Rozvrácení Melodie, postihy kapel a boom nových souborů

Dekády: 80. léta

Autor: Petr Hrabalik

Melodie, poslední číslo před rozvrácením redakce, 1983

Ten největší postih se týkal redakce Melodie. Měsíčník Melodie byl tehdy jediným periodikem, kde se, jak říká hudební publicista Jiří Černý, „nepsalo o tehdejším umění z Británie a Ameriky s pěnou u úst“, takže časopis byl stále sledován ideologickou sekcí Ministerstva kultury a kdoví kým ještě. Bylo to vcelku pochopitelné, vždyť jeho náklad činil bezmála sto tisíc.

Takže někteří redaktoři byli z Melodie vyhozeni, ti ostatní se zachovali kolegiálně a téměř všichni odešli, přičemž do měsíčníku až do roku 1988 (kdy nastala opět poněkud liberálnější doba) nikdo z nich nenapsal ani řádku. Zděšení čtenářů po přečtení čísla 1 z roku 1984 bylo více než zřejmé. „Ještě prosincové číslo roku 1983 bylo normální,“ říká Ondřej Konrád, „ale ledové číslo roku 1984, to byla katastrofa. Byly tam prázdný neotištěný stránky a nějaký články přetištěný ze sovětskejch novin. Prostě tragédie.“ Začala doba temna, kdy se v médiích a časopisech objevovaly tehdejší neproblémoví disco umělci a neproblémové skupiny. A samozřejmě se hodně psalo o hudebních klanech, soustředěných kolem svých bossů Janečka, Štaidla a Hanniga, nikoli jako o chobotnicích, které svými chapadly dusí a ždímou českou pop music, ale jako o souborech, které dávají šanci mladým umělcům. Měsíčník Melodie se začal zlepšovat až někdy kolem roku 1987 a o rok později se vrátil na svou kvalitativní úroveň, kterou míval před rokem 1984.

Co se týče kapel, přežily jen ty, které se buď krátce před napsáním článku odmlčely a nebo se momentálně nacházely ve stádiu přestavby (Abraxas, Garáž), ty, které se přejmenovaly (Jasná Páka - Hudba Praha, Letadlo - Jižní pól) nebo ty, jež začaly režimu poklonkovat, jako třeba OK Band (účast na politické písni Sokolov, „vysvětlující“ články šéfa skupiny Kočandrleho v MS a proměněné bolševické Melodii). Zbytek, jak píše Vlček „zahynul rozpačitostí zřizovatelů, kteří se měli za své soubory postavit, na neinformovanosti kulturních pracovníků a pořadatelů a i na zklamané iluze, že pro český rock začíná konečně doba hojnosti.“

„V tý chvíli jsem zkrátka zjistil, že jsme politický figury,“ říká v seriálu Bigbít Josef Vondrášek, „a to bylo to, o co jsme se vůbec nesnažili. Takže jsme změnili název z Letadla na Jižní pól a téměř ve stejný sestavě pokračovali dál.“ Michal Ambrož postupoval s Jasnou Pákou podobně: „Bylo jasný, že musíme trochu zamíst stopy. Takže jsme změnili název, zřizovatele, protože vono to těm fízlům vždycky chvíli trvalo, než zjistili, kam který lidi patřej a jak to vlastně je.“

Jak jsme již poznamenali, článek měl zcela kontraproduktivní účinek. Tribuna už nikdy v 80.letech nezažila takovou prodejnost jako u tohoto čísla. Díky rozšíření článku se o skupinách jako Pražský výběr a Jasná Páka dozvěděli i ti mladí posluchači, kteří nesledovali rockovou hudbu vůbec a nebo jen velmi málo. Mnoho mladých samozřejmě začalo zakládat kapely a nebo se intenzivně se zajímat o rockovou hudbu. Počet nových kapel, které vznikly v letech 1983-4 by se dal přirovnat k boomu, který česká rocková historie pamatuje pouze v polovině 60.letech, kdy počet nově vzniklých kapel bezprostředně ovlivnila existence The Beatles.

Nicméně onen boom nových kapel z let 1983-4 establishment natolik vyděsil, že byl nucen dát rocku „zelenou“, a aby opět získal jakous takous kontrolu nad vzniklým chaosem, rozhodl se pomocí SSM dostat všechny možné kapely takříkajíc „pod jednu střechu“. Proto byl v roce 1986 uspořádán tzv. ROCKFEST,kde si vedle sebe opět po dlouhých letech mohli zahrát jak profesionálové tak i amatéři. Ale to už je jiná kapitola.