50 let TS Ostrava
PDF, 9 MB
Tiskové zprávy, archiv novinek — Televizní studio Ostrava — Česká televize
Televizní studio Ostrava
- je tu s vámi 68 let
- svou tvorbou pomáhá zajišťovat 20% podíl regionální produkce ve vysílání ČT
19. 6. 2007
Bezruči
Dokument o jednom z ostravských kulturních fenoménů si nenechte ujít 23. 6. 2007 na ČT2 ve 22:00 hodin
Přestože nedávno oslavilo Divadlo Petra Bezruče v Ostravě své šedesáté narozeniny, je to stále především divadlo mladých a pro mladé. Jeho vývoj v uzlových a určujících bodech, peripetie i katastrofy, nejvýznamnější osobnosti, které směřování souboru určovaly a určují, především však zaměření na dnešek a zítřek, to je hlavní obsah i smysl dokumentu o divadle, které vzniklo z nadšení party mladých lidí hned po válce. A mladí lidé mu aplaudují dodnes, už v několikáté generaci.
Dokument se opírá o bohatý archiv ČT i samotného Divadla, staví na výpovědích a reflexích osobností, které tvořily bezručovskou legendu a rozvíjejí dnešní výlučnost této ostravské scény.
Jeho strukturu tvoří tři roviny: První je konkrétní dějová rovina akční přítomnosti - současnost souboru, podmínky jeho práce v různých fázích studování představení s akcentem na bezprostřední zachycení situace. Druhou tvoří vzpomínky pamětníků na historii divadla, kontextově propojené. Třetí rovinou jsou zobecňující úvahy divadelní kritiky a teorie, zasazené do širších souvislostí.
Okruhy problémů a otázek staví postupně charakteristiku divadla jako líhně a přestupní stanice talentů i jako ostravský kulturní fenomén a specifickou součást intelektuálního a společenského života tohoto města. Blíže se specifikuje charakteristika divadla pro mladé, které opírá svou dramaturgii o mladou divadelnickou krev, reflektuje mladýma očima skutečnost a přednostně usiluje oslovovat především mladého diváka.
V případě tohoto „rebelantského“ divadla nelze jinak než zařadit také jeho charakteristiku jako místa neustálých proměn a střetů: ať už šlo o změnu budovy či sídla, zřizovatele, nebo střídání forem divadelní společnosti, hospodaření a vlivy, které s sebou všechny tyto kroky až do současnosti nesly.
Sezóna, kterou divadlo dnes prožívá, je označována za zběsilou. Zběsilost je zmiňována nejen v souvislosti s výběrem repertoáru, ale především jako tvůrčí princip. Ať už slogany pro další sezóny budou jakékoliv, jistá porce zběsilosti zcela určitě vždy zůstane. Jinak tomu ani u divadla, které krom všech zmiňovaných rysů naplňuje ještě také spolehlivě i poslání alternativy vůči kamenným divadelním scénám, nemůže být.
O scéně, která k dobrému divadlu přitáhla několik generací mladých lidí v Ostravě, hovoří Luděk Eliáš, Štěpánka Ranošová, Bohuslav Čvančara, Jan Kačer, Nina Divíšková, Ladislav Mrkvička, Luboš Ondráček, Michal Kudela, Tatjana Lazorčáková, Jiří Štefanides, Michal Przebinda, Alena Sasínová-Polarczyk, Norbert Lichý, Martin Františák a další .
Pod dokumentem jsou podepsáni: dramaturg Vladimír Štvrtňa, režisér Petr Lokaj, vedoucí výroby Marcela Rovnaníková, kameraman Petr Dus a další.
Jolanda Pilařová
koordinace vysílání a komunikace
Televizního studia Ostrava
Dokument se opírá o bohatý archiv ČT i samotného Divadla, staví na výpovědích a reflexích osobností, které tvořily bezručovskou legendu a rozvíjejí dnešní výlučnost této ostravské scény.
Jeho strukturu tvoří tři roviny: První je konkrétní dějová rovina akční přítomnosti - současnost souboru, podmínky jeho práce v různých fázích studování představení s akcentem na bezprostřední zachycení situace. Druhou tvoří vzpomínky pamětníků na historii divadla, kontextově propojené. Třetí rovinou jsou zobecňující úvahy divadelní kritiky a teorie, zasazené do širších souvislostí.
Okruhy problémů a otázek staví postupně charakteristiku divadla jako líhně a přestupní stanice talentů i jako ostravský kulturní fenomén a specifickou součást intelektuálního a společenského života tohoto města. Blíže se specifikuje charakteristika divadla pro mladé, které opírá svou dramaturgii o mladou divadelnickou krev, reflektuje mladýma očima skutečnost a přednostně usiluje oslovovat především mladého diváka.
V případě tohoto „rebelantského“ divadla nelze jinak než zařadit také jeho charakteristiku jako místa neustálých proměn a střetů: ať už šlo o změnu budovy či sídla, zřizovatele, nebo střídání forem divadelní společnosti, hospodaření a vlivy, které s sebou všechny tyto kroky až do současnosti nesly.
Sezóna, kterou divadlo dnes prožívá, je označována za zběsilou. Zběsilost je zmiňována nejen v souvislosti s výběrem repertoáru, ale především jako tvůrčí princip. Ať už slogany pro další sezóny budou jakékoliv, jistá porce zběsilosti zcela určitě vždy zůstane. Jinak tomu ani u divadla, které krom všech zmiňovaných rysů naplňuje ještě také spolehlivě i poslání alternativy vůči kamenným divadelním scénám, nemůže být.
O scéně, která k dobrému divadlu přitáhla několik generací mladých lidí v Ostravě, hovoří Luděk Eliáš, Štěpánka Ranošová, Bohuslav Čvančara, Jan Kačer, Nina Divíšková, Ladislav Mrkvička, Luboš Ondráček, Michal Kudela, Tatjana Lazorčáková, Jiří Štefanides, Michal Przebinda, Alena Sasínová-Polarczyk, Norbert Lichý, Martin Františák a další .
Pod dokumentem jsou podepsáni: dramaturg Vladimír Štvrtňa, režisér Petr Lokaj, vedoucí výroby Marcela Rovnaníková, kameraman Petr Dus a další.
Jolanda Pilařová
koordinace vysílání a komunikace
Televizního studia Ostrava
21. 6. 2007 | Úspěch na Zlaté Praze |
20. 6. 2007 | Rekordy ve speciálním balení |
19. 6. 2007 | Bezruči |
15. 6. 2007 | V Telči uspěl Jarek i Amadeus |
6. 6. 2007 | Kláštery, jak je neznáme |
29. 5. 2007 | Odbíjíme padesátou Hodinu pravdy |
25. 5. 2007 | Úspěch ostravského studia na festivalu Sportfilm Liberec 2007 |
19. 5. 2007 | Den otevřených dveří v Televizní studiu Ostrava |
17. 5. 2007 | Den otevřených dveří v Ostravě |
4. 5. 2007 | Big Ostrava Band zahajuje tradici nového jazzového festivalu a ČT bude u toho |