj hlavní program. Tvoří jej 32 filmů z 18 zemí světa. Mezi filmy, které byly do programu vybrány, se dostal i snímek HRANICE, na kterém se podílí česká produkce včetně České televize.
25. 7. 2023
Mezi filmy, které se kvalifikovaly do hlavní soutěže letošního 80. ročníku Mezinárodního filmového festivalu v Benátkách, je i nejnovější počin Agnieszky Holland HRANICE, na kterém se jako koproducent podílí Česká televize.
10. 7. 2023
Ocenění pro jediný domácí snímek, který se probojoval do prestižní karlovarské soutěže Proxima.
1. 6. 2023
Programový tým festivalu letos vybíral z téměř dvou tisíc přihlášených filmů. Do hlavního programu se dostalo sedm českých titulů.
31. 3. 2023
Cenu poroty České soutěže za nejlepší český či koprodukční film z uplynulého a aktuálního roku získal dokument Návštěvníci.