Prostatický Čech varuje Američany před rakovinou

New York – Jedním z nejčastějších rakovinných onemocnění je rakovina prostaty. V Americe teď vypukla nová kampaň, která má donutit muže jít na preventivní prohlídku. Hrdinou klipů je „Prostatický Čech“, který chce na ulici muže vyšetřit. Kampaň přitom využívá podobnosti slova Čech (Czech) a kontrola (check) v angličtině.

Tvůrci kampaně si představují prostatického Čecha poměrně originálně. Obtloustlý muž v teplákové soupravě a sportovních botách se snaží na ulici donutit kolemjdoucí muže, aby si od něj nechali vyšetřit prostatu. Muž spíše jihoslovanského vzhledu s nepříliš typickým českým jménem Branko ale není příliš úspěšný. 

„Říká se, že pochází z Kladna, hrdého českého města pyšnícího se tradičně chlapskými ocelárnami a doly,“ píše se o Brankovi na stránkách kampaně. Ve chvíli, kdy si drsný Branko natáhne chirurgickou rukavici a zeptá se mužů angličtinou s přízvukem, jestli jim může vyšetřit prostatu, většina prchne. Kampaň má přitom mužům naznačit, že se nemají čeho bát a že mají jít na preventivní prohlídku.  

His methods? Unorthodox. His touch? Unforgiving. So contact your family doctor and get checked before you get Czeched. 

Jeho metody? Neobvyklé. Jeho dotek? Nemilosrdný! Proto kontaktujte svého rodinného lékaře a jděte na kontrolu, než vás Čech dostane.


Podle agentury KBS+P, která postavu pro kampaň americké Nadace pro rakovinu prostaty vytvořila, je Branko skutečný český důchodce z kanadského Toronta. I ve skutečnosti prý chodí oblékaný stejně jako v reklamě a opravdový je i jeho přízvuk.

Rakovina prostaty je druhým nejčastějším onkologickým onemocněním mužů v Americe, častější je jen rakovina kůže. Jeden ze šesti Američanů prodělá tuto nemoc. Jenom letos na rakovinu prostaty v Americe zemře přes 33 tisíc mužů.