Pád letadla mění pravidla: Pilot už nesmí být v kabině nikdy sám

Některé letecké společnosti zavádějí na základě vyšetřování pádu německého airbusu společnosti Germanwings pravidlo, že pilot nesmí být v kokpitu nikdy sám. Tuto novinku již oznámil britský nízkonákladový přepravce EasyJet, norský letecký přepravce Norwegian a další islandské či kanadské aerolinky. Podle Spolkového svazu německého letectví (BDL) se zavedením nového opatření souhlasily i všechny velké německé aerolinie včetně Lufthansy a její dceřiné společnosti Germanwings.

Mezi prvními, který reagoval změnou svých bezpečnostních pravidel na převratné poznatky z vyšetřování úterního pádu letounu společnosti Germanwings, je norský letecký přepravce Norwegian Air Shuttle. Od nynějška budou muset být v pilotních kabinách letounů norské společnosti vždy nejméně dva členové posádky. „To znamená, že když jeden z pilotů kokpit opustí, například aby si odskočil na toaletu, jeden z členů posádky musí do pilotní kabiny přijít,“ dodala mluvčí norské firmy pro agenturu DPA. S platností od pátku zavádí povinnou přítomnost alespoň dvou členů posádky v kokpitu také společnost EasyJet. „Toto rozhodnutí bylo učiněno po konzultaci s úřadem pro civilní letectví,“ citovala ze sdělení firmy agentura AFP. Obě tyto letecké společnosti létají i do Prahy.

Zavedení obdobného opatření dnes podle AFP oznámily také islandské aerolinky Icelandair a francouzská společnost Air Transat. Naopak rakouské společnosti Austrian Airlines (AUA) a Niki zatím vyčkávají. „Zatím je příliš brzy,“ řekl agentuře APA mluvčí AUA, která je stejně jako Germanwings dceřinou společností německé Lufthansy.

Později během dne však přišla zpráva BLD, podle které by už napříště i v pilotních kabinách německých letounů měli být vždy nejméně dva členové posádky. „Dnes jsme hovořili se všemi členy o možných důsledcích,“ řekl šéf BDL Matthias von Randow agentuře Reuters. Opatření má být zavedeno okamžitě. Podle agentury DPA by se mělo týkat například koncernu Lufthansa a společností Air Berlin, Condor a TuiFly.

Francouzský žalobce pověřený vyšetřováním tragédie úterního letu z Barcelony do Düsseldorfu totiž dnes oznámil, že stroj se 150 lidmi na palubě přivedl úmyslně ke zřícení druhý pilot. Když se kapitán letu vzdálil, druhý pilot v kokpitu zůstal sám a kolegu už nevpustil zpátky. Přitom stroj předčasně navedl ke klesání.  

Nejpřísnější opatření mají Izraelci 

Ne všechny letecké společnosti mají stejná bezpečnostní opatření. V současnosti evropské předpisy nenařizují neustálou přítomnost alespoň dvou osob v kokpitu. Zavést takovou povinnost může podle AFP pouze Evropská agentura pro bezpečnost civilního letectví (EASA). Některé společnosti tak k ochraně kokpitu přistupují volněji, jiné přísněji.

PODÍVEJTE SE: Jak fungují dveře do kokpitu airbusu (v angličtině) (zdroj: ČT24)

Jak jsou zabezpečeny dveře kokpitu

Po 11. září 2001, kdy teroristé pronikli do kabin letadel a zmocnili se jejich řízení, přijaly aerolinie i výrobci řadu bezpečnostních opatření. Konkrétně společnost Airbus začala u vstupu do kokpitu používat speciální zabezpečení.

  • Právě dveře sehrály hlavní roli v dramatu německého Airbusu. Z kabiny dělají nedobytnou pevnost. Jsou neprůstřelné, vyztužené těžkými ocelovými pláty. Před vyražením je chrání tři masivní planžety.
  • Ovládání dveří je plně v rukou pilotů v kokpitu. O vstup se žádá intercomem a kódovacím zařízením.
  • V případě, že piloti ztratí vědomí, posádka se do kabiny dostane zadáním nouzového kódu. Po třiceti vteřinách se zámek uvolní – na pět sekund. Číselná kombinace nejde změnit.
  • Kdyby do kabiny chtěl proniknout útočník, piloti se mohou zamknout. Vyřadí tak kódovací systém a dovnitř se nikdo nedostane.

Právě tahle možnost se stala pro pasažéry a posádku letounu Germanwings osudnou. Když se kopilot ocitl v kabině sám, dveře zablokoval.

Mimořádně přísná jsou podle serveru Politico například nařízení izraelských aerolinek El Al, která vyžadují uzamknout kokpit ještě předtím, než nastoupí první pasažér. Vstup k pilotům je možné znovu otevřít až poté, co letadlo opustí poslední cestující.

Aerolinky ve Spojených státech neumožňují, aby v pilotní kabině zůstal jen jeden člověk. Standardní postup, kdy jeden z pilotů chce odejít například na toaletu, podle AP stanoví, že v kokpitu s druhým pilotem do návratu toho prvního zůstane letuška.

Český rozhlas citoval pilota ČSA Karla Mündla, podle kterého by v kokpitu měli zůstat vždy dva lidé, takže pilota nahrazuje někdo další z posádky.

