Šmejdi to mají čím dál těžší, tržby jim spadly o desítky procent

Praha – Předváděcích akcí ubývá. Některé firmy skončily, jiné svou činnost omezují. Lidé se totiž nákupu zboží jinde než v obchodě bojí, a tak dotčeným společnostem padají tržby až o 40 procent. Zatímco jedna část obchodníků se proti takzvaným šmejdům vymezuje, druhá hledá způsoby, jak dál nepoctivě vydělávat. Předváděcí akce přesouvá třeba do zahraničí.

Po odvysílání dokumentu Šmejdi klesly tržby firem, které se přímým prodejem zabývají, až o desítky procent. A co víc – přibývá podniků a měst, které se snaží obchodníkům s předváděcími akcemi znepříjemnit život. Například v prostorném sále hotelu, který vlastní Ivana Krchová, už šmejdi nemají šanci.

Ke stejnému přístupu Ivana Krchová nabádá i své kolegy z branže. „Nepronajímejte jim ty salonky, znemožněte jim nekalé podnikání, protože když není kde, tak není co a komu,“ vzkazuje.

Trpělivost už došla i obcím. Třeba Hradec Králové zakázal předváděčky v obecních budovách a Brno pokutuje podomní prodej. Pro spoustu lidí se totiž nákup zboží jinak než v obchodě stal synonymem rizika. Lhostejno, zda se jedná o kosmetiku, deky či nádobí.

Firmy proto začínají předváděcí akce omezovat. „Myslím si, že je to výsledek tlaku ze všech stran: státu, médií i samotných spotřebitelů,“ říká Denis Gaidoš z České obchodní inspekce.

Někteří hráči v tomto odvětví dokonce skončili úplně. Ten největší se s podnikáním v Česku rozloučil sám, další čtyři zakázala právě obchodní inspekce. Jiné firmy, sázející na prodej zboží takzvaně napřímo, se naopak snaží proti filmu i agresivním metodám ostře vymezit.

Šmejdi to mají čím dál těžší (zdroj: ČT24)

„Nás ta medializace šmejdů trochu ohrožuje, přináší nám to problémy se zákazníky,“ přiznává Ildiko Dikošová, prezidentka Asociace osobního prodeje. „Nad rámec zákona jsme přistoupili k tomu, že zákazníci mohou i na provozovnách zrušit kupní smlouvu nebo nám vrátit zboží,“ uvedl Michal Jílek, generální ředitel firmy, která prodává kosmetiku a vybavení domácností.

Jenže jsou i firmy, co jdou opačným směrem a předváděcí sál označují účelově jako provozovnu. Vrátit takto zakoupené zboží je pak téměř nemožné. Stejně jako zboží pořízené na předváděcí akci v zahraničí.