HISTORIE

Škoda 706 RTTN

16. 1. 2010
Renovace historického automobilu leckdy začíná právě takto - rezavým kusem něčeho, co kdysi sloužilo nám lidem. Odvozem do dílny a postupným pečlivým rozebíráním to pokračuje přes opravu a shánění nových potřebných dílů až k samotnému konci. A jsou-li ruce renovátora šikovné, výsledek může být k neuvěření.

Škoda 706 RTTN Nákladní automobil Škoda 706 RTTN s jednoosým návěsem patří mezi několik málo u nás dochovaných kusů, které je možné spočítat na prstech když ne jedné, tak obou rukou určitě. Na rozdíl od mnoha osobních automobilů totiž byli nákladní vozy většinou využívány do roztrhání těla a po svém dosloužení obvykle skončily v tavících pecích.

To ale není případ naší Škodovky. Ta pochází z roku 1963 a podařilo se jí zachránit. Nebyla to ovšem maličkost, renovace tahače trvala jeden a čtvrt roku a návěs ke svému znovuzrození potřeboval 11 měsíců tvrdé práce minimálně dvou lidí denně.

Škoda 706 RTTN Pánem soupravy je řidič, který má mimo volantu pro své potřeby k dispozici celou řadu budíků, kontrolek a spínačů, kterými vše ovládá. Kromě něj se do kabiny trambusového typu vejdou ještě tři osoby. Sedadla jsou uspořádána po dvou za sebou, mezi nimi se nachází kryt šestiválcového řadového vznětového motoru o objemu 12 litrů. Jeho výkon se přenáší přes pětistupňovou převodovku na kola tuhé zadní nápravy, opatřené pneumaticky ovládanou uzávěrkou diferenciálu.

Škoda 706 RTTN Za modrobílou kabinou je umístěno náhradní kolo a točna pro připojení návěsu. V našem případě se jedná o nákladní provedení s užitečnou hmotností 12 tun. Připojení a nebo odpojení je prý pro zkušeného řidiče záležitostí do 15 minut. Dřevěné boční sklopné postranice jsou řešené jako třídílné, čímž je usnadněna manipulace s přepravovaným nákladem. Brzdy návěsu jsou vzduchové a jsou napojeny na stejný okruh, jako zadní náprava u tahače. Sluší se zde rovnou dodat, že brzdové okruhy má souprava dva a brzdy jsou na všech kolech bubnové.

Škoda 706 RTTN Takže nezbývá než návěs naložit a vyrazit na cesty. Kam? Třeba až na Dálný Východ, kam prý podle majitele, jímž je jeden dopravní podnik, tyto automobily také jezdily. Tam ale dnes nepojedeme, je to přece jen trochu z ruky a budeme se raději toulat prosluněnou jihočeskou krajinou. Na to nám obsah dvou nádrží s celkovým objemem 350 litrů bohatě stačí.

160 koní motoru nemá s prázdným náklaďákem moc práce. Rozjet soupravu na rychlost kolem 50 km/h trvá sice jen chvilku, pokud ale sedíte uvnitř, vnímáte přítomnost motoru hlavně sluchovými orgány. Disková kola Trilex, obutá do pneumatik s označením 11,00-20e HD, tedy pro velkou zátěž, navíc tlumí spolu s listovými pery nerovnosti vozovky jen minimálně a tak oceníte přednosti odpruženého sedadla. Ve srovnání s moderními nákladními vozy je prostě znát, že jde o automobil více jak 40 let starý. Ale nemusíte být ani nijak zapáleným fandou a jízdy v kabině se navzdory všemu nebudete moci nabažit.

Škoda 706 RTTN Důležitou otázku hraje u nákladního automobilu nejen spotřeba paliva, která je udávaná na 33,5 l/100 km v létě a 37 litrů v zimě, ale také jeho spolehlivost a potřeba servisu. Podle jedné z příruček, které výrobce pravidelně aktualizoval, bylo v roce 1963 udáváno, že do první generální opravy zvládne motor ujet 150 tisíc kilometrů, do druhé dalších 140 tisíc a celková upotřebitelnost vozu je 430 tisíc km. Základní kilometrový výkon pneumatik byl uváděn na 44 tisíc kilometrů a olej v motoru se měnil s ujetím každých sedmi a půl tisíce km.

Škoda 706 RTTN To ale v ničem nebrání tomu, abyste se s touhle kráskou, slyšící na jméno Škoda 706 RTTN, nemohli na nějakém tom veteránském srazu či podobné akci potkat. A pokud byste nevěřili naší kameře, tak vám osobní prohlídku můžeme jen doporučit. Stojí to zato!

Autor: Jan Černý