HISTORIE

Hotel na kolech

19. 8. 2011

Tak toto je prosím autobus. Zajímavé, že? My tuto „převratnou“ informaci doplníme jen o to, že se jedná o Karosu ŠD11 Evropaturist, typ 2036, z roku 1968. Za autobusem je pak připojen přívěs, který…ale víte co? Vezměme to hezky popořadě. Pomůže nám pan Michal Zubr z Klubu českých historických autobusů a pan Vladimír Krotký z Jihotransu.

Hotel na kolech Autobus Karosa ŠD 11 Evropaturist patří mezi jeden z mála dochovaných vozů první stokusové série vyráběné v letech 1968-69 a nese výrobní číslo 040. Od ostatních autobusů řady ŠD se liší například neděleným čelním a zadním výše posazeným sklem, pouze jedněmi dveřmi a třeba také převodovkou ZF, která na rozdíl od později používaných pětistupňových převodovek Praga má o jeden rychlostní stupeň navíc. Díky tomu by prý autobus dokázal uhánět rychlostí hodně nad 100 km/h, v praxi je ale právě ona stovka nastaveným maximem.

V pohodlných, barevně příjemně sladěných polohovatelných sedadlech nalezne místo k sezení až 45 cestujících, kteří mají nad svými hlavami lampičky a nastavitelné výdechy klimatizace. Dnes je to možná věc běžná, ale před čtyřiceti lety tomu tak rozhodně nebylo.

Hotel na kolech Za autobusem je autobusový přívěs LP 30 z roku 1938. Má celkem 30 lůžek v jedno a dvoulůžkových kabinkách. Národní podnik Karosa Vysoké Mýto vyrobil ve druhé polovině šedesátých let několik takovýchto přívěsů, nazývaných rotel.

MZ: „Já mám povědomí zhruba o dvou až třech přívěsech, ale žádný z nich není v takém stavu, jako právě tento. Jeho výrobní číslo je 07 ze všech osmi vyrobených.“

VK: „Přívěs jsme hodně dlouho sháněli a hledali, až jsme ho našli v Olomouci u jedné firmy. Stálo to tam na pile a ve strašně zbědovaném stavu. Přívěs byl shnilý, neměl okna a uvnitř fungoval jako kotce pro hlídací psy.

Hotel na kolech Kompletní a náročná renovace si vyžádala zhruba rok a půl práce a nemalé náklady, ale výsledkem je plně funkční lůžkový přívěs. Abyste mohli v rotelu spát, je potřeba několika úkonů. Za prvé zastavit, neboť za jízdy je v něm jakákoliv přeprava osob zakázána a poté ho rozložit. Pomocí kliky a převodů se vysune levá střední část, která se ukotví a tím dojde k plnému zpřístupnění interiéru. Zrychlená animace zabere na obrazovce několik sekund, v praxi to jedné osobě trvá, jak jsme si sami ověřili, zhruba 5 minut.

Hotel na kolech Vnitřek rotelu a jeho vybavení působí útulně a jakoby přímo vyzývá k ulehnutí na jedno z třiceti lůžek se závěsy, lampičkami pro čtení nebo držáky na nápoje. Lůžka jsou ale bohužel poměrně úzká a jednotlivé kóje mají nízký strop, takže se připravte na otlučenou hlavu z ranního vstávání. Hlavu si pak můžete ochladit vodou v jedné ze dvou umýváren a pro převlečení jsou k dispozici také dvě šatny. A jen malou nepříjemností je WC přístupné pouze z venku, takže na toaletu musíte, obrazně řečeno, přes dvorek.

Hotel na kolech Šest tun vážící a bezmála 11 metrů dlouhý přívěs smí jet stejně jako autobus nejvýše stokilometrovou rychlostí. Tedy alespoň podle údajů v technickém průkazu. Ve skutečnosti se dá bezpečně jet tak kolem 60-70 km/h, protože pak prý už rotel za autobusem doslova vlaje a činí ovládání soupravy velmi obtížné.

VK: „Musí se dávat hodně velký pozor, protože přívěs má natáčecí nápravy, přední i zadní, a strašně to nadbíhá." …ovšem ruce zkušeného řidiče zvládnou tuto soupravu bez problémů a to i během nepříznivého počasí.

Hotel na kolech Dnes se s autobusem Karosa ŠD 11 Evropaturist ve spojení s lůžkovým přívěsem LP-30 setkáte na silnicích spíš výjimečně. Pokud ano, máte štěstí a zastihli jste je při přesunu na některou z nejrůznějších veteránských akcí, kde si je můžete i detailně prohlédnout.A to jsme již na samotném konci naší reportáže o jednom méně obvyklém dopravním prostředku. Popřejme tedy nejen jemu, ale i vám, kteří kamkoliv cestujete, mnoho šťastných kilometrů.

Autor: Jan Černý