Joe Morgenstern
"Musíme si pomáhat" je výtečně vyprávěný spletitý příběh
Wall Street Journal 8.června 2001

Jste připraveni na českou verzi "Deníku Anne Frankové" prošpikovanou pro oživení erotickou komedií? Já jsem určitě nebyl. Ve filmu "Musíme si pomáhat" se prolíná předmět se styly, které mu neodpovídají v příběhu odehrávajícím se v Československu za nacistické okupace. Co je ještě nepravděpodobnější, filmu scénáristy Petra Jarchovského a režiséra Jana Hřebejka se celá věc zdařila s výtečným úspěchem.
"Musíme si pomáhat" se v ničem nepodobá vlezlému podvodu, kterého se dopustil Roberto Benigni ve filmu "Život je nádherný" - všechny ty přikrášlené vzpomínky na život v koncentračním táboře, aby mohla komedie fungovat. Tady je nebezpečí skutečné a strašlivé. V maloměstské čtvrti prolezlé nacistickými sympatizanty poskytne manželský pár Josefa a Marie Čížkových úkryt Davidovi Weinerovi, židovskému mladíkovi, který je synem Josefova bývalého zaměstnavatele a před nedávnem uprchl z koncentračního tábora. Marie je bystrá a srdečná žena, silná osobnost s tváří rozkošného dítěte, její manžel Josef je neochotný hrdina, zdeptaný nedávným zjištěním, že je neplodný, a vynervovaný zvědavostí nepokrytě kolaborujícího přítele Horsta. (Výstřední a extravagantní herectví Jaroslava Duška je zprvu znervozňující už samo o sobě, později uvidíte, o co herci i filmu jde.)
Než abych riskoval, že budu jisté scény snižovat jejich popisem, řeknu jen, že jedna z nejlepších připomíná feydeauovskou frašku se zabijáky v naleštěných holínkách čekajícími v zákulisí. Měl bych také zmínit použití techniky připomínající zpomalený pohyb, která ději propůjčuje strašidelnou vyšinutost. A znovu, je to efekt zpočátku znervozňující a rušivý svou rafinovaností. Tato technika však poté slouží jako výstižný komentář k příběhu v jeho závratné spletitosti. Zlo tu není banální, ale prchavé, těkavé, ba dokonce směšné. Hrdinství je, spíše než věcí principu, hutným, pěnivým nápojem strachu, žádosti, sebezáchovy a zmatenosti, to vše říznuté altruismem. A nikdy si nemůžete být jisti, kdo co komu - nebo pro koho - udělá. Filmu "Musíme si pomáhat" se daří být pronikavě bystrý stejně jako moudrý ve vystižení doby, která v sobě nese tragedii.