U Lufthansy podle šéfa koncernu Carstena Spohra takové nařízení neexistuje, pilot tedy může být v kokpitu sám.

Atentát ze září 2001 znemožnil jednoduché otevření kokpitu 

Po teroristických útocích na Spojené státy z 11. září 2001 letecké společnosti zpřísnily bezpečnostní opatření v letadlech a mimo jiné znemožnily jednoduché otevření dveří pilotní kabiny zvenčí. Dříve nijak pevné dveře byly podle serveru Popularmechanics.com vyztuženy například kevlarem, takže jsou neprůstřelné a odolné proti vyvrácení. Podle společnosti Airbus mají piloti k dispozici kameru, kterou dění za dveřmi mohou sledovat, což potvrdil i šéf Lufthansy Carsten Spohr.

Kokpit letadla
Zdroj: ČT24

Dveře k pilotům se musí zajistit a uzamknout pokaždé, když se uzavřou tlakové vstupní dveře do kabiny, a cestující se u nich nesmí pohybovat. Některá letadla jsou navíc vybavena dvojitými dveřmi do kokpitu, tedy jakousi přechodovou komorou, aby případný útočník nemohl dveře jednoduše rozrazit ve chvíli, kdy někdo z pilotů otevírá. David Kaminski-Morrow z leteckého portálu Flightglobal uvedl, že běžně je nutné pro vstup do uzamčeného kokpitu zadat kód. Uvnitř je prý ale západka, kterou může pilot vstup do kokpitu jednoduše zablokovat.

List The Sydney Morning Herald citoval nejmenovaného pilota Airbusu A320, tedy stejného stroje, který se v úterý zřítil ve francouzských Alpách. Podle něj se do kokpitu není možné dostat, pokud to lidé uvnitř nebudou chtít. „Pokud člověk na druhé straně dveří řekne ne, dovnitř se nedostanete,“ řekl. Dodal, že vyztužení dveří neumožňuje jejich rychlé vyražení.

Kokpit
Zdroj: Christoph Schmidt/ČTK/DPA

Když se pilot v kokpitu rozhodne, dovnitř se nikdo nedostane

Podle německého odborového svazu pilotů Vereinigung Cockpit existuje pro výjimečné případy technická možnost, jak kokpitové dveře otevřít zvenčí. Nouzový postup je ale v závislosti na naprogramování provázán s časovým odkladem v řádu vteřin či minut, což otevření prodlužuje. Pokud ale vstup pilot zevnitř zablokuje, otevření není možné. Spohr uvedl, že pro nouzové otevření dveří má Lufthansa vyčleněn zvláštní kód dveří. Zda ho použil i kapitán úterního letu, není jasné. Pokud se tak stalo a druhý pilot kapitánovi vstup následně zablokoval, do kokpitu se dostat nedalo.

Přílišná bezpečnostní opatření mohou být také nebezpečná

Šéf amerického Úřadu pro bezpečnost v dopravě (TSA) John Magaw po atentátech v roce 2001 v rozhovoru se CNN varoval před přílišnými bezpečnostními opatřeními. Obavy vyslovil především z takového uzamčení kokpitu, kdy nebude možné dostat se do něj zvenčí, pokud se něco přihodí. Portál Popularmechanics.com připomněl, že Magawovy připomínky aerolinky i piloti odmítali s tím, že letadla jsou schopná v případě nouze sama automaticky bez lidského zásahu přistát.

Na prodeji letenek se to tolik neprojeví

Ačkoliv prodeje letenek u společnosti Germanwigs poklesly, na Lufthansku to vliv nemá, konstatuje marketingový manažer serveru Pelikan.cz Pavel Buršík. Podle něho tato událost  nebude v konečném důsledku moc znamenat. Zdůvodnňuje to tím, že „létání má jistý monopol, co se týká cestování, protože dovoluje překonat dlouhé trasy v celku krátký čas.“ „Z krátkodobého hlediska ale může několik lidí odsunout svou dovolenou, kterou plánuje, a to kvůli strachu z létání,“ říká Buršík.

Zájem o letenky se od úterý podle něho výrazně nesnížil, nicméně lidé se občas ptají, pokládají otázky, které před tím nekladli. „Ptají se, jestli ta nehoda ovlivnila celkový běh letecké dopravy, jestli je to bezpečné nebo jestli se něco změnilo od té doby (co se to stalo),“ vysvětluje.

Buršík: prodeje letenek to moc neovlivní (zdroj: ČT24)

Změnu v chování Buršík předpokládá pouze u lidí, kteří by měli letět poprvé, anebo mají k létání averzi. U těch, kteří létají na denní bázi, tak se podle něho nezmění nic. „Navíc, nyní jen pár hodin po té, co bylo zjištěna příčina, letecké společnosti mění svou politiku, už čtyři ohlásily nové pravidlo, které nedovolí zůstat jednomu člověku v kokpitu,“ zdůrazňuje, jak rychlé jsou nyní reakce leteckých společností na takové události.

A dodává, že případné vrácení peněz za letenku u těch lidí, kteří se přece jen letět bojí, záleží na  jednotlivých leteckých společnostech, jak se k tomu postaví. Podle něho je ale obava z létání zbytečná. „Letecký průmysl, ten vždy byl, je a bude nejbezpečnější způsob dopravy,“ vysvětluje Buršík.