Klikněte pro větší obrázekDo Manéže se mi moc nechtělo. Jednou za mnou přišel Miloš Zapletal a zeptal se mě, jestli bych nechtěl účinkovat v nějakém televizním pořadu. Tehdy jsem mu odpověděl, že nechtěl. Ale pokud do televize půjdu, tak jedině s programem, který budu dělat sám a který bude záviset na mě. Považoval jsem to více méně za vyřízené, protože pro televizi jsme tehdy nebyli moc košer. A on se zázračně po půlročních jednáních vrátil s tím, že to mohu dělat. Začali jsme přemýšlet o typu pořadu. A tak se zrodila Manéž.

Líbila se mi představa, že klaun vykopávaný z manéže se jí tady zmocnil a je v ní šéfem. Je to vlastně o dvou polohách. O té královské a o té šaškovské. Chtěl bych být důstojný a zároveň udělat legraci.

Klikněte pro větší obrázekScénář v podstatě připravuji s Milošem Zapletalem, který mi dělá dramaturga. Je tu také dramaturgyně Yvetta Voráčová, která se na jednotlivé věci dívá zvnějšku a má k tomu své připomínky. Velmi důležití jsou hosté, kteří musí být tvůrčí, příjemní, pohotoví a otevření vůči změnám. Pravými hosty Manéže jsou ti, kteří mají rádi překvapení a nevadí jim, že třeba v úterý něco nazkoušíme a že za dva dny je třeba všechno jinačí, než jsme si původně domluvili.

V Manéži jsou místa, která skutečně vznikají až na místě. Každý ze třech televizních záznamů je trošku jiný. Snažíme se některé věci částečně změnit, některé mě napadnou třeba později. V Manéži nejde o klasické opakování, protože není možné naučit se přesně jednotlivé texty, přestože se třikrát před diváky opakují. Je to pořád vlastně jakoby poprvé.

Rád zvu kolegy ze zahraničí, kteří se v Manéži občas objeví.

Klikněte pro větší obrázekKdyby se pořad dělal jenom pro kamery nebo jenom pro pár diváků nebo dokonce pro pár placených diváků, nemyslím si, že by Manéž vůbec mohla existovat. Přítomnost diváků jí pomáhá a dodává ji určitým způsobem inspiraci. Diváci jsou tím kořením, pro které Manéž vlastně děláme. Samozřejmě si uvědomujeme, že místa, která jsou dobrá při přímém kontaktu, nemusí tak dobře vyjít v televizi. Ale toto je už záležitost režie a celé řady okolností, aby se atmosféra živé Manéže dostala i na televizní obrazovku.

Pokaždé, když chystám Manéž, tak si říkám: Koho zase urazíš? Provokovat je určitě zdravé a patří to k šaškování. Komediant by měl vyprovokovat, vyburcovat, upozornit na něco. To k tomu patří. V tom smyslu provokatér jsem. I to patří k mému řemeslu.