Brněnská motocyklová Velká cena skončila ve ztrátě 28 milionů. Doplatí ji stát

Spolek pro pořádání Velké ceny složený z města Brna a Jihomoravského kraje bude žádat po ministerstvu školství dvacet osm milionů jako doplatek za letošní Velkou cenu města Brna. S touto dotací se Spolek vejde do předpokládaného rozpočtu dvě stě milionů korun. Stát, kraj a město do letošní motocyklové Grand Prix tak přispějí celkem částkou osmdesát osm milionů. Loňská dotace byla jen desetimilionová.

Zhruba sto padesát milionů korun. Takové jsou výdaje za letošní motocyklovou velkou cenu.  Aby nebyla po letech ztrátová, musí být stejné i příjmy. Víc než polovinu nákladů ovšem pokryjí dotace. Ty jsou vůbec nejvyšší v historii. Například loni dostal Automotodrom jen 10 milionů korun od města. Skončil ale ve ztrátě 55 milionů. Letos dostane Spolek o celých 78 milionů víc.

  • Město Brno – 10 milionů korun
    Jihomoravský kraj – 20 milionů korun
    Ministerstvo školství - 30 + 28 milionů korun.
  •  

Z peněz musel Spolek zaplatit pronájem Masarykova okruhu, bezpečnostní opatření, opravu tratě a další a servis pro diváky. Další poplatky pak směřovaly španělské společnosti Dorna, která je promotérem akce.

  • Pronájem Masarykova okruhu – 28 milionů korun
    Bezpečnostní a organizační opatření – 13 milionů korun
    Servis pro diváky – 6 milionů korun
    Zalistovací poplatek - 97 milionů korun
    (navíc ještě smluvní poplatek Dorně – 50 milionů korun - rozkládá se do pěti let. Spolek je musel uhradit letos)
  •  

Aby byl rozpočet akce vyrovnaný, mělo původně Ministerstvo školství doplatit dotaci třicet milionů, kterou stát přislíbil v loňském roce. Spolek bude nakonec žádat o částku nižší.„Budeme jednat s ministerstvem a s vládou o doplatku ne třicet, ale dvacet osm milionů,“ řekl primátor města Brna Petr Vokřál (ANO). Spolek totiž nakonec dosáhl o dva miliony lepšího hospodářského výsledku, než čekal.

Diváků přišlo o čtvrtinu méně než loni

Druhá letos nejvyšší položka v příjmech, tržba za vstupenky, ale výrazně klesla. Jeden ze dvou důvodů, proč Spolek letos na vstupenkách utržil o dvacet čtyři milionů korun méně než Automotodrom loni, je to, že jejich předprodej spustil místo v předvánočním čase až v lednu.

Dalším důvodem bylo špatné počasí. V den hlavního závodu pršelo. Na tribunách tak nakonec seděly oproti dřívějším letům jen tři čtvrtiny diváků. Poprvé za deset let tak klesl počet návštěvníků za celé tři dny pod dvě stě tisíc.

  • 2015 – 87 milionů korun
    2016 – 63 milionů korun

 Podle analytika ze společnosti Cyrrus Tomáše Menčíka se ale takový výsledek dal očekávat. „První rok se zřejmě žádné excelentní výsledky nedaly očekávat,“ míní analytik.

Ministryně školství nevidí v doplacení dotace problém. Počítá i s podporou v dalších letech. „Mě čekají finální jednání se Spolkem a nemělo by nic bránit tomu postupovat v podpoře té akce i do budoucna,“ řekla ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD).

Vysoké dotace se podle analytiků všem vrátí. Už dříve spočítali, že fanoušci tady jen na daních nechají skoro čtvrt miliardy korun. „ Pokud by to mělo být i méně než 200 milionů, tak je v tom stále potřeba vidět i nepřímé přínosy, a to je propagace města, propagace ČR, což nelze spočítat už vůbec,“ vysvětluje finanční analytik Tomáš Menčík. O tom, že Velká cena je pro stát výhodná, je přesvědčen i primátor Brna Petr Vokřál (ANO).

Smlouvu se španělským promotérem Spolek podepsal až do roku 2020. Fanoušci tak mají jistotu, že motocyklový závod se na brněnské dráze ještě minimálně čtyřikrát pojede.

  • Velká cena Brna je od roku 1965 tradičním závodem mistrovství světa silničních motocyklů. Na novém Masarykově okruhu se motorky prohání od roku 1987. Brněnská zastávka patří mezi nejnavštěvovanější v celém seriálu, i když v posledních letech prodělávala.
  •  

Vstupenky na příští ročník se začnou prodávat dřív. Budou ale dražší

Podle primátora města Brna Petra Vokřála by následující ročník mohl být ekonomicky přínosnější. „Zaprvé počítáme s lehkým nárůstem cen vstupenek a za druhé nejvyšší závazky ke společnosti Dorna byly v prvním roce, takže nyní počítáme s tím, že už nebude potřeba tolik peněz,“ vysvětlil Vokřál. Přispět by k lepšímu hospodářskému výsledku mohl včasný předprodej vstupenek, který by měl být spuštěný už před koncem roku.