Obří podvozky pro novou raketu staví v Uničově. Ariane 6 se díky nim vydá v roce 2020 do kosmu

Firma Unex z Uničova na Olomoucku získala prestižní zakázku. Vyrábí mohutné podvozky pro nové mobilní odpaliště vesmírných raket Ariane 6 na kosmodromu ve Francouzské Guyaně.

Strojírensko-metalurgická společnost Unex nyní pracuje na 16 sadách podvozků a spojovacích prvků. Podle ředitele produktové skupiny těžké strojírenství společnosti Unex Michala Kemlera jde o dodávku zhruba 810 tun ocelových konstrukcí. Hodnota kontraktu nebyla zveřejněna.

Šlo o jedno z nejnáročnějších výběrových řízení, které jsme kdy v Unexu absolvovali. Úspěch nás těší o to více, že hodnotícím kritériem nebyla pouze cena, ale především celková kvalita.
Michal Kemler
ředitel produktové skupiny těžké strojírenství společnosti Unex

Unexu v tendru na dodávku podvozků pro mobilní odpaliště raket Ariane 6 pomohly jeho reference. Podnik totiž vyrábí podvozky pro kolesová a lopatová rypadla, nakladače, zakladače a další těžkotonážní stroje. „Dodáváme těm nejnáročnějším zákazníkům z řad předních světových průmyslových korporací,“ podotkl Kemler.

Nadrozměrný náklad bude přepraven do přístavu a poté jej loď přes Atlantský oceán dopraví na kosmodrom Evropské vesmírné agentury ve Francouzské Guyaně, kde je už v plném proudu stavba nového mobilního odpaliště. Raketa Ariane 6 by se na oběžnou dráhu kolem Země měla poprvé vydat v roce 2020, kdy nahradí dosud používanou raketu Ariane 5.

Do projektu Ariane 6 se zapojila celá Evropa

Na výrobě hlavních částí rakety Ariane 6 se podílejí Španělé, Italové, Němci, Belgičané, Francouzi a několik dalších zemí. Další firmy a státy pracují na výstavbě nového odpaliště. Právě pro mobilní budovu odpaliště jsou určeny podvozkové sety, které Unex vyrábí pro partnerskou společnost Eiffage Métal.

V uničovském závodě Unexu se podvozkové sety pro odpalovací rampu Ariane 6 nejen vyrobí, ale také smontují včetně pohonů, elektrických komponentů a hydraulických rozvodů. Technici podvozky v Unexu zkušebně oživí, aby vyzkoušeli jejich funkčnost a pozdější snadnou aplikaci na montážním místě ve Francouzské Guyaně.

Strojírensko-metalurgická společnost Unex předloni zvýšila tržby meziročně o šest procent z 2,405 miliardy korun v roce 2015 na 2,56 miliardy. Ve finančních plánech na rok 2017 vedení Unexu očekávalo meziroční růst tržeb o deset procent.

Většinu produkce firma vyváží do zahraničí. Ve třech závodech v Uničově, Olomouci a slovenské Snině skupina Unex zaměstnává zhruba 2000 lidí.

  • Úspěšný start rakety soukromé společnosti SpaceX Elona Muska se projeví i v plánech Evropské vesmírné agentury (ESA), do níž patří i Česko. Odstartování a následný návrat dvou ze tří stupňů rakety na přistávací plošinu hodnotí odborníci jako mezník v dějinách kosmonautiky. Podle Lukáše Holmana ze vzdělávací kanceláře ESA již nyní mění tato agentura koncepci vlastních raket.
  • „Podařilo se odstartovat takový typ rakety, který je relativně jednoduchý na postavení a současně se minimálně jeho první stupeň bude vracet a znovu používat, což může náklady ještě snížit,“ řekl Holman.
  • Připomněl, že ještě před několika lety ESA nevěřila Muskovu tvrzení, že dokáže návrat prvního stupně rakety. „A dnes je to praxe. Zpětně to ovlivnilo, jak se ESA dívá na své vlastní nosiče,“ uvedl. Agentura přehodnotila přípravu nosné rakety Ariane 6, nově do ní podle Holmana musí kvůli zachování konkurenceshopnosti zakomponovat návratovost minimálně prvního stupně.

Pětku nahradí šestka

ESA provozuje sérii kosmických nosných raket Ariane. V současnosti se používá Ariane 5 a šestá se připravuje. Raketa je sestrojena zejména pro vynášení telekomunikačních družic a také vesmírné lodě ATV. Větší nosiče Ariane doplňuje další nová raketa Vega.

Na jejím projektu se zatím podílí sedm členských států ESA. Vega startovala z kosmodromu ve Francouzské Guyaně v roce 2012 a vynesla na oběžnou dráhu Země trojici satelitů.

Generální ředitel Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu Josef Kašpar již dříve podotkl, že přijetí ČR do prestižního programu kosmických nosných raket Ariane a Vega znamená spolupráci s největším evropským konsorciem Airbus Safran Launchers, které rakety vyrábí. „Nejen náš ústav, ale více firem z ČR se bude podílet na vývoji, zkouškách a následné sériové výrobě částí pro Ariane 6,“ řekl. 

  • Hlavním cílem projektu Ariane 6 je zaručit Evropě přístup k vesmíru za konkurenceschopnou cenu. Ariane 6 může na geostacionární oběžnou dráhu vynést náklad o hmotnosti 4,5–10,5 tuny.
  • Raketa bude využívat motorů ze současné generace motorů Ariane 5. První let je naplánován na rok 2020.
  • Celková délka nosiče je asi 62 m. Hlavní stupeň obsahuje přibližně 150 tun pohonné látky, horní stupeň asi 30 tun.